>zc Schittering tussen het stof W21 Reis in 5 clicks ezoekuur Ruim helft KLM-passagiers checkt al zelf in vrijdag 24 december 2004 Efteling in winter bijna geheel geopend Tijdens de Winter Efteling is bijna het gehele attractiepark (met uitzondering van enkele achtbanen) geopend, en niet een beperkt deel zoals wij vorige week abusievelijk meldden; dat betrof een speciaal arrangement. Voor be zoekers aan de Winter Efteling zijn er boven dien extra winterse acttracties zoals het Kinder Winter Wonderland, de ijsbaan met après-slci- hut en langlaufbaan 't Hijgend Hert. Er zijn voorts drie Warme Winteravonden waarbij het park tot elf uur 's avonds is geopend. Het park is tijdens de Winter Efteling feeëriek verlicht met lampionnen, vuurkorven en kilometerlan ge verlichting. Winter Efteling is open 25 december t/m 9 ja nuari (m.u.v. 1 januari), 15,16, 22, 23 januari, dagelijks van 11.00-20.00 uur (31 december tot 18.00 uur; 8,15 en 22 januari tot 23.00 uur). Entree €23. Meer informatie: tel. 0900-0161, www.eftelinq.com. Alleen als het ijs- en ijskoud is Het Ecodrome in Zwolle heeft 23 december een nieuwe 'beleving' geopend: Expeditie Ijs tijd. Bezoekers gaan letterlijk terug naar deze belangrijke periode in het ontstaan van de we reld. Ze ervaren de kou, ontmoeten dieren uit de ijstijd en zien hoe de mensen toen leefden. Tevens worden in de kerstvakantie ijzige activi teiten gehouden voor jong en oud(er). Meer in formatie: tel. 038-423 70 30, www.ecodrome.nl. Kinderen aan de slag met water Tijdens de kerstvakan tie houdt het Neder lands Water- museum in Arnhem ver schillende activiteiten voor kinde ren in de leeftijd van 6 t/m 12 jaar. Van 26 de cember t/m 9 januari kunnen kinderen een wa- terbol maken. Dat is een potje met een figuur tje in water, en als je schudt sneeuwt het. Het is een inloopactiviteit, aanmelden is niet no dig. Tussen kerst en nieuwjaar wordt voor kin deren van 8 t/m 12 jaar een extra activiteit ge organiseerd: waterspreuken op papier druk ken. Inschrijven kan op de dag zelfbij de balie. Meer informatie: tel. 026-445 25 48, www.watermuseum.nl. Nordic walking op de Veluwe Nordic walking is een prima manier om de de- cemberkou te verdrijven en van de winterse Veluwe te genieten. Op 30 december begeleidt een Veluwe Ranger vooral beginners op een tocht door het Hoenderloose Bos. De tocht is van 10.00-12.30 uur, vertrek- en eindpunt is Buitenhuis Out Fit, Krimweg 22 te Hoenderloo. Deelname kost €14 inclusief huur wandelstok ken en consumptie. Reserveren kan via tel. 055-378 13 18. Snel en spannend Sensatiezoekers kunnen begin januari terecht in skigebied Les Arcs. Test onder begeleiding van professionals je snelheid op de speedskipis- te. Snelheden van 150 kilometer per uur zijn geen uitzondering. Op internet vonden we nog vier sensationele uitdagingen in de kou. In Duitsland is het mogelijk een cursus skischans springen te volgen of het bobsleeën onder de knie te krijgen. Racen over ijs met een auto kan in Frankrijk. Vaart maken op een slee kan goed op de rodelbaan van Lenzerheide in Zwit serland. Deze is opgenomen in het Guinness Book of Records als de langste rodelbaan ter wereld. Speedskipiste: www.frankriikhuis.nl: skischansspringen: www.wsvQ8lauscha.de: bobsleeën: www.bobbahn.de: autorijden op ijs: www.flaine.com: langste rodelbaan: www.sneeuwsport.info/zwitserland/ lenzerheide.html jr isschien kwam het door die /I lichtblauwe luchtpostbrieven U I op