n het spoor van de Italiaanse boeren Showbink voor PC Hooftstraat en slingerwegen 23 Vraag antwoord TEST Bijdehand Zelf vrijdag 14januari 2005 Fiat hoopt het succes -an zijn jonge Panda rerder uit te bouwen met een vierwielaan- jedreven versie. Dat nu best 'ns kunnen ukken: met de Panda 1x4 laat je veel zwaar- lere terreinauto's in Ie kou staan. Of lie er: in de blubber. De Panda 4x4 kan verbazingwekkend veel op moeilijke ondergrond. Omdat hij zo licht is, maar ook door een uitgekiend aandrijfsysteem op alle wielen. Op een driebaansweg zie je wel eens gevaarlijke situaties als te gelijkertijd een auto van de linkerbaan en een van de rechter baan naar de middelste baan willen. Wie heeft er voorrang? Yda Matthijssen van ANWB Rechtshulp: „Bestuurders die van rijstrook veranderen moeten ander verkeer voor laten gaan. Zouden ze exact op hetzelfde moment hun richtingaanwijzer aanzetten, van rijbaan verwisselen en met elkaar in botsing komen, dan hebben beide partijen een fout gemaakt en zijn zij aansprakelijk voor eikaars schade. Bepalend voor de schuldvraag is wie wat deed op welk moment en wie wat kan bewijzen. Om met suc ces de andere partij aansprakelijk te stellen moet je be wijzen dat die een verkeersfout heeft gemaakt, en dat de fout oorzaak is van het ongeval. In bovenstaand geval zal het vaak stuk lopen op het bewijs. En zonder bewijs betalen wa-verzekeraars niet uit." Heeft u ook een vraag? Mail die dan naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Beetle gaat van zich af bijten )oor Rien van der Steen Fiat kan juichen over de verkopen van de Panda. Over heel 2004 verkocht het merk er in Neder land bijna 10.000. Bij vrouwen staat de kleine inmiddels boven aan het verlanglijstje, op de rat gevolgd door de Peugeot k Ce reden met de jongste va- iant, de vierwielaangedreven Ook van de 25 jaar ude oer-Panda bestond zo'n [4'tje. Het oude ding had dan lisschien geen comfort en wei- - ig kracht, maar praktisch was j wel. Fiat bouwde het vooral oor een klein legertje Italiaan- boeren, die met het karretje iodleuk elke dag de hellingen hun fantastische land be- limraen. Klagen we in Neder- ndsoms dat die Italiaanse boe- ;n onze EU-subsidies opslok ken, aan hen'hebben we nu toch mooi een nieuwe, veel comfortabeler Panda 4x4 te dan ken. Met zijn 12,5 mille leun jé hem gerust goedkoop noemen, dus vooruit, laten we het maar zien als herstelbetaling. Benul Gelukkig sneeuwt het even flink als we de Panda 4x4 te leen hebben. Met gemak danst hij over een wegdek waar ande re auto's alleen maar durven te schuifelen. Ook die meneren en mevrouwen in hun grote jeeps met enorm veel kratht en aandrijving, maar te veel gé wicht en te weinig benul hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Het aandrijfsysteem in de Pan da 4x4 werkt met een viscolcop- peling. Zodra de normaliter aan gedreven voorwielen grip drei gen te verliezen gaat een carda- nasje naar de achteras mee draaien. Hoe meer voorwiel- slip, des te meer kracht er mee Wielbasis: 2.30 meter Draaicirkel: 9.10 meter Bagageruimte: 206/775 liter Q) Fiat Panda 1.2 4x4 Standaard: o.a. twee airbags, tweevoudige stuurbekrachtiging, toerenteller, tripcomputer, centrale vergrendeling. Extra op Climbing o.a.: dakrails, mistlampen, elektrisch bediende zijrui- Tankinhoud: 35 liter ten voor, in hoogte verstelbare bestuurders- stoel. Motor/techniek: 4 cilinder 1.242 cc/60 pk, 102 Nmbij 2.500 toeren; vierwielaandrijving via vis- cokoppeling Lxbxh: 3.57 x 1.60 x 1.54 meter 4x4 dijden? Joe-r» O Zin om zelf eens offroad te leren rijden? Auto biedt lezers de kans voordelig kennis te maken met terreinrijden, in samenwerking met Fiat Auto Neder land. Tusseji 5-en 10 maart hebben we een parcours op Strand Hórst in Harderwijk, waar we onder leiding van ervaren offfroad-rijders aan de slag kunnen met de Panda 4x4. Een bondige theorieles gaat aan de modderpret vooraf. De mini-cursus beslaat een dagdeel en kost slechts 30 euro, inch gebruik van de auto en lunch friet soep en broodjes. Ga voor meer informatie en aanmelding naar de website van de krant en klik op Auto. naar achter gaat: tot 50 procent aan toe. Op een gladde onder grond heb je daardoor dikke pret met dit ijverige modder- trommeltje, Vooral omdat hij door zijn geringe gewicht bijna elke situatie aan kan. Zijn gerin ge gewicht van nog geen 