WANTED ien witte dame, gered van de ratten Irommels fijne Focus tobt met dreunende banden t)1 23 klassieker Vraag antwoord Bijdehand test 1 TEAMPLAYERS AVONTURIERS DOORZETTERS OAutoTrack.nl vrijdag 21 januari 2005 ukere wolken hin- ïial boven de Borg- ird-stand op de Au- RAI van 1961. Een ilfjaar later viel het fk. Het respectabe- merk kent nog vele (hebbers, onder ItHarm Langkamp, jlieeft een Isabella npéuit 1959. In mijn woonwijk, waar een 30 km-zone geldt, wordt veel te hard gereden. Hoe kan ik nu het beste actie ondernemen? Irene Bloemink van verkeersveiligheidsorganisatie 3VO: „Belangrijk is om de buurt te mobiliseren, samen sta je immers sterk en vind je gemakkelijker gehoor. Stap dan samen naar de gemeente en leg daar de klacht neer. Lever liefst ook bewijsmateriaal in, dus meet met stopwatches hoe hard auto's rijden. 3VO heeft altijd een deskundige medewerker beschikbaar die kan assisteren. 3VO kan ook helpen bij het benaderen van pers, ge meente en politie en met acties op tóuw zetten. Op de website voor uitgebreide informatie over dit probleem." Info: wWw.3Sofnl Heeft u een vraag, mail die dan naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer vragen en antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto. Auto als tv-kamer Op weg naar oma opge scheept zitten met een stel verveelde kinderen op de achterbank? Dan kan televisie in de auto uitkomst bieden. De firma Hirschmann uit Weesp introduceert CarTVdigitale tv voor in de auto. Vereisten zijn een abonnement op Digitenne en de aanschaf van een CarTV set. Digitenne is op dit mo ment alleen nog te ontvangen in de Randstad en omge ving. Wie verder aan het idee wil snuffelen moet in fe bruari naar de AutoRAI, waar Hirschmann en Digitenne het systeem demonstreren. Het kost 949 euro, exclusief montage. CartTV, onder andere Halfords; Info www.cartv nl Digitale tv in de auto. [Gert te Lintelo 'anneer je je hand over de fraaie room witte lak laat glijden, is (te geloven dat de auto i in een zeer treurige Riskeerde. Het is nu twin- i® geleden dat Harm Lang- zijn Isabella kocht. „Hij li hier in Enschede bij een De eigenaar had Ra een veiling en wilde er ivanaf', aldus de 64-jarige kr. „De roest viel mee, li voor de rest zou je zwe- iat-ie dertig jaar onder de mijt had gestaan. Het inte- izag eruit alsof er een lcolo- talten in had gewoond. De Npen waren kapot en de chroomdelen waren bescha digd of verroest. Technisch was er ook van alles mis, al hep de motor nog wel." Voor iemand met enig gezond verstand zou dit voldoende aan leiding zijn geweest om het Duitse relikwie met een grote boog te passeren, maar voor Langkamp was het juist een uit daging. Sterker, de Isabella werd het begin van vier jaar sleutelplezier. Slaapkamer De restauratie begon met een complete demontage, waarbij alles wat twijfelachtig was werd vervangen of hersteld. Langkamps echtgenote kan er over meepraten: „De onderde len lagen zelfs in de slaapka mer. Ilc vond het prima, het Harm Langkamp bij zijn Borgward Isabella. Foto Charel van Tendeloo was prachtig om te zien hoe al les langzaam weer mooi werd!" De motor bleek uiteindelijk in betere staat te verkeren dan Harm aanvankelijk had ver wacht. „Ik heb er, na wat onder- houds- en afstelwerlc, zestien jaar mee gereden. De kilome ters heb ik nooit zo precies bij gehouden, maar ik ben overal met de auto geweest. Vorig jaar begon de motor te rolcen, toen heb ik er maar een andere in ge zet die ik nog had staan." Witte dame Die motor was slechts een van de vele reserveonderdelen die de