De tijd verglijdt toch Ook de niet-gedraaide films zeggen veel Lentebeelden in hoge staat van opwinding Het kan weer vreemd gaan Kubrick in Berlijn Japanse erotiek in de Kunsthal Zelden waren de films van Stanley Ku brick dadelijk een succes, vooraan staande critici vonden ze (en hem) koud, pes simistisch en afstandelijk. Maar menigeen herzag zijn mening na een tijdje, want zijn films geven zich niet zomaar prijs. Net zo min als de maker. Daarom is de tentoonstel ling 'Stanley Kubrick' in Berlijn zo interes sant. In de jaren negentig liep er een man in Lon den rond die zich voorstelde als Stanley Ku brick, de in Britse afzondering levende Ame rikaanse filmmaker. Verschillende mensen - zelfs een Hollywood-producent die Kubrick wel eens ontmoet had - namen hem mee uit dineren. Uiteindelijk werd de man ontmas kerd als een failliete fantast, een homosek sueel die op deze wijze jonge jongens het hof maakte. Vorig jaar is er een film over ge maakt, Colour m.e Kubrick, met John Malko- vich als de bedrieger. De regisseur vond het hele geval 'afschuwe lijk', memoreert zijn zwager en producent Jan Harlan. Maar het was misschien wel on vermijdelijk, want Kubrick meëd de publici teit waar hij maar kon. Terwijl hij toch een beroemdheid was, door mijlpalen als Dr. Strangelove, Lolita, A Clockwork Orange en The Shining. En beroemdheden worden tegenwoordig als publiek bezit gezien. Dus als er niks was, werd er wat verzonnen. „Ie mand schrijft iets volkomen idioots, maar dat komt in een archief en dat wordt her haald tot iedereen het gelooft", klaagde Ku brick in een van zijn zeldzame interviews. Zo ontstonden de mythen. Kubrick hield niet van vliegen (deels waar, al had hij een vliegbrevet). Hij was een neu root die zijn chauffeur nooit harder liet rij den dan vijftig (onzin). In de auto droeg hij een valhelm (meer onzin). Hij nam scènes vijftig keer opnieuw op (soms wel - wat een traag soort acteren tot gevolg heeft dat heel og één keer samen op het toneel, meldt de aankondiging van Het kan weer vreemd gaan, het toneelstuk met Pleu- ni Touw en Hugo Metsers dat deze week in Temeuzen is te zien. Dat klinkt als een af scheid. „Nou, dat gaat wel erg ver", zegt de inmiddels 66-jarige Touw. „Maar ik denk wel dat dit de laatste keer is dat we samen langs al le theaters in de provincie toe ren." Het beroemdste echtpaar van het Nederlandse to neel heeft in het verleden vaker samen het podium gedeeld, maar de laatste jaren was hét er nauwelijks meer van gekomen. „We treden zelf niet meer op als producent en laten het initiatief dus aan anderen over. Je wacht af voor welke rollen je gevraagd wordt", aldus Hugo Metsers. Toch stond er een producent op die de echtelieden wist te verlei den tot samenspel. „Voor de ze vende keer", weet Pleuni Touw. „We wilden heel graag nog een keer.samen op het toneel staan, maar het viel niet mee om een geschikt stuk te vinden. We heb ben op veel 'nee' gezegd. Je hebt natuurlijk ook een zekere leef tijd." De zoektocht eindigde toen ze zich herinnerden in 1990 in New York de tekst van 'Same ti me, another year' van Bernard Slade te hebben gekocht. Het is het vervolg op de relatiekome die 'Same time, next year' die Touw en Metsers bijna twintig jaar geleden speelden onder de titel Hel kan vreemd gaan. Hugo Metsers: „We waren des tijds te jong voor het stuk. We dachten: het blijft op de plank tot we oud zijn. Nou, dat zijn we nu." Het door Gerard Cox in Het kan weer vreemd gaan ver taalde toneelstuk is minder kluchterig dan de titel sugge reert. Touw en Metsers spelen een man en een vrouw, die alle bei getrouwd zijn, maar eens per jaar een