n het spoor van de Italiaanse boeren
Showbink voor PC Hooftstraat en slingerwegen
23
Vraag antwoord
TEST
Bijdehand
Zelf
vrijdag 14januari 2005
Fiat hoopt het succes
-an zijn jonge Panda
rerder uit te bouwen
met een vierwielaan-
jedreven versie. Dat
nu best 'ns kunnen
ukken: met de Panda
1x4 laat je veel zwaar-
lere terreinauto's in
Ie kou staan. Of lie
er: in de blubber.
De Panda 4x4 kan verbazingwekkend veel op moeilijke ondergrond. Omdat hij zo licht is, maar ook door een uitgekiend aandrijfsysteem op alle wielen.
Op een driebaansweg zie je wel eens gevaarlijke situaties als te
gelijkertijd een auto van de linkerbaan en een van de rechter
baan naar de middelste baan willen. Wie heeft er voorrang?
Yda Matthijssen van ANWB Rechtshulp: „Bestuurders
die van rijstrook veranderen moeten ander verkeer voor
laten gaan. Zouden ze exact op hetzelfde moment hun
richtingaanwijzer aanzetten, van rijbaan verwisselen en
met elkaar in botsing komen, dan hebben beide partijen
een fout gemaakt en zijn zij aansprakelijk voor eikaars
schade. Bepalend voor de schuldvraag is wie wat deed
op welk moment en wie wat kan bewijzen. Om met suc
ces de andere partij aansprakelijk te stellen moet je be
wijzen dat die een verkeersfout heeft gemaakt, en dat
de fout oorzaak is van het ongeval. In bovenstaand geval
zal het vaak stuk lopen op het bewijs. En zonder bewijs
betalen wa-verzekeraars niet uit."
Heeft u ook een vraag? Mail die dan naar
vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Beetle gaat van zich af bijten
)oor Rien van der Steen
Fiat kan juichen over
de verkopen van de
Panda. Over heel
2004 verkocht het
merk er in Neder
land bijna 10.000. Bij vrouwen
staat de kleine inmiddels boven
aan het verlanglijstje, op de
rat gevolgd door de Peugeot
k
Ce reden met de jongste va-
iant, de vierwielaangedreven
Ook van de 25 jaar
ude oer-Panda bestond zo'n
[4'tje. Het oude ding had dan
lisschien geen comfort en wei-
- ig kracht, maar praktisch was
j wel. Fiat bouwde het vooral
oor een klein legertje Italiaan-
boeren, die met het karretje
iodleuk elke dag de hellingen
hun fantastische land be-
limraen. Klagen we in Neder-
ndsoms dat die Italiaanse boe-
;n onze EU-subsidies opslok
ken, aan hen'hebben we nu
toch mooi een nieuwe, veel
comfortabeler Panda 4x4 te dan
ken. Met zijn 12,5 mille leun jé
hem gerust goedkoop noemen,
dus vooruit, laten we het maar
zien als herstelbetaling.
Benul
Gelukkig sneeuwt het even
flink als we de Panda 4x4 te
leen hebben. Met gemak danst
hij over een wegdek waar ande
re auto's alleen maar durven te
schuifelen. Ook die meneren
en mevrouwen in hun grote
jeeps met enorm veel kratht en
aandrijving, maar te veel gé
wicht en te weinig benul hoe
dat allemaal in zijn werk gaat.
Het aandrijfsysteem in de Pan
da 4x4 werkt met een viscolcop-
peling. Zodra de normaliter aan
gedreven voorwielen grip drei
gen te verliezen gaat een carda-
nasje naar de achteras mee
draaien. Hoe meer voorwiel-
slip, des te meer kracht er mee
Wielbasis: 2.30 meter
Draaicirkel: 9.10 meter
Bagageruimte: 206/775 liter
Q) Fiat Panda 1.2 4x4
Standaard: o.a. twee airbags, tweevoudige
stuurbekrachtiging, toerenteller, tripcomputer,
centrale vergrendeling. Extra op Climbing o.a.:
dakrails, mistlampen, elektrisch bediende zijrui- Tankinhoud: 35 liter
ten voor, in hoogte verstelbare bestuurders-
stoel.