flinterdun papier. Het wa- X ren een soort formulieren plakranden die, eenmaal volgekrab- I, tot een envelop werden samenge- *n. Zo om de vier weken kwam er 'tonen met berichten uit een ver helemaal uit Canada. amoeder schreef met een school- öidindie na de oorlog was geëmi- to. Ze woonde en werkte nu in een ®die thuis eerbiedig 'Montriejol' ge- tol werd. Al vroeg had ik een vaag togen om daarheen te gaan. Dat ik to zelf zou komen, leek me als kind ^rstelbaar. Het moest minstens een tol reizen zijn. En terug nog langer, tootte had die vriendin van mijn moe- jtooit meer een voet op vaderlandse toi gezet. tobleek Canada in slechts zes uur te to§en- Ik ging erheen. Na een week r°nto kocht ik een kaartje voor de ®naar Québec. toet wel in Montréal overstappen,' enteneer achter het loket. 'Maar tobt u ruim de tijd voor, bijna een Door DIRK MULDER Mijn hart sloeg een slag over. Montriejol! Eindelijk zou ik de stad van mijn kinder dromen bezoeken. Het duurde even voor de realiteit zich aan mij opdrong. Bezoeken was een groot woord. Praktisch gezien zou ik daar een uur op het station doorbren gen. Ik werd die avond in Québec ver wacht en was gebonden aan een stralc reisschema. Het was te laat om de plan nen te veranderen. Misschien kon ik de overstaptijd beter gebruiken om rustig een hapje te eten op het station. Maar toen de trein La Gare Centrale van Montréal binnenreed begon het toch te kriebelen. In bijna een uur kon je heel wat zien. Ik nam een voor mijn doen avontuurlijk besluit, stond als eerste op het perron, sleurde mijn koffer naar een bagagekluis en rende naar buiten om de stadslucht op te snuiven. Na het keurig geordende, betrouwbare Toronto deed Montréal een beetje wild aan. Je zag hier een ander soort mensen op straat, het kakelde en leefde, het rook er naar zonde, warmbloedigheid, drank en sigaretten. In steeds grotere cirkels liep ik rond het station, terwijl ik om de haverklap op mijn horloge keek want ik mocht de aan sluiting niet missen en het zou me niets verbazen als de tijd hier sneller ging. Twee minuten voor vertrek draafde ik hijgend het perron op. De trein naar Qué bec stond al te wachten. Ilc had nog hele maal geen zin om te vertrekken. Langer dan dat ene uurtje ben ik nooit in Montréal geweest. Maar sindsdien heb ik soms zo'n heimwee naar een stad die ik nauwelijks ken. Het schijnt er ook zo mooi te kunnen sneeuwen rond deze tijd van het jaar, met grote vlokken die blauwig oplichten in het lantaarnschijn sel, als snippers van een luchtpostbrief. Een witte kerst in Montriejol, ilc hoop het ooit nog eens mee te maken. KLM voert het reizen met een elektronisch ticket met ingang van 1 januari standaard in op alle vluchten vanuit Nederland. Reizi gers die toch de voorkeur geven aan een pa pieren vervoersbewijs betalen een toeslag van dertig euro per ticket. De toeslag geldt uiteraard niet voor bestemmingen waar voor geen e-ticket beschikbaar is. Met deze maatregel bespaart de KLM miljoenen eu ro's per jaar. KLM merkt dat al steeds meer passagiers op Schiphol elektronisch inchecken. Onlangs werd zelfs een record geboekt, toen in een week tijd 54 procent, dus ruim de helft, zelf incheckte. Een jaar eerder lag dat percenta ge nog op 13. Elektronisch inchecken lean met behulp van incheckautomaten op de luchthaven of via de website van KLM. Begin dit jaar zijn in vertrekhal 2 op Schiphol speciale baga- ge-afgiftepunten in gebruik genomen, en te vens werd het