De schepen van het schor c Een jaertje vrie is glad nog nie zo gek bekeke Achter de bakkerij stond het varkenshok Nieuwe raadkaart dinsdag 18 januari 2005 Koeien in Saeftinghe. foto Het Zeeuwse Landschap Wie door de schorren van Saeftinghe loopt, kan plots oog in oog komen te staan met de koeien. De koe is één van de grootste zoogdieren in Saeftinghe. Zoals de kameel wel het schip van de woestijn heet, zou je deze vrij door de na tuur schrijdende dieren wel schepen van het schor kun nen noemen. Ze kunnen op hun dooie gemak door wa ter en schorren waden. En soms springen ze óver de geultjes. Een groot gedeelte van Saef tinghe wordt in het voor jaar, de zomer en een deel van het najaar door koeien be graasd. Deze begrazing is nodig om de verscheidenheid aan leef gemeenschappen van planten en dieren te handhaven. Dat begra zing inderdaad nut heeft, is vo rig jaar april proefondervinde lijk vastgesteld. Er werden na melijk op twee plaatsen in Saef tinghe plantensoorten geteld. Het eerste gebied werd niet be graasd en telde ongeveer vier soorten per vijfentwintig vier kante meter. Het tweede gebied werd wel begraasd en telde ge middeld vijftien soorten per vijf entwintig vierkante meter. Dat niet alle gebieden in Saeftinghe door de koeien begraasd wor den, heeft als voordeel dat er verschillende leefgebieden blij ven, zodat ook vogels die in het riet broeden en leven, een be staan hebben. Na jarenlang Saeftinghe alleen met schapen beweid te hebben, werd in 1953 begonnen met koeien. Het vee was afkomstig uit de Melselepolder die met de watersnoodramp onder water was komen te staan. In het be gin werd afwachtend gerea geerd op het feit dat de koeien in de schorren hun eigen boon tjes moesten doppen. Ze trok ken niet, zoals de schapen, rond met een herder. Maar al snel bleek dat de koeien zich prima konden redden. Oerrunderen Koeien stammen af van oerrun deren. Tot vijfhonderd jaar gele den leefden deze in Europa en Azië. De oerrunderen waren De PZC sponsort Het Zeeuwse Landschap. In 'Natuurlijk Zeeland' doen medewerkers van deze stichting verslag van wat er speelt in de Zeeuwse na tuurgebieden: onverwachte vondsten en bijzondere ge dragingen passeren weke lijks de revue. En natuur lijk ook de successen en mislukkingen in het be heer. veel groter dan onze koeien nu. De stieren waren zwart en soms wel twee meter hoog; de vrouw tjes waren iets kleiner en bruin. Oerrunderen hadden lange ho rens om zich te kunnen verdedi gen tegen jagers en wolven. De mens begon al achtduizend jaar geleden met het temmen van het oerrund. Het rund werd gebruikt voor het vlees en de vacht en ook als trekdier. Lang zaam ontstond 'de huiskoe' en deze werd kleiner omdat ze min der te eten kreeg bij de mensen. De koeien werden zelfs kleiner gekweekt, zodat ze minder voer nodig hadden. Ook veranderde de kleur van de koe; ze kreeg al lerlei kleuren en patronen. De mens begon verschillende soor ten koeien te kweken, soorten om mee te werken en soorten speciaal voor de slacht. Ook doordat mensen rondtrokken met hun vee, ontstonden ver schillende soorten: in koude stre ken koeien met een dikkere vacht en in gebieden met meer voedsel grotere koeien. Deze koeien vermengden zich en zo ontstonden verschillende ras sen. Mensen ontdekten pas later dat je koeien ook kunt melken. Karei Smet is één van de boeren die koeien heeft rondlopen in Saeftinghe. Dat gebeurt al sinds 1955. Smet pachtte eerst grond; later sloot hij een overeenkomst met Het Zeeuwse Landschap, eigenaar van Saeftinghe. Zijn koeien mogen gratis in de schor ren lopen. Als tegenprestatie zor gen ze voor de begrazing. Smet heeft zo'n honderd Belgische wit-blauwe rondlopen in Saef tinghe. Omdat zijn koeien in het gebied lopen waar excursies ge houden worden, is er geen stier bij. Kalveren De koeien komen de tweede helft van april in de schorren en zijn dan ongeveer twee maan den drachtig. In november gaan ze er weer uit. Een koe is net als een mens negen maanden drach tig. Ze zijn dus net op tijd uit Saeftinghe om veilig te kunnen kalveren. De koeien zijn tweeën eenhalf tot drie jaar oud als ze in de schorren mogen. Ze komen soms wel vijf jaar terug, totdat ze niet meer geschikt zijn om te kalveren. Daarna worden ze ver kocht aan iemand'die ze vet mest voor de