>zc
een verrassend groen voorafje: le trou Normand
Vlissingse bouwput krijgt creatief leven
ctie bijlagen: 0113-315680
nv.pzc.nl
aj|:redactie@ pzc.nl
übus 314460 AA Goes
ertentie-exploitatie:
ord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
uws-Vlaanderen: 0114-372770;
jnaal: 020-4562500.
lerdag 29 januari 2005
^en solitaire gaste in restaurant De Oran-
Jjebloem vraagt de gastheer om een
ut. „Wat voor krant zou u willen lezen",
agt de gastheer. „Nou, de NRC bijvoor-
i". Inmiddels is de amuse geserveerd en
pijn ingeschonken. Het voorgerecht is on-
weg. Dan komt de mededeling dat in het
[gebouw geen krant is te vinden. En dat
Wjl restaurant De Oranjebloem onder
lis van vier sterren hotel De Dikke van
tein Sluis.
'hotel, vernoemd naar hét woordenboek
Nederlandse taal, zonder zelfs maar een
Min huis. Gelukkig heeft de keuken
verstand van koken dan van gedrukte
tos en is gastheer Jacco creatiever in het
kaken van een alcoholvrije aperitief dan
kt organiseren van een dagblad.
Itstelt hij vaag een alcoholloos pilsje of
'frisje voor, maar belooft dan 'eens te
^kijken'. In het centrum van De Oranje-
tol bevindt zich, net niet onder de kroon
luchter met kristallen pegels, het discreet
met glas omheind domein van de bediening
van waaruit drankjes en koffie worden
voortgetoverd. Er komen geluiden van ge-
mix en geroer uit en even later serveert Jac
co mij een alcoholvrije cocktail van jus
d'orange en een rode siroop met ijs. Hulde
aan deze gastheer, die de gedachten van de
gast weet te raden en met een eigen, geslaag
de creatie voor de dag komt.
Het begin is goed en mijn vertrouwen groot,
Jacco zet bij zijn nonalcoholische creatie
een streekgebonden amuse neer van een in
een knoop gelegde gerookte palingfilet en
een roosje van gerookte zalm, vers gehakte
ui en bieslooksprieten. Het verse stokbrood
gaat vergezeld van heerlijke hoevenboter,
een boter die aan je mes blijft plakken.
De voorgerechten variëren in prijs van 10
voor rollade van zalm gemarineerd met ci
troen, honing en fijne kruiden tot 14 voor
brochette van scampi en oesterdressing of
ganzenleverterrine met een gelei van witte
port. Daartussen gerechtjes als carpaccio
van rund met pesto 11), salade van grijze
garnalen met walnotenmayonaise 11,50)
en een stoofpotje van scampi en boscham-
pignons, geparfumeerd met dragon
AAN TAFEL
Rien van Reems
13,50). Seizoensvoorafjes van wild zijn de
hazenpeper 'Dikke van Dale' 13,50) en
carpaccio van hert met een notenolie-balsa-
micodressing 13) terwijl de salade van
kreeft en ganzenlever met frambozendres-
sing 22) een uitschieter vormt. Wat mij op
valt is het voorafje van gepocheerde jonge
tarbot in 'n soepje van groene erwtjes, afge
werkt met geroosterde sesamzaadjes en se
samolie (€12,50). Het blijkt een plaatje om
te zien: witte tarbotfilet op een eilandje van
aardappelpuree, of liever aardappelmousse
line, zo zacht en daaromheen het soepje van
gepureerde erwtjes, heldergroen en eigen
lijk meer een brijtje dan een soepje. Als er
inderdaad sesam aan te pas is gekomen, is
dat wel heel delicaat gebeurd, want ik proef
als kruid vooral verse peper. Een heel lek
ker en creatief voorgerecht.
De Oranjebloem wil qua prijsstelling voor
een breed publiek toegankelijk zijn en tege
lijk op een creatieve manier kwaliteit bie
den. Illustratief zijn de soepen: soep van de
dag 5), wildconsommé met boschampig-
nons en fijne kruiden 7) en bisque van
kreeft met armagnac 8).
Bij de hoofdgerechten is de terminologie
van over de grens: gebakken lotte op een
bedje van prei en roze pepersaus 18) en
filet puur 'Dikke van Dale' 26,50). Lotte
is zeeduivel en met filet puur bedoelen de
Belgen een toumedos. Er is relatief veel
wild: hertentournedos met pepersaus (€22),
fazant uit de oven 'Fine Champagne' 24)
en gebakken hazenrugfilet 'Harlekijn'
22). Bij de vis diverse bereidingswijzen:
op de huid gebakken zalm met pasta en 'n
sausje van citroengras 16,50), gepocheer
de tongscharfilet met een rode botersaus
17,50), gepocheerd vistrio met witte wijn
saus 23) en gegrilde babykreeft 'Dikke
van Dale' 23,75).
Ik houd het op gemarineerde reekoteletjes
met een rode wijnsaus 22), vier mooi rosé
gebakken koteletjes met een stronkje witlof,
een stoofpeertje, een roosje broccoli en een
voorttreffelijke aardappelgratin omringd
door een volle rode wijnsaus. Bij dit alles
een frisse rosé van de Loire en tot slot een
luchtig geslagen sabayon met Grand Mar
nier 6,75) waarin een lange tros rode bes
sen en grote parten aardbei, wel niet pas
send in het seizoen, maar toch heel lekker.
En dan zou ik bijna die frisse en verrassen
de spoom na het voorgerecht vergeten: li
moensorbet, geserveerd in een plankje met
gaatjes: le trou Norman.
Er is al een Oranjebloemmenu van 3 gangen
voor 32.
