Faber geeft
gouden tips
n,
It
Staatsballet wekt Schone Slaapster
25
identenorkest
jelt intuïtief
rk Numan
woensdag 19 januari 2005
b componist Toek Numan
is ziek. De griep verhinder
de repetitieweek en de
ren, van zijn nieuwe com-
e bij te wonen. Het stuk
gespeeld door het Neder-
Studenten Orkest, dat
>nde Concertzaal in Mid
dle jaar toert het Neder-
Jtudenten Orkest zo'n dag
i door Nederland. Het or-
lat dit jaar onder leiding
ran Ernst van Tiel, wordt
is samengesteld uit studen-
m alle Nederlandse univer-
a en hogescholen. Op het
amma staan doorgaans
:erken, eentje uit de negen-
;eeuw, eentje uit de twin-
eneen kersverse opdracht-
asitie van een Nederlandse
juist.
ar is de eer toegevallen
e steeds meer in het oog
»ende Toek Numan die in
djn studie aan het Sweelin-
nsen'atorium te Amster-
ifrondde. Numan is een
jmst die vooral intuïtief te
gaat. Zijn nieuwe werk
zelfs de titel Écrihire Auto-
uemeegekregen. In de toe-
ig haalt Numan de schrij-
arry Mulish aan die schrij-
et als een vorm van herin-
Je titel verwijst ook naar
ilistische schrijvers als
■Breton die rond 1920 pro-
?n het onderbewuste op pa-
krijgen door - zonder er
te denken - lukraak alles
schrijven wat in hen op-
een werkwijze die Numan
mekt, al geeft hij toe dat
ïatisch schrijven bij een
mist een stuk langzamer
„Het is een paradoxale ti-
associeert het eerder met
ivisatie dan met compone-
le titel drukt ook meer een
igenuit naar een manier
erken dan datgene wat er
ijk gebeurt. Toch is de ba
ndit stuk een serie akkoor-
ie ik opschreef zonder er-
tedenken. Ik ging ze spe-
idacht 'jeetje, best interes-
Ik krijg er nooit een vin-
hter waar een dergelijke
ing vandaan komt, maar ik
jffijd precies of een idee
IsEen bruikbaar idee
tiets bij mij los, het zet
Igens begint de zoektocht,
erk nooit met een voorop
plan. Ik volg mijn inner-
ijknaar de noten en vraag
leds af: 'en wat gebeurde
n, en toen?"
)lgen van je innerlijk lijkt
itionair na een eeuw waar-
avinskv's dogma dat mu
iets anders kan uitdruk-
m de noten zelf, als een
«ven water stond. Toek
inziet het conflict niet.
Stravinsky ging op avon-
net een paar noten en keek
ie van hem wilden. Dat
:ook. Ik onderken dat ik
ij niet om mezelf heen
like keuze in een composi-
mt voort uit mijn inner-
11 kan moeilijk het inner-
in iemand anders op pa-
etten?" Numans korte com-
ewordt gevolgd door het
Wroor Orkest van Béla
ken Samuel Barbers Viool-
rtmet Sanne Hunfeld als
s. Beide stukken stammen
jaren veertig van de vori-
iw. Het gebruikelijke ne-
Sue-eeuwse werk ont-
1 ditmaal.
Douwe Eisenga
'iderlands Studenten Orkest
wt van Tiel concerteert dou
wde Concertzaal van Middel-
invang 20.15 uur. Maandag
i.Rotterdam20.15 uur.
ilt u niet failliet
gaan? Ga te rade
bij Peter Faber.
In zijn eentje speelt hij de
one-man-comedy Goeie za
ken! Een voorstelling die vol
gouden tips zit zodat je nooit
meer failliet hoeft te gaan.
Goeie zakenis de opvolger
van zijn succesnummer Ca
veman over de holenmens in ons
allen, waarmee de theatervete
raan anderhalf jaar volle zalen
trok.
Bijna 45 jaar staat de zestigjari
ge Peter Faber nu op het toneel.
Hij vergelijkt zichzelf - in Goeie
zakenl - met mensen met een
kantoorbaan, die ook niet elke
dag zin hebben om naar hun
werk te gaan. „Om kwart over
acht precies moet ik op. Of ik
me nou lullig voel of een steen
puist heb of liefdesverdriet. Ik
kan in cafés zitten of in de ver
keerde bedden terechtkomen,
maar om kwart over acht heb ik
geen excuus, dan is er is geen
ontsnapping meer mogelijk."
