fllltoRflte
ÉSfci
Houd de gepoetste kant boven!'
Ivento GT trend Uitdaging in Ardennen
anno nu
Perfect
onderhoud
in samenwerking met AutoTrack.nl
.3113-315680
tnl/auto
gjactie@pzc.nl
31,4460 AA Goes
Btie-exploitatie:
^Midden-Zeeland: 0113-315520;
^Vlaanderen: 0114-372770;
al: 020-4562500.
ig28 januari 2005
Auto
r X
met gratis specialisme
AutöTeam
Al vanaf 142,-
O
De onbegrijpelijke Volvo-redames
32%
O
De Toyota-spot met de als vrouw verklede man
27%
O
De 'kontenreclame' van de Renault Megane
13%
O
De wakvisser in zijn Opel stationcar op het ijs
8%
O
De overactieve autoverkoper van Citroën
7%
O
Mitsubishi Colt-dame die onder het water rijdt
4%
O
Mazda met z'n ZoemZoemZoem
4%
O
De flirtende straaljagerpiloot van Citroën
3%
O
Fiat met het Don't call me baby-liedje
2%
S Fred van Raaij, docent Reclame Psychologie aan de
Universiteit van Tilburg: "Vaak is het idee achter
een reclamecampagne wel goed, maar is de uitvoering te
moeilijk. Een commercial kan bij de ene doelgroep zeer
goed ontvangen worden, terwijl de andere die ervaart
als onbegrijpelijk of irritant. Uiteindelijk zal een autofa
brikant het imago willen verstevigen door kijkers zoveel
mogelijk positieve associaties mee te geven. Hoewel er
veel mensen zijn die denken niet gevoelig te zijn voor re
clame, neemt iedereen er wel iets mee van mee."
Ga naar de website van de krant en klik op Auto
Jongerenblad
irijvaardigheids-
sus is spannend en
rzaam. Maar je
et er ook stalen ze-
»en voor hebben,
[persoonlijk ver-
Rien van der Steen
oop van der Pol
JA ls je nog nooit een
lm rijvaardigheidscur-
sus hebt gedaan,
en je staat op
D-day in alle vroeg-
oor de badkamerspiegel,
loopje kans dat ineens een
huivering over je ruggen-
trekt. Durf je dat wel, slip-
Je krijgt altijd al de krie-
van piepende banden en
:nd rubber. Hoe hard gaat
niet? De huivering kan
smaken voor lichte misse
nd. Stel dat je straks over
op slaat of je laat van
je stuur los - je hele auto
gort! En krijg je geen vier
handen als je je Michelin-
mishandelt, of bromt je
pst straks van kromme fti-
nnen en dagageldkos-
Neem van ons aan: hel
en coureurs worden niet
acht op het rijvaardigheids-
mm. Liever niet zelfs. Elke
instructeur daar heeft ook ooit
de eerste bijzondere vaardighe
den moeten leren met uitslui
tend zijn rijbewijs B op zak. Hij
weet dus uit ervaring hoe lastig
het is om tegen al je fysieke
alarmbellen in - klamme han
den, bonzend hart, droge keel -
moedwillig net iets te hard een
gladde bocht in te moeten stu
ren. Wat hij dus nooit zal doen
is zeggen: „Kijk, als je nu met
80 km per uur naar die bocht
ginds stuift, zul je zien dat je
halverwege - er verschrikkelijk
hard uit vliegt. Veel plezier, en
waarom heb je trouwens geen
helm meegebracht?"
Rollator-parkeren
Welnee. In het begin denk je in
een senioren-workshop rolla
tor-parkeren terecht gekomen
te zijn. De instructeur laat je
vol op de rem gaan met 20 km
per uur. Sjongejonge, dat is me
wat. Dan nog eens bij 30, en ver
volgens met 40 per uur. Leer je
daar beter mee remmen soms?
Ook ja, dan voel je eens hoe het
abs-systeem tegen je schoenzo
len klopt. Maar je leert bovenal
beter gas geven. Elke keer zet
hij namelijk een pylonnetje en
daaraan zie je hoe griezelig
snel je remweg toeneemt naar
mate je harder.rijdt.
