Aan Sail als grote toeristische trekpleister zaterdag 8 januari 2005 W7 Slapen in vuurtoren of havenkraan Iedereen verklaarde Gosse Beerda voor gek j toen hij een paar jaar geleden de vuurtoren van Harlingen kocht, het complex ingrijpend het verbouwen en er vervolgens een eenkamer- hotel in begon. Inmiddels heeft Beerda niet al- j leen zijn 'imperium' met de nabijgelegen ha venkraan en reddingsboot uitgebreid, reclame voor deze bijzondere hotels hoeft hij eigenlijk 'I niet meer te maken. Zowel vuurtoren als ha venkraan zijn zo'n beetje anderhalfjaar van te voren volgeboekt, de reddingsboot is ietsje minder populair, en de gasten komen uit heel Europa. Zoals dat echtpaar uit Zwitserland dat 1 speciaal naar ons land vloog om één nacht in de Harlingse vuurtoren te mogen doorbrengen a €280. Meer informatie: tel. 0515-54 05 50, www.vuurtoren-harrmqen.nl. Tweede leven van schip De Delft Nederland heeft wat met de bouw van replica's van historische schepen. Op diverse plekken wordt gewerkt aan de herbouw van kleine of grote boten uit ons maritieme verleden. De Ba tavia is daarvan al jarenlang sprekend voor beeld, maar wie kent ei genlijk De Delft? Het was een linieschip uit de achttiende eeuw, dat door bo ze Engelsen voor de kust bij Camperduin werd veroverd en zonk toen het naar Engeland werd gesleept. Vissers en duikers ontdekten jaren ge leden het wrak en sindsdien begon een zoek tocht naar de geschiedenis van het schip, dat indertijd in Delfshaven werd gebouwd, op een steenworp afstand van waar nu de replica lang zaam vorm krijgt. In Schiehaven wordt De Delft nu herbouwd. In 2008 of 2009 moet het historische schip te water gaan, in 2010 moet het daadwerkelijk zeilen. Zes dagen per week kan het publiek de bouw volgen Meer informa tie: tel. 010-276 0115, www.dedelft.nl. Watertoren toont gebruik van water Toegegeven, je moet er niet speciaal voor naar Utrecht afreizen, maar indien je toch in de Domstad bent én geïnteresseerd bent in water, is een omweg door de binnenstad richting Lau werhof wel aan te bevelen. Daar, in een oude, maar nog steeds in gebruik zijnde, watertoren bevindt zich het waterleidingmuseum. Terwijl hoog boven je anderhalf miljoen liter water klaar ligt om door te stromen naar de omrin gende huishoudens, wordt een paar verdiepin gen lager de geschiedenis van het waterleiding bedrijf duidelijk. De tentoonstelling, recent vernieuwd, is niet groot en spectaculair, maar het biedt niettemin een aardige impressie van het ontstaan van waterleidingen en het ge bruik van water door de eeuwen heen. Meer in formatie: tel. 030-248 72 11, www.waterleidinqmuseum.nl. Kijkje binnenin de Haringvlietsluizen De imposante stormvloedkering bij Neeltje Jans staat wereldwijd te boek als hét symbool van Neerlands eeuwige strijd tegen het water. Maar reizend vanuit de Randstad richting Zeeuwse eilanden, kom je bij Stellendam over de Haringvlietsluizen. De 'grootse waterkraan' van Nederland wordt het sluizencomplex uit 1970 wel genoemd, doelend op het frequent openen en sluiten van een van de zestig meter lange spuisluizen. Rijdt er niet zomaar over heen maar stop eens bij het restaurant om de expositie te beldjken. Onder leiding van een van de vele vrijwilligers kan daarna een rond leiding door het sluizencomplex zelf worden gemaakt, inclusief een kijkje in de machineka mer. En soms wordt er gezongen: een duo met de toepasselijke naam 'Water en wind' brengt elke tweede zaterdag van de maand zeemans liedjes ten gehore. Meer informatie: tel. 0187-49 99 13, www.expoharinqvliet.nl. Met dertien grote en zeventien kleine meren is Friesland een van de belangrijkste waterrecreatieregio's van ons land. Goed voor 2,5 miljoen overnachtingen per jaar. Zo'n beetje alles en iedereen in het Friese Merengebied staat in het teken van water. Dat soms ook met bakken uit de hemel komt. Dan blijken er overigens alternatieven genoeg te zijn. Door GERARD CHEL Schipper Teun Lammers ver trouwt blind op zijn passa giers. 