PZC
Markt superjumbo is beperkt
Fietsende zakenman
De Vlieger stapt af
De rode Berkel is terug
Airbus behoudt voorsprong op Boeing
Meer mogelijk met
hypotheekgarantie
23
Vlaggenschip van Airbus laat Nederland links liggen
Belgische textiel wacht sanering
Hypotheekrente opnieuw omlaag
EU laat Argentijns vlees weer toe
PinkRoccade schrapt 76 banen
Eurostat bevestigt kwartaalgroei
profijt
u xli^ --17* t
donderdag 13 januari 2005
ijrrrHonk Glimmerveen
PASIJS Voor hel tweede ach
tereenvolgende jaar heeft Air-
las meer vliegtuigen verkocht
ij» de Amerikaanse concurrent
Airbus leverde 320 toestellen af
in 2004 (tegen Boeing 285), goed
voor een totaalomzet van 20 mil
jard euro.
Ook de orderportefeuille van de
Europese vliegtuigbouwer ziet
er beter uit dan die van Boeing.
Airbus heeft 370 nieuwe bestel
lingen genoteerd ter waarde van
34 miljard dollar, zo maakte top
man Noël Forgeard gisteren be
kend in Parijs. In het orderpak
ket zitten 139 A380-toestellen,
het grootste passagierstoestel
ter wereld. De gedetailleerde
jaarcijfers worden later dit jaar
gepresenteerd. Forgeard toonde
zich alvast tevreden: „De cijfers
zijn zeer bemoedigend en beves
tigen onze indruk dat de markt
zich weer langzaam aan het her
stellen is na de terugval in de
eerste jaren van dit decen
nium." Het luchtverkeer is weer
toegenomen en zal volgens Air
bus verder groeien.
Om vertragingen bij de afleve
ring van bestelde vliegtuigen te
voorkomen zal de productieca
paciteit bij Airbus met 10 pro
cent worden uitgebreid. GPD
BRUSSEL - België heeft nog altijd een grote textielindus
trie, maar vooral de klassieke bedrijven kreunen onder de
import uit Turkije en China. Een op de vijf arbeidsplaat
sen verkeert in de gevarenzone.
De Belgische textielfabrieken en confectieateliers tellen
nog ongeveer 50.000 werknemers. De sector heeft sinds
2000 ongeveer 8 procent minder geproduceerd en het aan
tal werknemers gaat nog sneller omlaag. Vooral de bedrij
ven in de kledingtextiel zijn kwetsbaar. Sinds 1 janauri
zijn alle restricties opgeheven voor invoer van textielpro
ducten uit de rest van de wereld. ANP
AMSTERDAM - Diverse aanbieders van hypotheken heb
ben opnieuw hun rentetarieven verlaagd.
De tarieven kunnen verder naar beneden doordat er op de
kapitaalmarkt minder vraag naar geld is. Aegon liet giste
ren weten dat de hypotheekrente met een rentevaste perio
de van zes en zeven jaar met respectievelijk 0,20 en 0,25
procentpunt wordt verlaagd. De tarieven voor een hypo
theek voor een periode van 16 tot en met 20 jaar wordt
met 0,05 procentpunt verlaagd. De zevenjaarsrente voor
een levenhypotheek op basis van Nationale Hypotheek
Garantie bedraagt nu bij Aegon 3,95 procent. ANP
BRUSSEL - De EU heeft het invoerverbod voor rund
vlees uit bepaalde delen van Argentinië gisteren opgehe
ven.
Het verbod was in 2003 ingesteld wegens mond- en klauw
zeer in de regio. Sinds 12 maanden zijn echter geen nieu
we gevallen meer gesignaleerd in de betrokken gebieden.
Gisteren werd ook het invoerverbod voor gevogelte uit
Zuid-Korea en Japan opgeheven, omdat die landen nu
vrij zijn van vogelpest of vogelgriep. ANP
ZOETERMEER - Automatiseerder PinkRoccade schrapt
76 van de bijna 600 banen bij het bedrijfsonderdeel Civili
ty. Deze divisie bedient onder meer gemeenten en lijdt on
der het teruglopen' van it-investeringen door de lagere
overheden.
