Auto
AlltoRAlg
Banden
€35,-
:en Hollandse BMW 3: geen geintjes
www.auto
1 1
ipoppe.nl
in samenwerking met Q) AutoTrack.nl
al vanaf
0 Ik kies voor een alternatieve route 20%
erwarmde zijruiten beste Auto-idee Zafira 2: kloek en moedig van Opel
Op zoek naar een jong
gebruikte Volkswagen of Audi?
kijk
op (y/<nf>r-^S
gte bijlagen: 0113-315680
i_pzc.nl/auto
ijl-redactie® pzc.nl
Jus 31.4460 M Goes
Midden-Zeeland: 0113-315520
Gasnderen: 0114-372770
gnaal: 020-4562500
dag 11 februari 2005
is bij lange na niet
woest vormgege-
a als de 7- en 5-se-
I BMW heeft met
nieuwe 3 geen risi-
's durven nemen.
AutoT&am
De Peilstok
i Volgens het tv-programma Zembla ster-
ven Nederlanders één tot drie jaar eer
der als gevolg van uitlaatgassen. Wat voor
snelle maatregel zou uw voorkeur hebben:
alle nieuwe auto's meteen voorzien van hy
bride motoren? Verplichte thuiswerkdagen
invoeren? Maximaal één auto per huishou
den toestaan? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Goede tijden
slechte tijden
Twee weken geleden vroegen wij u hoe
u anticipeert als er extreem slecht weer
is voorspeld. Eerder of later van huis om
drukte te voorkomen trekt bijna eenderde
van alle stemmen. Bijna twintig procent van
de stemmers blijft zelfs thuis.
O' Ik vertrek eerder of later van huis 31%
Ik blijf lekker thuis 19%
O Ik volg de normale route en ik berust 17%
O Ik ga met het openbaar vervoer 13%
De BMW 3 heeft een laag, breed
profiel gekregen. De vorm van
de achterlichten is maar
magertjes.
prRien van der Steen
e Nederlandse
ontwerper
Adrian van Hooy-
donk heeft er
voor gewaakt
sen uit te halen. Dus geen
vend kofferdeksel zoals op
7-serie, of exuberante vou-
p en lijnen zoals op de
Er is veel kritiek ge-
die grillige vormen,
handtekening van ontwer-
Chris Bangle op de grote
IVs.
ai bij BMW komt meer dan
lelft van de verkopen op het
van de 3-serie. En dan
iet je erg oppassen met om-
Eden design-geintjes. En al
emaal als je geldmachine
al dertig jaar zo goed doet.
ch blijft bij deze vijfde gene-
ie van de 3 evenmin alles bij
oude. Van Hooydonk, in
ast van diezelfde Chris Bang-
Irponom ie Q) 1975 -1983
(hterhaald
UW heeft
iet jarenlang
volgehouden:
het dashboard dat
zich als een cockpit
naar de bestuurder
richt. Met de
ongste 3-serie
verlaat het merk
Jefinitief die koers.
KENNISMAKING
le, heeft een hele brede neus be
dacht en optisch taps toelopen
de achterkant. In deze 'Dutch
touch' valt de vorm van de ach
terlichten uit de toon: die is
wat magertjes. Maar de lange
motorkap en het brede, lage
smoelwerk maken aan de voor
kant veel goed. De carrosserie
is bijna vijf centimeter langer
en acht centimeter breder ge
worden, terwijl de wielbasis
met 3,5 centimeter toenam.
Dat schiep ruimte voor meer
koffer (460 liter), maar op de
achterbank kun je nog altijd
niet behoorlijk zitten.
Het dashboard is niet impo
sant, nogal saai zelfs. Het ziet
er tamelijk Duits uit: weinig
materiaal, maar wel van hoge
kwaliteit. Zo weinig mogelijk
knopjes en geen kouwe drukte,
luidt nog altijd de BMW-filoso-
fie. Voor het eerst wordt het
iDrive-bedieningssysteem van
de grote modellen - voor de be
diening van allerlei boordfunc-
ties met een grote centrale
knop - ook in de 3-serie lever
baar. Net als active front stee
ring, waarbij het stuurmecha
nisme als het ware meedenkt,
en cruise -control met radar. El
ke 3-serie krijgt airco, zes air
bags, abs en esp, noodloopban-
clen, in hoogte en diepte verstel
baar stuurwiel, radio/cd en crui
se control mee.
