De trauma' s van Pete Townshend Blijven leven en bewegen R.E.M. is nog altijd voorspelbaar onvoorspelbaar Tommy, the musical 25 Feeder woensdag 26 januari 2005 Scene uit Tommy, the musical at er een luchtige theaterversie is ge maakt van de rocko pera Tommy uit 1969 van The Who is gezien de inhoud van het stuk wonderlijk. Het naargeestige en deels autobio grafische verhaal van schrij ver-componist Pete Townshend over incest, moord, drugsverslaving, sa disme en fascisme lijkt niet geschikt voor een musicalpu- bliek. Vanavond gaat Tom my, the Musical in première in Breda. Het bestaan van de musical versie is waarschijnlijk te danken aan de hits 'Pinball Wi zard' en 'See Me, Feel Me' en de pakkende opbouw van het stuk als geheel. De rockopera houdt al meer dan 35 jaar de gemoede ren bezig. En niet alleen omdat er door de jaren heen telkens nieuwe bewerkingen versche nen als film, ballet, en uiteinde lijk als musical. Tientallen jaren vroegen Who-fans zich af of the 'Ama zing Journey' van Tommy, een verkapte autobiografie was van Pete Townshend zelf. En of de plot misschien iets te maken had met zijn woedeaanvallen als hij op het podium stond? Er moet in elk geval iets grondig mis zijn gegaan in zijn vroege jeugd. De popster maakte hier door de jaren heen wel toespelin gen op, maar hulde zich meestal in nevelen, 'omdat hij het zelf eigenlijk ook niet wist'. Pas in 2003 vallen er wat meer puzzelstukjes op zijn plaats als de gitarist gearresteerd wordt, omdat hij kinderporno gedown- load zou hebben. Scotland Yard neemt zijn dertien computers in beslag, maar vindt niets. Als Pe te snel weer vrij is, geeft hij in The Observer tekst en uitleg. Ja het klopte, hij had een keer zijn creditcard gebruikt om voor vijf dollar een foto met kinderporno te bekijken. 'Het is duidelijk dat ik schuldig ben, maar mijn gewe ten is zuiver', verklaarde hij. Townshend was naar eigen zeg gen zonder opzet met kindermis bruik op internet in aanraking gekomen. Ook het feit dat er zo wel in zijn computers als in zijn huis geen kinderporno is aange troffen, is voor de fans voldoen de om Townshend volledig te re habiliteren. De rechter dacht daar anders over. De gitarist kwam er van af met een beris ping, maar voor een periode-van vijf jaar staat de naam Townshend op de zogenaamde Sex Offenders List. In de nasleep van de rechtszaak vertelde de drijvende kracht ach ter The Who dat hij zelf in z-ijn jeugd 'waarschijnlijk' het slacht offer was geworden van sek sueel misbruik. Het werd met an- van de doofstomme en blinde jongen Tommy gaan. De onder werpen waren voor Townshend te confronterend, daarom vroeg hij tijdens de voorbereidingen op de rockopera in 1968 aan bas sist John Entwistle of hij de lied jes wilde schrijven. Mythe Townshend werkt op dit mo ment aan een autobiografie waarin alles onthuld zal wor den. Als hij daarin zou beweren verkracht te zijn, is dat op zijn minst opmerkelijk, omdat hij zich er tot nu toe niets van kon herinneren. Is Townshend in zijn eigen mythe gaan geloven? Wat de uitkomst ook zal zijn, het is duidelijk dat de gebeurte- oorlog hadden meegemaakt. De componist ontdekte vorig jaar na gesprekken met zijn moe der, dat zijn ouders na een bom bardement op een theater waar zij hadden opgetreden met hun groep The Squadronairs, meege holpen hadden met het verwijde ren van lijken. Het had hen zo aangegrepen dat ze er nooit meer over wilden praten. Het grote zwijgen van de oor logsgeneratie wordt later een van de centrale thema's in Tom my. Pete zoekt en vindt onder tussen een uitlaatklep in de mu ziek. Uitgerekend van oma Den ny krijgt hij een gitaar. Als hij op 12-jarige leeftijd sa men met zijn vriend John Ent wistle dixieland zit te spelen, dere woorden steeds duidelijker dat het door hemzelf gecreëerde hoofdpersonage Tommy Walker uit de roemruchte rockopera nie mand anders was dan Pete Townshend zelf. De jongen, die door een oom was verkracht, zou hijzelf zijn. Het verhaal kan kloppen. Op vijfjarige leeftijd logeerde hij achttien maanden bij zijn seksverslaafde en labiele oma Denny, omdat zijn ouders tijdelijk uit elkaar gingen. 