WANTED
ien witte dame, gered van de ratten
Irommels fijne Focus tobt met dreunende banden
t)1
23
klassieker
Vraag antwoord
Bijdehand
test
1 TEAMPLAYERS
AVONTURIERS
DOORZETTERS
OAutoTrack.nl
vrijdag 21 januari 2005
ukere wolken hin-
ïial boven de Borg-
ird-stand op de Au-
RAI van 1961. Een
ilfjaar later viel het
fk. Het respectabe-
merk kent nog vele
(hebbers, onder
ItHarm Langkamp,
jlieeft een Isabella
npéuit 1959.
In mijn woonwijk, waar een 30 km-zone geldt, wordt veel te
hard gereden. Hoe kan ik nu het beste actie ondernemen?
Irene Bloemink van verkeersveiligheidsorganisatie
3VO: „Belangrijk is om de buurt te mobiliseren, samen
sta je immers sterk en vind je gemakkelijker gehoor.
Stap dan samen naar de gemeente en leg daar de klacht
neer. Lever liefst ook bewijsmateriaal in, dus meet met
stopwatches hoe hard auto's rijden. 3VO heeft altijd een
deskundige medewerker beschikbaar die kan assisteren.
3VO kan ook helpen bij het benaderen van pers, ge
meente en politie en met acties op tóuw zetten. Op de
website voor uitgebreide informatie over dit probleem."
Info: wWw.3Sofnl
Heeft u een vraag, mail die dan naar
vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer vragen en antwoorden vindt u op de website van de
krant, rubriek Auto.
Auto als tv-kamer
Op weg naar oma opge
scheept zitten met een
stel verveelde kinderen op de
achterbank? Dan kan televisie
in de auto uitkomst bieden. De
firma Hirschmann uit Weesp
introduceert CarTVdigitale tv
voor in de auto. Vereisten zijn
een abonnement op Digitenne
en de aanschaf van een CarTV
set. Digitenne is op dit mo
ment alleen nog te ontvangen in de Randstad en omge
ving. Wie verder aan het idee wil snuffelen moet in fe
bruari naar de AutoRAI, waar Hirschmann en Digitenne
het systeem demonstreren. Het kost 949 euro, exclusief
montage.
CartTV, onder andere Halfords; Info www.cartv nl
Digitale tv in de auto.
[Gert te Lintelo
'anneer je je
hand over de
fraaie room
witte lak laat
glijden, is
(te geloven dat de auto
i in een zeer treurige
Riskeerde. Het is nu twin-
i® geleden dat Harm Lang-
zijn Isabella kocht. „Hij
li hier in Enschede bij een
De eigenaar had
Ra een veiling en wilde er
ivanaf', aldus de 64-jarige
kr. „De roest viel mee,
li voor de rest zou je zwe-
iat-ie dertig jaar onder de
mijt had gestaan. Het inte-
izag eruit alsof er een lcolo-
talten in had gewoond. De
Npen waren kapot en de
chroomdelen waren bescha
digd of verroest. Technisch was
er ook van alles mis, al hep de
motor nog wel."
Voor iemand met enig gezond
verstand zou dit voldoende aan
leiding zijn geweest om het
Duitse relikwie met een grote
boog te passeren, maar voor
Langkamp was het juist een uit
daging. Sterker, de Isabella
werd het begin van vier jaar
sleutelplezier.
Slaapkamer
De restauratie begon met een
complete demontage, waarbij
alles wat twijfelachtig was
werd vervangen of hersteld.
Langkamps echtgenote kan er
over meepraten: „De onderde
len lagen zelfs in de slaapka
mer. Ilc vond het prima, het
Harm Langkamp bij zijn Borgward Isabella. Foto Charel van Tendeloo
was prachtig om te zien hoe al
les langzaam weer mooi werd!"
De motor bleek uiteindelijk in
betere staat te verkeren dan
Harm aanvankelijk had ver
wacht. „Ik heb er, na wat onder-
houds- en afstelwerlc, zestien
jaar mee gereden. De kilome
ters heb ik nooit zo precies bij
gehouden, maar ik ben overal
met de auto geweest. Vorig jaar
begon de motor te rolcen, toen
heb ik er maar een andere in ge
zet die ik nog had staan."
Witte dame
Die motor was slechts een van
de vele reserveonderdelen die
de Borgward-enthousiast heeft
liggen.
