Daewoorijder is niet zo geïnteresseerd in auto's Belgische ode aan een icoon uit ZufiFenhausen vrijdag 11 februari 2005 23 Vraag antwoord Er schijnt een nieuwe manier te zijn om zelf achter de actuele waarde van de eigen auto te komen. Hoe werkt dat? Martijn van Gilse, projectmanager Autocheck: „Bezoe kers kunnen op onze website het kenteken en de kilo meterstand van hun auto invoeren, waarna wordt geke ken of gegevens bekend zijn van hun auto. Vervolgens krijgt de bezoeker tegen betaüng van 4,95 euro de Auto- check-waarde van zijn auto, plus een rapport met alle ge gevens inclusief opties. De taxatie wordt wekelijks bijge steld op basis van 250.000 prijsmetingen in de markt. Het is een richtprijs, want het systeem ziet natuurlijk niet de staat waarin de auto verkeert. Autocheck is voor alsnog de enige partij waar de consument op deze ma nier complete informatie over zijn specifieke auto krijgt. Bezoekers van de AutoRAI kunnen op de stand van AutoTrack.nl overigens gratis de waarde van hun au to laten bepalen." Informatie: www.autocheck.nl en www.autotrack.nl Bijdehand Handigheidje Mannen, verkneukel je maar alvast, want het is nu wetenschappelijk bewezen: vrouwen kunnen over het alge meen minder goed inparkeren en kaart lezen. Dat bericht het Duitse, medische vaktijd schrift Arztliche Praxis, dat zich beroept op bevindingen van een universiteitskliniek in Gietèen. Deze psychologen heb ben ontdekt dat bij veruit het merendeel van alle vrouwen de ringvinger even lang of korter is dan de wijsvinger. Dat wijst op een laag testosterongehalte, het hormoon dat onder meer het talent voor ruimtelijk inzicht ver raadt. Bij mannen is de ringvinger vrijwel altijd langer dan de wijsvinger. Zij hebben het inparkeren dus feite lijk meer 'in de vingers'. Geen parkeervinqers. Mack, de Amerikaanse bulldog Er zijn er nog maar zo'n 120 in Nederland. Maar het Amerikaanse vrachtautomerk Mack kreeg vooral kort na de Tweede Wereldoorlog bekendheid in ons land. In het kader van de Marshallhulp bleven honder den Macks achter die door carrosseriebouwers geschikt gemaakt werden voor burgerdoeleinden. De machtige trucks met de bulldog op de neus bleken geknipt voor internationaal transport en zwaar binnenlands vervoer. Gerlof Buurman schreef een boek over de modellen, de bedrijven en de importeurs, met meer dan 500 foto's en adveitenties. 'De historie van Mack trucks in Nederland', door Gerlof Buur man; 224 pagina's; prijs 39,50 euro (ex. verzendkosten); bestellen: Dutch Mack Fanclub, tel 06-53380394 ofwjc.kuiper@chello.nl Op de Antwerp Clas sic Salon van 4 tot en met 6 maart staat de geschiedenis van het sportwagenmerk Por sche centraal. Door Rien van der Steen Hij is geliefd vanwege zijn pres taties, vanwege zijn hoogstaan de techniek terwijl 'alles achter in' (zowel motor als aandrij ving) door velen altijd als ouder wets en onveilig beschouwd is. De fantastisch klinkende boxer- motor, het contactslot links van het stuur, de vorm en de ho ge bouwkwaliteit zijn al jaren maatstaf. Er zijn sportwagens die sneller zijn, maar aan de kwaliteit kunnen ze niet tip pen. En Porsche verstaat de kunst zijn icoon, de 911, bij de tijd te laten blijven. Op de lclassiekershow in Ant- na de Tweede Wereldoorlog internationaal transport. Tweede show sinds 1968 De Daf 55 Siluro beleeft zijn tweede show sinds 1968. Auto zoek? Even bellen X-trace heet het systeem, dat een doorbraak zou moe ten zijn in de wereld van voertuigvolgsystemen. Het kan dienen om auto's, boten, trucks enzovoort op te spo ren. Na een telefoontje naar het apparaat geeft dat de lo catie van het object aan de alarmcentrale door. De posi tie kan ook via internet bekeken worden. Op de stand van importeur Xmarkt op de AutoRai (Europahal) is het te koop voor 99 euro. Het zou binnen tien minuten in te bouwen zijn. Info: www.xmarkt.nl Eigenaar General Motors besloot de merk naam Daewoo voor Europa te schrappen. De auto's zijn sinds kort opgetuigd met de roem- rachte Amerikaanse naam Chevrolet. Dae- two-rijders maakt het niks uit, de importeur «wacht alleen goeds. Door Rien van der