<zc Oostkapelse campings in de top Stofferen is van alle tijden Economie Japan zit in recessie Air France-KLM boekt meer omzet 23 loerverwarming, dat hebben jullie toch ook? Octrooien Crucell toegekend Draka stoot dochter NKF af Omzet Tele2 groeit met 16 procent Shell verkoopt lng aan Zuid-Korea lurion krijgt loete wegens nisleiding het bedrijf donderdag 17 februari 2005 LEIDEN - Biotechnologiebedrijf Crucell heeft twee 'be langrijke' octrooien toegekend gekregen voor de produc tie van eiwitten. De een komt van het Europees octrooibu reau, de ander van de Amerikaanse octrooi-autoriteiten. De beursgenoteerde onderneming uit Leiden heeft dit gis teren bekendgemaakt. Crucell maakte daarnaast bekend samen met zijn partner DSM Biologies een licentieovereenkomst te zijn aange gaan met Roche. De ovei'eenkomst, waarover geen finan ciële details worden verstrekt, stelt het Zwitserse farma cieconcern in staat om op basis van een Crucell-technolo- gie antistoffen te produceren en een specifiek eiwit, Crucell richt zich op het ontwikkelen van vaccins en antis toffen voor de bestrijding van infectieziekten, waaronder griep, malaria en hondsdolheid. De inkomsten van het be drijf komen voor een groot deel uit licentie-overeenkom sten met andere bedrijven. ANP AMSTERDAM - Draka is van plan zijn dochterbedrijf NKF Electronics aan het Amerikaanse Optelecom Inc. te verkopen voor een bedrag van 20 miljoen euro. Dat heeft het concern gisteren bekendgemaakt. NKF Electronics maakt en verkoopt video-netwerkappa- ratuur voor verkeers- en beveiligingstoepassingen. Bij het bedrijf, dat goed is voor een jaarlijkse omzet van 15 mil joen euro, werken 75 mensen. Draka, producent van kabel en kabelsystemen, rekent NKF Electronics niet meer tot zijn kernactiviteiten. ANP STOCKHOLM - Het Zweedse telecombedrijf Tele2 heeft vorig jaar een groei van de omzet geboekt met 16 procent tot 4,7 miljard euro. De winst voor rentelasten, belastin gen en afschrijvingen steeg met 11 procent tot 725 mil joen euro. De gisteren gepubliceerde cijfers deden de beurskoers van Tele2 stijgen. Het aantal klanten van het bedrijf in Europa steeg vorig jaar met 25 procent van 22,3 miljoen tot 27,8 miljoen. Van hen komen 484.000 van het overge nomen Oostenrijkse bedrijf UTA. Het aantal klanten in de Benelux ging omhoog met 13 procent van 2,3 miljoen naar 2,6 miljoen. ANP DEN HAAG - Shell levert de komende twintig jaar vloei baar aardgas (lng) aan Zuid-Korea. Het vloeibare gas is grotendeels afkomstig van het olie- en gaswinningspro ject Sachalin voor de oostkust van Rusland. Shell zal ook vanuit zijn gezamelijke onderneming in Maleisië lng aan Korea leveren. Het Zuid-Koreanse gasconcern Kogas neemt vanaf 2008 jaarlijks vier miljoen ton vloeibaar gas af. Volgens Kogas heeft het contract een waarde van 20 miljard dollar. Eer der sloot Shell contracten af voor de levering van lng aan de Verenigde Staten, Mexico en Japan. Shell is de grootste particuliere lng'-leverancier en heeft een belang van 55 procent in het zeer omvangrijke Sacha- lin-II project. Het olieconcern heeft een.belang van 15 pro cent in de gezamenlijke onderneming Malaysia LNG. Die wordt beheerst door het Maleisische staatsbedrijf Petro- nas. ANP van onze redactie economie TOKIO - De economie van Ja pan is in een recessie beland. Dat blijkt uit cijfers die de rege ring in Tokio gisteren naar bui ten heeft gebracht. De recessie is onder meer veroorzaakt door een teruglopende groei van de export. Daarnaast zijn de Japan ners minder gaan uitgeven. In het vierde kwartaal was spra ke van een krimp van 0,1 pro cent ten opzichte van het derde kwartaal. Volgens herziene cij fers blijkt er in het derde kwar taal ook negatieve groei te zijn geweest, en wel 0,3 procent. Ook de