„Ik heb een grote actiebereid
heid. Het is mijn kapitaal. Mijn
bv. En mijn bv werd opgericht
na 'een ramp'. Dat is in mijn pro
gramma een van de gouden tips
die ik het publiek meegeef. Koes
ter je persoonlijke ramp en de
wonderen zijn nabij. Mijn ramp
was de blauwe envelop die ik
elk jaar in de brievenbus kreeg.
En die meteen de achterdeur
weer uitging. Totdat vijf jaar la
ter de belastingdienst zei: 'Fa
ber, je moet wél betalen.' Een
schuld van twee ton. Een ramp.
En mijn 'wonder' kwam dankzij
een Duitse gepensioneerde belas
tingdeskundige."
Zijn ervaring als theaterman
projecteert hij op goed onderne
merschap. „Een goed acteur is
iemand die op zijn gemak is bij
wat hij doet. Wat is een goed on
dernemer? Dat is óók iemand
die zich op zijn gemak voelt."
Maar er is toch een groot ver
schil tussen de werkelijkheid
buiten en in het theater? „Een
acteur kan repeteren. Ik kan
drie maanden achter elkaar op
toneel een woedeaanval spelen.
In die zin is toneel nep. Je kunt
schelden, beschadigen, doden,
sterven en de volgende dag weer
fris als een hoentje opnieuw be
ginnen. Niemand wordt er het
slachtoffer van. In het echte le
ven krijg je die kans niet. Ik ben
zelf het levende bewijs: je wordt
verliefd, je trouwt en je gaat
scheiden, en je trouwt en je
scheidt weer, je trouwt en je
gaat weer scheiden."
Lachend: „Dat soort dingen heb
ik blijkbaar te weinig geoefend.
Ik heb me te veel laten leiden
door het gevoel. Als ondernemer
kan dat niet, dan kun je niet al
lés op zijn beloop laten, je door
de waan van de dag laten mee
slepen. Als je geen heldere kijk
hebt op wat je doet, gaat het
vroeg of laat fout."
„Als acteur gebruik ik dezelfde
principes als een ondernemer in
het bedrijfsleven. Mijn product
moet ook tot leven komen. Dat
is het vertrekpunt van mijn nieu
we programma. Het ontwikke
len van je talenten, daar gaat
het om. Durf te worden wie je
bent! Iedereen kan, velen wil
len, enkelen durven, durf te wor
den wie je bent. Dat is het moto
van Peter Faber Optimist bv."
De theaterveteraan voelt zich
nog net zo ontvankelijk als dat
joch van zestien dat zijn eerste
schreden op het toneel zette. „Ik
ben heel sensibel. Of dat nu om
geld gaat of grotemensenpraat-
jes. Ik ben meteen zo kwetsbaar.
Daarom kijk ik niet veel tv. En
als ik de krant lees, ga ik er heel
snel doorheen omdat het me alle
maal zo raakt. Het zal wel uit
een soort zelfbescherming zijn."
Bijna 45 jaar staat de zestigjarige Peter Faber nu op het toneel.
foto Bop Mulder
Hoe dicht succes en drama bij
elkaar kunnen liggen, ervoer hij
een half jaar geleden. Toen
maakte zijn vaste technicus een
eind aan zijn leven. Hij aarzelt,
zucht. Stilte. Dan: „Hij was de
mooiste jongen van de wereld.
Negen jaar heb ik met hem rond
gereden. ITij was een weeg
schaal, net als ik. Hij was altijd
maar bezig. Hij vertelde dat hij
's nachts niet meer kon slapen.
Zo klinkt het allemaal erg
zwaar, maar in het programma
passeert het op een hilarische
manier. Hij kon ook heel vrolijk
zijn. We konden met elkaar com
municeren zonder dat we veel
woorden nodig hadden. Het eni
ge verschil tussen ons was dat ik
wél het vermogen heb om kei
hard nee te kunnen brullen. Hij
kon niet stop! zeggen. In zijn
hoofd bleef het doormalen. Hij
had geen oplossing voor die zwa
re molensteen om zijn nek. Hij
zou nu 44 zijn geweest."
Nico de Boer
Peter Faber is donderdag in het Vest-
zalc'99 te Vlissingen, dinsdag 22
maart in het Dorpshuis van Renesse
en zaterdag 9 april in het Schelde-
theater van Terneuzen.
