PZC
Erik de Vlieger is helemaal op
SSin Provinciebestuur moet los
PZC
Pensioenplan
president Bus
valt slecht
China met -.
altijd succesvol staan van het havenbedrijf
Zakenman beschuldigt politie en justitie van smerige spelletjes
te gast
14januari 1955
vrijdag 14 januari 2005
Erik de Vlieger, de Amsterdam
se zakenman die zich uit zijn be
drijven wil terugtrekken, zegt al
meer dan een jaar hinderlijk ge
volgd te worden door justitie en
politie. Hij suggereert ook dat
het Openbaar Ministerie achter
de inbraken zit. De vele aanhou
dingen door de politie jaagden
hem op. „Ik zit zelf met vragen,
eh wil die maar eens uitspre
ken."
door Ton Damen
Hij is kapot, zegt De Vlieger.
Sinds gistavond zit ik er
helemaal doorheen. Ik ben af.
Ik geloof dat een paar lui, onder
wie ook kennissen en vrienden,
bij het programma Barend en
Witteman zijn gaan zitten,
maar ik vraag me ai wat ze kun
nen vertellen."
Harry Mens, een goede kennis
van u, zei dat er bij u ingebro
ken is?
„Dat was eind 2003. Er werd
eerst ingebroken bij mijn broer
Frans die aan de Herengracht
woont en die nog het oude fami
liebedrijf runt, de tak die naai
machines runt. Hij was met va
kantie. Een week later gebeurde
het bij mij, toen het hele gezin
lag te slapen. En vorige week
bleek dat in het Justitiële straf
dossier van Harm Prins, die tot
voor kort de luchtvaartpoot
Exel onder zich had, papieren*"'
zaten die uit onze woningen
kwamen. De stukken zaten als
bijlage in het dossier van Harm.
-Ik ben mij daar wild van ge
schrokken."
■Uzegt dat Justitie bij u inbrak?
„Ik zeg wat ik zeg."
Heeft u meer aanwijzingen?
„Ik word nogal in de gaten
gehouden. De laatste weken ben
ik vele malen door politie aan
gehouden, zonder dat sprake
was van een overtreding of
grootscheepse verkeerscontro
les. Begin vorige week gebeurde
het weer op de Haarlemmerweg,
het was verkeersagent Bakker,
die mij herkende en mij vertelde
dat ik op de zogeheten 'catch
scan computer' stond. Je wordt
dan veel aangehouden."
De politie volgt op deze manier
grote criminelen. Wordt u als
zo'n crimineel beschouwd?
„Agent Bakker zei, dat als je op
de lijst staat, dat ze je de stad
proberen uit te pesten. Ik heb
nog theatraal voor hem de ach
terbak opengedaan en hem erin
laten kijken of er een lijk in zat.
Maar ik ben er behoorlijk opge
fokt van en dan komt daar ook
nog het beslag dat de Belasting
dienst bij Exel heeft gelegd er
overheen."
Het zit u niet lekker?
„Helemaal de hamer is dat het
blad FEM Business meldt op ba
sis van anonieme berichten dat
ik op een dodenlijst stond en er
later vanaf ben gehaald. Ik ben
gedegradeerd, denk ik dan.
Maar mijn kinderen, ze zijn in
de leeftijd van 14, 15 en 17 jaar,
waren aangeslagen. Ik ben de he
le avond met ze bezig geweest
om ze een beetje gerust te stel
len."
Wat klopt er van de bewering
FEM Business dat u bent afge
perst?
„Niets. Ik heb wat journalisten
van het blad ontvangen die ble
ven doorzagen over een zaak
van twee jaar geleden. Ik zou af
geperst-zijn. In mijn ogen is dat
onzin.
Hoe zit het dan?
„Ik zit vooral zelf met vragen.
Alleen justitie kan die beant
woorden. Ik wil eindelijk gecon
fronteerd worden met de kennis
die'zij hebben."
U heeft gezegd dat u zich terug
trekt. Is het geen strategie om
straks versterkt terug te komen?
„Nee. Dat kan ook helemaal
niet meer. Dinsdagavond heb
ben we de management-buy-out
tot in detail besproken. Dat is
niet helemaal nieuw. Ik wil al ze
ker een halfjaar lang weg uit de
vastgoedsector. Het besluit
staat nu vast. Je moet er van uit
gaan er nieuwe aandelen ko
men. Er zal nog wel een stich
ting blijven met een minder
heidsbelang, waarbij familiele
den in het bestuur gaan zitten."
