PZC
'echiney is weer op de goede weg
De Wolf verkoopt veiligheid op zee
Nederlandse economie
in voorjaarsstemming
25
\\uminiumsmelter produceert meer en heeft het beste veiligheidsresultaat
p
luronext lijkt
luitse beurs
esnel af
Schade door ophef over veevoer
Claim Yukos-aandeelhouder
Imtech ziet af van overname
Groei Duitse chemische industrie
Brits toerisme in de lift
het bedrijf
Zuid-Holland
exploiteert
zelf spoorlijnen
donderdag 10 februari 2005
ISsinGEN - Pechiney Nederland
duceert weer op volle kracht alu-
luni. Toch was 2004 een kil en koud
ii waarin de mensen hard moesten
[filcn. Maar het werk werpt wel zijn
ichten af, want financieel gaat het
er een stuk beter, net als met vei
led en milieu. De onderneming mag
|s even pas op de plaats maken om
hniet over de kop te werken. „Het is
lijd de mensen aandacht te geven."
j was er op of eronder, schetst direc-
iTom Sanders de situatie van het af
men jaar. Veel heeft hij zich nog
t aan de buitenwereld laten zien.
eet bij zijn aantreden in juni 2003
j hij zijn handen vol aan de lopende
demisatie van de fabriek en aan de
i0]gen van de storm van oktober
t Door zoutaanslag op de isola-
en van het elektriciteitsstation viel
kwart van de ovens stil en werd
bruikbaar. Het viel buitengewoon on-
samen. De productie moest
i, ook al was het op een lager
'operaties dwongen Sanders om zich
'lelijk hard op te stellen en de teu-
strak in handen te nemen. Met 'dat
.niet'nam hij geen genoegen. „Ik
jveel van de mensen gevraagd", rea-
jrt Sanders zich maar al te goed.
feel het vaak niet eenvoudig was,
ibonzij het werk toch geklaard. Niet
nkzij mij. Dat hebben ze echt zelf ge
il."
de fabriek weer op volle toeren
Ut, is er vorig jaar 217.000 ton vloei-
r aluminium geproduceerd: een
irtmeer dan het jaar ervoor. „Dat
ideopdracht voor 2004 en dat heb-
6we bereikt."
(organisatie
;v,erk is gedaan met vijf tot zes pro-
t minder personeel. Er werken nu
uddeld 735 mensen, afhankelijk
het aantal ingeleenden. De perso-
Isreductie is een gevolg van een reor-
Eisatie die al een aantal jaar loopt en
2006 wordt afgerond. Uiteindelijk
to er dan rond de 700 mensen wer-
Over de financiële resultaten kan
nog niet veel zeggen. Wel wil hij
ijtdat het weer een stuk beter gaat.
ook voor de resultaten op het
bied van veiligheid en milieu,
etaantal ongevallen is in 2004 ten op-
thlevan het jaar ervoor gehalveerd
ISTERDiVJVI - In de strijd om
macht in de Europese effec-
toidel lijkt Euronext op-
u» de beste kaarten in han-
i Ie hebben voor de overname
de London Stock Exchange
SE). De strijd om het bezit
iLSE lijkt ook steeds meer
die rond de Britse optiebeurs
Ie,die Euronext in 2001 even
svoor de neus van Deutsche
Re wegkaapte.
I als bij het overnamegevecht
diffe bleef Euronext ook nu
ge tijd achteroverleunen, tot-
de beurs van Frankfurt zijn
Men had uitgespeeld. De
e-Europese beurs kon dat
fl, juist in de wetenschap dat
Britten eigenlijk niet zo ge
deerd zijn voor de Duiters. In
Londense City overheerst de
s voor een 'verduitsing' van
Euronext al in verschei-
landen actief is, kan LSE
hleemloos worden ingepast
ie organisatie zonder dat de
Snaren hun identiteit ge-
I moeten opgeven. Ook de
Ren van Parijs, Amsterdam
Brussel, waarmee het alle-
Begon, hebben in hoge ma
ts eigen gezicht weten te be
ien
globalisering en de drang om
kostenbesparingen tot lage-
'fieven te komen, leidden
ddeeeuwwisseling tot de fu-
',3n de beurzen van Parijs,
sterdam en Brussel. De nieu-
organisatie Euronext nam di-
t het voortouw voor verdere
eewerkingsbesprekingen in
I0pa. Deutsche Börse zag ech-
grote rol voor zichzelf in
'»pa weggelegd. Terwijl ie-
In Europa praatte, voeg-
Mtfonext de Portugese beurs
lzi]n stal toe en later Liffe.