cijfers over het tweede kwartaal zijn naar beneden bij gesteld. In die periode bedroeg de krimp 0,2 procent. Op jaarbasis bedroeg de krimp in het derde kwartaal 0,5 pro cent. Voor analisten kwam het cijfer onverwacht. Zij waren van tevoren uitgegaan van een groei van 0,7 procent op jaai'ba- sis. Ondanks de recessie blijft de Japanse minister van Econo mie en Begrotingszaken, Heizo Takenaka, optimistisch. Hij gaat ervan uit dat snel weer de opgaande lijn zichtbaar zal zijn. Het leek de afgelopen tijd juist weer de goede kant op te gaan met de Japanse economie. Na het uiteenspatten van de inter- netzeepbel kende het land meer dere keren een recessie. On danks de nieuwe negatieve groei was over het hele jaar 2004 wel sprake van expansie. Waarne mers brengen de nieuwe reces sie mede in verband met een reeks natuurrampen die Japan in de laatste drie maanden van 2004 trof. In oktober was er een zware aardbeving in de noorde lijke provincie Niigata. Daar naast raasden er enkele orkanen over het land. Van invloed was ook het zachte wintei'weer. Dat zorgde voor een rem op de consu mentenuitgaven. Mede met het oog op deze een malige factoren is de verwach ting dat de economie de komen de tijd wel zal aantrekken. Dat gebeurt onder invloed van de krachtige Amerikaanse econo mie, die ervoor zorgt dat de Ja panse export een impuls krijgt. Daarnaast gaat het beter op de arbeidsmarkt, wat ertoe zou moeten leiden dat de consumen tenuitgaven weer omhoog gaan. In het vierde kwartaal gaven de Japanse huishoudens 0,3 pro cent minder uit, in het derde kwartaal was sprake van daling van 0,2 procent. Uit de rijf ere die gisteren zijn ge publiceerd blijkt verder dat de deflatie is afgenomen. Van defla tie is sprake als de prijzen da len, waardoor consumenten hun uitgaven uitstellen in afwach ting van nog lagere prijzen. In de periode oktober-december bedroeg de prijsdaling gemid deld 0,3 procent. In het voor gaande kwartaal was dat 1,3 procent. De deflatie was er ja renlang de oorzaak van dat de Japanse economie in het slop zat. ANP van onze redactie economie PARIJS - De luchtvaartcombi natie Air France-KLM heeft over het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2004/2005 een omzet geboekt van 4,9 mil jard euro. Dat is een stijging met 5,7 procent vergeleken met dezelfde periode in het vorige boekjaar. Dat blijkt uit informatie die Air France-KLM gisteren bij de Franse financiële autoriteiten heeft ingeleverd. Over de eerste negen maanden van het boekjaar is de omzet uit gekomen op 14,6 miljard euro te genover 9,3 miljard een jaar eer der. De luchtvaartmaatschappij publiceert vandaag de winstcij fers over het derde kwartaal. Het boekjaar loopt op 31 maart af. De opbrengsten uit het passa giersvervoer zitten in de lift. Dit resultaat bedroeg 3,5 miljard eu ro, een toename van 3,7 procent. De omzet uit het vrachtvervoer steeg 17 procent tot 668 miljoen euro. ANP flWfindy van den Hurk DSTKAPELLE - De ANWB heeft on- K,de25 beste campings van Europa |ald. Prompt belandden daar twee itkapelse kampeerterreinen tussen. I tan haast geen toeval zijn. ijaar kiest de ANWB de beste cam- in Europa. Deze Eurotopcam- worden door een inspecteur en 'mvstery guest' beoordeeld op aller- jactoren: omgeving, voorzieningen, dneen 'gastenverwennerij'. Daar- f worden cijfers toegekend. Voor seist zijn de 25 beste Eurotopcam- ggerangschikt. valt op dat negen op Nederlandse fen staan. Des te opmerkelijker is dat twee Oostkapelse campings op p prijken. Nummer zes: Ons Bui- in wat naar beneden, nummer ne- ben: In de Bongerd. tzijn kampeerterreinen van respec- fÜjll vader Krijn Jan en zoon Ga- él Coppoolse, en John Vos. Na een hl over eikaars camping blijkt nau- ijks sprake van concurrentie. Wel- e. de heren