Middeleeuwse feren in een nodern huis Het zijn geen plaatjes aan de muur Stadsveste Middelburg si's impression van Stadsveste in Middelburg. Middelburg, daar kun je nog verborgen wo nen. Aan een nostalgisch binnenpleintje, waar geen toerist te bekennen is, en buren 's zomers gezamen lijk een wijntje drinken. Die romantiek moet bin nenkort ook in het nieuw bouwproject Stadsveste te zien zijn. De Zeeuwse hoofdstad kent nog van die plekjes, waar zelfs haar eigen inwoners wel eens vol verbazing rondstrui nen. Het Damplein heeft er zo eentje. Onzichtbaar verborgen achter het gangetje tussen de chocolaterie en de kaasboer. Ka rakteristiek, met schuine muren en oude lantaarns. Als onder grond kinderkopjes, die zo te voelen stammen uit de periode dat men nog op stevige klompen liep. Her en der ligt speelgoed. Van het houten bankje is niet te zeggen bij welk huis het hoort. „We maken er allemaal gebruik van", vertelt Jolanda Geere, die zo'n drie jaar aan het hofje woont. „Het oogt heel pittoresk en ei genlijk is het dat ook. Het bin- nenhofje is de plek waar buren elkaar ontmoeten. Kinderen spe len er het hele jaar door samen, maar volwassenen ontmoeten elkaar vooral in de zomer. Al tijd op het hofje. Dan drinken we een wijntje, of we eten sa men. Er heerst geborgenheid." Een stukje verder aan de Dam, parallel aan dit hofje, ligt Kui perspoort. Ook hier voel je de ge borgenheid van vroeger. Net als in de Bellinkstraat, weer een straatje verder. Het is een van de oudste straten die Middel burg kent. De huizen staan er dicht tegen elkaar, met een speels pleintje in het midden. Carolien Houtepen woont recht tegen dat pleintje aan. „Het is de plek waar onze kinderen speelden met hun vriendjes uit de straat. Vanuit de keuken kon je dan zien wat ze aan het uitvre ten waren. Dat het pleintje zo wat is ingesloten, geeft je als ouder een veilig gevoel. Boven dien brengt het pleintje mensen samen. Ooit heeft een buur vrouw het bankje bij de boom weten te bewerkstelligen. Daar wordt nu nog dankbaar gebruik van gemaakt. Ouderen rusten er even uit en wij houden er onze buurtbarbecue." Dat laatste zullen ze in de Mid deleeuwen vast niet hebben ge daan, maar de geborgenheid is gebleven. De gemeente ziet die graag terug in andere wijken. Daarom zijn haar nieuwste wij ken Veerse Poort en Stadsveste voorzien van binnenhof jes. Bij de eerste zijn ze openbaar, maar om op die van de Stadsveste te komen is een sleutel nodig. „Dat is bewust gedaan om men sen een eigen plekje te geven. Eén stap buiten de bebouwing en je staat in de drukte van het centrum. Dan is het voor de be woners prettig om thuis rust en veiligheid te beleven." Lex Suylen is als stedenbouw kundige van de gemeente betrok ken bij de bouw van Stadsveste. Toen acht jaar geleden de eerste schetsen van de toen 80-jarige Zweedse architect Ralph Erski- ne binnenkwamen, was hij di rect enthousiast. „We hadden specifiek voor Ers- kine gekozen, omdat we zagen hoe goed hij het in het stadje Grave deed. Ook daar luidde de opdracht bij nieuwbouw reke ning te houden met de histori sche achtergrond. Veel hebben we niet veranderd aan het ont werp van Erskine. Alleen zijn groenplannen en het doortrek ken van de waterstructuur heb ben we weggelaten. Dat was ge- Een van de verborgen hofjes in Middelburg, bij het Damplein. foto Ruben Oreel. ren bomen beloofd", herinnert Antonisse. „Maar hoe die moe ten groeien op een parkeergara ge, had niemand zich tevoren af gevraagd. Ik denk dat ze binnen kort het grind gaan verdelen en sedum ertussen laten groeien. Iets anders gaat niet." Tussen de privéterrassen zijn ij zeren hekwerken geplaatst. Op sommige plaatsen groeien klim planten al gretig de lucht in. An tonisse hoopt daarmee toch op wat privacy. „Het lijkt me gezel lig om met de buren buiten te zitten, maar ik stel ook prijs op een stukje tuin van mezelf. Je hoeft niet alles te delen." Een ro mantisch beeld heeft