Het ballet van de Staatsopera van Tatarstan danst De Schone Slaapster van Tsjaikowski.
foto Staatsopera van Tatarstan
Het Ballet van de Staatsope
ra van Tatarstan danst
morgen in Goes The Sleeping
Beauty, De Schone Slaapster,
het fascinerende ballet van de
Russische choreograaf Marius
Petipa en componist Pjotr Iljitsj
Tsjaikowski. Het sprookje ver
haalt over de mooie prinses die
door de slechte fee in slaap
wordt getoverd, om honderd
jaar later door een prins wak
ker te worden gekust. Petipa ge
bruikte alle mogelijkheden, het
geboortefeest in het paleis, het
bal in de paleistuin, tot en met
het jachtgezelschap dat het inge
slapen paleis ontdekt. Een dans
feest vol feeën, pages, katten,
vogels dorpsmeisjes en boeren
jongens, en natuurlijk prinsen
en prinsessen.
De befaamde acteur en bas Feo-
dor Sjaljapin werd, op 1 februa
ri 1873, in Kazan geboren en zet
te er zijn eerste schreden op het
theaterpad in een toneelrol. Hij
werd beroemd als acteur én zan
ger, met als grootste triomf de
titelrol in de opera Boris Go-
doenov van Moessorgski. Er
wordt in Kazan nog ieder jaar
een festival aan hem gewijd.
Rien FrÖlich
Het Ballet van de Staatsopera van
Tatarstan danst The Sleeping Beau
ty, donderdag in Theater de Mythe in
Goes. Aanvang 20.00 uur.
Santa den Herder exposeert haar
werk in de centrale hal van de recht
bank in Middelburg. De exposante
toont schilderijen. Te zien tot 25 fe-
bruan.
Tijdens het project Etalage-galerie
voor een week zijn keramische objec
ten te zien van Anneke Coppoolse. De
objecten zijn te zien bij Lijstenmake
rij Indigo in Middelburg vanaf zon
dag tot en met zondag 23 januari.
Openingstijden: tijdens winkeluren.
0e expositie 'ARM 44, de hedendaag
se visserij in beeld' is te zien in het do
cumentatiecentrum van de Zeeuwse
Bibliotheek in Middelburg. De ten
toonstelling bestaat uit foto's van het
leven op het Arnemuidse vissersschip
ARM 44, gemaakt door Wim Helm.
Te zien t/m 12 maart op ma. 17-30-21
uur, din. t/m vri. 10-21 uur en zat.
10-13. uur.
In de woning Zwanenhof 15 in De
Veersche Poort in Middelburg is een
expositie ingericht met werk van de
Middelburgse fotograaf Ruden Rie-
[uens. Hij toont onder de titel 'Zee
land
op zijn mooist' een veertigtal
werken. De tentoonstelling wordt vrij
dag om 16 uur geopend. Te zien t/m
18 feburari.
In de expositieruimte bij fitnesscen
trum All Sports Bodygym in Middel
burg is een expositie ingericht met
schilderijen van Silas Schletterer. Te
zie tot eind februari op ma. t/m vri
10-22 uur, zat. en zon. 10-13 uur
Op het Binnenplein van De Drukkery
in Middelburg is een expositie inge
richt met 'Bomansiana', uit de collec
tie van de Vlissinger Wout van Leer-
sum. Alerlei zaken die te maken heb
ben met Erik of het klein Insektenbek
zijn te zien t/m 6 maart tijdens ope
ningsuren winkel.
Schepen op hoge baren is de titel van
de expositie in de MuZEEumBrasse-
rie in Vlissingen. Leerlingen van het
Centrum Kunsteducatie in Vlissingen
(in de leeftijd van 6 tot 13 jaar) expo
seren plakkaatverfschilderijen
In het Ambachtscentrum in Goes zijn
mandalatekeningen te zien van Net
tie Loopik. De mandala, een cirkel, is
het symbool voor het oneindige. Te
zien tot en met 25 maart op woensdag
en zaterdag van 13-16.30 uur.
ROTTERDAM
Kunsthal Rotterdam: t/m 17 april -
Lentelust; erotische fantasieën in
Edo Japan. De erotische voorstellin
gen, bekend onder de naam Shunga,
leiden in Japan een verborgen be
staan, maar waren eeuwenlang
enorm populair; t/m 6 maart - Tim
Brown - Master of Mississippi. De
Afrikaans Amerikaanse kunstenaar
Tim Brown (1923) schildert om te la
ten zien hoe Afro-Amerikanen leef
den op het platteland in de jaren der
tig en veertig van de twintigste eeuw.
