PZC Erik de Vlieger is helemaal op SSin Provinciebestuur moet los PZC Pensioenplan president Bus valt slecht China met -. altijd succesvol staan van het havenbedrijf Zakenman beschuldigt politie en justitie van smerige spelletjes te gast 14januari 1955 vrijdag 14 januari 2005 Erik de Vlieger, de Amsterdam se zakenman die zich uit zijn be drijven wil terugtrekken, zegt al meer dan een jaar hinderlijk ge volgd te worden door justitie en politie. Hij suggereert ook dat het Openbaar Ministerie achter de inbraken zit. De vele aanhou dingen door de politie jaagden hem op. „Ik zit zelf met vragen, eh wil die maar eens uitspre ken." door Ton Damen Hij is kapot, zegt De Vlieger. Sinds gistavond zit ik er helemaal doorheen. Ik ben af. Ik geloof dat een paar lui, onder wie ook kennissen en vrienden, bij het programma Barend en Witteman zijn gaan zitten, maar ik vraag me ai wat ze kun nen vertellen." Harry Mens, een goede kennis van u, zei dat er bij u ingebro ken is? „Dat was eind 2003. Er werd eerst ingebroken bij mijn broer Frans die aan de Herengracht woont en die nog het oude fami liebedrijf runt, de tak die naai machines runt. Hij was met va kantie. Een week later gebeurde het bij mij, toen het hele gezin lag te slapen. En vorige week bleek dat in het Justitiële straf dossier van Harm Prins, die tot voor kort de luchtvaartpoot Exel onder zich had, papieren*"' zaten die uit onze woningen kwamen. De stukken zaten als bijlage in het dossier van Harm. -Ik ben mij daar wild van ge schrokken." ■Uzegt dat Justitie bij u inbrak? „Ik zeg wat ik zeg." Heeft u meer aanwijzingen? „Ik word nogal in de gaten gehouden. De laatste weken ben ik vele malen door politie aan gehouden, zonder dat sprake was van een overtreding of grootscheepse verkeerscontro les. Begin vorige week gebeurde het weer op de Haarlemmerweg, het was verkeersagent Bakker, die mij herkende en mij vertelde dat ik op de zogeheten 'catch scan computer' stond. Je wordt dan veel aangehouden." De politie volgt op deze manier grote criminelen. Wordt u als zo'n crimineel beschouwd? „Agent Bakker zei, dat als je op de lijst staat, dat ze je de stad proberen uit te pesten. Ik heb nog theatraal voor hem de ach terbak opengedaan en hem erin laten kijken of er een lijk in zat. Maar ik ben er behoorlijk opge fokt van en dan komt daar ook nog het beslag dat de Belasting dienst bij Exel heeft gelegd er overheen." Het zit u niet lekker? „Helemaal de hamer is dat het blad FEM Business meldt op ba sis van anonieme berichten dat ik op een dodenlijst stond en er later vanaf ben gehaald. Ik ben gedegradeerd, denk ik dan. Maar mijn kinderen, ze zijn in de leeftijd van 14, 15 en 17 jaar, waren aangeslagen. Ik ben de he le avond met ze bezig geweest om ze een beetje gerust te stel len." Wat klopt er van de bewering FEM Business dat u bent afge perst? „Niets. Ik heb wat journalisten van het blad ontvangen die ble ven doorzagen over een zaak van twee jaar geleden. Ik zou af geperst-zijn. In mijn ogen is dat onzin. Hoe zit het dan? „Ik zit vooral zelf met vragen. Alleen justitie kan die beant woorden. Ik wil eindelijk gecon fronteerd worden met de kennis die'zij hebben." U heeft gezegd dat u zich terug trekt. Is het geen strategie om straks versterkt terug te komen? „Nee. Dat kan ook helemaal niet meer. Dinsdagavond heb ben we de management-buy-out tot in detail besproken. Dat is niet helemaal nieuw. Ik wil al ze ker een halfjaar lang weg uit de vastgoedsector. Het besluit staat nu vast. Je moet er van uit gaan er nieuwe aandelen ko men. Er zal nog wel een stich ting blijven met een minder heidsbelang, waarbij familiele den in het bestuur gaan zitten." „De rest van het belang wordt verkocht. We praten niet over een paar knikkers. Imca vast goed geldt namelijk als de vier de vastgoed-ontwikkelingsmaat schappij van heel Nederland. En dat zeg ik niet alleen, dat kan iedereen lezen op