Marokkanen, ga terug naar Turkije! zijn de middeleeuwse jaren straks voorbij zaterdag 29 januari 2005 Scene uit de, in de jaren zestig, populaire filmreeks Angelique. Veel stereotypen over allochtonen blijven bestaan. foto GPD exotische haremmeisjes. In films die Shaheen zag, werden Arabieren zel den als normale mensen geportret teerd. Door Arabieren met dat soort zaken te associëren, worden ze gede- moniseerd en ontmenselijkt. Hol lywood heeft, aldus Shaheen, een at mosfeer van intolerantie gekweekt waarin, zeker na 11 september, racis me gedijt. Om de animatiefilm Pocahontas histo risch verantwoord te maken (lees: zo politiek-correct mogelijk), ging de Dis- ney-studio eindeloos te rade bij native Americans, oftewel de indianen. Bij films over joden en negers gebeurt het zelfde. Voor de Disney-film Aladdin werd nauwelijks met Arabieren over legd. In deze succesvolle animatie-- film, waarvan de "gehele cast uit Ara bieren bestaat, hebben de helden een lichtere huid en een Amerikaans ac cent, terwijl de boosaardige bewakers en koopmannen een donkere huid, haakneuzen en een zwaar Arabisch ac cent hebben. Als joden zo worden afge beeld, zou een enorme rel ontstaan. Shaheen stelt dat de grote zenders, in clusief NBC, Fox, ABC en CBS, sinds 11 september niet alleen de Arabische moslims in een kwaad daglicht heb ben gesteld, maar ook nog eens probe ren Arabische Amerikanen gelijk te stellen met terroristen. De ontmense lijking van Arabieren staat voorop; daarom zie je nooit het lijden van Ara bieren in het Amerikaanse nieuws en daarom kunnen dode Arabieren wor den teruggebracht tot 'collateral da mage'. Met Arabieren sympathiseer je nu eenmaal niet. In het Nederland van de jaren zestig gold de Arabier aanvankelijk nog als iets exotisch, net als de eerste lichting gastarbeiders. Voor hele generaties Nederlanders was de vliegende fakir in de Efteling de eerste kennismaking met het Midden-Oosten, samen met de strip Iznogoedh, die jaren in het weekblad Pep stond. Iznogoedh van de tekenaars Tabary en Goscinny was gebaseerd op de Ara bische Vertellingen van 1001 nacht. De hoofdrol is voor de boosaardige Iz- Agesus las in een Turkse krant Een advertentie van 't beloofde land Hij nam z'n vrouw, z'n koffer en de trein En schreeuwde dat 'ie binnenkort Snel rijk zou zijn En een Turkse Sjeik zou zijn Agesus kreeg in Amsterdam Een kamer samen met nog veertien man Twintig kippen, een geit en een konijn En schreef z'n Turkse vrouw Dat 'ie snel rijk zou zijn En een Turkse Sjeik zou zijn Mm Agesus Tabena Chaile Chud Tabenana Hassan Tabena Chaile Chud nogoedh, die terzijde wordt gestaan door de onnozele Ali del Dehrel. Het succes van de strip is het eindeloos uit melken van één grap: Iznogoedh ver zint iets om van de kalief af te komen (hij wil zelf de macht overnemen) en trapt vervolgens in zijn eigen val. De Arabische wereld vormde in die zelfde tijd ook geregeld het decor voor het werk van politiek tekenaar Frits Behrendt, zij het op een beduidend minder romantische wijze. Behrendt (die zowel voor Het Parool als De Tele graaf werkte) tekende Arabieren stee vast als grimmige en onbetrouwbare Chud Agesus Tabena Chaile Chud Tabenana Hassan Tabena Chaile Chud Hoy Hoy Hoy Hoy Hoy Hoy Hoy Hoy Agesus in't beloofde land Naast Blonde Truus aan de lopende band Vond dat 't blonde wel bijzonder fijn En ontzettend rijk Voor een Turkse Sjeik zou zijn Ontzettend 'sjeik' zou zijn... 