weekeinde met el kaar doorbrengen. Dat doen ze al meer dan 25 jaar lang. In de bij vlagen ontroerende voorstel ling ziet het publiek hoe ze wor stelen met de dood van een part ner, rebellerende kinderen, ziek te, ouderdom en met elkaar. „Het gaat over de emoties waar mee mensen te maken krijgen als ze in de derde fase van hun leven komen", vindt Pleuni Touw. „Dat verglijden van de tijd is een mooi gegeven. Ik ben zelf ook op een leeftijd gekomen dat leeftijd er niet meer toe doet. Vroeger moest ik er vaak goed uitzien voor een rol. Dat juk heb ik van me afgeschud. Dat geeft ook een bepaald soort rust in je leven. Ik word lekker oud. Nee hoor, ik zou de tijd niet willen terugdraaien." Ambities Hun kinderen zijn inmiddels al lemaal de dertig gepasseerd. Metsers somt op: „De kleinkin deren zijn drie, vijf, zes en ze ven. We zijn dus onmiskenbaar in de laatste fase van ons leven beland. Nee, dat betekent niet dat ik het hoofd in de schoot leg. Ik heb nog genoeg ambities. Zo wil ik graag het eerste vriend je of vriendinnetje van mijn kleinkinderen zien. De ambities liggen niet altijd meer op thea- tergebied. Ik kan er ook erg naar uitzien om na afloop van deze tournee naar ons huisje in Spanje af te reizen. Daarom zeg ik vaker 'nee' tegen rollen. Ik heb bijvoorbeeld een rol in een musical afgeslagen, omdat ik er geen zin in heb om een uur op het toneel te staan en verder de hele avond in de kleedkamer te zitten. Ik denk dat ik afhouden- derben dan Pleun. Zij is fanatie ker." Touw haalt haar schouders op. „Ach, dat weet ik niet. Ook ik neem gas terug. Ik wil niet meer zes keer per week op het toneel staan. Gelukkig verkeer ik in de positie dat ik aanbiedingen kan afslaan. De periode dat we om den brode alles moesten aanne men, ligt goddank achter ons. Ik ben er ook niet meer constant mee bezig. Thuis praten we over van alles, behalve over toneel." „En toch", valt Metsers in, „kan ik me geen betere collega wen sen dan Pleun. Ik zou dit toneel stuk niet graag met iemand an ders spelen. Het is een heel intie me voorstelling. Wij hebben aan één oogopslag genoeg om elkaar te begrijpen. Dat neemt niet weg dat het er bij de repetities soms heftig aan toe gaat. Als je zo vertrouwd bent met elkaar, ben je sneller geïrriteerd of onge duldig dan met een vreemde. We hebben allebei ook een to taal verschillende werkwijze. Pleuni pluist het script uit en verdiept zich grondig in elke scè ne. Ik ben meer het type dat ge woon aan de slag gaat. Spelen derwijs ontdek ik dan wel het karakter van het personage dat ik speel." „Dat kan ik nu eenmaal niet", verzucht zijn echtgenote. „Ik schuifgeen zaken voor me uit. Als problemen niet opgelost zijn, kan ik niet verder. Ik moet weten welke kleur elke scène heeft." Theo de With Voorstelling: Het kan weer vreemd gaan, met Pleuni Touw en Hugo Met sers - vrijdag 11 feb. in het Schélde- theater Temeuzen, 20.00 uur; woens dag 9 maart Stadsschouioburg Mid delburg, 20 uur; voorts: di. 1 maart Rotterdamse Schouwburg, 20.15 uur; di. 19 april Stadsschouwburg De Maagd Bergen op Zoom, 20.15 uur; za. 30 april Zuidplein Rotterdam, 20.00 uur. woensdag 9 februari 2005 eerste uit deze dynastie vy ge militaire adel die door de- zer werd benoemd tot sla De Tokugawa's bestuurde;' land als een gecentraliseerd; litiestaat vanuit de nieus stichte hoofdstad Edo, te de goddelijke keizers zoals r. Y heen hun schaduwbestaan'^ ven leiden in Kioto. De vazallen van deze dictate; le shoguns konden er niet ond uit geld te steken in gebouï, tempels en andere publieke? E ken van de nieuwe stad. Et) middenstandersuit hetn land zochten in het spoor vaa- f