Steen In 1961 haalde de Porsche Abarth GTC een topsnelheid van 222 km/u op Le Mans. werpen staat begin maart de Porsche-historie centraal. Dr. Porsche sleutelde in 1949 de le gendarische 356 Coupé in el kaar, de voorloper van de 911. Hij deed in een houten barak, gehuurd van carrosseriebouwer Reutter in Stuttgart. De eerste, grotendeels met de hand ge bouwde Porsches hadden een VW-motor met 40 pk en kost ten 9.950 euro. De 356 werd tot 1965 gemaakt en toen opge volgd door de 911, die tot op vandaag doorontwikkeld, verbe terd en verfijnd is. Porsche maakte naam in de au tosport, maar ook doordat be roemde mensen zich er graag mee lieten fotograferen. Acteur James Dean verongelukte in 1952 met een Porsche. Maca ber, maar het maakte zowel zijn naam als die van Porsche onsterfelijk. De sportwagenfa brikant uit Zuffenhausen bouwt tegenwoordig drie ver schillende modellen, de 911 in een fabelachtig aantal varian ten, de Boxster en de suv Cayen- Een zeldzame auto van de 25-jarige Daf Club Neder land is op de AutoRAI te zien in de Oosthal. Het is de Siluro, een op basis van de DAF 55 gebouwd showmodel, ontworpen door de Italiaan Michelotti. De wigvormige, elegante coupé Siluro was een blikvanger op de show van Genève in maart 1968, maar sindsdien werd hij nim mer meer vertoond. Na de dood van Michelotti kwam de auto in de tuin van zijn zoon te staan. Vogels vlogen er in en uit en via een Duitse handelaar kwam hij tenslotte in het Eindhovense Daf Museum terecht. Intussen is de Siluro in oorspronkelijke staat gebracht. Wereldwijd verkoopt Chevrolet zon 3,6 miljoen auto's per jaar. In Europa verkocht Daewoo vo- rigjaar 190.000 Daewoo's, liefst 43 procent meer dan in 2003. Onder de nieuwe naam Chevro let moeten dat er zeker 200.000 kunnen worden, hoopt het merk. De goedlachse Koreaanse im portdirecteur S.K. Kim en zijn verkoopdirecteur Robert Talc lij ken zeer gelukkig met de naamswijziging die het moeder concern General Motors heeft verordonneerd. Klachten van boze klanten over het schrap pen van de naam Daewoo zijn er amper geweest, volgens di recteur Kim. „We gaan goed om met mensen die een Chevro let-badge op hun Daewoo wil len voordelig rijden, zonder trammelant. Nu we Chevrolet heten zullen we een veel bre der pubhek krijgen." Het eerst De naam Chevrolet is afkom stig van de Zwitser Louis Che vrolet, die naar de VS emigreer de en daar in 1911 de Chevrolet Motor Company oprichtte. Een Amerikaanse journalist vroeg hem ooit of hij zo beroemd was geworden vanwege het merk of andersom. „Het was een beetje van allebei", antwoordde Che vrolet, „maar één ding is zeker: ik was er het eerst." Chevrolet moet het merk zijn van de 'smart buyers', kopers die nadenken. Zo kan GM in Eu ropa alle klanten bedienen: de De Kalos met drie deuren. gemiddelde klanten met een Opel, de statuszoekers met Saab en de mensen die hun geld slim willen besteden met een Chevrolet. Bijvoorbeeld een Kalos waarvan nu een drie- deurs versie beschikbaar is, „Meer dan de helft van de Ka los-rijders zijn vrouwen", aldus Tak. „De auto wordt vooral ge bruikt voor stadsverkeer. De Ka los is geen statussymbool, maar moet wel opvallen in het ver keer en een goede prijs-kwali- teitverhouding hebben." Het model bestaat sinds eind 2002 en wordt door de fabriek beschouwd als bestseller. Vorig jaar werden er ruim 200.000 uit Korea verscheept, onder andere naar de VS waar hij Aveo heet. Chevrolet ziet de Kalos vooral als concurrent van de Getz van Hyundai, het merk dat in thuis land Zuid-Korea de grootste te genspeler is. Later dit jaar komt er nog een Kalos sedan. Op de plank Chevrolet heeft nog meer op de plank liggen: een nostalgisch vormgegeven HHR, die de PT Cruiser van Chiysler naar het le ven zal staan. De Braziliaanse Montana, een pick-up met kan sen en de S3X, een fraai vormge geven suv met zescilinder die sel die volgend jaar de concur rentie aan wil met BMW's X5. De opvolger van de hoogbejaar de Opel Frontera zal er ook van afgeleid worden. Volgens Che- Dit wordt de suv van Chevrolet, die ook als Opel Frontera door het le ven zal gaan. vrolet is er ook een hybride ver sie voorzien. In Korea is inmid dels gestart met de fabricage van een nieuwe Matiz, die we in juni in ons land kunnen ver wachten. Het kleintje dateert van 1998 en deed het in zijn deel van de marlet erg goed. We reldwijd zijn er 1,3 miljoen ver kocht. Chevrolet Kalos driedeurs; motoren 1.2/72 pk en 1.4/94 pk 16v; prijzen vanaf 9 995 euro. Standaard: centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbaar stuur, radio/cd met vier speakers, twee airbags. De 1.4 is leverbaar met viertraps automaat. 