'Ik denk dat er in die periode man nen mijn kamer zijn binnengeko men', stelt Pete in The Observer, maar een aanranding kan hij zich niet herinneren. Feit is wel dat nummers als 'Cousin Kevin' en 'Fiddle About' expliciet over het martelen en verkrachten nissen in Pete's jeugd van cru ciaal belang waren voor zijn mu zikale carrière en dus ook voor Tommy. De nummers die Townshend voor de band schreef, zaten vol seksuele ver wijzingen. Popliedjes over mas turbatie als 'Pictures of Lily' en travestie in 'I'm a Boy' waren be gin jaren zestig ongekend en zorgden voor het ene media-rel letje na het andere. De zin 'Ho pe I'll Die Before I Get Old' uit 'My Generation' was niet alleen een eerbetoon aan de jeugd, maar ook een motie van wan trouwen aan het adres van de vo rige generatie. Townshend haat te de zwijgzaamheid van zijn ouders over de verschrikkingen die zij tijdens de Tweede Wereld- klaagt Denny met haar hoofd om de hoek van de deur 'of ze willen ophouden met die pokke- herrie'. Townshend wordt ra zend en gooit de gitaarverster ker naar het hoofd van zijn grootmoeder. Als die snel de deur dichttrekt, vliegt de ver sterker door het spiegelglas. Hier ligt de kiem voor het num mer 'Smash the Mirror'. Zo zijn meer momenten uit Townshends leven in verwron gen vorm terug te vinden in de plot van 'The Rendition of Tho mas' zoals de gitarist het stuk vaak aankondigde. Tommy is net als Townshend een oorlogs baby. De jongen die na de Eer ste Wereldoorlog doofstom en blind wordt na het zien van een moord op de minnaar van zijn moeder, vervolgens misbruikt wordt, als twintiger verlossing vindt en uitgroeit tot een goeroe die uiteindelijk niet wordt begre pen, komt overeen met Townshend's zwarte jaren na de Tweede Wereldoorlog bij zijn oma. Later ziet 'de blinde' Townshend het licht bij de India se goeroe Meher Baba aan wie hij het album opdraagt. Toeval lig overlijdt de goeroe kort daar na op 74-jarige leeftijd, na 43 jaar gezwegen te hebben. Als je Tommy bekijkt als een ge schiedenis van de rock-'n'-roll vallen alle puzzelstukjes op de goede plaats. Kort gezegd ver telt Townshend het verhaal van de generatie die na de oorlog vol wassen wordt. De jeugd zet zich af tegen de getraumatiseerde ouders met rebelse rocksongs. Vervolgens maakt de woede over de verkrampte samenle ving midden jaren zestig plaats voor de blije liefdesboodschap van de hippies. Drugs als LSD en de ontdekking van de wijzen uit het oosten brengt de jeugd in hogere sferen. The Who be schrijft dit proces. Tommy de flipperkoning is een ziener ge worden die in de voetsporen treedt van Jezus, Boeddha, Kris hna en Meher Baba. Verrassend genoeg heeft Townshend een bloedhekel aan het geneuzel van de hippies. Woodstock om schrijft hij als volgt: 'It's the American Dream. Not My Dream'. Het is dan ook niet vreemd dat de rockopera een cy nisch einde kent. De massa vol gelingen van Tommy haakt ge desillusioneerd af als de Wester se goeroe het gebruik van drugs en drank verbiedt in zijn 'Holi day Camp'. Tommy blijft alleen achter. De boodschap van Townshend is duidelijk. Woede, drugs, drank, seks en sektes hel pen niet. Je moet je problemen uiteindelijk toch zelf oplossen. Een nuchter einde van een 'Ama zing Journey'. Rob Musters 'Tommy, the musical'. Onder meer te zien in: 25 tot en met 30 januari in het Chassé Theater in Breda; 4 tot en met 6 februari in het Capitole Thea ter in Gent; 15 tot en met 27 februari Stadsschouwburg Antwerpen; 19 tot en met 24 april Nieuwe Luxor Thea ter Rotterdam. Feeder was altijd een (punk)rockband die balan ceerde op het snijvlak van mainstream en underground. Op hun nieuwe, vijfde album Pushing The Senses blijkt de ba lans definitief te zijn doorgesla gen naar het