Iedere one-night-stand is raak Pfeijffer brengt het onzegbare Inverschrokken blik op Vlissingen Hulp nodig bij hechtingsstoornis Wachtlijst groeit bij ambulante hulp AZZ J eugdtheaterhuis Goes gaat het land in 15 Carolijn Visser komt in Kapelle "GELICHT woensdag 16 februari 2005 door Claudia Sondervan GOES - Er moeten in Zeeland behandelmogelijkheden komen voor kinderen met hechtings stoornissen. De werkconferentie Hechtings stoornissen in Beeld, morgen in Heinkenszand, moet de aanzet daartoe worden, zegt jeugd zorgconsulent Yvonne van Rens- woude van Het Klaverblad. Tweehonderd Zeeuwse jeugd- hulpverleners buigen zich morgen in De Stenge over hech tingsproblemen bij kinderen. Hechtingsstoornissen, ook be kend als het Bodemloos-syn droom, ontstaan als een kind zich onvoldoende gevestigd voelt in gezin en omgeving. De stoornis wordt volgens De Knoop, 'de oudervereniging rond hechtingsstoornissen, zel den op tijd herkend door de jeugdzorg. Veelal blijft de zorg- indicatie gericht op symptoom gedrag en niet op de stoornis die daar de oorzaak van is, legt Van Rensouwde de klacht van De Knoop uit. door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Stichting AZZ heeft 63 cliënten op de wachtlijst staan voor ambulante hulp. Deze kinderen en jongeren zijn door Bureau Jeugdzorg Zee land aangewezen voor begelei ding in de thuissituatie. AZZ kan die zorg momenteel nog niet genoeg geven. Dat blijkt uit een bericht dat Ge deputeerde Staten zenden aan de Provinciale Staten. Oorzaak van de wachtlijst is de overgang van de ambulante hulpverlening vorig jaar van Bu reau Jeugdzorg naar Stichting AZZ. Door de nieuwe Wet op de Jeugdzorg geeft Bureau Jeugd zorg Zeeland voortaan enkel aan welke hulp een jeugdige no dig heeft en bewaakt die; het ge ven van de hulp is de taak ge worden van AZZ, Het afgelopen jaar hebben twee medewerkers van Bureau Jeugd zorg Zeeland bij AZZ de over dracht van de ambulante hulp verlening begeleid. Bij AZZ wordt nu gewerkt aan het op peil brengen van het aantal am bulante hulpverleners, stelt woordvoerder B. Cleutjens van AZZ. De nieuwe hulpverleners wor den gevonden door interne ver schuivingen van functies. Om dat de aard van het werk wat af wijkt van wat zij voorheen de den, beginnen zij met een be perkt aantal cliënten per per soon. „Daardoor ontstaat er een wachtijd. We verwachten dat de wachtlijst geleidelijk aan ingelo pen wordt. Maar er komen ook steeds nieuwe cliënten bij." Dat beamen Gedeputeerde Sta ten. Om de wachtlijst blijvend in te lopen moet nog meer geld beschikbaar komen, buiten de extra middelen die de provincie voor dit jaar aan AZZ wil ge ven, staat in het bericht aan de staten. KAPELLE - Schrijfster Caro lijn Visser houdt op 10 maart om 19.30 uur in het gemeente huis van Kapelle een lezing. De literaire avond is het sluit stuk van activiteiten rond Vis ser, die vooral bekendheid heeft verworven met reisverhalen over China, Vietnam, Nicaragua en ook Estland. In de Kapelse bi bliotheek is vanaf deze week een speciale kast ingericht met Vissers boeken. En er is een ten toonstelling te zien die aansluit bij het werk van Visser. GOES - De voorstelling Privé van het Jeugdtheaterhuis in Goes gaat het land in. De komen de maanden is de productie te zien op vier plaatsen buiten de provincie. Theaterwerk NL, de organisatie voor de ontwikkeling en onder steuning van het amateurthea ter in Nederland, heeft de voor stelling geselecteerd voor het landelijk theatercircuit. „Een grote eer", zegt artistiek leider Josien de Graaf van het Jeugd theaterhuis, dat verbonden is aan podium 't Beest. Er komen voorstellingen in As sen (17 april), Groningen (16 mei), Arnhem (12 juni) en waar schijnlijk ook in Utrecht (5 juni). Voor 16 maart staat nog een uitvoering in 't. Beest zelf op het programma. Privé wordt ge speeld door de kerngroep van het Jeugdtheaterhuis. Ook de Zeeuwse Komedie was, met de voorstelling Koppen, uit genodigd voor het landelijk thea tercircuit. De groep heeft daar noodgedwongen van afgezien, omdat het optreden buiten de provincie te veel reistijd en -kos ten met zich mee zou brengen. gHatPostma e Rode Kater die bij Jan, Jans en 'de kinderen