Braakman wordt veel groener
Zeeland Seaports heeft openheid nodig
PZC
Expositie belicht
berging Tricolor
15
Uitbreiding natuurgebied met 180 hectare
Spreekuur
voor operaties
in Lievensberg
Eerste patiënten door pet-scan
Auto aan de kant gezet
Maritiem Muzeeum in trek
Skeletten opnieuw in knekelput
Pleidooi tegen natuurcompensatie
Borden blijven
staan langs
Scheldedijk
donderdag 13 januari 2005
swb
rinnr Rinus Antonisse
GOES - De Dienst Landelijk Ge
bied (DLG) begint volgende
week met uitbreiding van het na
tuurgebied Braakman-Noord.
Ongeveer 180 hectare landbouw
gronden worden omgevormd tot
natuur.
gebeurt in het kader van
het landinrichtingsproject
■Hoek. Er ontstaat een aanzien-
gj'k groter natuurgebied in het
midden van' Zeeuws-Vlaande-
ren, waardoor ontwikkeling van
pér gevarieerde flora en fauna
[mogelijk is.
In opdracht van de landinrich
tingscommissie is in 2002 al een
eerste stap gezet voor 'vergroe
ning' van de Braakmanpolder.
Rond het logistiek park bij Dow
Benelux is 65 hectare bos en nat
te natuur aangelegd. Vorig jaar
zijn de twee noordelijkst gele
gen boerderijen aan de Braak-
manweg gesloopt.
In verband met de werkzaamhe
den zijn de Braakmanweg en
[Savoyaardsweg tot eind februa-
BERGEN OP ZOOM - Zieken
huis Lievensberg in Bergen op
Zoom houdt voortaan speciale
spreekuren voor mensen die geo
pereerd gaan worden.
jTIjdens het spreekuur worden
fan patiënten de bijzonderhe
den nagegaan in voorbereiding
fop hun opname. Een anesthesie-
imedewerker neemt met de pa
tiënt een vragenlijst door. Zo
wordt gekeken of nader onder
hoek nodig is en wordt de wijze
van anesthesie bepaald. Het
[spreekuur bekort de tijd die pa
tiënten het ziekenhuis moeten
wachten op een ingreep. Ook
venvacht het ziekenhuis dat
minder onderzoek nodig zal zijn
door andere specialisten. Het
jspreekuur is maandag tot en
met donderdag 8.00-16.30 uur.
ri afgesloten voor doorgaand au
toverkeer. De fietsverbinding
via de Savoyaardsweg naar Ter-
neuzen en Hoofdplaat blijft wel
open; ook wandelaars kunnen
daar gebruik van maken om het
natuurreservaat Braak
man-Noord te bereiken.
Openluchttheater
In het toekomstig natuurgebied
worden op drie plaatsen laagtes
gegraven. Er komt een uitloper
van de Braakmankreek die
bijna één kilometer lang is. De
ontgraven grond wordt gebruikt
om sloten te dempen en om
plaatselijk wat hoogteverschil
len in het toekomstig bos aan te
brengen. Een deel van de grond
is bestemd voor een 'kunst
werk'; een grondwal in de vorm
van een hoefijzer. Bruikbaar als
speelplaats, maar ook als open
luchttheater.
Ongeveer tegelijk met het grond
werk begint bosaanplant. Dit
nieuwe bos komt niet langs de
Braakmankreek, maar aan de
rand van de polder, langs de
Oostzeedijk. Om snel een bos
achtig beeld te krijgen, worden
op de niet opgehoogde delen
boom- en struikvormers inge
plant.
In het plantseizoen 2005/2006
wordt verder gegaan met de aan
plant van nieuw bos.
De ruimte voor wandel-, ruiter-
en fietspaden blijft hierbij open.
De aanleg van de paden wordt
tegelijk met de bosaanplant op
gepakt. Te -zijner tijd vervallen
enkele van de huidige wandelpa
den langs de kreek. Dat gebeurt
om ruimte te maken voor zoge
naamde 'struinnatuur'; trekken
door ruig terrein.
Bezoekers kunnen in de loop
van 2006 al terecht in het nieu
we natuurgebied, dat onder be
heer komt van Staatsbosbeheer
Zeeland. Deze dienst gaat vanaf
april 2005 maandelijks excur
sies houden.
Het is bedoeling om ook de be
staande Westgeul meer ruimte
te geven. Dat gebeurt door om
vorming van de huidige Noor-
derbossen en het opbreken van
een deel van de Braakmanweg
en Savoyaardsweg.