Motor/techniek: 4 cilinder 1.242 cc/60 pk, 102
Nmbij 2.500 toeren; vierwielaandrijving via vis-
cokoppeling
Lxbxh: 3.57 x 1.60 x 1.54 meter
4x4 dijden?
Joe-r»
O Zin om zelf eens offroad te leren rijden?
Auto biedt lezers de kans voordelig kennis te maken
met terreinrijden, in samenwerking met Fiat Auto Neder
land.
Tusseji 5-en 10 maart hebben we een parcours op Strand
Hórst in Harderwijk, waar we onder leiding van ervaren
offfroad-rijders aan de slag kunnen met de Panda 4x4.
Een bondige theorieles gaat aan de modderpret vooraf.
De mini-cursus beslaat een dagdeel en kost slechts 30 euro,
inch gebruik van de auto en lunch friet soep en broodjes.
Ga voor meer informatie en aanmelding naar de website
van de krant en klik op Auto.
naar achter gaat: tot 50 procent
aan toe. Op een gladde onder
grond heb je daardoor dikke
pret met dit ijverige modder-
trommeltje, Vooral omdat hij
door zijn geringe gewicht bijna
elke situatie aan kan. Zijn gerin
ge gewicht van nog geen 1000
kilo is wat hij vóór heeft op
zware beulen van Toyota of Nis
san. Die zijn wel weer geschik
ter om last te trekken.
De torsieas achter in de gewone
Panda heeft in de 4x4 plaats
moeten maken voor onafhanke
lijke wielophanging. De
offroad Panda gedraagt zich
een stuk straffer dan de gewo
ne, die ook vijf centimeter dich
ter bij de grond staat. De wielen
zijn 14 in plaats van 13 inch.
Hij is ook 95 kilo zwaarder dan
zijn gewone broertje, waardoor
hij minder last heeft van zij
wind. Maar door dat gewicht is
de fut er ook een beetje uit. De
1.2 in de voorwielaangedreven
Panda is goed bij de les, maar
deze versie heeft een andere
gearing die vraagt om veelvul
dig schakelen. Jammer dat Fiat
geen zesversnellingsbak voor
de Panda 4x4 heeft. Tot 100 km
per uur gaat het prima, maar
bij 120 maakt de 4x4 4.000 toe
ren en een hoop aandrijfka-
baal.
Het systeem heeft ook een nade
lig effect op het brandstofver
bruik. Die extra tandwielkast la
ten meedraaien kost energie.
Een gewone Panda 1.2 draait bij
120 zo'n 3.500 toeren en is dan
veel stiller. Die haalt zo met ge
mak 15 kilometer op een liter.
Met de 4x4 klok je amper 1 op
12.
Deze nieuwe Panda is heel wat
hoger, breder en langer dan
zijn voorbeeld waarvan er een
kleine 4,5 miljoen verkocht
zijn. Hij biedt redelijk wat ruim
te, ook achterin. De interieur-
stores van de 4x4 zijn wat
speelser gemaakt, al zit hier en
daar wel veel kunststof. Maar
och, nog niet zo lang geleden
keek je dan doorgaans op meta
len delen.
Het kleine, mpv-achtige wagen
tje is aardig uitgerust. Vier por
tieren zijn standaard, evenals
stuurbekrachtiging met extra
lichte City-stand. De draaicirkel
is klein en de overzichtelijk
heid is prima. Airco kost 695 eu
ro extra, parkeersensoren koop
je voor 195 euro.
Die Italiaanse boeren, die zijn
zo gek nog niet.
Gewicht: 955 kilo (1.2 2wd: 860 kg)
Aanhanger geremd max: 800 kg
Verbruik: 1:12
Prijs: 4x4 Professional: 12.195 euro
Climbing: 12.695
Panda 2wd v.a: 8.695
Voor
Terreinkunde
Prijs
Handelbaarheid
Tegen
"J Rumoer aandrijving
Relatief hoog verbruik
Score 8
Q) Concurrenten
Suzuki Jimny 1.3 JLX 3d 14.999 euro
Lada Niva 1.7i 12.299 euro
Voor de Lada Niva verschijnt vol
gend jaar een opvolger onder de
merknaam Chevrolet. Dit als gevolg
van een samenwerkingsverband van
de fabrikant met General Motors.
