Zelfs als ik verlies, geef ik niet op )e beste manier om elkaar te leren kennen: feestje bouwen 25 Adri van Oosten, volhouder zaterdag 29 januari 2005 Hij haakt, voorzichtig, een ingelijste foto van de muur. Kijk, dat is zijn opa. En hij wijst op een man met hoed die temidden van een kudde schapen star in de lens blikt. De foto werd in het begin van de vorige eeuw gemaakt in de Kraayertpolder bij Nieuwdorp. Kijk, zegt hij weer, let eens op die ruimte - een enorm open ge bied was het daar; toen staken er aan de einder nog geen fa briekspijpen de lucht in. Moet je nu zien! „Ik deed half de jaren zeventig mee aan een blokkade van de kerncentrale. Toen moest ik aan die schapen van mijn opa denken. Want zó voelde ik me op dat moment; als een mak schaap tegenover een over macht aan ME-ers, die op ons lossloegen." Baard, bril, trui, sandalen en altijd op de fiets. Adri van Oosten (66 jaar, 's- Heer Hendrikskinderen, frac tievoorzitter van GroenLinks) is wel eens het geweten van de Goese ge meenteraad genoemd. „Het zijn mis schien zware woorden, maar gerech tigheid en solidariteit - daar probeer ik iets aan bij te dragen. In de hoop dat het allemaal een stukje beter wordt in onze samenleving." En daarom heft hij vol overtuiging spandoeken tegen kernenergie en de komst van een Westerschelde Contai ner Terminal, voerde hij bevlogen ac tie vóór het autovrijmaken van de Goese Grote Markt én - lang geleden - de bouw van een buskotje voor bejaar den. Grote grijns. Mooi verhaal, dat buskot je. Het zal eind jaren zeventig zijn ge weest. In de Goese Polder was een fraaie bejaardenflat verrezen. Maar een bushokje kon er niet af. Dat werd, in die winderige wijk, kleumen en kla gen voor de oudjes. De bevoegde in stanties hielden zich doof en blind en dus besloten Adri van Oosten (toen nog lid van de PPR) en enkele gelijkge stemden tot actie. Zij spijkerden op een zaterdagmiddag een paar planken tegen elkaar en viola: een buskot. De bejaarden keken verheugd. De be stuurders niet. Die kwamen in spoed beraad bijeen, constateerden dat voor het bouwsel geen vergunning was ver strekt en gaven opdracht tot onmiddel lijke sloop. Hetgeen geschiedde. Hoon gelach was hun deel; als het dagelijks gemeentebestuur in alles zo'n daad kracht zou tonen als in de Kwes tie-Bushokje, zou Goes er een stuk be ter voorstaan, sprak men spottend in kroeg en krant. Grenzen Dwarsliggers, daar houdt Adri van Oosten een beetje van. Dat was vroe ger al zo, in Nieuwdorp, het dorp waar hij werd geboren en opgroeide. Zijn vader was landarbeider en had ook nog een lapje pachtgrond. „Als jongen moest ik al vroeg mee; peeën dunnen, uien en aardappels rapen - dat soort dingen." In dat Nieuwdorp van toen waren de grenzen duidelijk getrokken. De boe ren stemden WD, de hervormden stemden CHU, de gereformeerden ARP en wie heel streng in de leer was SGP. En wie stemde links? Niemand die daar destijds openlijk voor uit durfde komen. Behalve Jan de Vroe, binnenvaartschipper, een lange, laco nieke vent. „Die liep in verkiezings tijd met een trapje over zijn schouder naar een grote elektriciteitskast van de PZEM midden in het dorp om daar demonstratief een verkiezingspamflet van de PvdA op te plakken." Dat soort types. Van Oosten spreekt er met genegenheid over. Over Jan Gelderblom bijvoorbeeld, de huisarts. Lange Jan, noemden ze hem in Nieuwdorp. „Kaland (destijds een gezaghebbend gedeputeerde) kwam in het verenigingsgebouw een verhaal houden over wat-ie allemaal van plan was en dat al die nieuwe fabrieken zo goed waren voor Zeeland. Kaland zei op een gegeven moment: 'Er is toch niemand in deze zaal die niet denkt dat ik het beste met jullie voorheb?' Er was één man