organiseren samen voet- joemooien. Ze delen zelfs een prik- jiine om de Zeeuwse klei los te woe- sin jaren zeventig zei mijn opa te- mijnpa: jongen, het gaat niet goed de agrarische sector. Begin maar camping. En dat deed hij", vertelt briël Coppoolse. „Later zijn we ver- sd naar een ander terrein." iheb ik het oude overgenomen", 1 Vos zijn collega aan. „Dat is een le boomgaard. Bij mij staat het dus appelbomen. Gasten zijn er echt zui- jóp. Ze hangen er geen waslijnen i en kinderen klimmen er niet in. srom krijgt iedereen aan het eind izijn verblijf een zak appelen mee." een wandeling over Ons Buiten valt ook het groen van zijn collega op. mi zeg, die oude bomen passen goed jullie speelse indeling van de stand- alsen. Bij ons zijn die toch net wat akker gekaveld." ipoolse opent trots zijn sanitair com- s.Dat is bijna klaar voor het kam- rseizoen. Voor de liefhebber: in de P-badkamers heb je nóóit last van ide voeten. Er is vloerverwarming, luimige mensen kamperen zo luxe re thuis leven. Die wensen zelfs een pietron en een vaatwasmachine in caravan. Dat hebben jullie toch MSTERDAM - Durion, (leverancier van groene boom, krijgt een flinke oete wegens misleidende erving onder consumen ten. De onderneming heeft ie afgelopen jaren mensen pgezadeld met een con tact, zonder dat zij daarin bdden toegestemd. 'et wordt de eerste keer let de Dienst Uitvoering aToezicht Energie (DTE) en boete oplegt. De straf edraagt maximaal tien rocent van de netto jaar- Ezet. Een woordvoerder iade DTE bevestigde gis ten dat op 14 december ipport is opgemaakt van gressieve en misleidende (ring door Durion. Via telefoon bood het be- bjl consumenten een in- raiatiepakket over groe- stroom aan. Bij ont- Egst bleek het pakket ja contract te zijn. Wie binnen tien dagen he rmaakte, zat vast aan Kstroomcon tract, tóón was ook actief in «eland. Bij de Zeeuwse ^•current in groene room - Delta - kwamen vorig jaar erg veel £chten binnen van klan- a.die in de veronderstel- H waren dat Delta met tóón zou samenwerken, %en niet het geval was. «lts overwoog een kort ge- ES tegen Durion, maar daar vanaf. Wel werd klacht ingediend tegen «non bij de DTE. Op 1 fe- üari kreeg Durion tij- 03 een hoorzitting de üis op weerwoord. Dat ®t weinig veranderd aan doornemen van de DTE 01 straf op te leggen. Jf'n geeft Durion de todd van de misleidende dijken aan het tele- 'oische marketingb ireau «nscom. Worldwide. Dit wijf zegt volgens instruc- fVan Durion te hebben •A'erkt. ^iscom heeft inmiddels i 8 'aten leggen op re- 'JJgen van Durion, om- «het nog een half mil- euro tegoed heeft. Dur- sle't dit bedrag te wil- ■L Rekenen met de Vos knikt instemmend. „Je moet inno veren om je gasten te behagen. Anders krijg je nooit nieuwe aanwas. Het is hier zeker ook stressen in deze perio de?" Coppoolse schopt net wat hinderlijke steentjes weg. „Zeker. Soms denk ik: moet ik hier over vier weken gasten ont vangen?" Een en al herkenning bij zijn collega. De campings lijken niet alleen qua ge voel op elkaar. Ook wat het aanzicht be treft, zeggen ze. Dat is niet toevallig. „In de recreatiebranche is iedereen open naar elkaar. Zo heb ik laatst nog zijn horeca eens goed bekeken", wijst Coppoolse naar Vos. Die noemt dat in spireren. „Zelfs als ik naar de Efteling ga, zoek ik naar nieuwe ideeën." Volgens Coppoolse hebben Ons Buiten en In de Bongerd ook nagenoeg dezelf de doelgroep. „Families. Daarom heeft elk veldje een speeltuintje. Om de paar dagen komen er nieuwe gezinnen, dat houdt de boel levendig." Maar als de campings zo vergelijkbaar zijn, waar om staat Ons Buiten dan dertien plaat sen hoger dan In de Bongerd? De heren kijken elkaar aan en halen hun schouders op. De tennisbaan, denkt Vos hardop. Die heeft hij niet, en Coppoolse wel. „Maar de