Niettemin blijft de oude Niva nog
enkele jaren in productie.
In Duitsland hebben ze het over 'Der schdrfste New Beetle
aller Zeiten'. In Detroit staat de studie van de New Beet
le Ragster, welke aanduiding een samentrekking is van
de termen ragtop en speedster. De auto heeft een sterk
verlaagd, elektrisch vouwschuifdak: een ragtop dus. De
agressieve Beetle staat op 19-inch wielen en de motorise
ring kan nog alle kanten op. Als het tot serieproductie
komt overweegt VW hem omtoverbaar te maken tot
piclc-up, net als de Citroen Pluriel.
De 'scherpe' Ragster van VW.
Brommobiel bromt minder
Het brommobielmerk
Ligier heeft een
nieuw, veel stiller model
uitgebracht. Door verbeter
de geluidsinstallatie dringt
vijf decibel minder motor
lawaai door in het interi
eur van de X-TOO. Het rijbe-
wijsvrije wagentje beschikt
over een bagageruim van
liefst duizend liter, waar
door bijvoorbeeld een rol
stoel gemakkelijk mee kan. De goedkoopste Ligier kost
9.300 euro, de X-TOO kost 12.250 euro.
Info 0800 0231026 www.ligier.nl
Slooppremie voor walmbak
De stille Ligier X-TOO.
agenlijk is er maar één auto waar je de Ya-
laha MT-01 naast kunt zetten: een Hummer.
Ve zijn op pad met de allereerste machine in
os land en dat zullen we weten ook. Zelfs in
le deftige Amsterdamse PC Hooftstraat zorgt
leze exoot voor een opstootje.
'oor Rob van Ginneken
te MT-01 heeft een merkwaar-
ig effect op alle omstanders,
ranneer we even op de PC
looftstraat stilstaan, komt een
öevalhg passerende Hummer
net piepende banden tot stil-
land, de bestuurder springt uit
te auto en die staat er op dat
Yamaha voor het eerst
'an zÜn !even live van alle lcan-
fn mag bekijken. „Precies zoals
I. me hem had voorgesteld", luidt
'jn oordeel. Even later zet een
motorrijder subiet de achtervol-
pog in wanneer hij de exoti-
theJapanner ziet.
te allereerste Yamaha MT-01 in
lns lan(l laat een diepe dreun
'an de uitlaten horen. Als wij
elJes vo°r een zebrapad wach-
en' sl°Pt een wat oudere dame
halverwege om gebiologeerd
naar het ongeïdentificeerde ob
ject te kijken. Alsof we er mee
van een andere planeet zijn ko
men aanvliegen. En daar zit
iets in. Veel exotischer kun je
een motorfiets niet ontwerpen.
Gedurfd
Vier jaar geleden vielen tijdens
de Tokyo Motor Show alle mon
den van verbazing open toen
Yamaha het futuristische
MT-01 studiemodel liet zien.
„Schitterend gemaakt, maar alleen
een praatplaatje", wist menig
kenner toen. Die voorspelling
kan in de prullenbak, want on
der dezelfde naam MT-01 wordt
nu een vrijwel ongewijzigd pro
ductiemodel gelanceerd. Zo
wild en zo gedurfd dat er nau
welijks vergelijkingen met an-
De Yamaha MT-01: prototype werd werkelijkheid.
Foto Rob van Ginneken
dere motoren te trekken zijn.
Of het moet een Buell zijn, de
sportieve broer van Harley-Da-
vidson.
t Een pure showbink dus? Hij
moet het absoluut voor een
groot deel van zijn karakteris
tieke uitstraling hebben. En het
zal niemand verbazen dat deze
bruut niet bovenaan de üjst
staat wanneer je een vakantie-
rit naar het zuiden hebt uitge
stippeld.