Natuurmuseum Rotterdam: t/m 6
maart - Pica pica in Fabula. Ekster
verzamelingen door Moniek Spaans
Ned. Architectuurinstituut: t/m 8 mei
- Herzog De Meuron. Een architec
tuurtentoonstelling die bestaat uit af
val. Het wereldberoemde Zwitserse
architectenduo koos afval omdat het
de zogenaamde bijprodukten, zoals
matariaalstudies, schetsen en maquet
tes laat zien van waaruit de uiteinde
lijke gebouwen ontstaan.
Nederlands Fotomuseum: t/m 27 fe
bruari - Julian Germain. For Every
Minute you are Angry You Loose 60
Seconds of Happiness. De Britse foto
graaf Julian Germain fotografeerde
het huis van Charle Snelling, een
oude man in Brighton die er een onge
woon zachtmoedige en ontwapenen
de levensvisie op nahield; t/m 6
maart - Screentests. In aansluiting op
het International Film Festival Rot
terdam 2005 deze keer in de grote
zaal aandacht voor de relatie tussen
fotografie en film.
Chabot Museum: 26 januari t/m 20 fe
bruari - IFFR Exposing cinema: Willi
am Kentridge. Journey to the moon
and Seven Fragments for Georges Mé-
liès. In het kader van en i.s.m het In
ternational Filmfestival Rotterdam
presenteert het Chabot Museum vide
okunst van de beroemde Zuid-Afri
kaan William Kentridge.
Museum Boijmans Van Beuningen:
27 januari t/m 20 februari - Artist in
Focus: Anri Sala. In samenwerking
met International Film Festival Rot
terdam heeft Boijmans de
Albanees/Franse kunstenaar Anri Sa
la uitgenodigd om als 'artist in focus'
op te treden. In veel van zijn video-in-
stallaties refereert Sala aan zijn Alba
nese verleden zonder expliciet poli
tiek te worden.
ANTWERPEN
MOMU: tot 30 januari 2005 - Malign
Muses - When Fashion Turns Back.
KMSK: tot 20 februari 2005 - Het al
lermooiste uit het prentenkabinet.
MUHKA: tot 24 april - Collectie win
ter 2004.
Museum Mayer Van den Bergh: tot
2006 - Rijksmuseum aan de Schelde
Meesterwerken uit de schatkamer
van Nederland.
GENT
Museum voor Schone Kunsten: tot 6
februari 2005 -Variétés: Spiegel van
de dolle jaren - Dossiertentoonstel
ling rond een boeiend tijdschrift.
19 t/m 26 januari
WOENSDAG
Sim Bolus
Poppentheater Sim Bolus speelt wekelijks Feestboom.
Tovenaar Hakketak wordt iedere keer gestoord door het la
waai van de feestvierende Eekhoorn en wil dat het dier ver
dwijnt. Een voorstelling over jaloezie voor iedereen vanaf 5
jaar.
•Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur
Blues
Ralph de Jongh verzorgt een optreden, georganiseerd door
de stichting Home of Jazz Blues.
De in 1975 geboren zanger-gitarist zingt en speelt zwarte
Deltablues. Zijn laatste cd Free Music is in eigen beheer op
genomen.
•Desafinado Middelburg, 21.00 uur.
DONDERDAG
Studenten Orkest
Het Nederlands Studenten Orkest geeft een concert olv
Ernst van Tiel.
Voor de pauze wordt Écriture Automatique uitgevoerd, spe
ciaal voor dit orkest gecomponeerd door Toek Nurman.
Daarop volgt het vioolconcert opus 14 van Samuel Barber.
Besloten wordt met het Concert voor Orkest van Béla
Bartók.
•Concertzaal, Middelburg, 20.15 uur
Peter Faber
Peter Faber presenteert Goeie Zaken.
In zeven bedrijven behandelt hij uiteenlopende zaken zoals
corruptie, seks en overspel, om te eindigen bij het motto van
Hamlet: To be or not to be. Het publiek krijgt via eenvoudi
ge spelregels de kans om het verloop van de voorstelling te
beïnvloeden.
