Faber geeft gouden tips !ZC Staatsballet wekt Schone Slaapster 25 Lentenorkest peelt intuïtief erk Numan fs-. woensdag 19 januari 2005 componist Toek Numan jsziek. De griep verhinder en de repetitieweek en de Bike, afgelopen zaterdag in (gen, van zijn nieuwe com- iebij te wonen. Het stuk t gespeeld door het Neder- •Studenten Orkest, dat in Mid- belk jaar toert het Neder- Studenten Orkest zon dag door Nederland. Het or- datdit jaar onder leiding l van Ernst van Tiel, wordt es samengesteld uit studen te alle Nederlandse univer- iteaenhogescholen. Op het «mma staan doorgaans leken, eentje uit de negen- fceeuw, eentje uit de twin- f en een kersverse opdracht- positie van een Nederlandse Bonist. aar is de eer toegevallen de steeds meer in het oog jende Toek Numan die in Jajn studie aan het Sweelin- jnservatorium te Amster- afrondde. Numan is een jonistdie vooral intuïtief te oaat. Zijn nieuwe werk [zelfs de titel Écriture Auto- jjiie meegekregen. In de toe- ling haalt Numan de schrij- Harn'Mulish aan die schrij dt als een vorm van herin- De titel verwijst ook naar elistische schrijvers als réBreton die rond 1920 pro- den het onderbewuste op pa- te krijgen door - zonder er a te denken - lukraak alles schrijven wat in hen op- seen werkwijze die Numan ireekt, al geeft hij toe dat inatisch schrijven bij een onisteen stuk langzamer Het is een paradoxale ti- e associeert het eerder met ovisatie dan met compone- De titel drukt ook meer een ngen uit naar een manier «erken dan datgene wat er ilijkgebeurt. Toch is de ba- anditstuk een serie akkoor dje ik opschreef zonder er- tedenken. Ik ging ze spe- idacht 'jeetje, best interes- ilkkrijg er nooit een vin- chterwaar een dergelijke liagvandaan komt, maar ik 11 precies of een idee kÉen bruikbaar idee itös bij mij los, het zet toeging." rolgens begint de zoektocht, erk nooit met een voorop- plan. Ik volg mijn inner- ijknaar de noten en vraag eeds af: 'en wat gebeurde entoen?" gen van je innerlijk lijkt itionair na een eeuw waar- avinsky's dogma dat mu iets anders kan uitdruk- sn de noten zelf, als een loven water stond. Toek inziet het conflict niet. .nsky ging op avon- cet een paar noten en keek ievan hem wilden. Dat :ook. Ik onderken dat ik bij niet om mezelf heen Elke keuze in een composi et voort uit mijn inner- ükanmoeilijk het inner- sn iemand anders op pa- Eten?" Numans korte com- wordt gevolgd door het Mvoor Orkest van Béla :en Samuel Barbers Viool- Emet Sanne Hunfeld als f-Beide stukken stammen jaren veertig van de vori- IW. Het gebruikelijke ne- ®de-eeuwse werk ont- ditmaal. Douwe Eisenga mlands Studenten Orkest wt can Tiel concerteert don- I"! de Concertzaal van Middel- kmng 20.15 uur. Maandag i.Rotterdam20.15 uur. ilt u niet failliet gaan? Ga te rade bij Peter Faber. In zijn eentje speelt hij de one-man-comedy Goeie za ken! Een voorstelling die vol gouden tips zit zodat je nooit meer failliet hoeft te gaan. Goeie zakenï is de opvolger van zijn succesnummer Ca veman over de holenmens in ons allen, waarmee de theatervete raan andex-half jaar volle zalen trok. Bijna 45 jaar staat de zestigjari ge Peter Faber nu op het toneel. Hij vergelijkt zichzelf - in Goeie zafcen- met mensen met een kantoorbaan, die ook niet elke dag zin hebben om naar hun werk te gaan. „Om kwart over acht precies moet ik op. Of ik me nou lullig voel of een steen puist heb of liefdesverdriet. Ik kan in cafés zitten of in de ver keerde bedden terechtkomen, maar om kwart over acht heb ik geen excuus, dan is er is geen ontsnapping