PZC Markt superjumbo is beperkt Fietsende zakenman De Vlieger stapt af De rode Berkel is terug Airbus behoudt voorsprong op Boeing Meer mogelijk met hypotheekgarantie 23 Vlaggenschip van Airbus laat Nederland links liggen Belgische textiel wacht sanering Hypotheekrente opnieuw omlaag EU laat Argentijns vlees weer toe PinkRoccade schrapt 76 banen Eurostat bevestigt kwartaalgroei profijt u xli^ --17* t donderdag 13 januari 2005 ijrrrHonk Glimmerveen PASIJS Voor hel tweede ach tereenvolgende jaar heeft Air- las meer vliegtuigen verkocht ij» de Amerikaanse concurrent Airbus leverde 320 toestellen af in 2004 (tegen Boeing 285), goed voor een totaalomzet van 20 mil jard euro. Ook de orderportefeuille van de Europese vliegtuigbouwer ziet er beter uit dan die van Boeing. Airbus heeft 370 nieuwe bestel lingen genoteerd ter waarde van 34 miljard dollar, zo maakte top man Noël Forgeard gisteren be kend in Parijs. In het orderpak ket zitten 139 A380-toestellen, het grootste passagierstoestel ter wereld. De gedetailleerde jaarcijfers worden later dit jaar gepresenteerd. Forgeard toonde zich alvast tevreden: „De cijfers zijn zeer bemoedigend en beves tigen onze indruk dat de markt zich weer langzaam aan het her stellen is na de terugval in de eerste jaren van dit decen nium." Het luchtverkeer is weer toegenomen en zal volgens Air bus verder groeien. Om vertragingen bij de afleve ring van bestelde vliegtuigen te voorkomen zal de productieca paciteit bij Airbus met 10 pro cent worden uitgebreid. GPD BRUSSEL - België heeft nog altijd een grote textielindus trie, maar vooral de klassieke bedrijven kreunen onder de import uit Turkije en China. Een op de vijf arbeidsplaat sen verkeert in de gevarenzone. De Belgische textielfabrieken en confectieateliers tellen nog ongeveer 50.000 werknemers. De sector heeft sinds 2000 ongeveer 8 procent minder geproduceerd en het aan tal werknemers gaat nog sneller omlaag. Vooral de bedrij ven in de kledingtextiel zijn kwetsbaar. Sinds 1 janauri zijn alle restricties opgeheven voor invoer van textielpro ducten uit de rest van de wereld. ANP AMSTERDAM - Diverse aanbieders van hypotheken heb ben opnieuw hun rentetarieven verlaagd. De tarieven kunnen verder naar beneden doordat er op de kapitaalmarkt minder vraag naar geld is. Aegon liet giste ren weten dat de hypotheekrente met een rentevaste perio de van zes en zeven jaar met respectievelijk 0,20 en 0,25 procentpunt wordt verlaagd. De tarieven voor een hypo theek voor een periode van 16 tot en met 20 jaar wordt met 0,05 procentpunt verlaagd. De zevenjaarsrente voor een levenhypotheek op basis van Nationale Hypotheek Garantie bedraagt nu bij Aegon 3,95 procent. ANP BRUSSEL - De EU heeft het invoerverbod voor rund vlees uit bepaalde delen van Argentinië gisteren opgehe ven. Het verbod was in 2003 ingesteld wegens mond- en klauw zeer in de regio. Sinds 12 maanden zijn echter geen nieu we gevallen meer gesignaleerd in de betrokken gebieden. Gisteren werd ook het invoerverbod voor gevogelte uit Zuid-Korea en Japan opgeheven, omdat die landen nu vrij zijn van vogelpest of vogelgriep. ANP ZOETERMEER - Automatiseerder PinkRoccade schrapt 76 van de bijna 600 banen bij het bedrijfsonderdeel Civili ty. Deze divisie bedient onder meer gemeenten en lijdt on der het teruglopen' van it-investeringen door de lagere overheden. Dit liet de onderneming gisteren weten. Al elf van de 76 werknemers hebben een nieuwe baan binnen of buiten PinkRoccade gevonden. De komende tijd Zullen door het centralisatieprogramma naar verwachting nog eens 120 mensen