„De rest van het belang wordt
verkocht. We praten niet over
een paar knikkers. Imca vast
goed geldt namelijk als de vier
de vastgoed-ontwikkelingsmaat
schappij van heel Nederland.
En dat zeg ik niet alleen, dat
kan iedereen lezen op de site
property.nl."
En verder?
„Vastgoed is de belangrijkste
tak. De mediapoot wordt ver
kocht aan de Imca-groep, waar
ik dan buiten sta. De nautische
poot gaat naar mijn partner Wal
ter Nuyens, die de divisie nu
ook al bestiert. En de luchtvaart-
poot, Exel, probeer ik eerst sa
nten met het huidige manage
ment te redden. Maar ook daar
ga ik op korte termijn afstand
van nemen. Dat kan ook wel
want op dit moment ben ik nog
maar voor vijftig procent aan
deelhouder."
U zou het slachtoffer van chanta
ge zijn.
„Kom dan eens bij mij thuis kij
ken. De voordeur gaat altijd ge
woon open. Mijn kinderen spe
len buiten en gaan onbezorgd
naar school - dat zonder zorgen
was tot voor kort tenminste het
geval. Ik zit zoals iedereen af en
toe een biertje te drinken in het
buurtcafé. Ik ben ook helemaal
niet paranoïde bezig om me te
verstoppen. Ik ben mij nergens
van bewust en als justitie zou
denken dat ik afgeperst wordt,
dan zou ik graag willen weten
hoe zij mij dan denken te be
schermen. Want daar heb ik dan
recht op. Eigenlijk maak ik me
daar nog de meeste zorgen over,
dat zij iets weten wat ik niet
weet. De enige bron die ik heb is
de NOS die meldt dat ik afge
perst kan worden." GPD
Sociale zekerheid. Die term
beheerst het debat in de VS
dezer dagen. President Ge
orge Bush, wil de oudedags
voorziening deels privatise
ren. Hij is een publiciteitscam
pagne begonnen om het Ame
rikaanse publiek ervan te
overtuigen dat dit noodzake
lijk is om het stelsel in stand
te houden. Hij kan op veel
weerstand rekenen.
door Ans Bouwmans
Sommige Democraten zien
er een poging in de zeven
tig jaar oude 'AOW' om ideo
logische redenen ten grave te
dragen. Een deel van Bush'
Republikeinse partijgenoten
is evenmin enthousiast. Con
gresleden zijn bang voor een
electorale afstraffing als ze
aan het overheidspensioen ko
men.
De belangrijkste vraag is na
tuurlijk: is er een probleem?
President Bush noemt de fi
nanciering van de sociale ze
kerheid een 'crisis' die nu het
hoofd geboden moet worden,
om een faillissement in de toe
komst te voorkomen. Maar de
manier waarop Bush de afge
lopen jaren Irak als urgente
crisis heeft verkocht, heeft
een deel van de Amerikaanse
samenleving kopschuw ge
maakt. Dat is duidelijk te
merken in de pers. 'De presi
dent van de verzonnen crises'
werd hij gisteren genoemd in
kranten. Volgens Douglas
Holtz-Eakin, directeur van
de begrotingsdienst van het
Congres, zal er in de toe
komst inderdaad een pro
bleem ontstaan met de betaal
baarheid van de 'AOW'. Maar
het moment waarop dat is -
2018 of 2042 - is een kwestie
van politieke inschatting, zei
hij deze week. Tegenstanders
van Bush grijpen die jaartal
len aan om het
minimaliseren. Alhoewel
dereen in politiek Wa
ton het erover eens is
iets zal moeten
ken Democraten de 1
ven al te hebben betrokb
omdat ze Bush niet verin
wen en hem een nieuw wap>
feit misgunnen. De oudedag
voorziening in de VS w®
betaald via een inhouding)
het loon. Van elke dollari
iemand verdient tot een ma
mum van 90.000 dollar w®
12,4 procent ingehouden vu
sociale zekerheid. Het
dat binnenkomt aan prem
wordt meteen gebruikt omi
uitkeringen te betalen,
2004 ontvingen meer dan-
miljoen Amerikanen m
schatting 492 miljard dol
aan uitkeringen. Zeventigp
cent daarvan waren AOi
ers. Omdat tot nu toe i®
aan premies binnenkomt
wordt uitgegeven, is er iin
VS een 'fonds' ontstaan.