meer mogelijk." „Ik heb een grote actiebereid heid. Het is mijn kapitaal. Mijn bv. En mijn bv werd opgericht na 'een ramp'. Dat is in mijn pro gramma een van de gouden tips die ik het publiek meegeef. Koes ter je persoonlijke ramp en de wonderen zijn nabij. Mijn ramp was de blauwe envelop die ik elk jaar in de brievenbus kreeg. En die meteen de achterdeur weer uitging. Totdat vijf jaar la ter de belastingdienst zei: 'Fa ber, je moet wél betalen.' Een schuld van twee ton. Een ramp. En mijn 'wonder' kwam dankzij een Duitse gepensioneerde belas tingdeskundige.' Zijn ervaring als theaterman projecteert hij op goed onderne merschap. „Een goed acteur is iemand die op zijn gemak is bij wat hij doet. Wat is een goed on dernemer? Dat is óók iemand die zich op zijn gemak voelt." Maar er is toch een groot ver schil tussen de werkelijkheid buiten en in het theater? „Een acteur kan repeteren. Ik kan drie maanden achter elkaar op toneel een woedeaanval spelen. In die zin is toneel nep. Je kunt schelden, beschadigen, doden, sterven en de volgende dag weer fris als een hoentje opnieuw be ginnen. Niemand wordt er het slachtoffer van. In het echte le ven krijg je die kans niet. Ik ben zelf het levende bewijs: je wordt verliefd, je trouwt en je gaat scheiden, en je trouwt en je scheidt weer, je trouwt en je gaat weer scheiden." Lachend: „Dat soort dingen heb ik blijkbaar te weinig geoefend. Ik heb me te veel laten leiden door het gevoel. Als ondernemer kan dat niet, dan kun je niet al les op zijn beloop laten, je door de waan van de dag laten mee slepen. Als je geen heldere kijk hebt op wat je doet, gaat het vroeg of laat fout." „Als acteur gebruik ik dezelfde principes als een ondernemer in het bedrijfsleven. Mijn product moet ook tot leven komen. Dat is het vertrekpunt van mijn nieu we programma. Het ontwikke len van je talenten, daar gaat het om. Durf te worden wie je bent! Iedereen kan, velen wil len, enkelen durven, durf te wor den wie je bent. Dat is het moto van Peter Faber Optimist bv." De theaterveteraan voelt zich nog net zo ontvankelijk als dat joch van zestien dat zijn eerste schreden op het toneel zette. „Ik ben heel sensibel. Of dat nu om geld gaat of grotemensenpraat- jes. Ik ben meteen zo kwetsbaar. Daarom kijk ik niet veel tv. En als ik de krant lees, ga ik er heel snel doorheen omdat het me alle maal zo raakt. Het zal wel uit een soort zelfbescherming zijn." Bijna 45 jaar staat de zestigjarige Peter Faber nu op het toneel. foto Bop Mulder Hoe dicht succes en drama bij elkaar kunnen liggen, ervoer hij een half jaar geleden. Toen maakte zijn vaste technicus een eind aan zijn leven. Hij aarzelt, zucht. Stilte. Dan: „Hij was de mooiste jongen van de wereld. Negen jaar heb ik met hem rond gereden. Hij was een weeg schaal, net als ik. Hij was altijd maar bezig. Hij vertelde dat hij 's nachts niet meer kon slapen. Zo klinkt het allemaal erg zwaar, maar in het programma passeert het op een hilarische manier. Hij kon ook heel vrolijk zijn. We konden met elkaar com municeren zonder dat we veel woorden nodig hadden. Het eni ge verschil tussen ons was dat ik wél het vermogen heb om kei hard nee te kunnen brullen. Hij kon niet stop! zeggen. In zijn hoofd bleef het doormalen. Hij had geen oplossing voor die zwa re molensteen om zijn nek. Hij zou nu 44 zijn geweest." Nico de Boer Peter Faber is donderdag in het Vest- zak'99 te Vlissingen, dinsdag 22 maart in het Dorpshuis van Renesse en zaterdag 9 april in het Schelde- theater van Terneuzen. Het