>zc een verrassend groen voorafje: le trou Normand Vlissingse bouwput krijgt creatief leven ctie bijlagen: 0113-315680 nv.pzc.nl aj|:redactie@ pzc.nl übus 314460 AA Goes ertentie-exploitatie: ord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; uws-Vlaanderen: 0114-372770; jnaal: 020-4562500. lerdag 29 januari 2005 ^en solitaire gaste in restaurant De Oran- Jjebloem vraagt de gastheer om een ut. „Wat voor krant zou u willen lezen", agt de gastheer. „Nou, de NRC bijvoor- i". Inmiddels is de amuse geserveerd en pijn ingeschonken. Het voorgerecht is on- weg. Dan komt de mededeling dat in het [gebouw geen krant is te vinden. En dat Wjl restaurant De Oranjebloem onder lis van vier sterren hotel De Dikke van tein Sluis. 'hotel, vernoemd naar hét woordenboek Nederlandse taal, zonder zelfs maar een Min huis. Gelukkig heeft de keuken verstand van koken dan van gedrukte tos en is gastheer Jacco creatiever in het kaken van een alcoholvrije aperitief dan kt organiseren van een dagblad. Itstelt hij vaag een alcoholloos pilsje of 'frisje voor, maar belooft dan 'eens te ^kijken'. In het centrum van De Oranje- tol bevindt zich, net niet onder de kroon luchter met kristallen pegels, het discreet met glas omheind domein van de bediening van waaruit drankjes en koffie worden voortgetoverd. Er komen geluiden van ge- mix en geroer uit en even later serveert Jac co mij een alcoholvrije cocktail van jus d'orange en een rode siroop met ijs. Hulde aan deze gastheer, die de gedachten van de gast weet te raden en met een eigen, geslaag de creatie voor de dag komt. Het begin is goed en mijn vertrouwen groot, Jacco zet bij zijn nonalcoholische creatie een streekgebonden amuse neer van een in een knoop gelegde gerookte palingfilet en een roosje van gerookte zalm, vers gehakte ui en bieslooksprieten. Het verse stokbrood gaat vergezeld van heerlijke hoevenboter, een boter die aan je mes blijft plakken. De voorgerechten variëren in prijs van 10 voor rollade van zalm gemarineerd met ci troen, honing en fijne kruiden tot 14 voor brochette van scampi en oesterdressing of ganzenleverterrine met een gelei van witte port. Daartussen gerechtjes als carpaccio van rund met pesto 11), salade van grijze garnalen met walnotenmayonaise 11,50) en een stoofpotje van scampi en boscham- pignons, geparfumeerd met dragon AAN TAFEL Rien van Reems 13,50). Seizoensvoorafjes van wild zijn de hazenpeper 'Dikke van Dale' 13,50) en carpaccio van hert met een notenolie-balsa- micodressing 13) terwijl de salade van kreeft en ganzenlever met frambozendres- sing 22) een uitschieter vormt. Wat mij op valt is het voorafje van gepocheerde jonge tarbot in 'n soepje van groene erwtjes, afge werkt met geroosterde sesamzaadjes en se samolie (€12,50). Het blijkt een plaatje om te zien: witte tarbotfilet op een eilandje van aardappelpuree, of liever aardappelmousse line, zo zacht en daaromheen het soepje van gepureerde erwtjes, heldergroen en eigen lijk meer een brijtje dan een soepje. Als er inderdaad sesam aan te pas is gekomen, is dat wel heel delicaat gebeurd, want ik proef als kruid vooral verse peper. Een heel lek ker en creatief voorgerecht. De Oranjebloem wil qua prijsstelling voor een breed publiek toegankelijk zijn en tege lijk op een creatieve manier kwaliteit bie den. Illustratief zijn de soepen: soep van de dag 5), wildconsommé met boschampig- nons en fijne kruiden 7) en bisque van kreeft met armagnac 8). Bij de hoofdgerechten is de terminologie van over de grens: gebakken lotte op een bedje van prei en roze pepersaus 18) en filet puur 'Dikke van Dale' 26,50). Lotte is zeeduivel en met filet puur bedoelen de Belgen een toumedos. Er is relatief veel wild: hertentournedos met pepersaus (€22), fazant uit de oven 'Fine Champagne' 24) en gebakken hazenrugfilet 'Harlekijn' 22). Bij de vis diverse bereidingswijzen: op de huid gebakken zalm met pasta en 'n sausje van citroengras 16,50), gepocheer de tongscharfilet met een rode botersaus 17,50), gepocheerd vistrio met witte wijn saus 23) en gegrilde babykreeft 'Dikke van Dale' 23,75). Ik houd het op gemarineerde reekoteletjes met een rode wijnsaus 22), vier mooi rosé gebakken koteletjes met een stronkje witlof, een stoofpeertje, een roosje broccoli en een voorttreffelijke aardappelgratin omringd door een volle rode wijnsaus. Bij dit alles een frisse rosé van de Loire en tot slot een luchtig geslagen sabayon met Grand Mar nier 6,75) waarin een lange tros rode bes sen en grote parten aardbei, wel niet pas send in het seizoen, maar toch heel lekker. En dan zou ik bijna die frisse en verrassen de spoom na het voorgerecht vergeten: li moensorbet, geserveerd in een plankje met gaatjes: le trou Norman. Er is al een Oranjebloemmenu van 3 gangen voor 32. Restaurant