De eerste ervaringen met de mobiele pet-scan in het ziekenhuis in Vlissingen zijn volgens de specialisten goed.
foto Lex de Meester
door Maurits Sep
VLISSINGEN - De eerste vier
patiënten zijn onderzocht in de
nieuwe mobiele pet-scan van
het ziekenhuis Walcheren. De
eerste ervaringen met de scan,
die gisteren in gebruik is geno
men, zijn volgens de specialis
ten goed.
De pet-scan wordt gebruikt
voor onderzoek naar kanker (tu
moren en uitzaaiingen) en hart
afwijkingen. Patiënten krijgen
een kleine dosis radioactieve
stof ingespoten. Dat laat zien
waar in het lichaam ophopingen
zijn van glucose. Dat kan dui
den op kanker, ontstekingen of
hartafwijkingen.
De pet-scan geeft preciezer dan
andere scans aan waar bijvoor
beeld een tumor zit en hoe groot
die is. Zo kan de behandeling
nauwkeurig plaatsvinden, met
minder schade voor de rest van
het lichaam. Bij sommige patiën
ten is een pet-scan de enige ma
nier om erachter komen waar
een tumor of uitzaaiing zich be
vindt. De scan helpt ook om tij
dens een behandeling vast te
stellen of de kanker succesvol
wordt .bestreden en of misschien
eërder gestopt kan worden met
de behandeling.
Al deze onderzoeken zijn nu
voor het eerst in Zeeland moge
lijk. Voorheen werden patiënten
ervoor doorgestuurd naar Ant
werpen. De pet-scan staat een
dag per twee weken in Vlissin
gen. Als daaraan behoefte is,
kan de mobiele scan in de toe
komst vaker worden gehuurd,
De pet-scan wordt door het zie
kenhuis gehuurd, omdat het té
duur is er zelf een te kopen. Per
patiënt kost een scan duizend
euro. Deze scan wordt ook ge
bruikt door ziekenhuizen in Ne
derland en daarbuiten, onder
meer in Helsinki en Tallin.
Vergunning
Ziekenhuis Walcheren is het zie
kenhuis in Zeeland waar de
scan mag staan. Het is het enige
in de provincie met een vergun
ning voor behandelingen met ra
dioactieve stoffen. Patiënten
van andere ziekenhuizen moe
ten dus naar Vlissingen komen
voor dit onderzoek. Per dag dat
de pet-scan in Vlissingen is, kun
nen zes tot tien mensen worden
onderzocht. Behalve voor de pa
tiënten is het ook voor de specia
listen fijner om dit onderzoek in
Vlissingen te kunnen doen. Ze
zijn nu in staat om de gegevens
van röntgenfoto's en de
mri-scan te combineren met die
van de pet-scan. Zo krijgen ze
een beter beeld van de patiënt.
Onderzoek in de pet-scan gaat
langzaam. Nog afgezien van de
voorbereidingen moet iemand al
snel een half uur tot drie kwar
tier stil liggen onder de scan.
Om het de patiënt aangenamer
te maken, mag hij of zij zelf mu
ziek meenemen.
KRUININGEN - De politie heeft gisteren rond het mid
daguur een 34-jarige automobilist uit Goes op de A58 bij
Kruiningen aan de kant gezet. De auto bleek niet APK-ge-
keurd of verzekerd te zijn. Verder had de Goesenaar geen
geldig rijbewijs en twee openstaande boetes. Ook had hij
nog drie weken gevangenisstraf tegoed en werd hij ge
zocht voor viermaal tanken zonder betalen bij tanksta
tions in Zeeland en in Brabant. De man kreeg een dag
vaaring en deed vrijwillig afstand van zijn auto.
VLISSINGEN - Het maritiem Muzeeum in Vlissingen
wint aan populariteit. In 2004 bezochten 26.094 mensen
het Muzeeum. Dat was vijftien procent meer dan het jaar
ervoor. In het Muzeeum kunnen mensen ook trouwen. Ver
der kunnen ruimtes worden gehuurd voor vergaderingen
en recepties. Vorig jaar deden 5609 mensen dat. Dat is der
tien procent meer dan in 2003, toen 4963 mensen er trouw
den of vergaderen. Het Muzeeum beheert met Staatsbos
beheer ook Fort Rammekens. Ook dat werd vorig jaar
meer bezocht clan in 2003, In 2004 kwamen er 14.368 men
sen, een jaar eerder 11.225.