ballet van de Staatsopera van Tatarstan danst De Schone Slaapster van Tsjaikowski. foto Staatsopera van Tatarstan Het Ballet van de Staatsope ra van Tatarstan danst morgen in Goes The Sleeping Beauty, De Schone Slaapster, het fascinerende ballet van de Russische choreograaf Marius Petipa en componist Pjotr Iljitsj Tsjaikowski. Het sprookje ver haalt over de mooie prinses die door de slechte fee in slaap wordt getoverd, om honderd jaar later door een prins wak ker te worden gekust. Petipa ge bruikte alle mogelijkheden, het geboortefeest in het paleis, het bal in de paleistuin, tot en met het jachtgezelschap dat het inge slapen paleis ontdekt. Een dans feest vol feeën, pages, katten, vogels dorpsmeisjes en boeren jongens, en natuurlijk prinsen en prinsessen. De befaamde acteur en bas Feo- dor Sjaljapin werd, op 1 februa ri 1873, in Kazan geboren en zet te er zijn eerste schreden op het theaterpad in een toneelrol. Hij werd beroemd als acteur én zan ger, met als grootste triomf de titelrol in de opera Boris Go- doenov van Moessorgski. Er wordt in Kazan nog ieder jaar een festival aan hem gewijd. Rien Frölich Het Ballet van de Staatsopera van Tatarstan danst The Sleeping Beau ty, donderdag in Theater de Mythe in Goes. Aanvang 20.00 uur. Santa den Herder exposeert haar werk in de centrale hal van de recht bank in Middelburg. De exposante toont schilderijen. Te zien tot 25 fe bruari. Tijdens het project Etalage-galerie voor een week zijn keramische objec ten te zien van Anneke Coppoolse. De objecten zijn te zien bij Lijstenmake rij Indigo in Middelburg vanaf zon dag tot en met zondag 23 januari. Openingstijden: tijdens winkeluren. De expositie 'ARM 44, de hedendaag se visserij in beeld' is te zien in het do cumentatiecentrum van de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. De ten toonstelling bestaat uit foto's van het leven op het Amemuidse vissersschip ARM 44, gemaakt door Wim Helm. Te zien t/m 12 maart op ma. 17-30-21 our, din. t/m vri. 10-21 uur en zat. 10-13. uur. In de woning Zwanenhof 15 in De Veersche Poort in Middelburg is een expositie ingericht met werk van de Middelburgse fotograaf Ruden Rie- mens. Hij toont onder de titel 'Zee land op zijn mooist' een veertigtal werken. De tentoonstelling wordt vrij dag om 16 uur geopend. Te zien t/m 18 feburari. In de expositieruimte bij fitnesscen trum All Sports Bodygym in Middel burg is een expositie ingericht met schilderijen van Silas Schletterer. Te zie tot eind februari op ma. t/m vri 10-22 uur, zat. en zon. 10-13 uur Op het Binnenplein van De Drukkery in Middelburg is een expositie inge richt met 'Bomansiana', uit de collec tie van de Vlissinger Wout van Leer- sum. Alerlei zaken die te maken heb ben met Erik of het klein Insektenbek zijn te zien t/m 6 maart tijdens ope ningsuren winkel. Schepen op hoge baren is de titel van de expositie in de MuZEEumBrasse- rie in Vlissingen. Leerlingen van het Centrum Kunsteducatie in Vlissingen (in de leeftijd van 6 tot 13 jaar) expo seren plakkaatverf schilderij en In het Ambachtscentrum in Goes zijn mandalatekeningen te zien van Net tie Loopik. De mandala, een cirkel, is het symbool voor het oneindige. Te zien tot en met 25 maart op woensdag en zaterdag van 13-16.30 uur. ROTTERDAM Kunsthal Rotterdam: t/m 17 april - Lentelust; erotische fantasieën in Edo Japan. De erotische voorstellin gen, bekend onder de naam Shunga, leiden in Japan een verborgen be staan, maar waren eeuwenlang enorm populair; t/m 6 maart - Tim Brown - Master of Mississippi. De