28ste Antwerp Classic Salon, 4 tot en met 6 maart in Antwerpen Expo, voorheen Bouwcentrum Klassieker- show en -verkoop van oldtimers, mo torfietsen, accessoires op 12 000 vier kante meter. 362 exposanten uit veer tien landen. Vorig jaar passeerden 25.000 bezoekers de kassa. Vrijdag 12.00-21.00 uur, zaterdag en zondag 09.00-18.00 uur. Entreeprijs 12 euro. ne. En de zaken gaan voorspoe dig. De goedkoopste Porsche (Boxster) kost 61.900 euro. De duurste, de 911 GT2, kost 269.840 euro. len. We hebben 90.000 klanten een informatieve brief ge stuurd. Daar hebben we welge teld twaalf boze telefoontjes op gekregen", aldus de directeur. „Weet je," zegt Robert Tak, „Daewoo-klanten zijn niet erg geïnteresseerd in auto's. Ze wil- De eeuwig rokendf achter het stuur va >uis Chevrolet ijn raceauto. Q) reekseai* E 21, 1975-1983 Motoren: 316, 318 (i), 320, 320i (6-cil), 323i Varianten: 2-drs, Baur Cabrio E 30, 1983-1994 Motoren: 316(i), 318i, 320i, 323Ï, 325i, 325e, 324(t)d, M3 Varianten: 2-drs, 4-drs, Touring, Cabrio E 36, 1990-1999 Motoren: 316i, 318i, 320i, 323i, 325i, 328, 318tds, 325td(s) Varianten: compact, 4-drs sedan, coupé, Cabrio, Touring E46, 1998-nu Motoren: 316i, 318i, 320i, 323, 325i/xi, 328i, 330i/xi, 330d/xd, M3 Varianten: compact, 4-drs sedan, coupé, Cabrio, Touring E 90, Vanaf 2005 Motoren: 320i, 325i, 330i, 320d Varianten: 4-drs sedan (uitbreiding volgt) Bouwjaren verschillen naar gelang uitvoering. Lettercodes motoren niet compleet. Q> Cabrio De zonnigste Cabrio, sinds 1985 (E 36) Jaloerse massa: en die is nog maar van zijn vrouw! Nuchtere koper: comfortabele, redelijk ruime cabrio voor allround gebruik. Q) Compact De compactste 1994-2000 (E 36), 421 cm lang Fabriek: wapen tegen dure Golf-typen Schoonmoeder: weetje wel dat ik achterin een Golf veel beter zit? Schoonzoon: goh, meent u dat nou? Door Gert te Lintelo I 0) 323i De meest klassieke 5 1978-1982 (E 21), dubbele koplampen. I Leek: is toch net een 315? r Liefhebber (zucht): 143 pk, sublieme 3 prestatiesnauwelijks bewaard. 0)315 De langzaamste 1981-1983, 75 pk, 154 km/u, 0- 100 km/u 14,8 sec. Verzamelaar: goed plaatwerk voor mijn 323i. Rijder: meneer de dealer, de handrem blijft hangen. 0j.325i op grijs kenteken De minst politiek correcte 325i met fabrieksbodykit 'Groene' buurman: heeft u een kat onder uw auto? Liefhebber: geen idee, ik rem altijd wel voor dieren! O M3 De snelste 2000-heden (E 46), 343 pk, 250 km/u, 0-100 in 5,2 sec. Liefhebber: net Porsche 911, maar dan praktischer. Cynicus: jammer, geen 911. Q) M3 De meest opwindende 1986-1991 (E 30), 2,3 I. 4-cil, 195/215 pk Liefhebber: race-auto met kenteken Doorsneeburger: foei, op die leeftijd in zo'n auto... O) Touring De meest praktische Vanaf 1987 Liefhebber: mooi, die eerste 'lifestyle' combi. Nuchtere gebruiker: meneer Ikea, is dat Snodelflot tafelblad er ook in twee korte stukken? Prie in die overtreffende trap Al drie decennia lang is de BMW 3-serie hét gezicht van BMW, met als trefwoorden sportiviteit, comfort en hoogwaardige techniek. Een lichtvoetige terugblik in de overtreffende trap. - Qj Racer De meest gevleugelde 320 turbo racer, 1978 Autosporthater: wat een lelijk ding, met al die tupperware! Raceliefhebber: daar had ik vroeger een poster van boven mijn bed! Q) Baur Cabrio De lelijkste 1977-1983, voorkant dak demontabel, achterkant neerklapbaar. Veiligheidsfreak: rolbeugel is veilig bij koprol! Estheticus: maak die dan zo snel mogelijk! Dr. Porsche bij zijn VW Kever, die hij naar een Tsjechisch voorbeeld

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23