de site property.nl." En verder? „Vastgoed is de belangrijkste tak. De mediapoot wordt ver kocht aan de Imca-groep, waar ik dan buiten sta. De nautische poot gaat naar mijn partner Wal ter Nuyens, die de divisie nu ook al bestiert. En de luchtvaart- poot, Exel, probeer ik eerst sa nten met het huidige manage ment te redden. Maar ook daar ga ik op korte termijn afstand van nemen. Dat kan ook wel want op dit moment ben ik nog maar voor vijftig procent aan deelhouder." U zou het slachtoffer van chanta ge zijn. „Kom dan eens bij mij thuis kij ken. De voordeur gaat altijd ge woon open. Mijn kinderen spe len buiten en gaan onbezorgd naar school - dat zonder zorgen was tot voor kort tenminste het geval. Ik zit zoals iedereen af en toe een biertje te drinken in het buurtcafé. Ik ben ook helemaal niet paranoïde bezig om me te verstoppen. Ik ben mij nergens van bewust en als justitie zou denken dat ik afgeperst wordt, dan zou ik graag willen weten hoe zij mij dan denken te be schermen. Want daar heb ik dan recht op. Eigenlijk maak ik me daar nog de meeste zorgen over, dat zij iets weten wat ik niet weet. De enige bron die ik heb is de NOS die meldt dat ik afge perst kan worden." GPD Sociale zekerheid. Die term beheerst het debat in de VS dezer dagen. President Ge orge Bush, wil de oudedags voorziening deels privatise ren. Hij is een publiciteitscam pagne begonnen om het Ame rikaanse publiek ervan te overtuigen dat dit noodzake lijk is om het stelsel in stand te houden. Hij kan op veel weerstand rekenen. door Ans Bouwmans Sommige Democraten zien er een poging in de zeven tig jaar oude 'AOW' om ideo logische redenen ten grave te dragen. Een deel van Bush' Republikeinse partijgenoten is evenmin enthousiast. Con gresleden zijn bang voor een electorale afstraffing als ze aan het overheidspensioen ko men. De belangrijkste vraag is na tuurlijk: is er een probleem? President Bush noemt de fi nanciering van de sociale ze kerheid een 'crisis' die nu het hoofd geboden moet worden, om een faillissement in de toe komst te voorkomen. Maar de manier waarop Bush de afge lopen jaren Irak als urgente crisis heeft verkocht, heeft een deel van de Amerikaanse samenleving kopschuw ge maakt. Dat is duidelijk te merken in de pers. 'De presi dent van de verzonnen crises' werd hij gisteren genoemd in kranten. Volgens Douglas Holtz-Eakin, directeur van de begrotingsdienst van het Congres, zal er in de toe komst inderdaad een pro bleem ontstaan met de betaal baarheid van de 'AOW'. Maar het moment waarop dat is - 2018 of 2042 - is een kwestie van politieke inschatting, zei hij deze week. Tegenstanders van Bush grijpen die jaartal len aan om het minimaliseren. Alhoewel dereen in politiek Wa ton het erover eens is iets zal moeten ken Democraten de 1 ven al te hebben betrokb omdat ze Bush niet verin wen en hem een nieuw wap> feit misgunnen. De oudedag voorziening in de VS w® betaald via een inhouding) het loon. Van elke dollari iemand verdient tot een ma mum van 90.000 dollar w® 12,4 procent ingehouden vu sociale zekerheid. Het dat binnenkomt aan prem wordt meteen gebruikt omi uitkeringen te betalen, 2004 ontvingen meer dan- miljoen Amerikanen m schatting 492 miljard dol aan uitkeringen. Zeventigp cent daarvan waren AOi ers. Omdat tot nu toe i® aan premies binnenkomt wordt uitgegeven, is er iin VS een 'fonds' ontstaan. Babyboomers Deze jaarlijkse overschot zullen de komende jaren yï minderen, omdat mensenk ger blijven leven, de pension ring van de babvboomgens tie eraan komt en menseni met pensioen gaan een hoge levensstandaard hebben, 2018 zal voor het eerst® der geld binnenkomen dam dig is om het overheidsjs sioen te betalen. Daarna i g'int het interen. Een p: bleem is dat het sociale-zè heidsfonds alleen op pap: bestaat. De overschotteni de afgelopen decennia li kens uitgeleend voor and; overheidsbetalingen. De An rikaanse regering zal duv