huist, leeft met een ïl verdriet. Hij is gecastreerd. De (.weel-wel kater' schaamt zich daar- 0 zo diep dat hij het nare woord 'g\ eens meer uit de mond krijgt, [aar volgens de Dierenbescherming ill het reuze mee. Onze katers en poe- „i zouden nauwelijks tot geen blij- endleed aan de 'besnijdenis' overhou- (ll Ze worden er eerder 'huiselijker hor, De Dierenbescherming greep Va- alijnsdag aan om er zorg voor te dra- n dat deze dagen duizenden katten honden worden 'geholpen'. Ie bekendmaking dat de Dierenbe- herming tijdelijk een premie van euro heeft gezet op de castratie een kater en vijftien euro op het liseren van een poes, heeft Neder- ad in beweging gebracht. De Dieren- scherming wordt platgebeld door sasjes en bazinnetjes die van de aan- Eding wensen te profiteren. Idk bij de Zeeuwse afdelingen staan roodgloeiend. Maar he- Neutralisatie'-actie s, daar wordt vooralsnog 'nee' aan koopjesjagers verkocht. De afde- ij) voor Noord- en Midden-Zeeland iet niet aan de 'neutralisatie'-actie n in Zeeuws-Vlaanderen wach- nog even. Wanneer de aanbie- aar van kracht wordt, blijft nog jngeheim. „Want als we dat nu be nd maken, gaat niemand meer uit hzelf naar de dierenarts. Dan wacht mensen tot ze die kortingsbon innen incasseren", zegt Anneke Eef- jjvan het meldpunt in Aardenburg. ng van de actie staat buiten beetje kater kan in een paar r tijd. vele honderden nakomelin- produceren. Want iedere ght stand is raak. En een beetje Es, werpt zo'n twee tot drie keer per een nest dat krioelt van de jon- Kattenvangst in Burgh-Haamstede. Vrijwilligers van de Dierenbescherming trekken er regelmatig met de vangkooi op uit om verwilderde katten van straat te halen. Na te zijn gecastreerd of gesteriliseerd worden de dieren weer losgelaten, of ondergebracht op een boerderij. foto Marijke Folkertsma gen. In het wild gaat het wat minder heftig toe. Want daar overleven alleen de sterksten. Het gros van de dieren is al snel zo verzwakt dat ook de vrucht baarheid stagneert. Maar in de huis dierenwereld leidt iedere wip van ka ter en poes tot een geboorte-explosie. Gedumpt Kittens zijn 'schattig', maar zodra er te veel van zijn, worden ze gedumpt, en zo groeit het zwerfkattenleger. Het probleem is niet van vandaag of giste ren. Al jaren bestrijdt de Dierenbe scherming de overbevolking door bij tijd en wijle korting te geven op de 'neutralisatie'-factuur van de dieren arts. Die rekent zo'n vijftig euro voor het castreren van een kater, en 95 tot 110 euro voor het steriliseren van een poes. Menigeen heeft die bedragen er niet voor over. Maar zodra de baasjes en bazinnetjes een kleine korting rui ken, haasten ze zich naar dierenopera- tietafels. Jaarlijks komen zo'n tiendui zend mensen op het lokkertje af. Bij de Dierenbescherming in Noord en Midden-Zeeland doen ze aan die vrijgevigheid niet mee. „Als je een kat in huis neemt, dan weet je dat daar kosten aan zijn verbonden. Dan gaan we dat niet nog eens subsidiëren met de contributies van onze leden", zegt Inge Zweedijk van het meldpunt in Vlissingen. „Wij richten de hulp niet op mensen met katten, maar op katten zonder eigenaren. Onze vrijwilligers trekken er met de vangkooi op uit om groepen verwilderde katten op te pak ken en we halen zwerfkatten van de straat." Buitenkans Als de gevangen dieren gezond zijn, dan worden ze na castratie of sterilisa tie weer losgelaten op de plek waar ze vandaan komen. Zijn er zieke dieren bij dan kijkt de dierenarts eerst of er wat aan te doen is. Sinds twee jaar geeft de Dierenbescherming verwilder de katten de 'buitenkans' te aarden op een boerderij, camping of andere plek waar ze zich nuttig kunnen maken. Ook in Zeeuws-Vlaanderen verkoos de Dierenbescherming dat soort activi teiten de afgelopen jaren boven het zetten van een premie op steriliseren of castreren. „Want", zegt Anneke Eef- ting, „waarom zou je geld gaan wegge ven aan mensen die zelf geen cent voor hun huisdier over hebben. Ik heb wel gezien dat mensen in hun Merce des voor komen rijden om zo'n kor tingsbon op te halen." Maar inmiddels is ze overstag. „Binnenkort gaan ook wij weer korting geven. Want de men sen zijn zo asociaal, dat een gigantisch