Auto COMEBACK van de BUGGY?! hel-op-de-weg-zitters in samenwerking met Q AutoTrack.nl \id iovsiï&óüc: si» Stem mee voor de beste auto-uitvinding 2005 poppE Auto Poppe wintercheck Voor slechts 19,95 controleren wij uw 1 jaar gratis Audi of Volkswagen ©N vloeistoffen V&KWóeHY. lerrwvtësiï tdsclie bijlagen: 0113-315680 xu/vv ozc.nl/auto Sredactie@pzc.nl £,,31.4460 M Goes wertentie-exploltatie: Sen Midden-Zeeland: 0113-315620 i-Vlaanderen: 0114-372770 £«1:020-4562500 rijdag 21 januari 2004 De Peilstok De Loden Leeuw, de prijs voor de meest irritante televisiespot, is onlangs door hetTros-consumentenprogramma Radar uit gereikt aan Frits Bom voor 'de Leningman'. Autoreclames zijn soms ook niet mis. Zie de Toyota-reclame met die als verleidelijke vrouw verklede lelijkerd. De spot van Citroën, met de maffe straaljagerpiloot. En wat vindt u van die volstrekt onbegrijpelijke Volvo-re- dames? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Belastingdruk O Vorige week vroegen we wat u zou be- wegen om een schone auto zoals de Toyota Prius aan te schaffen. De helft van alle stemmers vindt vrijstelling van bpm (belas ting op personenauto's en motoren) de beste stimulans. Korting op wegenbelasting en brandstof trekken beide een kwart van alle stemmers over de streep. Wat zou u bewegen een schone auto te kopen? v O Vrijstelling van de bpm 0 Halvering van de wegenbelasting 0 Korting op brandstof Voordeel op parkeertarieven OElly Doeve van Toyota Nederland: „Naast het mili euvoordeel besèffen we dat de volledige vrijstelling van de bpm de verkoop van de Toyota Prius geen windei eren heeft gelegd. Prijsprikkels, die kunnen oplopen tot bijna 9.500 euro korting, spreken natuurlijk aan. De bpm- vrijstelling hebben we in nauw contact met het ministerie van VROM weten te bereiken. Ook in Engeland is de overheid te hulp geschoten. Daar hoeft de Prius-rijder in het centrum van Londen geen tol te betalen." Met verlichte vlaggetjes Bij de inaugurale parade gisteren in Washington reed George Bush in een fonkelnieuwe presiden tiële limousine, een diepzwarte Cadillac DTS. De Cadillac One is met de hand gebouwd en uitgerust met de modernste pantser- en communicatiesystemen. De stoelen passen zich aan bij dë zithouding van de passa giers en bevatten onder meer een opklapbare computer. De vlaggetjes op de spatborden worden 's avonds besche nen door xenonlampjes. Het productiemodel van de DTS beleeft zijn debuut in februari, op de autoshow van Chicago. Getraind op de trekker Vanaf medio 2006 moeten bestuurders van landbouw trekkers die de openbare weg opgaan een theorie- en praktijkexamen afleggen. Het CBR ontwikkelt het examen, waarvan het praktijkdeel zal worden afgeno men door docenten van agrarische scholen. Nu bestaat alleen een certificaat voor 16- en 17-jarigen. De laatste ja ren gebeuren relatief veel ongelukken met trekkers, die steeds krachtiger en sneller worden en bovendien vaker de openbare weg op gaan. Henk Schollen bij zijn bijna gere animeerde buggy uit 1970. Door Rien van der Steen Als een kind zo blij is Henk Schollen uit Tilburg. Hij heeft zijn jeugdlief de weer ontdekt. Hij was de man die in 1969 de populaire buggy naar Neder land haalde. ,,Na een paar jaar had ik daar genoeg van, hoewel het me erg veel geld oplever de." Kort geleden ontdekte Schollen in Zwolle een van zijn oude buggy's. Hij kocht hem te rug en is hem nu aan het op knappen. Niet helemaal in de originele staat, want veel is ver ouderd. En vooral onveilig. Schollen heeft de kost verdiend met een schadebedrijf, poetsmiddelen en glasrepara tie. Vorig jaar introduceerde hij nog een zelf bedachte borstel- machine, waarmee je een boot vanaf de wal leunt poetsen on der de waterlijn. Want 'koop een boot, dan poets je je dood' is een veelgehoord gezegde in de vaar- wereld. In de garage van zijn spierwitte woning in Berlcel-En- schot koestert Schollen (64) zijn hervonden kleinood op wie len. „Moet je kijken. Ilc ga zo veel mogelijk vernieuwen. Al les moet eraf. Want vooral de remmen kunnen heel wat be