tc Zeeuws meisje moet blijven Eigenwijze iconen op stukken zout hout Momentopnamen maken zich los van het alledaagse ^^2 I t 1 Ilja Leonard Pfeijffer en Vlaamse auteurs op literaire avonden 17 laad Kapelle eit voor loolse plukkers autosturm.nl I kunst GELICHT Aandeel in mensensmokkel bestraft Onderzoek naar vrijwilligerspas Celstraf voor drugshandelaar Reeks autodiefstallen Vlissingen Afgelastingen donderdag 10 februari 2005 tN HAAG - De continuïteit veel bedrijven in de fruit- I en tuinbouw komt in ge- i ais de toestroom van si-Europese seizoenarbeiders rd! ingeperkt. Dat schrijft de necnleraad van Kapelle aan Tweede Kamer. raad reageert op de bericht- ma dat een Kamermeerder- J de toestroom wil inperken vooral Poolse werknemers laaggeschoold werk verrich- in de land- en tuinbouw, In ils daarvan zouden Neder ig uitkeringsgerechtigden [eze sector moeten werken, onze gemeente, het centrum [fruitteelt in Zeeland, wordt de jaren door fruittelers een toep gedaan op uitkeringsge- ingden via het Centrum Werk en Inkomen", aldus gemeenteraad. .,Het resul ts dat slechts incidenteel ie- Bdbeschikbaar komt." weren van Oost-Europea- is geen garantie dat uitke- Bgerechtigden in de fruit- aan de slag willen of kun- schrijft de raad. De plan- borgen daarom voor veel on- t onder de ondernemers en igezinnen. De gemeenteraad agt de Tweede Kamer ervoor zorgen dat uitkeringsgerech- len zonder problemen aan de kunnen als seizoenarbei- D3t betekent dat ze daad- gelijk iets bijverdienen en het risico lopen hun uitke- kwijt te raken of allerlei bu- ucratische problemen onder een. Ook zou de belastingre- jevrng tegen het licht moeten rden gehouden, omdat de Ke jaren opvallend veel uwen zijn afgehaakt in de Kxselruitpluk. het dit jaar niet van een tfurele aanpak op dit ge- zou de Tweede Kamer ten afzien van inperking ide toestroom van Oost-Euro- werknemers, vindt de ge- ïteraad. door René Schrier Het Zeeuws meisje mag niet blijven. Neen, het Zeeuws meisje móet blij ven. Wie haalt het in zijn'hoofd om zo'n ijzersterk beeld als het Zeeuws meisje een langzame dood te laten sterven? Dat zag Unilever, producent van onder meer margarine, ook op tijd in. De pak jes boter met het bekende beeldmerk van de Zeeuwse in klederdracht blijven in de schappen van de supermarkt. Hoewel er geen reclame meer voor de Zeeuws meisje margarine wordt ge maakt, bleef het product goed verko pen. Het blijft, volgens Unilever-top- man Harry Brouwer een sterk merk. Vo rig jaar werden er nog 11,3 miljoen pak jes en kuipjes van deze boter verkocht. Daarmee staat het Zeeuws meisje in de toptien in Nederland. En dat terwijl Unilever enkele jaren ge leden wilde stoppen met de verkoop van deze boter. Het bedrijf saneerde in het enorme assortiment aan merken en dat zou ook het einde voor dit product betekenen. In Zeeland was niet iedereen even geluk kig met de uitstraling van het Unilever Zeeuwse meisje. Ze bezorgde deze pro- Stoere meid vincie het zuinige imago. 'Zeeuwen bin zuunig' wordt er buiten de provincie grenzen nogal eens geschamperd. Vol gens Commissaris van de Koningin Wim van Gelder allemaal de schuld van dat 'margarinetrutje'. Hij stak zijn blijd schap dan ook niet onder stoelen of ban ken, toen het er op leek dat de pakjes 'Zeeuwse' boter zouden verdwijnen. Maar nu de boter gewoon in de winkels blijft liggen, overweegt Unilever zelfs om weer een nieuwe reclamecampagne te lanceren. Dan kan het twee kanten opgaan. Ofwel, wordt Zeeland op hin derlijke wijze geconfronteerd met zijn tradities of de boterverkopers schetsen een 'cool' beeld van deze provincie. I I In het kader van de Nazomerfestivals trad Angelique de Bruijne op als Zeeuws Meisje tijdens haar theatermonoloog. foto Lex de Meester Houdt Van Gelder zijn hart vast? ..Het zou goed zijn als in de reclamespotjes recht wordt gedaan aan het werkelijke beeld van