in 'dubbelfuncties' terechtkomen. PinkRoccade kondigde dit vorig jaar al aan. Het bedrijf probeert zoveel mogelijk mensen intern te herplaatsen. ANP LUXEMBURG - De economische groei in de Europese Unie bedroeg in het derde kwartaal 0,3 procent, ten op zichte van het voorgaande kwartaal. Dat cijfer, gisteren door bureau Eurostat naar buiten ge bracht, komt overeen met de eerste schattingen. De Euro pese Commissie kwam gisteren ook met een nieuwe voor spelling voor het lopende kwartaal. De groei zal dan tus sen de 0,3 en 0,7 procent liggen. Iets meer (0,1 procent) dan de commissie enkele weken geleden dacht. ANP Jij is terug in Nederland. De mooi- *ste snijmachine ter wereld en de Moemdste. Geboren in Rotterdam, ten keer overleden, maar herboren in Waan. De Berkel met het grote rode iel. In de RAI in Amsterdam stonden Mmels van mannen in grote zondagse ikken ontroerd stil bij de glanzende met zilveren snijmachine op gietij- wen voet. Het was op de vakbeurs Qj>r de horeca. De machine leek geluk '"lengen, beursbezoekers die hem ont- en werden op slag vrolijk, alsof het ng de terugkeer aankondigt van goe- 1 tijden. '"gerszoon Wilhelmus Adrianus an „r 'egon 106 jaar geleden in Rotter- m een fabriek van snijmachines voor sagerijBerkel werd een merknaam de wereld veroverde. Al voor de e Wereldoorlog waren er in meer dan tien landen op verschillende conti nenten constructiebedrijven voor Ber kel snijmachines. Iedereen, ouder dan 25 jaar kent de Berkel van de slager. Plakje worst voor de kleine. De rode kleur is op zich al iets bijzonders. Met een te herkennen. Geen brandweer- rood, geen snoepgoedrood, een diepdon- kerrood dat de machine aanzien geeft. Nog steeds maakt Berkel snijmachines. Elektrische, roestvaststalen apparaten. Maar niet de mooie rode meer, met de hand bediend, die zichzelf kunnen slij pen. Waarom er mee gestopt is weet men bij Berkel (tegenwoordig in Rid derkerk) niet precies. De een zegt dat een aangescherpte arbowet de machine onmogelijk maakte. Je kon als je wou of niet oplette een plakje van jezelf af snijden. De ander zegt dat er gewoon geen vraag meer naar was. Maar Italia nen, hamliefhebbers, zijn altijd gek ge bleven op de oude Berkel. Er staan in Italië tientallen klassieke Berkels in res taurants en slagerswinkels. Niet voor de show, maar gewoon om ham en worst te snijden. Ook in Milaan werden jarenlang Berkels gemaakt en er is een bedrijf dat oude Berkels restaureert. De vraag naar opknappers is enorm. Waarom zou je dan geen hele nieuwe maken, dacht Milaan. Die nieuwe kwam er en stal meteen in Amsterdam het hart van menig beurs bezoeker. De vertegenwoordigers van Berkel Nederland waren er beduusd van en raakten helemaal in de war toen een journalist vroeg wat zo'n praclit- ding op een gietijzeren sokkel wel niet moest kosten, 's Ochtends was de prijs nog geen 3000 euro, maar 's avonds smeekte een reclamedame van Berkel de verslaggever telefonisch om er in de krant 4500 euro van te maken. Nou goed, zei ze, 3800 dan. Ik geef het maar door, dan weet men dat er wat af te din gen valt. En dat het een felbegeerde snijmachine wordt waar ook hienig par ticulier voor gaat sparen, dat weet ik zeker. Want een handaangedreven Ber kel snijdt zo lekker. En een versgesneden plak van een lang zame machine smaakt zoveel beter. Van kaas, van worst, van ham, zelfs van brood. Italianen snappen niet dat Noord-Europeanen in de supermarkt plakjes Parma kopen, een onsje in een pakje. De ham moet pas gesneden wor den vlak voor er van gegeten wordt. Kaas vers van het mes smaakt ook ein deloos