Babyboomers
Deze jaarlijkse overschot
zullen de komende jaren yï
minderen, omdat mensenk
ger blijven leven, de pension
ring van de babvboomgens
tie eraan komt en menseni
met pensioen gaan een hoge
levensstandaard hebben,
2018 zal voor het eerst®
der geld binnenkomen dam
dig is om het overheidsjs
sioen te betalen. Daarna i
g'int het interen. Een p:
bleem is dat het sociale-zè
heidsfonds alleen op pap:
bestaat. De overschotteni
de afgelopen decennia li
kens uitgeleend voor and;
overheidsbetalingen. De An
rikaanse regering zal duv
belastingen moeten verhogi
moeten lenen of bezuinig
om dat 'gespaarde' overal
echt te kunnen overma!
aanAOW'ers. GPD
De Koude Oorlog is voorbij.
Maar de economische groei van
China met zijn gigantische
markt en zijn streven om een we
reldmacht te worden, leidt tot
een nieuwe strijd tussen twee
machtsblokken. Over die strijd
tussen het Westen en China, de
problemen die de handel met
China oplevert, bericht de PZC
in een aantal artikelen. Van
daag deel 2: zakendoen.
van onze redactie buitenland
De enorme economische
groei in China lokt met gro
te regelmaat buitenlandse be
drijven naar het land. Ze blij
ven er niet allemaal, want za
kendoen in China is niet eenvou-
dig.
China is in, daarover is iedereen
het eens. Op een groeimarkt met
1,3 miljard inwoners zou een on
dernemer zichzelf tekort doen
door weg te blijven. Sommige
bedrijven zitten er jaren, voor
andere begint het grote avon
tuur pas nu. Een van de grote
Nederlandse succesverhalen
van de afgelopen jaren is Phi
lips. Dat bedrijf laat een groot
deel van zijn productie in China
maken en profiteert zo van de la
ge lonen in het land. Tegelijk
kan het in China een enorme
consumentenmarkt aanboren.
Een ideale mix.
Toch is een handeltje opzetten
in China niet iets dat je er als be
drijf even bij doet. Dat heeft on
der meer te maken met de enor
me concurrentie in het land,
waar van veel producten heel
veel wordt geproduceerd. Het ge
volg daarvan is dat de prijzen
snel omlaag gaan, waardoor de
winstmarges afnemen.
Veroveren
Overigens zijn het niet alleen
buitenlandse bedrijven die de
markt proberen te veroveren,
maar ook de Chinezen zelf. En
juist die laatste groep, die de
fcgal spreekt en de weg kent,
gééft zich niet makkelijk gewon
den.
•De Chinezen zijn van nature
hëel competitief ingesteld. Dat
wórdt er met de paplepel ingego
ten- Ouders stoppen een groot
cteël van hun spaargeld in hun
kinderen, zodat die de best denk
bare opleiding kunnen volgen
en het later ver kunnen schop
pen. De kopieerlust waar het
land bekend om staat, is een
sport op zich. Ook daar moeten
buitenlandse bedrijven tegenop
boksen, al moet China sinds het
lid is van de wereldhandelsorga
nisatie WTO hier wel maatrege
len tegen nemen.
Maar er zijn nog meer verschil
len tussen China en het Westen.
Het fenomeen behoorlijk be
stuur is in China (nog) niet wat
veel westerse bedrijven in eigen
land gewend zijn.
Onlangs kwam het staatsbedrijf
China Aviation negatief in het
nieuws toen bleek dat het op de
olietermijnmarkt honderden mil
joenen dollars had verloren. Chi
na Aviation is verantwoordelijk
voor het overgrote deel van de
brandstoftoevoer naar Chinese
luchthavens.
Van een markteconomie zokls
we die in het Westen kennen, is
in China geen sprake. De Staat
heeft zeker waar het gaat om
tempo en richting een stevige
vinger in de pap. Dat leidt overi
gens niet altijd tot het gewenste
resultaat. Er worden pogingen
gedaan het groeitempo enigs
zins in toom te houden, maar
desondanks groeide de econo
mie het afgelopen jaar met zo'n
negen procent.
Ondanks de grote aantrekkings
kracht van China is het enthou
siasme niet bij alle bedrijven
even groot meer. Onlangs maak
te Numico bekend zijn activitei
ten in China tegen het licht te
zullen houden. Aanleiding vorm
den tegenvallende resultaten in
dat land. Zowel de omzet als de
winst gaf een daling te zien.