'Blijf van "r af!' zei Bolle Jaap 'Anders sla 'k je voor je Turkse raap.' Daar vloog het mes voor Jaap er erg in had En gaf een naar gevoel Onder z'n schouderblad En dat ivas dat refr (2x) sujetten, terwijl de Israëli's er altijd pico bello en beschaafd uitzagen. Tijdens de Suez-crisis van 1956 publi ceerde Behrendt een tekening waarin premier Ben Goerion, getekend als een vriendelijke opa in een tuinbroek, in het zweet zijns aanschijns staat te wieden en te sproeien in het kleine tuintje dat Israël moet voorstellen. In dat woestijnlandschap, temidden van stenen en rotsen, ontkiemen warem pel planten en bloemen. Achter een muur staan de toenmalige Arabische leiders te gluren; de afgunstige blik in hun bolle ogen spreekt boekdelen. Stiekem gooien ze steeds meer stenen in de tuin, in een poging het nobele zionistische project te saboteren. De goede Ben Goerion blijft echter rustig en sereen. Pas op het laatste plaatje raakt zijn geduld op en werpt hij een steen terug over de muur, waarna de Arabische leiders moord en brand schreeuwen, met een haast satanische blik in hun ogen. De tekeningen van Behrendt hebben ongetwijfeld bijge dragen aan het negatieve beeld van Arabieren, in een tijd dat ze nog am per in Nederland woonden. Kennelijk is de behoefte groot om de tamelijk ongrijpbare Arabieren in een hokje te plaatsen. Marokkanen wor den door de Nederlandse neoconserva- tieven (neocons) meestal tot de Arabie ren gerekend, terwijl ze in meerder heid berbers zijn. In Algerije, dat net als Marokko overwegend berbers is, luidt het gezegde dat een Algerijn die zegt dat hij een Arabier is, een domme Agesus Tabena Chaile berber is. De polder-neocons maken de wereld echter graag overzichtelijk en parkeren onze Marokkaanse land genoten daarom bij de categorie Ara bieren en anders wel in het vakje mos lims. Dertig jaar na Agesus weet de gemid delde Nederlander inmiddels mede dankzij de spotgoedkope zonvakan ties dat in elk geval wat de geografie betreft een wezenlijk verschil bestaat tussen een Turk en een Marokkaan. Marokkanen zijn zichtbaar, dus ook grijpbaar, voor politici, agenten, buurtbewoners én ook journalisten. Schoffies die tasjesrovend hun zak geld verdienen en zo hun buurt onvei lig maken. Is ooit een samenleving zo ontregeld door een stelletje tasjesdie ven? Marokkanen hebben zelden grote criminelen voortgebracht, Turken en Koerden daarentegen wel. Die beheer sen de heroïnehandel, de mensensmok kel, illegaal werk en de laatste tijd ook de illegale prostitutie in de grote steden. Het is gemakkelijker een tas jesdief op te pakken en in politieregis ters bij te werken dan een Turkse of Koerdische heroïnehandelaar in het vizier te krijgen. Individualisten Marokkanen zijn individualisten. Wel licht ook dat het daarom zo vaak botst tussen Marokkanen en Nederlan ders. Individualisten die elkaar maar al te vaak tegenkomen, op straat, op school en in het uitgaansleven. Tur ken gaan naar Turkse cafés en disco theken, en hoeven niet bij de poort ge weerd te worden. Daardoor blijven vechtpartijen tussen Nederlanders en Turken vaak uit. Het individualisme onder Marokka nen manifesteert zich duidelijk. Ma rokkaanse schrijvers, sporters, actri ces, criminelen. Individuele kwalitei ten die het best gedijen bij kanslozen, uitgeslotenen. Als je dagen, jaren moet doorbrengen op straat, word je haast vanzelf crimineel. Of als je je niet thuis voelt op straat tussen crimi nelen of Nederlanders en ook je ouders je niet kunnen boeien, duik je in de boeken en word je schrijver, dichter, cabaretier of columnist. Turken op hun beurt brengen artsen, advocaten en nog