Blonde stoot op tien uur Met de aap verdwijnt ook een stukje mens Garry Winogrand Winternachten woensdag 19 januari 2005 L1 T Li1 ATT T TTfwas er na een ^a£ wer^en °P A-J T VJT -I_J -LN ljld X\.het archief van de Gentse uni versiteit alleen nog maar energie voor een goed glas. Eindeloos wa ren papieren opgevraagd. Met hulp van een medewerkster waren na men ontcijferd. Aantekeningen vulden het ene papier na het ande re. De dag was lang. Het archief van de Universiteit van Gent zit in een kelder zoals veel plaatsen van gewicht. De inrichting is van lang geleden. Zware hou ten kasten, sobere werktafels, rust en stilte. De enkele personeelsle den zijn blij met je komst. Het spul lag klaar. Tegen vijven was het genoeg. Ook voor de hulpvaardigste ter wereld. We verlieten de kelder en wisselden beleefdheden. De wagen stond op het verkeerde plein aan het andere eind van de binnenstad. De archiefmedewerkster zou wat gaan eten en vanavond naar de opera gaan. Of ze zin had in iets met of zonder ijs, als dank voor de hulp? 'Dat ging nog gaan.' In het café tegenover de opera was er geen Ierse, maar de Schotse smaakte ook. Vanavond was er een avond met Jef Geeraerts, daar aan d'n overkant, in den opera. Kent ge die, Jef Geeraerts? Ik vin die goe. Het gesprek liep. Tegen achten staken we over, kochten kaartjes. Alles georganiseerd door de stichting 'Behoud de begeerte'. Kon slechter. Jef Geeraerts compleet met muziek. We gingen de trap op en vonden een plaats achteraf op de bovenste ring. Voor ons zat een jong stel. Kozend. De zaal was aardig vol. Het gebouw een lofzang op de negentiende eeuw. Na een minuut of tien gaat het licht uit. Vanaf het hoge balkon lijkt Geeraerts nog kleiner dan anders. Samen met een pianist, Luc de Vos. Geeraerts gaat zitten en de pianist begint. Ademloze stilte. Gewijde sfeer, welwillend publiek, f Als de muziek stopt, staat hij op, dw l-LJ loopt voornaam naar een katheder en in schitterende belichting be gint hij te lezen. Uit Gangreen I, Black Venus. Ritmisch het proza, strelend de woorden op de huid van de beschreven negerin. Fragment na fragment. Welluidend, met vaste stem. Een cellist speelt enkele delen uit een suite van Bach. De muziek is meeslepend. En daarna leest Geeraerts de sleutelscène uit zijn boek Sinpaku, waarin een cellist op de snijlijnen van een kerk in opperste toewijding die suite van Bach speelt. De spanning is voelbaar. Allen in de ban. Van muziek en woord. Het is een van die zeldzame momenten waarop je even geen buiten staander bent. Luc de Vos speelt Mozart. De beroemde Fantasie. En dan leest Geeraerts in gedempt violet licht de laatste brief over le ven en dood, de brief aan zijn vrouw. Zeer persoonlijk. De ban wordt gebroken. Zaallichten aan. Applaus. De meester buigt, de musici danken. Ettelijke keren komen zij terug. Duisternis in de opera. Het publiek nog nauwelijks bijgekomen van de bijzon dere avond staat aarzelend op, zoekt hier en daar een jas. Sommi gen staan reeds. Ook de archiefmedewerkster. Dan klinkt plotseling donderende popmuziek. Podumlicht aan, hel licht in de zaal. En dan komt als uit het niets de schrijver weer op het podium. Dansend op heftige popmuziek. Hij heeft fel gekleurde schoenen aan en danst, danst en danst. Uit de zaal vraagt hij een jonge vrouw. Ze is erop gekleed. Samen dansen zij. Minutenlang. Tot plotseling alles donker is en langzaam de lichten in de zaal op gaan. Iedereen in verwarring. De archiefmevrouw is verdwenen. Stil en timide gaat iedereen het gebouw uit. Boven Gent rijst de maan. Lo van Driel vertaald Marsha Mehran: Café Babyion - Altijd al olifantenoren willen eten of chelow of torshi? Als je, zoals de inwoners van het Ierse stadje Ballinacroagh, niets an ders gewend bent dan de dag schotel in de lokale pub, wil je wel eens wat anders proberen. Dat kan in Café Babyion, dat midden op de Main Mall wordt geopend door de mooie en myste rieuze Iraanse zussen