Auto
COMEBACK van de BUGGY?!
hel-op-de-weg-zitters
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
\id iovsiï&óüc:
si»
Stem mee voor de beste auto-uitvinding
2005
poppE Auto Poppe wintercheck
Voor slechts 19,95
controleren wij uw 1 jaar gratis
Audi of Volkswagen ©N vloeistoffen
V&KWóeHY. lerrwvtësiï
tdsclie bijlagen: 0113-315680
xu/vv ozc.nl/auto
Sredactie@pzc.nl
£,,31.4460 M Goes
wertentie-exploltatie:
Sen Midden-Zeeland: 0113-315620
i-Vlaanderen: 0114-372770
£«1:020-4562500
rijdag 21 januari 2004
De Peilstok
De Loden Leeuw, de prijs voor de meest
irritante televisiespot, is onlangs door
hetTros-consumentenprogramma Radar uit
gereikt aan Frits Bom voor 'de Leningman'.
Autoreclames zijn soms ook niet mis. Zie de
Toyota-reclame met die als verleidelijke
vrouw verklede lelijkerd. De spot van Citroën,
met de maffe straaljagerpiloot. En wat vindt
u van die volstrekt onbegrijpelijke Volvo-re-
dames? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Belastingdruk
O Vorige week vroegen we wat u zou be-
wegen om een schone auto zoals de
Toyota Prius aan te schaffen. De helft van alle
stemmers vindt vrijstelling van bpm (belas
ting op personenauto's en motoren) de beste
stimulans. Korting op wegenbelasting en
brandstof trekken beide een kwart van alle
stemmers over de streep.
Wat zou u bewegen een
schone auto te kopen? v
O Vrijstelling van de bpm
0 Halvering van de wegenbelasting
0 Korting op brandstof
Voordeel op parkeertarieven
OElly Doeve van Toyota Nederland: „Naast het mili
euvoordeel besèffen we dat de volledige vrijstelling
van de bpm de verkoop van de Toyota Prius geen windei
eren heeft gelegd. Prijsprikkels, die kunnen oplopen tot
bijna 9.500 euro korting, spreken natuurlijk aan. De bpm-
vrijstelling hebben we in nauw contact met het ministerie
van VROM weten te bereiken. Ook in Engeland is de
overheid te hulp geschoten. Daar hoeft de Prius-rijder in
het centrum van Londen geen tol te betalen."
Met verlichte vlaggetjes
Bij de inaugurale parade gisteren in Washington
reed George Bush in een fonkelnieuwe presiden
tiële limousine, een diepzwarte Cadillac DTS.
De Cadillac One is met de hand gebouwd en uitgerust met
de modernste pantser- en communicatiesystemen. De
stoelen passen zich aan bij dë zithouding van de passa
giers en bevatten onder meer een opklapbare computer.
De vlaggetjes op de spatborden worden 's avonds besche
nen door xenonlampjes. Het productiemodel van de
DTS beleeft zijn debuut in februari, op de autoshow van
Chicago.
Getraind op de trekker
Vanaf medio 2006 moeten bestuurders van landbouw
trekkers die de openbare weg opgaan een theorie-
en praktijkexamen afleggen. Het CBR ontwikkelt het
examen, waarvan het praktijkdeel zal worden afgeno
men door docenten van agrarische scholen. Nu bestaat
alleen een certificaat voor 16- en 17-jarigen. De laatste ja
ren gebeuren relatief veel ongelukken met trekkers, die
steeds krachtiger en sneller worden en bovendien vaker
de openbare weg op gaan.
Henk Schollen bij zijn bijna gere
animeerde buggy uit 1970.
Door Rien van der Steen
Als een kind zo blij
is Henk Schollen
uit Tilburg. Hij
heeft zijn jeugdlief
de weer ontdekt.
Hij was de man die in 1969 de
populaire buggy naar Neder
land haalde. ,,Na een paar jaar
had ik daar genoeg van, hoewel
het me erg veel geld oplever
de." Kort geleden ontdekte
Schollen in Zwolle een van zijn
oude buggy's. Hij kocht hem te
rug en is hem nu aan het op
knappen. Niet helemaal in de
originele staat, want veel is ver
ouderd. En vooral onveilig.
Schollen heeft de kost verdiend
met een schadebedrijf,
poetsmiddelen en glasrepara
tie. Vorig jaar introduceerde hij
nog een zelf bedachte borstel-
machine, waarmee je een boot
vanaf de wal leunt poetsen on
der de waterlijn. Want 'koop een
boot, dan poets je je dood' is een
veelgehoord gezegde in de vaar-
wereld. In de garage van zijn
spierwitte woning in Berlcel-En-
schot koestert Schollen (64)
zijn hervonden kleinood op wie
len. „Moet je kijken. Ilc ga zo
veel mogelijk vernieuwen. Al
les moet eraf. Want vooral de
remmen kunnen heel wat be
ter."
