Big Brother vliegt mee PZC W 9 Hoe werkt biometrie? Reis boeken Zo snel als een jachtluipaard zaterdag 29 januari 2005 Een camera die het gedrag van passagiers registreert, een sensor die de lichaamswarmte meet en een computer die paspoortgegevens scant. Dat alles aan boord van het vliegtuig. Binnenkort reist Big Brother mee. Door ALICE PLEKKENPOL Pakweg twintig jaar geleden kon bijna niemand zich voor stellen dat ons dagelijkse doen en laten door camera's wordt geregistreerd. Maar tegenwoor dig lijkt er geen ontkomen aan vanaf het moment dat we ons buitenshuis begeven. Op het station, de luchtha ven, bij de benzinepomp, in waren huis of tuincentrum, bij de bank en de pinpasautomaat, op pleinen van grote steden, op snelwegen; overal worden we gefilmd. En daar komt dan binnenkort de vliegtuigcabine bij. Met één groot verschil. Wij wor den daar niet alleen in de gaten ge houden, bij enigszins verdacht ge drag worden meteen onze persoons gegevens gecontroleerd om snel tot een conclusie te komen: potentiële terrorist of niet. In veel nieuwe passagiersvliegtuigen die momenteel worden gebouwd, worden camera's en sensoren aange bracht die registreren hoe passagiers zich aan boord gedragen. Over twee jaar zullen de meeste vliegtuigen voorzien zijn van deze beveiligingsap paratuur, die verder gaat dan een sim pele camera. Is iemand zenuwachtig, zweet hij overmatig of gaat hij vaak naar het toilet? Allemaal verdachte kenmerken, die door cabineperso neel aan boord gecombineerd kun nen worden met paspoortgegevens en reisbestemmingen. Ben je toeval lig geboren in Beiroet en reis je via de Verenigde Staten naar Saoedi-Arabië, dan is dat een uiterst verdachte com binatie. Het zogeheten risicoprofiel dat aan de hand van alle gegevens uit de computer rolt, zal hoogstwaar schijnlijk dat van een terrorist zijn. De hoogte van het 'terroristenrisico' wordt door de computer aangegeven in kleuren. Bij groen is er niets aan de hand, geel neigt al naar alertheid en bij rood gaan alle alarmbellen af. Spij tig voor die onschuldige passagier met een Arabische achtergrond die last heeft van vliegangst of buikgriep. Wapens aan boord Zoals vaak lopen de VS voorop met dergelijke acties. Maar ook in Europa zijn overheden overtuigd van het be lang van een dergelijk veiligheidssys teem in vliegtuigen. De Europese Illustratie INGEBORG PANJER Commissie heeft geld uitgetrokken voor het ontwikkelen van het came ra- en sensorsysteem in toestellen op de Europese markt, waaronder Air bus. Dit project is vorig jaar in gang gezet en loopt tot 2007. In Nederland is het Nationaal Lucht- en Ruimte vaartlaboratorium (NLR) in Amster dam erbij betrokken. Nieuw te bou wen vliegtuigen worden al van came ra's voorzien. Overigens kan de tech nische installatie vrij snel geschie den, meer tijd vergt de aanpassing van privacyregels en luchtvaartwet ten in de diverse landen. Maar ook daar wordt vaart achter gezet. Zo kent Nederland vanaf 1 maart een zo geheten 'alerteringssystêem' voor ter reurdreiging, dat ook met kleurcodes werkt en voorlopig op slechts enkele plaatsen, onder meer Schiphol, wordt toegepast. Na de terreuraanslagen op 11 septem ber 2001 in de VS werden de veilig heidsmaatregelen binnen de lucht vaart snel strenger. Cockpits zijn te genwoordig hermetisch afgesloten, zelfs als een kaper voor de deur staat en een stewardess een pistool tegen het hoofd zet, zal de deur niet open gaan. Luchtvaartmaatschappijen zelf zitten evenmin stil. Op risicovolle vluchten gaan zogeheten air mars halls mee, die volgens deskundigen echter het nadeel hebben subjectief te zijn. Een air marshall kan een per- Bij een Arabier met buikloop gaat meteen het rode alarm af soon wiëns ongeschoren hoofd hem niet aanstaat verdenken van terroris me, terwijl de echte terrorist, een aan trekkelijke jongedame, over het hoofd wordt gezien. Camera's en computers functioneren objectiever. Ook vragen sommigen zich af of het laten meevliegen van gewapende air marshalls sowieso verstandig is. Wa pens aan boord maken een vliegreis