•Vestzak'99, Vlissingen, 20.15 uur
Gedichtendag
Ramsy Nasr treedt op tijdens de gedichtendag.
Ramsey Nasr (1974) is acteur, dichter, schrijver en regisseur
en wordt 27 januari tweede stadsdichter van Antwerpen, als
opvolger van Tom Lanoye. Vorig jaar verscheen de dichtbun
del Onhandig Bloesemend, die uit drie delen bestaat en is
geïnspireerd op een liedcyclus van Schumann met gedichten
van Heine en op de altvioolsonate van Sjostakovitsj. De orga
nisatie is in handen van de stichting voor literaire en culture
le activiteiten Prometheus.
•Porgy Bess, Terneuzen, 20.15 uur
Schone Slaapster
Het balletgezelschap van de Staatsopera van Tatarstan is te
zien met Sleeping Beauty.
Het Russische gezelschap bracht enkele weken geleden deze
balletvoorstelling naar het sprookje van Doornroosje op de
planken in Terneuzen. De hoofdrollen worden gedanst door
Jekaterina Berjozina en Vladimir Grogariev. Pjotr Tsjaikovs-
ky (1840-1893) componeerde de muziek. De choreografie is
van Marius Petipa.
•Theater De Mythe, Goes, 20.00 uur
Musical
Cultuurkapel Sint-Vincent: tot 6 fe
bruari - fototentoonstelling Leo Bae-
kelandt.
MIAT: tot 20 februari 2005 -Lucht
schepen en de Zeppelin van
Sint-Amandsberg en Katoenkabaai.
Museum Dr. Guislain: tot 13 maart
2005 - Het Hart. Geschiedenis - Ver
haal - Verbeelding.
Huis van Alijn: tot 3 april - De ontem
bare passie van het circusleven.
BRUGGE
Groeningemuseum: tot 28 februari
2005 - Fake - not fake, restaura
ties-reconstructies-falsificaties. Het
conserveren van de Vlaamse Primitie
ven in België (ca. 1930 - 1950).
Bruggemuseum - Gruuthuuse Ont-
haalkerk O.L. Vrouw: tot 6 maart
2005 - Glasdiptiek; Luik 1: Glas van
vissers, kooplui, monniken en heren
en Luik II: Middeleeuwse glasramen.
KNOKKE
Scharpoord: tot 23 januari - Beel
dend glas Beeldend gras
Scharpoordgalerij: tot 26 januari -
Jimmy Rigole - airbrush/graffiti
Scharpoord SEAS: tot 6 maart - Tho
mas Alberico.
Zwart Huis - tot 27 februari - Trees
De Mits - keramiek; tot 6 maart - Re
flecties - Recente schilderijen 2004
van Jan De Vliegher.
De tienermusical Love me just a little bit more is gebaseerd
op ruim twintig hits van de Dolly Dots.
De musical speelt zich af op een school in Nederland in de
jaren tachtig. Het is een herkenbaar verhaal over schoolkin
deren, hun liefdes, hun problemen en hun ouders. De hoofd
rollen worden vertolkt door Linda Wagenmakers als Lisa
Hartkamp, Froukje de Both als Melanie Kooyman, Charly
Luske als Tim Eijgenhuysch en Paul Boereboom als Kick.
•Scheldetheater Terneuzen, 20.00 uur
VRIJDAG
Rhythm Blues
The Billy Haynes Band speelt Rhythm Blues.
Billy Haynes was jarenlang de muzikale rechterhand van Ti-
na Turner. Samen met zijn groep The Billy Haynes Band zet
te hij drie jaar terug voet op Nederlandse bodem. Hij bleef,
samen met zijn partner John Philips die bijna alle blaasin
strumenten beheerst en de tijden van Maceo Parker en Ju-
nior Walker laat terugkeren. De enige Nederlander in de vas
te bezetting van de Band is toetsenman Jasper Soffers. Hij
maakt ondermeer deel uit van het Metropole Orkest en
wordt beschouwd als een van de meest getalenteerde jazzpia
nisten van Nederland.
•Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur
InfluenZ
De vierde voorronde van InfluenZ staat in het teken van
rock, punk en rap.
De deelnemende groepen zijn Out of Order, The Fornax,
Black Light District, Side Walk Stone en de Walcherse rap
per Providence. De Schouwse groep Headmode treedt op tij
dens het juryberaad.
•De Klomp, Ovezande, 20.00 uur