Auto AlltoRAlg Banden €35,- :en Hollandse BMW 3: geen geintjes www.auto 1 1 ipoppe.nl in samenwerking met Q) AutoTrack.nl al vanaf 0 Ik kies voor een alternatieve route 20% erwarmde zijruiten beste Auto-idee Zafira 2: kloek en moedig van Opel Op zoek naar een jong gebruikte Volkswagen of Audi? kijk op (y/<nf>r-^S gte bijlagen: 0113-315680 i_pzc.nl/auto ijl-redactie® pzc.nl Jus 31.4460 M Goes Midden-Zeeland: 0113-315520 Gasnderen: 0114-372770 gnaal: 020-4562500 dag 11 februari 2005 is bij lange na niet woest vormgege- a als de 7- en 5-se- I BMW heeft met nieuwe 3 geen risi- 's durven nemen. AutoT&am De Peilstok i Volgens het tv-programma Zembla ster- ven Nederlanders één tot drie jaar eer der als gevolg van uitlaatgassen. Wat voor snelle maatregel zou uw voorkeur hebben: alle nieuwe auto's meteen voorzien van hy bride motoren? Verplichte thuiswerkdagen invoeren? Maximaal één auto per huishou den toestaan? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Goede tijden slechte tijden Twee weken geleden vroegen wij u hoe u anticipeert als er extreem slecht weer is voorspeld. Eerder of later van huis om drukte te voorkomen trekt bijna eenderde van alle stemmen. Bijna twintig procent van de stemmers blijft zelfs thuis. O' Ik vertrek eerder of later van huis 31% Ik blijf lekker thuis 19% O Ik volg de normale route en ik berust 17% O Ik ga met het openbaar vervoer 13% De BMW 3 heeft een laag, breed profiel gekregen. De vorm van de achterlichten is maar magertjes. prRien van der Steen e Nederlandse ontwerper Adrian van Hooy- donk heeft er voor gewaakt sen uit te halen. Dus geen vend kofferdeksel zoals op 7-serie, of exuberante vou- p en lijnen zoals op de Er is veel kritiek ge- die grillige vormen, handtekening van ontwer- Chris Bangle op de grote IVs. ai bij BMW komt meer dan lelft van de verkopen op het van de 3-serie. En dan iet je erg oppassen met om- Eden design-geintjes. En al emaal als je geldmachine al dertig jaar zo goed doet. ch blijft bij deze vijfde gene- ie van de 3 evenmin alles bij oude. Van Hooydonk, in ast van diezelfde Chris Bang- Irponom ie Q) 1975 -1983 (hterhaald UW heeft iet jarenlang volgehouden: het dashboard dat zich als een cockpit naar de bestuurder richt. Met de ongste 3-serie verlaat het merk Jefinitief die koers. KENNISMAKING le, heeft een hele brede neus be dacht en optisch taps toelopen de achterkant. In deze 'Dutch touch' valt de vorm van de ach terlichten uit de toon: die is wat magertjes. Maar de lange motorkap en het brede, lage smoelwerk maken aan de voor kant veel goed. De carrosserie is bijna vijf centimeter langer en acht centimeter breder ge worden, terwijl de wielbasis met 3,5 centimeter toenam. Dat schiep ruimte voor meer koffer (460 liter), maar op de achterbank kun je nog altijd niet behoorlijk zitten. Het dashboard is niet impo sant, nogal saai zelfs. Het ziet er tamelijk Duits uit: weinig materiaal, maar wel van hoge kwaliteit. Zo weinig mogelijk knopjes en geen kouwe drukte, luidt nog altijd de BMW-filoso- fie. Voor het eerst wordt het iDrive-bedieningssysteem van de grote modellen - voor de be diening van allerlei boordfunc- ties met een grote centrale knop - ook in de 3-serie lever baar. Net als active front stee ring, waarbij het stuurmecha nisme als het ware meedenkt, en cruise -control met radar. El ke 3-serie krijgt airco, zes air bags, abs en esp, noodloopban- clen, in hoogte