belastingen moeten verhogi moeten lenen of bezuinig om dat 'gespaarde' overal echt te kunnen overma! aanAOW'ers. GPD De Koude Oorlog is voorbij. Maar de economische groei van China met zijn gigantische markt en zijn streven om een we reldmacht te worden, leidt tot een nieuwe strijd tussen twee machtsblokken. Over die strijd tussen het Westen en China, de problemen die de handel met China oplevert, bericht de PZC in een aantal artikelen. Van daag deel 2: zakendoen. van onze redactie buitenland De enorme economische groei in China lokt met gro te regelmaat buitenlandse be drijven naar het land. Ze blij ven er niet allemaal, want za kendoen in China is niet eenvou- dig. China is in, daarover is iedereen het eens. Op een groeimarkt met 1,3 miljard inwoners zou een on dernemer zichzelf tekort doen door weg te blijven. Sommige bedrijven zitten er jaren, voor andere begint het grote avon tuur pas nu. Een van de grote Nederlandse succesverhalen van de afgelopen jaren is Phi lips. Dat bedrijf laat een groot deel van zijn productie in China maken en profiteert zo van de la ge lonen in het land. Tegelijk kan het in China een enorme consumentenmarkt aanboren. Een ideale mix. Toch is een handeltje opzetten in China niet iets dat je er als be drijf even bij doet. Dat heeft on der meer te maken met de enor me concurrentie in het land, waar van veel producten heel veel wordt geproduceerd. Het ge volg daarvan is dat de prijzen snel omlaag gaan, waardoor de winstmarges afnemen. Veroveren Overigens zijn het niet alleen buitenlandse bedrijven die de markt proberen te veroveren, maar ook de Chinezen zelf. En juist die laatste groep, die de fcgal spreekt en de weg kent, gééft zich niet makkelijk gewon den. •De Chinezen zijn van nature hëel competitief ingesteld. Dat wórdt er met de paplepel ingego ten- Ouders stoppen een groot cteël van hun spaargeld in hun kinderen, zodat die de best denk bare opleiding kunnen volgen en het later ver kunnen schop pen. De kopieerlust waar het land bekend om staat, is een sport op zich. Ook daar moeten buitenlandse bedrijven tegenop boksen, al moet China sinds het lid is van de wereldhandelsorga nisatie WTO hier wel maatrege len tegen nemen. Maar er zijn nog meer verschil len tussen China en het Westen. Het fenomeen behoorlijk be stuur is in China (nog) niet wat veel westerse bedrijven in eigen land gewend zijn. Onlangs kwam het staatsbedrijf China Aviation negatief in het nieuws toen bleek dat het op de olietermijnmarkt honderden mil joenen dollars had verloren. Chi na Aviation is verantwoordelijk voor het overgrote deel van de brandstoftoevoer naar Chinese luchthavens. Van een markteconomie zokls we die in het Westen kennen, is in China geen sprake. De Staat heeft zeker waar het gaat om tempo en richting een stevige vinger in de pap. Dat leidt overi gens niet altijd tot het gewenste resultaat. Er worden pogingen gedaan het groeitempo enigs zins in toom te houden, maar desondanks groeide de econo mie het afgelopen jaar met zo'n negen procent. Ondanks de grote aantrekkings kracht van China is het enthou siasme niet bij alle bedrijven even groot meer. Onlangs maak te Numico bekend zijn activitei ten in China tegen het licht te zullen houden. Aanleiding vorm den tegenvallende resultaten in dat land. Zowel de omzet als de winst gaf een daling te zien. De zuivelproducent Friesland Foods ging in november nog een stap verder en droeg zijn produc tie- en verkoopactiviteiten in China over aan zijn lokale part ner. Het bedrijf besloot daartoe omdat door de overproductie vari zuivel in China de marges steeds verder afnamen. Fries land Foods blijft wel eigenaar van het merk Dutch Lady, dat in licentie is gegeven aan een nieuwe onderneming waarin de zuivelproducent een belang heeft van 5 procent. Op die ma nier blijft de enorme Chinese markt toch nog een beetje bin nen handbereik. ANP door Hester van Rees