Antonisse niet voor ogen. „Ik verwacht geen enorme saam horigheid. Een praatje zal er best in zitten, misschien een tuinfeest, maar in praktijk pakt dat ideaalbeeld toch anders uit. Ook in de Smallegangenhof had den we een hofje, maar daar lie pen we alleen doorheen als we de hond uitlieten - meer niet. Voor echte nostalgie is zo'n com plex toch te modern, vrees ik." Concluderend kan Lex Suylen niet voor de gemeente spreken, maar hij denkt dat die zeker te vreden is met het eindresultaat. „Het is een hele vooruitgang, als je terugdenkt aan het aanzicht van de oude gasfabriek en Zee- tex. Middelburg mag best para deren met de Stadsveste. Wendy van den Hurk ictje bijlagen: 0113-315680 (.pzc.nl iil:redactie@ pzc.nl jus 31, 4460 AA Goes rtentie-exploitatie: ïd-en Midden-Zeeland: 0113-315520; iws-Vlaanderen: 0114-372770; maal: 020-4562500. erdag 29 januari 2005 Braziliaanse vrolijkheid in Hollandse huiskamer woonweg onmogelijk te doen." Stadsveste is volgens Suylen ge bouwd met respect voor de ge schiedenis. „Elk huis is anders. De bakstenen verschillen, de hoogte van huizen varieert. Het is misschien niet zo goedkoop als een blok van tien identieke woningen, maar de huizen zijn tenminste wel uniek." Uniek Erg uniek is de stijl van Stads veste echter niet in Nederland. Historische nieuwbouw schiet overal uit de grond. Maar van trendvolgen is geen sprake, ver moedt Suylen. „Deze bouw past gewoon bij Middelburg. Hyper moderne huizen zouden de bin nenstad ontsieren." Dat denkt ook Rinus Joosen, die bij projectontwikkelaar Prover- ko verantwoordelijk is voor wat de aannemer uitvoert. „Nostal gie is een gevoel dat je bekruipt als je in Middelburg bent. Dat gevoel is getracht te vertalen naar nieuwbouw. Die smalle straatjes en typische geveltjes zijn in Stadsveste terugge bracht. Zoals mensen dat in de zeventiende eeuw deden, komen bewoners samen op een binnen plaats. Het is geen toeval dat die op slot is. Daar komt een stuk actualiteit bij kijken. De samen leving is ernaar dat mensen be schermd willen wonen. Je ziet hier dan ook veel senioren, maar juist ook jonge gezinnen. Mensen die behoefte hebben aan sociale controle." Stadsveste bestaat uit drie ap- partementenblokken, vijf grond gebonden woningen en een ves- Artist's impression van een aantal woningen in de Stadsveste. te, die het grootste plein om ringt. Hoewel het er voorlopig niet naar uitziet dat Miniatuur Walcheren verdwijnt, denkt de gemeente al na over uitbreiding van Stadsveste. Het is zelfs al globaal uitgezet op papier. Tot dusver behelst Stadsveste 76 woningen. Twaalf ervan zijn inmiddels opgeleverd. Elke week komen er meer bij. Tiny Antonisse was er vroeg bij in de Branderijmolengang. Aan het begin van dit jaar was alles ver huisd. Ze wandelt door de woon kamer alsof ze nooit ergens an ders heeft gewoond. „Ik voel me ook al echt thuis. Dat is bijzon der, als je bedenkt dat we het huis uit een brochure hebben ge kocht. Toch een gok." Het echtpaar Antonisse koos ex pliciet voor de Middelburgse binnenstad. „Voorheen woon den we in het Smallegangenhof. We wilden het centrum niet uit. De makelaar gaf ons een brochu re van Stadsveste mee. We wa ren verrast. Dat oude in een nieuw jasje, de bolwerken en de stad binnen handbereik. We wis ten meteen: dit is iets voor ons." Van het binnenpleintje is nu nog niet zoveel te zien. Er staat een driehoekige bak met grind, waaruit een solitaire kale boom steekt. De stoep is aangelegd en de be woners hebben hun eigen terras je, maar op wat gepotte bloem bollen na, is nog weinig te mer ken van geborgenheid. „Er wa- 1 ie serie woonberoepen ut wekelijks een beroep P het gebied van wonen centraal. De meest Heenlopende personen komen aan bod: van hdoor en architect tot ambtenaar Welstandscommissie of glazenwasser. Vandaag: stylist-kunstenaar foto Willem Mieras Naam: Pleuni Karman Woonplaats: Heinkenszand Beroep: Stylist-kunstenaar Belangrijkste gereedschap: Kwast, pen en papier Bijna zo lang als ze zich kan herinneren, heeft ze met haar handen gewerkt. Als kind deed Pleunie Karman (26) al vol enthousiasme mee aan het 'zaterdag-atelier' en nu maakt ze haar creativi teit te gelde door ondermeer het maken van schil derijen op maat. Een aantal jaar deed ze dat van uit haar sfeervolle winkeltje 't Artistieke hoekje in Goes, maar vanaf begin volgende maand gaat ze vanuit huis werken. „Ik wist al heel snel dat ik creatief bezig wilde zijn. Toen ik een jaar of elf, twaalf was, ging ik naar dat zaterdag-atelier. Daar kon je van alles doen; zeefdrukken, etsen, schilderen. Ik maakte er kennis met diverse technieken. Maar ik was toen al zo nuchter dat ik dacht, ik wil van die crea tiviteit een echt beroep maken, iets waarmee ik ook geld kan verdienen. Ik heb de opleiding Mode en Kleding in Vlissingen gedaan. Ik behoorde tot de laatste lichting en dat bleek een groot voor deel. We deden hele creatieve dingen, van fotogra fie en grafisch decoreren tot modetekenen. Maar ik wilde meer, dus ben ik daarna naar België ge gaan voor een opleiding aan het KMO voor stylist, etaleur en decorateur." Een veelzijdige achtergrond die terug te vinden is in haar activiteiten: schilderijen op maat, stylisti- sche objecten, interieur en stylingadvies en muur schilderingen. „Ik wil me nu echt toeleggen op het maken van kunst voor in huis en voor bedrijven. Ik maak 'schilderijen op maat' zoals ik dat om schrijf. Dat betekent dat ik in opdracht van een klant, maar ook naar het idee van die klant werk. Het is dus belangrijk dat ik een goed gesprek met de klant heb. Ik moet er achter komen wat die wil, hoe die denkt en leeft. Dat vind ik wel eens eng, je komt echt in iemands privéleven. Soms moet je emoties of ervaringen verbeelden. Dat is niet altijd makkelijk, maar het is wel een uitda ging. En dat zoek ik. Uitdaging." „Ik blijf in mijn werk experimenteren, zoeken naar grenzen, andere materiaaltoepassingen. Ik zoek ook naar extremen. Alles is natuurlijk al eens gedaan, maar toch. Zo ben ik nu bezig om in mijn schilderijen andere materialen te verwerken. Glas, metaal, hout. Dan krijgt zo'n schilderij ge lijk een andere dimensie." Ik werk op maat, maar ik maak geen plaatjes aan de muur. Er zit altijd iets achter. Er valt al tijd weer wat te zien. Je blijft kijken. Er zit ook een verhaal achter. Niet alleen het verhaal van de klant, maar ook mijn verhaal. Mijn interpretatie. Ik werk over het algemeen abstract, maar er zit ten altijd herkenbare elementen in. Een hand, een vlam, een figuur. Maar je moet wel even kijken, nog eens kijken. Dan zie je iedere keer iets anders, iets nieuws." Over het algemeen gebruikt ze warme kleuren. „Ik hou van rode, die hebben al een expressie op zich. In mijn werken vloeien kleuren in elkaar over. Die kleuren breng ik als een soort strepen aan. Ik werk niet wolkerig, maar veel strakker. Ik hou bijvoorbeeld van de stijl van de schilder Roth- ko, maar ook Picasso spreekt me aan. Niet zijn be kende schilderwerk overigens, maar zijn plas tiek." Naast haar schilderijen houdt Pleuni zich ook be zig met het maken van stylistische groenobjecten. Ze is ook van plan daar workshops in te geven. Maar ook het geven van stylingadviezen behoort tot haar activiteiten. „Ik zit nog lang niet aan de grens van mijn kunst zinnig 'kunnen'. Ik wil nog zo veel ontdekken en doen." Lachend: „Je zal me nooit zien borduren, maar verder wil ik alles uitproberen. Mijn grenzen ver leggen. Ik blijf zoeken naar nieuwe combinaties. Ik leer nog steeds van anderen. Van mijn klanten, van de kunstenaars die hier geëxposeerd hebben. Zo ben ik nu ook weer begonnen met keramiek. Ik krijg nu les van iemand die een heel aparte gla- zuurtechniek heeft. En misschien ga ik nog wel eens een workshop met glas doen. Mijn creativiteit is nog lang niet uitgeput." Annemarie Zevenbergen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 31