slacht. De koeien in Saeftinghe worden twee keer per dag geteld, 's och tends en 's avonds. Een koe is een kostbaar beest, ze kost onge veer tweeduizend euro. Logisch dus dat er gezocht wordt als er eentje kwijt is. Kitty Galle Kitty Galle is medewerkster ex terne betrekkingen bij Het Zeeuwse Landschap. Overleste was ik op een ver- jaerdag bie m'n tante Truus en daer aon ze't over een buurmeisje dat een jaertje vrie af oa genome. Mee een mooi woord noeme ze dat ook wè een 'sabbatsjaar'. Ze was negentie- ne en nae d'r vwo-examen wouw ze even biekomme, even de tied neme om op aesem te kommen en d'r eige te bezinnen op d'r toekomst. Ma de anwezi- ge dames konne d'r nie vee be grip voo opbrienge: „Zo joeng en dan a een jaertje vrie af wil le, tegenwoordig wete ze nie mi wat of wérken is. Daer zou je vroeger es mee moete kommen ,,'k Vind ook nie slim van d'r", zei tante Grie: „Zö kom je toch een jaer achter op de rest. En nae zö'n jaer bï'j glad uut je rutme. Je za zie, dan komt d'r niks mi van een studie terecht." Toch, a'j 't mien vraegt, ao ze 't glad nog nie zö gek bekeke. Je kan tegenwoordig nie vergelie- ke mee vroeger. Lag et vroeger a bienae in je wiege vast wat of je laeter zou worre - vee te kiezen ao'j vaek nie - noe kan zowat aolles. Je kan't zö gek nie be- dienke. A'j j'n eige d'r es in ver diept 'oevee studies an d'r bin, dan duuzel je gewoon. En dan kan't best wel es moeilijk weze om te kiezen. Een keuze die a warschijnlijk wè de rest van je leven za gae bepaele. Da'j dan es een poosje stilstaet om daer goed over nae te dienken - in plaets van ma wat te gae gedoe omda'j toch wat moet - kan dan best es verstandig weze. Vergeliek et ma mee een reis naer een plekke d'r a'j nog nooit gewist bin. A'j onderweg nie ze ker bin welke afslag a'j moe ne me, ka'j twi dingen doe. Je kan op de hoeie gok deu rie (mee de kans da'j glad de verkeerde kant op gaet en de pad kwietrae- kt) of je kan een rustig plekje op- zoeke langs de kant van de weg en es even op de kaorte Meke waer of je precies bin en oe a'j 't beste verder kan gae. Tien tegen eên da'j dan de goeie weg kiest en uutkomt op joe bestemming. En wat is een jaer noe op een mènsenleven? 't Gesprek op die verjaerdag schoot wee deu m'n 'oöd, toen a t'r vorige weke een brieve en een folder in de busse viel van de Sociale Verzekeringsbank. Of m'a nae oan gedocht over de schoolkeuze voo ons kind van amper tweê, want - zö stond er - daer wier et zachtjes an toch wè tied voo. 't Kind is net uut de luiers en kan amper löpe en praete, moe'j as ou'ers a gae gekieze nae wel ke schole 't schaepje moet. Open baar lager onderwijs, christelijk of islamitisch; algemeen christe lijk, katholiek of reformato risch; Vrije School of Montesso- ri, Jenaplan, Iederwijs of Dal ton. En daer moe'j nie te lang mee wachte, want stel je voo, dat je kind toch nie terecht kan bie de kleutergroep van je keu ze. Nou, dan kan 't z'n verdere toekomst wè op z'n buuk schrie- ve - a'j die folder moe gelöve. Sommige scholen kunne zelfs een test van je kind vraege, want ze kunne natuurlijk nie zöma Jan en Aolleman toelaete. Da'j daer ook even rekening mee 'oud. Ruumte Nou, beste lui van de Sociale Verzekeringsbank, m'èn nog aol- le tied en die neme m'ook. Me zun d'r es gedege over naedien- ke en op ons dooie gemak. Me wete best dat goed onderwijs be- langriek is voo onze kleinen, ma lae me onze guus ook een bitje ruumte geve om te lanterfanten en de kans om gewoon kind te wezen. Et de tied gunne om et es een jaertje voo 't gat te schop pen en d'r achter te kommen dat er meer in de wèreld is dan hoeie rapporten en prestaties op school. De rust om d'r achter te kommen wie an ze bin en wat ze mee hun leve wille doe. Dat scheelt alleen a een 'oöp an WAO-premie, voo ao die opgejo- ge en over 't paerd getilde guus die an op d'r dertigste glad opge brand thuuszitte. En of je noe succesvol wordt of nie, gelukkig of nie, 'angt toch echt nie af van een kleuterklas of basisschool alleên. M'èn d'r dan ook aolle vertrou wen in dat ons kind laeter goed terecht komt. Net as in dat buur meisje van m'n tante Truus, dat een jaertje vrie af eit genome. Ook dat komt 'r wè. Marjolein de Visser Agenda In het Kerkje van Ellesdiek (El- lewoutsdijk) wordt zondag een oecumenische bijeenkomst in