Daewoorijder is niet zo geïnteresseerd in auto's
Belgische ode aan een
icoon uit ZufiFenhausen
vrijdag 11 februari 2005 23
Vraag antwoord
Er schijnt een nieuwe manier te zijn om zelf achter de actuele
waarde van de eigen auto te komen. Hoe werkt dat?
Martijn van Gilse, projectmanager Autocheck: „Bezoe
kers kunnen op onze website het kenteken en de kilo
meterstand van hun auto invoeren, waarna wordt geke
ken of gegevens bekend zijn van hun auto. Vervolgens
krijgt de bezoeker tegen betaüng van 4,95 euro de Auto-
check-waarde van zijn auto, plus een rapport met alle ge
gevens inclusief opties. De taxatie wordt wekelijks bijge
steld op basis van 250.000 prijsmetingen in de markt.
Het is een richtprijs, want het systeem ziet natuurlijk
niet de staat waarin de auto verkeert. Autocheck is voor
alsnog de enige partij waar de consument op deze ma
nier complete informatie over zijn specifieke auto
krijgt. Bezoekers van de AutoRAI kunnen op de stand
van AutoTrack.nl overigens gratis de waarde van hun au
to laten bepalen."
Informatie: www.autocheck.nl en www.autotrack.nl
Bijdehand
Handigheidje
Mannen, verkneukel je
maar alvast, want het is
nu wetenschappelijk bewezen:
vrouwen kunnen over het alge
meen minder goed inparkeren
en kaart lezen. Dat bericht het
Duitse, medische vaktijd
schrift Arztliche Praxis, dat zich
beroept op bevindingen van
een universiteitskliniek in
Gietèen. Deze psychologen heb
ben ontdekt dat bij veruit het
merendeel van alle vrouwen
de ringvinger even lang of korter is dan de wijsvinger.
Dat wijst op een laag testosterongehalte, het hormoon
dat onder meer het talent voor ruimtelijk inzicht ver
raadt. Bij mannen is de ringvinger vrijwel altijd langer
dan de wijsvinger. Zij hebben het inparkeren dus feite
lijk meer 'in de vingers'.
Geen parkeervinqers.
Mack, de Amerikaanse bulldog
Er zijn er nog maar zo'n 120 in Nederland. Maar het
Amerikaanse vrachtautomerk Mack kreeg vooral
kort na de Tweede Wereldoorlog bekendheid in ons
land. In het kader van de Marshallhulp bleven honder
den Macks achter die door carrosseriebouwers geschikt
gemaakt werden voor burgerdoeleinden. De machtige
trucks met de bulldog op de neus bleken geknipt voor
internationaal transport en zwaar binnenlands vervoer.
Gerlof Buurman schreef een boek over de modellen, de
bedrijven en de importeurs, met meer dan 500 foto's en
adveitenties.
'De historie van Mack trucks in Nederland', door Gerlof Buur
man; 224 pagina's; prijs 39,50 euro (ex. verzendkosten); bestellen:
Dutch Mack Fanclub, tel 06-53380394 ofwjc.kuiper@chello.nl
Op de Antwerp Clas
sic Salon van 4 tot en
met 6 maart staat de
geschiedenis van het
sportwagenmerk Por
sche centraal.
Door Rien van der Steen
Hij is geliefd vanwege zijn pres
taties, vanwege zijn hoogstaan
de techniek terwijl 'alles achter
in' (zowel motor als aandrij
ving) door velen altijd als ouder
wets en onveilig beschouwd is.
De fantastisch klinkende boxer-
motor, het contactslot links
van het stuur, de vorm en de ho
ge bouwkwaliteit zijn al jaren
maatstaf. Er zijn sportwagens
die sneller zijn, maar aan de
kwaliteit kunnen ze niet tip
pen. En Porsche verstaat de
kunst zijn icoon, de 911, bij de
tijd te laten blijven.
Op de lclassiekershow in Ant-
na de Tweede Wereldoorlog internationaal transport.