Net op tijd stil voor het pylon
netje? Dan gaan we nu tien kilo
meter harder en op dezelfde
plek remmen, zegt de trainer.
Hij communiceert met de deel
nemers door een walkietalkie,
die in contact staat met ontvan
gers in de auto's. Terwijl je
even later het gillende oranje
puntmutsje tien meter onder je
bumper meeschraapt, denk je
terug aan zijn uitleg 'belache
lijk 30 km-bordoverste
kend kind...., ...geen schijn van
kans...'
Zo wordt elke oefening lang
zaam opgebouwd. „Houd de ge
poetste kant boven!", roept de
instructeur als er weer eentje
onbesuisd een pirouette draait.
Hardrijden is voor de gekken.
hier worden stuurlieden ge
kweekt die als enige en heiüge
missie hebben te allen tijde
meester te blijven over hun
voertuig en koste wat kost een
ongeluk te vermijden. Rijden
met twee wielen op een spek
gladde strook en twee op stroef
asfalt leert je wat er gebeurt als
je per ongeluk in de berm
stuurt. Met alle wielen over de
gladde strook rij je feitelijk
over een beijzeld wegdek - al
leen rust kan je dan redden. De
techniek is niet moeiüjk, de pa
niek is moeilijk.
Tegenwoordig zijn de meeste
auto's uitgerust met abs, het
remsysteem dat voorkomt dat
de wielen bij heftig remmen
blokkeren. Daardoor blijft de
wagen ook bij een noodstop be
heers- en vooral bestuurbaar.
Om het verschil aanschouwe
lijk te maken heeft de school
de abs onder de demonstra-
tie-0pel vandaan gesloopt. Met
een aanloop stormt de instruc
teur op de gladde strook af om
vervolgens het rempedaal door
de vloer te trappen. De Opel be
gint een sierlijke pirouette van
360 graden en - dat is een na
tuurwet - blijft wel zijn koers in
één rechte streep vervolgen.
Kenner
Wie durft mag een keertje mee
en nadat een kenner ons influis
tert dat we voorin moeten gaan
zitten, wagen we het erop. Het
blijkt mee te vallen, al hebben
we tijdens de slip totaal geen
idee waar hemel of aarde zich
bevinden. De instructeur lacht
een duivels lachje naar de door-
eengehusselde inzittenden, in
de wetenschap dat wij dit
straks op de A2 vast niet zelf
gaan uitproberen.
Als we eenmaal de eerste
schroom hebben afgeworpen,
neemt het zelfvertrouwen toe,
en kan het hier en daar ietsje
harder. Remmen, sturen, uitwij
ken. Een soort slalomproef tus
sen pylonen - „neenee, niet sla
lommen, maar hard insturen.
dan recht, insturen en weer
recht, anders gaat je auto dan
sen".
De jongste cursist Peter krijgt
voortdurend op zijn duvel.
Peter (19) is gretig en niet bang,
stuurt eigenlijk heel goed,
maar geeft vermoedelijk het
verkeerde voorbeeld door
steeds net wat harder te gaan
dan de instructeur aangeeft.
„Nog een keer, en je kunt het
terrein verlaten", buldert de
man. Het is niet helemaal fair,
maar we snappen het wel. Als
jonge leerlingen straks de weg
op gaan en de gebraden haan
uithangen - stoer aan vrienden
laten zien wat ze nu allemaal
durven - heeft de cursus natuur
lijk een averechts effect.
Na een paar uur treedt al wat
routine op, maar ook breekt
een helder besef door: we kun
nen vanavond amper meer au
torijden dan toen we vanmor
gen kwamen. Alleen weten we
veel beter wat we allemaal niet
kunnen.
De Peilstok
CAls gevolg van de gladheid en sneeuw-
val was de ochtendspits van afgelopen
maandag de op vier na drukste aller tijden.