veel rijker dan een plak van een industrieel gesneden stapeltje. Voor een particulier die zijn hebzucht niet de baas kan, maar ook een onderne mer die het apparaat wil hebben zon der dat hij het tegenover zijn accoun tant kan verantwoorden heb ik een ij- zersterke prijsvergelijking. Kijk naar de prijs per kilo. De snijmachine is niet duur, want hij kost per kilo minder dan de helft van wat u betaalt voor kauw gum (per kilo!). Niets ligt dus aanschaf in de weg. De geruisloze snijder wordt ook verkocht zonder sokkel. Voor op aanrecht of toonbank, ook prachtig. Maar voor wie dat nog te begrotelijk is maakte Berkel Italië een elektrische snijmachine voor kleine snijders. Hij kost tussen de 600 en 800 euro (hangt er van af wie je spreekt bij Berkel Ne derland) maar heeft in elk geval dat mooie diepdonkere rood van een echte Berkel. Wouter Klootwijk door Brenda van Dam Als iemand een hypotheek met Nationale Hypo theek Garantie (NHG) af sluit, dan blijf hij na een ge dwongen verkoop van zijn huis nooit met een restschuld zitten. Als de woning onvol doende opbrengt om de volle dige hypotheekschuld af te lossen, dan kan de restschuld worden betaald door de Stich ting Waarborgfonds Eigen Woning. Met ingang van 2005 zijn de mogelijkheden van de hypo theek met NHG verruimd en kunnen nog meer mensen op een veilige manier him wo ning financieren. Soms lukt het niet meer om de woonlasten die voort vloeien uit de hypotheek te blijven betalen. Een grote achteruitgang in inkomen bij voorbeeld door echtschei ding, werkloos of arbeidson geschikt raken, kan tot ge volg hebben clat de hypo- theeklasten niet meer zijn op te brengen en dat de woning moet worden verkocht. Als de verkoop dan niet voldoen de opbrengt om de hypotheek schuld af te betalen, ontstaat er een restantschuld. Dat zou betekenen dat je na de ver koop nog jarenlang aan het aflossen bent. Als er bij de hy potheek ook een NHG is afge sloten, dan kan de restschuld worden betaald door de Stich ting Waarborgfonds Eigen Woning, die de NHG uit voert. Het Waarborgfonds doet dit overigens alleen als je zelf geen schuld hebt aan de gedwongen verkoop. En ook alleen als je er alles aan gedaan hebt om de rest schuld zoveel mogelijk te be perken. Om voor NHG in aanmerking te komen mogen in 2005 de kosten voor het in eigendom verier ij gen van de woning niet hoger zijn dan 240.000 euro. Dit is inclusief alle bij komende kosten. Verder moe ten de hypotheeklasten ver antwoord zijn. Steeds meer hypotheken worden met NHG afgesloten. „Die trend zal zich volgend jaar ook doorzetten", vertelt Karei Schiffer, directeur van de Stichting Waarborgfonds Ei gen Woning. NHG komt na melijk niet alleen in beeld bij de aankoop van een woning, maar ook op andere momen ten. „Drie jaar geleden heb ben we bijvoorbeeld al de mo gelijkheid van NHG inge voerd voor leningen bestemd voor een verbouwing of wo ningverbetering", zegt Schif fer. „Dit jaar zullen diverse grote gemeenten hun inwo ners aanbieden om erfpacht die op de grond van de wo ning rust om te zetten in ei gen grond. Huishoudens die van deze mogelijkheid ge bruik maken, kunnen de aan koop van de grond sinds 1 ja nuari 2005 ook financieren met NHG." Er is nog een andere belang rijke verruiming. Zo kunnen er bijvoorbeeld problemen met de woning en de hypo theek ontstaan, wanneer part ners uit elkaar gaan. „Vanaf dit jaar is het mogelijk om een tweede hypotheek met NHG af te sluiten om daar mee de partner uit te kopen", legt Schiffer uit. Deze tweede hypotheek is ook volledig fis caal aftrekbaar. Daarmee kunnen verdere