Dit liet de onderneming gisteren weten. Al elf van de 76
werknemers hebben een nieuwe baan binnen of buiten
PinkRoccade gevonden. De komende tijd Zullen door het
centralisatieprogramma naar verwachting nog eens 120
mensen in 'dubbelfuncties' terechtkomen. PinkRoccade
kondigde dit vorig jaar al aan. Het bedrijf probeert zoveel
mogelijk mensen intern te herplaatsen. ANP
LUXEMBURG - De economische groei in de Europese
Unie bedroeg in het derde kwartaal 0,3 procent, ten op
zichte van het voorgaande kwartaal.
Dat cijfer, gisteren door bureau Eurostat naar buiten ge
bracht, komt overeen met de eerste schattingen. De Euro
pese Commissie kwam gisteren ook met een nieuwe voor
spelling voor het lopende kwartaal. De groei zal dan tus
sen de 0,3 en 0,7 procent liggen. Iets meer (0,1 procent)
dan de commissie enkele weken geleden dacht. ANP
Jij is terug in Nederland. De mooi-
*ste snijmachine ter wereld en de
Moemdste. Geboren in Rotterdam,
ten keer overleden, maar herboren in
Waan. De Berkel met het grote rode
iel. In de RAI in Amsterdam stonden
Mmels van mannen in grote zondagse
ikken ontroerd stil bij de glanzende
met zilveren snijmachine op gietij-
wen voet. Het was op de vakbeurs
Qj>r de horeca. De machine leek geluk
'"lengen, beursbezoekers die hem ont-
en werden op slag vrolijk, alsof het
ng de terugkeer aankondigt van goe-
1 tijden.
'"gerszoon Wilhelmus Adrianus an
„r 'egon 106 jaar geleden in Rotter-
m een fabriek van snijmachines voor
sagerijBerkel werd een merknaam
de wereld veroverde. Al voor de
e Wereldoorlog waren er in meer
dan tien landen op verschillende conti
nenten constructiebedrijven voor Ber
kel snijmachines. Iedereen, ouder dan
25 jaar kent de Berkel van de slager.
Plakje worst voor de kleine. De rode
kleur is op zich al iets bijzonders. Met
een te herkennen. Geen brandweer-
rood, geen snoepgoedrood, een diepdon-
kerrood dat de machine aanzien geeft.
Nog steeds maakt Berkel snijmachines.
Elektrische, roestvaststalen apparaten.
Maar niet de mooie rode meer, met de
hand bediend, die zichzelf kunnen slij
pen. Waarom er mee gestopt is weet
men bij Berkel (tegenwoordig in Rid
derkerk) niet precies. De een zegt dat
een aangescherpte arbowet de machine
onmogelijk maakte. Je kon als je wou
of niet oplette een plakje van jezelf af
snijden. De ander zegt dat er gewoon
geen vraag meer naar was. Maar Italia
nen, hamliefhebbers, zijn altijd gek ge
bleven op de oude Berkel. Er staan in
Italië tientallen klassieke Berkels in res
taurants en slagerswinkels. Niet voor
de show, maar gewoon om ham en
worst te snijden. Ook in Milaan werden
jarenlang Berkels gemaakt en er is een
bedrijf dat oude Berkels restaureert.
De vraag naar opknappers is enorm.
Waarom zou je dan geen hele nieuwe
maken, dacht Milaan.
Die nieuwe kwam er en stal meteen in
Amsterdam het hart van menig beurs
bezoeker. De vertegenwoordigers van
Berkel Nederland waren er beduusd
van en raakten helemaal in de war toen
een journalist vroeg wat zo'n praclit-
ding op een gietijzeren sokkel wel niet
moest kosten, 's Ochtends was de prijs
nog geen 3000 euro, maar 's avonds
smeekte een reclamedame van Berkel
de verslaggever telefonisch om er in de
krant 4500 euro van te maken. Nou
goed, zei ze, 3800 dan. Ik geef het maar
door, dan weet men dat er wat af te din
gen valt. En dat het een felbegeerde
snijmachine wordt waar ook hienig par
ticulier voor gaat sparen, dat weet ik
zeker. Want een handaangedreven Ber
kel snijdt zo lekker.
En een versgesneden plak van een lang
zame machine smaakt zoveel beter.
Van kaas, van worst, van ham, zelfs
van brood. Italianen snappen niet dat
Noord-Europeanen in de supermarkt
plakjes Parma kopen, een onsje in een
pakje. De ham moet pas gesneden wor
den vlak voor er van gegeten wordt.
Kaas vers van het mes smaakt ook ein
deloos veel rijker dan een plak van een
industrieel gesneden stapeltje.