het Zeeuws gehouden. Thema is deze keer 'Overkant'. Medewer king wordt verleend door ds. Wim Jansen. Aanvang 14.30 In de vele antwoorden op de raadkaart van vorige week springen twee 'herkenningspun ten' er uit: de rooms-katholieke lagere school met beeld van de heilige Aloysius (links), nu in ge bruik als verenigingsgebouw, en op de achtergrond de toren van de hervormde kerk, nu gekocht door een kunstenaar. Het gaat om de tegenwoordige Hoofd straat van Ovezande, destijds - omstreeks 1935 - Kerkstraat ge heten. J. Menheere uit Oost-Souburg schrijft dat rechts de winkel van Siene Vreeke staat, in snoep en levensmiddelen. „Op zondag na de hoogmis liep de kamer daar vol met boerinnen die bij haar koffie dronken en hun bood schappen deden. Dat was altijd een leuk gezicht met al die vrou wen in klederdracht. De man van Siene, Piet Goense, was de dorpskapper. Bloempot op je hoofd en knippen. Daarnaast is het snoepwinkeltje van Doortje Boonman en na de Dreef de bak kerij van Willem Remijn. Deze is later raadslid geworden van de gemeente Borsele." Links is het oude meestershuis te zien, tegenwoordig bewoond door Hans Rentmeester, meldt T.A.L. den Toonder uit Ovezan de. Daarnaast de Sint-Aloysius- school. Deze inzender noemt als bewoners van de winkel van Vreeke Bertie en Corrie Goense, vroeger werkzaam in de daar achter gelegen supermarkt. „Het huis wat voor de kerk staat is inmiddels gesloopt en er staat nu een woning waar ikzelf woon." P. T. Janssens-de Mey uit Goes heeft een foto van de plechtige inwijding van de school op 23 oktober 1913. „Alle leerlingen, onderwijzend personeel en de pastoor staan erop. Van de meis jes 61 in Zeeuwse klederdracht en 12 in burgerdracht." Voordat de school er kwam, stond er de boerderij van Jacob Rentmees ter, weet C. F. Stevense uit Mid delburg, die aangeeft dat de ar chitect van de school L. K. Mud- de was en de bouwer het bedrijf van weduwe Chamuleau te Kwa- dendamme, voor een bedrag van 21.000 gulden. Het beeld boven de ingang vervaardigde J. P. Maas voor 300 gulden. R. Steenbakker uit Lewedorp heeft vaak om twaalf uur de klok van de kerk geluid. „In de woning voor de toren woonde Jan Abrahamse, de wagenma ker." A. C. de Jonge uit Sirjans- land herinnert zich als boven meester C. de Waal, anderen noemen ook de namen Huige en Hoondert. De bakkerij van Re- mijn is nu supermarkt van Baayens, geeft M. van Antwer pen uit 's-Gravenpolder aan. Het laatste huis links was vol gens W. Verbeek uit Ovezande vroeger café. „Mijn vader z'n ouders hebben dat nog gerund. Ik werk nu 25 jaar bij de plaatse lijke aannemer en aan al de ge bouwen die er nu nog staan heb ik wel iets vernieuwd of ge maakt." In het winkeltje van Doortje Boonman mochten de kinderen op woensdagmiddag naar de televisie kijken, schrijft T. van Luijk-Remijn uit Goes. Ze weet alles van de bakkerij van W. Remijn en R. Spelier, die daar na hun huwelijk in 1948 kwamen wonen en werken. „Daarvoor woonden Adriaan Re mijn en Tine Rijk er. Adriaan overleed in 1935 en Willem ging verder in de bakkerij. Ik ben één van de negen kinderen. In de ja ren vijftig was achter de bakke rij nog een mestvaalt met var kenskot en kippenren." Ze vertelt dat de varkens het oude brood te eten kregen en als het zover was, kwam dorpssla ger J. Rijk aan huis slachten. „Mijn vader liet de beer bij de zeug komen en we hadden regel matig wel tien kleine biggen. Dus 's nachts tijdens het bakken het varken helpen met de ge boorte. Zo was er nog wat extra's te verdienen, want die biggen werden natuurlijk wel verkocht. Dat is later ondenk baar geworden, door alle re gels." Ten onrechte werden nog genoemd Kruiningen, Domburg en Aagtekerke. Rinus Antonisse De waardebonnen gaan naar: A. Vermeule-de Jonge, Ovezan de, M.C. Saaman, Kruiningen en M. J. Padmoes, Goes. Opnieuw uit de collectie van Hans Lindenbergh een dorpsbeeld, met natuurlijk de vraag: om welk dorp gaat het? Nadere bijzonderheden over de af gebeelde plek zijn welkom. Oplossingen kunnen tot en met uiterlijk zaterdag 22 januari worden gezonden naar: Redactie PZC Buitengebied, postbus 31,4460 AA Goes; fax 0113-315669; e-mail redactie@pzc.nl. Er zijn drie waardebonnen beschikbaar voor inzenders van een goede oplossing.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 20