aantal incheckautomaten aanzienlijk uitgebreid. Later dit jaar zijn de balierijen 11 en 12 in vertrekhal 2 vervan gen door incheckautomaten en bagage-af- giftepunten. Passagiers die met een elektronisch ticket reizen kunnen vanaf 30 uur voor vertrek ook via internet inchecken, zelf een stoel Incheckzuilen vervangen baliemedewerkers op Schiphol. kiezen en hun instapkaart uitprinten. Vanaf februari is het mogelijk in het vlieg tuig te sms-en en e-mailen. Dan is de eerste KLM Boeing 777 voorzien van deze service, in zowel de business class als economy class. Alle tien Boeings zijn in mei aange past. Ook de zes Airbus 330's die vanaf au gustus 2005 aan de KLM-vloot worden toege voegd, krijgen deze nieuwe service. Foto ROLAND DE BRUIN/GPD De nieuwe sms- en e-mail-faciliteit is via het interactieve entertainmentsysteem vanuit iedere stoel in het toestel beschikbaar. Be richten kunnen tijdens de vlucht worden verstuurd naar mobiele telefoonnummers of e-mail adressen over de gehele wereld. Ook kan de passagierantwoord ontvangen. Het tarief per verzonden of ontvangen be richt wordt $2,50. Sofia telt anderhalf miljoen inwoners, een vijfde deel Wt Jh van alle Bulgaren. Om het ^jj/f land binnen te komen is een geldig paspoort voldoende, en officieel zijn een reisongevallen- en ziekte kostenverzekering verplicht. Het openbaar vervoer is er zeer goed koop, een stadsrit per taxi kost circa twee euro. In Sofia kan op veel plaatsen worden gepind, geld wisse len op straat is onverstandig. De munteenheid is de Bulgaarse Lev, circa een halve euro. Diverse touroperators bieden stedentrips en winter sportreizen naar Sofia en Bulgarije aan. Vliegen kan onder meer met Luft hansa ën Austrian Airlines, telkens met een tussenstop, of met Bulgaria Air. Zie ook www.bulqariie.nl en www.terrabulqaria.nl. ja is een oude stad, waar in de jge eeuw onder het rode Kind veel schoonheid is ggedrukt of geheel verdwenen, dl blijft er genoeg over aan latten uit een rijk en liltinationaal verleden. De ensen zijn stug maar I iendelijk, en wie goed rondkijkt tdat de Bulgaarse hoofdstad 1 opmaakt voor een inhaalslag. ,TH0M OLINK )e weg met gaten slingert over de hellingen en in de diepte schittert telkens het koepelgoud van de Alexan- ■üevski-kathedraal. Het lijkt zo als- Sofia, wachtend op de avond, een Emend baken heeft ontstoken. Als an is verdwenen nemen duizenden iijes de taak over. We zijn dan al in ïonovo, kalm dorp op de flanken ihet gebergte, waarvan de hoogste [Vitosha naamgever is. Deze waker ïde hoofdstad van Bulgarije steekt üdan twee kilometer in de wolken. Inters ziet het er zwart van de ions heen en onder ons klinkt het imer en gezaag van de buren die a een nerinkje als boer erbij heb- iKippen, geiten en een enkele koe side overgebleven stilte. We heb- ;eerst een paar dagen beneden in Merige stad gezeten, hier buiten in eonovo keert rust terug. ■naar Georgi Zamfirovi brengt ap- ien iets te drinken en lacht, als al- Hij heeft genoeg van Europa ge- lom te weten hoe hij zijn leven en ilwil runnen. We vertellen over gebeurtenis van die middag, toen kriskras met piepende trams door itad trokken. Zonder richting of (alleen maar om te kijken en te len. Duidelijk staat aangegeven dat taartjes a ruim tien cent door de au- sat moeten worden gehaald. Auto- if?Nee, een houder met twee stalen ten waarop je een dreun moet ge- We hadden wel een kaartje ge it, maar niet 'afgestempeld". In de ttvan het station, dat