niet per definitie veiliger, het kan de onveiligheid zelfs vergroten. Ook wat betreft dat laatste staat de techniek niet stil: er zijn inmiddels pistolen waarvan de trekker alleen reageert op de vingerafdruk van de eigenaar. Overigens houdt schieten aan boord nog een gevaar in; niet alleen kan een onschuldig persoon geraakt wor den, ook kan een kogel de cabine- wand doorboren waardoor de lucht druk gedeeltelijk wegvalt. Om die laatste reden heeft de Israëlische maatschappij El Al bewakers aan boord die schieten met nylon kogels, die wel mensen uitschakelen maar niet door vliegtuigwanden gaan. Automatische piloot Een soortgelijk systeem als voor de op een vingerafdruk reagerende pis tooltrekker bestaat voor de stuur- knuppel van de piloot. Deze kan zo worden afgesteld dat hij alleen func tioneert als de juiste persoon in de cockpit zit. Indien de piloot in geval van nood op de knop 'automaat' drukt is het hele besturingsproces on omkeerbaar. Het toestel vliegt dan zelf verder, ontwijkt hoge gebouwen en kan automatisch landen. Tegen woordig kan in de grotere verkeers vliegtuigen al bijna het hele bestu ringsproces automatisch worden ge daan, er zijn slechts enkele handmati ge verrichtingen nodig zoals de bedie ning van het landingsgestel en de kleppen, het taxiën en natuurlijk het persoonlijk ingrijpen bij dreigende ongelukken of fouten. Diverse airlines hebben al camera's aan boord geïnstalleerd, verscherpen het toezicht bij het inchecken op de luchthaven en het aan boord gaan, en staan het zelfs niet meer toe dat passagiers in het vliegtuig in lange rijen voor het toilet wachten of an derszins groepjes vormen. Wie op zijn stoel blijft zitten is immers ge makkelijker in de gaten te houden. Nieuwe soorten beveiliging zijn nood zakelijk geworden, niet alleen vanwe ge 11 september 2001, maar ook in verband met de veranderende tactiek van terroristen. Werden vroeger voor al bommen in bagage verstopt, en diende dus de bagage goed gecontro leerd te worden, tegenwoordig zijn terroristen zelf het wapen omdat ze bereid zijn hun leven te offeren. Dat vergt een andere tactiek, namelijk het scannen van personen in plaats van koffers. reiziger wordt herkend dankzij een oogscan. Een goede veiligheid in de lucht begint op de grond. Daarom worden de contro les op de luchthavens, zowel bij het in checken als boarden, voortdurend ver scherpt. Biometrie is daarbij het nieuwe toverwoord. Met biometrie is het moge lijk iemands identiteit vast te stellen aan de hand van zijn of haar unieke persoon lijke kenmerken. Het meest bekend zijn de vingerafdruk en de oogscan, op basis van kleurschakeringen in de iris. Andere technieken zijn een handafdruk of ge zichtsscan. Schiphol kent nu ruim drie jaar het systeem Privium, waarvan circa vijftienduizend personen, meest fre quente zakenreizigers, gebruik maken. De persoonlijke biometrische gegevens worden opgeslagen in een chipcard, daarna is het passeren van een oogscan voldoende. De oogscan herkent ook per sonen die contactlenzen of een bril dra gen, een zonnebril werkt belemmerend. Deelname aan Privium kost overigens 99 euro. Twee weken geleden werd het startsein gegeven voor een proef waarbij geregistreerde luchtreizigers sneller de VS binnenkomen. Dat gebeurt met een systeem dat sterk op Privium lijkt. Het is de bedoeling dat in de nabije toekomst elk Nederlands paspoort voorzien wordt van biometrische gegevens, waaronder een gezichtsscan. Luchtreizigers leggen dan hun paspoort op een leesapparaat en kijken in de camera voor gezichtsher kenning, waarna de controlepoortjes opengaan. Vakantiegids over Friese Meren De VW Friese Meren brengt dit jaar voor het eerst een eigen gids uit. In tegenstelling tot de meeste VW-brochures, waar je meestal zo'n drie euro voor moet betalen, is deze gids gra tis. Bovendien verschijnt naast een Nederlands talige uitgave ook een aparte brochure in de Duitse, Engelse en Franse taal. De gids besteedt naast de gebruikelijke toeristische zaken ook aandacht aan arrangementen, verhuur van va kantiewoningen