kattenoverschot is ontstaan." van de werken van Rachel Bacon in de Willem3 in Vlissingen. foto Lex de Meester DINGEN - Twee maanden 'verbleef beeldend kunste- tRachel Bacon in Vlissingen W de stad op haar inwer- ■De resultaten van haar be- %ii zijn nu te zien in de ^dio van de Willem3 in %n, waar ze de afgelo- ''idbeeft doorgebracht. «"komt oorspronkelijk uit fttk, maar verhuisde in "aar Europa. „In New 'is het zwaar om te overle es kunstenaar. Je moet er ten voor je bestaan en dient 01 fulltime baan naast te Er lopen ook zo veel denaars rond, dat je je gaat 8§ór wat heb ik hier nog te In?" ^k,in een radicale omme neer in een klein Bel ie. Later vertrok ze waar ze nu in Door haar ach- M beschouwt e zichzelf buitenstaander, als ie- die met verwondering zHkan kijken die ande- m vanzelfsprekend vin- Nis ook di e taak van de kun- leegte. stenaar: met een onverschrok ken blik naar de werkelijkheid kijken. Dat kan heel belangrijk zijn voor de samenleving." Blik vanger van de expositie is een model van een scheepstanker, met een glazenbodem. „Het is een denk-tanker, als metafoor van aandachtig kijken." In Vlissingen, een omgeving die ze voorheen niet kende, was ze een buitenstaander in het kwa draat. „Vooraf had ik wel een soort plan, maar toen ik een maal hier was, merkte ik met een dat het niet zou werken. Vanaf dat moment heb ik me vol ledig laten inspireren door de plaats zelf." Kwetsbaar „De plek is fantastisch. Ik was meteen helemaal weg van de Westerschelde, een heel natuur lijk, levend maar ook kwetsbaar gebied. Ook de haven boeide me. Met dat onderwerp was ik al bezig: de wereldhandel, de economie, de mogelijk schadelij ke gevolgen ervan voor het mi lieu - dat soort sociaal-economi sche thema's. Verder proef je dat de scheepswerf niet meer in de stad is. Er zit nog een grote Bacon ziet de Westerschelde, met de 150 schepen die er dage lijks passeren, een soort auto weg die Vlissingen verbindt met de rest van de wereld. Ze legt ook een verband met het autoge bruik en de verkeersproblemen in de stad. „Vlissingen haalt geld uit het toerisme, maar al die mensen komen met de auto. Dat moet in de zomer een ramp zijn. Er zijn veel mooie pleinen, maar die staan dan vol met au to's." Ze bedacht, als ludieke op lossing een containerschip als extra parkeerlocatie. Steeds probeert ze lokale knel punten te verbinden met mondi ale problemen. Bacon werkt ook met vlaggen van landen, die ze bijvoorbeeld demonteert en op nieuw in elkaar zet. Daarnaast is een serie te zien waarin van de vlaggen alleen de ster- en maansymbolen zijn gehand haafd. „Ik wil aangeven hoe kwetsbaar de nationale identi teit is. Die kan zo uit elkaar val len." De laatste weken van haar ver blijf verdiepte ze zich vooral in de rol van kunst in de openbare ruimte. „Je moet heel veel onder zoek doen, want je kunt niet zo maar iets neerzetten. Een plek laat zich niet meteen veroveren. Bovendien heb je te maken met publiek. Dat is iedereen, kunst minnend én -hatend. Daarom is het belangrijk maatschappelijk relevante onderwerpen op te zoe ken. IJet hoeft niet per se kri tisch te zijn, al gaat mijn voor keur daar wel naar uit." Stapels munten In een serie tekeningen heeft ze allerlei ideeën vastgelegd, zoals stapels munten aan de boule vard (verwijzend naar de hoog bouw), de artistieke waarde van een verzameling zeecontainers en de verheffing tot kunstwerk van het bliksemachtige teken dat op straat de automobilist maant tot afremmen. Dat laatste is een kritische knip oog naar het kunstwerk op de kop van de Walstraat. „Dat beeld slaat volgens mij nergens op. Daar probeer ik met humor op te reageren, anders wordt het alleen maar cynisch en donker. Dingen zijn nu eenmaal vaak ab surd." Expositie: 'Denk-tanker' van Ra chel Bacon, t/m 6 maart in gaststu- dio van de Willem.3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Geopend: do. t/m zo., 12.00-17.00 uur. door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Het gaat niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt, luidt zijn credo. Dichter Ilja Leonard Pfeijffer, op uitno diging van Stichting Literaire Activiteiten Zeeland te gast in Middelburg, liet