Hoe anticipeert u als automobilist op dit
soort weersomstandigheden? Vertrekt u eer
der of later van huis of kiest u voor het open
baar vervoer? Of biedt een alternatieve route
wellicht uitkomst? Stem mee.
Ga naar de website van de krant, klik op de
rubriek Auto en bekijk de spots.
Volvo: volop vraagtekens
Wat is de slechtste autoreclame, vroe-
gen wij u vorige week. Bijna een derde
van alle stemmers kiest voor de recente spo
tjes van Volvo. Ze zijn volkomen onduidelijk,
zo blijkt uit de vele reacties. Maar ook de
reclame van Toyota, met een als vrouw ver
klede man met autopech, valt zeer slecht.
De aanstootgevende 'billenredame' van de
Renault Megane maakt de top drie compleet.
Wat is de slechtste
autoreclame?
O;Rijvaardigheid
Met rij-trainingen kun je auto
mobilisten bewust maken van
gevaarlijke verkeerssituaties.
Deelnemers worden getraind in
het herkennen, beheersen en
voorkomen van gevaren. De
trainingen bestaan uit theorie
en oefenen in bijvoorbeeld stuur-
uitwijk- (zie foto) en remtechnie-
ken, onder- en overstuur en
veilig uit de berm sturen.
Oi Rijvaardigheidscursus-
■-* sen gaan binnen
enkele jaren deel uitmaken
van de rijbewijs-opleiding.
Het wachten is op verze
keraars die premiekorting
geven wanneer je een
diploma rijvaardigheid
overlegt.
Door verkeersongelukken
sterven jaarlijks ongeveer
1.100 Nederlanders. Ruim
tienduizend lichte of
zwaargewonde verkeers
slachtoffers moeten zich in
het ziekenhuis laten
behandelen. Heel veel ongevallen worden veroorzaakt doordat
bestuurders de controle verliezen. Esp, elektronische slip controle,
kan veel ellende voorkomen. Het systeem treedt op bij te hard
genomen bochten, op glad wegdek en bij onverwachte uitwijk
manoeuvres. Het remt daarvoor volautomatisch afzonderlijke
wielen af en tempert overmatig motorvermogen.
Over 2 weken
Paardenkrachten op Parade
LAuto besteedt op internet al volop aandacht aan de
AutoRAI. Met het laatste nieuws, openingstijden,
online ticketverkoop en routebeschrijving.
De strijd om het beste idee van lezers om auto's te verbe
teren heeft al meer dan 700 stemmen opgeleverd. Heeft
u al gestemd?
Renault Fluence
De laatste nieuwtjes online:
Een foto-impressie van de Parade in Amsterdam
Renault voegt Fluence toe aan lange lijst concept cars
op AutoRAI
Avento Gran Turis-
heeft de titel cara-
ivan het Jaar 2005
4e wacht gesleept.
Gran Turismo (GT) is een
w ontwerp, zowel binnen
uiten. Avento zegt goed ge-
'n te hebben naar intensie-
toravanners. Daarom is de
Turismo uitgerust met
verwarming en vloerver-
®ing, panoramisch dak-
individueel verstelbare lat-
odembedden en een deur-
met rolgordijn. Avento as-
Weert caravans in dezelfde
:k als Kip in Hoogeveen.
merk Avento is sinds twee
bij Kip ondergebracht,
been werd Avento in Meer-
gebouwd. In 2002 ver-
fcn voor het eerst sinds vijf
een nieuw model op de
ft en een jaar later werden
de interieurs opnieuw ontwor
pen.
Ontwerp
Veel caravans zijn sindsdien
breder geworden. Avento hand
haaft nog altijd een model met
een breedte van 2.20 m., maar
veel gewilde indelingen zijn
binnen die afmeting niet meer
in te bouwen. Avento houdt het
daarom bij 2.30 m. als maxima
le breedte voor die doelgroep.
De Avento Gran Turismo is ont
worpen door de Eindhovense
designer Kooymans, die samen
werkte met Duvedec, een on-
De Avento Grand Turismo.
derneming die veel ontwikke
lingswerk doet voor de auto-in
dustrie en onder andere samen
werkte met Volvo en Pininfari-
na.