De Oranjebloem Hotel De Dikke van Dale Sint Annastraat 46 Sluis Tel. 0117-421022 Geen sluitingsdag Keuken open van 11.00 tot 21.30 uur Creditcards: Visa, Eurocard, Amex en Di ners Club Kinderen: tevoren overleggen Vegetarisch: aparte gerechten op kaart Rolstoel: aangepast toilet, lift Roken: niet gescheiden Parkeergarage, 64 kamers, casino Carina Dumais. niet uitgedacht. Ik begin met hele maal niets. Gaandeweg ontstaat er iets. Mijn beelden worden bepaald door het moment. Ook in haar eigen werk maakt Carina Dumais gebruik van de computer. Waar ze eerst werkte met traditionele materialen als olieverf, krijt en na tuurlijke objecten, heeft ze nu geko zen voor de nieuwe media en met na me computerprogamma's. De 25 wer ken die in het centrum komen te han gen zijn 1.35 bij 1.35 meter. Ze krijgen een plek op ondermeer bouwschuttin- gen, aan blinde gevels en in leegstaan de etalages in de Sint Jacobspassage, Grote Markt, Kerkstraat, Spuistraat en het Bellamypark. Ook het Mu- zeeum, het Arsenaal en de reptielen zoo Iguana doen mee. Aan de route is tevens een prijsvraag verbonden. Iede re afbeelding heeft een verwijzing naar een winkel, voorziening of attrac tie. De centrumbezoeker heeft de scho ne taak uit te puzzelen wat bij elkaar hoort. Er zijn ook fraaie prijzen ver bonden aan deze 'puzzeltocht'; van een computer tot een zijdezachte zalm met fles wijn of een inleg op een spaar rekening. Ook is één van de werken te winnen. Onderdeel van het project is tevens het werk van graffiti-kunstenaar Mar- tijn Prins. Hij beschildert schuttingen en blinde gevels met beelden en grafi sche vormen, die samen het verhaal vertellen van een rups die zich tot vlin der ontpopt. Vandaag (zaterdag) opent de Vlissing se wethouder L. Poppe De Looff het project in het tijdelijke 'bouwputcafé' St Jacobskerk (voorheen de Ambro zijn, Oude Markt 22) om 15.00 uur. „Als het een beetje weer is, gaan we na het officiëele gedeelte de route lo pen. Dat lijkt me lachen, zo met z'n allen", grinnikt Carina Dumais. Annemarie Zevenbergen (kuit de Vlissingse 3D Artroute. illustraties Carina Dumais lenhoorns die over flatgebouwen springen, jpinnende paarden, duikende tonijnen en lende trollen; beelden die de argeloze wande- rin de Vlissingse binnenstad levensgroot te- ikomt. Zij maken onderdeel uit van de 3D [•route die vanaf vandaag door het stadshart pt. Een mystery-tour, want ieder beeld bevat [verwijzing naar een winkel of attractie in ;centrum. De Vlissingse kunstenaar Carina mais maakte de 25 werken voor de route, el: de bloedeloze bouwput die nu het centrum liegt creatief leven in te blazen. Vlissingen bouwt, en hoe. Het cen trum is verworden tot één grote bouwput. Een nieuw winkel- en woon- centrum moet het stadshart weer springlevend maken. Dat duurt nog even, dus vooralsnog moeten de winke liers hun negotie doen tussen hekken, schuttingen en zand. Een weinig aan trekkelijke positie, maar geen reden voor de Vlissingse ondernemers om bij de pakken neer te zitten. Alle regis ters worden opengetrokken om dat kwijnende centrum nu al creatief le ven in te blazen. Een van de projecten om het centrum aantrekkelijk te hou den is de 3D Artroute die vanaf van daag door de stad loopt. „Hoe krijgen we de mensen naar Vlis singen, dat was de beginvraag. Daar uit is dit voortgekomen", vat Carina Dumais de voorbereidingen samen. Zij is kunstenaar en ondernemer te Vlissingen. Samen met echtgenoot Henk Postma kwam ze op het idee voor dit 3D-artproject. „Niet te con fronterend, niet te moeilijk. Het moest toegankelijk zijn. Kunst vind ik in dit geval een te groot woord. Het zijn beel den die iedereen moeten aanspreken. Het zit eigenlijk tussen illustratief en een beeldverhaal in. Met een commer ciële inslag, laten we eerlijk zijn." „Ik heb er met veel plezier aan ge werkt. Ondanks de beperkingen die ik had. Het was een grote uitdaging om op een andere manier met art om te gaan, voor een groot publiek. Ik heb weieens gezeten van: shit, wat moet ik hier nu mee. Af en toe moest ik echt in mezelf zoeken naar een beeld. De win keliers hadden natuurlijk hun in breng, maar ik heb wel duidelijk ge maakt 'het is mijn verhaal'. Dat zie je ook terug in de afbeeldingen. Mijn stijl, mijn verhaal. Een insider her kent mijn signatuur, in bepaalde grap jes. Maar ook in dingen die niet klop pen. Dat is echt iets van mij. Ik ge bruik altijd iets dat niet klopt. Zo heb ik vijf kaarsen verwerkt in een afbeel ding waarin Tibet een hoofdrol speelt. En in Tibet gebruiken ze geen kaar sen. Ze doen daar iets ingewikkelds met boter die aangestoken wordt. Tja, dat zie ik dus niet zitten." „Er zit overal een verhaal achter. Mijn beelden zijn altijd bedacht, maar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 45