PZC 'echiney is weer op de goede weg De Wolf verkoopt veiligheid op zee Nederlandse economie in voorjaarsstemming 25 \\uminiumsmelter produceert meer en heeft het beste veiligheidsresultaat p luronext lijkt luitse beurs esnel af Schade door ophef over veevoer Claim Yukos-aandeelhouder Imtech ziet af van overname Groei Duitse chemische industrie Brits toerisme in de lift het bedrijf Zuid-Holland exploiteert zelf spoorlijnen donderdag 10 februari 2005 ISsinGEN - Pechiney Nederland duceert weer op volle kracht alu- luni. Toch was 2004 een kil en koud ii waarin de mensen hard moesten [filcn. Maar het werk werpt wel zijn ichten af, want financieel gaat het er een stuk beter, net als met vei led en milieu. De onderneming mag |s even pas op de plaats maken om hniet over de kop te werken. „Het is lijd de mensen aandacht te geven." j was er op of eronder, schetst direc- iTom Sanders de situatie van het af men jaar. Veel heeft hij zich nog t aan de buitenwereld laten zien. eet bij zijn aantreden in juni 2003 j hij zijn handen vol aan de lopende demisatie van de fabriek en aan de i0]gen van de storm van oktober t Door zoutaanslag op de isola- en van het elektriciteitsstation viel kwart van de ovens stil en werd bruikbaar. Het viel buitengewoon on- samen. De productie moest i, ook al was het op een lager 'operaties dwongen Sanders om zich 'lelijk hard op te stellen en de teu- strak in handen te nemen. Met 'dat .niet'nam hij geen genoegen. „Ik jveel van de mensen gevraagd", rea- jrt Sanders zich maar al te goed. feel het vaak niet eenvoudig was, ibonzij het werk toch geklaard. Niet nkzij mij. Dat hebben ze echt zelf ge il." de fabriek weer op volle toeren Ut, is er vorig jaar 217.000 ton vloei- r aluminium geproduceerd: een irtmeer dan het jaar ervoor. „Dat ideopdracht voor 2004 en dat heb- 6we bereikt." (organisatie ;v,erk is gedaan met vijf tot zes pro- t minder personeel. Er werken nu uddeld 735 mensen, afhankelijk het aantal ingeleenden. De perso- Isreductie is een gevolg van een reor- Eisatie die al een aantal jaar loopt en 2006 wordt afgerond. Uiteindelijk to er dan rond de 700 mensen wer- Over de financiële resultaten kan nog niet veel zeggen. Wel wil hij ijtdat het weer een stuk beter gaat. ook voor de resultaten op het bied van veiligheid en milieu, etaantal ongevallen is in 2004 ten op- thlevan het jaar ervoor gehalveerd ISTERDiVJVI - In de strijd om macht in de Europese effec- toidel lijkt Euronext op- u» de beste kaarten in han- i Ie hebben voor de overname de London Stock Exchange SE). De strijd om het bezit iLSE lijkt ook steeds meer die rond de Britse optiebeurs Ie,die Euronext in 2001 even svoor de neus van Deutsche Re wegkaapte. I als bij het overnamegevecht diffe bleef Euronext ook nu ge tijd achteroverleunen, tot- de beurs van Frankfurt zijn Men had uitgespeeld. De e-Europese beurs kon dat fl, juist in de wetenschap dat Britten eigenlijk niet zo ge deerd zijn voor de Duiters. In Londense City overheerst de s voor een 'verduitsing' van Euronext al in verschei- landen actief is, kan LSE hleemloos worden ingepast ie organisatie zonder dat de Snaren hun identiteit ge- I moeten opgeven. Ook de Ren van Parijs, Amsterdam Brussel, waarmee het alle- Begon, hebben in hoge ma ts eigen gezicht weten te be ien globalisering en de drang om kostenbesparingen tot lage- 'fieven te komen, leidden ddeeeuwwisseling tot de fu- ',3n de beurzen van Parijs, sterdam en Brussel. De nieu- organisatie Euronext nam di- t het voortouw voor verdere eewerkingsbesprekingen in I0pa. Deutsche Börse zag ech- grote rol voor zichzelf in '»pa weggelegd. Terwijl ie- In Europa praatte, voeg- Mtfonext de Portugese beurs lzi]n stal toe en later Liffe. laatste niet alleen tot ver- 't van Frankfurt, maar ook 'BSE, dat zelf geen optiebe- ftaeft. spel dat lijkt te leiden tot samenvoegen van de twee atste beurzen in Europa, en Euronext, doen de ®kanen nauwelijks mee. elektronische beurs Nasdaq ®200l bij de overname van kleine Brusselse collega te willen komen tot een ^omspannende beurs. Moe zou snel een grote Eu- beurs moeten worden