veel meer academici voor, maar die halen de krantenkolom men niet. Terwijl de Marokkanen schreeuwen om een beetje respect, aansluiting en emancipatie, zijn de Turken reeds bezig het middenkader van het land te vormen. Daar komen de Marokkanen nu achteraan. Uit een onderzoek van het Nipo, in de cember, blijkt dat 35 procent van de bevolking nu afwijzend tegenover moslims staat, Turkije-vakanties of niet. In landen als Spanje en Italië, waar men toch dezelfde problemen on dervindt met bijvoorbeeld Marokka nen, zijn ze een stuk minder negatief. Daar zijn de percentages respectieve lijk negentien en veertien. Het moge duidelijk zijn dat Neder land inmiddels met afstand het minst gastvrije land van Europa is gewor den. In Tilburg spoten onbekenden on langs nog de tekst: 'Marokkanen rot op, ga terug naar Turkije', op een muur. Die slogan zegt misschien iets over de kwaliteit van het gedachte goed van sommigen in de lage landen. Arthur van Amerongen In de zomer van 1975 stond de hit Agesus van Alexander Curly weken bovenaan in de topveertig en zong heel Neder land het lied over de lotgeval len van deze gastarbeider uit volle borst mee. Agesus was een Turk, al deed zijn wonder lijke naam met keelklanken eer der aan een Marokkaan den ken en ook het koeterwaalse re frein 'Agesus Tabena Chaile Chud' riep eerder een Arabi sche dan een Turkse sfeer op. Turk of Marokkaan, voor Alexan der Curly was het één pot nat en de boodschap van zijn smartlap was duidelijk. De gastarbeider geilt op on ze blanke dochters en trekt graag een mes. Vreemd genoeg protesteerde niemand tegen dit dubieuze nummer, terwijl in datzelfde jaar het lied Wat doen we met die Arabieren hier ('Want ze zijn niet te vertrouwen bij onze mooie vrouwen') van Vader Abraham tot Ka mervragen leidde en geboycot werd door de NOS-radio. Moslims en messen blijven, mede dankzij Mohammed B., hardnekkig met elkaar verbonden. Een hoogle raar, verbonden aan de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem en van oor sprong een Canadees, opende ooit een college geschiedenis van het Mid den-Oosten met de woorden: „Als een joodse jongen veertien jaar wordt, krijgt hij boeken van zijn ouders, een Arabische jongen krijgt van zijn va der een mes." De 66-jarige Jack Shaheen is hoogle raar massacommunicatie en vecht al sinds 1975 tegen de negatieve beeld vorming van Arabieren in de Ameri kaanse filmindustrie. Hij publiceerde twee opzienbarende boeken: The TV Arab (Arab and Muslim Stereotyping in American Popular Culture) en on langs Reel Bad Arabs: How Hol lywood Vilifies a People. Voor Reel Bad Arabs bestudeerde Shaheen ruim negenhonderd Amerikaanse films waarin Arabieren of bewoners van het Midden-Oosten voorkomen. Shaheens conclusie: ze worden neerge zet als terroristen, als bloeddorstige strijders, als rijke, onethische smeer lappen, als fanatici die in een andere god geloven en weinig of geen waarde aan het leven hechten. Ze willen het Westen vernietigen met olie en terro risme, ontvoeren, mishandelen en vér krachten westerse vrouwen, hebben vrijwel nooit familie en wonen op pri mitieve plekken, bij voorkeur in de woestijn. Als je Arabische vrouwen al ziet in films, zijn ze verborgen in zwar te lappen of gaat het om zwijgende, een koning net zo dictatoriaal zal worden als Saddam Hoessein? Oh, nee, zegt Lufti stellig. „Wij willen een parlementaire democratie. Ne derland heeft een koningin en is toch ook democratisch?" Wat Uday en partijgenoten willen is dat de prins, die nu in Bagdad woont en wiens