Zeeland. Het is mooi dat het beeld van het Zeeuwse meisje ook voor Unilever zo sterk en stevig is dat ze er niet omheen kunnen. Maar laat ze dan in de nieuwe campagne een beeld van Zeeland gebruiken dat wat meer eigen- tjjds-is. Dus een spotje met een frisse stoere meid. Zoals wij die ook zien in de 'Welkom in Zeeland'-campagne." Hij legt uit dat hij niets tegen het Zeeuws meisje heeft, maar wel tegen het feit dat ze op een nogal 'truttige' ma nier de boter aan de man bracht. Als het aan de Commissaris van de Ko ningin ligt, is het tijd dat het mes eens aan twee kanten snijdt. „Kijk we kun nen niet zo ver gaan dat we zeggen we wagen copyright voor het Zeeuwse meisje of voor dat beeldmerk. Maai' mis schien dat Unilever eens wat terug kan doen voor Zeeland, bijvoorbeeld voor Zeeuwse goede doelen." Een andere optie van Van Gelder is sa menwerking tussen de reclamecampag ne en de campagne 'Welkom in Zee land'. Zo kan het Zeeuws meisje ook voor Zeeland aan het werk. Daar ziet Judith Jansen van het Breda se bureau Van Sluis Consultants, dat de Zeeuwse campagne bedenkt, wel wat in. „We hebben er inderdaad al met de Commissaris van de Koningin over ge sproken of we iets samen met het Zeeuws meisje moeten doen. Veel kan ik daar nog niet over zeggen omdat we momenteel bezig zijn met de strategie ën voor de campagne van 2005. Maar als daar moderne Zeeuwse meiden voor worden ingezet, dan is dat best in lijn met de campagne 'Welkom in Zee land'." Ze voegt er aan toe dat er ook niets mis is met het gegeven dat een pro duct goede kwaliteit biedt voor weinig geld. Jansen legt er de nadruk op dat dan wel een eigentijds beeld in de cam pagnes gevormd moet worden. Een beeld dat ook conform de werkelijkheid is. Ze erkent dat de provincie Zeeland en haar bureau een andere doelstelling hebben dan de verkopers van een pakje boter, maar voegt er aan toe dat er wel gekeken kan worden of ze samen iets zouden kunnen doen. Richard van der Eijk van de pr-afdeling van Unilever weet niet welke kant het uitgaat met de reclamecampagne van Zeeuws meisje. Van der Eijk is niet op de hoogte van de kritiek die in Zeeland leeft op de televisiespotjes waarin het Zeeuws meisje vooral uitblinkt met de tekst 'Geen cent te veel, hoor'. Het pro duct ligt niet voor niets nog steeds in de schappen, merkt hij op. Dat betekent volgens hem dat er sprake was van een goed product, een goede reclamestrate gie en een goede prijs. Hij acht het dan ook niet verstandig om daar vanaf te stappen. Maar of de boter ook weer met televisiespots, dan wel in gedrukte ad vertenties onder de aandacht wordt ge bracht is hem nu nog niet bekend. Misschien wordt het ooit nog wat tus sen Van Gelder en het Zeeuws meisje en komt er een moment dat hij haar koes tert en aan de borst drukt. „Ik denk dat zij mij eerder aan de borst drukt," lacht de commissaris. ófflRolf Bosboom BE1NKENSZAND - Joke Pieksma uit Ovezande maakt pis sinds twee jaar iconen, ze heeft al een flinke col- htie bij elkaar geschilderd. Ruim voldoende in elk geval 'oor een expositie in 't Kunst- si» in Heinkenszand. „Ik heb do eenmaal een grote drang wniconen te maken." -Ik zocht een uitlaatklep voor ®ijn gevoelens"verklaart ze. Daar praatte ik voorheen wel ver met mensen, maar toen dat wegviel, had ik iets anders nodig waarmee ik me uiten kan. Ik kwam toen toevallig in contact met een Russische icoonschilderes die een cursus gaf. Dat vond ik fantastisch. Ik wilde al jaren iets met schil deren doen. Hier kan ik iets van mijn innerlijk in leggen." Als voorbeelden heeft ze de klassieke iconen, zoals de oudtestamentische voorstel ling van de Heilige Drievuldig heid van Andrei Rublev. Toch zijn het geen exacte kopieën. „Ik zet de contouren op van de oorspronkelijke icoon, maar SJv S, [wnwerk van Joke Pieksma op hout: „Als ik een mooi stuk hout ''"Man weet ik vaak meteen welke icoon