Marjan, Bahar en Layla Aminpour. Met granaatappelsoep en lamsstoof- schotel met rozenblaadjes bren gen ze hun eigen magie naar het land van de eeuwenoude Kelti sche mythen. En natuurlijk komt er ook liefde om de hoek kijken in dit boek dat in de traditie staat van Cho colat en Rode rozen en tortilla's. Achterin worden de recepten voor de exotische schotels van Café Babyion gratis bijgeleverd. Auteur Mehran (1977) ontvlucht te met haar ouders Iran en ver huisde recentelijk naar Ierland. Vertaling Mary Bresser. Uitgeve rij Sirene, 239 pag. 17,95. John Haskell: Purgatoria - Jack heeft zojuist wat reisproviand ingeslagen in een winkel bij een tankstation en wandelt terug naar zijn auto. Maar zijn auto blijkt verdwenen, evenals zijn vrouw Anne met wie hij een ge lukkig huwelijk heeft. Zo begint Purgatoria, een road novel, waarin Jack wordt gevolgd op zijn zoektocht door de Verenig de Staten, niet alleen naar zijn vrouw, maar ook naar zichzelf. De roman voert de lezer van downtown New York naar de zandstranden van Californië. Auteur Haskell publiceerde eer der de veel bejubelde verhalen bundel I am not Jackson Pol lock. Vertaling Manon Smits, Uitgeverij Mouria, 255 pag., 18,50. Marcus Stevens: Een nuttig meisje - Bij de aanleg van een snelweg langs een indianenreser vaat worden de stoffelijke res ten van een Cheyenne-meisje ge vonden, dat meer dan honderd jaar geleden is overleden. Ze is gewikkeld in een verschoten le- gerjas en heeft zilveren vinger hoedjes aan haar rechterhand. De opzichter gooit het graf zo snel mogelijk dicht, maar Erin en wegwerker Charlie White Bird willen de heilige begraaf plaats van het meisje bescher men. Ze noemen haar Mo'é'ha'e, ofte wel Ekster, en fantaseren over haar laatste dagen tijdens de be ruchte Slag om Little Bighorn. Vertaling Mary Bresser, Uitgeverij Sirene, 320 pag., 17,95 euro. chrijver/bioloog Tijs Goldschmidt ves- jtögt tijdens het festival Winternachten Den Haag de aandacht op 'schaamtever- pende beelden van onze omgang met ®sapen'. De foto's en filmbeelden die hij liggen in het verlengde van de exposi- Wegkijken' die hij samenstelde over oaamte. zegt Tijs Goldschmidt, bladerend in ^kijken' totdat hij de foto heeft gevon- van een grote, gekooide aap. Het dier ca'recht°p; met zijn ene, gestrekte arm hij zich vast aan de tak van een in zijn andere hand, bijna achteloos, jtöt hij een sigaar zoals een mens dat zou Het is een immens treurige foto, door e kale kooi, door de hulpeloze, bijna be- ^fde blik van de mensaap, zijn naakt- zijn kwetsbaarheid. „Het beeld is zo I zegt Goldschmidt (51), „omdat ,er bijstaat als een mens. Dat is een van ln drijfveren, aandacht te vestigen op _nsapen. Ze worden bijzonder onder- Met de mensapen hebben we verre rouders gemeen. Het DNA van een chim- seekomt voor 98,7 procent overeen met .vaiieen mens, dat van gorilla's zit bo- procent." 115 geen deskundige op het gebied van amte, maar het onderwerp fascineert heel lang, misschien al sinds hij lang ,eneen uitspraak hoorde van psychia- °uis Tas over Duitse joden die voor de °Sln kampen gestopt, kaalgeschoren en erd werden, en later uitweken naar aarom fotogra feert een foto graaf? Garry Winogrand had zijn ant woord paraat: 'Omdat ik wil weten hoe dingen eruitzien als ze door mij zijn gefotogra feerd.' Het fotomuseum Foam in Amsterdam toont nu werk van de legendarische Amerikaanse fotograaf. Uit 1965 is de foto en de wouw die we zien, zal er gens achterin de twintig zijn. Grote kans dat ze nog leeft dus. Haar na al die jaren nog opspo ren is vast niet te doen, maar wat zou het mooi zijn als die vrouw met eigen ogen kon aan schouwen hoe ze erbij hangt in Amsterdam: 4,85 bij 6,85 meter groot aan de wand in het trap penhuis van het Amsterdamse fotografiemuseum Foam. Zij heeft het op die zomerse dag bijna veertig jaar geleden waar schijnlijk niet eens doorgehad dat ze werd gefotografeerd door Garry Winogrand. Met twee tas- sen, één