fllltoRflte ÉSfci Houd de gepoetste kant boven!' Ivento GT trend Uitdaging in Ardennen anno nu Perfect onderhoud in samenwerking met AutoTrack.nl .3113-315680 tnl/auto gjactie@pzc.nl 31,4460 AA Goes Btie-exploitatie: ^Midden-Zeeland: 0113-315520; ^Vlaanderen: 0114-372770; al: 020-4562500. ig28 januari 2005 Auto r X met gratis specialisme AutöTeam Al vanaf 142,- O De onbegrijpelijke Volvo-redames 32% O De Toyota-spot met de als vrouw verklede man 27% O De 'kontenreclame' van de Renault Megane 13% O De wakvisser in zijn Opel stationcar op het ijs 8% O De overactieve autoverkoper van Citroën 7% O Mitsubishi Colt-dame die onder het water rijdt 4% O Mazda met z'n ZoemZoemZoem 4% O De flirtende straaljagerpiloot van Citroën 3% O Fiat met het Don't call me baby-liedje 2% S Fred van Raaij, docent Reclame Psychologie aan de Universiteit van Tilburg: "Vaak is het idee achter een reclamecampagne wel goed, maar is de uitvoering te moeilijk. Een commercial kan bij de ene doelgroep zeer goed ontvangen worden, terwijl de andere die ervaart als onbegrijpelijk of irritant. Uiteindelijk zal een autofa brikant het imago willen verstevigen door kijkers zoveel mogelijk positieve associaties mee te geven. Hoewel er veel mensen zijn die denken niet gevoelig te zijn voor re clame, neemt iedereen er wel iets mee van mee." Ga naar de website van de krant en klik op Auto Jongerenblad irijvaardigheids- sus is spannend en rzaam. Maar je et er ook stalen ze- »en voor hebben, [persoonlijk ver- Rien van der Steen oop van der Pol JA ls je nog nooit een lm rijvaardigheidscur- sus hebt gedaan, en je staat op D-day in alle vroeg- oor de badkamerspiegel, loopje kans dat ineens een huivering over je ruggen- trekt. Durf je dat wel, slip- Je krijgt altijd al de krie- van piepende banden en :nd rubber. Hoe hard gaat niet? De huivering kan smaken voor lichte misse nd. Stel dat je straks over op slaat of je laat van je stuur los - je hele auto gort! En krijg je geen vier handen als je je Michelin- mishandelt, of bromt je pst straks van kromme fti- nnen en dagageldkos- Neem van ons aan: hel en coureurs worden niet acht op het rijvaardigheids- mm. Liever niet zelfs. Elke instructeur daar heeft ook ooit de eerste bijzondere vaardighe den moeten leren met uitslui tend zijn rijbewijs B op zak. Hij weet dus uit ervaring hoe lastig het is om tegen al je fysieke alarmbellen in - klamme han den, bonzend hart, droge keel - moedwillig net iets te hard een gladde bocht in te moeten stu ren. Wat hij dus nooit zal doen is zeggen: „Kijk, als je nu met 80 km per uur naar die bocht ginds stuift, zul je zien dat je halverwege - er verschrikkelijk hard uit vliegt. Veel plezier, en waarom heb je trouwens geen helm meegebracht?" Rollator-parkeren Welnee. In het begin denk je in een senioren-workshop rolla tor-parkeren terecht gekomen te zijn. De instructeur laat je vol op de rem gaan met 20 km per uur. Sjongejonge, dat is me wat. Dan nog eens bij 30, en ver volgens met 40 per uur. Leer je daar beter mee remmen soms? Ook ja, dan voel je eens hoe het abs-systeem tegen je schoenzo len klopt. Maar je leert bovenal beter gas geven. Elke keer zet hij namelijk een pylonnetje en daaraan zie je hoe griezelig snel je remweg toeneemt naar mate je harder.rijdt. Net op tijd stil voor het pylon netje? Dan gaan we nu tien kilo meter harder en op dezelfde plek remmen, zegt de trainer. Hij communiceert met de deel nemers door een walkietalkie, die in contact staat met ontvan gers in de auto's. Terwijl je even later het gillende oranje puntmutsje tien meter onder je bumper meeschraapt, denk je terug aan zijn uitleg 'belache lijk 30 km-bordoverste kend kind...., ...geen schijn van kans...' Zo wordt elke oefening lang zaam opgebouwd. „Houd de ge poetste kant boven!", roept de instructeur als er weer eentje onbesuisd een pirouette draait. Hardrijden is voor de gekken. hier worden stuurlieden ge kweekt die als enige en heiüge missie hebben te allen tijde meester te blijven over hun voertuig en koste wat kost een ongeluk te vermijden. Rijden met twee wielen op een spek gladde strook en twee op stroef asfalt leert je wat er gebeurt als je per ongeluk in de berm stuurt. Met alle wielen over de gladde strook rij je feitelijk over een beijzeld wegdek - al leen rust kan je dan redden. De techniek is niet moeiüjk, de pa niek is moeilijk. Tegenwoordig zijn de meeste auto's uitgerust met abs, het remsysteem dat voorkomt