VLISSINGEN - De skeletten die zijn opgegraven aan de
Spuistraat in Vlissingen worden herbegraven. De gemeen
te Vlissingen wil ze opnieuw te ruste leggen in een knekel
put op een eigen terrein aan de Vredehoflaan. De resten
worden hoe dan ook verwijderd uit de bouwput aan de
Spuistraat. Daar komen winkels en een parkeergarage.
De gemeente heeft aan de Vredehoflaan een eigen terrein
waar onder meer een joodse begraafplaats is geweest. Het
is de bedoeling de skeletten daar te herbegraven in een
knekelput, zegt woordvoerder R. de Witte van de gemeen
te. De Noorderbegraafplaats komt volgens hem niet in
aanmerking, omdat dat een echte begraafplaats is.
De skeletten zijn gevonden op de plaats waar vroeger de
begraafplaats van de Sint Jacobskerk was. In 2003 zijn er
al heel veel resten opgegraven. Deze week werden er nog
eens tien blootgelegd. Als de put nog verder wordt uitge
graven, komen volgens hoofdarcheoloog J. vanden Borre
nog eens honderden skeletten tevoorschijn.
TERNEUZEN - De gemeente Temeuzen moet zich verzet
ten tegen de aanwijzing van een natuurgebied pal naast
het Dow-complex tot natuurcompensatiegebied. Dat stelt
raadslid C. Freeke (LCF) in schriftelijke vragen aan bur
gemeester en wethouders. Freeke schaart zich daarmee
achter de uitspraken van voorzitter L. van Gelder van de
Zeeuwse Kamer van Koophandel. Die betoogde in zijn
nieuwjaarstoespraak dat de maatregelen voor natuurcom
pensatie, in verband met de verdieping van de Wester-
schelde, bedreigend zijn voor de Zeeuwse economie.
De Lijst Cees Freeke deelt die opvatting. „Het lijkt er veel
op dat het beleid er stelselmatig op is gericht economi
sche activiteiten te verstikken of zelfs te doen verdwij
nen" stelt Freeke. Het raadslid wijst er op dat Dow zich
juist op die plaats heeft gevestigd vanwege onder meer de
uitbreidingsmogelijkheden. Het gevolg kan volgens
Freeke zijn dat de activiteiten worden verplaatst naar een
ander land.
De samenwerking tussen de havens
van Zeeland en Rotterdam in de Ex
ploitatiemaatschappij Schelde Maas
ESMis nog steeds geen succes. Ne
gen jaar na de oprichting ontstaan de
eerste barsten. Het Rotterdams haven
bedrijf zit in de problemen na wat is
gaan heten 'de affaire Scholten'. En sa
men met Zeeland Seaports kocht Rot
terdam voor 19,5 miljoen euro een on
bruikbare haventerminal. Miljoenen
euro's kost het nog om die in bedrijf te
'<rijgen. De vraag werpt zich op of sa
menwerken op deze manier zin heeft.
De PZC houdt ESM in een aantal arti
kelen tegen het licht. Vandaag deel 3.
door Rinus Antonisse en
Jeffrey Kutterink
GOES - De ontwikkelingen rond Zee
land Seaports en Exploitatiemaat-
schappij Schelde-Maas roepen vragen
op over de bestuurlijke opzet van het
havenschap. Kernpunt: werkt de hui
dige gemeenschappelijke regeling vol
doende?
De provincie (50 procent deelname) en
de gemeenten Borsele,' Terneuzen en
Vlissingen (elk 16,7 procent) leveren
nu de leden van het dagelijks en alge
meen bestuur. Gekozen politici, niet
uitverkoren op basis van specifieke
deskundigheid.
Dat is een voornaam bezwaar van de
genen die liever een naamloze vennoot
schap zien, zoals nutsbedrijf Delta,
dan een gemeenschappelijke regeling.
Er is geen sprake van 'vakbestuur
ders', maar van willekeurig afgevaar
digde politici-bestuurders, die van het
exploiteren van een havenbedrijf niet
Veel kaas gegeten hebben.