Voor een particulier die zijn hebzucht
niet de baas kan, maar ook een onderne
mer die het apparaat wil hebben zon
der dat hij het tegenover zijn accoun
tant kan verantwoorden heb ik een ij-
zersterke prijsvergelijking. Kijk naar
de prijs per kilo. De snijmachine is niet
duur, want hij kost per kilo minder dan
de helft van wat u betaalt voor kauw
gum (per kilo!). Niets ligt dus aanschaf
in de weg. De geruisloze snijder wordt
ook verkocht zonder sokkel. Voor op
aanrecht of toonbank, ook prachtig.
Maar voor wie dat nog te begrotelijk is
maakte Berkel Italië een elektrische
snijmachine voor kleine snijders. Hij
kost tussen de 600 en 800 euro (hangt
er van af wie je spreekt bij Berkel Ne
derland) maar heeft in elk geval dat
mooie diepdonkere rood van een echte
Berkel.
Wouter Klootwijk
door Brenda van Dam
Als iemand een hypotheek
met Nationale Hypo
theek Garantie (NHG) af
sluit, dan blijf hij na een ge
dwongen verkoop van zijn
huis nooit met een restschuld
zitten. Als de woning onvol
doende opbrengt om de volle
dige hypotheekschuld af te
lossen, dan kan de restschuld
worden betaald door de Stich
ting Waarborgfonds Eigen
Woning.
Met ingang van 2005 zijn de
mogelijkheden van de hypo
theek met NHG verruimd en
kunnen nog meer mensen op
een veilige manier him wo
ning financieren.
Soms lukt het niet meer om
de woonlasten die voort
vloeien uit de hypotheek te
blijven betalen. Een grote
achteruitgang in inkomen bij
voorbeeld door echtschei
ding, werkloos of arbeidson
geschikt raken, kan tot ge
volg hebben clat de hypo-
theeklasten niet meer zijn op
te brengen en dat de woning
moet worden verkocht. Als
de verkoop dan niet voldoen
de opbrengt om de hypotheek
schuld af te betalen, ontstaat
er een restantschuld. Dat zou
betekenen dat je na de ver
koop nog jarenlang aan het
aflossen bent. Als er bij de hy
potheek ook een NHG is afge
sloten, dan kan de restschuld
worden betaald door de Stich
ting Waarborgfonds Eigen
Woning, die de NHG uit
voert. Het Waarborgfonds
doet dit overigens alleen als
je zelf geen schuld hebt aan
de gedwongen verkoop. En
ook alleen als je er alles aan
gedaan hebt om de rest
schuld zoveel mogelijk te be
perken.
Om voor NHG in aanmerking
te komen mogen in 2005 de
kosten voor het in eigendom
verier ij gen van de woning
niet hoger zijn dan 240.000
euro. Dit is inclusief alle bij
komende kosten. Verder moe
ten de hypotheeklasten ver
antwoord zijn. Steeds meer
hypotheken worden met
NHG afgesloten. „Die trend
zal zich volgend jaar ook
doorzetten", vertelt Karei
Schiffer, directeur van de
Stichting Waarborgfonds Ei
gen Woning. NHG komt na
melijk niet alleen in beeld bij
de aankoop van een woning,
maar ook op andere momen
ten. „Drie jaar geleden heb
ben we bijvoorbeeld al de mo
gelijkheid van NHG inge
voerd voor leningen bestemd
voor een verbouwing of wo
ningverbetering", zegt Schif
fer. „Dit jaar zullen diverse
grote gemeenten hun inwo
ners aanbieden om erfpacht
die op de grond van de wo
ning rust om te zetten in ei
gen grond. Huishoudens die
van deze mogelijkheid ge
bruik maken, kunnen de aan
koop van de grond sinds 1 ja
nuari 2005 ook financieren
met NHG."
Er is nog een andere belang
rijke verruiming. Zo kunnen
er bijvoorbeeld problemen
met de woning en de hypo
theek ontstaan, wanneer part
ners uit elkaar gaan. „Vanaf
dit jaar is het mogelijk om
een tweede hypotheek met
NHG af te sluiten om daar
mee de partner uit te kopen",
legt Schiffer uit. Deze tweede
hypotheek is ook volledig fis
caal aftrekbaar. Daarmee
kunnen verdere problemen
voorkomen worden. Schiffer:
„Als partners samen een wo
ning kopen, niet lang daarna
uit elkaar gaan en de woning
moeten verkopen, kan het zo
zijn dat de woning niet vol
doende opbrengt om de hypo
theekschuld af te lossen. Als
de ene partner de andere op
een veilige en verantwoorde
wijze kan uitkopen, is dat
een beter alternatief.