gnomen. De Amerikanen *n tot nu toe echter stil. Tom Sanders, directeur Pechiney: „We gaan niet alleen luisteren naar ideeën, maar er ook daadwerkelijk iets mee doen. De interne communicatie dient te worden verbeterd, net als de stijl van leidinggeven. Mensen moeten meer betrokken worden bij de gang van zaken." foto Ruben Oreel tot 25; drie daarvan met verzuim tot ge volg. Al voegt Sanders er direct aan toe dat 2003 met een dodelijk ongeval een wel erg slecht jaar was. „De ongevallen variëren van een stofje in het oog (te verwijderen door een arts) tot gekneusde ribben." Sanders vindt het ongevallencijfer te hoog. „Als je het omrekent betekent het nog steeds twee per maand. En al gaat het maar om een kneuzing, men sen lopen het op hun werk op en het be perkt tijdelijk op de een of ander ma nier het functioneren. Dat vind ik nog al ernstig." De 35-jarige directeur gelooft in een on geval-vrije werkomgeving. „Dat vind ik wel degelijk realistisch. Het bete kent wel dat alle systemen, appara tuur, techniek en mensen goed voor el kaar moeten zijn." Alcan, het moederconcern, heeft veel aandacht voor veiligheid. „Intern is er een uitgebreide campagne geweest. Er zijn 50 protocollen, waarvan we de al lerbelangrijkste - dat zijn er negen - al hebben ingevoerd." In het bestaan van Pechiney Nederland is het het beste veiligheidsresultaat ooit. „Dat komt doordat de betrokken heid van mensen bij het werk sterk is gegroeid." Mondkapje Maar erin berusten, zal Sanders niet. „Elk ongeval, ook het stoten van een teen, laten we onderzoeken. Mensen reageren dan al snel zo van 'ik heb al leen mijn téën gestoten; er is niets aan dé hand'. Mensen ervaren zelfs het dra gen van een helm en mondkapje wel eens als een last. Maar wil je een onge valvrije werkomgeving, dan moet je over alles wat je doet nadenken en er- voorzorgen dat er niets kan gebeuren." Het aantal mensen dat zich ziek meldt, is stabiel, maar het exacte ziektepercen tage geeft Sanders niet. Het is niet heel erg hoog, maar het kan een stuk beter. Pechiney Nederland heeft in het afgelo pen jaar meer dan een half miljoen eu ro geïnvesteerd in milieumaatregelen. De provincie legde in oktober een dwangsom op, omdat de fabriek teveel fluor uitstootte. Na aanpassingen yan de filterinstallaties is de uitstoot in no vember, december en januari ver bene den de norm gebleven. Sanders ver wacht dat de dwangmaatregel zal wor den ingetrokken. „We lozen nog wel te veel fluor in het water. We nemen nu maatregelen om ook die emissies sterk te verlagen." De Pechiney Groep is begin vorig jaar overgenomen door het Canadese Alcan. „Oh ja, we zijn ook nog Alcan gewor den", grapt Sanders.-De naam van de Vlissingse vestiging luidt nog steeds Pe chiney Nederland. Dat heeft te maken met statuten en juridische regels. Op ter-mijn zal de naam wel worden gewij zigd, denkt Sanders. Het afgelopen jaar heeft de directie van Alcan de hele organisatie tegen het licht gehouden. Daarbij is vooral in Frankrijk flink ge reorganiseerd, onder andere op het voormalige hoofdkantoor van de Pechi ney groep in Parijs. Alcan heeft zelf een hoofdkantoor in Montreal. Het con cern heeft in Europa en Canada enkele productievestigingen gesloten, geen smelterijen. Afstemming „Het kijkt wel naar waar in Europa welke producten worden geproduceerd en vraagt zich af of dat efficiënter kan. Dat betekent vooral een betere afstem ming tussen de bedrijven over wie wat voor welke klant produceert. Daartoe blijft het beperkt. Alcan heeft nu geen plannen om fabrieken te verplaatsen, in elkaar te schuiven of te sluiten." Dat de fabriek op volle kracht draait, wil nog niet zeggen dat de maximale ca paciteit is bereikt. Door het proces fij ner af te stemmen zijn nog veel verbete ringen mogelijk, denkt Sanders. „Maar dat finetunen doen we later. Mensen hebben even genoeg voor de kiezen ge had. Het is niet verstandig om nu het onderste uit de kan te willen halen." Sanders heeft daarom de Alcan-leiding in Montreal en de aandeelhouders meer tijd gevraagd. Want1 de modernisering van 113 miljoen euro had mede tot doel de