die opstond: Jan Gel derblom. Die stak zijn vinger in de lucht en zei alleen maar: 'Ik'. Hij ging weer zitten en Kaland zei de hele avond niks meer." Zo'n Jan Gelderblom, zegt Van Oos ten, dat was iemand die zijn eigen weg ging. „Dat heb ik zelf misschien ook wel een beetje. Ik heb wel iets met mensen die durf hebben." Zoals met dominee De Roos, die in de tweede helft van de jaren veertig tijdens een kerstpreek de politionele acties in In donesië veroordeelde. En met predi kant Prakke, die het toenemend aan tal auto's met een sprinkhanenplaag vergeleek. En met die dominee ('zijn naam ben ik vergeten') die op konin ginnedag de vlag binnenliet, maar haar een dag later - op de Dag van de Arbeid - fier van de pastorie liet wap peren. Dat waren mannen. Een enkele keer ('Ik beschouw mezelf als geïnteresseerd randkerkelijk') gaat hij nog wel eens naar de kerk. „Als je me me ongelovig wilt noemen, zeg ik: 'Nee.' Zoekende ben ik. De Naam Adri van Oosten Geboren 27-12-1938, Nieuwdorp Woonplaats 's-Heer Hendrikskinderen Gehuwd met Jannie Leys Kinderen Annemarie (34), Maurits (32) Opleiding lagere school Nieuwdorp, Groene School Kapelle, diver se cursussen fruitteeltsector, handelsavondschool, staats examen mavo Werk diverse fruitteeltbedrijven, 1963-1996 proefstation Wil- helminadorp, freelance on derzoeker, Raadslid in de gemeenteraad van Goes vanaf 1982 tot he den. kerk van vhndaag toont te weinig be trokkenheid met de samenleving. Er moet iets in die kerk gebeuren. Het moet niet alleen gaan over het hierna maals, maar ook over het hier en nu. Het moet over betrokkenheid gaan, over solidariteit, over de samenleving. Ik word niet meer door de kerk geïn spireerd." Tolerant 'Ach, laat de mensen toch', zeiden zijn ouders vroeger vaak. „Mijn vader en moeder waren hervormd. Het was een tolerant gezin. Mijn ouders spraken met respect over iedereen. D'r waren een paar katholieken bij ons op het dorp. Die aten op vrijdag vis en geen vlees. 'Nou, dat is goed, daar staan die mensen voor.' Zó'n sfeer was er bij ons thuis." Een prettig sfeertje hing er ook op de openbare school van hoofdonderwij zer Bakker. Meester Bakker leerde de kinderen schaken, deed aan toneel. En daar was ook meester Van Wijnen die hen bijbracht dat onkruid heel mooi kan zijn en dus niet per definitie vuulte is. „Meneer Bakker kwam bij ons thuis en zei tegen mijn vader: 'Ik zou Adri naar de mulo sturen.' Maar mijn va der vond dat het beter was dat ik een vak ging leren, een ambacht." Een kennismakingsbezoekje aan de be- drijfsschool van De Schelde ('We kwa men in een hal waar werd gelast - veel rook en stank; en daar ging ik: van mijn stokje') pakte slecht uit. En dus werd het ('Ik had een oom die fruitte ler was') de Groene School. Van Oos ten kwam vervolgens te werken bij een fruitteler in Nieuwdorp. „Geen makkelijke man. Hij drukte een snoeischaar in je hand; 'Nog nooit ge snoeid? Snoeien!' Maar elke tak is an ders. D'r zit ook een beetje gevoels- werk bij. Als ik het niet goed deed, kreeg ik op m'n duvel en schouder-- klopjes waren er niet veel bij." Daarna naar Drente, naar een fruit- teeltbedrijf midden op de Hondsrug. „Daar zat van alles en nog wat. De baas zelf was een Groninger, de be drijfsleider kwam uit Overijssel, Dirk was een Fries, Jan had in een circus gewerkt maar de olifanten hadden de pest aan hem gekregen, er zaten Am bonezen en de kostbaas was een ex-SS'er. Het was in de tijd dat Lou de Jong een tv-programma over de be zettingsjaren presenteerde. We, die kostbaas en ik, hebben daar samen - de spanning was te snijden - naar zit ten kijken." Hij keerde terug naar Zeeland, werkte bij een fruitteeltbedrijf in Kattendij- ke, solliciteerde