problemen voorkomen worden. Schiffer: „Als partners samen een wo ning kopen, niet lang daarna uit elkaar gaan en de woning moeten verkopen, kan het zo zijn dat de woning niet vol doende opbrengt om de hypo theekschuld af te lossen. Als de ene partner de andere op een veilige en verantwoorde wijze kan uitkopen, is dat een beter alternatief. Provisie NHG kan bij iedere hypo- theekverstrekker worden aan gevraagd. Dankzij de afbeta lingsgarantie kunnen geldver- strekkers een rente aanbie den die ongeveer een half pro cent lager is dan bij een hypo theek zonder NHG. Eenmalig moet er een borgtochtprovi sie van 0,28 procent van het hypotheekbedrag worden be taald. Dankzij cle lagere ren te en de fiscale aftrekmoge lijkheden is die borgtochtpro visie binnen een jaar weer te rugverdiend. GPD Meer info: unvw.nhg.nl Hnnr Marcel Proos SCHIPHOL - Het vlaggenschip van de 21ste eeuw. Zo typeert Airbus graag zijn nieuwe super jumbo A380. De Europese vlieg tuigbouwer heeft grootse ver wachtingen, maar critici vinden dat het concern zich richt op een 'nichemarkt', een klein deel van de luchtvaart waartoe Ne derland voorlopig niet behoort. Schiphol verwacht zeker tot 2010 geen reguliere vluchten van de A3 80 op de luchthaven, nede omdat KLM niet in het toe- Stel geïnteresseerd is. De part ner van KLM, Air France, heeft wel tien A380's besteld, maar de- maatschappij gaat daarmee niet op Schiphol vliegen. Airbus heeft kosten noch moeite jespaard om de onthulling van le superjumbo A3 80 komende linsdag in Toulouse tot een gro- ieshow te maken. De politieke leiders Blair, Chirac, Schroder en Zapatero zullen met onge veer vijfduizend genodigden de presentatie van het grootste pas sagiersvliegtuig ter wereld bij- vonen. 3e twee dekken van de A3 80 bie den ruimte voor zeker vijfhon derd mensen, maar Airbus heeft il plannen op de tekentafel lig gen om het vliegtuig zo te ver groten dat er plaats is voor dui zend passagiers. De omvang van het toestel is enorm. De span wijdte is bijna 80 meter, de hoog te 21 meter en de lengte 73 me ier. pe aanwezigheid van de Europe- ie elite is tekenend voor het A380-project. Het vliegtuig is het meest prestigieuze wapen Wan Airbus (en moederbedrijf IADS) in de concurrentiestrijd met het Amerikaanse Boeing, letwee concerns hebben geheel leen op vluchten naar de Ameri kaanse steden Detroit en Min neapolis zou de A3 80 elke dag vol zitten, maar KLM is niet van plan om voor slechts twee rou tes twee superjumbo's aan te schaffen. KLM verwacht de ko mende jaren te groeien door de vliegfrequenties te vergroten, niet door grotere vliegtuigen in te zetten. Daarom heeft de maat schappij de Boeing 777 en de A330 gekocht. Hiermee kan KLM non-stop naar bijvoor beeld Johannesburg vliegen. Schiphol heeft wel rekening ge houden met het reuzenvliegtuig van Airbus. De nieuwe start- en landingsbaan (Polderbaan) is met een breedte van zestig me ter vijftien meter wijder dan de andere banen. Het asfalt is bo vendien versterkt om het ge wicht van de A3 80 aan te kun nen. Datzelfde is gebeurd met het asfalt bij enkele gates op de E-pier. De luchthaven heeft geen aan passingen gedaan aan de gates zelf. Die zijn nu te klein om alle passagiers van een volle A3 80 te verwerken. Pas als een maat schappij aangeeft op Schiphol te willen vliegen met een super jumbo, gaat het vliegveld de ga tes vergroten. Zorgen De afhandeling van de vele pas sagiers van een A3 80 baart som mige critici zorgen. Ze verwach ten lange rijen tijdens het in checken, bij de bagagebanden en de douane. Gordon Bethune, topman van Continental Airli nes, verwoordde het als volgt: „Wat heb ik eraan om met vijf honderd mensen aan boord van een vliegtuig te zitten, met vijf honderd mensen op mijn bagage te wachten en met vijfhonderd mensen in te checken?" ANP Ie vakbonden toonden zich gis- eren bezorgd over de werkgele- fflheid bij de luchtvaartcombi- Uk ExelAviationGroup. Het sdrijf kondigde dinsdag drasti ck maatregelen aan om het oofd boven water te houden. 