ze bouwwoede hun geluk itj stadse leven. Het resul ii mocht er wezen: de stadgr® ij in zo'n opzienbarend tempo; 1 er rond 1700 een miljoeni# a sen woonden. Volgens dëexpo ji tie bevonden de middenslag tg van Edo zich in een lastigep; i tie: ze behoorden in de j klassenmaatschappij van Ja; I tot de laagste stand, maar; ji ren door hun zakelijke inilis itt ven de edellieden vaak in ven 10 gen voorbij gestreefd. Ze; m strekten zelfs leningen as t adel, maar mochten niet dei a men aan het culturele en sec e leven van de aristocratie. G j wonder dat ze hun eigen we g van amusement ontwik!» n met restaurants, theehÉ i theaters, muziek en dans. u vanzelfsprekend hoorde j jj ook 'eigen' seksueel vertier!: u De bordeelwijk Yoshiwara© w de in november 1618 met ris keuring van het Tok wa-shogunaat en groeide als H uit zijn jas. Maar ook na de; t huizing naar de rand va ji stad bleven de activiteit®: n perkt tot een klein terrein: jc 326 bij 218 meter. Omdeori l| handhaven was de wijken ringd door muren en een gr« in en de klanten moesten zich: jr den bij de Grote Poort ent i kunnen identificeren. p De prostituees mochten heil li rein zonder schriftelijke i: stemming van hun bordeel ix der niet verlaten. Hun bi! ia zing was zeer krap: een bros iai 1642 maakt bijvoorbeeld(ai: ding van 987 courtisanes er hij bordelen. Tijdens een te m aan het eind van de 18de f werden er 2500 permanent' woners geteld, maar datsvasir ei clusief 'overig personeel' alsvrh kei- en restaurantbediendeo o' bordelen waren opgedeeld 1< rangen, zodat er voor elke be i vermaak was te vinden. hoog tot laag kwam de Jap: j standenmaatschappij er zich reageren. Buiten de GrotePs0 moest iedereen weer terug (9 het gareel van de shoguns, s 'f; dan waren er voor thuis tem W ste de erotische houtsnede i schilderingen die nu in ri Kunsthal zijn te zien. 11 Frangoise Lettes Expositie: Lenlelust. Erotischeh sieën in Edo Japan - Kunsthal fe dam, t/m 17 april. Geopend ie za. 10 tot 17 uur, zon- en feestca 11 tot 17 uur. Catalogus: 49,55. Stanley Kubrick herkenbaar is). Hij controleerde alles, zelfs de bioscopen waarin zijn films vertoond werden (klopt ook). De zotste: de maanlan ding is nooit echt gebeurd. Wat we zagen zijn fake beelden, in opdracht van de Ameri kaanse regering gemaakt door Kubrick (wat denkt u zelf?). In 1999 overleed hij, kort na het voltooien van Eyes Wide Shut, over huwelijkstrouw en seksuele fantasieën. En daarna gebeurde er iets opmerkelijks. Zijn films werden op dvd uitgebracht, krijgen ineens weer alle aandacht en de erven Kubrick geven steeds meer openheid van zaken. Zijn weduwe, Christiane Kubrick, liet aan het Duitse weekblad 'Der Spiegel' het graf zien, dat haar man op hun Britse landgoed kreeg. Haar broer Harlan maakte een documentai re over hem. Allerlei medewerkers vertel den wat een aardige, zij het schuwe man hij eigenlijk was. Nu is er een grote tentoonstel ling rond zijn films in het Berlijnse Mar- tin-Gropius-Bau te zien, die werd geopend door zijn weduwe en Harlan. „Hij was geen verzamelaar", zegt de wèdu- we. „Hij gooide gewoon nooit iets weg." Thuis in Engeland stonden containers vol spullen van 2001, dozen vol brieven en knip sels, talloze foto's, archiefkasten vol kaart jes, scripts met aantekeningen - zelfs een he le bibliotheek over Napoleon, over wie Ku brick eind jaren zestig een film had willen maken. Een archivaris van het Duitse film museum uit Frankfort had er acht maanden voor nodig alles voor deze tentoonstelling uit te zoeken. Voor wie de films kent, is het een ware vreugde. Een stukje van de Korova Melkbar uit A Clockwork Orange is hier