zc Altijd lag er een Dick Bos onder het bed De sterkste verhalen sterven niet 29 Opnieuw in de houdgreep Broodje aap zaterdag 29 januari 2005 In een groot aantal Neder landse filmhuizen draait mo menteel Dick Bos Is Weer In Actie. Het is een documentaire over de legendarische strip van Alfred Mazure, in Den Haag vergezeld van een expositie over diens werk. Dit voorjaar vërschijnen bij uitgeverij Pan da de complete avonturen van de oude jiu jitsu-held opnieuw. In 1942 staan er twee Duitsers voor de deur bij de Haagse striptekenaar Alfred Mazure. In civiel. Ze komen uit Berlijn, zijn van uitgeverij Ullstein en ze willen een gesprek over die nieuwe Nederlandse stripheld die de heer Ma zure heeft bedacht en die zo razend po pulair aan het worden is. „We maken u schatrijk, Herr Mazure", is hun ver leidelijke binnenkomer. De held om wie het gaat heet Dick Bos, een geblokte privé-detective die scherpzinnig complotten ontrafelt en zijn tegenstanders via jiu jitsu-grepen verwoestende buitelingen laat maken. Een negental van zijn avonturen zijn dan in boekvorm verschenen. Nou ja, boekvorm. Het zijn mini-boek jes van negen bij twaalf centimeter, met op elke bladzij een plaatje. „Wij willen uw werk in miljoenenoplaag gaan verspreiden onder de Duitse sol daten", zeggen de Duitsers in huize Mazure, maar dan moet Dick Bos wel SS-er worden en de strijd aanbinden met de zwarte handel en meevechten in de frontlinies tegen de geallieerden. Mazure mag een blanco contract invul len. Nee heren, zegt hij, 'ik geloof niet dat een SS-uniform mijn held zou staan.' De heren knikken beleefd, mompelen nog dat ze begrijpen 'dat je een artiest niet kan dwingen' en verdwijnen. Twee maanden later moeten wel alle Dick Bos-boekjes uit de winkel wor den gehaald en mag Mazure ze niet meer tekenen. Dick Bos wordt gezien als 'verkapte Engelse propaganda.' Pas na de oorlog zou detective Bos zijn volgende zaakje opknappen. Dat zou hij, met onderbrekingen, blijven doen tot en met 1968. Stripheld Dick Bos is een fenomeen dat diverse generaties Nederlanders in zijn houdgreep heeft gehad. De oer- boekjes doen antiquarisch al heel lang stevige bedragen, Hans Matla (uitgeve rij Panda) komt nog dit voorjaar met een luxe uitgave van alle Dick Bos-strips. Stripverzamelaar en kenner Rich Tho massen schreef twee jaar geleden zijn De wereld van Dick, Bos, de stripheld die jiu-jitsu populair maakte in Neder land (Uitgeverij Elmar). Nu is er een documentaire van regisseur Jan Bos- driesz die in zo'n vijftien filmhuizen te zien is: Dick Bos Weer In Actie. De geschiedenis van de held gaat te rug naar de schoolbanken van het Haagse Aloysius College. Daar zit Alf red Mazure, geboren in 1914, een door een ziekte kaal geworden jongen die goed kan tekenen en avontuurlijk is. Braaf is Mazure allerminst, hij wordt drie maanden voor zijn eindexamen van school gestuurd (wegens onhan delbaar), maakt al sinds 1933 illustra ties voor o.a. het Geïllustreerd Stui versblad, zal op reis gaan en de teke ningen van onderweg verkopen Haag- sche Post). Slangenbeet Daarbij komt hij op de Balkan terecht met een voertuig dat Gipsy heet en in de Sahara met een luchtgekoelde drie wieler die in het zand blijft steken. Zijn Afrikaanse reis eindigt met een slangenbeet en een verblijf in een Frans-Afrikaans ziekenhuis. Hij te kent het allemaal voor o.a. Engelse bladen en publiceert (1939) in Neder land een kinderstrip. Buikje Rood huid. Dan wordt het tijd voor het plan waar Mevrouw W. Mazure in de documentaire over het leven van haar man. foto GPD heet een eenmansleger, assistente Sheila die hem later zou