1000 kilo is wat hij vóór heeft op zware beulen van Toyota of Nis san. Die zijn wel weer geschik ter om last te trekken. De torsieas achter in de gewone Panda heeft in de 4x4 plaats moeten maken voor onafhanke lijke wielophanging. De offroad Panda gedraagt zich een stuk straffer dan de gewo ne, die ook vijf centimeter dich ter bij de grond staat. De wielen zijn 14 in plaats van 13 inch. Hij is ook 95 kilo zwaarder dan zijn gewone broertje, waardoor hij minder last heeft van zij wind. Maar door dat gewicht is de fut er ook een beetje uit. De 1.2 in de voorwielaangedreven Panda is goed bij de les, maar deze versie heeft een andere gearing die vraagt om veelvul dig schakelen. Jammer dat Fiat geen zesversnellingsbak voor de Panda 4x4 heeft. Tot 100 km per uur gaat het prima, maar bij 120 maakt de 4x4 4.000 toe ren en een hoop aandrijfka- baal. Het systeem heeft ook een nade lig effect op het brandstofver bruik. Die extra tandwielkast la ten meedraaien kost energie. Een gewone Panda 1.2 draait bij 120 zo'n 3.500 toeren en is dan veel stiller. Die haalt zo met ge mak 15 kilometer op een liter. Met de 4x4 klok je amper 1 op 12. Deze nieuwe Panda is heel wat hoger, breder en langer dan zijn voorbeeld waarvan er een kleine 4,5 miljoen verkocht zijn. Hij biedt redelijk wat ruim te, ook achterin. De interieur- stores van de 4x4 zijn wat speelser gemaakt, al zit hier en daar wel veel kunststof. Maar och, nog niet zo lang geleden keek je dan doorgaans op meta len delen. Het kleine, mpv-achtige wagen tje is aardig uitgerust. Vier por tieren zijn standaard, evenals stuurbekrachtiging met extra lichte City-stand. De draaicirkel is klein en de overzichtelijk heid is prima. Airco kost 695 eu ro extra, parkeersensoren koop je voor 195 euro. Die Italiaanse boeren, die zijn zo gek nog niet. Gewicht: 955 kilo (1.2 2wd: 860 kg) Aanhanger geremd max: 800 kg Verbruik: 1:12 Prijs: 4x4 Professional: 12.195 euro Climbing: 12.695 Panda 2wd v.a: 8.695 Voor Terreinkunde Prijs Handelbaarheid Tegen "J Rumoer aandrijving Relatief hoog verbruik Score 8 Q) Concurrenten Suzuki Jimny 1.3 JLX 3d 14.999 euro Lada Niva 1.7i 12.299 euro Voor de Lada Niva verschijnt vol gend jaar een opvolger onder de merknaam Chevrolet. Dit als gevolg van een samenwerkingsverband van de fabrikant met General Motors. Niettemin blijft de oude Niva nog enkele jaren in productie. In Duitsland hebben ze het over 'Der schdrfste New Beetle aller Zeiten'. In Detroit staat de studie van de New Beet le Ragster, welke aanduiding een samentrekking is van de termen ragtop en speedster. De auto heeft een sterk verlaagd, elektrisch vouwschuifdak: een ragtop dus. De agressieve Beetle staat op 19-inch wielen en de motorise ring kan nog alle kanten op. Als het tot serieproductie komt overweegt VW hem omtoverbaar te maken tot piclc-up, net als de Citroen Pluriel. De 'scherpe' Ragster van VW. Brommobiel bromt minder Het brommobielmerk Ligier heeft een nieuw, veel stiller model uitgebracht. Door verbeter de geluidsinstallatie dringt vijf decibel minder motor lawaai door in het interi eur van de X-TOO. Het rijbe- wijsvrije wagentje beschikt over een bagageruim van liefst duizend liter, waar door bijvoorbeeld een rol stoel gemakkelijk mee kan. De goedkoopste Ligier kost 9.300 euro, de X-TOO kost 12.250 euro. Info 0800 0231026 www.ligier.nl Slooppremie voor walmbak De stille Ligier X-TOO. agenlijk is er maar één auto waar je de Ya- laha MT-01 naast kunt zetten: een Hummer. Ve zijn op pad met de allereerste machine in os land en dat zullen we weten ook. Zelfs in le deftige Amsterdamse PC Hooftstraat zorgt leze exoot voor een opstootje. 'oor Rob van Ginneken te MT-01 heeft een merkwaar- ig effect op alle omstanders, ranneer we even op de PC looftstraat stilstaan, komt een öevalhg passerende Hummer net piepende banden tot stil- land, de bestuurder springt uit te auto en die staat er op dat Yamaha voor het eerst 'an zÜn !even live van alle lcan- fn mag bekijken. „Precies zoals I. me hem had voorgesteld", luidt 'jn oordeel. Even later zet een motorrijder subiet de achtervol- pog in wanneer hij de exoti- theJapanner ziet. te allereerste Yamaha MT-01 in lns lan(l laat een diepe dreun 'an de uitlaten horen. Als wij elJes vo°r een zebrapad wach- en' sl°Pt een wat oudere dame halverwege om gebiologeerd naar het