erop komt." foto Willem Mieras geef er verder mijn eigen invul ling aan. Mijn kleuren zijn bij voorbeeld vaak wat anders." Pieksma laat zich daarbij lei den door wat ze mooi vindt, niet door wat de iconentradi tie voorschrijft. „Ik beeld bij voorbeeld Maria af met een groen hoofddoekje. Dat hoort weliswaar helemaal niet, maar dat maakt me niet uit. Ik ben niet vanuit het katholieke ge loof met iconen begonnen." Ze beschouwt alle wereldgods diensten als gelijkwaardig, om dat ze hetzelfde doel nastre ven. Iconen zijn wat haar be treft dan ook niet voorbehou den aan het katholicisme. Om dat te benadrukken schildert zij vaak op de zijkant van haar werken tekens die verwijzen naar andere religies. „Ik hou ook veel van symbolen. Doorlopen Pieksma werkt met natuurlij ke materialen, zoals katoen doek, pigment, krijt, hout en eitempera. De laatste tijd ge bruikt ze ook steeds vaker stukken hout die ze op het strand heeft gevonden. „Zout hout werkt heel anders. Je moet bij het schilderen lang wachten tot het goed inge droogd is, andei's gaat de verf doorlopen. De kleuren worden ook wat anders." Bij het wer ken met zout hout bepaalt de vorm de icoon. „Als ik een mooi stuk vind, dan weet ik vaak meteen welke icoon erop komt." Haar werk is voor Pieksma ook een middel om contact te zoeken met mensen. De ten toonstelling is voor haar dan ook spannend. „Vooral bij de iconen op zout hout vraag ik me af of mensen het wel waar deren, want het is niet zo tradi tioneel. Op zich heb ik geen goedkeuring nodig om te kun nen schilderen, maar het is wel fijn als een ander het mooi vindt." Expositie. Iconen van Joke Pieks ma, t/m 26 februari in 't Kunst- uus, Dorpsstraat 43, Heinkens zand. Geopend: wo-do 13-18 uur, vr 13-18 en 19-21 uur, za 10-12 en 13-16 uur De kunstena res is op de zaterdagmiddagen zelf aamvezig. door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Het zijn, te midden van het winkelende en lunchende publiek, verrassende vensters op een andere werke lijkheid. De foto's van Miranda Traas, momenteel te zien in De Drukkerij in Middelburg, trek ken onmiskenbaar de aandacht. En niet alleen door hun for maat. Het zijn alledaagse taferelen, maar wie er wat langer naar kijkt merkt dat er net wat meer gebeurt dan in het doorsnee fa miliealbum. Een van de foto's toont een meisje dat over haar schouder naar de camera kijkt, terwijl achter haar een stoet voorbijtrekt. Het is de kinder blik die de aandacht opeist. Pas later valt op dat het de paus is die in zijn mobiel passeert. De kerkvorst lijkt half in slaap ge sukkeld, in meerdere opzichten afwezig. Op een andere foto staat een man in overall, bij een auto met geopende achterklep. De hemel achter hem is strakblauw. In zijn hand houdt hij een kip ge klemd. Als toeschouwer is de neiging groot te gaan speculeren over wat er gaande is, het ver haal te bedenken rond de mo mentopname. Er komen bijvoor beeld herinnenngen op aan de massale ruimingen van pluim vee vanwege vogelpest, maar misschien is er in dit geval vol strekt iets anders aan de hand. Het ware verhaal is ook niet be langrijk, zegt Miranda Traas. Ie dereen moet zijn gedachten de vrije loop kunnen laten. „Ik foto grafeer terloopse momenten die zich, voor mij letterlijk, heel dicht bij huis afspelen. Het is heel herkenbaar, maar tegelij kertijd gebeurt er ook iets waar door het zich losmaakt van het alledaagse." Ze maakt bewust geen gebruik van de verworvenheden van de digitale fotografie. „Ik werk al tijd analoog, met kleinbeeld. Ik heb een klein, goed cameraatje dat foto's oplevert waarvan je enorme vergrotingen kunt ma ken. Voor deze serie heb ik dat ook gedaan, omdat ik vind dat het bij het beeld past en dat het de inhoud van de foto's ver sterkt." Ze is altijd alert op mooie beel den in het leven van alledag. „Ik heb een camera in mijn tas en als ik denk dat er iets