Braakman wordt veel groener Zeeland Seaports heeft openheid nodig PZC Expositie belicht berging Tricolor 15 Uitbreiding natuurgebied met 180 hectare Spreekuur voor operaties in Lievensberg Eerste patiënten door pet-scan Auto aan de kant gezet Maritiem Muzeeum in trek Skeletten opnieuw in knekelput Pleidooi tegen natuurcompensatie Borden blijven staan langs Scheldedijk donderdag 13 januari 2005 swb rinnr Rinus Antonisse GOES - De Dienst Landelijk Ge bied (DLG) begint volgende week met uitbreiding van het na tuurgebied Braakman-Noord. Ongeveer 180 hectare landbouw gronden worden omgevormd tot natuur. gebeurt in het kader van het landinrichtingsproject ■Hoek. Er ontstaat een aanzien- gj'k groter natuurgebied in het midden van' Zeeuws-Vlaande- ren, waardoor ontwikkeling van pér gevarieerde flora en fauna [mogelijk is. In opdracht van de landinrich tingscommissie is in 2002 al een eerste stap gezet voor 'vergroe ning' van de Braakmanpolder. Rond het logistiek park bij Dow Benelux is 65 hectare bos en nat te natuur aangelegd. Vorig jaar zijn de twee noordelijkst gele gen boerderijen aan de Braak- manweg gesloopt. In verband met de werkzaamhe den zijn de Braakmanweg en [Savoyaardsweg tot eind februa- BERGEN OP ZOOM - Zieken huis Lievensberg in Bergen op Zoom houdt voortaan speciale spreekuren voor mensen die geo pereerd gaan worden. jTIjdens het spreekuur worden fan patiënten de bijzonderhe den nagegaan in voorbereiding fop hun opname. Een anesthesie- imedewerker neemt met de pa tiënt een vragenlijst door. Zo wordt gekeken of nader onder hoek nodig is en wordt de wijze van anesthesie bepaald. Het [spreekuur bekort de tijd die pa tiënten het ziekenhuis moeten wachten op een ingreep. Ook venvacht het ziekenhuis dat minder onderzoek nodig zal zijn door andere specialisten. Het jspreekuur is maandag tot en met donderdag 8.00-16.30 uur. ri afgesloten voor doorgaand au toverkeer. De fietsverbinding via de Savoyaardsweg naar Ter- neuzen en Hoofdplaat blijft wel open; ook wandelaars kunnen daar gebruik van maken om het natuurreservaat Braak man-Noord te bereiken. Openluchttheater In het toekomstig natuurgebied worden op drie plaatsen laagtes gegraven. Er komt een uitloper van de Braakmankreek die bijna één kilometer lang is. De ontgraven grond wordt gebruikt om sloten te dempen en om plaatselijk wat hoogteverschil len in het toekomstig bos aan te brengen. Een deel van de grond is bestemd voor een 'kunst werk'; een grondwal in de vorm van een hoefijzer. Bruikbaar als speelplaats, maar ook als open luchttheater. Ongeveer tegelijk met het grond werk begint bosaanplant. Dit nieuwe bos komt niet langs de Braakmankreek, maar aan de rand van de polder, langs de Oostzeedijk. Om snel een bos achtig beeld te krijgen, worden op de niet opgehoogde delen boom- en struikvormers inge plant. In het plantseizoen 2005/2006 wordt verder gegaan met de aan plant van nieuw bos. De ruimte voor wandel-, ruiter- en fietspaden blijft hierbij open. De aanleg van de paden wordt tegelijk met de bosaanplant op gepakt. Te -zijner tijd vervallen enkele van de huidige wandelpa den langs de kreek. Dat gebeurt om ruimte te maken voor zoge naamde 'struinnatuur'; trekken door ruig terrein. Bezoekers kunnen in de loop van 2006 al terecht in het nieu we natuurgebied, dat onder be heer komt van Staatsbosbeheer Zeeland. Deze dienst gaat vanaf april 2005 maandelijks excur sies houden. Het is bedoeling om ook de be staande Westgeul meer ruimte te geven. Dat gebeurt door om vorming van de huidige Noor- derbossen en het opbreken van een deel van de Braakmanweg en Savoyaardsweg. De eerste ervaringen met de mobiele pet-scan in het ziekenhuis in Vlissingen zijn volgens de