'Hier, neem het roer even over'. En daar staan we dan met windkracht vijf met liet fraai versierde helmhout in handen, terwijl üs skütsje de Aleida Hendrika haar zestien ton aan staal door de witte kopjes van het Sloter- meer stuwt. Teun moet even z'n maat helpen met het hijsen van het grootzeil. Maar vanuit zijn ooghoe ken ziet hij dat het goed gaat. We blijven op koers tussen al die groe ne en rode boeien. Lammers drijft het beurtveer Heeg-Balk-Heeg, samengevat in 'Haghe'. In plaats van turf, aardap pelen of mest vervoert de 99 jaar oude skütsje personen. In juli en au gustus dagelijks, in voor- en nasei zoen alleen op donderdag. Een zeil tochtvan een kleine 2,5 uur die ons via het Heegermeer en de Noorder Ee midden in Woudsend brengt en vervolgens door de Ee in het Sloter- meer, waar aan gindse zijde Balk wuift. Het leuke van de tocht is dat de passagiers min of meer worden geacht zich als actieve matrozen te gedragen. Dat betekent sjorren, trekken én hijsen, maar ook, ieder op z'n beurt, achter, of beter voor, het roer. En dan valt op hoe zwaar het skütsje, zelfs bij windkracht vijf, al trekt. Je moet soms je volle gewicht gebruiken het roer de ande- re kant op te bewegen. !Met al deze handelingen schept Lammers romantiek aan boord, die wat ons betreft een kleine deuk had opgelopen. Want als Teun bij de introductie in de kuip, het ach- jterdek, uitlegt dat skütsjesilen niets anders betekent dan schuitje varen, dan lijkt het wel alsof met de ze nuchtere vaststelling de sluier van al die Friese mystiek bruut is opengescheurd. Soms is het beter dingen onvertaald te laten. Na een stop van een uur kun je met de platbodem (diepgang vijftig cen- Skütsjesilen betekent schuitje va ren, hier op het Sneekermeer. Links: fierljeppen (polsstoksprin- gen) is op zomeravonden een gelief de bezigheid. Foto's GPD De Helling - wel van tevoren mel den - waar de bekende scheepstim merman Pier Piersma nog steeds houten Friese jachten bouwt. Bijna iedere winter wel één, al voelt ook Pier dat het economisch tij nog op ebhoogte staat. Maar ja, de prijzen zijn er dan ook naar: van 50.000 eu ro tot over het miljoen. Als het kan, neemt Pier je mee naar z'n werk plaats, een van de-weinige in Fries land waar uitsluitend houten sche pen worden gebouwd. We zien hoe dikke eikenhouten stukken boom, zo uit de bossen rond Versailles, met behulp van gasbranders tot kromme planken voor het want worden gebogen. Ook elders worden schepen ge bouwd, replica's zelfs. En ook die re constructies kunnen bezoekers van dag tot dag volgen. Zo wordt in een voormalige gamalenfabrielc in Mod dergat een Wierumer Aek nage bouwd en in Eamewald krijgt op de historische werf'de Stripe' van Age Veldboom de houten voorganger van het stalen skütsje, het fearsldp- lce Aebelina, langzaam gestalte. Het prettige van dit soort attracties is dat zij binnenskamers zijn. Wel zo handig wanneer de weergoden zich met hun depressies op ons uit leven. 'Drie weken op vakantie in eigen land betekent een week prachtig weer, een week slecht en een week er tussen in', zegt Tollce de Boer minzaam lachend. Met zijn bedrijf Varend Friesland koerst Tol lce met skütsje, boeier, ijzeren zeil- pramen, Lemster aak, Zwitserse balcdeldcer en het Clasina motor jacht over Friese wateren. Maar zijn meest bijzondere vaartuig is de En gelse stoomsloep Swan of Teyn- ham, een replica van een ontwerp uit 1895. Een een tochtje met deze Dure houten jachten In Heeg moetje zeker even binnen wippen bij het bezoekerscentrum timeter) terugzeilen, terugfïetsen kan ook. De tweewielers maken in het vooronder de overtocht