tot modern it verbouwd, ineens controle, zon- glimlach. Geen pardon, de tram boete van een tientje, niks toerist, ïgi lacht weer en haalt zijn schou- iop. Iedereen weet dat met de val ihetcommunisme een leger aan on- itlijke manschappen zonder werk ra te zitten. Je komt ze overal te- wij in de tram. orlopend doopritueel bpen de kerk van Sint Nedelya bin- i aangetrokken door het schemer uren meerstemmige gezang. Hon- to mensen staan er, in hun zon- kleren. De stem van de prelaat pijl tussen wierook en onophoude- iitslicht naar de koepel. Wanneer n zijn gewend gloeien de kleu- 'op en zien we een lange rij van temet hun jongsten. Een doorlo- Woopritueel, vol overgave en over- tog. nooit aangetast door syste- Mnveranderlijk. schuim eraf. Maar de ober is vriende lijk en de zon kleurt vaalrood door de deken van uitlaatgassen. Onze genegenheid voor de stad is niet te verklaren uit de optelsom van plus sen en minnen. De diepe historie en de kunst blijven trekken, we gaan de volgende dag weer naar Boyana. Voor een meer dan dui zend jaar oud kerkje, weggestopt in fors stijgende bergen. Veel is vergaan, veel is bijna onzichtbaar maar de schit terende fresco's uit 1259 van een onbe kende Bulgaarse schilder zijn uniek. De kerkelijke conventies lapte deze kunstenaar aan zijn laars, de gezichten van weldoeners en vijanden zijn her kenbaar en herleidbaar, lachen of druk ken een andere gemoedstoestand uit, uniek. Deze intieme donkere schatka mer uit de Unesco-monumentenlijst trekt veel bezoekers, die mondjesmaat en stapvoets naar binnen mogen in. Vrede op loopafstand Op de weg naar het plein rondom de Nevski-kathedraal lopen we tegen een demonstratie voor meer fietspaden op, nuttig, want wielrijders zijn de zigeu ners van de straat. 'Uit Nederland? Dan zijn we jaloers.' Even stoppen bij de grote Sophia-synagoge (wonderlijk mooi, derde in grootte in Europa) en de Banyabashi-moskee, alles bij elkaar, vrede op loopafstand. Schijn bedriegt, in de schaduw van de Nevski staan lan ge rijen stallen vol oorlogsherinnerin gen, Tweede Wereldoorlog, heel veel Duits spul, eikenloof, SS-bliksem- schichten en andere troep. Als troost bijna staan aan de overkant van de straat vriendelijke kantverkopers. De kathedraal kan van binnen minder boeien dan als gebouw op afstand. Kof fie is er enkele straten verder in een ul tramodern pand met hardblauwe stoe len, sfeer is besteld. Het Nationale Theater wordt ver bouwd. Na dat harde blauw verlangen we naar rood pluche en ach, de deur staat al op een kier. We sluipen naaf binnen en raken in gesprek met jonge kunstenaars, over van alles, stuurloos maar heel intens. Als we onze verba zing uitspreken over de stallen met na- zimemorabilia zegt een van hen: 'Wilt u een kop koffie?' We roeren zachtjes in de stilte van het lege theater en de zelfde man zegt: 'Dit land heeft vele verkeerde keuzes gemaakt in het verle den. Maar als we over een paar jaar bij Europa horen hebben wij 's morgens als eersten de zon.' Sofia gezien vanuit de omringende bergen. De tram schuurt achter ons langs en verdwijnt in de drukste winkelstraat van deze bijna drieduizend jaar oude stad. Dat is Vitosha Boulevard, winkels, winkels, veel trams en verkeer en op stoppingen en salons met heerlijk ijs, opgemaakt als kleurige kroonjuwelen. Na enkele honderden meters glimt het gouden hoofd van de heilige Sofia hoog tegen de wol ken, zij gaf de stad zijn naam. Koffie drinken is een genot voor of