naar een baan bij het Proefstation voor de Fruitteelt in Wil- helminadorp, verdiepte zich daar in de machinale pluk en het afrijpen van de zwarte bes, werkte zich op tot tech nisch onderzoeker. In '96 was het afge lopen. In het kader van een landelijke reorganisatie werd het Proefstation voor de Fruitteelt gesloten. „We heb ben ons destijds enorm tegen de slui ting verzet. Terecht. De kwaliteit van het onderzoek is er niet op vooruit ge gaan." Verantwoordelijkheidsgevoel, vast houdendheid; dat zijn karakterschap pen die Van Oosten het eerst zou noe men indien hem gevraagd werd zich zelf te beschrijven. „En een zekere ge drevenheid. Ik heb ooit aan bedrijfs- volleybal gedaan. D'r was één collega, een aardige kerel hoor, die sloeg soms een balletje zus, soms een balletje zo. Zo zit ik niet in elkaar. Zelfs als ik ver lies, geef ik niet op. Ook al is dat maar met een potje volleyballen, ik wil dat zo goed mogelijk doen." Meer dan twintig jaar zit hij in de ge meenteraad van Goes. De invloed van een kleine fractie als GroenLinks is, zegt hij, veel groter dan je op het eer ste gezicht zou denken. Korte-ter- mijn-succesjes, nee. Maar op de lange re termijn sijpelt er toch veel van onze opvattingen door. Een beleidsmede werker zei laatst tegen me: 'Je hebt de afgelopen jaren in de gemeenteraad veel voorstellen gedaan die toen niet werden overgenomen. Maar met heel veel van die dingen zijn we nu toch be zig.' Op allerlei gebied. De autovrije Grote Markt die er nu aankomt bij voorbeeld. En als ik kijk naar een van onze eerste verkiezingsprogramma's. Daar stond in dat we toe wilden naar een loket waar burgers met al hun vra gen en problemen terecht zouden kun nen. Dat komt er. Alleen noemen ze dat nu een beetje anders." Een wethouderschapje - twee jaar geleden deed de kans zich serieus voor. Maar Adri van Oosten schudde het hoofd. „Ik ben niet zo'n bestuur der. Als ik tien jaar jonger was ge weest, had ik het misschien gedaan. Maar ik voel me toch meer een volks vertegenwoordiger, iemand die op de straat met de mensen praat. Een be stuurder moet vaak onderhandelen, foto Mechteld Jansen compromissen sluiten. Besturen is overleggen met ambtenaren, met be langenorganisaties, aftasten wat haal baar is en wat niet. En dat ligt me niet zo." Hij is 66 jaar, en heeft besloten zich niet meer herkiesbaar te stellen. „Ik heb gezegd dat ik er na deze raadspe riode mee stop. Misschien zou ik er de puf nog wel voor hebben. Voor mijn gevoel ben ik nog niet opgebrand. Maar ik vind dat het tijd wordt om te stoppen. De leeftijd speelt zeker een rol. Ik hoor nu nog niemand zeggen: 'Adri, je doet het niet meer zo goed, je laat dingen lopen, je bent niet meet zo alert als vroeger.' Maar het kan met anders of er komt slijtage in. Je wordt minder fel - dat sluipt er in de loop der jaren in. Maar één ding is zeker: als er morgen weer een blokkade plaatsvindt tegen kernenergie, zal ik geen moment aarzelen: ik sta er." Willem van Dam plke cultuur heeft haar eigen gewoon- Jten, rituelen en dus ook feesten. Maar ik weten we maar weinig over de achter enden ervan. Twee onlangs verschenen eken geven ieder op eigen wijze uitleg er de verschillende feesten die multicultu- Nederland rijk is. Van ramadan tot Ro- Zaterdag, van Chanoeka tot carnaval; tstvieren doen ze overal. verhalen, motieven en waarden van alle mo gelijke vieringen. Veel feesten hebben te maken met een geloof. Er zit vaak een ver haal achter, zoals bij het kerstfeest of het suikerfeest. Andere feesten zoals sinter klaas en Sint-Maarten waren van oor sprong religieus maar zijn dat nu niet meer. Beide boeken leren niet alleen veel over feesten en rituelen in andere culturen