PZC Het kwaad is altijd en overal ■8fr»i l&sêsssBsypïfiseï i n Tropenmuseum Amsterdam 23 Fotograaf Garry Winogrand 25 Peter Faber solo in Vlissingen 0113-315680 «v.pzc.nl Kredactie@pzc.nl 5^31,4460 M Goes rtveftentie-exploftatie. «n Midden-Zeeland: 0113-315520; wlvs-Vfaanderen: 0114-372770; SSt 020-4562500. oensdag 19 januari 2005 22 Van een vader kom je nooit meer af Na een goede biecht, illustratie door B. Reith p de expositie over Het Kwaad in het Tropenmu- if seum in Amsterdam serveert een christelijke duivel een vraatzuchtige in het hellevuur een schotel met slangen. Yama, de hindoe-god van de onderwereld, spiest on tuchtige vrouwen aan een speer en bij de islam krijgen zon daars giftig kokend water te drinken. Zondaars aller geloven wacht na hun dood uiteraard eeuwigdurend vreselijk lijden. Maar waarom moet het leven op aarde zo'n tranendal zijn, zelfs voor de braafste zielen? Sr"-, :-f MBi799 ionxmmm Zeemeermin Mamy Wata, schildering op een meelzak, Zaïre circa 2000 ke tegenstanders, rukt hen de ingewanden uit en drinkt brul lend en lachend hun bloed'. Al leen Shiva is in staat haar in te tomen: als ze merkt dat ze bo venop hem danst, komt ze bij zinnen en steekt haar tong uit. Dat doet ook in het Tropenmu seum haar schitterend aangekle de, levensgrote beeld dat in 1999 in India werd gemaakt. Er is geen afdoende verklaring voor de oorsprong van het Kwaad te vinden, maar in de verbeelding van het fenomeen is altijd veel eer te behalen ge weest. Eind negentiende eeuw leefde een houtsnijder op Bali zich uit op het beeld van een kin dertjes etende heks, met haar slagtanden en piekharen huive ringwekkend realistisch ver beeld. Getuige het kinderhoofd je in haar rechterhand betrapte de kunstenaar haar tegen het eind van de maaltijd. Ook de an dere heksen op deze expositie hebben met hun loensende ogen, kromme neuzen en dikke wrat ten een lekker stereotiep griezel gehalte. Zwarte magie Op de expositie wordt het Kwaad voor jong en oud ook be streden in films als Assepoester, Doornroosje, Lord of the Rings en The Shining. Curieus is in de ze afdeling de bijdrage van Gha- nese videofilmers, die een markt vonden voor zwarte magie. Een van die filmpjes heet Diabolo. Daarin verandert een man in een slang, kruipt bij een slapen de prostituee naar binnen en be vrucht haar. Als ze wakker wordt, braakt ze papiergeld en sterft. Einde verhaal. Ook in de vele strips waarin het Kwaad wordt bestreden, is niet veel diepgang gestopt: ze voorzien in de behoefte aan veilig griezelen vanuit de leunstoel en dat is méér dan genoeg. De mens wil liever niet omgaan met het Kwaad en weert het daarom af met een amulet, ge bed, bezweringsritueel of dans. Of weert het af door er als 'gothic' in zwart leer gekleed op speelse wijze mee te flirten. Bij gothics als de op deze expositie levensgroot gefotografeerde Me dusa en Crudelia ligt de nadruk op gevoelens van verdriet en ver lies, maar ook op een kritische kijk op de wereld en verlangen naar de harmonie van vroeger. Vlakbij zingt Alice Cooper on der de koptelefoon Go To Hell. Doen we toch nog maar even niet. Frangoise Ledeboer Expositie: Het Kumad - t/m 12 sep tember in het Tropenmuseum (Lin- naetisstraat 2) Amsterdam, dagelijks 10-17 uur. ze het op haar heupen krijgt, ver andert ze in de woeste Durga of de nog woestere Kali. Om de ge lovigen tegen bedreigingen te be schermen danst ze als een beze tene rond, 'wurgt haar mannelij- We breken ons al sinds de vroegste tijden het hoofd over de oorsprong van Het Kwaad. Van akelige ziekte tot nare dood, van vreselijke natuur ramp tot verwoestend oorlogsge weld en van lastig ongemak tot onverklaarbare pech - onze voor ouders van welke cultuur en reli gie dan ook probeerden 'hogere' oorzaken in hemelse sferen te vinden. Want er werd (en wordt) het liefst van uitgegaan dat al die rampspoed niet onze eigen schuld is. Omdat daar vanwege de onstuitbare stroom ellende niet mee te leven zou zijn, is ooit de figuur van de duivel bedacht. Thom Puckey verbeeldt hem bo ven op een wc, met achter hem een lauwerkrans, opgetild door twee engelen. Onder de titel Triumph Of Love torent Puckey's duivelse beeld bij de entree met hautaine blik hoog. boven alles en iedereen uit. Heeft hij ons in zijn macht, of mogen we ook een beetje om hem lachen? Bij George Bush mocht dat in elk geval niet. Hij rechtvaardigde de inval in Irak door Sadam Hoessein uit te roe pen tot Heer Der Duisternis en wordt omgekeerd in het islamiti sche kamp vanzelfsprekend als Grote Satan aan de schandpaal genageld. Primitiever 'religieu ze' verklaring voor bloedvergie ten is niet denkbaar. Maar ook bij de door geologische oorza ken verklaarbare tsunami werd een hogere macht uit de hoed ge toverd. Daarom bleven zoveel moskeeën gespaard, zondaars dienden er lering uit te trekken. De oude Grieken bedachten als verklaring voor het kwaad de mythe van Zeus, de oppergod die uit angst voor machtsverlies aan de mensen een doos volstop te met vreselijke rampen, ziek ten en misdaden. Pandora mocht de doos niet openen, maar deed dat toch. Bij christenen ligt de oorsprong tnvan het hart, scène uit het Dodenboek Neshorpacherd, Egypte, 350-200 v. Chr. van alle kwaad bij Eva, die zo dom was in het paradijs onder aanvuring van de slang, tóch van de appel te eten. In de ko ran was het satan Iblis die Eva tot het eten van de appel verleid de. Ben Meulenbeld, conserva tor van het Tropenmuseum en mede-auteur van de tentoonstel lingscatalogus, legt uit dat het hindoeïsme geen bepaald mo ment kent waarop het kwaad is ontstaan: „De mens wordt in de loop der tijden, in zijn verschil lende reïncarnaties, door doen en denken geconfronteerd met negatieve verschijnselen als haat, hebzucht, lust of noncha lance." Om die verschijnselen kwijt te raken moet hij probe ren zuiver te worden. Het helpt dan om de godin Par- vati te aanbidden, echtgenote van de oerschepper Shiva. Als SUKEZAMl NAMAN DAJI I Affiche, Nigeria circa 2000 Het Laatste Oordeel, Koptisch, Egypte 1997

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 21