in dé overdekte markt aan Pi- rotska, waar on der de glazen C daken gezellig f geroezemoes blijft hangen, ^jl Wanneer we '■p eens buiten op m het terras zitten éu H zien we even een typische scène uit een land dat lang trouw aan Rusland was. Een zwart leren jasje heeft zijn peperdure BMW met geblin deerde ramen uitdagend op de tram rails gezet en drinkt een pils. Een poli tieman zegt hem onmiddellijk weg te gaan, alles is geblokkeerd. Het hele ter ras kijkt naar deze korte worsteling om de macht. De patser verliest, iemand applaudisseert, krijgt bijval. Dan op naar het Nationaal Historisch Museum in de voorstad Boyana. Daar worden onder meer de gouden schat ten van de Thraciërs, eerste bewoners, bewaard. Ooit brachten deze voorwer pen ook Nederland in vervoering. De taxichauffeur denkt dat de hemel zich plotseling voor hem heeft geopend en rekent drie keer te veel. Een kleine scheldpartij en de zaak is geregeld; an derhalve euro en omdat hij er zeven vroeg, krijgt hij een halve euro fooi. La ter blijkt dat hij een uitzondering is. We lopen door het oude donkere mu seum, vergapen ons en zien kans een kop koffie in een plastic beker te ko pen. Teruglopend door het grote mu seumpark valt het besluit met een bus je terug te gaan. Na lang wachten stuit eren we veertig minuten door de bui tenwijken van Sofia, uiteindelijk zijn onze nieren een half uur eerder in het hotel dan wij. Op de hoek van de straat, tegenover een van de vele casino's in Sofia, drinken we even later we een biertje, de auto's rijden bijna het Ietsje verder in het hart van Sofia drin ken we dan koffie, een verdieping bene den straatniveau. Voor ons ligt de Ro tunda van Saint George, het oudste bouwwerk van Sofia, uit een tijd dat de Romeinen nog overal de baas waren. Nederlandse toeristen een tafel verder op spreken vol bewondering over de schilderijen binnen, sommige uit de tiende eeuw. Weer boven, terug in alle dag lopen we het grote warenhuis bin nen, Tsum, veel luxe, veel leeg, weinig mensen. Als we even op een bank zit ten en een foto maken van de tweede verdieping snelt de bewaking toe; 'Ne!' Het 'waarom niet' hadden we gelukkig al op het vliegveld achtergelaten. Na de frivole moderniteiten van Tsum op zoek naar waarachtigheid en we be landen in een kleine winkel, Traditzia, naast de Engelse ambassade aan de Le- vski boulevard. Geen toeval, de Britse ambassadeur was initiatiefnemer van deze coöperatieve onderneming. De naam vertelt het verhaal al. Waarlijk Bulgaarse gebruiks- en kunstvoorwer pen, gemaakt door achtergestelde groe peringen. Isabella Oronova van Tradit zia raakt niet uitgepraat als we zigeu ners noemen: 'Het probleem wordt al leen maar groter met deelneming in de EU aan de horizon.' Sofia biedt veel, maar je moet er even naar zoeken We volgen meestal een vaste route van hotel naar de binnenstad, een wandel en tramtocht die veel vertelt over deze stad en de anderhalf miljoen inwoners. Van Lozenetz wandelen we meestal eerst langs het monstrum dat NDK heet, het Nationale Cultuurpaleis. Ont zagwekkend groot en net zo lelijk. Er voor ligt een wandelpromenade, een 'boulevard of broken dreams' De water partijen hier op het Bulagaria Plein staan immers al jaren droog en het on kruid jubelt onder de zon. Het enorme monument van de Communistische Partij is zwaar beschadigd door de men sen en is meer dan ooit teken van verga ne macht. "ft

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 53