„Bumpers, koplampen, slijtage-
delen, voorlopig blijf ik nog wel
even rijden hoor! Gelukkig
maar, want plaatwerk is er niet
meer en ook andere onderde
len kom je bijna niet tegen. On-
derdelenspecialisten, zoals bij
de populaire klassiekermerken,
zijn er niet. De meeste liefheb
bers hebben net als ilc een on-
derdelenvoorraadje, zo kun je
elkaar nog wel eens voort hel
pen." De onderdelenschaarste
weerhoudt Harm Langkamp er
niet van zijn witte dame regel
matig uit de garage te halen.
„Ilc bezoek graag treffens en als
het op zondagmorgen mooi
weer is, gaan we lekker toeren.
En vergis je niet, je lcunt met
zo'n Isabella goed meekomen
met het moderne verkeer, vroe
ger was het een snelle auto."
In Duitsland gaan de duimen
nog regelmatig omhoog. Daar
zijn vooral oudere liefhebbers
het merlc nog steeds niet verge
ten.
„In Nederland is Borgward min
der bekend. Parkeer je de auto
ergens, trelct er weer iemand
een 'deskundig' gezicht en be
gint over Wartburg. Ach, mij
maakt het niet uit, ilc beleef er
al dik twintig jaar plezier aan
en daar gaat het om."
Botsrevolutie bij Volvo
D e kleine Volvo die eind 2006 op de marlet komt,
krijgt een revolutionair veiligheidssysteem. Bij een
aanrijding schuift het volledige passagierscomparti
ment naar voren. De compacte Volvo wordt een twee-
deurs model, dat C30 gaat heten.
Fiat met brede heupen
Fiat heeft foto's
vrijgegeven van
de nieuwe grote Fiat,
de Croma. De auto is
4.75 meter lang en be
schikt over een riante
binnenruimte. Vanaf
juni komt hij te koop.
De Croma heeft een
gestrekt uiterlijk en
een achterkant, waar- De Fiat Croma.
bij de bumpers opzij
overgaan in brede 'heupen' op de carrosserie. Er komt
een leeus uit vijf motoren: cle lichtste is een 130 pk 1.8,
gevolgd door een 2,2 liter die 150 pk in de strijd brengt.
De multijet-turbodiesels zijn er met 120,150 of 200 pk.
Borgward Isabella Coupé
Q) Borgward
Motor:
Transmissie:
Gewicht:
Topsnelheid:
Acceleratie 0-100: 19 sec.
4-cilinder .1493 ec, 75 pk
4-bak, stuurversnelling (zie foto),
achterwielaandrijving
1120 kg
150 km per uur
Nieuwprijs:
6.772,- euro (VW Kever: 2.409,- euro)
Carl Borgward (1890-1963) leg
de de basis voor het concern in
1928. Na de oorlog kwam de
Bremense fabriek tot grote
bloei, met naast het merk Borg
ward ook Lloyd en Goliath. Het
complex was 650.000 vierkante
meter groot en êr werkten
meer dan 23.000 mensen.
In september 1961 ging het concern te
gronde, onder applaus van andere Duitse
autofabrikanten. Achteraf kwam uit dat
vooral politieke tegenwind en dubieuze
adviezen van een 'expert' met connecties
'bij BMW de
nieuwe Ford Focus die in februari te koop
"fis een fijne auto. Hij laat hier en daar
een steekje vallen.
'lien van der Steen
nieuwe Ford oogt onopval-
I omdat hij zoveel op zijn
f#nger lijkt. Alleen de ach
tten liggen veel platter
«ij de vorige Focus. De nieu-
wel groter dan de uit 1998
^nde voorganger.
®rste dat opvalt wanneer
feFocus gaat zitten zijn is
Pa perfecte zitpositie. Fij
ne stoelen, dito bediening: je
kunt overal goed bij, de knop
pen zitten op de juiste plek, de
instrumenten zijn duidelijk.
Wel zijn de middenconsole en
portierbekleding zo hard dat je
na een poos je knieën gaat voe-
len.