ter." Sprongetje Eind jaren zestig van de vorige eeuw begint het fenomeen bug gy aan deze kant van de aard bol bekend te worden. De Ame rikaanse botenbouwer Bruce Meyers knutselt dan op basis van zand- en strandautootjes, dune buggy's genaamd, wat lich tere onderstellen in elkaar. Aan boord zit alleen het hoogst noodzakelijke: motor, een stuur, twee stoeltjes en een can vas nooddakje. Meyers Manx he ten deze minimalistische fun-autootjes, die in het rechtse en steeds verder motoriserende Amerika in feite de anti-auto symboliseren. Er komen na het succes van de Manx talloze va rianten die elke beschrijving tarten. Snel wordt wel duidelijk dat chassis en motorblok (ach terin) van een VW-Kever de suc cesvolste basis vormen. Verbaasde vakantiegangers zien de gemotoriseerde polyes ter wastobbes rondtuffen, en soms zelfs steigeren bij gebrek aan gewicht op de voortrein. Men raakt gecharmeerd van het vrijheidsidee en de speelse vormgeving. De onconventionele buggy prik kelt ieders fantasie. In 1969 staat er zelfs eentje op de Volks wagenstand, op de autoshow van Genève. In het jaar waarin Armstrong en Aldrin naar de maan worden geschoten, vindt ook Schollen de tijd rijp om een sprongetje te wagen. Hij stapt op het vliegtuig en bestu deert gefascineerd de buggysce- ne aan de westkust van de Vere nigde Staten. Schollen neemt voor 635 dollar per stuk uit Boston wat bouwpakketten mee naar huis, en korte tijd la ter lanceert hij zijn FB 8251 in Udenhout. In drie jaar tijd ver koopt hij er 750, in psychedeli sche kleurtjes, en aangedreven door boxermotors uit gedateer de Kevers. De 'Woestijnrat' wordt een hit. Kant en klaar ge bouwd kost hij 6.325 gulden, als bouwpakket vraagt de Til- burgse ondernemer er 2.200 piek (1000 euro) voor. Met hetzelfde funkarretje met badkuipcarrosserie zal een paar jaar later ook de Nederlander Arie Ruska furore maken, zeker nadat hij er een verkoopt aan de op dat moment bijzonder in-ne fotograaf Paul Huf. Porsche 356 Het kortstondige succes van de simplistische blitslcever stelt Schollen in staat een succesvol le doorstart te maken met zijn schadebedrijf. Niet lang daarna stopt hij met de buggyhandel. Onlangs, bijna 45 jaar verder, kwam Schollen in contact met een inwoner van Zwolle, die in zijn schuur zorgvuldig een Woestijnrat bewaard had. Met een kenteken van een VW Ke ver uit 1962, in 1970 tot buggy getransformeerd. Het is een buggy die Schollen zelf 35 jaar geleden aan iemand uit Win terswijk verkocht. Deze eige naar deed hem over aan de Zwollenaar, die er een Porsche motorblok inbouwde en niet meer dan 1.500 kilometer had gereden toen het voertuig in de schuur belandde. De buggy met viercilinder 1.6 S uit een Porsche 356 moest nu 3.500 euro opbrengen. Schollen had. het er graag voor over. Als hij klaar is, in maart, gaat de buggy weer de weg op. Onder tussen speelt Schollen met de gedachte opnieuw een bouw pakket voor buggy's op de markt te brengen. Een Woes tijnrat met schijfremmen, dat zou wat zijn, mijmert de gele genheidsuitvinder. En dan mis schien de hotpants ook weer? Range Rover Sport Over 3 weken De primeurs van de AutoRAS QAuto besteedt op internet nu al volop aandacht aan de AutoRAI (10-20 februari) met foto's van de pri meurs en nieuwtjes., U vindt er ook extra's zoals online kaartverkoop en infor matie over openingstijden. De laatste nieuwtjes online: Verrassende terugblik op ruim 100 jaar AutoRAI Beurs verwelkomt imposante Range Rover Sport Ga naar de website van de krant en klik op Auto 7 ijn vrouwen mindere chauffeurs dan mannen? U Ongeveer de helft van de kvolking denkt van wel. En hebben we het voorname- Üjkover dat deel van de bevol- dat zich iedere dag moet dieren. Het zijn dezelfden die, f^eer ze 's zondagsmiddags Pet hun partner op bezoek zijn Nest, zonder overleg, want Zelfsprekend, achter het Zr plaats nemen. Ze rijden Zers 'voor het werk' wel min- S?ns dertigduizend kilometer ferjaar? Ze zitten veel op de weg, ®frnen ze dat zelf. Die hoefje Jb te vertellen. Die nemen «theft het liefst in eigen Zd. Ze