productie met een kwart te verho gen. „In 2006, uiterlijk 2007, moeten we alle vruchten hebben geplukt van de modernisering van de fabriek." Betrokken Dit jaar krijgt het personeel meer aan dacht. „We gaan niet alleen luisteren naar ideeën, maar er ook daadwerke lijk iets mee doen. De interne communi catie dient te worden verbeterd, net als de stijl van leidinggeven. Mensen moe ten meer betrokken worden bij de gang van zaken." Sanders heeft tot nu toe vaker dan hem lief is, boven de mensen moeten staan. „Dat is soms nodig, maar lang niet al tijd even vriendelijk. Nu wil ik ook meer tussen de mensen staan." ZOETERMEER - De Nederlandse vee- en vleesbedrijven hebben financieel geleden onder berichten over mogelijke misstanden in de Nederlandse veevoersector. Dat heeft een woordvoerder van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE) gisteren gezegd. Hoe groot de schade is, kan hij niet zeggen. Slagerijen, exportbedrijven en andere ondernemers mel den bij de PVE sinds vorige week schade te lijden. De productschappen besloten gisteren in een openbare be stuursvergadering de aangekondigde juridische stappen tegen dierenrechtenorganisatie Wakker Dier door te zet ten. Die maakte vorige week het gewraakte KLPD-rap- port over milieucriminaliteit in onder meer de veevoersec tor openbaar. ANP MOSKOU - De grootste aandeelhouder van het Russische olieconcern Yukos, Menatep, gaat bij de Russische over heid een schadeclaim van 28,3 miljard dollar (22,2 mil jard euro) indienen. Het bedrijf wil vergoeding voor de fi nanciële schade die het zou hebben opgelopen bij de ont manteling van Yukos. Menatep-directeur Tim Osborne liet dat gisteren in een verklaring weten. Menatep beheert 51 procent van de aan delen van Yukos. Het concern werd eind vorig jaar ge dwongen het productieonderdeel Yuganskneftegaz te vei len wegens een belastingschuld. Yugansk kwam daarop in handen van het staatsoliebedrijf Rosneft. ANP/AFP GOUDA - Technische dienstverlener Imtech heeft giste ren laten weten af te zien van zijn in november vorig jaar aangekondigde overname van het Belgische Verstraete. Deze onderneming houdt zich vooral bezig met het aanleg gen van kabelnetwerken. Beide bedrijven konden het niet eens worden over de waardebepaling van Verstraete. ANP WIESBADEN - De chemische industrie in Duitsland heeft voor het eerst in drie jaar weer groei vertoond. In de periode januari tot en met november van het afgelopen jaar werd 4 procent meer omzet gedraaid dan in dezelfde periode van 2003. De omzet kwam daarmee rond de 130 miljard euro te liggen. Dat blijkt uit gisteren gepubliceer de cijfers van de Duitse werkgeversorganisatie BAVC. De groei is voornamelijk te danken aan de sterke export cijfers. Volgens de BAVC hebben kleinere en middelgrote bedrijven het nog moeilijk. ANP LONDEN - Het toerisme in Groot-Brittannië heeft een goed jaar achter de rug. Dit blijkt uit gisteren gepubliceer de cijfers van het Britse bureau voor de statistiek. Het aantal West-Europeanen dat als toerist Groot-Brit tannië bezocht, nam vorig jaar met 11 procent toe tot 17,8 miljoen. Het aantal reizen vanuit de VS steeg met 9 pro cent tot 4,4 miljoen, dat vanuit de rest van wereld met 20 procent tot 5,4 miljoen. Het aantal buitenlandse vakan ties van Britten steeg met 23 procent tot 9,8 miljoen. ANP door Jeffrey Kutterink YERSEKE - In nood kunnen ze straks de redding zijn voor de bemanning van de twee nieuw te bouwen korvetten voor Indo nesië: Zodiac boten. De marine schepen, gebouwd door Schelde Marinebouw in Vlissingen, wor den ermee uitgerust door De Wolf Products uit Yerseke. Dat bedrijf levert veiligheidsmidde len voor zeeschepen en luxe jachten over de hele wereld. De Wolf Products verkoopt vei ligheid: van reddingsboten (en systemen om deze over boord te zetten) en overlevingspakken tot werkvesten, noodzendappa- ratuur en propellerbeschermers voor buitenboordmotoren. Het bedrijf is ontstaan op een zolderkamer. Net van school wist Ad de Wolf nog niet precies wat hij zou gaan doen. Een ei gen bedrijf oprichten zag hij wel zitten en hij schreef zich