specialisten goed. foto Lex de Meester door Maurits Sep VLISSINGEN - De eerste vier patiënten zijn onderzocht in de nieuwe mobiele pet-scan van het ziekenhuis Walcheren. De eerste ervaringen met de scan, die gisteren in gebruik is geno men, zijn volgens de specialis ten goed. De pet-scan wordt gebruikt voor onderzoek naar kanker (tu moren en uitzaaiingen) en hart afwijkingen. Patiënten krijgen een kleine dosis radioactieve stof ingespoten. Dat laat zien waar in het lichaam ophopingen zijn van glucose. Dat kan dui den op kanker, ontstekingen of hartafwijkingen. De pet-scan geeft preciezer dan andere scans aan waar bijvoor beeld een tumor zit en hoe groot die is. Zo kan de behandeling nauwkeurig plaatsvinden, met minder schade voor de rest van het lichaam. Bij sommige patiën ten is een pet-scan de enige ma nier om erachter komen waar een tumor of uitzaaiing zich be vindt. De scan helpt ook om tij dens een behandeling vast te stellen of de kanker succesvol wordt .bestreden en of misschien eërder gestopt kan worden met de behandeling. Al deze onderzoeken zijn nu voor het eerst in Zeeland moge lijk. Voorheen werden patiënten ervoor doorgestuurd naar Ant werpen. De pet-scan staat een dag per twee weken in Vlissin gen. Als daaraan behoefte is, kan de mobiele scan in de toe komst vaker worden gehuurd, De pet-scan wordt door het zie kenhuis gehuurd, omdat het té duur is er zelf een te kopen. Per patiënt kost een scan duizend euro. Deze scan wordt ook ge bruikt door ziekenhuizen in Ne derland en daarbuiten, onder meer in Helsinki en Tallin. Vergunning Ziekenhuis Walcheren is het zie kenhuis in Zeeland waar de scan mag staan. Het is het enige in de provincie met een vergun ning voor behandelingen met ra dioactieve stoffen. Patiënten van andere ziekenhuizen moe ten dus naar Vlissingen komen voor dit onderzoek. Per dag dat de pet-scan in Vlissingen is, kun nen zes tot tien mensen worden onderzocht. Behalve voor de pa tiënten is het ook voor de specia listen fijner om dit onderzoek in Vlissingen te kunnen doen. Ze zijn nu in staat om de gegevens van röntgenfoto's en de mri-scan te combineren met die van de pet-scan. Zo krijgen ze een beter beeld van de patiënt. Onderzoek in de pet-scan gaat langzaam. Nog afgezien van de voorbereidingen moet iemand al snel een half uur tot drie kwar tier stil liggen onder de scan. Om het de patiënt aangenamer te maken, mag hij of zij zelf mu ziek meenemen. KRUININGEN - De politie heeft gisteren rond het mid daguur een 34-jarige automobilist uit Goes op de A58 bij Kruiningen aan de kant gezet. De auto bleek niet APK-ge- keurd of verzekerd te zijn. Verder had de Goesenaar geen geldig rijbewijs en twee openstaande boetes. Ook had hij nog drie weken gevangenisstraf tegoed en werd hij ge zocht voor viermaal tanken zonder betalen bij tanksta tions in Zeeland en in Brabant. De man kreeg een dag vaaring en deed vrijwillig afstand van zijn auto. VLISSINGEN - Het maritiem Muzeeum in Vlissingen wint aan populariteit. In 2004 bezochten 26.094 mensen het Muzeeum. Dat was vijftien procent meer dan het jaar ervoor. In het Muzeeum kunnen mensen ook trouwen. Ver der kunnen ruimtes worden gehuurd voor vergaderingen en recepties. Vorig jaar deden 5609 mensen dat. Dat is der tien procent meer dan in 2003, toen 4963 mensen er trouw den of vergaderen. Het Muzeeum beheert met Staatsbos beheer ook Fort Rammekens. Ook dat werd vorig jaar meer bezocht clan in 2003, In 2004 kwamen er 14.368 men sen, een jaar eerder 11.225. VLISSINGEN - De skeletten die zijn opgegraven aan de Spuistraat in Vlissingen worden herbegraven. De gemeen te Vlissingen wil ze opnieuw te ruste leggen in een knekel put op een eigen terrein aan de