dat de wielen bij heftig remmen blokkeren. Daardoor blijft de wagen ook bij een noodstop be heers- en vooral bestuurbaar. Om het verschil aanschouwe lijk te maken heeft de school de abs onder de demonstra- tie-0pel vandaan gesloopt. Met een aanloop stormt de instruc teur op de gladde strook af om vervolgens het rempedaal door de vloer te trappen. De Opel be gint een sierlijke pirouette van 360 graden en - dat is een na tuurwet - blijft wel zijn koers in één rechte streep vervolgen. Kenner Wie durft mag een keertje mee en nadat een kenner ons influis tert dat we voorin moeten gaan zitten, wagen we het erop. Het blijkt mee te vallen, al hebben we tijdens de slip totaal geen idee waar hemel of aarde zich bevinden. De instructeur lacht een duivels lachje naar de door- eengehusselde inzittenden, in de wetenschap dat wij dit straks op de A2 vast niet zelf gaan uitproberen. Als we eenmaal de eerste schroom hebben afgeworpen, neemt het zelfvertrouwen toe, en kan het hier en daar ietsje harder. Remmen, sturen, uitwij ken. Een soort slalomproef tus sen pylonen - „neenee, niet sla lommen, maar hard insturen. dan recht, insturen en weer recht, anders gaat je auto dan sen". De jongste cursist Peter krijgt voortdurend op zijn duvel. Peter (19) is gretig en niet bang, stuurt eigenlijk heel goed, maar geeft vermoedelijk het verkeerde voorbeeld door steeds net wat harder te gaan dan de instructeur aangeeft. „Nog een keer, en je kunt het terrein verlaten", buldert de man. Het is niet helemaal fair, maar we snappen het wel. Als jonge leerlingen straks de weg op gaan en de gebraden haan uithangen - stoer aan vrienden laten zien wat ze nu allemaal durven - heeft de cursus natuur lijk een averechts effect. Na een paar uur treedt al wat routine op, maar ook breekt een helder besef door: we kun nen vanavond amper meer au torijden dan toen we vanmor gen kwamen. Alleen weten we veel beter wat we allemaal niet kunnen. De Peilstok CAls gevolg van de gladheid en sneeuw- val was de ochtendspits van afgelopen maandag de op vier na drukste aller tijden. Hoe anticipeert u als automobilist op dit soort weersomstandigheden? Vertrekt u eer der of later van huis of kiest u voor het open baar vervoer? Of biedt een alternatieve route wellicht uitkomst? Stem mee. Ga naar de website van de krant, klik op de rubriek Auto en bekijk de spots. Volvo: volop vraagtekens Wat is de slechtste autoreclame, vroe- gen wij u vorige week. Bijna een derde van alle stemmers kiest voor de recente spo tjes van Volvo. Ze zijn volkomen onduidelijk, zo blijkt uit de vele reacties. Maar ook de reclame van Toyota, met een als vrouw ver klede man met autopech, valt zeer slecht. De aanstootgevende 'billenredame' van de Renault Megane maakt de top drie compleet. Wat is de slechtste autoreclame? O;Rijvaardigheid Met rij-trainingen kun je auto mobilisten bewust maken van gevaarlijke verkeerssituaties. Deelnemers worden getraind in het herkennen, beheersen en voorkomen van gevaren. De trainingen bestaan uit theorie en oefenen in bijvoorbeeld stuur- uitwijk- (zie foto) en remtechnie- ken, onder- en overstuur en veilig uit de berm sturen. Oi Rijvaardigheidscursus- ■-* sen gaan binnen enkele jaren deel uitmaken van de rijbewijs-opleiding. Het wachten is op verze keraars die premiekorting geven wanneer je een diploma rijvaardigheid overlegt. Door verkeersongelukken sterven jaarlijks ongeveer 1.100 Nederlanders. Ruim tienduizend lichte of zwaargewonde verkeers slachtoffers moeten zich in het ziekenhuis laten behandelen. Heel veel ongevallen worden veroorzaakt doordat bestuurders de controle verliezen. Esp, elektronische slip controle, kan veel ellende voorkomen. Het systeem treedt op bij te hard genomen bochten, op glad wegdek en bij onverwachte uitwijk manoeuvres. Het remt daarvoor volautomatisch afzonderlijke wielen af en tempert overmatig motorvermogen. Over 2 weken Paardenkrachten op Parade LAuto besteedt op internet al volop aandacht aan de AutoRAI. Met het laatste nieuws, openingstijden, online ticketverkoop en routebeschrijving. De strijd om het beste idee van lezers om auto's te verbe teren heeft al meer dan 700 stemmen opgeleverd. Heeft u al gestemd? Renault Fluence De laatste nieuwtjes online: Een foto-impressie van de Parade in Amsterdam Renault voegt Fluence toe aan lange lijst concept cars op AutoRAI Avento Gran Turis- heeft de titel cara- ivan het Jaar 2005 4e wacht gesleept. Gran