Afrikaans Amerikaanse kunstenaar Tim Brown (1923) schildert om te la ten zien hoe Afro-Amerikanen leef den op het platteland in de jaren der tig en veertig van de twintigste eeuw. Natuurmuseum Rotterdam: t/m 6 maart - Pica pica in Fabula. Ekster verzamelingen door Moniek Spaans Ned. Architectuurinstituut: t/m 8 mei - Herzog De Meuron. Een architec tuurtentoonstelling die bestaat uit af val. Het wereldberoemde Zwitserse architectenduo koos afval omdat het de zogenaamde bijprodukten, zoals matariaalstudies, schetsen en maquet tes laat zien van waaruit de uiteinde lijke gebouwen ontstaan. Nederlands Fotomuseum: t/m 27 fe bruari Julian Germain. For Ever}' Minute you are Angry You Loose 60 Seconds of Happiness. De Britse foto graaf Julian Germain fotografeerde het huis van Charle Snelling, een oude man in Brighton die er een onge woon zachtmoedige en ontwapenen de levensvisie op nahield; t/m 6 maart - Screentests. In aansluiting op het International Film Festival Rot terdam 2005 deze keer in de grote zaal aandacht voor de relatie tussen fotografie en film. Chabot Museum: 26 januari t/m 20 fe bruari - IFFR Exposing cinema: Willi am Kentridge. Journey to the moon and Seven Fragments for Georges Mé- liès. In het kader van en i.s.m het In ternational Filmfestival Rotterdam presenteert het Chabot Museum vide okunst van de beroemde Zuid-Afri kaan William Kentridge. Museum Boijmans Van Beuningen: 27 januari t/m 20 februari - Artist in Focus: Anri Sala. In samenwerking met International Film Festival Rot terdam heeft Boijmans de Albanees/Franse kunstenaar Anri Sa la uitgenodigd om als 'artist in focus' op te treden. In veel van zijn video-in stallaties refereert Sala aan zijn Alba nese verleden zonder expliciet poli tiek te worden. ANTWERPEN MOMU: tot 30 januari 2005 - Malign Muses - When Fashion Turns Back. KMSK: tot 20 februari 2005 - Het al lermooiste uit het prentenkabinet. MUHKA: tot 24 april - Collectie win ter 2004. Museum Mayer Van den Bergh: tot 2006 - Rijksmuseum aan de Schelde Meesterwerken uit de schatkamer van Nederland. GENT Museum voor Schone Kunsten: tot 6 februari 2005 -Variétés: Spiegel van de dolle jaren - Dossiertentoonstel ling rond een boeiend tijdschrift. 19 t/m 26 januari WOENSDAG Sim Bolus Poppentheater Sim Bolus speelt wekelijks Feestboom. Tovenaar Hakketak wordt iedere keer gestoord door het la waai van de feestvierende Eekhoorn en wil dat het dier ver dwijnt. Een voorstelling over jaloezie voor iedereen vanaf 5 jaar. •Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur Blues Ralph de Jongh verzorgt een optreden, georganiseerd door de stichting Home of Jazz Blues. De in 1975 geboren zanger-gitarist zingt en speelt zwarte Deltablues. Zijn laatste cd Free Music is in eigen beheer op genomen. •Desafinado Middelburg, 21.00 uur. DONDERDAG Studenten Orkest Het Nederlands Studenten Orkest geeft een concert olv Ernst van Tiel. Voor de pauze wordt Écriture Automatique uitgevoerd, spe ciaal voor dit orkest gecomponeerd door Toek Nurman. Daarop volgt het vioolconcert opus 14 van Samuel Barber. Besloten wordt met het Concert voor Orkest van Béla Bartók. •Concertzaal, Middelburg, 20.15 uur Peter Faber Peter Faber presenteert Goeie Zaken. In zeven bedrijven behandelt hij uiteenlopende zaken zoals corruptie, seks en overspel, om te eindigen bij het motto van Hamlet: To be or not to be. Het publiek krijgt via eenvoudi ge spelregels de kans om het verloop van de voorstelling te beïnvloeden. •Vestzak'99, Vlissingen, 20.15 uur