laatste niet alleen tot ver-
't van Frankfurt, maar ook
'BSE, dat zelf geen optiebe-
ftaeft.
spel dat lijkt te leiden tot
samenvoegen van de twee
atste beurzen in Europa,
en Euronext, doen de
®kanen nauwelijks mee.
elektronische beurs Nasdaq
®200l bij de overname van
kleine Brusselse collega
te willen komen tot een
^omspannende beurs.
Moe zou snel een grote Eu-
beurs moeten worden
gnomen. De Amerikanen
*n tot nu toe echter stil.
Tom Sanders, directeur Pechiney: „We gaan niet alleen luisteren naar ideeën, maar er ook daadwerkelijk iets mee doen. De
interne communicatie dient te worden verbeterd, net als de stijl van leidinggeven. Mensen moeten meer betrokken worden
bij de gang van zaken." foto Ruben Oreel
tot 25; drie daarvan met verzuim tot ge
volg. Al voegt Sanders er direct aan toe
dat 2003 met een dodelijk ongeval een
wel erg slecht jaar was.
„De ongevallen variëren van een stofje
in het oog (te verwijderen door een
arts) tot gekneusde ribben."
Sanders vindt het ongevallencijfer te
hoog. „Als je het omrekent betekent
het nog steeds twee per maand. En al
gaat het maar om een kneuzing, men
sen lopen het op hun werk op en het be
perkt tijdelijk op de een of ander ma
nier het functioneren. Dat vind ik nog
al ernstig."
De 35-jarige directeur gelooft in een on
geval-vrije werkomgeving. „Dat vind
ik wel degelijk realistisch. Het bete
kent wel dat alle systemen, appara
tuur, techniek en mensen goed voor el
kaar moeten zijn."
Alcan, het moederconcern, heeft veel
aandacht voor veiligheid. „Intern is er
een uitgebreide campagne geweest. Er
zijn 50 protocollen, waarvan we de al
lerbelangrijkste - dat zijn er negen - al
hebben ingevoerd."
In het bestaan van Pechiney Nederland
is het het beste veiligheidsresultaat
ooit. „Dat komt doordat de betrokken
heid van mensen bij het werk sterk is
gegroeid."
Mondkapje
Maar erin berusten, zal Sanders niet.
„Elk ongeval, ook het stoten van een
teen, laten we onderzoeken. Mensen
reageren dan al snel zo van 'ik heb al
leen mijn téën gestoten; er is niets aan
dé hand'. Mensen ervaren zelfs het dra
gen van een helm en mondkapje wel
eens als een last. Maar wil je een onge
valvrije werkomgeving, dan moet je
over alles wat je doet nadenken en er-
voorzorgen dat er niets kan gebeuren."
Het aantal mensen dat zich ziek meldt,
is stabiel, maar het exacte ziektepercen
tage geeft Sanders niet. Het is niet heel
erg hoog, maar het kan een stuk beter.
Pechiney Nederland heeft in het afgelo
pen jaar meer dan een half miljoen eu
ro geïnvesteerd in milieumaatregelen.
De provincie legde in oktober een
dwangsom op, omdat de fabriek teveel
fluor uitstootte. Na aanpassingen yan
de filterinstallaties is de uitstoot in no
vember, december en januari ver bene
den de norm gebleven. Sanders ver
wacht dat de dwangmaatregel zal wor
den ingetrokken. „We lozen nog wel te
veel fluor in het water. We nemen nu
maatregelen om ook die emissies sterk
te verlagen."
De Pechiney Groep is begin vorig jaar
overgenomen door het Canadese Alcan.
