Een hoofddoek is net een hoedje Johan wil altijd raak blijven slaan W5 Abdullah Haselhoef en Wim Kolijn vrijdag 24 december 2004 is voor fundamentalisme. Ik be luister een zwijgende instem ming met wat er is gebeurd. Daarom ben ik somber over de toekomst. Ik zie dat eerder esca leren dan verminderen." Haselhoef: „Dat herken ik wel. Maar het geweld in Nederland moet je niet als op zichzelf staand beschouwen. Het heeft een relatie met de problemen el ders in de wereld. Nederland is niet neutraal in de oorlog in Irak. De moord op Van Gogh is een oorlogsdaad als antwoord op de agressie waar wij als Ne derland aan meedoen. Mensen als Van Gogh en Hirsi Ali zijn de eerste doelwitten omdat ze de exponenten van die agressie tegen de islam zijn." De spanning tussen vrijheid van godsdienst en vrijheid van me ningsuiting is evident, maar dat is wat Kolijn betreft de kwestie niet. „De problemen ontstaan door het beschavingsniveau van mensen. De norm van bescha ving is opgerekt." Haselhoef: „De vrijheid voor het individu is zo groot geworden dat elk individu de absolute vrij heid wil hebben om de ander te kwetsen. De discussie zou meer moeten gaan over fatsoen en minder over grondrechten." Kolijn: „In de Tien Geboden staat wat mij betreft alles wat je nodig hebt. Daarmee kun je alle vrijheden probleemloos begren zen." Haselhoef: „Geen enkele mos lim zal daar problemen mee heb ben. Elke ideologie kan wijs zijn, mits wijs toegepast. De grootste vijand van de samenle ving op dit moment is niet het bestaan van verschillende gelo ven, maar de hang naar status, aanzien, goederen. Hoe meer je zout water drinkt, hoe groter je dorst wordt. Zo gaat het ook met vrijheid." Na een gedachtewisseling van ruim twee uur zijn beider ver wachtingen voor de toekomst niet positief. Kolijn heeft niet de gedachte dat Nederland het dieptepunt al heeft bereikt en daarmee het keerpunt om de weg uit het dal weer te vinden. „Ik zie nu geen ontwikkeling in die richting. Ik vrees zelfs dat het erger wordt. Ik had vandaag bijvoorbeeld graag steviger gehoord dat mijn zorg kan worden weggenomen dat een groot aantal moslimjon geren de islam misbruikt als voe dingsbodem voor extremisme." Haselhoef knikt begripvol doch kan Kolijn niet tegemoetkomen. „Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik uw zorgen niet deel. De maatregelen die nu genomen worden of achterwege worden gelaten zijn juist de brandstof voor het vuur en het extremisme dat nu de gelegenheid krijgt om zich zowel bij moslims als bij niet-moslims uit te breiden. Ten zij wij ons gaan realiseren dat dat bestreden kan worden met het tegenovergestelde: de liefde, wijsheid en kalmte." Maurits Sep Nederland is de weg kwijt. Na de moord op Theo van Gogh overheersen angst en verwarring. Tegen stellingen verdelen de sa menleving. Autochtonen te genover allochtonen, chris tenen tegenover moslims, ge lovigen tegenover niet-gelo- vigen, vrijheid van menings uiting tegenover vrijheid van godsdienst. Wim Kolijn (60), lid van de gereformeer de gemeente in Nederland te Terneuzen en voorman van de Staatkundig Gerefor meerde Partij, discussieert met Abdullah Haselhoef (36), moslim uit Krabbendij- ke en oprichter van de Ge- meenschaps Partij. Zij laten hun licht schijnen over de ontwikkelingen in Neder land. Ze bespreken hun ver schillen, hun overeenkom sten en hun verwachtingen voor de toekomst. Pratend over verwachting gaan de gedachten van Wim Kolijn in deze dagen rond Kerst mis onwillekeurig naar de ad vent. „Tijdens de advent gaat het om de verwachting van de geboorte van Jezus Christus. Een christen leeft in de verwach ting van Zijn wederkomst. Hij zal oordelen over