Achterin valt de ruimte mee, al
is het aanzienlijk minder over
dadig dan voorin. De carrosse
rie doet stijver aan en de baga
geruimte is iets gegroeid
En dan natuurlijk de weglig-
ging. Je zou die nog altijd de
maatstaf voor middenklassers
kunnen noemen. We kwamen
net uit een Peugeot 407 en dan
valt ontzettend op hoe soepei
tjes zo'n Franse auto aanvoelt
en hoe stevig zo'n Ford. Heerlij
ke stoelen dus, maar ook irri
tant dreunende banden op de
ribbelweg. Jammer. We reden
een zogeheten First Edition, die
straks Sport gaat heten, met
een nogal straf onderstel. Dat
veroorzaakt het gedribbel en ge
dreun op slecht en bochtig weg
dek. Het comfort van deze First
Edition valt daarom tegen. In
de gewone versie, waar we eer
der mee reden, viel juist op dat
de auto drommels gerieflijk
rijdt, en dat met een strakke
wegligging. De 1.6 benzinemo
tor (van Ford/PSA) doet het ook
prima. Hij is niet rumoerig,
meer dan krachtig genoeg en
pakt lekker op.
Toerengeloei
De diesel is ook te krijgen met
cvt-automaat. Moöi wel, maar
een cvt past eigenlijk beter bij
een benzinemotor die met ple
zier toeren draait. Een diesel
houdt daar niet zo van, tenzij je
een BMW 535d in gedachten
hebt. Nadeel van zo'n mooie
continu variabele transmissie
blijft het toerengeloei wanneer
je het gas flink indrukt.
Om de rijgeluiden te beperken
is het glas in de voorste portie
ren 20 procent dikker, de porti
erafdichting dubbel en is in het
motorcompartiment meer
schuimisolatie gebruikt. Het
helpt wel, maar niet afdoende.
Na een paar dagen'hadden we
een storing - we moesten van
de boordcomputer zo snel mo
gelijk stoppen. Controle van
koelwater en olie bracht niks
opzienbarends aan het licht.
Ford Nederland stelde nadien
vast dat een stekker van het mo-
tormanagement losgeraakt
was. Lekker, die elektronica.
First Edition
De Focus debuteert in Nederland op
de AutoRai, maar Ford heeft volgens
traditie nu al een First Edition-versie
om hem 'lekker in de marktte zetten'
De First Edition heeft onder meer
sportstoelen, sportieve wielophan
ging, regensensor, 16 inch lichtmeta
len wielen, radio/cd-speler met stuur-
bediening, cruise control en voorruit-
verwarming. De driedeurs 1.6 kost zo
20.995 euro. De vijfdeurs is 600 euro
duurder, de wagon 1.200 euro.
Ford Focus 1.9/
Uitrusting: airco, zes airbags, Gewicht: 1.285 kg
elektrisch bediende zijruiten j V Vnn V
voor, centrale vergrendeling Aanhanger geremd: 1.200 kg
en in hoogte en diepte verstel- Verbruik: 1:14
bare stuurkolom. rMnn cnc
Prijs 1.6/109 pk TDCI: 27.595 euro
Motor/techniek: 1.6 4-cilinder 1.6/90 pk TDCI: 23.595
diesel met 16 kleppen; vermo- Benzine v.a.: 18.295(1.4)
gen 109 pk, koppel 240 Nm bij De fordfocus gedraagt
1750 toerea zich heel goed op de weg, maar
L x b x h: 4.34 x 1.84 x 1.45 m maakt veel rolgeluid. Hij biedt zijn
n- "w,n concurrenten (VW Golf, Toyota Co-
Bagageruimte: 385 liter rolla, Opel Astra, Mazda 3. Renault
Tank: 53 liter Mégane en Peugeot 307) stevig
weerwoord.
Rijplezier
Bediening
Stoelen
Tegen Bandengeluid
Onderstel (First Edition)
Harde middenconsole
Score: Q-\
Ford Focus Vignale (cabrio uitvoering)
Subaru verkent terrein
De Tribeca is een
nieuwe cross
over van Subaru, een
kruising tussen ruim
tewagen en terreinau
to. De auto krijgt ze
ven zitplaatsen. De
motor is een drieliter
zescilinder boxer met
250 pk, die alle vier
de wielen aandrijft.
Van de zomer komt
hij op de Amerikaan
se marlet.
De Amerikaanse crossover van
Subaru.
REWARD:
Tiendaagse avonturenreis door het Wilde Westen van
Amerika. Het programma: 4.000'km off-road rijden over
stoffige wegen, langs canyons en gapende afgronden.
Onderweg allerlei proeven afleggen, maar ook raften en
lassowerpen. Slapen in originele tipi's bij de prairie
indianen. Luxe niet inbegrepen. Ga naar
www.autototrackmlgn schrijf je in.
De allergrootste autosite van Nederland