'e bonden willen zo snel moge- ijk met de directie overleggen jkr de toekomst van de dui- 'end werknemers. Grootaandeel houder Erik de Vlieger van JAG heeft zich teruggetrokken "I de directie. Het is voorals- 109 de bedoeling dat hij zijn be ing behoudt. loorRudi Buis 'ENHAAG - Alles wat hij aan- aakt, verandert in goud. Zo Beft zakenman Erik de Vlieger Zandvoort, 1960) lange tijd te [eek gestaan. I op de middelbare school ihuwt De Vlieger de schijnwer- iers niet. Hij haalt vaak rottig- ieid uit, vertelt een oud-klasgen- !°tje, die eveneens op het Iiaar- jmse Coornhert Lyceum zat. 'e Vlieger wordt zelfs een keer fan school gestuurd. Toch haalt u) zijn eindexamen met goede pers. ^at diploma is de basis voor een orniachtige carrière, die hij be- Min de naaimachinegroothan- van zijn vader: de Internatio nale Machinehandel voor de Confectie-Industrie Amsterdam (Imca). De Vlieger denkt voor uit. Na het vallen van De Muur koopt hij enkele fabrieken in Oost-Europa, waaronder een machinefabriek in Tsjechië. Die verkoopt hij later met veel winst. Hij kan gaan rentenieren op zijn zevenentwintigste. „Maar dan kan ik net zo goed een uitvaart- polis nemen",-zei hij ruim twee jaar geleden in een interview met het blad Intermediair. Nee, De Vlieger moest en zou een heus imperium gaan bouwen. „Ik wil de mooiste of de grootste zijn." Aanvankelijk lukt hem dat meer clan aardig. Hij wordt samen met zijn broer Frans eigenaar van Imca. Ze verkopen de pro- ductietak van het naaimachine- bedrijf aan een concurrent. Frans blijft bij de handelstak van de naaimachines, Erik wil meer, al schraapt hij wel de col lectie voor het naaimachinemu seum in Haarlem bijeen. Vastgoedmarkt De Vlieger begeeft zich op de vastgoedmarkt. Met name in Amsterdam vergaart hij veel panden. Ook koopt hij scheeps werf Shipdock. En stamt hij de Nederlandse Tijdschriften Groep uit de grond. Als klap op de vuurpijl begint de zakenman beetje bij beetje een vliegmaat schappij, de Exel Aviation Group, waarmee de Imca Group een feit is. Bij elkaar telt het con glomeraat ruim honderd bedrij ven, goed voor een omzet van ruim vierhonderd miljoen euro. Hij weikt tachtig uur per week. De Vlieger is naast een succes vol zakenman ook flamboyant. Graag toert hij op een oude, zwarte damesfiets door Amster dam-Zuid. Onder meer om te kij ken hoe er op zijn krant en oog appel The Amsterdam Times wordt gereageerd. In zijn stam kroeg De Gruter drinkt hij graag een biertje of een kop cap puccino en rookt hij een sigaret je, ondertussen verhalend over zijn successen. Zijn succes lijkt niet te remmen. Zijn vermogen ook niet: het za kenblad Quote schat zijn vermo gen op ongeveer 130 miljoen eu ro. Toch komt er in 2002 een scheurtje in het conglomeraat, dat hij vanaf de bovenste verdie ping van de Teleport Tower na bij het Amsterdamse station Slo- terdijk bestuurt. Zijn poging om dagblad Het Parool in handen te krijgen mislukt. Hij krijgt al leen de huis-aan-huistak van het dagblad in handen. Een tweede tegenslag volgt. Zijn radiostation Colourful Ra dio krijgt geen FM-frequentie. de Vlieger gooit de handdoek in de ring. foto Marisa Beretta/GPD