„Oh ja, we zijn ook nog Alcan gewor
den", grapt Sanders.-De naam van de
Vlissingse vestiging luidt nog steeds Pe
chiney Nederland. Dat heeft te maken
met statuten en juridische regels. Op
ter-mijn zal de naam wel worden gewij
zigd, denkt Sanders. Het afgelopen
jaar heeft de directie van Alcan de hele
organisatie tegen het licht gehouden.
Daarbij is vooral in Frankrijk flink ge
reorganiseerd, onder andere op het
voormalige hoofdkantoor van de Pechi
ney groep in Parijs. Alcan heeft zelf
een hoofdkantoor in Montreal. Het con
cern heeft in Europa en Canada enkele
productievestigingen gesloten, geen
smelterijen.
Afstemming
„Het kijkt wel naar waar in Europa
welke producten worden geproduceerd
en vraagt zich af of dat efficiënter kan.
Dat betekent vooral een betere afstem
ming tussen de bedrijven over wie wat
voor welke klant produceert. Daartoe
blijft het beperkt. Alcan heeft nu geen
plannen om fabrieken te verplaatsen,
in elkaar te schuiven of te sluiten."
Dat de fabriek op volle kracht draait,
wil nog niet zeggen dat de maximale ca
paciteit is bereikt. Door het proces fij
ner af te stemmen zijn nog veel verbete
ringen mogelijk, denkt Sanders. „Maar
dat finetunen doen we later. Mensen
hebben even genoeg voor de kiezen ge
had. Het is niet verstandig om nu het
onderste uit de kan te willen halen."
Sanders heeft daarom de Alcan-leiding
in Montreal en de aandeelhouders meer
tijd gevraagd. Want1 de modernisering
van 113 miljoen euro had mede tot doel
de productie met een kwart te verho
gen. „In 2006, uiterlijk 2007, moeten
we alle vruchten hebben geplukt van
de modernisering van de fabriek."
Betrokken
Dit jaar krijgt het personeel meer aan
dacht. „We gaan niet alleen luisteren
naar ideeën, maar er ook daadwerke
lijk iets mee doen. De interne communi
catie dient te worden verbeterd, net als
de stijl van leidinggeven. Mensen moe
ten meer betrokken worden bij de gang
van zaken."
Sanders heeft tot nu toe vaker dan hem
lief is, boven de mensen moeten staan.
„Dat is soms nodig, maar lang niet al
tijd even vriendelijk. Nu wil ik ook
meer tussen de mensen staan."
ZOETERMEER - De Nederlandse vee- en vleesbedrijven
hebben financieel geleden onder berichten over mogelijke
misstanden in de Nederlandse veevoersector. Dat heeft
een woordvoerder van de Productschappen Vee, Vlees en
Eieren (PVE) gisteren gezegd. Hoe groot de schade is, kan
hij niet zeggen.
Slagerijen, exportbedrijven en andere ondernemers mel
den bij de PVE sinds vorige week schade te lijden.
De productschappen besloten gisteren in een openbare be
stuursvergadering de aangekondigde juridische stappen
tegen dierenrechtenorganisatie Wakker Dier door te zet
ten. Die maakte vorige week het gewraakte KLPD-rap-
port over milieucriminaliteit in onder meer de veevoersec
tor openbaar. ANP
MOSKOU - De grootste aandeelhouder van het Russische
olieconcern Yukos, Menatep, gaat bij de Russische over
heid een schadeclaim van 28,3 miljard dollar (22,2 mil
jard euro) indienen. Het bedrijf wil vergoeding voor de fi
nanciële schade die het zou hebben opgelopen bij de ont
manteling van Yukos.
Menatep-directeur Tim Osborne liet dat gisteren in een
verklaring weten. Menatep beheert 51 procent van de aan
delen van Yukos. Het concern werd eind vorig jaar ge
dwongen het productieonderdeel Yuganskneftegaz te vei
len wegens een belastingschuld. Yugansk kwam daarop
in handen van het staatsoliebedrijf Rosneft. ANP/AFP
GOUDA - Technische dienstverlener Imtech heeft giste
ren laten weten af te zien van zijn in november vorig jaar
aangekondigde overname van het Belgische Verstraete.