Sprongetje
Eind jaren zestig van de vorige
eeuw begint het fenomeen bug
gy aan deze kant van de aard
bol bekend te worden. De Ame
rikaanse botenbouwer Bruce
Meyers knutselt dan op basis
van zand- en strandautootjes,
dune buggy's genaamd, wat lich
tere onderstellen in elkaar. Aan
boord zit alleen het hoogst
noodzakelijke: motor, een
stuur, twee stoeltjes en een can
vas nooddakje. Meyers Manx he
ten deze minimalistische
fun-autootjes, die in het rechtse
en steeds verder motoriserende
Amerika in feite de anti-auto
symboliseren. Er komen na het
succes van de Manx talloze va
rianten die elke beschrijving
tarten. Snel wordt wel duidelijk
dat chassis en motorblok (ach
terin) van een VW-Kever de suc
cesvolste basis vormen.
Verbaasde vakantiegangers
zien de gemotoriseerde polyes
ter wastobbes rondtuffen, en
soms zelfs steigeren bij gebrek
aan gewicht op de voortrein.
Men raakt gecharmeerd van
het vrijheidsidee en de speelse
vormgeving.
De onconventionele buggy prik
kelt ieders fantasie. In 1969
staat er zelfs eentje op de Volks
wagenstand, op de autoshow
van Genève. In het jaar waarin
Armstrong en Aldrin naar de
maan worden geschoten, vindt
ook Schollen de tijd rijp om
een sprongetje te wagen. Hij
stapt op het vliegtuig en bestu
deert gefascineerd de buggysce-
ne aan de westkust van de Vere
nigde Staten. Schollen neemt
voor 635 dollar per stuk uit
Boston wat bouwpakketten
mee naar huis, en korte tijd la
ter lanceert hij zijn FB 8251 in
Udenhout. In drie jaar tijd ver
koopt hij er 750, in psychedeli
sche kleurtjes, en aangedreven
door boxermotors uit gedateer
de Kevers. De 'Woestijnrat'
wordt een hit. Kant en klaar ge
bouwd kost hij 6.325 gulden,
als bouwpakket vraagt de Til-
burgse ondernemer er 2.200
piek (1000 euro) voor.
Met hetzelfde funkarretje met
badkuipcarrosserie zal een paar
jaar later ook de Nederlander
Arie Ruska furore maken, zeker
nadat hij er een verkoopt aan
de op dat moment bijzonder
in-ne fotograaf Paul Huf.
Porsche 356
Het kortstondige succes van de
simplistische blitslcever stelt
Schollen in staat een succesvol
le doorstart te maken met zijn
schadebedrijf. Niet lang daarna
stopt hij met de buggyhandel.
Onlangs, bijna 45 jaar verder,
kwam Schollen in contact met
een inwoner van Zwolle, die in
zijn schuur zorgvuldig een
Woestijnrat bewaard had. Met
een kenteken van een VW Ke
ver uit 1962, in 1970 tot buggy
getransformeerd. Het is een
buggy die Schollen zelf 35 jaar
geleden aan iemand uit Win
terswijk verkocht. Deze eige
naar deed hem over aan de
Zwollenaar, die er een Porsche
motorblok inbouwde en niet
meer dan 1.500 kilometer had
gereden toen het voertuig in de
schuur belandde.
De buggy met viercilinder 1.6 S
uit een Porsche 356 moest nu
3.500 euro opbrengen. Schollen
had. het er graag voor over. Als
hij klaar is, in maart, gaat de
buggy weer de weg op. Onder
tussen speelt Schollen met de
gedachte opnieuw een bouw
pakket voor buggy's op de
markt te brengen. Een Woes
tijnrat met schijfremmen, dat
zou wat zijn, mijmert de gele
genheidsuitvinder. En dan mis
schien de hotpants ook weer?
Range Rover Sport
Over 3 weken
De primeurs van de AutoRAS
QAuto besteedt op internet nu al volop aandacht aan
de AutoRAI (10-20 februari) met foto's van de pri
meurs en nieuwtjes.,
U vindt er ook extra's zoals online kaartverkoop en infor
matie over openingstijden.
De laatste nieuwtjes online:
Verrassende terugblik op ruim 100 jaar AutoRAI
Beurs verwelkomt imposante Range Rover Sport
Ga naar de website van de
krant en klik op Auto
7 ijn vrouwen mindere
chauffeurs dan mannen?
U Ongeveer de helft van de
kvolking denkt van wel. En
hebben we het voorname-
Üjkover dat deel van de bevol-
dat zich iedere dag moet
dieren. Het zijn dezelfden die,
f^eer ze 's zondagsmiddags
Pet hun partner op bezoek zijn
Nest, zonder overleg, want
Zelfsprekend, achter het
Zr plaats nemen. Ze rijden
Zers 'voor het werk' wel min-
S?ns dertigduizend kilometer
ferjaar? Ze zitten veel op de weg,
®frnen ze dat zelf. Die hoefje
Jb te vertellen. Die nemen
«theft het liefst in eigen
Zd. Ze weten precies hoe ver
®iog met honderdveertig
wrkunnen rijden op de lin-
helft voor ze - op het aller-
'alste moment - in één machti-
Nalom de afrit naar de woon-
r Mts nemen. Dat daardoor
minstens zes mensen op de
ikhterbaan vol in de remmen
'«ten is eigen schuld dikke
t Hadden ze maar beter
a°cten anticiperen op een
doorgewinterde chauffeur.