interes sants gaat gebeuren, dan leg ik het vast. Ik stuur het niet aan, want het laat zich niet enscene ren." Dat levert vaak fraaie platen op, waarbij kinderen een belang rijke rol spelen, veelal als ver bindende schakel tussen de toe schouwer en de rest van het beeld. „Kinderen zijn een be langrijk deel van mijn leven. Bo vendien spelen rondom kinde ren zich vaak momenten af van oprechtheid, verwondering en verwachting van wat het leven te bieden heeft, terwijl volwasse nen hebben geleerd dat te ver bergen." Miranda Traas doet ook mee aan de grote zomertentoonstel- ling in het kader van het 600-ja- rig bestaan van Goes als stad. Bij het stadskantoor komt een grote foto, van ruim drie bij vier meter, te hangen, vergelijkbaar met het werk in De Drukkerij. „Je ziet een meisje dat net oor bellen geschoten heeft gekregen en dat verwachtingsvol in de spiegel kijkt." Expositiefotografie van Miranda Traas, t/m 6 maart in De Drukke rij in Middelburg, tijdens winkel- uren. MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft giste ren een 43-jarige inwoner van Nieuw-Zeeland voor zijn betrokkenheid bij mensensmokkel en drugstransporten naar Engeland veroordeeld tot zeven maanden cel. Aan de Nederlandse Staat moet de voormalig inwoner van Westkapelle 12.705 euro betalen. Dat bedrag zou de mad in 2002 aan de smokkel- en drugsreisjes hebben overge houden. TERNEUZEN - In opdracht van de gemeente Terneuzen beginnen twee studenten van de Hogeschool Zeeland nog deze maand met een onderzoek naar de haalbaarheid van het project 'Invoering vrijwilligerspas'. De gemeente hoopt dat de pas vrijwilligers aanmoedigt om door te gaan met hun werk, terwijl het voor anderen mogelijk een stimulans is zich als vrijwilliger in te zetten. Met de vrijwilligerspas (van het formaat bankpós) kun nen de houders zich melden bij een instelling of bedrijf dat hen met een aanbieding of korting waardeert. Op de ze manier ontvangt de vrijwilliger waardering voor zijn inzet. In 2004 heeft de gemeenteraad besloten te onderzoeken of de invoering van een vrijwilligerspas haalbaar is. Reden hiervoor was destijds de verslechterde economische situa tie en (op rijksniveau) voorgenomen bezuinigingen. Hier door zou een aantal instellingen en verenigingen die zich bezighouden met maatschappelijke activiteiten nog meer dan in het verleden aangewezen zijn op de hulp van vrij willigers. Voor het onderzoek is allereerst het in kaart brengen vaji het aantal vrijwilligers in de gemeente Terneuzen noodza kelijk. Verder wordt ook een inventarisatie gemaakt vafi instellingen, bedrijven of winkels die medewerking wil len verlenen aan de invoering. Met behulp van enquêtes of door een persoonlijke benadering zullen de benodigde gegevens worden verzameld. Het onderzoek neemt vier maanden in beslag. MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft giste ren een 46-jarige inwoner van Terneuzen voor dealen in cocaïne en xtc-pillen veroordeeld tot een gevangenisstraf van twintig maanden, waarvan vijf maanden voorwaarde lijk. De drugsklanten deed hij op in de plaatselijke cafés. De handel van de Temeuzenaar was ook gericht op de Bel gische steden Gent en Zelzate. Vast stond dat hij vorig jaar over een korte periode (onge veer een halfjaar) de harddrugs op de markt heeft ge bracht. De man wist op die manier in zijn hardnekkige verslaving te voorzien. Dat bleek ook uit de vondst van 1,6 kilo amfetamine, 148 gram cocaïne, 375 xtc-pillen en ruim twee kilo softdrugs, die de politie op 19 oktober in zijn woning aantrof. De drugs werden gekocht in Rotter dam en Dordrecht. VLISSINGEN - In de nacht van dinsdag op woensdag zijn aan de Hyacinthenlaan in Vlissingen drie geparkeer de auto's opengebroken. Uit elk voertuig is geluidsappara tuur weggenomen. door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Schrijver en dichter Ilja Leonard