en boten. De gids is verkrijg baar bij VW-kantoren en via www.friesemeren.com. Fietsen in Laos, treinen door Rusland Het zijn vaak de kleinere reisorganisaties die met bijzondere reizen komen. Zo heeft Ei gen-Wijze Reizen het aanbod uitgebreid met onder meer individuele fietstrektochten door Noord-Thailand en Laos, winterwandelen in Ti- rol en een culinaire fietstrektocht door de Fran se Dröme: www.eiqenwijzereizen.nl. Incento, gespecialiseerd in bijzondere treinrei zen wereldwijd, vertegenwoordigt nu ook Trans-Siberian Express Company. Per comforta bele privé trein wordt de ruim 10.000 km lan ge route tussen Moskou en Vladivostok over brugd. Deze rit duurt twaalf dagen en wordt onderbroken voor diverse excursies. Meer in formatie: www.incento.nl. Uitgeverij Byblos laat haar reisboeken tot le ven komen middels enkele reizen met veel aan dacht voor cultuur en literatuur. Wie alleen reist krijgt een speciaal 'bulkboek' mee, wie voor een groepsreis kiest wordt begeleid door een deskundige gids die bijvoorbeeld ook als auteur werkzaam is. De bestemmingen zijn Barcelona, Berlijn, Londen en Tibet: www.byblosreizen.nl. Turkije is een sterk groeiende vakantiebestem ming, en ook populair bij homoseksuele toeris ten. Speciaal voor deze groep is er een website met informatie over reizen naar Turkije, waar onder een gay cruise of een verblijf in het eer ste gay-only hotel van het land, in Alanya: www.qavturkiie.com. Thuis in Frankrijk Frankrijk blijft een geliefd vakantieland, al leen die taal, hè? Voor menigeen is de kennis van het Frans niet voldoende om een gesprek met de eigenaar van Privium werkt met biometrie. Foto's GPD L9GE8EM BIJ NEDIRLANSE8S dat leuke hotel gaan- de te houden. Dat probleem doet zich j niet voor wanneer je bij Nederlanders lo geert. En mogelij klie- den volop, want heel wat Nederlanders hebben, niet zelden na een bumout, hun heil gezocht in la douce France. Het boek 'Logeren bij Ne- 1 derlanders' stelt tientallen emigranten voor. Verdeeld per regio worden ze met hun accom modaties gepresenteerd. Campings ontbreken, het gaat vooral om chambres d'hötes, die het midden houden tussen een bed&breakfast en een hotel, en waar je altijd contact hebt met de eigenaar en mede-gasten. Er staat een goede beschrijving in van de soort accommodatie met veel foto's en details (soms blijken kinderen of huisdieren niet welkom, is een accommodatie bijzonder geschikt voor fiet sers en skiërs, en bijna altijd worden gps-coör- dinaten vermeld), plus een beschrijving van de omgeving en toeristische uitstapjes die in de buurt gemaakt kunnen worden. De chambres d'hötes variëren van vrij primitief tot zeer luxe. Extra voordeel van deze gids: je krijgt het gevoel de eigenaar en zijn achtergrond reeds te kennen voordatje arriveert: 'U komt oor spronkelijk uit Leiden, daar wonen wij nu sinds een jaar.' Zo klein kan de wereld zijn. Logeren bij Nederlanders door Peter Jacobs Er- win de Decker, uitgeverij Lannoo, €17,95, ISBN 9020957821 ALICE PLEKKENPOL Rennen tegen een jachtlui paard, dat 120 km per uur kan halen (zie foto), of verder probe ren te springen dan een reuzen kangoeroe die stappen van 12 meter maakt. Winnen zal niet lukken, maar vooral voor kinde ren is het leuk om het te probe ren en het op te nemen tegen he recordhouders uit het dieren rijk. Het kan allemaal op de ex positie 'Sneller, hoger, sterker!' aver kampioenen in de dieren wereld, die 5 februari begint in museum Naturalis in Leiden. Be zoekers kunnen zich tijdens aen speurtocht op allerlei ma meren meten met grote en klei ne dieren. En zo leren ze bij voorbeeld dat een geelbuikzee- slang zijn adem ruim 3,5 uur kan inhouden. De expositie loopt tot en met 2 oktober. Na- Eerst apies, daarna soep turalis is geopend dinsdag tot en met zondag van 10.00-18.00 uur, entree €9. Meer informa tie: tel. 071-568 76 00, www.naturalis.nl. Apies ldjken en lekker erwtensoep eten. Een prima invulling voor een winters dagje uit met het hele gezin. Morgen, 30 januari, hou den IVN en de Apenheul in Apeldoorn