eerste. De Britten klinken melodieuzer, verzorg der en geschikter voor het sta dion dan ooit. Zanger-gitarist en songschrijver Grant Nicho las: „Het gaat nu minder om het lawaai en meer om de songs." Naast de titelsong, is ook 'Pil grim Soul' een vrij stevig num mer. Maar in de overige acht songs van Feeders nieuwe al bum draait het duidelijk om het liedje, de orkestratie en de sfeer in plaats van power en ruige gi taren. „We wilden niet gefor ceerd heavy klinken", verklaart Nicholas de softere muzikale in- valshoek. „Daarom hebben we gezocht naar een organisch ge luid. Er zijn nog wel rockmo- menten. 'Pushing The Senses' is natuurlijk een ouderwetse Fee- dersong. En zo had ik er nog een paar geschreven. Maar die heb ben het album niet gehaald. Het is dus niet zo dat we van plan waren een mellow plaat te ma ken. We hebben gewoon de bes te songs genomen." De songs komen wel anders tot stand, zegt hij, dus dat heeft er vast ook mee te maken. Sinds de dood van drummer Jon Lee, die deze maand drie jaar geleden een eind aan zijn leven maakte, gaan bassist Taka Hirose en hij niet meer de oefenruimte in om te jammen. „Ik schrijf de num mers nu alleen, speel zelf alle partijen in en maak er demo's van. In de studio vervangen we de drum- en baspartijen en voe gen we zang en.hier en daar wat arrangementen toe." De dood van Jon Lee greep Ni cholas erg aan. Aanvankelijk wist Nicholas niet eens of hij verder wilde met de band. Maar hij moest wel, al was het alleen om niet te hoeven nadenken. Uit eindelijk heeft de tragische ge beurtenis zijn kijk op het leven veranderd. „Ik ben bewuster gaan leven, positiever gewor den. Ik besef dat de enige ma nier om gelukkig te zijn is dat je steeds blijft proberen dingen te vinden die je leuk vindt en je een completer mens maken. Blij ven leven en bewegen. Dat is ook waar de titel van deze plaat voorstaat." Ploeteren Het leek Nicholas wel wat om Pushing The Senses te laten pro duceren door Brian Eno. Dat had vast interessante dingen op geleverd, denkt hij. En zover staan ze muzikaal nou ook weer niet af van U2. Maar Eno had geen tijd. Achteraf is hij blij dat ze voor de derde keer op rij Gil Norton (The Pixies, Foo Figh ters) in de arm hebben geno men. „Gil kent onze muziek en begrijpt mij. Met Eno had ik waarschijnlijk meer van mijn oorspronkelijke ideeën moeten inleveren." Feeders vorige album Comfort In Sound (2002), de eex-ste zon der Jon en met nieuwe drummer Mark Richardson (ex-Skunk Anansi), betekende na tien jaar ploeteren eindelijk een beschei den doorbraak op het Europese vasteland. Ze toerden er met R.E.M. en Coldplay, werden op de radio gedraaid en speelden op de grotere festivals. In Enge land zelf ging de plaat ruim een half miljoen keer over de toon bank en deden ze een Arena Tour. Of ze het liefst een stadion band zouden willen zijn? Nicho las laat over zijn ambities geen twijfel bestaan. „Zeker weten! We willen all the way gaan. Ei genlijk ben ik geen grote fan van megazalen en stadions, om dat het geluid er meestal be roerd is. Maar het geeft wel een enorme kick om voor zoveel mensen te spelen!" Rob Broere 'Pushing The Senses' verschijnt 31 ja nuari bij Echo/Pias. Feeder speelt 17 maart in Paradiso, Amsterdam. kun je aan de Amerikaanse 'rockband R.E.M. aflezen hoe slecht l'oat in de muziekindustrie. Toen de Athens, Georgia, in 1994 de cd presenteerde, stond R.E.M. aan de wereldtop. Twee jaar eerder had flie positie gegrepen met het meester- nutomatic For The People. De bomen flfoiniet tot aan de hemel, maar de top baken zelfs door het hemeldak heen. 