fa milie door de voorgangers van Sad dam Hoessein is afgezet, als koning terugkeert op de troon. Vervolgens dient er een grondwet te worden aan genomen, waarin staat dat de koning geen feitelijke macht heeft. „De ko ning als symbool van eenheid om het land bij elkaar te houden", zo stelt Lufti zich voor. Lufti: „Het grootste probleem dat we in de Arabische wereld hebben is dat individuen alle macht naar zich toetrekken en dictators worden. Sad dam Hoessein was daar een goed voorbeeld van. Om te voorkomen dat ooit weer zo'n gek kans ziet naar de macht te grijpen, moeten we een sys teem bedenken om zoiets onmogelijk te maken." Bagdad aan de vooravond van crucia le verkiezingen lijkt vooral in de ban van de vraag of de gang naar de stem bus wel of niet in een bloedbad zal ontaarden. Afgezien van de voortdu- rende aanslagen vindt er toch een proces plaats dat uniek is voor dit zo zwaar geteisterde land. Discussies Mensen als Uday Lufti proberen on danks de dagelijkse portie geweld en vernietiging na te denken over een weg uit de ellende. Voortdurend vin den discussies plaats over democra tie, de positie van de regeringsleider, de rol van religie en van religieuze en etnische tegenstellingen. Liefst 120 partijen en duizenden kan didaten doen mee aan de verkiezin- den koek zijn, in Irak is het een op zienbarende ontwikkeling. „Vergelijk het met het begin van de Verlichting in Europa," zegt profes sor Mazin Zwayne, politicoloog in Bagdad. „Hopelijk kunnen we nu de donkere middeleeuwse jaren achter ons laten." Volgens Zwayne, die net een boek heeft geschreven over het nieuwe Irak, moet het land in vijf staten wor den opgedeeld. Twee voor de soenni tische moslims, twee voor de sjiieten en een voor de Koerden. „Natuurlijk blijft Irak één land met een centraal gezag, maar die vijf staten kunnen net als de Amerikaanse staten func tioneren, met een eigen gouverneur en eigen wetgeving." Grote blokken „Ons ideaal is om alle Arabische lan den samen te brengen in de Verenig de Arabische Staten. Net als de Euro pese Unie. De tijd is voorbij om klein te denken, om je te willen afsplitsen. Alleen grote blokken kunnen succes vol zijn, kleine landjes hébben geen toekomst." Het is mooi dat er in Irak eindelijk ruimte is om te discussiëren over een ideale toekomst van het land. De har de realiteit is dat er een opstand aan de gang is die het land zo goed als to taal verlamt. Zo was het bijvoor beeld onmogelijk om Uday Lufti en Mazin Zwayne gewoon in hun huis in Bagdad te ontmoeten; door opstan delingen wordt actief gejaagd op westerlingen, om ze te kidnappen en in het ergste geval te onthoofden. Ira kezen die met westerlingen worden gezien, lopen een groot risico hetzelf de te overkomen. Om de twee Iraakse politici te kun nen spreken, moesten zij naar een Amerikaanse basis komen, net bui met ongeregeldheden, wijzen erop dat de sjiieten die 70 procent van de bevolking uitmaken, vóór de verkie zingen zijn. Ook de Koerden, tien procent van de Irakezen, hebben niets tegen de stembusgang. Dat zou betekenen dat alleen onder de soen nitische minderheid, zo'n 20 procent van de bevolking, grote bezwaren bestaan tegen de verkiezingen die mogelijk tot geweld aanleiding ge ven. „Dat scheelt een stuk", meent een Amerikaanse militair. „Als iedereen op chaos uit zou zijn, konden wij daar nauwelijks iets tegen doen, maar een relatief klein groepje kun nen we wel aan." Een andere Ameri kaanse officier is er daarentegen niet gerust op is. „Het oogt nu allemaal vrij kalm", zegt