een Erwtensoeptocht in park Berg en Bos. Deze gratis tocht begint tussen 13.00 en 14.00 uur bij de hoofdingang van het park, en eindigt bij de Apenheul die speciaal voor deze gelegenheid is geopend tussen 14.00-16.30 uur. Overigens is slechts een deel van het park toegankelijk. Vol wassenen betalen de gereduceerde entreeprijs van €5, kinderen tot en met 11 jaar mogen gratis naar binnen. Meer informatie: www.apenheul.nl en www.ivn-apeldoorn.nl. Kleinere vakantiebeurzen De grote Vakantiebeurs in Utrecht hebben we achter de rug, maar daarmee is het nog bepaald niet afgelopen met reisbeurzen. Reis organisaties en verkeersbureaus hebben er kennelijk behoefte aan om hun potentiële cliëntèle wat rechtstreekser te benaderen. Zo houdt het in reizen naar Azië gespecialiseerde VNC Travel uit Utrecht op 13 februari, samen met Out in Africa Tours en Asjka Reizen, in de Reehorst in Ede een Wereldreismarkt: www.wereldreismarkt.nl. Het Brits Verkeersbureau Visit Britain houdt 19 en 20 februari een reis- en lifestylemarkt in de Grote Kerk in Den Haag, waar lekker eten en drinken in het Verenigd Koninkrijk extra aandacht krijgt: www.visitbritain.com/nl. Honderd procent Nederlands zijn dan nog de Vakantiebeurzen van de SVR, de Stichting Vrije Recreatie, die zich met kamperen bij de boer bezighoudt. Vandaag in de Rijnhal in Arnhem, 12 fe bruari in de Prins Bemhardhoeve in het Drentse Zuidlaren, 19 fe bruari in het Optisport Racketcentrum in Breda en 26 februari in de Groenoordhal in Leiden: tel. 0183-35 27 41, www.svr.nl. Kijken naar auto's... De nieuwste modellen, maar ook accessoires en alles wat verder met de heilige koe te maken heeft is te zien op de jaarlijkse Auto- RAI in Amsterdam. De AutoRAI wordt van 10 tot en met 20 februa ri gehouden in, uiteraard, de Rai. Het thema is dit jaar 'excite ment, fun, inspiration, passion.' Dat komt onder meer tot uiting in de speciale paviljoens, waar bijvoorbeeld beroemde klassieke auto's van de Britse koningin, maar ook befaamde racewagens worden getoond. De beurs is geopend op werkdagen van 11.00-22.00 uur, in het weekeinde van 10.00-17.00 uur. Kaarten zijn in de voorverkoop online te koop voor €13,00, aan de kassa voor €14,50. Meer informatie: www.autorai.nl. ...en naar treintjes Het Euretco-gebouw op het industriegebiwd Doomkade in Houten is voor de eerste keer de locatie waar een groot station op schaal wordt gebouwd. Daar rijden 5 februari tal van modeltreinen rond. De modelspoor-ruilbeurs heeft plaats van 10.00-15.00 uur, entree €4,50. Meer informatie: tel. 030-601 34 00. Zeebonken niet altijd stoer Wie nooit gevaren heeft weet vaak nauwelijks wat het zeemansle ven inhoudt. Het Maritiem Museum in Rotterdam licht tot septem ber een tip van de sluier op met de expositie 'Zeemansleven'. Be zoekers krijgen een idee hoe het leven aan boord is en was vanaf 1850. En er wordt duidelijk gemaakt dat zeebeden aan land niet uitsluitend de rosse buurten onveilig maken, maar ook hun heil zoeken in een zeemanshuis of zeemanskerk. Het museum heeft nog een andere tijdelijke tentoonstelling in huis, want de Nederlandse Vereniging van Zeeschilders exposeert tot en met 27 februari. Voor kinderen is er onder meer de afdeling van Kapitein Plons. Het Maritiem Museum in Rotterdam is open dinsdag tot en met zaterdag van 10.00-17.00 uur, zondag van 11.00-17.00 uur, entree €5. Meer informatie: tel. 010-413 26 80, www.maritiemmuseum.nl. Art Deco beurs In de Grote Kerk te Den Haag wordt van 3 tot en met 6 februari de-Na tionale Art Deco Beurs gehouden. Het is alweer de zevende editie. De beurs omvat toegepaste kunst uit de periode 1880-1980, waaronder veel meubels, porse lein, glaswerk en schil- i-v&x*»1* u derijen. m Het evenement is laagdrempelig gehóuden, er worden objecten verkocht voor tientallen tot tienduizenden euro's. Geopend donderdag 15.00-21.00 uur, vrijdag 11.00-21.00 uur, zater dag 11.00-19.00 uur en zondag 11.00-18.00 uur, entree €8. Meer informatie: tel. 0251-24 22 48, www.nadb.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 39