Deze onderneming houdt zich vooral bezig met het aanleg
gen van kabelnetwerken.
Beide bedrijven konden het niet eens worden over de
waardebepaling van Verstraete. ANP
WIESBADEN - De chemische industrie in Duitsland
heeft voor het eerst in drie jaar weer groei vertoond. In de
periode januari tot en met november van het afgelopen
jaar werd 4 procent meer omzet gedraaid dan in dezelfde
periode van 2003. De omzet kwam daarmee rond de 130
miljard euro te liggen. Dat blijkt uit gisteren gepubliceer
de cijfers van de Duitse werkgeversorganisatie BAVC.
De groei is voornamelijk te danken aan de sterke export
cijfers. Volgens de BAVC hebben kleinere en middelgrote
bedrijven het nog moeilijk. ANP
LONDEN - Het toerisme in Groot-Brittannië heeft een
goed jaar achter de rug. Dit blijkt uit gisteren gepubliceer
de cijfers van het Britse bureau voor de statistiek.
Het aantal West-Europeanen dat als toerist Groot-Brit
tannië bezocht, nam vorig jaar met 11 procent toe tot 17,8
miljoen. Het aantal reizen vanuit de VS steeg met 9 pro
cent tot 4,4 miljoen, dat vanuit de rest van wereld met 20
procent tot 5,4 miljoen. Het aantal buitenlandse vakan
ties van Britten steeg met 23 procent tot 9,8 miljoen. ANP
door Jeffrey Kutterink
YERSEKE - In nood kunnen ze
straks de redding zijn voor de
bemanning van de twee nieuw
te bouwen korvetten voor Indo
nesië: Zodiac boten. De marine
schepen, gebouwd door Schelde
Marinebouw in Vlissingen, wor
den ermee uitgerust door De
Wolf Products uit Yerseke. Dat
bedrijf levert veiligheidsmidde
len voor zeeschepen en luxe
jachten over de hele wereld.
De Wolf Products verkoopt vei
ligheid: van reddingsboten (en
systemen om deze over boord te
zetten) en overlevingspakken
tot werkvesten, noodzendappa-
ratuur en propellerbeschermers
voor buitenboordmotoren.
Het bedrijf is ontstaan op een
zolderkamer. Net van school
wist Ad de Wolf nog niet precies
wat hij zou gaan doen. Een ei
gen bedrijf oprichten zag hij
wel zitten en hij schreef zich
eind jaren tachtig in bij de Ka
mer van Koophandel.
De Wolf komt uit een vissersfa
milie en zijn aandacht voor de
scheepvaart was dan ook boven
gemiddeld. „Dat ene moment
dat ik ontdekte dat de veilig
heidsregels voor zeeschepen zou
den worden uitgebreid en verbe
terd, beschouw ik nog altijd als
het begin van mijn bedrijf." Hij
doelt op de resoluties die de Ma
ritime Safety Committee (MSC)
van de International Maritime
Organisation (IMO) aannam op
5 december 2000. De gewijzigde
voorschriften hadden zowel be
trekking op de bouw, de uitrus
ting als de exploitatie van zee
schepen. „Het betekende onder
andere dat schepen voortaan
moesten worden uitgerust met
overlevingspakken.
Toen hij op zoek ging naar een
producent van veiligheidsuitrus
ting kwam De Wolf al snel te
recht bij het Amerikaanse
Stearns. „Het bleek later de
grootste fabrikant ter wereld. Ik
ontdekte dat het bedrijf nog
geen agentschap had in Neder
land en België." Hij legde con
tact en tijdens de Marine Equip
ment Trade Show (Mets) - 's we
relds grootste vakbeurs voor
scheepsuitrusting en -toebeho
ren - in Amsterdam ontmoette
hij een vertegenwoordiger van
het bedrijf. „Die zei: 'wie het eer
ste bij ons spullen bestelt, is im
porteur'. Ik ben naar huis terug
gereden - ik zat op mijn slaapka
mer en had nog niet een echt be-
Een reddingsboot van De Wolf Products.
drijf - en heb de knoop doorge
hakt." De Wolf zocht alle adres
sen op van rederijen en bagge
raars en schreef die aan. „De om
zet" steeg in korte tijd van
180.000 gulden naar drie mil
joen gulden."