Vredehoflaan. De resten worden hoe dan ook verwijderd uit de bouwput aan de Spuistraat. Daar komen winkels en een parkeergarage. De gemeente heeft aan de Vredehoflaan een eigen terrein waar onder meer een joodse begraafplaats is geweest. Het is de bedoeling de skeletten daar te herbegraven in een knekelput, zegt woordvoerder R. de Witte van de gemeen te. De Noorderbegraafplaats komt volgens hem niet in aanmerking, omdat dat een echte begraafplaats is. De skeletten zijn gevonden op de plaats waar vroeger de begraafplaats van de Sint Jacobskerk was. In 2003 zijn er al heel veel resten opgegraven. Deze week werden er nog eens tien blootgelegd. Als de put nog verder wordt uitge graven, komen volgens hoofdarcheoloog J. vanden Borre nog eens honderden skeletten tevoorschijn. TERNEUZEN - De gemeente Temeuzen moet zich verzet ten tegen de aanwijzing van een natuurgebied pal naast het Dow-complex tot natuurcompensatiegebied. Dat stelt raadslid C. Freeke (LCF) in schriftelijke vragen aan bur gemeester en wethouders. Freeke schaart zich daarmee achter de uitspraken van voorzitter L. van Gelder van de Zeeuwse Kamer van Koophandel. Die betoogde in zijn nieuwjaarstoespraak dat de maatregelen voor natuurcom pensatie, in verband met de verdieping van de Wester- schelde, bedreigend zijn voor de Zeeuwse economie. De Lijst Cees Freeke deelt die opvatting. „Het lijkt er veel op dat het beleid er stelselmatig op is gericht economi sche activiteiten te verstikken of zelfs te doen verdwij nen" stelt Freeke. Het raadslid wijst er op dat Dow zich juist op die plaats heeft gevestigd vanwege onder meer de uitbreidingsmogelijkheden. Het gevolg kan volgens Freeke zijn dat de activiteiten worden verplaatst naar een ander land. De samenwerking tussen de havens van Zeeland en Rotterdam in de Ex ploitatiemaatschappij Schelde Maas ESMis nog steeds geen succes. Ne gen jaar na de oprichting ontstaan de eerste barsten. Het Rotterdams haven bedrijf zit in de problemen na wat is gaan heten 'de affaire Scholten'. En sa men met Zeeland Seaports kocht Rot terdam voor 19,5 miljoen euro een on bruikbare haventerminal. Miljoenen euro's kost het nog om die in bedrijf te '<rijgen. De vraag werpt zich op of sa menwerken op deze manier zin heeft. De PZC houdt ESM in een aantal arti kelen tegen het licht. Vandaag deel 3. door Rinus Antonisse en Jeffrey Kutterink GOES - De ontwikkelingen rond Zee land Seaports en Exploitatiemaat- schappij Schelde-Maas roepen vragen op over de bestuurlijke opzet van het havenschap. Kernpunt: werkt de hui dige gemeenschappelijke regeling vol doende? De provincie (50 procent deelname) en de gemeenten Borsele,' Terneuzen en Vlissingen (elk 16,7 procent) leveren nu de leden van het dagelijks en alge meen bestuur. Gekozen politici, niet uitverkoren op basis van specifieke deskundigheid. Dat is een voornaam bezwaar van de genen die liever een naamloze vennoot schap zien, zoals nutsbedrijf Delta, dan een gemeenschappelijke regeling. Er is geen sprake van 'vakbestuur ders', maar van willekeurig afgevaar digde politici-bestuurders, die van het exploiteren van een havenbedrijf niet Veel kaas gegeten hebben. Dubbele petten Bovendien is er het dragen van 'dubbe le petten'. De provincie- of gemeente bestuurder die tegelijk havenschapsbe stuurder is kan daarbij te maken krij gen met tegengestelde belangen. Dat geldt ook voor het afleggen van verant woording. Een politicus hoort richting burger maximale openheid te betrach- jen ('transparant' is het modewoord), terwijl te grote openheid in marktsi tuaties schadelijk kan zijn. p an het gebeuren dat gedeputeerde •f' de Kok in de Statenvergadering doodleuk laat weten van bepaalde za- en a's