alle werken, ook over de mijne. Het hele le ven is een voorbereidingstijd op dat oordeel, dat elk moment ge veld kan worden." Haselhoef: „Ook moslims gelo ven dat Christus terugkomt en vrede zal brengen en dat dit le ven bedoeld is ter voorbereiding op het leven hierna. De profeet Mohammed zegt dat je God moet aanbidden alsof je morgen zult sterven en dat je moet wer ken in dit leven alsof je voor al tijd zult leven. Ach, er zijn zo veel overeenkomsten tussen de islam en het christendom. Het is eerder zo dat duistere krachten uit zijn op politiek gewin door mensen met verschillende gelo ven tegen elkaar op te zetten." Kolijn: „Overeenkomsten, ze ker, maar we moeten de kloof niet over het hoofd zien. De i Heere Jezus is de enige weg tot het juiste leven.,Tegelijkertijd ken ik moslims - en mensen die met God en godsdienst hebben afgerekend - die een leven lei den dat respect afdwingt." Haselhoef: „De islam zegt dat elk mens geneigd is het goede te volgen. Goedheid vind je ook bij mensen die niet geloven. Soms zijn zij zelfs oprechter, omdat ze goedheid betrachten vanwege de goedheid. En niet, zoals som mige gelovigen, omdat ze den ken er later beter van te worden in de hemel." Kolijn: „Ik onderschrijf dat voor een deel." Haselhoef: „Je komt uiteinde lijk alleen in de hemel door de genade van God." toto's Ruden Riemens Kolijn: „Dat bedoel ik. Maar bij sommigen, en dat ben ik met u eens, is sprake van een bereke nende goedheid." De claim van christenen dat de Bijbel de enige juiste weg tot God is, wekt wrevel in deze ont kerkelijkte maatschappij, beseft Kolijn. Maar deze claim wordt wel gepraktiseerd met de volle dige erkenning van de gewetens vrijheid van anderen, bena drukt hij. „Dat impliceert gods dienstvrijheid. Die vrijheid is in Nederland eeuwenlang gewaar borgd." Haselhoef: „Dat geldt ook voor de islam. In westerse landen vind je geen moskeeën die ouder zijn dan honderd jaar. In islami tische landen staan wel kerken en synagoges van honderden ja ren oud. Gelovensvrijheid is ook daar eeuwenlang gewaarborgd geweest." Kolijn: „Vroeger wel. Het op richten van christelijke kerken is daar echter geen vanzelfspre kendheid meer." Haselhoef: „Ik heb daar wel een verklaring voor. Het christen dom wordt nu gedomineerd door mensen als president Bush, die zegt: God is met óns. En dus niet met andersdenkenden. Isla mitische landen, maar ook niet-islamitische landen, zijn meestal tegen dat evangelise ren." Kolijn: „Dat waren ze ook al vóór Bush hoor. Vanuit de isla mitische landen wordt wel erg naarstig gezocht naar een ge meenschappelijke vijand." Haselhoef: „Dat gebeurt bij alle conflicten. Voetbalshirt Toch beschouwen beiden religie niet als de oorzaak van de pro blemen. „Niet alle oorlogen zijn begonnen om religieuze rede nen", stelt Kolijn. „Het gaat om willekeurig welke ideologie en het geloof daarin. Het kan zelfs gaan over de kleur van het voet balshirt", beaamt Haselhoef. Kolijn: „Ik zie geen botsing van geloven, wel van levensbeschou wingen. Nederland kent een joods-christelijke en huirianisti- sche traditie. Door de ontkerke lijking is godsdienst naar de marge van de samenleving ver dreven. De komst van aanzienlij ke aantallen moslims is daarbij een complicerende factor. Zij brengen nieuwe aspecten bin nen in de samenleving. Die zijn onwennig of bedreigend." Haselhoef: „Met de ontkerkelij king is religie voor veel autoch tone Nederlanders iets buiten lands geworden. Men weet niet meer dat ook joden ritueel slach ten. Dat ook sommige joodse rabbijnen vrouwen geen hand geven. Dat de hoofddoek verge lijkbaar is met de pruik die jood se vrouwen dragen." Kolijn: „En mét de hoedjes die