Eurotopcam pings wijken weinig van elkaar af", waarschuwt Vos. „Ik kreeg een 8,2 en hij een 8,7." Weids uitzicht Hoe Vos dat marginale verschil zou moeten oplossen, weet Coppoolse niet. „De camping ziet er goed uit. Alleen heb ik die tennisbaan en eigen sanitair bij sommige standplaatsen." Aan zijn brede glimlach vallen Vos' plannen voor de toekomst af te lezen. Coppoolse ziet zich direct uitgedaagd. „Dan moet ik dus iets nieuws verzin nen." Eenmaal op het teiTein van In de Bon gerd, refereert Coppoolse aan het 'toe val' dat twee Oostkapelse campings zijn geprezen. „Zie dat weidse uitzicht over het Zeeuwse landschap. Alleen al daarvoor komen ze." Coppoolse is verbaasd over het zwem bad van zijn collega. „Hoe krijg jij dat water zo blauw?" De verbazing duurt voort. Evenals het inspireren. „Die ap pelboomdouche is echt geniaal. Wie heb je dat laten doen?" Het mooiste van zijn camping is haar ronde indeling, vindt Vos. „Vanuit de caravan loop je door allerlei bochten naar de kantine. Een beetje dorps, zeg gen onze gasten. Ze vinden het knus." Coppoolse herkent dat. Op zijn cam ping zijn sommige plaatsen in een 'taartvorm' gesneden, en ze liggen in een ronde tegen elkaar aan. „Daar sco ren we mee. Het is bedacht door mijn vader, die heeft daar vanuit zijn agrari sche achtergrond goed kijk op. Met suc ces: die plaatsen zijn gelijk volge boekt." Over boekingen gesproken. In het hoogseizoen herbergen beide cam pings zo'n dertienhonderd gasten. Een compleet dorp. Zowel Ons Buiten als In de Bongerd zijn nu al in juli nagenoeg volgeboekt, „We worden platgebeld", aldus Vos. „Vooral door Duitse toeris ten, voor wie de paasvakantie een week eerder van start gaat dan in Nederland. In de zomer moeten we loten om plaat sen." De kantine gaat open. Coppoolse had de warme terracottateint niet eerder ge zien. „Hier moet je gewoon zitten. Twee teevees?" Die blijken bedoeld voor voetbalwed strijden. „Eentje voor de Duitse zen der, en eentje voor de Nederlandse", legt Vos uit, „Die sfeer! Dat zal in Ons Buiten niet anders zijn, toch Gabriel?" Uiteraard niet. „Onze campings zijn als broer en zus. Is de onze vol. dan bel len ze naar de Bongerd. En andersom. Zo gaat dat in Oostkapelle." Campinghouders Vos (1) en Coppoolse niaken hun inspiratiewandelingetje over de camping in Oostkapelle. foto Ruben Oreel door René van Stee TERNEUZEN - 'Gun uw meu bels een tweede kans.' Het zou de slogan van stoffeerderij Re-Ri in Terneuzen kunnen zijn, maar hij dekt de lading niet vol ledig. Het bedrijf van moeder Ineke de Regt en zoon Vincent Riemens voorziet niet alleen an tieke of moderne meubelstuk ken van een nieuw jasje, maar vernieuwt ook het interieur van plezierjachten, auto's of vracht wagens. „Wij doen bijna alles wat met stoffering te maken heeft. Dus ook het leggen van laminaatvloe- ren en het maken van gordijnen en raamdecoratie. Inmiddels hebben we ook een deel van de inrichting van diverse nieuw bouwprojecten gedaan", vertelt Vincent Riemens. Het bedrijf werd in 1998 opge richt. Er werd een pand betrok ken aan de Axelsestraat in Ter- neuzen. Ineke de Regt werkte al jarenlang bij een stoffeerder. Sa men met haar zoon zag zij ech ter haar kans schoon om voor zichzelf te beginnen, omdat geen enkele zaak in Terneuzen zich exclusief bezighield met stofferen. „De meeste winkels doen het er nog steeds bij. Onze keuze bleek een schot in de roos. Al snel had den we een brede klantenkring opgebouwd. Die groeit gestaag. Tot op heden kan de wachttijd oplopen tot zo'n drie maanden. Dat zegt genoeg, dacht ik zo", vertelt Vincent Riemens (28). Na vijf jaar bleek het pand aan de Axelsestraat te klein. Re-Ri moest hierdoor noodgedwongen grotere projecten aan zich voor bij laten gaan. Twee jaar gele den werd dan