eind jaren tachtig in bij de Ka mer van Koophandel. De Wolf komt uit een vissersfa milie en zijn aandacht voor de scheepvaart was dan ook boven gemiddeld. „Dat ene moment dat ik ontdekte dat de veilig heidsregels voor zeeschepen zou den worden uitgebreid en verbe terd, beschouw ik nog altijd als het begin van mijn bedrijf." Hij doelt op de resoluties die de Ma ritime Safety Committee (MSC) van de International Maritime Organisation (IMO) aannam op 5 december 2000. De gewijzigde voorschriften hadden zowel be trekking op de bouw, de uitrus ting als de exploitatie van zee schepen. „Het betekende onder andere dat schepen voortaan moesten worden uitgerust met overlevingspakken. Toen hij op zoek ging naar een producent van veiligheidsuitrus ting kwam De Wolf al snel te recht bij het Amerikaanse Stearns. „Het bleek later de grootste fabrikant ter wereld. Ik ontdekte dat het bedrijf nog geen agentschap had in Neder land en België." Hij legde con tact en tijdens de Marine Equip ment Trade Show (Mets) - 's we relds grootste vakbeurs voor scheepsuitrusting en -toebeho ren - in Amsterdam ontmoette hij een vertegenwoordiger van het bedrijf. „Die zei: 'wie het eer ste bij ons spullen bestelt, is im porteur'. Ik ben naar huis terug gereden - ik zat op mijn slaapka mer en had nog niet een echt be- Een reddingsboot van De Wolf Products. drijf - en heb de knoop doorge hakt." De Wolf zocht alle adres sen op van rederijen en bagge raars en schreef die aan. „De om zet" steeg in korte tijd van 180.000 gulden naar drie mil joen gulden." Constante groei De zaken gingen zo goed, dat De Wolf een pand liet bouwen op bedrijventerrein Olzendepolder in Yerseke. Na een korte dip is de omzet sinds begin jaren '90 tot nu blijven groeien. „We ho pen dat vast te houden, maar- het is de vraag of we dat dit jaar- halen. Want we hadden vorig jaar een grote opdracht van de marine en die heb je niet elk jaar." De Wolf Products richt zich op de beroepsvaart en de markt van luxe jachten, zoals die bij voorbeeld bij Amelsschelde in Vlissingen worden gebouwd. Hij levert aan rederijen, scheeps werven, scheepsagenten, handel aren en overheden, van Neder land tot Azië en van Rusland tot de Verenigde Staten. „De ex port vertoont duidelijk groei." Naam: De Wolf Products Plaats: Yerseke Opgericht: 1989 Aantal medewerkers: 7 Omzet: drie miljoen euro De Koninklijke Marine is een van de klanten. Net als de scheepswerven van Damen Ship yards, zowel in Nederland als die in Roemenië. Inmiddels heeft De Wolf Pro ducts een breed scala aan agent schappen verworven en voert hij producten van merken als Zodiac, Avon inflatables, Typhoon en Challenger. „Slechts tien procent van de om zet behalen we in Zeeland. We doen veel zaken met bedrijven in de grote havens van Rotter dam en Antwerpen." De concurrentie is redelijk groot. Landelijk zijn er volgens De Wolf zes tot zeven vergelijk bare bedrijven actief. „We zijn zeker niet de grootste, maar ik schat in dat we de derde of vier de positie innemen op de rang lijst. Helemaal goed vergelijken laten de bedrijven zich niet. El ke onderneming is sterker in de ene activiteit dan in de andere." De kunst is om van de nieuwste ontwikkelingen op de hoogte te blijven, zegt De Wolf. „Als je weet dat regelgeving op het ge bied van veiligheid gaat veran deren, kun je daar alvast op in spelen." Zo moet in juli 2006 op elk zeeschip voor elk beman ningslid een overlevingspak aan wezig zijn. Wie gehuld in zo'n foto Dirk-Jan Gjeltema pak over boord in de koude zee springt, houdt het een minuut of twintig uit. Meestal voldoende om te kunnen worden gered. „Nu zijn er op schepen al pak ken beschikbaar. Dus helemaal inschatten hoe groot die markt is, is lastig. Maar je weet dus dat je voorbereid moet zijn op dit soort wijzigingen van de re gels." Toekomst De Wolf ziet de toekomst roos kleurig in. Het bedrijf is on langs fors uitgebreid. De ruimte voor opslag en de werkplaats is twee keer zo groot geworden. Over een paar weken wordt de hal opgeleverd en kan intern het bedrijf worden verbouwd. Al vanaf het begin stelt De Wolf