Borgward-enthousiast heeft liggen. „Bumpers, koplampen, slijtage- delen, voorlopig blijf ik nog wel even rijden hoor! Gelukkig maar, want plaatwerk is er niet meer en ook andere onderde len kom je bijna niet tegen. On- derdelenspecialisten, zoals bij de populaire klassiekermerken, zijn er niet. De meeste liefheb bers hebben net als ilc een on- derdelenvoorraadje, zo kun je elkaar nog wel eens voort hel pen." De onderdelenschaarste weerhoudt Harm Langkamp er niet van zijn witte dame regel matig uit de garage te halen. „Ilc bezoek graag treffens en als het op zondagmorgen mooi weer is, gaan we lekker toeren. En vergis je niet, je lcunt met zo'n Isabella goed meekomen met het moderne verkeer, vroe ger was het een snelle auto." In Duitsland gaan de duimen nog regelmatig omhoog. Daar zijn vooral oudere liefhebbers het merlc nog steeds niet verge ten. „In Nederland is Borgward min der bekend. Parkeer je de auto ergens, trelct er weer iemand een 'deskundig' gezicht en be gint over Wartburg. Ach, mij maakt het niet uit, ilc beleef er al dik twintig jaar plezier aan en daar gaat het om." Botsrevolutie bij Volvo D e kleine Volvo die eind 2006 op de marlet komt, krijgt een revolutionair veiligheidssysteem. Bij een aanrijding schuift het volledige passagierscomparti ment naar voren. De compacte Volvo wordt een twee- deurs model, dat C30 gaat heten. Fiat met brede heupen Fiat heeft foto's vrijgegeven van de nieuwe grote Fiat, de Croma. De auto is 4.75 meter lang en be schikt over een riante binnenruimte. Vanaf juni komt hij te koop. De Croma heeft een gestrekt uiterlijk en een achterkant, waar- De Fiat Croma. bij de bumpers opzij overgaan in brede 'heupen' op de carrosserie. Er komt een leeus uit vijf motoren: cle lichtste is een 130 pk 1.8, gevolgd door een 2,2 liter die 150 pk in de strijd brengt. De multijet-turbodiesels zijn er met 120,150 of 200 pk. Borgward Isabella Coupé Q) Borgward Motor: Transmissie: Gewicht: Topsnelheid: Acceleratie 0-100: 19 sec. 4-cilinder .1493 ec, 75 pk 4-bak, stuurversnelling (zie foto), achterwielaandrijving 1120 kg 150 km per uur Nieuwprijs: 6.772,- euro (VW Kever: 2.409,- euro) Carl Borgward (1890-1963) leg de de basis voor het concern in 1928. Na de oorlog kwam de Bremense fabriek tot grote bloei, met naast het merk Borg ward ook Lloyd en Goliath. Het complex was 650.000 vierkante meter groot en êr werkten meer dan 23.000 mensen. In september 1961 ging het concern te gronde, onder applaus van andere Duitse autofabrikanten. Achteraf kwam uit dat vooral politieke tegenwind en dubieuze adviezen van een 'expert' met connecties 'bij BMW de nieuwe Ford Focus die in februari te koop "fis een fijne auto. Hij laat hier en daar een steekje vallen. 'lien van der Steen nieuwe Ford oogt onopval- I omdat hij zoveel op zijn f#nger lijkt. Alleen de ach tten liggen veel platter «ij de vorige Focus. De nieu- wel groter dan de uit 1998 ^nde voorganger. ®rste dat opvalt wanneer feFocus gaat zitten zijn is Pa perfecte zitpositie. Fij ne stoelen, dito bediening: je kunt overal goed bij, de knop pen zitten op de juiste plek, de instrumenten zijn duidelijk. Wel zijn de middenconsole en portierbekleding zo hard dat je na een poos je knieën gaat voe- len. Achterin valt de ruimte mee, al is het aanzienlijk minder over dadig dan voorin. De carrosse rie doet stijver aan en de baga geruimte is iets gegroeid En dan natuurlijk de weglig- ging. Je zou die nog altijd de maatstaf voor middenklassers kunnen noemen. We kwamen net uit een Peugeot 407 en dan valt ontzettend op hoe soepei tjes