De Avento Gran Turismo heeft
een hagelbestendige polyester
dakplaat en een centraal ener
gie regelsysteem, zoals ook Kip
dat toepast. De GT Superbe 500
TF kent vloeistofverwarming
met zonnepaneel, een elek
trisch bediende lattenbodem
en een mover, die de caravan
elektrisch op zijn plek zet.
Altijd al eens een ral
ly willen rijden? Met
AutroTrack.nl en auto
kan die wens in ver
vulling gaan.
Auto en AutoTrack.nl organise
ren voor liefhebbers van autorij
den een driedaagse autoreis
door Nederland, België en
Luxemburg. Met een heuse ral
lywedstrijd, ook al is winnen
niet het belangrijkste.
Onderweg worden diverse proe
ven uitgezet die veel samenwer
king van u met uw co-piloot ver
langen. Zoals de weg vinden
met behulp van een beknopte
uitleg van verkeerssituaties. Of
met alleen een kaart in de
hand. Een andere proef is op
tijd rijden, waarbij een gemid
delde snelheid van vijftig kilo
meter per uur móet worden
aangehouden. Alles in uw eigen
auto, oldtimer of newtimer. Of
voor die ene keer in een bijvoor
beeld gehuurde BMW Z3 of Mer
cedes cabrio.
Verzamelpunt
Vanuit het verzamelpunt in
Limburg wordt via rustieke bin
nenwegen koers gezet naar de
heuvels van Luxemburg. De dag
teller staat op nul. Via bolle
tje-pijltje, de manier van navige
ren in de rallysport, moet de bij
rijder via gesproken aanwijzin
gen de te rijden route overbren
gen. In de dagen daarop zal
steeds meer informatie niet
meer voorhanden zijn. Hier
door worden de aanwijzingen
lastiger en wordt bijvoorbeeld
het berekenen van de afstand
van A naar B met de kilometer
teller noodzakelijk.
De Ardennen herbergen een op
dracht die eenvoudiger lijkt
dan het is: rij de route op de
kaart met een gemiddelde snel
heid van 50 kilometer. U krijgt
een stopwatch om de tijd te
klokken en een lijst met gege
vens over hoelang u over een
bepaald traject mag rijden om
het gewenste gemiddelde te be
halen. Hoe het gemiddelde
wordt gehaald, bepaalt u zelf,
zolang de verkeersregels maar
niet worden geschonden.
Autoreis: 20, 21 en 22 mei
Maximum aantal deelnemers: 60
equipes. Prijs: 995,- per equipe
(dus twee personen).
Inclusief' Overnachtingen (op basis
van tweepersoonskamers in driester
ren hotel), alle maaltijden en alle op
drachten.
Originele naambadge en rallyschilden,
routeboeken, ingetekende kaart en cij
ferboek, en aantal prijzen.
Begeleiding door 5 professionele
equipes
Meer informatie en inschrijven?
Ga naar de website van de krant
en klik op de rubriek Auto.
Auto besteedde vorige
week aandacht aan de
comeback van de buggy. Ri
chard van den Haak rea
geerde spontaan op een
van de gebruikte foto's. De
afgebeelde foto uit het al
bum van Henk Schollen,
bleek de omslag te zijn van
het jongerenblad Anno Nu
van oktober 1969. „Met dit
blad dat we met een aantal
vrijwilligers maakten de
den we in die tijd heel wat
stof in Apeldoorn (en ook
landelijk) opwaaien. Van Henk Schollen kregen we toen
voor een paar dagen een buggy te leen. We hebben er
heel wat lol mee gehad! De fotograaf was Perry Pieter.
Het model was Ellen Bijloo, een vriendin van mijn
vrouw, die er erg goed uitzag (vooral in badpak). Op de
motorkap van een auto hoorde een schaarsgeklede
vrouw, nietwaar. Het blad is na twee jaar ter ziele ge
gaan aan geldgebrek. Ook in die tijd gingen idealen en
geld niet hand in hand."