Files,, daar zijn ze ook heel han
dig in geworden. Wat nou op
tijd invoegen? Dat doen watjes.
Tot op het allerlaatst gebruik
maken van de ruimte die er is
en je dan met geweld ertussen
wurmen, zó doe je dat! Even uit
de file, op- en afrit van een
pompstationnetje pakken,
scheelt ook zo maar weer drié
minuten! Ritsen? Dat ervaren
ze als niks anders dan een lega
lisering van het recht van de
zwakste! Wie durft het langst
en het verst door te rijden! Lek
ker doorgassen tot het echt niet
meer kan. Want er is altijd wel
een onnozele hals die je er toch
nog tussenlaat.
Mist? Nog zo iets wat ze heer
lijk vinden! Kruipen al die de
fensief rijdende bangeriken on
middellijk naar de rechterbaan.
Kun je heerlijk met de rechter
voet deep down naar huis vlie
gen zonder de hete adem van
flitspalen in je nek. Want die
doen het dan niet zo goed. On
dertussen natuurlijk even ont
spannen naar huis bellen. Dat
we wat eerder thuiskomen. Van
wege prettig weer! Wat eten
we? Boerenkool? Lekker! En
voortdurend met de rechter
arm lekker losjes nonchalant
óver de passagierstoel. Want an
ders ziet het er niet uit als alles
onder controle.
En het moet gezegd, in nege
nennegentig van de honderd ge
vallen komen ze daadwerkelijk
veilig thuis. Maar ja, die ene,
die loopt dus heerlijke boeren
kool mis. En daarom rijd ik, als
het even kan, liever met vrou
wen mee.
Bijna veertig lezers stuurden na
onze oproep originele ideeën
naar de redactie om de auto be
ter, veiliger of praktischer te
maken. Een panel van deskun
digen selecteerde daaruit de vol
gens haar acht meest interes
sante opties.
In de jury zaten Bram Veenhui-
zen (Automotive Testlab van de TU
Eindhoven), Derlc Egeler directeur
RAI Exhibitions) en Auto-redac
teur Rien van der Steen.
Nu is het uw beurt om te stem
men op het idee waarin u het
meest gelooft. Op de website
van de krant vindt u uitgebrei
de beschrijvingen, de reacties
van de jury en de afvallers.
De genomineerden:
Idee 1: Intelligente grille
Sluit luchttoevoer af wanneer
het koud is. Zodra de motor op
werktemperatuur is, gaan de la
mellen weer horizontaal staan.
Idee 2: Gordellichtje
Het vinden van de autogordel
in het donker is vaak lastig. Een
klein neonstripje bovenop de
gordelhouder brengt uitkomst.
Idee 3: Ijszeil uit motorkap
Als het vriest of gaat vriezen
druk je op een knop en komt
een zeil uit de motorkap. Je
trekt het zeil over de voorruit
heen, zodat die niet bevriest.
Idee 4: Ruitenverwarming
In alle ramen dunne onzichtba
re draadjes verwerken waar
door stroom gestuurd kan wor
den zodat die bij vorst kunnen
ontdooien.
Idee 5: Roepend stoplicht
Bij te snel naderen van een ze
brapad of stoplicht klinkt een
geluid om de bestuurder te
waarschuwen.
Idee 6: Instant fietsdrager
Uitschuifbare buizen achteraan
de auto als steunpunten voor
een fietsdrager.
Idee 7: Meer cruisecontrol
Laat de overheid een cruisecon
trol met geïntegreerde ontvan
ger voor auto's en motoren ver
plicht stellen. De snelheid kan
dan dynamisch worden gere
geld, afhankelijk van plaats,
tijd en situatie.
Idee 8: Het gastrapje
Onder het gaspedaal wordt een
scharnierend kantelstuk aange
bracht dat trapsgewijs gas ge
ven mogelijk maakt. Daarmee
geef je nooit te veel gas en leun
je bijvoorbeeld eenvoudig een
constante rijsnelheid aanhou
den. Het bespaart brandstof.
Stemmen? Ga naar de website van
de krant, klik op de rubiek Auto en
ga naar het AutoRAI-onderdeel.
(ijfendertig jaar gele
ien waren buggy's
ip, evenals hotpants
jipsychedelisch be-
ang. Henk Schollen
jeet zulke fun-karre-
|(s aan trendzoekers
is kaarsen aan een
osnenldooster. On-
ings vond hij een
mzijn authentieke
kstijnratten terug.