om haar schouder, de andere in de hand, stapte ze druk-druk-druk over het trot toir van een New Yorkse ave nue. Maar die twee mannen schuin achter haar hadden pre cies door wat de fotograaf met zijn kleinbeeld-Leica met groot hoeklens aan het doen was. Op die enorme vergroting in het Foam valt nog eens extra op hoe samenzweerderig de grijns is die ze Winogrand toewierpen. Kerels onder elkaar. Vlak voor dat de fotograaf toesloeg, zou den die twee heel goed iets te gen elkaar kunnen hebben ge zegd als: „Blonde stoot op tien overuur." Jawel, dit is fotografie uit een tijd dat de term politiek correct nog moest worden uitgevonden. Zelfs feminisme was nog geen gangbaar begrip. Vrouwen ko men veel voor op de tentoonstel ling Garry Winogrand and the American Street Photograp hers. En wat Winogrand (1928- 1984) in het bijzonder interes sant vond aan het vrouwen lichaam is duidelijk. Mammo- centrisch wordt zijn blik in def tige kunsthistorische beschou wingen wel genoemd. In goed Nederlands: hij was een tieten man. In de jaren zestig fotogra- feerde hij ontelbaar veel vrou wen met van die punt-bh's, die er bijna uitzien als steekwa pens. Toen de zeden wat losser werden en veel vrouwen het knellende textiel afwierpen, ont ging hem als fotograaf geen har de tepel in een T-shirt. Winogrands veronderstelling dat een boek met al die foto's van vrouwen in de straten van vooral New York een geheid kas succes zou zijn, was niet juist. Zijn in 1975 gepubliceerde Wo men are beautiful was een enor me flop. Tegenwoordig is het boek goud waard. Garry Wino grand geldt als één van de grote vernieuwers van de naoorlogse Amerikaanse fotografie. Hij wordt in één adem genoemd met Diane Arbus en Lee Friedlan- der, maar brak nog radicaler dan zij met de tot dan toe gel dende esthetische regels. Hij was de man van het snapshot; aan weloverwogen composities had hij een broertje dood. De horizon staat bij Winogrand vaker scheef dan recht in beeld. Figuren worden vaak keihard afgesneden (de bovengenoemde blondine moet het op Wino grands foto doen zonder linker voet). En van een eenheid van handeling is meestal ook geen sprake: er gebeurt niet één ding, er gebeuren een heleboel dingen tegelijk. Techniek interesseerde Winogrand nauwelijks. Teke nend genoeg liet hij het afdruk ken van zijn werk zonder proble men over aan anderen (na zijn dood liet hij zelfs letterlijk dui zenden onontwikkelde films ach ter). De quality-be-damned school noemden tegenstanders spot tend de manier van fotograferen die Winogrand propageerde, daarbij geheel voorbijgaand aan de ongelooflijke dynamiek van zijn werk. Het is de dynamiek van de grote stad, Winogrands werk-, nee jachtterein bij uit stek. Dagen en nachten zwierf hij over straat, de camera altijd in de aanslag. Streetwise was Winogrand, die opgroeide in een arm joods sloebersmilieu in de Bronx, van huis uit. De botte macho had ook een andere kant; uit sommige van zijn foto's spreekt een sterk sociaal engage ment. Peter van Brummelen Expositie: Garry Winogrand and the American Street Photographers (met ook werk van Mitch Epstein, Lee Friedlander, Joel Meyerowitz en Hen ry Wessel) - t/m 30 maart in Foam, Keizersgracht 609, Amsterdam. De wereldtentoonstelling in 1964, New York Los Angeles, 1969 aantal foto's uit 'Wegkijken' zien, maar het zwaartepunt ligt ergens anders. Hij wil 'schaamteverwekkende beelden tonen van onze omgang met mensapen'. Omdat hem dat interesseert als (evolutie)bioloog die lan ge tijd in Afrika verbleef - hij publiceerde in 1994 het internationaal geprezen boek 'Darwins Hofvijver' over de ecologische ver anderingen in het Victoriameer door het uit zetten van de nijlbaars - en het hem zeer aan het hart gaat dat de mensaap, die biolo gisch zo dicht bij de mens staat, me.t uitroei ing wordt bedreigd. „We kijken liever weg van wat er met die apen wordt gedaan", zegt hij. „We willen het liever niet weten." Sarcastisch