Tweede show sinds 1968
De Daf 55 Siluro beleeft zijn tweede show sinds 1968.
Auto zoek? Even bellen
X-trace heet het systeem, dat een doorbraak zou moe
ten zijn in de wereld van voertuigvolgsystemen. Het
kan dienen om auto's, boten, trucks enzovoort op te spo
ren. Na een telefoontje naar het apparaat geeft dat de lo
catie van het object aan de alarmcentrale door. De posi
tie kan ook via internet bekeken worden. Op de stand
van importeur Xmarkt op de AutoRai (Europahal) is het
te koop voor 99 euro. Het zou binnen tien minuten in te
bouwen zijn.
Info: www.xmarkt.nl
Eigenaar General Motors besloot de merk
naam Daewoo voor Europa te schrappen. De
auto's zijn sinds kort opgetuigd met de roem-
rachte Amerikaanse naam Chevrolet. Dae-
two-rijders maakt het niks uit, de importeur
«wacht alleen goeds.
Door Rien van der Steen
In 1961 haalde de Porsche
Abarth GTC een topsnelheid van
222 km/u op Le Mans.
werpen staat begin maart de
Porsche-historie centraal. Dr.
Porsche sleutelde in 1949 de le
gendarische 356 Coupé in el
kaar, de voorloper van de 911.
Hij deed in een houten barak,
gehuurd van carrosseriebouwer
Reutter in Stuttgart. De eerste,
grotendeels met de hand ge
bouwde Porsches hadden een
VW-motor met 40 pk en kost
ten 9.950 euro. De 356 werd tot
1965 gemaakt en toen opge
volgd door de 911, die tot op
vandaag doorontwikkeld, verbe
terd en verfijnd is.
Porsche maakte naam in de au
tosport, maar ook doordat be
roemde mensen zich er graag
mee lieten fotograferen. Acteur
James Dean verongelukte in
1952 met een Porsche. Maca
ber, maar het maakte zowel
zijn naam als die van Porsche
onsterfelijk. De sportwagenfa
brikant uit Zuffenhausen
bouwt tegenwoordig drie ver
schillende modellen, de 911 in
een fabelachtig aantal varian
ten, de Boxster en de suv Cayen-
Een zeldzame auto van de 25-jarige Daf Club Neder
land is op de AutoRAI te zien in de Oosthal. Het is de
Siluro, een op basis van de DAF 55 gebouwd showmodel,
ontworpen door de Italiaan Michelotti. De wigvormige,
elegante coupé Siluro was een blikvanger op de show
van Genève in maart 1968, maar sindsdien werd hij nim
mer meer vertoond. Na de dood van Michelotti kwam de
auto in de tuin van zijn zoon te staan. Vogels vlogen er
in en uit en via een Duitse handelaar kwam hij tenslotte
in het Eindhovense Daf Museum terecht. Intussen is de
Siluro in oorspronkelijke staat gebracht.
Wereldwijd verkoopt Chevrolet
zon 3,6 miljoen auto's per jaar.
In Europa verkocht Daewoo vo-
rigjaar 190.000 Daewoo's, liefst
43 procent meer dan in 2003.
Onder de nieuwe naam Chevro
let moeten dat er zeker 200.000
kunnen worden, hoopt het
merk.
De goedlachse Koreaanse im
portdirecteur S.K. Kim en zijn
verkoopdirecteur Robert Talc lij
ken zeer gelukkig met de
naamswijziging die het moeder
concern General Motors heeft
verordonneerd. Klachten van
boze klanten over het schrap
pen van de naam Daewoo zijn
er amper geweest, volgens di
recteur Kim. „We gaan goed
om met mensen die een Chevro
let-badge op hun Daewoo wil
len voordelig rijden, zonder
trammelant. Nu we Chevrolet
heten zullen we een veel bre
der pubhek krijgen."