Constante groei
De zaken gingen zo goed, dat De
Wolf een pand liet bouwen op
bedrijventerrein Olzendepolder
in Yerseke. Na een korte dip is
de omzet sinds begin jaren '90
tot nu blijven groeien. „We ho
pen dat vast te houden, maar-
het is de vraag of we dat dit jaar-
halen. Want we hadden vorig
jaar een grote opdracht van de
marine en die heb je niet elk
jaar."
De Wolf Products richt zich op
de beroepsvaart en de markt
van luxe jachten, zoals die bij
voorbeeld bij Amelsschelde in
Vlissingen worden gebouwd.
Hij levert aan rederijen, scheeps
werven, scheepsagenten, handel
aren en overheden, van Neder
land tot Azië en van Rusland tot
de Verenigde Staten. „De ex
port vertoont duidelijk groei."
Naam:
De Wolf Products
Plaats:
Yerseke
Opgericht:
1989
Aantal medewerkers:
7
Omzet:
drie miljoen euro
De Koninklijke Marine is een
van de klanten. Net als de
scheepswerven van Damen Ship
yards, zowel in Nederland als
die in Roemenië.
Inmiddels heeft De Wolf Pro
ducts een breed scala aan agent
schappen verworven en voert
hij producten van merken als
Zodiac, Avon inflatables,
Typhoon en Challenger.
„Slechts tien procent van de om
zet behalen we in Zeeland. We
doen veel zaken met bedrijven
in de grote havens van Rotter
dam en Antwerpen."
De concurrentie is redelijk
groot. Landelijk zijn er volgens
De Wolf zes tot zeven vergelijk
bare bedrijven actief. „We zijn
zeker niet de grootste, maar ik
schat in dat we de derde of vier
de positie innemen op de rang
lijst. Helemaal goed vergelijken
laten de bedrijven zich niet. El
ke onderneming is sterker in de
ene activiteit dan in de andere."
De kunst is om van de nieuwste
ontwikkelingen op de hoogte te
blijven, zegt De Wolf. „Als je
weet dat regelgeving op het ge
bied van veiligheid gaat veran
deren, kun je daar alvast op in
spelen." Zo moet in juli 2006 op
elk zeeschip voor elk beman
ningslid een overlevingspak aan
wezig zijn. Wie gehuld in zo'n
foto Dirk-Jan Gjeltema
pak over boord in de koude zee
springt, houdt het een minuut of
twintig uit. Meestal voldoende
om te kunnen worden gered.
„Nu zijn er op schepen al pak
ken beschikbaar. Dus helemaal
inschatten hoe groot die markt
is, is lastig. Maar je weet dus
dat je voorbereid moet zijn op
dit soort wijzigingen van de re
gels."
Toekomst
De Wolf ziet de toekomst roos
kleurig in. Het bedrijf is on
langs fors uitgebreid. De ruimte
voor opslag en de werkplaats is
twee keer zo groot geworden.
Over een paar weken wordt de
hal opgeleverd en kan intern het
bedrijf worden verbouwd.
Al vanaf het begin stelt De Wolf
doelen voor de omzet. En zodra
hij die heeft gehaald, stelt hij
zichzelf een nieuw doel. Nu is
het streven om een omzet van
vijf miljoen euro te halen. „Als
ik het alleen maar om het geld
deed, had ik de zaak allang ver
kocht. Maar daar doe ik het niet
voor. Ik wil het bedrijf zien
groeien. Dat is ondernemen."
door Ellen den Hollander
en Sylvia Marmelsteiri
DEN HAAG - De geur van het
voorjaar hangt in Nederland.
Niet alleen lijkt de natuur wé
ken vooruit te lopen (de knop
pen van de hortensia's lopen al
uit en hooikoortspatiënten voe
len de eerste symptomen al op
komen), ook de economie ver
toont de eerste tekenen van len
te.