wijst hij op een recente campag ne van een landelijk ochtendblad die er na de tsunamiramp in Azië luidkeels gewag van maakt 'dat er ook Nederlandse slachtof fers te betreuren waren'. „Dat is dan kenne lijk het belangrijkste", zegt hij smalend. „Dan kijken we wel, vanwege de Nederlan ders. Maar de gorilla komt hier niet voor, dus daar hoeven we ons dan niet om te be kommeren. Maar volgens mij hebben we veel meer behoefte aan een partij Leefbaar Gorilla dan aan Leefbaar Nederland." De genocide die plaats heeft op de mensaap noemt hij 'een wetenschappelijke ramp'. „De mensapen bieden prachtig vergelij kingsmateriaal. Wat is er, ergens in de tijd, gebeurd dat wij geen knollen meer zoeken op de savanne? Dat interesseert mij zeer. Neem de taal; er is veel onderzoek naar ge daan om te zien of mensapen in staat zijn een taal te leren. Met hun symbooltaal ko men ze een heel eind, maar het is niet zo dat ze, zoals de mens, spelen met taal. Eigenlijk is het taalgevoel van apen teleurstellend ge bleken. Dat roept de vraag op: hoe slim moet je zijn om op het niveau van de mens te komen? Door mensen met apen te vergelij ken kun je dus iets over de mens te weten ko men. Hoe doe je dat als er geen apen meer zijn?" Voor Winternachten verzamelde Gold schmidt een aantal foto's en filmbeelden over mensapen. Ze hebben niet allemaal be trekking op (plaatsvervangende) schaamte. In een van de filmfragmenten wordt een ui termate slimme bonobo, een kleine chimpan see, getoond in een onderzoekscentrum. Voor het eerst wordt hij geconfronteerd met een telefoon. Aanvankelijk weet hij niet wat hij daarmee moet, maar zijn trainer gebaart hem te luisteren naar de stem aan de andere kant; die praat tegen hem en belooft hem voor de volgende dag drie cadeautjes. Een dag later geeft de trainer hem er twee - maar de aap laat zich niet afschepen en eist ook de derde op. Daarnaast zijn er beelden van de moord door stropers op de lievelings gorilla van de beroemde Diana Fossey, die in Afrika onderzoek deed naar mensapen voordat ze zelf werd vermoord. Er is een stukje uit een BBC-film, 'Eating Apes', een gorilla die via de televisie haar partnerkeu ze bepaalt en een fragment uit 'The White Diamond', een documentaire van Werner Herzog. Willem Hoogendoorn In den beginne was het beeld... is het thema van de tiende editie van het internationale lite ratuurfestival Winternachten dat van 20 t/m 23 januari plaats heeft in Den Haag. Tiental len schrijvers, dichters en muzikanten treden op. Zo vertolken Menno Wigman, Onrio Kos ters en Albertina Soepboer hun beeldgedichten, legt Willem Jan Otten een statement af over onze beeldcultuur en maakte een aantal schrijvers gedichten bij krantenfoto's. Schrijver Frank Westerman vertelt over zijn speurtocht naar El Negro, een opgezette mens; bioloog Tijs Goldschmidt spreekt over beschamende foto's van mensapen en de Antilliaan se muzikant Pierre Lauffer over de poëzie van zijn vader en de ontdekking van zijn roots. Daarnaast is er speciale aandacht voor Turkije, aan de hand van een interview met de Ame rikaans-Turkse Elif Shafak en treedt het topensemble Tahir Aydogdu op. Winternachten heeft plaats in het Theater aan het Spui en het daaraan grenzende Filmhuis Den Haag. New York, 1965 New York in de jaren zestig Tijs Goldschmidt Nederland. Ze schamen zich voor wat hen is aangedaan, zei Tas. „Die uitspraak heeft me nooit meer losgelaten. Later werd ik eens uitgenodigd voor een soort schaamtegenoot- schap met het verzoek er vanuit biologisch perspectief over te spreken. Maar weten schappelijk onderzoek heb ik er niet naar ge- foto GPD daan. Voor 'Wegkijken' heb ik intuïtief fo to's gekozen die beschamend zijn of bij mij plaatsvervangende schaamte opwekken. En ik heb er een essay over schaamte bij ge schreven omdat het, voor zover ik weet, nog niet bestond." Op Winternachten laat Goldschmidt een

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23