ook de overstap gemaakt naar een nieuwe win kel en werkplaats aan de Mr. F. J. Haarmanweg. De stoffering van meubelstuk ken en de verkoop van gordij nen en raamdecoratie zijn nog steeds de belangrijkste activitei ten van het bedrijf, maar sinds enige maanden richt Re-Ri zich ook op een ander segment van de markt. In heel Nederland koopt het bedrijf tegenwoordig tweedehands meubelstukken op van topmerken als Rolf Benz, Leolux, Gelderland en Artifort. Vincent Riemens: „Die geven wij een tweede leven. De stoelen of banken worden volledig ge stript en naar keuze van de klant opnieuw gestoffeerd. Een van zijn werk altijd zichtbaar is. De metamorfose van een on ooglijk en op het eerste gezicht niet meer te redden stoeltje, een gescheurde poef of een doorgeze ten bank; hij vindt het nog altijd een genoegen om de verwonder de of opgetogen blik van de klant te zien. Meubelstoffering doet het vol gens Vincent Riemens niet al leen goed bij economische tegen wind. Hoewel de recessie van de laatste jaren Re-Ri geen windeie ren heeft gelegd, ziet hij ook an dere redenen die het voortbe staan van cle bedrijfstak garan deren. „Gordijnen en raamdeco ratie gaan er nooit uit. Verder krijgen wij heel vaak erfstukken binnen die al generaties lang in de familie zitten en er goed moe ten blijven uitzien. Of mensen die erg gehecht zijn aan een meu belstuk. Die komen altijd weer terug." Uitstervend vak Ondanks de gunstige toekomst perspectieven, ziet Vincent Rie mens het stoffeerdersvak toch langzamerhand uitsterven. In JHBn foto Camile Schelstraete Nederland is er nog één volwaar dige opleiding in Rotterdam. Hoewel hij net als het overige personeel van Re-Ri een - over wegend theoretische - vakoplei ding volgde, leerde hij het 'ech te' vak in de praktijk. „Zoals zo vaak leer je toch alle kneepjes op de werkvloer. Je moet natuurlijk wel handig zijn. maar dat geldt voor iedere vak man of -vrouw", aldus Vincent Riemens. Dé verklaring voor de desinte resse in het ambacht van meu belstoffeerder heeft Vincent Rie mens niet. Hij denkt dat het vooral te maken heeft met het feit dat kinderen niet worden ge stimuleerd om met hun handen te werken. „Het zegt genoeg dat ik als eni ge jonge ondernemer in dit vak actief ben. Heel jammer, want het heeft echt toekomst. Vak mensen zijn altijd nodig. Aan de andere' kant heeft het gebrek aan vaklieden ook weer zijn voordelen. Handwerk wordt hierdoor schaarser en schaarser Dat is alleen maar goed voor ons bedrijf." Vincent Riemens repareert een leren zetel bijna onbetaalbare bank komt hierdoor binnen het bereik van veel mensen. Zij willen vaak kwaliteit of designspullen, maar er ook niet te veel voor betalen. Wij bieden hun die mogelijk heid. De klant krijgt ook drie jaar garantie." Jachten Een andere belangrijke nieuwe loot aan de stam van Re-Ri is de inrichting van exclusieve jach ten. Het is dan ook niet toevallig dat Re-Ri deze week een stand op de Belgian Boat Show in Gent bezet. De Vlaamse markt is dankzij zijn directe nabijheid zeer interessant. De eerste con tacten met werven zijn inmid dels gelegd. Sinds april vorig jaar werkt het bedrijf ook sa men met een catamaranbouwer. Zulke opdrachten zijn voor Vin cent Riemens een grote uitda ging, omdat zij een beroep doen op zijn creativiteit. „Het mooiste is dat je in samen spraak met de architect of de timmerman een ontwerp maakt, Dat gebeurt vaak op basis van een foto uit een tijdschrift of Naam: Re-Ri Stoffeerderij Plaats: Terneuzen Opgericht: 1998 Aantal medewerkers: vijf fulltime, twee partti mers een idee van de klant. De.groot- ste uitdaging is dat je iets verwe zenlijkt dat nog niet bestaat." Wat Vincent Riemens ook heel mooi vindt is dat het resultaat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23