mee. Wij kiezen voor de traproute terug. Tussen Balk en Heeg zijn diverse korte en langere fietsroutes, wij be sluiten de Fluessen, het langste meer van niet alleen Friesland maar van heel het land, te ronden. De fietstocht van 28 kilometer gaat door Harich en Oudega, langs Kou- dum naar It Heidensldp. Vlakke pol ders met fraaie vergezichten. Vlalc voor Gaastmeer nemen we het voet gangerspontje 'it Oerset' over de Inthiemasloot en langs welgelegen stelp- en lcop-hals-rompboerderijen zijn we voordat we het weten weer terug in Heeg. Heieen Sonnenberg weet precies hoe je Beerenburg maakt. In De Helling worden eiken planken met gas kromgebogen. Kerken en klokken In en rond het Friese Merenge bied is genoeg te beleven, ook voor niet-watersporters en ook tijdens slecht weer. Een bij lan ge na nïet complete opsom ming: Bolsward: bierbrouwerij üs Heit', Renaissance stadhuis, Martinikerk, museum Gysbert Japicx; Sneek: Waterpoort, Modelspoormuseum, Hindeloo- per Kamer; Heeg: Scheepska mer; Woudsend: Diverse mo lens; Joure: Diverse klokkenma- kerijen, Museum Joure met on der meer geboortehuis en win keltje Dóuwe Egberts; Terher- ne. Kameleondorp; Earne- wald; Museum 'it Kokelhüs', nationaal park de Aide Feanen, ooievaarsdorp. Enkele trekpleisters in de zo mer 2005 zijn (data onder voor behoud): Skütsjesilen, IFKS 22 t/m 29 juli (www.ifks.nl) en SKS 30 juli t/m 12 augustus (www.skütsjesilen.nl); Sneekweek 5 t/m 11 augustus (www.sneekweek.nl); Joure, Ballonfeesten 27 t/m 31 juli (www.ballonfeesten.nl); Kaatswedstrijden op diverse plaatsen van mei t/m oktober (www.knkb.nl): Fierljeppen (polsstokverspringen) op diver se plaatsen van medio mei tot begin september (www.fierl- ieppenfriesland.nl) Beurtveer 'Haghe, It Eilah 2b, Heeg, tel. 0515-44 28 75, www.skutsieverhuurhag- he.nl; bezoekerscentrum en houtbouwmuseum De Helling, It Eilan 6a, Heeg, tel. 06-24 11 43 27, www.dehellinq; Fries Scheepvaartmuseum, Klein- zand 14, Sneek, tel. 0515-41 40 57, www.friesscheep- vaartmuseum.nl. Algemene informatie: VW Frie se Meren> Midstraat 99, 8501 AH Joure, tel.0513-41 00 32, e-mail info@friesemeren.com. Zie ook www.beleeffries- land.nl, www.frieséme- ren.com. www.frieseme- ren.nl en lokale VW-kanto- ren. stomer wordt gecombineerd met een Britse 'afternoon tea', com pleet met hartige taart, sand wiches, calce en natuurlijk scones met room. Open sloep Door het slechte weer vaart de stoomboot niet uit maar dieselen we met de balcdeldcer Bodensee naar plekken met vreemde namen als Janke's Gat en Koude Maag. Maar als je wilt brengt Tollce je ook gewoon naar Aklcrum, Grou en Warten. Of naar Sneek, volgens het tv-programma Holiday van de BBC een van de tien beste watersportbe stemmingen ter wereld en tevens in het bezit van op de een na beste binnenstad (na Den Bosch) van ons land. Wij beperken ons bezoek tot het indrukwekkende Fries Scheep vaartmuseum aan het Kleinzand en de ernaast gelegen slijterij en distil leerderij van de Weduwe Joustra, die vorig jaar haar 140e verjaardag vierde. In de persoon van Heieen Sonnenberg zwaait inmiddels de zesde generatie de scepter over de ze kleinschalige brouwer van Bee renburg. Smaakt overigens prima onder de al eerder genoemde de pressies. Op welgeteld die ene dag mooi weer van deze week, gaan we 's ochtends aan de kuier in Joure, waar Anno Vallcema van het plaat selijk gilde ons uitbundig verhaalt over 's stads historie, de levendige Midstraat in het bijzonder. We be klimmen de toren waar ooit recht werd gesproken en de verdachte na de rechtspraak z'n kop uit de gevel opening stale. Links als 'ie was vrij gesproken en rechts als er een hard vonnis was geveld. Of was het an dersom? 