Het eerst
De naam Chevrolet is afkom
stig van de Zwitser Louis Che
vrolet, die naar de VS emigreer
de en daar in 1911 de Chevrolet
Motor Company oprichtte. Een
Amerikaanse journalist vroeg
hem ooit of hij zo beroemd was
geworden vanwege het merk of
andersom. „Het was een beetje
van allebei", antwoordde Che
vrolet, „maar één ding is zeker:
ik was er het eerst."
Chevrolet moet het merk zijn
van de 'smart buyers', kopers
die nadenken. Zo kan GM in Eu
ropa alle klanten bedienen: de
De Kalos met drie deuren.
gemiddelde klanten met een
Opel, de statuszoekers met
Saab en de mensen die hun
geld slim willen besteden met
een Chevrolet. Bijvoorbeeld een
Kalos waarvan nu een drie-
deurs versie beschikbaar is,
„Meer dan de helft van de Ka
los-rijders zijn vrouwen", aldus
Tak. „De auto wordt vooral ge
bruikt voor stadsverkeer. De Ka
los is geen statussymbool, maar
moet wel opvallen in het ver
keer en een goede prijs-kwali-
teitverhouding hebben."
Het model bestaat sinds eind
2002 en wordt door de fabriek
beschouwd als bestseller. Vorig
jaar werden er ruim 200.000 uit
Korea verscheept, onder andere
naar de VS waar hij Aveo heet.
Chevrolet ziet de Kalos vooral
als concurrent van de Getz van
Hyundai, het merk dat in thuis
land Zuid-Korea de grootste te
genspeler is. Later dit jaar komt
er nog een Kalos sedan.
Op de plank
Chevrolet heeft nog meer op de
plank liggen: een nostalgisch
vormgegeven HHR, die de PT
Cruiser van Chiysler naar het le
ven zal staan. De Braziliaanse
Montana, een pick-up met kan
sen en de S3X, een fraai vormge
geven suv met zescilinder die
sel die volgend jaar de concur
rentie aan wil met BMW's X5.
De opvolger van de hoogbejaar
de Opel Frontera zal er ook van
afgeleid worden. Volgens Che-
Dit wordt de suv van Chevrolet, die
ook als Opel Frontera door het le
ven zal gaan.
vrolet is er ook een hybride ver
sie voorzien. In Korea is inmid
dels gestart met de fabricage
van een nieuwe Matiz, die we
in juni in ons land kunnen ver
wachten. Het kleintje dateert
van 1998 en deed het in zijn
deel van de marlet erg goed. We
reldwijd zijn er 1,3 miljoen ver
kocht.
Chevrolet Kalos driedeurs; motoren
1.2/72 pk en 1.4/94 pk 16v; prijzen
vanaf 9 995 euro. Standaard: centrale
vergrendeling, stuurbekrachtiging, in
hoogte verstelbaar stuur, radio/cd met
vier speakers, twee airbags. De 1.4 is
leverbaar met viertraps automaat.
28ste Antwerp Classic Salon, 4 tot
en met 6 maart in Antwerpen Expo,
voorheen Bouwcentrum Klassieker-
show en -verkoop van oldtimers, mo
torfietsen, accessoires op 12 000 vier
kante meter. 362 exposanten uit veer
tien landen. Vorig jaar passeerden
25.000 bezoekers de kassa.
Vrijdag 12.00-21.00 uur, zaterdag en
zondag 09.00-18.00 uur. Entreeprijs
12 euro.
ne. En de zaken gaan voorspoe
dig. De goedkoopste Porsche
(Boxster) kost 61.900 euro. De
duurste, de 911 GT2, kost
269.840 euro.
len. We hebben 90.000 klanten
een informatieve brief ge
stuurd. Daar hebben we welge
teld twaalf boze telefoontjes op
gekregen", aldus de directeur.
„Weet je," zegt Robert Tak,
„Daewoo-klanten zijn niet erg
geïnteresseerd in auto's. Ze wil-
De eeuwig rokendf
achter het stuur va
>uis Chevrolet
ijn raceauto.