Multimiljonair en ondernemer Erik Niettemin houdt hij moed: zoals het een zakenman betaamt, ver geet hij mislukkingen snel, om zich vervolgens te storten op vastgoed en vliegtuigen. En hardlopen en fitnessen zijn ande re hobby's. Endstra Maar eind vorig jaar gaat het plotseling écht de verkeerde kant op. In de media ligt hij al onder vuur vanwege zijn ban den met de in mei geliquideerde Willem Endstra, die de 'bankier van de onderwereld' werd ge noemd. De Vlieger heeft zaken met hem gedaan, maar in het weekblad Nieuwe Revu ontken de De Vlieger een paar weken ge leden dat hij zou zijn betrokken bij illegale praktijken. Halverwege december vorig jaar raakt De Vlieger opnieuw indirect in opspraak, als bekend wordt dat justitie onderzoek doet naar criminele activiteiten bij Air Holland, een onderdeel van Vliegers luchtvaartmaat schappij Exel. Het slechte nieuws houdt aan: directeur Iiarm Prins van Exel belandt tien dagen achter de tralies op verdenking van afpersing en wit wassen. En er ontstaan geruch ten over boekhoudkundige pro blemen als de Belastingdienst bij hem langskomt. De energieke De Vlieger is het beu, na 27 jaar. Hij legt het on dernemerschap neer en gaat wat anders doen, zo maakt hij dins dag in een e-mail aan directe vrienden bekend. „De echte doorbraak moet nog komen", antwoordde hij twee jaar gele den op de vraag of hij zichzelf succesvol vond. Straks zit hij thuis, bij zijn vrouw en vier kin deren. Ongetwijfeld broedt hij op nieuwe plannen. GPD w Het prototype van de super-jumbo Airbus A380 staat buiten de hangar in het Franse Blagnac. Dinsdag wordt het nieuwe toestel in Toulou se gepresenteerd. foto AFP verschillende strategieën geko- zerj. Airbus voorziet een forse toename in de vraag naar mega- vliegtuigen. Het vliegverkeer zal volgens de Europeanen na melijk steeds meer plaatsvinden tussen zogenoemde hubs, centra le knooppunten. Grote toestel len zijn daar geschikt voor. Boeing gelooft daarentegen dat passagiers in de toekomst meer behoefte hebben aan vluchten direct naar de eindbestemming, dus zonder overstappen op gro te luchthavens. Hiervoor zijn kleinere toestellen nodig. Boeing zet dan ook in op zijn 7E7, waarin plaats is voor onge veer driehonderd mensen. Nichemarkt De Nederlandse luchtvaartdes- kundige H. Roos van de Eras mus Universiteit in Rotterdam vindt dat Airbus zich richt op een nichemarkt. De A380 is vol gens hem alleen geschikt voor landen in opkomst met een gro te bevolking. Hij denkL daarbij aan statendri Azië. Ook voor pel- grimsvluchten vanuit het Mid den-Oosten naar Mekka kan de superjumbo worden gebruikt. Omdat de markt zo klein is, loopt de vliegtuigbouwer vol gens Roos grotere financiële risi co's dan Boeing. De A380 is inderdaad vooral door maatschappijen in het Ver re Oosten en het Midden-Oosten besteld, zoals Singapore Airli nes en Emirates. Geen van deze vervoerders is van plan om met het toestel lijndiensten te begin nen op Schiphol. Dat hebben ze afgelopen maanden in gesprek ken met de luchthaven duidelijk gemaakt. Misschien dat inciden teel een superjumbo Schiphol aandoet, maar op reguliere ba sis gebeurt dat tot 2010 zeker niet. Roos verwacht overigens dat vrachtvluchten met de A3 80 Ne derland wel zullen aandoen. „Schiphol is een centraal knoop punt in Europa voor het vervoe ren van vracht." De grootste klant van Schiphol, KLM, is niet geïnteresseerd in de A380. De vervoerder heeft te weinig bestemmingen met voldoende passagiersvolumes om dagelijks het megavliegtuig te vullen. Al-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23