De zuivelproducent Friesland
Foods ging in november nog een
stap verder en droeg zijn produc
tie- en verkoopactiviteiten in
China over aan zijn lokale part
ner. Het bedrijf besloot daartoe
omdat door de overproductie
vari zuivel in China de marges
steeds verder afnamen. Fries
land Foods blijft wel eigenaar
van het merk Dutch Lady, dat
in licentie is gegeven aan een
nieuwe onderneming waarin de
zuivelproducent een belang
heeft van 5 procent. Op die ma
nier blijft de enorme Chinese
markt toch nog een beetje bin
nen handbereik. ANP
door Hester van Rees
Als het parlementaire onder
zoek naar het drama van de
Betuwelijn iets duidelijk heeft
gemaakt, dan is het wel dat
volksvertegenwoordigers hun
functie als controleurs niet goed
kunnen vervullen. Ze lopen ach
ter de feiten aan, of krijgen niet
op tijd de juiste en volledige in
formatie.
Voor Provinciale Staten van Zee
land is dat niet anders. In de be
sluitvorming rondom de aanleg
van de WCT doen Statenleden
nog steeds pogingen essentiële
gegevens boven water te krij
gen, die nodig zijn voor het in
schatten van de risico's. De ha
ven verschuilt zich achter ge
heimhouding vanwege de ver
trouwelijke bedrijfsinformatie.
Maar.zelis een lid van het Alge
meen Bestuur van Zeeland
Seaports ergerde-zich de voor
bije maanden 'groen en geel'
aan het feit dat hij als algemeen
bestuurslid bij voortduring ach
ter de feiten moest aanlopen en
informatie uit de krant moest
halen.
De onderlinge verwevenheid tus
sen het provinciebestuur, Zee
land Seaports, ESM en het Ge
meentelijk Havenbedrijf Rotter
dam is bekend. Deze juridische
constructies maken dat belang
rijke beslissingen zich aan de
controle van de Zeeuwse staten
leden onttrekken. Onlangs
kocht ESM - bestaande uit Zee
land Seaports en de haven van
Rotterdam - de vervallen kade
van Flushing Marine Terminal
aan. In FMT is ook de Participa
tiemaatschappij Rotterdam ver
tegenwoordigd, een poot van
het havenbedrijf van Rotter
dam.
Dat betekent dat de haven Rot
terdam als het ware zaken deed
met zichzelf, een voorbeeld van
de handjeklap waarmee zaken
worden geregeld.
Terecht dat deze handelwijze
vragen oproept.
Westerscheldetunnel
Een van de bedrijven die naar
de haven zijn gelokt in 2003 was
Cobelfret. Geen moment werd
rekenschap gegeven van de ge
volgen voor het achterland: in-
.eens zes maal zoveel goederen
wagons als daarvoor. Bij stij
ging met meer dan 45 procent
had een gedegen onderzoek moe
ten plaatsvinden naar geluids
hinder langs de spoorlijn.
Een andere belangrijke verande
ring in 2003 was de ingebruikne
ming van de Westerscheldetun
nel. De beslissing voor aanleg is
destijds genomen onder de voor
waarde dat het een regionale
verbinding zou blijven. Inmid
dels is iedereen bij de haven dat
'vergeten' en wordt de gunstige
verbinding voor vrachtauto's
vanuit Noord-Frankrijk open
lijk aangeprezen.
Lobby met minister Peijs heeft
gemaakt dat in de Nota Mobili
teit, in november verschenen, de
dammenroute (over de koppen
van de eilanden!) is opgewaar
deerd tot hoofdweg (richting
Maasvlakte in de toekomst). De
N57 van Vlissingen naar Vrou
wenpolder is aangewezen tot
'fileknelpunt' en staat op de no
minatie tot een dubbelbaans au
toweg te worden omgebouwd.
Het spoor langs de A58 is in die
zelfde nota opgewaardeerd tot
tweede route in de indeling van
het spoornetwerk Goederen. En
ook het vaarwater vanaf de Phi-
lipsdam langs Bruinisse, over
(Nationaal Park) de Oosterschel-
de en door het kanaal van
Zuid-Beveland blijkt tot hoofd
verbindingsas te zijn gemaakt
in het goederenvervoer over het
water! Het tracé voor de nog
aan te leggen Sloespoorlijn is
vanwege het havenbelang geko
zen.
Knelpunten
Al deze voorbereidingen zijn
noodzakelijk om toenemende
vervoersstromen glad te kunnen
verwerken, als je tenminste uit
gaat van verdere groei van het
goederenvervoer. De gevolgen
zijn nu al zichtbaar en merk
baar. De toegenomen verkeers
drukte heeft inmiddels al voor
knelpunten gezorgd die beslist
aangepakt moeten worden, met
viaducten en wegverdubbelin-
gen.