Dubbele petten
Bovendien is er het dragen van 'dubbe
le petten'. De provincie- of gemeente
bestuurder die tegelijk havenschapsbe
stuurder is kan daarbij te maken krij
gen met tegengestelde belangen. Dat
geldt ook voor het afleggen van verant
woording. Een politicus hoort richting
burger maximale openheid te betrach-
jen ('transparant' is het modewoord),
terwijl te grote openheid in marktsi
tuaties schadelijk kan zijn.
p an het gebeuren dat gedeputeerde
•f' de Kok in de Statenvergadering
doodleuk laat weten van bepaalde za-
en a's gedeputeerde formeel geen
edms te dragen (en er dus ook niks
°ver meedeelt), terwijl hij als ha
venschapvoorzitter volledig op de
oogte is van alle ins en outs. Een
uu onmoëeDjke spagaat, die dan
ook herhaaldelijk tot botsingen leidt,
maat Zeeland Seaports zich graag
eroept op geheimhouding in het be
Minister Peijs (links) opende vorig jaar het nieuwe hoofdkantoor van Zeeland Seaports in Terneuzen; gedeputeerde G. de Kok (rechts) krijgt als voorzitter van het
havenschap te maken met de voor- én de nadelen van de dubbelfunctie. foto Peter Nicolai
lang van de commercie (te pas of te on
pas, clat is vaak de kwestie), kunnen
Staten- en raadsleden hun controle
rende taak niet goed uitvoeren. De on
doorzichtigheid gaat zelfs zo ver, dat
ook leden van het algemeen bestuur
van ZSP zich beklagen over gebrek
aan informatie.
Pluspunt
Desalniettemin houdt Zeeland
Seaports in de beleidsvisie 2005-2015
onverkort vast aan de gemeenschappe
lijke regeling. De samenwerking met
Rotterdam, waarbij een groot deel van
de commerciële activiteiten bij ESM is
ondergebracht, wordt daarbij als plus
punt gezien. De politici-bestuurders
hoeven zich niet volop bezig te hou
den (lees: geen verstand te hebben
van) de exploitatie van havens.
Hun directe bemoeienis is juist een
pre in plaats van een nadeel, aldus de
aanhangers van een gemeenschappelij
ke regeling. De politici kunnen prima
de samenhang bewaken tussen de acti
viteiten van ZSP en het provinciale en
gemeentelijke beleid op het gebied
van ruimtelijke ordening, natuur en
milieu.
Daar heeft ZSP wel een punt. Echter,
een gemeenschappelijke regeling
werkt alleen goed als de informatiever
strekking en de besluitvorming zich
voltrekken langs heldere lijnen. Geen
gedoe in de achterkamertjes en de uit
komsten daarvan even snel afhameren
- omdat de gemeenschappelijke rege
ling dat nu eenmaal voorschrijft. Als
de politiek nauw betrokken wil zijn
bij het Zeeuwse havenbedrijf, is dat
een logische consequentie, al zal
koorddansen tussen publieke en priva
te belangen altijd blijven opduiken.
De ondoorzichtigheid is afgelopen ja
ren in de hand gewerkt door het ont
breken van een gestroomlijnde interne
organisatie bij ZSP. Veel vacatures en
wisselingen, onvoldoende samenhang
in de organisatie. Richting bestuur is
er daardoor onvoldoende voeding en
advisering. Bij zijn aantreden als
voorzitter van ZSP heeft gedeputeer
de De Kok die situatie onderkend en
er is onderzoek uitgevoerd om te ko
men tot verbetering van de organi
satie. Meer kwaliteit en versterking
zijn in deze sleutelwoorden, Dat kost
enige tijd. De vorming van een nieuw
managementteam is op een oor na ge
vild.
Integriteit
Een krachtige organisatie is vooral
van ondersteunend belang voor een be
stuur. Minstens zo belangrijk is de in
stelling waarmee de politici ZSP wil
len besturen. Hoe gaan ze om met de
dubbele pet, hoe transparant is hun
opstelling, hoe geven ze invulling aan
him verantwoordingsplicht? Hierbij is
'integriteit' sleutelwoord.
Met het vaststellen van een 'gedragsco
de bestuurlijke integriteit Zeeland
Seaports' - eind 2004 - is een belangrij
ke stap gezet om belangenverstrenge
ling te voorkomen. De bestuurders (en
ook directeur en secretarisdienen op
grond van de gedragscode 'de schijn
van bevoordeling in strijd met eerlijke
concurrentieverhoudingen' te voorko
men. Ze mogen geen nevenfuncties ver
vullen die de belangen van ZSP kun
nen schaden.