'de promotie van Monster - een cd die "aam alle eer aandeed, het is de enige Peve misstap van de groep - werd voor '•weken een kasteel afgehuurd even bui- Dublin. Journalisten werden vanuit de .wereld naar Ierland gevlogen, tot Au- en Japanners aan toe. Iedereen alle vier toenmalige bandleden te kon niet op. en ettelijke miljoenen downloads 'hangt de muziekindustrie amechtig in en is een interview met R.E.M. te- tot een gesprek van een kwar to de telefoon met bassist Mike Mills 'hiczich laat bellen. jjij °ok in Dublin? Ik dacht al dat ik je ^zegt_hij zonder een spoor van iro R.E.M. Van links naar rechts: Michael.Stipe, Mike Mills and Peter Buck. foto Paco Torrente/EPA nie. Lieve onzin, ter zake! Kan hij in het kort uitleggen hoe het R.E.M. is vergaan sinds 'Dublin'? „We hebben een periode van veranderingen achter de rug waar we sterker dan ooit uit te voorschijn zijn gekomen. Drummer Bill Berry ging weg en we zijn met z'n drieën doorgegaan. De toewijding aan elkaar is er uiteindelijk door versterkt." Berry verliet de band eind 1997. Een vaste vervanger werd niet aangetrokken. R.E.M. bestaat sindsdien uit zanger Mi- chael Stipe, gitarist Peter Buck en Mike Mills op bas en toetsen. Aanvulling wordt ingehuurd. „Het was een grote schok, toch. Ondanks het begrip voor Bills stap. Wij drieën kwa men ontegenzeggelijk voor de vraag te staan of we door konden gaan. Het was: met pensioen gaan of opnieuw beginnen. Het werd het laatste, we zien R.E.M. als een nieuwe band." Vorig jaar bracht het trio de cd Around The Sun uit. Met melodieuze gitaarrock, gedra gen door Stipe's kenmerkende stem. Het was het jaar van de Amerikaanse presi dentsverkiezingen en van een maatschappe lijk betrokken band als R.E.M. werd welis waar geen politieke plaat verwacht, maar wel wat meer engagement dan op Around The Sun te horen viel. „We zijn nooit open lijk politiek", legt Mills uit. „Je. kunt het ook van de andere kant bekijken. Wat er wel in zit, is erin geslopen. Dat kon ook bijna niet anders, want de politiek hing het hele jaar in de lucht." Het tekent tegelijkertijd de onafhankelijke positie van de groep en zeker is het een be vestiging van de onvoorspelbare geest van zanger en tekstschrijver Michael Stipe. Hij heeft bijvoorbeeld nooit een liefdesliedje willen schrijven. Toen de opmerkingen daarover aanhielden, schreef hij het onver getelijk 'The one I love', dat bij nadere be schouwing ook niet in de categorie viel. „Van traditionele liefdesliedjes moet hij niets hebben." Het enig voorspelbare aan R.E.M. is de on voorspelbaarheid. „Zo kun je het zien. We maken nooit twee cd's die op elkaar lijken. Wij doen wat we willen en voor iets wat al eens hebben gedaan hebben we geen inte resse." Het gevoel van 'Wij doen het voor elkaar' wordt versterkt door Mills vaste overtui ging dat in deze tijd van dance en down loads een welhaast ouderwetse rockband als R.E.M. geen grote hits meer kan scoren. „Het is steeds moeilijker om op de radio te komen." Hij is ook blij met, de onafhankelijke status die de groep in de goede tijd heeft veroverd. „Ik zou nu niet willen starten met een groep. Wat dat betreft ben ik blij dat ik geen twintig meer ben. We hadden nooit meer een label gevonden." REM is begonnen aan een tournee door Eu ropa. Kan de groep de legendarische show in Tivoli in 2003 overtreffen? De basis van het live-repertoire zijn de qua tempo vrij trage songs van Around The Sun. Aange vuld met een aantal van de onvergetelijke hits van de bands, zoals 'Losing my reli gion', maar zonder 'Shiny happy people'. „Van die eerste worden we nooit moe; die ander kunnen we niet meer horen. En wat Around The Sun betreft waren we zelf ook verbaasd over het tempo van de liedjes. We hadden meer up tempo verwacht. Maar we wilden per se een album maken, een groep songs met samenhang. Het bepalen van de volgorde van de liedjes was extra moeilijk, en toen kwam deze volgorde er als beste uit." Buck en Mills maakten zoals altijd de mu ziek. In het geval van Around The Sun zo'n dertig basistracks. Stipe schrijft dan de tek sten. „Zo hebben we dat altijd gedaan. En met zo'n briljante tekstdichter moet je dat niet willen veranderen." Theo Hakkert R.E.M. treedt 3 februari op in AhoyRotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25