gaan verge zellen 'een welgebouwd vrouwsper soon met een hart zó ruim dat een tot de nok gevuld stadion er plaats zou kunnen vinden en er nog klapstoelen overblijven voor de laatkomers.' Monument Dick Bos is inmiddels zo door-en- door fatsoenlijk dat uitgever Hans Matla een compleet monument voor hem aan het oprichten is. Sinds 1985 heeft hij onderhandeld met de wedu we van de 1974 gestorven Mazure. „Ze is uiteindelijk akkoord gegaan en we hebben de originele tekeningen te pakken gekregen die op prachtig in zuurvrij papier bewaard worden bij de Universiteitsbibliotheek in Amster dam." Hij gaat de Complete Dick Bos uitge ven op kloek formaat, zoals hij eerder deed met die andere grote Nederland se strips, Eric de Noorman en Tom Poes. Ze worden gedistribueerd door hemzelf op de boekenclub-manier, met intekenaars voor de serie. Hij heeft er al enkele honderden. Matla: „Elke beurs waar ik kom, zijn er een hoop grijze koppen die me ver tellen: 'Weet u dat ik ze allemaal ge had heb?"' Matla verzamelde zelf ook alle Dick Bosjes en is in het trotse be zit van het deeltje Knock out waarvan nog maar drie exemplaren bekend zijn in Nederland. „De cataloguswaar- de was 800 gulden, ik heb er tweedui zend voor moeten neertellen." Nog zo'n verzamelaar in de houd greep van Dick Bos is Rich Thomas sen. Hij is mede-inrichter van de ten toonstelling die in het Haags Filmhuis gewijd is aan de stripheld. „Het mate riaal komt deels uit mijn eigen Dick Bos-archief, maar voor een evengroot deel uit dat van Piet van der Ham. Publicist, filmhistoricus en journalist Van der Ham, inmiddels de negentig gepasseerd, deed zijn enorme archief indertijd over aan het Haags Flmhuis. Hij zat als jongen enkele klassen lager dan Mazure op het Aloysius college, was filmgek en zou meewerken aan Dick Bos-speelfilms waarin Maurice van Nieuwenhuizen de hoofdrol speel de. De films van Mazure zijn nu vooral cu rieus en jongensachtig met duidelijk een Filmliga-inslag in het gebruik van close ups en montage. Zijn belangstel ling voor film en het ontwikkelen van een eigen tekenfilmtechniek (Mazima- tion) hebben Mazure een hoop geld en frustraties gekost. Na de oorlog lukte het hem niet ermee voet aan de grond te krijgen, een lan ge speelfilm redde het niet in de bio scoop. In Engeland waarheen hij na de oorlog verhuisde ging hij verder met Bos, schreef romannetjes en bleef tekenen. Voor bladen van de Conserva tive Party en voor de socialistische Daily Herald. Dick Bos in het Engels sloeg er niet aan, wel strips als Jane en girlie-strips, want zei hij, 'mensen willen vlees en dat kan ik leuk teke nen.' Voor Nederland blijft hij de man van Dick Bos. Die lege tekeningen van het begin, de lange slagschaduwen en altijd die maantjes wanneer hij ze la ter in meer zwart-wit tinten verder uitwerkten dan Bos' onvergetelijke mededelingen aan het geboefte dat hij bestrijdt. In een tijd van stijvere taal opmerkelijk los-uit-de-pols, inmid dels camp geworden. 'Ik zal dien kwaaien reekei mores leeren!'. Of: 'Wel eens van jiu jitsu gehoord? Nou, gauw praten anders breekt je been.' De ultieme jiu-jitsu tekst: 'Zoo, als jij na dezen nekslag nog wat zegt, ben je knap.' Bert Jansma De documentaire 'Dick Bos weer in actie' is te zien in een aantal filmhui zen. In het Haags Filmhuis gekoppeld aan een expositie over het werk van tekenaar Alfred Mazure (tot en met 9 februari). mee Mazure al sinds de schoolbanken rondloopt: een oer-Hollandse detecti ve in een serie-strip, kort en krachtig van naam, Dick Bos. Hij bedenkt voor zichzelf het pseudoniem Maz, de eer ste afleveringen verschijnen in het blad