's Middags gerlieten we van een urenlange tocht in een open Lang weerder sloep. Al was het maar dat we zelf kapitein, stuurman en ma troos zijn. Natuurlijk niet te hard door de sloten om aan wonenden geen overlast te bezorgen. Tuffend door het Friese landschap valt ons oog meermalen op fraai ge restaureerde stelp- en lcop-hals-rompboerderijen. Forse agrarische woon- en werkplekken die al eeuwenlang hun stempel drukken op de Friese horizon. Op vallend zijn ook de klokkenstoelen. Een lclolc onder een afdakje, veelal naast een kerkje. Was de veen grond te zwak om een zware toren te dragen of had de arme bevolking er geen geld voor? In Goingarijp staat het oudste exemplaar van Friesland, en met 1135 kilo draagt het ook de zwaarste lclolc. Gegoten in 1527 door Gheradus de Wou, die we behoren te kennen als gieter van de Utrechtse domklokken. Hij liet een inscriptie achter: 'Salvator heit iele, den levendichen roep iele, den doeden bescrei iele, haeghel en- de donder breeclc iele'. Zinnen die geen vertaling behoe ven. Misschien is het thema een beetje ongeluk kig gekozen na de verregende zomer van 2004, de natste sinds 1951. Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen NBTC heeft 2005 namelijk uitgeroepen tot het 'Themajaar Water'. Daar lean Nederland overigens best goed mee uit de voeten. Al was het maar omdat de buitenlandse toe- nst, die vier meter onder de zeespiegel op Schiphol landt, direct geconfronteerd wordt met onze unieke ligging en geografi sche situatie. Naast de vele rivieren, kana len, bruggen, zee en oude havensteden, moet met name het evenement Sail Amster dam dit jaar veel buitenlandse toeristen aan trekken. Het waterthema is verdeeld in vier subthe ma's. Water en historie belicht de geschie denis van Holland als zeevarende natie, denk daarbij aan oude VOC-steden en Zui derzeehavens, maritieme musa en replica's van bekende zeilschepen. Fun op en aan het water, het tweede subthema, wijst binnen- en buitenlandse toeristen op de vele aan wa ter gerelateerde evenementen in ons land. Het Friese skütsjesilen bijvoorbeeld, of Sail Amsterdam (17-22 augustus). Oolc 'fun' is het 'sluiswatchen', lekker op een terrasje bij een sluis genieten van het onwennige, soms pinnige gehannes van huurbootvaar- ders. Met de sluis van Muiden, de drukbe zochte doorvaart van de Vecht naar de vroe gere Zuiderzee, en de Mijndense Sluis in Loenen aan de Vecht als voorbeelden. Het derde subthema Leven van het Water laat de toerist kennismaken met water als product. Water in bier, van de vissen en voor de dranken, die we met het meest zui vere water weten te brouwen. Wie dan weer eens op activiteit uit is lean een tocht onder nemen naar de vele waterwerken die we rijk zijn, overzichtelijk gepresenteerd bin nen het laatste subthema Bouwen met en te gen het water. Een bezoek aan de Deltawer ken, om maar eens iets groots en moois te noemen, waar op het vroegere werlceiland Neeltje Jans een boeiende expositie is inge richt. Een ander waterwerk is te vinden in de buurt van Lelystad, waar inzicht wordt gegeven in het ontstaan van de Noordoost- polder. Molens, havens en dijken laten de strijd zien van de Nederlanders tegen het water. Er is een speciale website waarop di verse activiteiten worden vermeld: www.water2005.nl. 'Drie redenen om dit jaar naar Nieuw-Zeeland te gaan. Eén: dé tickets worden steeds goedkoper, voor €918 heb je al een retourvlucht met KLM en Air New Zealand. Ter plaatse is het prijsniveau zoals in Nederland voor de invoering van de euro. Twee: de schitterende natuur. Reis per huurauto of camper langs zandstranden, gletsjers, fjor den, tropische regenwouden, puffende vulkanen en weilanden met miljoenen scha pen. Drie: de ontspannen sfeer, supervriendelijke bevolking en de Maori-cultuur. Wilma Lankhorst, senior communicatiemanager Tourism New Zealand Benelux

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 35