doelen voor de omzet. En zodra hij die heeft gehaald, stelt hij zichzelf een nieuw doel. Nu is het streven om een omzet van vijf miljoen euro te halen. „Als ik het alleen maar om het geld deed, had ik de zaak allang ver kocht. Maar daar doe ik het niet voor. Ik wil het bedrijf zien groeien. Dat is ondernemen." door Ellen den Hollander en Sylvia Marmelsteiri DEN HAAG - De geur van het voorjaar hangt in Nederland. Niet alleen lijkt de natuur wé ken vooruit te lopen (de knop pen van de hortensia's lopen al uit en hooikoortspatiënten voe len de eerste symptomen al op komen), ook de economie ver toont de eerste tekenen van len te. Zo'n vrolijkmakend signaal, ver gelijkbaar met een eerste lente bloesem, is het optimisme dat uitzendbureaus uitstralen. Hoe ra, juichten ze vorige week, hun opdrachtgevers zijn weer op zoek naar nieuw personeel! Een belangrijk teken want als bedrij ven hun zaken weer zien groeien, dan halen ze eerst tijde lijke medewerkers in huis voor dat ze zich aan langdurige ar beidscontracten wagen. Markt leider Randstad ziet vooral een groeiende vraag naar productie personeel en naar administra tief personeel. Zeeland Uitzendbureaus zijn bij uitstek de graadmeter van de arbeids markt. Als de economie opleeft is dat als eerste merkbaar in de industrie. „De vraag naar pro ductiepersoneel is in 2003 begon nen in Vlaanderen. Daarna is het verder gegaan naar Limburg en nu trekt het via Eindhoven en Zeeland verder over het land", zegt Nicole Snijder, ar beidsmarktanalist bij Randstad. Ongeveer gelijk met de extra vraag naar productiepersoneel is de vraag naar technisch perso neel opgekomen. Nog zo'n verheugend bericht is de toegenomen kooplust in Ne derland. 'Wij' hebben met zijn allen weer zin om koelkasten, vloerbedekking en bedden te ko pen, terwijl wij daar volgens de cijferaars van het CBS de afgelo pen vier maanden veel te cha grijnig en pessimistisch voor wa ren. Hartverwarmend Hartverwarmend is ook de dik ker wordende stapel perso neelsadvertenties. Haal de zater dagkrant maar uit de oudpapier bak en het is duidelijk: werkge vers zijn op zoek naar vers bloed. De beurzen, die maanden in mi neur verkeerden, doen het ook weer beter. Lag het hoogtepunt van de AEX-index vorig jaar nog op 364, vorige week zaten we daar al boven. Dat ontluikende optimisme komt ook door de uitstekende re sultaten die grote bedrijven heb ben laten zien. Shell tekende voor een winst van 18,5 miljard euro in 2004. Weliswaar had de ze megawinst vooral te maken met de hoge olieprijzen, maar- zulke dikke plussen zorgen wel voor een goede stemming. ABN Amro maakte een winst van 3,7 miljard euro bekend. De miljardenovernames van tele foongigant AT&T door SBC (16 miljard dollar) en Gillette door Proctor Gamble (57 miljard dollar) zijn ook positieve teke nen na een lange reeks van nega tieve berichten. Het was lang winter in de economie. Dat bleek uit de verminderde koop zin van consumenten en hoge werkloosheidscijfers, die ook werden veroorzaakt door ont slagrondes, faillissementen en reorganisaties in het bedrijfsle ven. Zelfs minister Zalm van Financi ën zei deze week dat het de goe de kant opgaat. „Ik voel het aan mijn water. De geur van lente is te ruiken in de economie." GPD DEN HAAG - Zuid-Holland wil als eerste provincie spoorlijnen gaan exploiteren. Dat moet al in 2007 ingaan op twee trajecten: Gouda-Leiden en Dordrecht- Geldermalsen. Gedeputeerde J. van Nieuwen- hoven (PvdA, verkeer) heeft dit bekendgemaakt. Haar voorgan ger M. Norder mikte op z'n vroegst op een start in 2008. Van Nieuwenhoven wil al per 1 januari 2007 de NS-voertuigen op de twee spoorlijnen vervan gen door lichtere regiotreinen. Die moeten om het kwartier ver trekken, veel vaker dan de NS- dienstregeling. Tussen Gouda en Leiden (RijnGouwelijn) rij den al sinds begin 2003 lichte treinstellen op proef. De provin cie bekostigt dit experiment met één miljoen euro per jaar. In een brief aan Provinciale Sta ten schrijft Van Nieuwenhoven dat ze komend voorjaar met uit gewerkte plannen komt. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25