De Prins (1940) en Mazure stapt naar uitgeverij Ten Hagen om Bos als boekje uit te geven. Die heeft er wel oren naar, dat kleine formaat wordt bedacht (gemakkelijk te verbergen onder de schoolbank), en er komen drie boekjes uit. „Misère, ze liepen niet", herinnert zich Ten Ha- gen-medewerker Gordijn in de docu mentaire van Bosdriesz. Dan worden er duizend Dick Bos-boekjes gratis verspreid bij de uitgangen van scho len. De oplage stijgt onmiddellijk. Vijftig-, zeventig-, honderdduizend. Dick Bos is definitief een held. Kei hard, maar een gentleman. Geen seks en een killer is-ie ook al niet. Want hij gebruikt zijn revolver hoogstens om een boef diens schietijzer welgemikt uit de hand te knallen. Het wapen dat onverbrekelijk met Dick Bos verbon den blijft is de oosterse vechtsport jiu-jitsu. Mazure is er door geboeid vanaf het moment dat hij lesneemt op de Haag se sportschool in de Alexanderstraat van vechtsportleraar en pionier Mauri ce van Nieuwenhuizen. Zijn Dick Bos-figuur krijgt al gauw de trekken van die Van Nieuwenhuizen. Die zal hem de worpen demonstreren, Mazure zal tekeningen maken voor instructie boekjes over zijn sport. Filmregisseur Paul Verhoeven, die aan de Bos-documentaire meewerkte, vertelt daarin dat hij verslaafd was aan Dick Bos. „Tussen m'n elfde en m'n vijftiende lag er altijd een Dick Bos-boekje onder m'n bed. Ik las ze voor het slapen gaan en bij het wak ker worden." Bovendien redde Bos hem toen hij als jongetje belaagd werd door een stel grotere jongens op straat. De boodschappentas van moe der vloog over de grond, aardappelen en peentjes, maar zijn tegenstander ook. Jiu-jitsu. Dick Bos had méér invloed op Verhoe ven. In de documentaire vergelijkt hij een serie plaatjes van Mazure met een serie scènes uit zijn speelfilm Basic In stinct. Achtervolging, shot op auto, to taalshot van auto die helling afvliegt, Dick Bos bij auto. Exact eenzelfde scè ne speelt zich in Basic Instinct af met Michael Douglas. uit Jiu Jitsu Verhoeven: „Zonder er een seconde be wust aan gedacht te hebben, heb ik die plaatjes uit m'n jeugd precies ge volgd." Werd Dick Bos tijdens de Tweede We reldoorlog door de Duitsers verboden, zijn bestaan na de oorlog werd be dreigd door Nederlandse moraalrid ders. Het beeldverhaal was een vloek voor lezend Nederland, een jeugdbe derver bij uitstek. De minister van on derwijs, kunsten en wetenschappen, Rutten, liet een waarschuwend schrijven uitgaan, auteur W.G. van der Hulst noemde het een langzaam, maar zeker werkend vergif en op scho len werden de Dick Bos-strips verbo den. Componist Louis Andriessen, die Ma zure in 1971 in Londen interviewde voor het blad Stripschrift: „Ik schaam me om het te zeggen, maar ik heb toen mijn boekjes in de brandende haard gegooid. Terwijl ik toch helemaal niet zo'n braaf knulletje was." Veel later werd Dick Bos zelfs voor keurige reclame-doeleinden ingezet. Zoals het boekje Glashard (1969) waarin Bos het opneemt tegen een bui tenaards vezel. Het ging om glasvezel gordijnen van J. van Geuns Co, on derdeel van A.K.U., maar dat las je pas op de laatste pagina. Vijfduizend detaillisten kregen het verhaal dat een introductie kreeg vol typische Mazure-humor. Dick Bos Zoo. als jij na dezen neksbg nog wat zegt ben je knap. )ankbare moslimterrorist waarschuwt voor aanslag op kerstmarkt, en andere todjes aap over de bebaarde boemannen ide 21ste eeuw. Geholpen door de media ïflde geruchten de wereld rond. bekentenis dat je wetenschappelijk on- zoek doet, is op verjaardagsfeestjes een killer van de eerste orde. Ten- als je onderzoek doet naar ionen- in celmembranen of