Turismo (GT) is een w ontwerp, zowel binnen uiten. Avento zegt goed ge- 'n te hebben naar intensie- toravanners. Daarom is de Turismo uitgerust met verwarming en vloerver- ®ing, panoramisch dak- individueel verstelbare lat- odembedden en een deur- met rolgordijn. Avento as- Weert caravans in dezelfde :k als Kip in Hoogeveen. merk Avento is sinds twee bij Kip ondergebracht, been werd Avento in Meer- gebouwd. In 2002 ver- fcn voor het eerst sinds vijf een nieuw model op de ft en een jaar later werden de interieurs opnieuw ontwor pen. Ontwerp Veel caravans zijn sindsdien breder geworden. Avento hand haaft nog altijd een model met een breedte van 2.20 m., maar veel gewilde indelingen zijn binnen die afmeting niet meer in te bouwen. Avento houdt het daarom bij 2.30 m. als maxima le breedte voor die doelgroep. De Avento Gran Turismo is ont worpen door de Eindhovense designer Kooymans, die samen werkte met Duvedec, een on- De Avento Grand Turismo. derneming die veel ontwikke lingswerk doet voor de auto-in dustrie en onder andere samen werkte met Volvo en Pininfari- na. De Avento Gran Turismo heeft een hagelbestendige polyester dakplaat en een centraal ener gie regelsysteem, zoals ook Kip dat toepast. De GT Superbe 500 TF kent vloeistofverwarming met zonnepaneel, een elek trisch bediende lattenbodem en een mover, die de caravan elektrisch op zijn plek zet. Altijd al eens een ral ly willen rijden? Met AutroTrack.nl en auto kan die wens in ver vulling gaan. Auto en AutoTrack.nl organise ren voor liefhebbers van autorij den een driedaagse autoreis door Nederland, België en Luxemburg. Met een heuse ral lywedstrijd, ook al is winnen niet het belangrijkste. Onderweg worden diverse proe ven uitgezet die veel samenwer king van u met uw co-piloot ver langen. Zoals de weg vinden met behulp van een beknopte uitleg van verkeerssituaties. Of met alleen een kaart in de hand. Een andere proef is op tijd rijden, waarbij een gemid delde snelheid van vijftig kilo meter per uur móet worden aangehouden. Alles in uw eigen auto, oldtimer of newtimer. Of voor die ene keer in een bijvoor beeld gehuurde BMW Z3 of Mer cedes cabrio. Verzamelpunt Vanuit het verzamelpunt in Limburg wordt via rustieke bin nenwegen koers gezet naar de heuvels van Luxemburg. De dag teller staat op nul. Via bolle tje-pijltje, de manier van navige ren in de rallysport, moet de bij rijder via gesproken aanwijzin gen de te rijden route overbren gen. In de dagen daarop zal steeds meer informatie niet meer voorhanden zijn. Hier door worden de aanwijzingen lastiger en wordt bijvoorbeeld het berekenen van de afstand van A naar B met de kilometer teller noodzakelijk. De Ardennen herbergen een op dracht die eenvoudiger lijkt dan het is: rij de route op de kaart met een gemiddelde snel heid van 50 kilometer. U krijgt een stopwatch om de tijd te klokken en een lijst met gege vens over hoelang u over een bepaald traject mag rijden om het gewenste gemiddelde te be halen. Hoe het gemiddelde wordt gehaald, bepaalt u zelf, zolang de verkeersregels maar niet worden geschonden. Autoreis: 20, 21 en 22 mei Maximum aantal deelnemers: 60 equipes. Prijs: 995,- per equipe (dus twee personen). Inclusief' Overnachtingen (op basis van tweepersoonskamers in driester ren hotel), alle maaltijden en alle op drachten. Originele naambadge en rallyschilden, routeboeken, ingetekende kaart en cij ferboek, en aantal prijzen. Begeleiding door 5 professionele equipes Meer informatie en inschrijven? Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Auto besteedde vorige week aandacht aan de comeback van de buggy. Ri chard van den Haak rea geerde spontaan op een van de gebruikte foto's. De afgebeelde foto uit het al bum van Henk Schollen, bleek de omslag te zijn van het jongerenblad Anno Nu van oktober 1969. „Met dit blad dat we met een aantal vrijwilligers maakten de den we in die tijd heel wat stof in Apeldoorn (en ook landelijk) opwaaien. Van Henk Schollen kregen we toen voor een paar dagen een buggy te leen. We hebben er heel wat lol mee gehad! De fotograaf was Perry Pieter. Het model was Ellen Bijloo, een vriendin van mijn vrouw, die er erg goed uitzag (vooral in badpak). Op de motorkap van een auto hoorde een schaarsgeklede vrouw, nietwaar. Het blad is na twee jaar ter ziele ge gaan aan geldgebrek. Ook in die tijd gingen idealen en geld niet hand in hand."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25