Als het parlementaire onder zoek naar het drama van de Betuwelijn iets duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel dat volksvertegenwoordigers hun functie als controleurs niet goed kunnen vervullen. Ze lopen ach ter de feiten aan, of krijgen niet op tijd de juiste en volledige in formatie. Voor Provinciale Staten van Zee land is dat niet anders. In de be sluitvorming rondom de aanleg van de WCT doen Statenleden nog steeds pogingen essentiële gegevens boven water te krij gen, die nodig zijn voor het in schatten van de risico's. De ha ven verschuilt zich achter ge heimhouding vanwege de ver trouwelijke bedrijfsinformatie. Maar.zelis een lid van het Alge meen Bestuur van Zeeland Seaports ergerde-zich de voor bije maanden 'groen en geel' aan het feit dat hij als algemeen bestuurslid bij voortduring ach ter de feiten moest aanlopen en informatie uit de krant moest halen. De onderlinge verwevenheid tus sen het provinciebestuur, Zee land Seaports, ESM en het Ge meentelijk Havenbedrijf Rotter dam is bekend. Deze juridische constructies maken dat belang rijke beslissingen zich aan de controle van de Zeeuwse staten leden onttrekken. Onlangs kocht ESM - bestaande uit Zee land Seaports en de haven van Rotterdam - de vervallen kade van Flushing Marine Terminal aan. In FMT is ook de Participa tiemaatschappij Rotterdam ver tegenwoordigd, een poot van het havenbedrijf van Rotter dam. Dat betekent dat de haven Rot terdam als het ware zaken deed met zichzelf, een voorbeeld van de handjeklap waarmee zaken worden geregeld. Terecht dat deze handelwijze vragen oproept. Westerscheldetunnel Een van de bedrijven die naar de haven zijn gelokt in 2003 was Cobelfret. Geen moment werd rekenschap gegeven van de ge volgen voor het achterland: in- .eens zes maal zoveel goederen wagons als daarvoor. Bij stij ging met meer dan 45 procent had een gedegen onderzoek moe ten plaatsvinden naar geluids hinder langs de spoorlijn. Een andere belangrijke verande ring in 2003 was de ingebruikne ming van de Westerscheldetun nel. De beslissing voor aanleg is destijds genomen onder de voor waarde dat het een regionale verbinding zou blijven. Inmid dels is iedereen bij de haven dat 'vergeten' en wordt de gunstige verbinding voor vrachtauto's vanuit Noord-Frankrijk open lijk aangeprezen. Lobby met minister Peijs heeft gemaakt dat in de Nota Mobili teit, in november verschenen, de dammenroute (over de koppen van de eilanden!) is opgewaar deerd tot hoofdweg (richting Maasvlakte in de toekomst). De N57 van Vlissingen naar Vrou wenpolder is aangewezen tot 'fileknelpunt' en staat op de no minatie tot een dubbelbaans au toweg te worden omgebouwd. Het spoor langs de A58 is in die zelfde nota opgewaardeerd tot tweede route in de indeling van het spoornetwerk Goederen. En ook het vaarwater vanaf de Phi- lipsdam langs Bruinisse, over (Nationaal Park) de Oosterschel- de en door het kanaal van Zuid-Beveland blijkt tot hoofd verbindingsas te zijn gemaakt in het goederenvervoer over het water! Het tracé voor de nog aan te leggen Sloespoorlijn is vanwege het havenbelang geko zen. Knelpunten Al deze voorbereidingen zijn noodzakelijk om toenemende vervoersstromen glad te kunnen verwerken, als je tenminste uit gaat van verdere groei van het goederenvervoer. De gevolgen zijn nu al zichtbaar en merk baar. De toegenomen verkeers drukte heeft inmiddels al voor knelpunten gezorgd die beslist aangepakt moeten worden, met viaducten en wegverdubbelin- gen. De Westerschelde als vaarroute, de A58 en de spoorlijn zijn in de Nota Mobiliteit aangewezen tot risicogebieden vanwege kans op calamiteiten door vervoer van gevaarlijke stoffen. Geluidsnor men van het Sloegebied moeten opgerekt worden om de indus trie ruimte te geven. Het eind van deze ontwikkeling is niet in zicht. Aankopen binnen en bui ten het havengebied vinden plaats om te kunnen beschikken over 