naar de date- li van fossiele muizenkiesjes. Mtel graag wat ik doe, want ik doe on- izoek naar broodje-aapverhalen, bijvoor- dd op verjaardagsfeestjes. „Een vriend imijn neef, die is niet goed geworden na van een broodje shoarma met knof- Want weet je wat er in die saus acteer onwetendheid. „Sperma van verschillende mannen! Die hadden in keuken van die shoarmazaak..." Zo'n ïaardagsfeestje, dat is gewoon veldwerk irmij. todjes aap gaan vaak over mensen die wantrouwen of voor wie we ronduit sgzijn. Allochtone horecaondernemers, Verkrachters. Orgaan- ters. Marokkaanse jeugdbendes, en de drie jaar: moslimterroristen, boort die verhalen niet alleen op verjaar- je vindt ze in je mailbox als pngmailtjes ('DIT IS GEEN GRAP! jte deze waarschuwing door aan al je onden!ze komen op televisie en ze to in de krant. Natuurlijk nemen jouma- todie verhalen niet klakkeloos voor feaan, maar toch slaagt ook de kwali- er vaak niet in ze afdoende te ont- Op 27 april ging de telefoon. Een verslagge ver. Of ik commentaar wilde geven op het gerucht dat moslimextremisten over drie dagen een aanslag zouden plegen op de Ko ninginnedagmenigte in Amsterdam. Vol gens een mailtje dat al meer dan een week paniek zaaide, waren alle moslims in Neder land al in de moskee gewaarschuwd om die dag niet naar Amsterdam te gaan. Ik legde uit dat dit verhaal de zoveelste afle vering was van een serie broodjes aap over terrorisme. „Dus het is echt niet waar?" drong de verslaggever aan. Tja, zei ik, „ik ben niet van de AIVD en ik heb ook geen vrienden onder extremistische moslims, dus ik kan niet zeggen dat er geen aanslag komt op Koninginnedag." Toen ik de vol gende dag Het Parool opensloeg, las ik als eerste zin: 'Ook universitair docent journa listiek Peter Burger, kenner van het betere broodje-aapverhaal, sluit de mogelijkheid van een aanslag door moslimextremisten op Koninginnedag niet uit.' Nog veel bon ter maakte De Telegraaf het, die het ge rucht meldde onder de kop: Moslims mij den hoofdstad op Koninginnedag. We had den het over de kwaliteitsmedia. Zoals No va, waarin defensiespecialist Rob de Wijk twee dagen voor het uur U het verhaal een duwtje in de i~ug gaf: Zo'n gerucht moet je serieus nemen. Heus? Het verhaal dat terro risten hun plannen verklappen aan een klei ne één miljoen geloofsgenoten? Een eviden te 30-aprilgrap? Ook de politie was in ver warring. Er waren geen concrete aanwijzin gen voor een aanslag, liet een woordvoer der van het Amsterdamse korps op 28 april weten aan het ANP, maar er zouden wel vierhonderd extra agenten op straat lopen. Voor de zekerheid, vanwege dat gerucht. Bij geruchten en broodje-aapverhalen over dreigend onheil lijken ook autoriteiten en nieuwsmedia ervan uit te gaan dat er geen rook is zonder vuur en dat het beter is het zekere voor het onzekere te nemen. Een koel hoofd en een goed geheugen zouden veel paniek kunnen voorkomen. Want de waarschuwing voor de Koninginnedagbom was een variant op recente broodjes aap over terrorisme. De gewaarschuwde moslims figureren ook in geruchten uit de VS: over Arabische werknemers in het World Trade Center die massaal een vrije dag hadden opgenomen op 11/9, over Arabische buren die op 10 sep tember luidruchtig gefeest hadden en een dag later spoorloos bleken, over Ara bisch-Amerikaanse scholieren die op 11 sep tember met een camera naar school kwa men om foto's te maken van de aanval. Ook het gegeven van de aangekondigde aan slag op een volksfeest was niet nieuw. Eind 2002 ging in ons land al het verhaal dat een vrouw in Maastricht een uitpuilende porte monnee vol euro's had gevonden op