ingericht, er staan maquettes van de War Room uit Dr. Strangelove en het doolhof uit The Shining. Een brief van Vladimir Nabokov uit de tijd van Lolita is ingelijst. Daar glimt een ruim tehelm uit 2001 of hij gisteren is gemaakt. De speciale lichtgevoelige lens die Kubrick liet maken om in Barry Lyndon bij enkel kaarslicht te kunnen filmen. En voor wie de films niet kent sluit de tentoonstelling aan bij het vandaag geopende Filmfestival van Berlijn, waar ze te zien zijn. Zelfs Kubricks dochters - bij de opening aanwezig - zien sommige zaken voor het eerst, want alles stond thuis in dozen en con tainers. „Gek om het hier nu zo in een mu seum te zien", zegt dochter Katherine. „Vooral met zijn handschrift er op." Want overal liggen de scripts met aantekeningen, en de proef-polaroids, waar Kubrick van al les bij schreef. Weduwe Christiane Kubrick ziet op een schermpje het slot uit Paths Of Glory, een film over de Eerste Wereldoorlog met Kirk Douglas. In Frankrijk was hij, door zijn vermeende anti-oorlogsstandpunt, tot in de jaren zeventig verboden. In die laat ste scène luistert een groep Franse soldaten naar een Duits zangeresje, dat 'Der treue Husar' zingt, een sentimenteel soldatenlied. Dat zangeresje is Christiane Kubrick, die zich destijds Susanne Christian noemde. „Ach, het doet nu aan als iets van vijfhon derd jaar geleden." Het zou haar laatste rol zijn, want veel liever wilde ze schilderen, wat ze na haar huwelijk met Kubrick ook ging doen. Haar werk is te zien in A Clock work Orange en vooral in Eyes Wide Shut. Trots Niet alleen de films die hij gemaakt heeft worden toegelicht, ook een paar die hij niet maakte. Napoleon is er zo een. Kubrick ver zamelde en las honderden boeken over Na poleon, liet tienduizenden locatiefoto's ma ken, polste acteur Oskar Werner (die wel wilde) voor de hoofdrol en Audrey Hepburn (die niet wilde) voor een rol als Josephine. Hun brieven liggen in een vitrine. Maar toen kwam Waterloo uit, een flop met Rod Steiger als Napoleon. MGM zag geen heil in nog zo'n Napoleonfilm. Waarom heeft Kubrick het tiert jaar latei- niet nog eens met Napoleon geprobeerd, vraag je je af als je de energie ziet, die hij er in heeft gestoken. „Toen had je al die zoveel- delige historische series gehad op de BBC", legt Jan Harlan uit. „Hij had er geen zin in om zoiets te maken, maar hij had op basis van zijn script zo een film van zes, zeven uur kunnen maken. Hij keek niet op die se ries neer, hij was bijvoorbeeld diep onder de indruk van Heimat, maar televisie was niet zijn medium." Iets soortgelijks gebeurde begin jaren ne:-1 tig, toen Kubrick een film over de Twfe f. Wereldoorlog voorbereidde, Aryan Pep Eén kast vol dozen met onderzoeksmaï aal staat in het museum. In het boek time lies van Louis Begleydat er de k voor was, krabbelde Kubrick een lijs Meryl Streep, Mia Farrow, Annette Beni: j Ellen Barkin, als mogelijke actrices. Mi hij koos voor de Nederlandse Johanna j Steege, van wie hij verschillende kostuuE to's maakte. Toen kwam Schindler's 1 uit, van Steven Spielberg. Kort na Kubrü dood zou Spielberg als hommage A.l seren, rtaar een idee van Kubrick. Het is een overweldigende tentoonstelt die hongerig maakt naar meer. Naar den dwenen slotscène van Dr. Slrangelotf voorbeeld, een Koude-Oorldgkomedief oorspronkelijk eindigde met een groot tar gevecht. Of een klein stukje uit de west One-eyed Jacks, die hoofdrolspeler Mar. Brando uiteindelijk zelf regisseerde off het tussen hem en Kubrick niet boterde! scènes die Kubrick na de première no.ff 2001 heeft gehaald. Of de iets langere Aff' kaanse versie van The Shining naast det tere