Q)
reekseai*
E 21, 1975-1983
Motoren: 316, 318 (i), 320,
320i (6-cil), 323i
Varianten: 2-drs, Baur Cabrio
E 30, 1983-1994
Motoren: 316(i), 318i, 320i,
323Ï, 325i, 325e, 324(t)d, M3
Varianten: 2-drs, 4-drs,
Touring, Cabrio
E 36, 1990-1999
Motoren: 316i, 318i, 320i,
323i, 325i, 328, 318tds,
325td(s)
Varianten: compact, 4-drs
sedan, coupé, Cabrio,
Touring
E46, 1998-nu
Motoren: 316i, 318i, 320i,
323, 325i/xi, 328i, 330i/xi,
330d/xd, M3
Varianten: compact, 4-drs
sedan, coupé, Cabrio,
Touring
E 90, Vanaf 2005
Motoren: 320i, 325i, 330i,
320d
Varianten: 4-drs sedan
(uitbreiding volgt)
Bouwjaren verschillen
naar gelang uitvoering.
Lettercodes motoren niet
compleet.
Q> Cabrio
De zonnigste
Cabrio, sinds 1985 (E 36)
Jaloerse massa: en die is nog maar van
zijn vrouw!
Nuchtere koper: comfortabele, redelijk
ruime cabrio voor allround gebruik.
Q) Compact
De compactste
1994-2000 (E 36), 421 cm lang
Fabriek: wapen tegen dure Golf-typen
Schoonmoeder: weetje wel dat ik achterin
een Golf veel beter zit?
Schoonzoon: goh, meent u dat nou?
Door Gert te Lintelo
I 0) 323i
De meest klassieke
5 1978-1982 (E 21), dubbele koplampen.
I Leek: is toch net een 315?
r Liefhebber (zucht): 143 pk, sublieme
3 prestatiesnauwelijks bewaard.
0)315
De langzaamste
1981-1983, 75 pk, 154 km/u, 0-
100 km/u 14,8 sec.
Verzamelaar: goed plaatwerk
voor mijn 323i.
Rijder: meneer de dealer, de
handrem blijft hangen.
0j.325i op grijs kenteken
De minst politiek correcte
325i met fabrieksbodykit
'Groene' buurman: heeft u een kat
onder uw auto?
Liefhebber: geen idee, ik rem altijd wel
voor dieren!
O M3
De snelste
2000-heden (E 46), 343 pk, 250 km/u, 0-100 in
5,2 sec.
Liefhebber: net Porsche 911, maar dan
praktischer.
Cynicus: jammer, geen 911.
Q) M3
De meest opwindende
1986-1991 (E 30), 2,3 I. 4-cil, 195/215 pk
Liefhebber: race-auto met kenteken
Doorsneeburger: foei, op die leeftijd in
zo'n auto...
O) Touring
De meest praktische
Vanaf 1987
Liefhebber: mooi, die eerste 'lifestyle' combi.
Nuchtere gebruiker: meneer Ikea, is dat Snodelflot
tafelblad er ook in twee korte stukken?
Prie in die overtreffende trap
Al drie decennia lang is de BMW 3-serie hét gezicht van BMW,
met als trefwoorden sportiviteit, comfort en hoogwaardige
techniek. Een lichtvoetige terugblik in de overtreffende trap.
-
Qj Racer
De meest gevleugelde
320 turbo racer, 1978
Autosporthater: wat een lelijk ding, met al die
tupperware!
Raceliefhebber: daar had ik vroeger een poster van
boven mijn bed!
Q) Baur Cabrio
De lelijkste
1977-1983, voorkant dak demontabel, achterkant neerklapbaar.
Veiligheidsfreak: rolbeugel is veilig bij koprol!
Estheticus: maak die dan zo snel mogelijk!
Dr. Porsche bij zijn VW Kever, die hij naar een Tsjechisch voorbeeld