Een dergelijke afspraak - die per om
gaande is ingegaan en ook geldt voor
de samenwerkingsverbanden als ESM
en Valuepark Terneuzen (waar De
Kok en de Terneuzense wethouder A.
van Waes commissaris zijn) - schept
in elk geval duidelijkheid over het
scheiden van dubbele petten.
door Wout Bareman
MAASSLUIS - In het Nationaal
Sleepvaart Museum in Maas
sluis wordt tot na de zomer de
spectaculaire berging van het
autoschip Tricolor in het Ka
naal belicht.
De expositie, ..die zaterdag
wordt geopend door directeur
Cees Muller van het sleep- en
bergingsbedrijf Multraship uit
Terneuzen, en doorloopt tot half
september, heeft de titel Zagen
op Zee meegekregen.
De tentoonstelling geeft een
overzicht van de berging van de
gekapseisde autocarrier door
het consortium Berging Trico
lor, waarin naast Multraship,
het Rotterdamse Smit Salvage
en de Antwerpse bergers Unie
van Reddings- en Sleepdienst
en Scaldis samenwerkten. Die
slaagden er na veel tegenslag in
het autoschip in afgezaagde de
len boven water te halen. Ook
de kleine drieduizend auto's die
de Tricolor aan boord had, wer
den-van de zeebodem wegge
haald.
Geen slootje
De Tricolor werd, volgens een
geavanceerd systeem, in negen
delen gezaagd, die vervolgens
bij Zeebrugge op de wal werden
gezet. Woordvoerder N. Ouwe
hand van het Sleepvaartmu-
seum: „Wie het een beetje heeft
gevolgd, weet dat het heel wat
voeten in de aarde heeft gehad
om de operatie tot een goed ein
de te brengen. De locatie in Het
Kanaal is nu eenmaal geen sloot
je in een vredig weiland, maar
een plek waar de zee alles pleegt
te geselen wat op haar weg
komt. Slecht weer is, zeker in
het voor- en najaar, eerder regel
dan uitzondering. De vaarweg,
op de route van en naar Antwer
pen of Rotterdam is ter plekke
bijzonder druk. Dat wordt eens
te meer duidelijk als men zich
realiseert dat zich ongeveer zes
tig bijna-aanvaringen en drie
echte aanvaringen met het wrak
voordeden. De stroming van de
zee is dermate krachtig, dat dui
kers maar een uur per etmaal
konden werken."
Vlak voor de jaarwisseling
2002/2003 in dichte mist, vond
de fatale aanvaring plaats tus
sen de Tricolor en het container
schip Kariba. De Kariba kon
met een beschadigde boeg haar
weg vervolgen, maar het auto
schip kapseisde en bleef achter
in zee. Alle bemanningsleden
konden tijdig van boord worden
gehaald.
In het Nationaal Sleepvaart Mu
seum zijn tot september bijna
honderd foto's te zien, die een
beeld geven van het soms moei
zame werk, de tegenslagen maar
ook de successen. Er worden
scheepsmodellen getoond, die
door de bergingsbedrijven spe
ciaal voor deze expositie wer
den uitgeleend. Verklarende
kaarten en een klein aantal cu
riosa completeren de tentoon
stelling. Er worden ook video
films vertoond. Het museum
aan de Hoogstraat 1-3 in Maas
sluis, is dagelijks behalve maan
dag geopend van 14.00 tot 17.00
TERNEUZEN- De gemeente
Terneuzen haalt de voetgangers
borden op de Scheldedijk tussen
Oesterputten en de Scheldekade
niet weg.
Dat blijkt uit antwoorden op
vragen van raadslid G. van den
Berg-van Dijk (ChristenUnie).
Sinds de opwaardering van de
Scheldeboulevard mogen voet
gangers en fietsers van het tra
ject bovenop de dijk gebruikma
ken. Volgens Van den Berg lei
den de voetgangersborden tot
verwarring, omdat fietsers naar
het pad over de buitenberm van
de dijk worden veiwezen terwijl
dit niet is geschikt om per fiets
te berijden. Zij is daarom voor
stander van het weghalen van
de bebording.
De gemeente is dit echter niet
van plan, omdat hierdoor het
fietsverkeer zou toenemen en
daardoor ook de kans op onge
vallen groter zou worden. Ver
der zouden bromfietsers en au
to's gebruik kunnen maken van
de route op de Scheldedijk. Het
pad is hier volgens de gemeente
totaal niet op berekend, De bui
tenberm van de dijk wordt geas
falteerd bij de uitvoering van de
dijkverzwaring op het gedeelte
tussen Scheldorade en West
kant (gepland in 2006). Daar
door ontstaat hier een fietspad.