onze vrouwen dragen." Haselhoef: „Mensen weten al leen niet meer dat sommige reli gieuze uitingen net zo goed Ne derlands zijn als Turks of Ma rokkaans." De afkeer van religie heeft een evenzeer bedreigende keerzijde: religieus fundamentalisme. „El ke levensbeschouwing kan enke lingen brengen tot fundamenta lisme, religie dus ook", erkent Kolijn. „Wat mij opvalt, is dat onder de duizenden moslims die verafschuwen wat er met Theo van Gogh is gebeurd, een vrij hoog percentage zit dat vatbaar Johan 't Hooft (40) kreeg tien jaar geleden een baan als administrateur bij een transportbedrijf in Halsteren. Zijn geliefde Kloosterzande verlaten was daarom noodzakelijk, maar echt afscheid nemen van de streek deed hij nooit. Reden: een balletje, netje en plankje. En dat zal in 2005 zeker niet ver anderen. Johan 't Hooft is speler, coach en voorzitter van tafeltennisclub SAR (Sla Al tijd Raak) uit Kloosterzande. Daar kwam hij als dertienjarige terecht, om er nooit meer weg te gaan. SAR blijft trekken, week in week uit. En dus trapt 't Hooft elke dinsdag- en vrijdagavond op het gaspedaal voor een trip van vijftig minuten van Halsteren naar Kloosterzande. Hoe zijn vriendin daar mee omgaat? „Die heeft net zoveel hart voor deze sport. Zij (Judith Morcus) komt ook uit Kloosterzande en speelt bij Reynaert in Hulst. Zij traint op maandagavond en speelt op donderdagavond competitie. Het is dus niet voor niets dat wij over twee auto's beschikken. Als mijn vriendin niet net zo verslingerd aan het spelletje was geweest als ik, had dat ongetwijfeld voor problemen gezorgd", vertelt 't Hooft. Voorlopig is er nog geen haar op 't Hoofts hoofd die erover denkt om de reis jes naar zijn vroegere woonplaats te beperken. Tafeltennissen kun je volgens de SAR-voorzitter van acht tot tachtig jaar, zolang je je doelstellingen maar bijstelt, 't Hooft speelde lange tijd in het eerste mannenteam van SAR, werd in 2000 Nederlands kampioen bij de C-licenties en haalde in 2004 de landelij ke halve finale in dezelfde categorie. Nu speelt hij met het tweede team in de afdelingshoofdklasse. „Ik heb de voorbije competitie nog 83 procent van mijn potjes gewonnen, dus waarom zou ik aan stoppen denken? Ik ben na tuurlijk al een tijdje over mijn top heen, maar het is gewoon een kwestie van de knop omzetten. Ik train nu één keer per week. Na mijn dertigste merkte ik immers dat het lichamelijk steeds moeizamer ging." Met zijn eigen spel heeft 't Hooft dus niet meer al te hoge pretenties, maar wel met het eerste vrouwenteam van SAR. Onder leiding van de Halstenaar Johan 't Hart komen de vrouwen uit in de eerste divisie. „Die meiden zijn met 26, 20 en 14 jaar nog jong. Simone de Klerk (de jongste) speelt zelfs in de Nederlandse se lectie. Op termijn zouden ze best kunnen doorstoten naar de eredivisie. Dat zou leuk zijn om eens mee te maken, al zijn er ook nadelen. Elk promoven dus uit de eerste divisie wordt doorgaans afgebeukt in de eredivisie. Het klas senverschil is enorm. Een verblijf in de eredivisie hoeft dus wat mij betreft ook geen jaren te duren, want dat gaat ten koste van het plezier in het spel." En heeft 't Hooft in zijn rol als voorzitter nog iets te wensen? „Nee, eigenlijk niet. We hebben sinds een paar jaar een mooie, nieuwe sporthal, ook al is die wat aan de krappe kant. Verder heb ik wat vrees voor het subsidiebeleid van de gemeente Hulst. Na de herindeling is er een nieuwe regeling opgesteld, die voor ons nadelig uitpakt. In het ongunstigste geval kunnen wij er 2500 euro op achteruitgaan. Dat is voor een club als SAR echt een heel groot be drag." Raymond de Frel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 37