gedeputeerde formeel geen edms te dragen (en er dus ook niks °ver meedeelt), terwijl hij als ha venschapvoorzitter volledig op de oogte is van alle ins en outs. Een uu onmoëeDjke spagaat, die dan ook herhaaldelijk tot botsingen leidt, maat Zeeland Seaports zich graag eroept op geheimhouding in het be Minister Peijs (links) opende vorig jaar het nieuwe hoofdkantoor van Zeeland Seaports in Terneuzen; gedeputeerde G. de Kok (rechts) krijgt als voorzitter van het havenschap te maken met de voor- én de nadelen van de dubbelfunctie. foto Peter Nicolai lang van de commercie (te pas of te on pas, clat is vaak de kwestie), kunnen Staten- en raadsleden hun controle rende taak niet goed uitvoeren. De on doorzichtigheid gaat zelfs zo ver, dat ook leden van het algemeen bestuur van ZSP zich beklagen over gebrek aan informatie. Pluspunt Desalniettemin houdt Zeeland Seaports in de beleidsvisie 2005-2015 onverkort vast aan de gemeenschappe lijke regeling. De samenwerking met Rotterdam, waarbij een groot deel van de commerciële activiteiten bij ESM is ondergebracht, wordt daarbij als plus punt gezien. De politici-bestuurders hoeven zich niet volop bezig te hou den (lees: geen verstand te hebben van) de exploitatie van havens. Hun directe bemoeienis is juist een pre in plaats van een nadeel, aldus de aanhangers van een gemeenschappelij ke regeling. De politici kunnen prima de samenhang bewaken tussen de acti viteiten van ZSP en het provinciale en gemeentelijke beleid op het gebied van ruimtelijke ordening, natuur en milieu. Daar heeft ZSP wel een punt. Echter, een gemeenschappelijke regeling werkt alleen goed als de informatiever strekking en de besluitvorming zich voltrekken langs heldere lijnen. Geen gedoe in de achterkamertjes en de uit komsten daarvan even snel afhameren - omdat de gemeenschappelijke rege ling dat nu eenmaal voorschrijft. Als de politiek nauw betrokken wil zijn bij het Zeeuwse havenbedrijf, is dat een logische consequentie, al zal koorddansen tussen publieke en priva te belangen altijd blijven opduiken. De ondoorzichtigheid is afgelopen ja ren in de hand gewerkt door het ont breken van een gestroomlijnde interne organisatie bij ZSP. Veel vacatures en wisselingen, onvoldoende samenhang in de organisatie. Richting bestuur is er daardoor onvoldoende voeding en advisering. Bij zijn aantreden als voorzitter van ZSP heeft gedeputeer de De Kok die situatie onderkend en er is onderzoek uitgevoerd om te ko men tot verbetering van de organi satie. Meer kwaliteit en versterking zijn in deze sleutelwoorden, Dat kost enige tijd. De vorming van een nieuw managementteam is op een oor na ge vild. Integriteit Een krachtige organisatie is vooral van ondersteunend belang voor een be stuur. Minstens zo belangrijk is de in stelling waarmee de politici ZSP wil len besturen. Hoe gaan ze om met de dubbele pet, hoe transparant is hun opstelling, hoe geven ze invulling aan him verantwoordingsplicht? Hierbij is 'integriteit' sleutelwoord. Met het vaststellen van een 'gedragsco de bestuurlijke integriteit Zeeland Seaports' - eind 2004 - is een belangrij ke stap gezet om belangenverstrenge ling te voorkomen. De bestuurders (en ook directeur en secretarisdienen op grond van de gedragscode 'de schijn van bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen' te voorko men. Ze mogen geen nevenfuncties ver vullen die de belangen van ZSP kun nen schaden. Een dergelijke afspraak - die per om gaande is ingegaan en ook geldt voor de samenwerkingsverbanden als ESM en Valuepark Terneuzen (waar De Kok en de Terneuzense wethouder A. van Waes commissaris zijn) - schept in elk geval duidelijkheid over het scheiden van dubbele petten. door Wout Bareman