ongeïdentificeerde ob ject te kijken. Alsof we er mee van een andere planeet zijn ko men aanvliegen. En daar zit iets in. Veel exotischer kun je een motorfiets niet ontwerpen. Gedurfd Vier jaar geleden vielen tijdens de Tokyo Motor Show alle mon den van verbazing open toen Yamaha het futuristische MT-01 studiemodel liet zien. „Schitterend gemaakt, maar alleen een praatplaatje", wist menig kenner toen. Die voorspelling kan in de prullenbak, want on der dezelfde naam MT-01 wordt nu een vrijwel ongewijzigd pro ductiemodel gelanceerd. Zo wild en zo gedurfd dat er nau welijks vergelijkingen met an- De Yamaha MT-01: prototype werd werkelijkheid. Foto Rob van Ginneken dere motoren te trekken zijn. Of het moet een Buell zijn, de sportieve broer van Harley-Da- vidson. t Een pure showbink dus? Hij moet het absoluut voor een groot deel van zijn karakteris tieke uitstraling hebben. En het zal niemand verbazen dat deze bruut niet bovenaan de üjst staat wanneer je een vakantie- rit naar het zuiden hebt uitge stippeld. De MT-01 heeft nukken. Het veercomfort is niet bepaald zij dezacht. Hij trilt, je zit zeld zaam onbeschermd in de rij- wind en zelfs mét hydraulische bekrachtiging vraagt de bedie ning van de koppeling ferme knuisten. Terugschakelen voor een bocht dient bovendien met beleid te gebeuren om te voor komen dat het achterwiel opzij stapt. Het meenemen van een passagier grenst bovendien aan sadisme. Zie het minuscule zit kussen en de onder de dikke uitlaten weggeborgen voet steuntjes. Een kniesoor die erop let. Ya maha zet een macho-machine neer die zowel showbink is als pretpakket. De 1.7 liter V-twin geeft rake klappen. Met zijn 90 pk lijkt hij niet erg sterk, maar de werkelijkheid is anders. Over het hele gebied van 1.500 tot 5.000 toeren genereert hij een trekkracht die de motor verbluffend levendig oppakt. Met een top van ver over de 200 km per uur is hij ook aanzien lijk sneller dan je zou denken. Een beschermend ruitje zou dan mooi zijn, maar de snelweg is sowieso niet zijn domein. Snork Slingerende binnenwegen, daar hoort hij thuis. Je zit ontspan nen overeind achter het brede stuur, met een riant uitzicht op je eigen ellebogen in de spie gels en de MT-01 laat zich met speels gemak door het verkeer jongleren. Maar misschien wel de grootste troefkaart is het geluid. De die pe snork uit het inlaatsysteem mengt zich met goed gedempte maar stevige klappen uit de uit laten. Praktisch? Van geen kant. Maar je kunt er een weddenschap op afsluiten dat de Japanse ontwik kelingsafdeling hem grijnzend bij de bazen heeft ingeleverd. En terecht. De MT-01 kost 15.999 euro. Eigenlijk hoort daar een Hummer bij. Voor 113.399 euro heb je ze allebei. In Europa rijden 200 miljoen auto's rond. En zo'n 25 miljoen daarvan zijn ouder dan 15 jaar, melden de au toimporteurs in de Rai Vereniging. De Rai pleit voor een premie, opdat oude auto's zonder katalysator en vervui lende diesels snel verdwijnen. Nederland telt volgens de Rai 140.000 oude auto's en die verspreiden 3,5 kiloton stikstofoxide. Als de eigenaar duizend euro opruimsubsi- die krijgt, kost dat de overheid 140 miljoen euro. Italië paste de regeling enkele jaren geleden met succes toe. Oldtimers in Autotron Autotron Rosmalen houdt morgen en zondag een old timerbeurs voor motoren en bromfietsen. Sleute laars komen daar in groten getale op af om moertjes en nippeltjes voor hun Laverda, BMW, Enfield, Zündapp, Kreidler, NSU of Solex te zoeken. De beurs telt ruim 350 stands en is beide dagen open van 10.00 tot 17.00 uur. De toegang kost acht euro. De Waalse fabriek FN maakte deze viercilinder motor. oecgj] Net als in de film Dat de Mini Cooper S zich uitstekend leent voor scheur- en smijtwerk blijkt wel uit de spectaculaire ont snappingsscène in de film The Italian Job. Wie het gevoel van de stuntrijder uit die film wil ervaren doet er goed aan dit voorjaar naar de Paramount King Islands pretparken in Cin cinnati en Toronto te reizen. Daar gaan twee Italian Job-acht banen open die de ontsnappingsscène nog eens dunne tjes overdoen. Met duizelingwekkende snelheid gieren de Mini-cabrio's er langs explosies, door loopings, langs trappen en dwars door billboards. Om weer af te koelen eindig je de hellerit uiteindelijk met een nat pak. Info: http://www.pki.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23