Restaurant De Oranjebloem
Hotel De Dikke van Dale
Sint Annastraat 46
Sluis
Tel. 0117-421022
Geen sluitingsdag
Keuken open van 11.00 tot 21.30 uur
Creditcards: Visa, Eurocard, Amex en Di
ners Club
Kinderen: tevoren overleggen
Vegetarisch: aparte gerechten op kaart
Rolstoel: aangepast toilet, lift
Roken: niet gescheiden
Parkeergarage, 64 kamers, casino
Carina Dumais.
niet uitgedacht. Ik begin met hele
maal niets. Gaandeweg ontstaat er
iets. Mijn beelden worden bepaald
door het moment.
Ook in haar eigen werk maakt Carina
Dumais gebruik van de computer.
Waar ze eerst werkte met traditionele
materialen als olieverf, krijt en na
tuurlijke objecten, heeft ze nu geko
zen voor de nieuwe media en met na
me computerprogamma's. De 25 wer
ken die in het centrum komen te han
gen zijn 1.35 bij 1.35 meter. Ze krijgen
een plek op ondermeer bouwschuttin-
gen, aan blinde gevels en in leegstaan
de etalages in de Sint Jacobspassage,
Grote Markt, Kerkstraat, Spuistraat
en het Bellamypark. Ook het Mu-
zeeum, het Arsenaal en de reptielen
zoo Iguana doen mee. Aan de route is
tevens een prijsvraag verbonden. Iede
re afbeelding heeft een verwijzing
naar een winkel, voorziening of attrac
tie. De centrumbezoeker heeft de scho
ne taak uit te puzzelen wat bij elkaar
hoort. Er zijn ook fraaie prijzen ver
bonden aan deze 'puzzeltocht'; van
een computer tot een zijdezachte zalm
met fles wijn of een inleg op een spaar
rekening. Ook is één van de werken te
winnen.
Onderdeel van het project is tevens
het werk van graffiti-kunstenaar Mar-
tijn Prins. Hij beschildert schuttingen
en blinde gevels met beelden en grafi
sche vormen, die samen het verhaal
vertellen van een rups die zich tot vlin
der ontpopt.
Vandaag (zaterdag) opent de Vlissing
se wethouder L. Poppe De Looff het
project in het tijdelijke 'bouwputcafé'
St Jacobskerk (voorheen de Ambro
zijn, Oude Markt 22) om 15.00 uur.
„Als het een beetje weer is, gaan we
na het officiëele gedeelte de route lo
pen. Dat lijkt me lachen, zo met z'n
allen", grinnikt Carina Dumais.
Annemarie Zevenbergen
(kuit de Vlissingse 3D Artroute.
illustraties Carina Dumais
lenhoorns die over flatgebouwen springen,
jpinnende paarden, duikende tonijnen en
lende trollen; beelden die de argeloze wande-
rin de Vlissingse binnenstad levensgroot te-
ikomt. Zij maken onderdeel uit van de 3D
[•route die vanaf vandaag door het stadshart
pt. Een mystery-tour, want ieder beeld bevat
[verwijzing naar een winkel of attractie in
;centrum. De Vlissingse kunstenaar Carina
mais maakte de 25 werken voor de route,
el: de bloedeloze bouwput die nu het centrum
liegt creatief leven in te blazen.
Vlissingen bouwt, en hoe. Het cen
trum is verworden tot één grote
bouwput. Een nieuw winkel- en woon-
centrum moet het stadshart weer
springlevend maken. Dat duurt nog
even, dus vooralsnog moeten de winke
liers hun negotie doen tussen hekken,
schuttingen en zand. Een weinig aan
trekkelijke positie, maar geen reden
voor de Vlissingse ondernemers om
bij de pakken neer te zitten. Alle regis
ters worden opengetrokken om dat
kwijnende centrum nu al creatief le
ven in te blazen. Een van de projecten
om het centrum aantrekkelijk te hou
den is de 3D Artroute die vanaf van
daag door de stad loopt.
„Hoe krijgen we de mensen naar Vlis
singen, dat was de beginvraag. Daar
uit is dit voortgekomen", vat Carina
Dumais de voorbereidingen samen.
Zij is kunstenaar en ondernemer te
Vlissingen. Samen met echtgenoot
Henk Postma kwam ze op het idee
voor dit 3D-artproject. „Niet te con
fronterend, niet te moeilijk. Het moest
toegankelijk zijn. Kunst vind ik in dit
geval een te groot woord. Het zijn beel
den die iedereen moeten aanspreken.
Het zit eigenlijk tussen illustratief en
een beeldverhaal in. Met een commer
ciële inslag, laten we eerlijk zijn."
„Ik heb er met veel plezier aan ge
werkt. Ondanks de beperkingen die ik
had. Het was een grote uitdaging om
op een andere manier met art om te
gaan, voor een groot publiek. Ik heb
weieens gezeten van: shit, wat moet ik
hier nu mee. Af en toe moest ik echt in
mezelf zoeken naar een beeld. De win
keliers hadden natuurlijk hun in
breng, maar ik heb wel duidelijk ge
maakt 'het is mijn verhaal'. Dat zie je
ook terug in de afbeeldingen. Mijn
stijl, mijn verhaal. Een insider her
kent mijn signatuur, in bepaalde grap
jes. Maar ook in dingen die niet klop
pen. Dat is echt iets van mij. Ik ge
bruik altijd iets dat niet klopt. Zo heb
ik vijf kaarsen verwerkt in een afbeel
ding waarin Tibet een hoofdrol speelt.
En in Tibet gebruiken ze geen kaar
sen. Ze doen daar iets ingewikkelds
met boter die aangestoken wordt. Tja,
dat zie ik dus niet zitten."
„Er zit overal een verhaal achter.
Mijn beelden zijn altijd bedacht, maar