De MT-01 heeft nukken. Het
veercomfort is niet bepaald zij
dezacht. Hij trilt, je zit zeld
zaam onbeschermd in de rij-
wind en zelfs mét hydraulische
bekrachtiging vraagt de bedie
ning van de koppeling ferme
knuisten. Terugschakelen voor
een bocht dient bovendien met
beleid te gebeuren om te voor
komen dat het achterwiel opzij
stapt. Het meenemen van een
passagier grenst bovendien aan
sadisme. Zie het minuscule zit
kussen en de onder de dikke
uitlaten weggeborgen voet
steuntjes.
Een kniesoor die erop let. Ya
maha zet een macho-machine
neer die zowel showbink is als
pretpakket. De 1.7 liter V-twin
geeft rake klappen. Met zijn 90
pk lijkt hij niet erg sterk, maar
de werkelijkheid is anders.
Over het hele gebied van 1.500
tot 5.000 toeren genereert hij
een trekkracht die de motor
verbluffend levendig oppakt.
Met een top van ver over de 200
km per uur is hij ook aanzien
lijk sneller dan je zou denken.
Een beschermend ruitje zou
dan mooi zijn, maar de snelweg
is sowieso niet zijn domein.
Snork
Slingerende binnenwegen, daar
hoort hij thuis. Je zit ontspan
nen overeind achter het brede
stuur, met een riant uitzicht op
je eigen ellebogen in de spie
gels en de MT-01 laat zich met
speels gemak door het verkeer
jongleren.
Maar misschien wel de grootste
troefkaart is het geluid. De die
pe snork uit het inlaatsysteem
mengt zich met goed gedempte
maar stevige klappen uit de uit
laten.
Praktisch? Van geen kant. Maar
je kunt er een weddenschap op
afsluiten dat de Japanse ontwik
kelingsafdeling hem grijnzend
bij de bazen heeft ingeleverd.
En terecht. De MT-01 kost
15.999 euro. Eigenlijk hoort
daar een Hummer bij. Voor
113.399 euro heb je ze allebei.
In Europa rijden 200 miljoen auto's rond. En zo'n 25
miljoen daarvan zijn ouder dan 15 jaar, melden de au
toimporteurs in de Rai Vereniging. De Rai pleit voor een
premie, opdat oude auto's zonder katalysator en vervui
lende diesels snel verdwijnen. Nederland telt volgens de
Rai 140.000 oude auto's en die verspreiden 3,5 kiloton
stikstofoxide. Als de eigenaar duizend euro opruimsubsi-
die krijgt, kost dat de overheid 140 miljoen euro. Italië
paste de regeling enkele jaren geleden met succes toe.
Oldtimers in Autotron
Autotron Rosmalen houdt morgen en zondag een old
timerbeurs voor motoren en bromfietsen. Sleute
laars komen daar in groten getale op af om moertjes en
nippeltjes voor hun Laverda, BMW, Enfield, Zündapp,
Kreidler, NSU of Solex te zoeken. De beurs telt ruim 350
stands en is beide dagen open van 10.00 tot 17.00 uur.
De toegang kost acht euro.
De Waalse fabriek FN maakte deze viercilinder motor.
oecgj]
Net als in de film
Dat de Mini Cooper S zich
uitstekend leent voor
scheur- en smijtwerk blijkt
wel uit de spectaculaire ont
snappingsscène in de film The
Italian Job. Wie het gevoel van
de stuntrijder uit die film wil
ervaren doet er goed aan dit
voorjaar naar de Paramount
King Islands pretparken in Cin
cinnati en Toronto te reizen.
Daar gaan twee Italian Job-acht
banen open die de ontsnappingsscène nog eens dunne
tjes overdoen. Met duizelingwekkende snelheid gieren
de Mini-cabrio's er langs explosies, door loopings, langs
trappen en dwars door billboards. Om weer af te koelen
eindig je de hellerit uiteindelijk met een nat pak.
Info: http://www.pki.com