Provisie
NHG kan bij iedere hypo-
theekverstrekker worden aan
gevraagd. Dankzij de afbeta
lingsgarantie kunnen geldver-
strekkers een rente aanbie
den die ongeveer een half pro
cent lager is dan bij een hypo
theek zonder NHG. Eenmalig
moet er een borgtochtprovi
sie van 0,28 procent van het
hypotheekbedrag worden be
taald. Dankzij cle lagere ren
te en de fiscale aftrekmoge
lijkheden is die borgtochtpro
visie binnen een jaar weer te
rugverdiend. GPD
Meer info: unvw.nhg.nl
Hnnr Marcel Proos
SCHIPHOL - Het vlaggenschip
van de 21ste eeuw. Zo typeert
Airbus graag zijn nieuwe super
jumbo A380. De Europese vlieg
tuigbouwer heeft grootse ver
wachtingen, maar critici vinden
dat het concern zich richt op
een 'nichemarkt', een klein deel
van de luchtvaart waartoe Ne
derland voorlopig niet behoort.
Schiphol verwacht zeker tot
2010 geen reguliere vluchten
van de A3 80 op de luchthaven,
nede omdat KLM niet in het toe-
Stel geïnteresseerd is. De part
ner van KLM, Air France, heeft
wel tien A380's besteld, maar de-
maatschappij gaat daarmee
niet op Schiphol vliegen.
Airbus heeft kosten noch moeite
jespaard om de onthulling van
le superjumbo A3 80 komende
linsdag in Toulouse tot een gro-
ieshow te maken. De politieke
leiders Blair, Chirac, Schroder
en Zapatero zullen met onge
veer vijfduizend genodigden de
presentatie van het grootste pas
sagiersvliegtuig ter wereld bij-
vonen.
3e twee dekken van de A3 80 bie
den ruimte voor zeker vijfhon
derd mensen, maar Airbus heeft
il plannen op de tekentafel lig
gen om het vliegtuig zo te ver
groten dat er plaats is voor dui
zend passagiers. De omvang van
het toestel is enorm. De span
wijdte is bijna 80 meter, de hoog
te 21 meter en de lengte 73 me
ier.
pe aanwezigheid van de Europe-
ie elite is tekenend voor het
A380-project. Het vliegtuig is
het meest prestigieuze wapen
Wan Airbus (en moederbedrijf
IADS) in de concurrentiestrijd
met het Amerikaanse Boeing,
letwee concerns hebben geheel
leen op vluchten naar de Ameri
kaanse steden Detroit en Min
neapolis zou de A3 80 elke dag
vol zitten, maar KLM is niet van
plan om voor slechts twee rou
tes twee superjumbo's aan te
schaffen. KLM verwacht de ko
mende jaren te groeien door de
vliegfrequenties te vergroten,
niet door grotere vliegtuigen in
te zetten. Daarom heeft de maat
schappij de Boeing 777 en de
A330 gekocht. Hiermee kan
KLM non-stop naar bijvoor
beeld Johannesburg vliegen.
Schiphol heeft wel rekening ge
houden met het reuzenvliegtuig
van Airbus. De nieuwe start- en
landingsbaan (Polderbaan) is
met een breedte van zestig me
ter vijftien meter wijder dan de
andere banen. Het asfalt is bo
vendien versterkt om het ge
wicht van de A3 80 aan te kun
nen. Datzelfde is gebeurd met
het asfalt bij enkele gates op de
E-pier.
De luchthaven heeft geen aan
passingen gedaan aan de gates
zelf. Die zijn nu te klein om alle
passagiers van een volle A3 80 te
verwerken. Pas als een maat
schappij aangeeft op Schiphol
te willen vliegen met een super
jumbo, gaat het vliegveld de ga
tes vergroten.