Europese. Daar is bewust niet voor? kozen, zegt Harlan: de films zijn zoals- brick ze wilde. Onwillekeurig dringt zich toch al de op, wat Kubrick zelf van deze expositie? vonden zou hebben. „Hij was hier nooit2; ter de tafel bij zo'n persconferentie gaar: ten", weet Jan Harlan stellig. Maar zijn* duwe zegt: „Hij was er heel trots op; weest. Als er zo'n tentoonstelling over f andere regisseur was geweest, was hijtf- delijk heen gegaan, want hij was een f filmliefhebber." AsingWaL- Expositie rond de films van Stanley Kubrt* het Berlijnse Martin-Gropius-Bau, tot 11 opr>- Pleuni Touw en Hugo Metsers in Het kan weer vreemd gaan. Tekening van Suzuki Harunobu (1724-1770) foto Joris van Bennekom/GPD De expositie Lentelust. Ero tische fantasieën in Edo Ja pan in de Kunsthal Rotterdam geeft een overzicht van eroti sche kunst uit de periode 1600-1920. 'Sex in Edo Japan. Nu open!' roepen de adverten ties. Komt dat zien, komt dat zien, deze wereldprimeur was vanwege de 'expliciete' afbeel dingen nergens anders te realise ren. Als publiciteitsstunt leuk bedacht, maar deze expositie houdt het zo netjes dat zelfs de kinderen mee kunnen. Gastconservator Chris Uhlen- beck, eigenaar van Hotei Japane se Prints en publicist Japanse kunst, selecteerde uit museale en particuliere collecties ruim 200 houtsneden en schilderin gen. Er zijn weinig woorden no dig om te beschrijven wat daar op gebeurt: er wordt de liefde be dreven tot in de hoogste staat van opwinding. En dat bij dag en bij nacht, op de veranda en bij de waterput, alleen of in ge zelschap, extatisch of verveeld, half aangekleed of naakt, enzo voort. Met zicht op alle details van zowel de mannelijke als vrouwelijke geslachtsdelen, waarbij die van de mannen hiel en daar zijn uitvergroot tot kari katurale proporties. Ondanks deze niets verbloemen de thematiek zijn de 'shunga' (letterlijk 'lentebeelden') op de ze expositie nergens plat porno grafisch broeierig. Al heeft Uhlenbeck natuurlijk een repu tatie hoog te houden, het verrast bij dit onderwerp toch hoeveel bijzondere bruiklenen hij wist te regelen waarbij de esthetiek van de cöitus voorop staat. De kleuren zijn prachtig en de lijnvoering is tot in de minutieu ze details subtiel. De composi ties zijn opvallend sterk omdat er ook zoveel extra's te genieten valt aan de weergave van de kle ding, de inrichting van de hui zen, zomaar een regenbui of een rondscharrelend kind dat tus sentijds om aandacht vraagt. De namen van de kunstenaars gaan voor westerse oren het ene oor in en het andere uit, maar Kawa- nabe Kyosai (1831-1889) ver dient een aparte vermelding om dat hij er zo opvallend origineel uitspringt met schilderingen vol humor. Een soortgelijke tentoonstelling over Nederland samenstellen, zou moeilijk en waarschijnlijk zelfs onmogelijk zijn geweest. Zoals Amsterdam al eeuwen ge leden zijn rosse buurt had, had Edo (het huidige Tokio) zijn bor deelwijk Yoshiwara. Maar wa ren de Wallen een duiventil in een samenleving waarin het al tijd mogelijk was de sociale lad der te beklimmen, was Yoswiha- ra een bewaakte enclave in een starre standenmaatschappij. Hollandse kunstenaars hadden wel wat beters te doen dan eroti sche kunst produceren omdat daarmee in zo'n tolerant kli maat toch geen droog brood viel te verdienen. Uit Japan zijn ech ter al erotische schilderingen uit de twaalfde eeuw bekend. Het motto oefening baart kunst ver klaart dan ook het hoge niveau van veel latere werken in dit genre. Het begin van de tentoonstel ling loopt parallel met de machtsovername in Japan door Tokugawa Ieyasu in 1603, de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 26