en de rol die kinderen daarin hebben, maar vertel len ook veel over de achtergronden van de feesten van eigen bodem. Waarom we olie bollen eten met Oud en Nieuw bijvoor beeld, of wat de luilakviering inhoudt, en waar komt de paashaas vandaan? Ook de achtergronden van typisch westerse feesten worden belicht, zoals moederdag, Hallo- ween en Valentijnsdag. Overeenkomsten Vaak hebben de achterliggende motieven van verschillende feesten veel overeenkom sten. Zo heeft elke cultuur wel in een of an dere vorm een lentefeest of feest van het licht. Met Pasen bijvoorbeeld, vieren chris tenen dat Jezus Christus uit zijn graf is op gestaan. Van oudsher is het echter ook een vruchtbaarheidsfeest en het feest van nieuw leven. Hindoes op hun beurt vieren het Holi Phagua, de overwinning van de len te op de winter. In En dat vieren wij! en Feestvieren kun je overal worden veel tips gegeven voor het or ganiseren van spelletjes, recepten en feest jes uit andere culturen. Sommige gebruiken uit andere culturen zijn namelijk zo leuk dat ze de moeite waard zijn om over te ne men. In Vietnam is het bijvoorbeeld gebrui- kpliik om mpt nipnwiaar ppn wpnshnnm t.p Viering van het joodse feest Chanoeka. Acht dagen lang wordt elke avond een arm van de menora, de achtarmige kandelaar die symbool staat voor de overwinning van het goede, ontstoken met behulp van de negende kaars in de kandelaar. foto Koen Suyk/ANP planten waar mensen hun wens of goede voornemens in kunnen hangen. Chinezen schrijven met nieuwjaar hun ge- luksboodschappen op stroken papier en hangen die op. Ook een idee: maak eens rhannati's znpt.p nannpnknpkips dip Hin does met het lichtjesfeest Divali eten. In Feestvieren kun je overal staat het recept. Of probeer een mandala te tekenen, zoals Boeddhistische monniken doen om zich te concentreren terwijl ze mediteren. Speel ppns hpf snpl mpt. ppn zplfppmaaktp drpidpl (een soort tol), zoals joodse gezinnen met Chanoeka doen. In En dat vieren wij!, dat nog dieper op de achtergronden van feesten ingaat en tot stand is gekomen in samenwerking met het Npdprlands P.pnt.rnm vnnr Volkscultuur kn- men naast religieuze feesten ook vieringen met een maatschappelijke achtergrond aan bod, zoals Koninginnedag, Werelddieren dag, Prinsjesdag. Roze Zaterdag en Interna tionale Vrouwendag. De gids besteedt naast de grote feesten bovendien aandacht aan persoonlijke vieringen. Zo wordt be schreven hoe kinderen in verschillende cul turen hun verjaardagen vieren, met liedjes en spelletjes. Als een Surinaams kind tien jaar wordt bijvoorbeeld, viert men dit als een kroonjaar (Bigi Yari). Het feest kan dan wel drie dagen duren. Op deze dagen ko men er veel verrassingen langs, bijvoor beeld een fanfare, dansgroep of koor. In Joegoslavië worden kinderen op hun verjaardag aan hun oren getrokken door hun ouders, precies zo vaak als het aantal jaren dat ze tellen. Daarvan groeien de oren en de rest groeit dan mee, is de achterlig gende gedachte. Beide boeken verschijnen in een tijd dat er volop gediscussieerd wordt over de multiculturele samenleving die Nederland inmiddels is. Belangstelling tonen voor gewoonten en gebruiken die an ders zijn dan je gewend bent, is in ieder ge val een poging om nader tot elkaar te ko men, schrijft Marja Baseier in Feestvieren kun je overal. „En de beste manier om el kaar te leren kennen? Vier een feest met el kaar!" Corine van Zuthem Marja Baseier, 'Feestvieren kun je overal'; uitgeverij Het Spectrum; €22,50. Pim van Schaik (samenstelling en redac- tie), 'En dat vieren wij! - Feesten en vierin gen van kinderen in kleurrijk Nederland'; uitncnpri.h PlnnPlan: 74 0.5

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25