Zorgen
De afhandeling van de vele pas
sagiers van een A3 80 baart som
mige critici zorgen. Ze verwach
ten lange rijen tijdens het in
checken, bij de bagagebanden
en de douane. Gordon Bethune,
topman van Continental Airli
nes, verwoordde het als volgt:
„Wat heb ik eraan om met vijf
honderd mensen aan boord van
een vliegtuig te zitten, met vijf
honderd mensen op mijn bagage
te wachten en met vijfhonderd
mensen in te checken?" ANP
Ie vakbonden toonden zich gis-
eren bezorgd over de werkgele-
fflheid bij de luchtvaartcombi-
Uk ExelAviationGroup. Het
sdrijf kondigde dinsdag drasti
ck maatregelen aan om het
oofd boven water te houden.
'e bonden willen zo snel moge-
ijk met de directie overleggen
jkr de toekomst van de dui-
'end werknemers. Grootaandeel
houder Erik de Vlieger van
JAG heeft zich teruggetrokken
"I de directie. Het is voorals-
109 de bedoeling dat hij zijn be
ing behoudt.
loorRudi Buis
'ENHAAG - Alles wat hij aan-
aakt, verandert in goud. Zo
Beft zakenman Erik de Vlieger
Zandvoort, 1960) lange tijd te
[eek gestaan.
I op de middelbare school
ihuwt De Vlieger de schijnwer-
iers niet. Hij haalt vaak rottig-
ieid uit, vertelt een oud-klasgen-
!°tje, die eveneens op het Iiaar-
jmse Coornhert Lyceum zat.
'e Vlieger wordt zelfs een keer
fan school gestuurd. Toch haalt
u) zijn eindexamen met goede
pers.
^at diploma is de basis voor een
orniachtige carrière, die hij be-
Min de naaimachinegroothan-
van zijn vader: de Internatio
nale Machinehandel voor de
Confectie-Industrie Amsterdam
(Imca). De Vlieger denkt voor
uit. Na het vallen van De Muur
koopt hij enkele fabrieken in
Oost-Europa, waaronder een
machinefabriek in Tsjechië. Die
verkoopt hij later met veel
winst.
Hij kan gaan rentenieren op zijn
zevenentwintigste. „Maar dan
kan ik net zo goed een uitvaart-
polis nemen",-zei hij ruim twee
jaar geleden in een interview
met het blad Intermediair. Nee,
De Vlieger moest en zou een
heus imperium gaan bouwen.
„Ik wil de mooiste of de grootste
zijn."
Aanvankelijk lukt hem dat meer
clan aardig. Hij wordt samen
met zijn broer Frans eigenaar
van Imca. Ze verkopen de pro-
ductietak van het naaimachine-
bedrijf aan een concurrent.
Frans blijft bij de handelstak
van de naaimachines, Erik wil
meer, al schraapt hij wel de col
lectie voor het naaimachinemu
seum in Haarlem bijeen.
Vastgoedmarkt
De Vlieger begeeft zich op de
vastgoedmarkt. Met name in
Amsterdam vergaart hij veel
panden. Ook koopt hij scheeps
werf Shipdock. En stamt hij de
Nederlandse Tijdschriften
Groep uit de grond. Als klap op
de vuurpijl begint de zakenman
beetje bij beetje een vliegmaat
schappij, de Exel Aviation
Group, waarmee de Imca Group
een feit is. Bij elkaar telt het con
glomeraat ruim honderd bedrij
ven, goed voor een omzet van
ruim vierhonderd miljoen euro.
Hij weikt tachtig uur per week.
De Vlieger is naast een succes
vol zakenman ook flamboyant.
Graag toert hij op een oude,
zwarte damesfiets door Amster
dam-Zuid. Onder meer om te kij
ken hoe er op zijn krant en oog
appel The Amsterdam Times
wordt gereageerd. In zijn stam
kroeg De Gruter drinkt hij
graag een biertje of een kop cap
puccino en rookt hij een sigaret
je, ondertussen verhalend over
zijn successen.
Zijn succes lijkt niet te remmen.
Zijn vermogen ook niet: het za
kenblad Quote schat zijn vermo
gen op ongeveer 130 miljoen eu
ro. Toch komt er in 2002 een
scheurtje in het conglomeraat,
dat hij vanaf de bovenste verdie
ping van de Teleport Tower na
bij het Amsterdamse station Slo-
terdijk bestuurt. Zijn poging om
dagblad Het Parool in handen
te krijgen mislukt. Hij krijgt al
leen de huis-aan-huistak van
het dagblad in handen.
Een tweede tegenslag volgt.