en diepte verstel baar stuurwiel, radio/cd en crui se control mee. Spaanse orkaan En rijden dat-ie doet! Volgens de technici uit München is de auto 25 procent stijver dan zijn voorganger en in tegenstelling tot bij de mens zorgt zoiets al tijd voor meer dynamiek. Na tuurlijk heeft hij een in de leng te geplaatst motorblok en ach terwielaandrijving, want daar zweert BMW bij. Het merk 0)1990-1999 hield er zelfs voor zijn compac te 1-serie aan vast. Van die 1 is trouwens het onderstel van de 3 afkomstig, zij het ietsje opge rekt. De gewichtsverdeling tus sen voor- en achteras is nage noeg fifty-fifty. Het voelt alle maal stevig aan, vooral in vlot genomen bochten. BMW wilde ons dat op het circuit van Alba- cete laten uitproberen, maar een Spaanse orkaan en een vliegtuig dat niet mocht landen gooiden roet in het eten. In plaats van een sleutel heb je in de 3-serie voortaan een start- knop om de motor tot leven te wekken. Je moet wel eerst de sleutel in een gleufje fromme len, tenzij je extra betaalt - dan mag die gewoon in je broekzak c.q. handtas blijven zitten. De auto beschikt over een versnel lingsbak met zes trappen, opge tutte, soepele motoren (met elektrische waterpomp, magne sium motorblokken en hier en daar gaskleploze ademhaling) en een fantastisch goed aanvoe lende besturing. Pittig De 320 diesel met 163 pk impo neerde het minst van de auto's die in een ijskoud Spanje klaar stonden. Die motor werkt keu rig en is niet rumoerig, maar valt door de mand wat koppel betreft. Want onder 2.000 toe ren is er niks herkenbaar van de trekkracht van 340 Nm. De lekkere 330i heeft een fraai klinkende, maar dorstige zesci linder van 258 pk. Basisversie is de 318i, maar die werd bij de Spaanse lancering nog angstval lig achter de gordijnen gehou den. Die heeft een viercilinder met 129 pk en kost (vanaf sep tember, net als de 318d en de 330d) 33.200 euro. Als u dat al pittig vindt schrikt u mogelijk van de 320i voor wel 35.850 eu ro; of de 320d, die uitkomt op 41.150 euro. De 325i gaat 42.400 euro kosten en de 330i 47.450 euro. Op 5 maart staat de nieuwe 3-serie in de showroom. „De 3-serie is voor ons een icoon van een sportlimousine geworden", zegt professor Göschel van de raad van bestuur van BMW. De oorspronkelijke tweedeurs is er inmiddels in een reeks varian ten. Daarvan zal de Compact niet meer terugkeren, omdat de 1-serie zijn plek heeft inge nomen. Gelukkig maar. Want geen BMW is zo lelijk als een ge amputeerde BMW. Wat die Compact ontegenzeggelijk was. Een Hollands tintje staat de 3 veel beter. Het BMW-concern bouwde vorig jaar een miljoen BMW's, enkele honder den Rolls-Royces en 200.000 Mini's Zie volgende pagina: Drie in de overtreffende trap. O 2005 Ergonomisch rond de bestuurder... ...ergonomisch rond de bestuurder... ..en ergonomisch voor bestuurder en passagier! warming in de zijramen, it overmacht heeft dit lezers- fe de speciale AutoRAI-verkie- van Auto gewonnen. In ie weken stemden ruim 5000 via de AutoRAI-website. Prijzen zijn woensdag uitge- to op de RAL oproep gold ideeën om au- ste verbeteren, veiligerof ge- «iksvriendelijker te maken, ter dan veertig mensen stuur- n hun idee in. Opmerkelijk j'oeg hadden vier lezers het- »de winnende idee. toredacteur Rien van der „Ieder merk heeft achter- 'tverwarming, en sommige Drruitverwarming. Maar ook zijramen willen nog wel beslaan?" Behalve hij za- 11 Bram Veenhuizen (Automo- e Testlab TU Eindhoven) en rk Egeler (directeur RAI Exhi bits) in de jury. de website van de krant in de ru- Auto vindt u de complete uit- 9 De uitslag na SOSO stemmen: 1. Verwarming in zijramen, 34 procent van de stemmen. 