Spaanse orkaan
En rijden dat-ie doet! Volgens
de technici uit München is de
auto 25 procent stijver dan zijn
voorganger en in tegenstelling
tot bij de mens zorgt zoiets al
tijd voor meer dynamiek. Na
tuurlijk heeft hij een in de leng
te geplaatst motorblok en ach
terwielaandrijving, want daar
zweert BMW bij. Het merk
0)1990-1999
hield er zelfs voor zijn compac
te 1-serie aan vast. Van die 1 is
trouwens het onderstel van de
3 afkomstig, zij het ietsje opge
rekt. De gewichtsverdeling tus
sen voor- en achteras is nage
noeg fifty-fifty. Het voelt alle
maal stevig aan, vooral in vlot
genomen bochten. BMW wilde
ons dat op het circuit van Alba-
cete laten uitproberen, maar
een Spaanse orkaan en een
vliegtuig dat niet mocht landen
gooiden roet in het eten.
In plaats van een sleutel heb je
in de 3-serie voortaan een start-
knop om de motor tot leven te
wekken. Je moet wel eerst de
sleutel in een gleufje fromme
len, tenzij je extra betaalt - dan
mag die gewoon in je broekzak
c.q. handtas blijven zitten. De
auto beschikt over een versnel
lingsbak met zes trappen, opge
tutte, soepele motoren (met
elektrische waterpomp, magne
sium motorblokken en hier en
daar gaskleploze ademhaling)
en een fantastisch goed aanvoe
lende besturing.
Pittig
De 320 diesel met 163 pk impo
neerde het minst van de auto's
die in een ijskoud Spanje klaar
stonden. Die motor werkt keu
rig en is niet rumoerig, maar
valt door de mand wat koppel
betreft. Want onder 2.000 toe
ren is er niks herkenbaar van
de trekkracht van 340 Nm. De
lekkere 330i heeft een fraai
klinkende, maar dorstige zesci
linder van 258 pk. Basisversie is
de 318i, maar die werd bij de
Spaanse lancering nog angstval
lig achter de gordijnen gehou
den. Die heeft een viercilinder
met 129 pk en kost (vanaf sep
tember, net als de 318d en de
330d) 33.200 euro. Als u dat al
pittig vindt schrikt u mogelijk
van de 320i voor wel 35.850 eu
ro; of de 320d, die uitkomt op
41.150 euro. De 325i gaat
42.400 euro kosten en de 330i
47.450 euro. Op 5 maart staat
de nieuwe 3-serie in de
showroom.
„De 3-serie is voor ons een icoon
van een sportlimousine geworden",
zegt professor Göschel van de
raad van bestuur van BMW. De
oorspronkelijke tweedeurs is er
inmiddels in een reeks varian
ten. Daarvan zal de Compact
niet meer terugkeren, omdat
de 1-serie zijn plek heeft inge
nomen. Gelukkig maar. Want
geen BMW is zo lelijk als een ge
amputeerde BMW. Wat die
Compact ontegenzeggelijk was.
Een Hollands tintje staat de 3
veel beter.
Het BMW-concern bouwde vorig jaar
een miljoen BMW's, enkele honder
den Rolls-Royces en 200.000 Mini's
Zie volgende pagina: Drie in de
overtreffende trap.
O 2005
Ergonomisch rond de bestuurder...
...ergonomisch rond de bestuurder...
..en ergonomisch voor bestuurder en passagier!
warming in de zijramen,
it overmacht heeft dit lezers-
fe de speciale AutoRAI-verkie-
van Auto gewonnen. In
ie weken stemden ruim 5000
via de AutoRAI-website.