zo'n Franse auto aanvoelt en hoe stevig zo'n Ford. Heerlij ke stoelen dus, maar ook irri tant dreunende banden op de ribbelweg. Jammer. We reden een zogeheten First Edition, die straks Sport gaat heten, met een nogal straf onderstel. Dat veroorzaakt het gedribbel en ge dreun op slecht en bochtig weg dek. Het comfort van deze First Edition valt daarom tegen. In de gewone versie, waar we eer der mee reden, viel juist op dat de auto drommels gerieflijk rijdt, en dat met een strakke wegligging. De 1.6 benzinemo tor (van Ford/PSA) doet het ook prima. Hij is niet rumoerig, meer dan krachtig genoeg en pakt lekker op. Toerengeloei De diesel is ook te krijgen met cvt-automaat. Moöi wel, maar een cvt past eigenlijk beter bij een benzinemotor die met ple zier toeren draait. Een diesel houdt daar niet zo van, tenzij je een BMW 535d in gedachten hebt. Nadeel van zo'n mooie continu variabele transmissie blijft het toerengeloei wanneer je het gas flink indrukt. Om de rijgeluiden te beperken is het glas in de voorste portie ren 20 procent dikker, de porti erafdichting dubbel en is in het motorcompartiment meer schuimisolatie gebruikt. Het helpt wel, maar niet afdoende. Na een paar dagen'hadden we een storing - we moesten van de boordcomputer zo snel mo gelijk stoppen. Controle van koelwater en olie bracht niks opzienbarends aan het licht. Ford Nederland stelde nadien vast dat een stekker van het mo- tormanagement losgeraakt was. Lekker, die elektronica. First Edition De Focus debuteert in Nederland op de AutoRai, maar Ford heeft volgens traditie nu al een First Edition-versie om hem 'lekker in de marktte zetten' De First Edition heeft onder meer sportstoelen, sportieve wielophan ging, regensensor, 16 inch lichtmeta len wielen, radio/cd-speler met stuur- bediening, cruise control en voorruit- verwarming. De driedeurs 1.6 kost zo 20.995 euro. De vijfdeurs is 600 euro duurder, de wagon 1.200 euro. Ford Focus 1.9/ Uitrusting: airco, zes airbags, Gewicht: 1.285 kg elektrisch bediende zijruiten j V Vnn V voor, centrale vergrendeling Aanhanger geremd: 1.200 kg en in hoogte en diepte verstel- Verbruik: 1:14 bare stuurkolom. rMnn cnc Prijs 1.6/109 pk TDCI: 27.595 euro Motor/techniek: 1.6 4-cilinder 1.6/90 pk TDCI: 23.595 diesel met 16 kleppen; vermo- Benzine v.a.: 18.295(1.4) gen 109 pk, koppel 240 Nm bij De fordfocus gedraagt 1750 toerea zich heel goed op de weg, maar L x b x h: 4.34 x 1.84 x 1.45 m maakt veel rolgeluid. Hij biedt zijn n- "w,n concurrenten (VW Golf, Toyota Co- Bagageruimte: 385 liter rolla, Opel Astra, Mazda 3. Renault Tank: 53 liter Mégane en Peugeot 307) stevig weerwoord. Rijplezier Bediening Stoelen Tegen Bandengeluid Onderstel (First Edition) Harde middenconsole Score: Q-\ Ford Focus Vignale (cabrio uitvoering) Subaru verkent terrein De Tribeca is een nieuwe cross over van Subaru, een kruising tussen ruim tewagen en terreinau to. De auto krijgt ze ven zitplaatsen. De motor is een drieliter zescilinder boxer met 250 pk, die alle vier de wielen aandrijft. Van de zomer komt hij op de Amerikaan se marlet. De Amerikaanse crossover van Subaru. REWARD: Tiendaagse avonturenreis door het Wilde Westen van Amerika. Het programma: 4.000'km off-road rijden over stoffige wegen, langs canyons en gapende afgronden. Onderweg allerlei proeven afleggen, maar ook raften en lassowerpen. Slapen in originele tipi's bij de prairie indianen. Luxe niet inbegrepen. Ga naar www.autototrackmlgn schrijf je in. De allergrootste autosite van Nederland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23