Pfeijffer maakt dinsdag 15 februari zijn opwachting in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. Hij wordt er geïnterviewd door Ru ben van Gogh. De bijeenkomst, georganiseerd door de Stichting Literaire Activiteiten Zeeland, begint om 20.00 uur. Pfeijffer (Rijswijk, 1968), zoon van een leraar Nederlands en ge schoold als classicus, is in hoog tempo uitgegroeid tot een van de opvallendste figuren in de li teraire wereld. Zijn werk kent fanatieke aanhangers, maar roept ook sterk negatieve reac ties op. Hij debuteerde in 1998 met de dichtbundel Van de vierkante man, vol woest taalgebruik en grillige beeldspraak, schatplich tig aan met name Lucebert. Pfeijffer kreeg er de C. Bud- dingh'-prijs voor. Hans Warren beoordeelde in de PZC de bun del als 'het beste, in elk geval het gewaagdste dichterlijke de buut van het jaar. „Pfeijffer schrijft aanstekelijke, lijfelijke en eigentijdse poëzie", aldus Warren. Veel ophef veroorzaakte Pfeijf fer in 2000 met een artikel in het literaire tijdschrift Bzzlle- tin, waarin hij zich keert tegen de 'verstaanbare' dichtkunst. „Onbegrijpelijke poëzie is altijd beter dan makkelijke poëzie", luidt zijn stelling. Gedichten kunnen naar zijn overtuiging een mens alleen veranderen als die zich laat meevoeren door de magische logica van taal, klank en ritme. In 2001 kwam Pfeijffer met een tweede dichtbundel: Het glim pen van de welkwiek. Een jaar later debuteerde hij als roman cier met Rupert. Een bekente nis, waarvoor hij de Anton Wachterprijs ontving. Zijn twee de roman, Het grote bagger- boek, werd vorig jaar genomi neerd voor de Ako-Literatuur- prijs, die toen naar Amon Grun- berg ging. Pfeijffer viel de afgelopen jaren verder op door zijn herhaalde pogingen om tot Dichter des Va derlands te worden gekroond. Bij de jongste verkiezing, vorige maand, moest hij het afleggen te gen Driek van Wissen. Jazzcafé Porgy en Bess in Ter neuzen ontvangt donderdag 1? februari drie Vlaamse schrij-, vers. Saskia de Coster, Erwin Mortier en Margot Vander- straeten zijn te gast op een lite raire avond van de stichting Pro metheus. Deze begint om 20.15 uur. De bekendste van de drie auteurs is Erwin Mortier (NevP- le, 1965). Hij debuteerde in 1999 en heeft inmiddels vier romans, enkele dichtbundels, een essays- bundel en een hoorspel op zijn naam staan. Hij ontving diverse prijzen en werd tot twee keef toe genomineerd voor de Libfis Literatuurprijs (met Marcel en Mijn tweede huid) en eenmasli, met Sluitertijd, voor de Ako-Li- teratuurprijs. Vorige maand werd hij benoemd tot stadsdich ter van Gent. Zijn jongste proza werk is de novelle Alle dagen sa men (2004). Saskia de Coster (Leuven, 1976) schrijft boeken, filmscenario's en columns en maakt video's. Ift 2002 debuteerde ze met de ro man Vrije val. die vorig jaar werd gevolgd door Jeuk. De Cos- ter, die vooral lof krijgt vanwe ge haar 'zintuiglijke' schrijfstijl, wordt beschouwd als een van de veelbelovendste Vlaamse au teurs van dit moment. Een ander literair talent is Mar got Vanderstraeten (Hasselt, 1967). Zij werd opgeleid als ver taalster maar ging aan de slag als freelance journaliste. Daar naast schrijft ze romans: het al om bejubelde debuut Alle men sen bijten (2002), waarvoor zij de Debuutprijs van Vlaanderen in ontvangst mocht nemen, en De vertraging (2004). TERNEUZEN - Wegens ziekte van hoofdrolspeler Hugo Met sers gaat de voorstelling 'Het kan weer vreemd gaan' in het Terheuzense Scheldetheater morgenavond niet door. De op1- voering is verplaatst naar woens dag 2 maart (20.00 uur) Het Meezingspektakel van Bas en Ralf Grevelink dat gepland stond voor zondag 13 februari in de Stadsschouwburg in Mid delburg gaat ook niet door. Temidden van het lunchende publiek trekken foto's van Miranda Traas de aandacht in De Drukkerij in Middelburg. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 17