De Westerschelde als vaarroute,
de A58 en de spoorlijn zijn in de
Nota Mobiliteit aangewezen tot
risicogebieden vanwege kans op
calamiteiten door vervoer van
gevaarlijke stoffen. Geluidsnor
men van het Sloegebied moeten
opgerekt worden om de indus
trie ruimte te geven. Het eind
van deze ontwikkeling is niet in
zicht. Aankopen binnen en bui
ten het havengebied vinden
plaats om te kunnen beschikken
over 'strategische reserves'. Con
tacten met België worden geïn
tensiveerd.
Zoals gedupeerde De Kok dat re
DRIE-EILANDENPLAN - De
Deltacommissie heeft in haai*
vierde interimrapport de rege
ring geadviseerd het Drie-Ei
landenplan zo spoedig moge
lijk uit te voeren. Dit plan be
helst de afdamming van het
Veersegat en de Zandkreek.
Het idee om met een enkele
dam tussen Walcheren en
Schouwen de Oostersehelde af
te sluiten is volgens de commis
sie om waterbouwkundige en
financiële reden niet aan te be
velen.
OVERSTROMINGEN - Smel
tende sneeuw en zware regen
val hebben in Frankrijk, Duits-
land en de Alpenlanden tolg
te problemen geleid. In Sc
dinavië is het juist erg Ito
In Zweden werd een tempt
tuur van 31 graden onder
gemeten.
In Zeeland is een flink
sneeuw gevallen, maar
heeft niet tot grote probla
DIJKVAL - Scharen!
heeft angstige uren dom
maakt nadat bij de hau
bocht op de Plattedijk de»
wering over een lengte i
twintig meter was weggea
Dijkwerkers hebben 's had
aan het noodherstel gewer'c
De komst van Cobelfret naar Vlissingen-Oost had enorme - grotendeels onvoorziene - gevolgen voor
het achterland. foto Lex de Meester
cent formuleerde: 'Zeeland is de
natuurlijke Maasvlakte van Ant
werpen!'
In de kantoren van het Ha
venschap is ooit besloten de ha
ven op te stuwen tot een interna
tionaal logistiek knooppunt.
Dankzij het feit dat de gedepu
teerde tegelijk havenbestuurder
is heeft men in korte tijd veel
kunnen 'bereiken'. Een gedepu
teerde echter die alleen oog
heeft voor de ontwikkeling van
de haven en zich niets gelegen
laat liggen aan de kwaliteit van
het leefmilieu van bewoners en
toeristen en de economische po
tenties van het eigenlijke Zee
land, maakt zich schuldig aan
onevenwichtig en onbehoorlijk
bestuur.
Het is aan de Zeeuwse staten
leden hun rechte rug te tonen en
het dagelijks bestuur ter ver
antwoording te roepen. Wat be
treft het recht op informatie
blijft het probleem echter dat er
altijd een spanning zal blijven
tussen bedrijfs- en overheidsbe
langen.
Er is maar één echte oplossing
om de geschetste ontwikkeling
een halt toe te roepen, dat is dat
de politiek besluit het provincie
bestuur los te maken van het ha
venbedrijf!
Hester van Rees is lid van de lobby
groep Zeeland Anders.
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax:(0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax:(0113)315669
E-mail: lezersredacteur@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax:(0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Aleiftnderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel: (0114)372776
Fax (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc,nl
Zierikzee: Grachlweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (01111454651
Fax: (0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag l/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30 tot 17,00 uur
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen:
0800-0231231
autom. afschrijving acceplgi'
per maand: 19,95 n.v.t
per kwartaal: 58,00 60,25
per jaar: €222.50 226.5C
Voor toezending per postgeldteen
toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voort?
einde van de betaalperiode.
PZC, t.a.v. lezersservice,
Postbus 314460 AA Goes
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag: 1,25
zaterdag: 1,75
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTYi
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden uiige'
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NV ent»?
de Regelen voor het Advertentie»®
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag;
tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 ui
Tel. (0113) 315555
•Fax. (0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel: (0113)315540
Fax:(0113)315549
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel. (0113)315550
Fax. (0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114)372770
Fax:(0114)372771
Business to Business/Onroerend?'
Tel: (076)5312277
Fax:(076)5312274
Internet: www.pzc.nl/adverteren
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener concern, W
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat woidt gebruikt*^
(abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante dienste1'j
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig
de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden W
e, Postbus 314460 AA Goes.
Behoort tot W6GGNGR