Prijzen zijn woensdag uitge-
to op de RAL
oproep gold ideeën om au-
ste verbeteren, veiligerof ge-
«iksvriendelijker te maken,
ter dan veertig mensen stuur-
n hun idee in. Opmerkelijk
j'oeg hadden vier lezers het-
»de winnende idee.
toredacteur Rien van der
„Ieder merk heeft achter-
'tverwarming, en sommige
Drruitverwarming. Maar ook
zijramen willen nog wel
beslaan?" Behalve hij za-
11 Bram Veenhuizen (Automo-
e Testlab TU Eindhoven) en
rk Egeler (directeur RAI Exhi
bits) in de jury.
de website van de krant in de ru-
Auto vindt u de complete uit-
9 De uitslag na SOSO stemmen:
1. Verwarming in zijramen, 34 procent van de stemmen.
2. Cruisecontrol met geïntegreerd ontvanger, 15 procent.
3. Apparaat om gasgeven te verfijnen, 15 procent.
4. Denkende grille, 13 procent.
5. Voorgevormde punten voor fietsdrager, 7 procent.
6. Sensoren die reageren op kruisend verkeer, 6 procent.
7. Vorstzeil in motorkap, 6 procent.
8. Neonstrip op gordelhouder, 4 procent.
Van links naar rechts: De winnaars L. Hermsen en F. de Laat, jurylid
Derk Egeler (RAI), internetredacteur Corno van den Berg van Auto,
en winnaars F. van Steen en T. Haverkate.
Door Joop van der Pol
Het grote nieuws bij Opel heet
Zafira. Op de show in Genève
begin maart - dus nog niet op
de RAI - presenteert het Duitse
merk de tweede generatie van
de goed verkochte ruimteauto.
In juli wordt hij leverbaar.
Sinds 1999 zijn er 1,4 miljoen
Zafira's verkocht.
Opel heeft het aangedurfd om
de succesvolle zevenzitter ste
vig onder handen te nemen,
waarbij vooral de kloek vormge
geven achterkant in het oog
springt. De Zafira heeft nu ook
zo'n 'Amerikaandse' chroom-
strip over de achterklep die
sinds een poosje de andere pro
ducten kenmerkt. Ook is de ac
tuele familieneus chirurgisch
overgeplaatst, waardoor hij
weer in lijn komt met de Astra.
Het dashboard oogt volwasse
nen de versnellingspook zit
hoog geplaatst en de instrumen
ten zijn volgens Opel beter ge
richt op de bestuurder. Op de
De Opel Zafira 2 ziet er flinker uit dan zijn voorganger.
oorspronkelijke plek van de
pook kwam een U-vormige
handrem en opbergruimte.
De auto is 14 centimeter langer
geworden en dat komt doordat
hij is gebouwd op de verlengde
bodemplaat van de nieuwe As-
tra. Dat vertaalt zich in meer
binnenruimte die Opel onder
meer benut met een verbeterd
stoelen-systeem. Het principe
van de variabele drie zitrijen.
goed voor zeven inzittenden,
was van het begin af de troef
van de Zafira. Het bagageruim
is tegelijk met 20 liter gegroeid.
De Zafira is leverbaar met vier
verduisterbare glazen dakpane
len, gecombineerd met een
riant opbergschap. Meedraaien
de bi-xenon koplampen zijn
ook mogelijk. Er is een uitge
breide keus uit benzine- en ver
beterde dieselmotoren.
O Frans Zuiderhoek van het Korps Landelijke Politie
diensten (KLPD): „Om problemen met werkgevers
te voorkomen zullen wij niet gauw adviseren om thuis te
blijven. Toch zou dat bijvoorbeeld bij dichte mist niet on
verstandig zijn. Geavanceerde vliegtuigen met radar blij
ven dan aan de grond, maar automobilisten rijden dood
leuk naar hun werk. Pas ook op bij alternatieve routes;
op B-wegen wordt bij gladheid veelal later en minder
vaak gestrooid dan op snelwegen."
O Ook tijdens de AutoRAI besteedt Auto op internet
volop aandacht aan de beurs. Naast het laatste
nieuws en geruchten zijn er volop sfeerbeelden van op
vallende auto's, stands en speciale paddocks te vinden.
De nieuwtjes online:
Te koop op de RAI: de Daimler van Pim Fortuyn.
Onthulling: de splinternieuwe Laguna (foto).
Rechtgezet: kilowatts
Boven het prijzenoverzicht in de AutoRAI-bijlage van vo
rige week schreven wij dat de vermogens in kilowatts
waren vermeld. In werkelijkheid geven de getallen het
vermogen weer in pk's.
(Advertentie)
(ft