MAASSLUIS - In het Nationaal Sleepvaart Museum in Maas sluis wordt tot na de zomer de spectaculaire berging van het autoschip Tricolor in het Ka naal belicht. De expositie, ..die zaterdag wordt geopend door directeur Cees Muller van het sleep- en bergingsbedrijf Multraship uit Terneuzen, en doorloopt tot half september, heeft de titel Zagen op Zee meegekregen. De tentoonstelling geeft een overzicht van de berging van de gekapseisde autocarrier door het consortium Berging Trico lor, waarin naast Multraship, het Rotterdamse Smit Salvage en de Antwerpse bergers Unie van Reddings- en Sleepdienst en Scaldis samenwerkten. Die slaagden er na veel tegenslag in het autoschip in afgezaagde de len boven water te halen. Ook de kleine drieduizend auto's die de Tricolor aan boord had, wer den-van de zeebodem wegge haald. Geen slootje De Tricolor werd, volgens een geavanceerd systeem, in negen delen gezaagd, die vervolgens bij Zeebrugge op de wal werden gezet. Woordvoerder N. Ouwe hand van het Sleepvaartmu- seum: „Wie het een beetje heeft gevolgd, weet dat het heel wat voeten in de aarde heeft gehad om de operatie tot een goed ein de te brengen. De locatie in Het Kanaal is nu eenmaal geen sloot je in een vredig weiland, maar een plek waar de zee alles pleegt te geselen wat op haar weg komt. Slecht weer is, zeker in het voor- en najaar, eerder regel dan uitzondering. De vaarweg, op de route van en naar Antwer pen of Rotterdam is ter plekke bijzonder druk. Dat wordt eens te meer duidelijk als men zich realiseert dat zich ongeveer zes tig bijna-aanvaringen en drie echte aanvaringen met het wrak voordeden. De stroming van de zee is dermate krachtig, dat dui kers maar een uur per etmaal konden werken." Vlak voor de jaarwisseling 2002/2003 in dichte mist, vond de fatale aanvaring plaats tus sen de Tricolor en het container schip Kariba. De Kariba kon met een beschadigde boeg haar weg vervolgen, maar het auto schip kapseisde en bleef achter in zee. Alle bemanningsleden konden tijdig van boord worden gehaald. In het Nationaal Sleepvaart Mu seum zijn tot september bijna honderd foto's te zien, die een beeld geven van het soms moei zame werk, de tegenslagen maar ook de successen. Er worden scheepsmodellen getoond, die door de bergingsbedrijven spe ciaal voor deze expositie wer den uitgeleend. Verklarende kaarten en een klein aantal cu riosa completeren de tentoon stelling. Er worden ook video films vertoond. Het museum aan de Hoogstraat 1-3 in Maas sluis, is dagelijks behalve maan dag geopend van 14.00 tot 17.00 TERNEUZEN- De gemeente Terneuzen haalt de voetgangers borden op de Scheldedijk tussen Oesterputten en de Scheldekade niet weg. Dat blijkt uit antwoorden op vragen van raadslid G. van den Berg-van Dijk (ChristenUnie). Sinds de opwaardering van de Scheldeboulevard mogen voet gangers en fietsers van het tra ject bovenop de dijk gebruikma ken. Volgens Van den Berg lei den de voetgangersborden tot verwarring, omdat fietsers naar het pad over de buitenberm van de dijk worden veiwezen terwijl dit niet is geschikt om per fiets te berijden. Zij is daarom voor stander van het weghalen van de bebording. De gemeente is dit echter niet van plan, omdat hierdoor het fietsverkeer zou toenemen en daardoor ook de kans op onge vallen groter zou worden. Ver der zouden bromfietsers en au to's gebruik kunnen maken van de route op de Scheldedijk. Het pad is hier volgens de gemeente totaal niet op berekend, De bui tenberm van de dijk wordt geas falteerd bij de uitvoering van de dijkverzwaring op het gedeelte tussen Scheldorade en West kant (gepland in 2006). Daar door ontstaat hier een fietspad.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 15