Gedichtendag Ramsy Nasr treedt op tijdens de gedichtendag. Ramsey Nasr (1974) is acteur, dichter, schrijver en regisseur en wordt 27 januari tweede stadsdichter van Antwerpen, als opvolger van Tom Lanoye. Vorig jaar verscheen de dichtbun del Onhandig Bloesemend, die uit drie delen bestaat en is geïnspireerd op een liedcyclus van Schumann met gedichten van Heine en op de altvioolsonate van Sjostakovitsj. De orga nisatie is in handen van de stichting voor literaire en culture le activiteiten Prometheus. •Porgy Bess, Terneuzen, 20.15 uur Schone Slaapster Het balletgezelschap van de Staatsopera van Tatarstan is te zien met Sleeping Beauty. Het Russische gezelschap bracht enkele weken geleden deze balletvoorstelling naar het sprookje van Doornroosje op de planken in Terneuzen. De hoofdrollen worden gedanst door Jekaterina Berjozina en Vladimir Grogariev. Pjotr Tsjaikovs- ky (1840-1893) componeerde de muziek. De choreografie is van Marius Petipa. •Theater De Mythe, Goes, 20.00 uur Musical Cultuurkapel Sint-Vincent: tot 6 fe bruari - fototentoonstelling Leo Bae- kelandt. MIAT: tot 20 februari 2005 -Lucht schepen en de Zeppelin van Sint-Amandsberg en Katoenkabaal. Museum Dr. Guislain: tot 13 maart 2005 - Het Hart. Geschiedenis - Ver haal - Verbeelding. Huis van Alijn: tot 3 april - De ontem bare passie van het circusleven. BRUGGE Groeningemuseum: tot 28 februari 2005 - Fake - not fake, restaura ties-reconstructies-falsificaties. Het conserveren van de Vlaamse Primitie ven in België (ca. 1930 - 1950). Bruggemuseum - Gruuthuuse Ont- haalkerk O.L. Vrouw: tot 6 maart 2005 - Glasdiptiek; Luik 1: Glas van vissers, kooplui, monniken en heren en Luik II: Middeleeuwse glasramen. KNOKKE Scharpoord: tot 23 januari - Beel dend glas Beeldend gras Scharpoordgalerij: tot 26 januari - Jimmy Rigole - airbrush/graffiti Scharpoord SEAS: tot 6 maart - Tho mas Alberico. Zwart Huis - tot 27 februari - Trees De Mits - keramiek; tot 6 maart - Re flecties - Recente schilderijen 2004 van Jan De Vliegher. De tienermusical Love me just a little bit more is gebaseerd op ruim twintig hits van de Dolly Dots. De musical speelt zich af op een school in Nederland in de jaren tachtig. Het is een herkenbaar verhaal over schoolkin deren, hun liefdes, hun problemen en hun ouders. De hoofd rollen worden vertolkt door Linda Wagenmakers als Lisa Hartkamp, Froukje de Both als Melanie Kooyman, Charly Luske als Tim Eijgenhuysch en Paul Boereboom als Kick. •Scheldetheater Terneuzen, 20.00 uur VRIJDAG Rhythm Blues The Billy Haynes Band speelt Rhythm Blues. Billy Haynes was jarenlang de muzikale rechterhand van Ti- na Turner. Samen met zijn groep The Billy Haynes Band zet te hij drie jaar terug voet op Nederlandse bodem. Hij bleef, samen met zijn partner John Philips die bijna alle blaasin strumenten beheerst en de tijden van Maceo Parker en Ju nior Walker laat terugkeren. De enige Nederlander in de vas te bezetting van de Band is toetsenman Jasper Soffers. Hij maakt ondermeer deel uit van het Metropole Orkest en wordt beschouwd als een van de meest getalenteerde jazzpia nisten van Nederland. •Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur InfluenZ De vierde voorronde van InfluenZ staat in het teken van rock, punk en rap. De deelnemende groepen zijn Out of Order, The Fornax, Black Light District, Side Walk Stone en de Walcherse rap per Providence. De Schouwse groep Headmode treedt op tij dens het juryberaad. •De Klomp, Ovezande, 20.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 45