2. Cruisecontrol met geïntegreerd ontvanger, 15 procent. 3. Apparaat om gasgeven te verfijnen, 15 procent. 4. Denkende grille, 13 procent. 5. Voorgevormde punten voor fietsdrager, 7 procent. 6. Sensoren die reageren op kruisend verkeer, 6 procent. 7. Vorstzeil in motorkap, 6 procent. 8. Neonstrip op gordelhouder, 4 procent. Van links naar rechts: De winnaars L. Hermsen en F. de Laat, jurylid Derk Egeler (RAI), internetredacteur Corno van den Berg van Auto, en winnaars F. van Steen en T. Haverkate. Door Joop van der Pol Het grote nieuws bij Opel heet Zafira. Op de show in Genève begin maart - dus nog niet op de RAI - presenteert het Duitse merk de tweede generatie van de goed verkochte ruimteauto. In juli wordt hij leverbaar. Sinds 1999 zijn er 1,4 miljoen Zafira's verkocht. Opel heeft het aangedurfd om de succesvolle zevenzitter ste vig onder handen te nemen, waarbij vooral de kloek vormge geven achterkant in het oog springt. De Zafira heeft nu ook zo'n 'Amerikaandse' chroom- strip over de achterklep die sinds een poosje de andere pro ducten kenmerkt. Ook is de ac tuele familieneus chirurgisch overgeplaatst, waardoor hij weer in lijn komt met de Astra. Het dashboard oogt volwasse nen de versnellingspook zit hoog geplaatst en de instrumen ten zijn volgens Opel beter ge richt op de bestuurder. Op de De Opel Zafira 2 ziet er flinker uit dan zijn voorganger. oorspronkelijke plek van de pook kwam een U-vormige handrem en opbergruimte. De auto is 14 centimeter langer geworden en dat komt doordat hij is gebouwd op de verlengde bodemplaat van de nieuwe As- tra. Dat vertaalt zich in meer binnenruimte die Opel onder meer benut met een verbeterd stoelen-systeem. Het principe van de variabele drie zitrijen. goed voor zeven inzittenden, was van het begin af de troef van de Zafira. Het bagageruim is tegelijk met 20 liter gegroeid. De Zafira is leverbaar met vier verduisterbare glazen dakpane len, gecombineerd met een riant opbergschap. Meedraaien de bi-xenon koplampen zijn ook mogelijk. Er is een uitge breide keus uit benzine- en ver beterde dieselmotoren. O Frans Zuiderhoek van het Korps Landelijke Politie diensten (KLPD): „Om problemen met werkgevers te voorkomen zullen wij niet gauw adviseren om thuis te blijven. Toch zou dat bijvoorbeeld bij dichte mist niet on verstandig zijn. Geavanceerde vliegtuigen met radar blij ven dan aan de grond, maar automobilisten rijden dood leuk naar hun werk. Pas ook op bij alternatieve routes; op B-wegen wordt bij gladheid veelal later en minder vaak gestrooid dan op snelwegen." O Ook tijdens de AutoRAI besteedt Auto op internet volop aandacht aan de beurs. Naast het laatste nieuws en geruchten zijn er volop sfeerbeelden van op vallende auto's, stands en speciale paddocks te vinden. De nieuwtjes online: Te koop op de RAI: de Daimler van Pim Fortuyn. Onthulling: de splinternieuwe Laguna (foto). Rechtgezet: kilowatts Boven het prijzenoverzicht in de AutoRAI-bijlage van vo rige week schreven wij dat de vermogens in kilowatts waren vermeld. In werkelijkheid geven de getallen het vermogen weer in pk's. (Advertentie) (ft

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 21