hij, wijzend in de richting van Bagdad-centrum, een paar kilometer verderop. „Ik ben bang dat dit de stilte is voor de storm." Volgens de Irakezen Zwayne en Lufti zal de opkomst in het zuiden, waar het grootste deel van de sjiieten woont, hoog zijn. In Bagdad vernachten ze dat zo'n 40 procent van de mensen naar de stembus gaat, vergelijkbaar met de verkiezingsop komst in Nederland voor het Europe se parlement. „Meer zal het niet wor den", denkt Mazin Zwayne. „De omstandigheden zijn natuurlijk niet ideaal. Veel mensen zullen bang zijn om voor een stemlokaal in een lange rij te gaan staan. Overal in de stad gonst het van de geruchten, dat het Iraakse verzet sluipschutters zal inzetten in de buurt van stemlokalen om iedereen die gaat kiezen af te schieten. Daar geloof ik dus echt he lemaal niets van. Ik ga stemmen, hoe dan ook. Ik ben niet bang, ik ben Ira kees." otemationaal bestaat grote angst lat het volledig uit de hand gaat de verkiezingen van Irak. In het land zelf zijn de verdeeld. Van: de huidige is slechts stilte voor de nn, tot: alles blijft rustig. „Ik ben tbang, ik ben Irakees", zegt 2in Zwayne, professor in Bagdad. neer Lufti draagt een foute zonne- een vlasbaardje en als je niet wist zou hij zo door kunnen voor een politieman of mede- van de geheime dienst. Om verdachter te maken luidt i voornaam Uday, net als de ge- esde zoon van Saddam Hoessein, ins specialiteit was het tegenstan- s langzaam dood te martelen, ay Hoessein werd ruim een jaar doodgeschoten door Ameri- troepen. Lufti grinnikt: „Hou op over naam", zegt hij. „Iedereen kijkt altijd een beetje merkwaardig ials ik me voorstel. Maar veel ïsen heten Uday, het is een veel rkomende naam in Irak." ay beweert helemaal niets met vorige regime te maken te heb- Sterker nog, hij haat Saddam Ook van de opstandelin- Islamitische radicalen en Sad- - die nu vi'ijwel da- bomaanslagen plegen tegen hnerikanen en het Iraakse gezag it hij helemaal niets hebben, 'ig, tuig, allemaal tuig", roept hij gelooft daarentegen in de nade- verkiezingen. Zo sterk zelfs hij kandidaat is voor een van de partijen die meedoen. „Ik sta voor de Koninklijke par- volgens mij kan alleen een ing dit land redden." Amerikaanse militairen treffen in het westen van Irak extra veiligheidsmaatregelen met het oog op de verkiezeingen die er morgen worden gehoudenfoto Erik de Castro/Reuters le rust konden plaatsvinden. Zijn de politici niet bang om straks weer te rug te gaan naar Bagdad? „Ik steun de verkiezingen heel openlijk, het maakt me niets uit dat sommigen me misschien dood willen hebben", zegt Uday Lufti. „Bovendien heeft de wereld een heel verkeerd beeld van Irak. Natuurlijk is het er soms gevaarlijk, maar ik woon in Bagdad en ik merk weken- Er ontploft af en toe een bom, maar Bagdad is groot, de meeste aansla gen gaan volledig aan me voorbij. Iedereen denkt dat er dag en nacht wordt gevochten in de stad, maar dat is echt volkomen onzin. Dit is geen volksopstand, dit zijn aansla gen en incidenten die door een heel klein, maar fanatiek groepje worden gepleegd." Mazin Zwayne is het daar volledig ken, ik ben niet naïef," verzekert hij. „De situatie is echt niet zo slecht als vaak wordt beweerd. De opstandelin gen weten dat de verkiezingen hoe dan ook doorgaan, wat voor aansla gen ze ook plegen. Ik denk dat het op de verkiezingsdag relatief rustig blijft." Hoe de verkiezingsdag er precies uit gaat zien, valt niet te voorspellen. Zij die menen dat in het in grootste

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27