'strategische reserves'. Con tacten met België worden geïn tensiveerd. Zoals gedupeerde De Kok dat re DRIE-EILANDENPLAN - De Deltacommissie heeft in haai* vierde interimrapport de rege ring geadviseerd het Drie-Ei landenplan zo spoedig moge lijk uit te voeren. Dit plan be helst de afdamming van het Veersegat en de Zandkreek. Het idee om met een enkele dam tussen Walcheren en Schouwen de Oostersehelde af te sluiten is volgens de commis sie om waterbouwkundige en financiële reden niet aan te be velen. OVERSTROMINGEN - Smel tende sneeuw en zware regen val hebben in Frankrijk, Duits- land en de Alpenlanden tolg te problemen geleid. In Sc dinavië is het juist erg Ito In Zweden werd een tempt tuur van 31 graden onder gemeten. In Zeeland is een flink sneeuw gevallen, maar heeft niet tot grote probla DIJKVAL - Scharen! heeft angstige uren dom maakt nadat bij de hau bocht op de Plattedijk de» wering over een lengte i twintig meter was weggea Dijkwerkers hebben 's had aan het noodherstel gewer'c De komst van Cobelfret naar Vlissingen-Oost had enorme - grotendeels onvoorziene - gevolgen voor het achterland. foto Lex de Meester cent formuleerde: 'Zeeland is de natuurlijke Maasvlakte van Ant werpen!' In de kantoren van het Ha venschap is ooit besloten de ha ven op te stuwen tot een interna tionaal logistiek knooppunt. Dankzij het feit dat de gedepu teerde tegelijk havenbestuurder is heeft men in korte tijd veel kunnen 'bereiken'. Een gedepu teerde echter die alleen oog heeft voor de ontwikkeling van de haven en zich niets gelegen laat liggen aan de kwaliteit van het leefmilieu van bewoners en toeristen en de economische po tenties van het eigenlijke Zee land, maakt zich schuldig aan onevenwichtig en onbehoorlijk bestuur. Het is aan de Zeeuwse staten leden hun rechte rug te tonen en het dagelijks bestuur ter ver antwoording te roepen. Wat be treft het recht op informatie blijft het probleem echter dat er altijd een spanning zal blijven tussen bedrijfs- en overheidsbe langen. Er is maar één echte oplossing om de geschetste ontwikkeling een halt toe te roepen, dat is dat de politiek besluit het provincie bestuur los te maken van het ha venbedrijf! Hester van Rees is lid van de lobby groep Zeeland Anders. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax:(0113)315669 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Aleiftnderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc,nl Zierikzee: Grachlweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (01111454651 Fax: (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag l/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17,00 uur Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceplgi' per maand: 19,95 n.v.t per kwartaal: 58,00 60,25 per jaar: €222.50 226.5C Voor toezending per postgeldteen toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voort? einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v. lezersservice, Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,75 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTYi Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uiige' overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV ent»? de Regelen voor het Advertentie»® Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag; tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 ui Tel. (0113) 315555 •Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax:(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/Onroerend?' Tel: (076)5312277 Fax:(076)5312274 Internet: www.pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener concern, W aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat woidt gebruikt*^ (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante dienste1'j ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden W e, Postbus 314460 AA Goes. Behoort tot W6GGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 4