Zijn radiostation Colourful Ra
dio krijgt geen FM-frequentie.
de Vlieger gooit de handdoek in de ring. foto Marisa Beretta/GPD
Multimiljonair en ondernemer Erik
Niettemin houdt hij moed: zoals
het een zakenman betaamt, ver
geet hij mislukkingen snel, om
zich vervolgens te storten op
vastgoed en vliegtuigen. En
hardlopen en fitnessen zijn ande
re hobby's.
Endstra
Maar eind vorig jaar gaat het
plotseling écht de verkeerde
kant op. In de media ligt hij al
onder vuur vanwege zijn ban
den met de in mei geliquideerde
Willem Endstra, die de 'bankier
van de onderwereld' werd ge
noemd. De Vlieger heeft zaken
met hem gedaan, maar in het
weekblad Nieuwe Revu ontken
de De Vlieger een paar weken ge
leden dat hij zou zijn betrokken
bij illegale praktijken.
Halverwege december vorig
jaar raakt De Vlieger opnieuw
indirect in opspraak, als bekend
wordt dat justitie onderzoek
doet naar criminele activiteiten
bij Air Holland, een onderdeel
van Vliegers luchtvaartmaat
schappij Exel. Het slechte
nieuws houdt aan: directeur
Iiarm Prins van Exel belandt
tien dagen achter de tralies op
verdenking van afpersing en wit
wassen. En er ontstaan geruch
ten over boekhoudkundige pro
blemen als de Belastingdienst
bij hem langskomt.
De energieke De Vlieger is het
beu, na 27 jaar. Hij legt het on
dernemerschap neer en gaat wat
anders doen, zo maakt hij dins
dag in een e-mail aan directe
vrienden bekend. „De echte
doorbraak moet nog komen",
antwoordde hij twee jaar gele
den op de vraag of hij zichzelf
succesvol vond. Straks zit hij
thuis, bij zijn vrouw en vier kin
deren. Ongetwijfeld broedt hij
op nieuwe plannen. GPD
w
Het prototype van de super-jumbo Airbus A380 staat buiten de hangar in het Franse Blagnac. Dinsdag wordt het nieuwe toestel in Toulou
se gepresenteerd. foto AFP
verschillende strategieën geko-
zerj. Airbus voorziet een forse
toename in de vraag naar mega-
vliegtuigen. Het vliegverkeer
zal volgens de Europeanen na
melijk steeds meer plaatsvinden
tussen zogenoemde hubs, centra
le knooppunten. Grote toestel
len zijn daar geschikt voor.
Boeing gelooft daarentegen dat
passagiers in de toekomst meer
behoefte hebben aan vluchten
direct naar de eindbestemming,
dus zonder overstappen op gro
te luchthavens. Hiervoor zijn
kleinere toestellen nodig.
Boeing zet dan ook in op zijn
7E7, waarin plaats is voor onge
veer driehonderd mensen.
Nichemarkt
De Nederlandse luchtvaartdes-
kundige H. Roos van de Eras
mus Universiteit in Rotterdam
vindt dat Airbus zich richt op
een nichemarkt. De A380 is vol
gens hem alleen geschikt voor
landen in opkomst met een gro
te bevolking. Hij denkL daarbij
aan statendri Azië. Ook voor pel-
grimsvluchten vanuit het Mid
den-Oosten naar Mekka kan de
superjumbo worden gebruikt.
Omdat de markt zo klein is,
loopt de vliegtuigbouwer vol
gens Roos grotere financiële risi
co's dan Boeing.
De A380 is inderdaad vooral
door maatschappijen in het Ver
re Oosten en het Midden-Oosten
besteld, zoals Singapore Airli
nes en Emirates. Geen van deze
vervoerders is van plan om met
het toestel lijndiensten te begin
nen op Schiphol. Dat hebben ze
afgelopen maanden in gesprek
ken met de luchthaven duidelijk
gemaakt. Misschien dat inciden
teel een superjumbo Schiphol
aandoet, maar op reguliere ba
sis gebeurt dat tot 2010 zeker
niet.
Roos verwacht overigens dat
vrachtvluchten met de A3 80 Ne
derland wel zullen aandoen.
„Schiphol is een centraal knoop
punt in Europa voor het vervoe
ren van vracht." De grootste
klant van Schiphol, KLM, is
niet geïnteresseerd in de A380.
De vervoerder heeft te weinig
bestemmingen met voldoende
passagiersvolumes om dagelijks
het megavliegtuig te vullen. Al-