gisteravond blijken dat hij het heel mooi kan zeggen. Pfeijffer (1968) mag dan in en kele jaren een respectabele re putatie hebben opgebouwd in letterenland, tot een volle aula van de Zeeuwse Bibliotheek leidde dat gisteren in elk geval niet. Met een dertigtal bezoe kers was de belangstelling ma tig maar wel oprecht. Omdat hij werd geïntrodu ceerd als 'de enige echte Dich ter des Vaderlands', ging het gesprek meteen over de curieu ze benoeming van Driek van Wissen, de prins van de light verse, tot Opvolger van Gerrit Komrij. Van Wissen wist, dank zij een uitgebreide reclamecam pagne, verreweg de meeste stemmen te vergaren. Dat was ten koste van onder anderen Pfeijffer, die zich ook nadrukkelijk als kandidaat had opgeworpen. Hij zei zijn nederlaag niet te betreuren. „Het is vooral erg jammer dat Van Wissen wél Dichter des Va derlands is geworden. Je zou zo graag hebben dat het boeg beeld der poëzie wordt bekleed door een dichter en niet door ie mand als Driek van Wissen, die het gebruik van laagharti ge methoden niet heeft ge schuwd. Zo treurig kan het soms lopen in de Nederlandse poëzie." Volgens Pfeijffer, en zijn inter viewer en collega-dichter Ru ben van Gogh leek hem daarin ten volle te steunen, is het dui delijk dat cle democratische aanpak niet werkt. „Op zich is Leonard Pfeijffer (links) met zijn interviewer Ruben van Gogh foto Ruben Oreel het wel leuk om het volk zijn ei gen Dichter des Vaderlands te laten kiezen, maar nu zie je wat er gebeurt." Daarmee had Pfeijffer binnen tien minuten zijn naam als genadeloos criti cus waargemaakt. Dat was in elk geval voldoende om voor malig stadsdichter Chawwa Wijnberg stampvoetend de zaal te laten verlaten. „Zelfin genomen kerels! Ik ga naar huis." Het gesprek tussen Van Gogh en Pfeijffer verliep daarna, ze ker voor de pauze, wat tam, met moeizaam geformuleerde vragen over zaken waarmee Pfeijffer zichtbaar niet uit de voeten kon. „Dat is wel een beetje een rare vraag." Dat Van Gogh - nota bene zelf dich ter - nadat zijn tegenspeler een lang, indrukwekkend gedicht uit diens komende bundel In de naam van de hond had voor gelezen, informeerde naar het ontstaan ervan, kwam ook to taal misplaatst over. Zintuigelijk Toch wist Pfeijffer, soms via een omweg, zijn opvattingen goed duidelijk te maken en dan vooral zijn afkeer van een duidige, verstaanbare dicht kunst. Hij streeft naar exube rante, wilde poëzie, die emo ties niet vertelt maar voelbaar maakt. „Ik bewonder de moed om de taal zelf tot onderwerp te maken, op een heel zintuig lijke manier met taal om te gaan en de lezer bij elke regel opnieuw te leren lezen." Hij is 'allergisch' voor dichters- trucjes. „Zeker als dat soort poëzie kritiekloos wordt aanbe den. Daar wind ik me over op." Zijn voornaamste mik punt daarbij is Rutger Kop land, op 12 april in Middel burg. „Het is best een aardige man, maar zijn poëzie vind ik niet goed. Maar je hoort er nooit kritiek op. Hij is een soort heilige geworden. Het is kritiekloze adoratie. Ik vind poëzie te belangrijk om daar over mijn mond te houden. Welk effect dat heeft, daar denk ik op zo'n moment niet over na." Pfeijffer herkent bij Kopland trucjes. „Hij wil dat de lezer ontroerd raakt, met het pistool op de borst. Maar emotie moet je juist voelbaar maken." Zijn eigen gedichten zijn ook vooral woordenstromen, opeenstape lingen van klanken en beelden, die de emotie oproepen. In zijn nieuwe bundel, die op 1 maart verschijnt, staan vooral lange gedichten, soms sterk verhalend, waarin hij allerlei stijlen door elkaar beoefent, „Ik probeer, ook voor mezelf, er wat lucht in te krijgen door afwisseling van toon, net zoals in de muziek. Ik hoop dat de le zer denkt dat de gedichten in één keer in bevlogenheid op pa pier zijn gekomen. Het tegen deel is echter waar. Ik heb er verdomd hard voor moeten werken." Hoeveel er ook werd gespro ken, Pfeijffers machtige, in dringende voordrachten van zijn poëzie waren gisteravond uiteindelijk het enige wat echt ter zake deed. Ze demonstreer den waar het hem wezenlijk om gaat, schonken vele vermoe dens van betekenissen en ver woordden het onzegbare.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 43