weten precies hoe ver ®iog met honderdveertig wrkunnen rijden op de lin- helft voor ze - op het aller- 'alste moment - in één machti- Nalom de afrit naar de woon- r Mts nemen. Dat daardoor minstens zes mensen op de ikhterbaan vol in de remmen '«ten is eigen schuld dikke t Hadden ze maar beter a°cten anticiperen op een doorgewinterde chauffeur. Files,, daar zijn ze ook heel han dig in geworden. Wat nou op tijd invoegen? Dat doen watjes. Tot op het allerlaatst gebruik maken van de ruimte die er is en je dan met geweld ertussen wurmen, zó doe je dat! Even uit de file, op- en afrit van een pompstationnetje pakken, scheelt ook zo maar weer drié minuten! Ritsen? Dat ervaren ze als niks anders dan een lega lisering van het recht van de zwakste! Wie durft het langst en het verst door te rijden! Lek ker doorgassen tot het echt niet meer kan. Want er is altijd wel een onnozele hals die je er toch nog tussenlaat. Mist? Nog zo iets wat ze heer lijk vinden! Kruipen al die de fensief rijdende bangeriken on middellijk naar de rechterbaan. Kun je heerlijk met de rechter voet deep down naar huis vlie gen zonder de hete adem van flitspalen in je nek. Want die doen het dan niet zo goed. On dertussen natuurlijk even ont spannen naar huis bellen. Dat we wat eerder thuiskomen. Van wege prettig weer! Wat eten we? Boerenkool? Lekker! En voortdurend met de rechter arm lekker losjes nonchalant óver de passagierstoel. Want an ders ziet het er niet uit als alles onder controle. En het moet gezegd, in nege nennegentig van de honderd ge vallen komen ze daadwerkelijk veilig thuis. Maar ja, die ene, die loopt dus heerlijke boeren kool mis. En daarom rijd ik, als het even kan, liever met vrou wen mee. Bijna veertig lezers stuurden na onze oproep originele ideeën naar de redactie om de auto be ter, veiliger of praktischer te maken. Een panel van deskun digen selecteerde daaruit de vol gens haar acht meest interes sante opties. In de jury zaten Bram Veenhui- zen (Automotive Testlab van de TU Eindhoven), Derlc Egeler directeur RAI Exhibitions) en Auto-redac teur Rien van der Steen. Nu is het uw beurt om te stem men op het idee waarin u het meest gelooft. Op de website van de krant vindt u uitgebrei de beschrijvingen, de reacties van de jury en de afvallers. De genomineerden: Idee 1: Intelligente grille Sluit luchttoevoer af wanneer het koud is. Zodra de motor op werktemperatuur is, gaan de la mellen weer horizontaal staan. Idee 2: Gordellichtje Het vinden van de autogordel in het donker is vaak lastig. Een klein neonstripje bovenop de gordelhouder brengt uitkomst. Idee 3: Ijszeil uit motorkap Als het vriest of gaat vriezen druk je op een knop en komt een zeil uit de motorkap. Je trekt het zeil over de voorruit heen, zodat die niet bevriest. Idee 4: Ruitenverwarming In alle ramen dunne onzichtba re draadjes verwerken waar door stroom gestuurd kan wor den zodat die bij vorst kunnen ontdooien. Idee 5: Roepend stoplicht Bij te snel naderen van een ze brapad of stoplicht klinkt een geluid om de bestuurder te waarschuwen. Idee 6: Instant fietsdrager Uitschuifbare buizen achteraan de auto als steunpunten voor een fietsdrager. Idee 7: Meer cruisecontrol Laat de overheid een cruisecon trol met geïntegreerde ontvan ger voor auto's en motoren ver plicht stellen. De snelheid kan dan dynamisch worden gere geld, afhankelijk van plaats, tijd en situatie. Idee 8: Het gastrapje Onder het gaspedaal wordt een scharnierend kantelstuk aange bracht dat trapsgewijs gas ge ven mogelijk maakt. Daarmee geef je nooit te veel gas en leun je bijvoorbeeld eenvoudig een constante rijsnelheid aanhou den. Het bespaart brandstof. Stemmen? Ga naar de website van de krant, klik op de rubiek Auto en ga naar het AutoRAI-onderdeel. (ijfendertig jaar gele ien waren buggy's ip, evenals hotpants jipsychedelisch be- ang. Henk Schollen jeet zulke fun-karre- |(s aan trendzoekers is kaarsen aan een osnenldooster. On- ings vond hij een mzijn authentieke kstijnratten terug.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 51