Zo'n vrolijkmakend signaal, ver
gelijkbaar met een eerste lente
bloesem, is het optimisme dat
uitzendbureaus uitstralen. Hoe
ra, juichten ze vorige week, hun
opdrachtgevers zijn weer op
zoek naar nieuw personeel! Een
belangrijk teken want als bedrij
ven hun zaken weer zien
groeien, dan halen ze eerst tijde
lijke medewerkers in huis voor
dat ze zich aan langdurige ar
beidscontracten wagen. Markt
leider Randstad ziet vooral een
groeiende vraag naar productie
personeel en naar administra
tief personeel.
Zeeland
Uitzendbureaus zijn bij uitstek
de graadmeter van de arbeids
markt. Als de economie opleeft
is dat als eerste merkbaar in de
industrie. „De vraag naar pro
ductiepersoneel is in 2003 begon
nen in Vlaanderen. Daarna is
het verder gegaan naar Limburg
en nu trekt het via Eindhoven
en Zeeland verder over het
land", zegt Nicole Snijder, ar
beidsmarktanalist bij Randstad.
Ongeveer gelijk met de extra
vraag naar productiepersoneel
is de vraag naar technisch perso
neel opgekomen.
Nog zo'n verheugend bericht is
de toegenomen kooplust in Ne
derland. 'Wij' hebben met zijn
allen weer zin om koelkasten,
vloerbedekking en bedden te ko
pen, terwijl wij daar volgens de
cijferaars van het CBS de afgelo
pen vier maanden veel te cha
grijnig en pessimistisch voor wa
ren.
Hartverwarmend
Hartverwarmend is ook de dik
ker wordende stapel perso
neelsadvertenties. Haal de zater
dagkrant maar uit de oudpapier
bak en het is duidelijk: werkge
vers zijn op zoek naar vers
bloed.
De beurzen, die maanden in mi
neur verkeerden, doen het ook
weer beter. Lag het hoogtepunt
van de AEX-index vorig jaar
nog op 364, vorige week zaten
we daar al boven.
Dat ontluikende optimisme
komt ook door de uitstekende re
sultaten die grote bedrijven heb
ben laten zien. Shell tekende
voor een winst van 18,5 miljard
euro in 2004. Weliswaar had de
ze megawinst vooral te maken
met de hoge olieprijzen, maar-
zulke dikke plussen zorgen wel
voor een goede stemming. ABN
Amro maakte een winst van 3,7
miljard euro bekend.
De miljardenovernames van tele
foongigant AT&T door SBC (16
miljard dollar) en Gillette door
Proctor Gamble (57 miljard
dollar) zijn ook positieve teke
nen na een lange reeks van nega
tieve berichten. Het was lang
winter in de economie. Dat
bleek uit de verminderde koop
zin van consumenten en hoge
werkloosheidscijfers, die ook
werden veroorzaakt door ont
slagrondes, faillissementen en
reorganisaties in het bedrijfsle
ven.
Zelfs minister Zalm van Financi
ën zei deze week dat het de goe
de kant opgaat. „Ik voel het aan
mijn water. De geur van lente is
te ruiken in de economie." GPD
DEN HAAG - Zuid-Holland wil
als eerste provincie spoorlijnen
gaan exploiteren. Dat moet al in
2007 ingaan op twee trajecten:
Gouda-Leiden en Dordrecht-
Geldermalsen.
Gedeputeerde J. van Nieuwen-
hoven (PvdA, verkeer) heeft dit
bekendgemaakt. Haar voorgan
ger M. Norder mikte op z'n
vroegst op een start in 2008.
Van Nieuwenhoven wil al per 1
januari 2007 de NS-voertuigen
op de twee spoorlijnen vervan
gen door lichtere regiotreinen.
Die moeten om het kwartier ver
trekken, veel vaker dan de NS-
dienstregeling. Tussen Gouda
en Leiden (RijnGouwelijn) rij
den al sinds begin 2003 lichte
treinstellen op proef. De provin
cie bekostigt dit experiment met
één miljoen euro per jaar.
In een brief aan Provinciale Sta
ten schrijft Van Nieuwenhoven
dat ze komend voorjaar met uit
gewerkte plannen komt. GPD