straat. Ze loopt vervolgens de eigenaar tegen het lijf: een gejaagd rondkijkende Arabier met een baard en een djellaba. Omdat de vind ster geen geld of juwelen wil aannemen, be dankt hij haar („omdat u zo'n goed mens bent") met een waarschuwing: „Blijf dit jaar alstublieft weg van de kerstmarkt op het Vrijthof." I Metro De plot is zelfs veel ouder: al in de Eerste Wereldoorlog ging het gerucht dat een ge vangengenomen Duitse officier uit dank zijn Engelse verpleegster had gewaar schuwd voor een aanslag op de Londense metro. De dreigende aanslag op een kerstmarkt is een krachtig symbool, merkte Theo Meder, mijn collega-verhalenonderzoeker van het Amsterdamse Meertens Instituut, al eens op: het verhaal laat zien dat moslimterroris ten het hebben voorzien op onze westerse welvaart en onze christelijke wortels. Dezelfde boodschap schuilt in het broodje aap over Koninginnedag, een dag waarop Amsterdammers en andere Nederlanders drinkend, snackend en hossend hun oranje identiteit vieren. Moslimterroristen komen dat feest verstoren en wat erger is: moslims weten daarvan, maar houden die voorken nis voor zichzelf. De moraal, in de woorden van Meder: „Ze zijn onder ons en ze zijn te gen ons." Die angst voor een vijfde colonne zindert eveneens in het gerucht dat de laat ste jaren de grootste onrust heeft veroor zaakt. In het najaar van 2003 raakten in grote delen van Nederland scholieren en studenten in paniek door het gruwelver haal over de Smileybende. Een groep Ma rokkanen liet meisjes kiezen tussen een groepsverkrachting en een smiley. Kozen ze voor het laatste, dan werden hun mondhoe ken ingekerfd met een mes. De rest van hun leven hadden ze zo een horror-smile. Ook dit verhaal kreeg een kontje van de au toriteiten en nieuwsmedia. Zo was er een ambtenaar van Buitenlandse Zaken, afde ling immigratie, die een waarschuwend mailtje doorstuurde met haar naam en werkadres eronder. Het Brabants Dagblad meldde op gezag van de politie in Zaltbom- mel dat de bende slachtoffers had gemaakt in Roosendaal. Dat was niet het geval. Wel zochten twee Roosendaalse rechercheurs nog naar bewij zen weken nadat het verhaal door andere politiekorpsen was ontmaskerd als een broodje aap. Weliswaar schilderden de meeste kranten het verhaal af als een verzinsel, maar deze ontkenningen hadden nauwelijks effect op de geloofwaardigheid, zo blijkt uit een en quête van het maandblad Quest onder dui zend Nederlanders. Vorig jaar juli achtte meer dan een op de vijf 18- tot 34-jarigen het nog steeds zeker of waarschijnlijk dat de Smileybende bestond. Van degenen die het niet geloofden, noem de een miniem percentage ontkenningen in de media als reden voor hun scepsis. Van de gelovigen zei ongeveer een derde zich op de media te baseren. Het verhaal was sterker dan de ontkenningen. Voordat het Smiley-verhaal in Nederland opdook, spookte het rond in Vlaanderen. Het verdween daar in april 2003 - om bin nen een jaar weer terug te keren. Het ge rucht over de Limburgse kerstmarkt ver scheen in Nederland in 2002, maakte een comeback eind 2003 en kreeg in november vorig jaar nogmaals een nieuw leven, toen onbekenden dreigden met een aanslag op de kerstmarkt in de grotten van Valken burg. De sterkste verhalen sterven niet. Gevoed door vooroordelen over buitenlanders en door de angst voor terrorisme blijven ze te rugkomen. Ze zijn even voorspelbaar en volkseigen als Kerstmis en Koninginnedag. Peter Burger Peter Burger doceert journalistiek aan Uni versiteit Leiden en doet onderzoek naar broodje-aapverhalen in de media.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 29