'icku p-truck jendert iver het ilatteland strijd tegen het oprukkend ijs kan beginnen tatigste Peugeot krijgt iesel met Ford-bloed 27 Vraag antwoord In Detroit laat Mazda vanaf begin januari voor het eerst de MX-Crossport zien. Het design van de auto geeft de richting aan voor de Mazda's van de nieuwe ge neratie. De MX-Crossport stamt uit de ontwerpstudio van Mazda in Hiroshima. De crossover heeft wat van de sportauto RX-8 en een suv. De MX-Crossport is in de eer ste plaats ontworpen voor de Amerikaanse markt en de daarbij horende rijstijl. Het studiemodel is 4.63 meter lang, net als een vrijdag 24 december 2004 dashboard, dan is vervangen vaak een heidense ldus. Bij een oudere auto valt te overwegen het koelsysteem te dichten met een zogeheten 'pil'. Bevroren sloten kun je ont dooien door de sleutel enkele keren met een gasaansteker te verwarmen en in het slot te ste ken. Dat werkt vaak beter dan slotspray, en altijd beter dan slotspray die in het dashboard kastje ligt. Als de portieren niet open te krijgen zijn omdat de rubbers bevroren zijn, is goede raad duur. Grof geweld kan tot be schadiging leiden. Heet water tussen de kieren is een paarden middel, maar maak de rubbers wel onmiddellijk weer droog en ijsvrij. Het beste is om de vorst voor te zijn en vaseline, talkpoeder of siliconenspray aan te brengen op het rubber. pde ruiten, bevroren sloten, vastgevroren ieren - in de winter daalt het humeur van iitomobilist soms recht evenredig met de mometer. Geloof ons als we zeggen dat problemen simpel zijn te verhelpen. iertte Lintelo )ed zicht begint met een ijskrabber. Eentje met lessing strip voldoet het ekker lui (en duur) ruiten kan met een an- puitbus. De avond tevo- plaat karton achter de Wissers klemmen is goed en beter, maar zelf verge ook altijd, ik nooit heet water om te ontdooien, zeker niet extra gevoelige voorruit, inimaal beschadigingetje op de ruit kan dan exploderen tot een enorme barst. Alvast starten voordat je de ruiten schoonkrabt is af te raden, want een koude, stationair draaiende motor is de grootste vijand van het milieu. Pro bleem is dat je zonder opwar men meteen beslagen ramen krijgt als je instapt - de kachel doet nog niets en de ruiten zijn ijskoud. Het beste is bij stevige vorst de motor wel even te la ten opwarmen. Een fietser aan rijden omdat je bijna niks ziet is ook niet echt 'milieuvriende lijk'. Airco en kachel Met ingeschakelde airconditio ning wordt het 's winters min der vochtig in de auto, waar door je minder gauw last hebt van beslagen en bevroren ra men. Foto Mare Bolsius Bij veel moderne(re) auto's heeft de kachel een stand die al le warmte automatisch naar de voorruit en soms ook de zijra men stuurt. Bij oudere auto's zijn de symbolen op de knop- Wat is het prijsvoordeel als ik een cabriolet in de winter koop? Ger Louwen van Cabrioland in Den Haag: „Het gaat al lang niet meer op dat een cabriolet in de winter veel goedkoper is dan in de lente of zomer. Door geïsoleerde kappen en stoelverwarming is het tegenwoordig ook prettig om cabrio te rijden in de herfst of winter. Het koopmoment heeft dus vrijwel geen invloed meer op de prijs. Nog een tip voor potentiële cabrio-kopers: sta sterk in je schoenen, weet wat je wilt en laat je zo min mogelijk imponeren. Het komt namelijk geregeld voor dat mensen met een aanmerkelijk duurder model thuis komen dan eigenlijk de bedoeling was." Heeft u ook een vraag, mail die dan naar vraagenantwoord@wegener.nl Ga voor meer vragen en antwoorden naar de website van de krant en klik op Auto Namencircus GM trekt voort De Europese auto consument ziet opmerkelijke naams veranderingen. De overschakeling van Daewoo naar Chevro let krijgt op 1 januari definitief zijn beslag. Alle auto's blijven ge woon uit Korea ko men en daardoor wordt de situatie rond de grote Ameri kaanse Chevrolets onduidelijk. Ook in Korea wordt aan een grote suv gewerkt. Welingelichte bronnen melden, dat de 'echte Amerikanen' daarom onder een andere naam naar Europa komen. De merknaam GMC zou kan didaat staan. De 106 voormalige Daewoo-dealers zijn druk bezig het vlinderdasmerkteken van Chevrolet op hun showrooms te hijsen. Overigens verandert Opel Nederland bv in Bre da zijn naam per 1 januari ook: het wordt General Mo tors Nederland B.V. Nee, dit is geen BMW, maar een Chevrolet-suv die in Korea ontwik keld wordt. De Mazda-studie MX-Crossport. Design uit Hiroshima Mazda 6. Hij is tamelijk breed en laag waardoor hij er heel stevig uitziet. Daar helpen de grote wielen aan mee. Het dak is vrijwel helemaal van glas. Import Alfa ter discussie Topman Ton van Soest van Kroymans Corporation zegt, dat er nog geen zekerheid is over de overname van de import van Alfa Romeo voor de Benelux. De on derhandelingen daarover duren al een tijdje. De import van Alfa Romeo in Nederland, België en Luxemburg wordt al vele jaren verzorgd door de fabrieksimporteur. Fiat Auto Nederland, dat tevens het Italiaanse Lancia ver tegenwoordigt. Van Soest: „Alfa zou mooi passen naast Ferrari en Maserati die Kroymans al in de showroom heeft. En het zou me verbazen als het niet doorgaat." Kroymans importeert onder meer Cadillac en Corvette, en vertegenwoordigt Hummer, Saab, SsangYong en Kia. Fiat Auto Nederland wil niet op de zaken vooruitlopen. De verkoop van Alfa's liep in 2004 zo'n zeven procent te rug, onder meer doordat de 156 op aflossing wacht. Amerikaanse pickuptruclc maakt een mars. Boeren, ondernemers en particulie- ivallen voor de stoere bedrijfswagens met dbak. Quirijn Visscher rdwin Heining trapt beheerst op het gas- pedaal van zijn Che vrolet Avalanche. Op het roffelende ge- ran de V8-motor na is al- jet kraken van de leren ze- horen. „De lol is het grij- zegt de Nijker- relatief weinig geld krijg En je zit wat hoger, prettig." Pickuptrucks als zijn bezig met ipmars op het Nederlandse üand. Het model mag hier lend zijn, in Amerika en alië zijn zulke pickups ra- populair. De Ford F-serie Xe het tot best verkochte ter wereld. Heining: Nederlanders in een bus- rijden Amerikanen in kenteken, de vrijstel- bpm-belasting en de kosten om op diesel of rijden maalctdeze catego- idrijfswagens aantrekke- iiet een dubbele cabine kan zo'n pickup zelfs ruimte bieden aan vijf inzittenden. Ook de stoere uitstraling lokt veel kopers naar de showroom van de grijze importeurs. Ame rikaanse trucks worden door gaans niet door de officiële im porteurs geleverd. Cijfers zijn daarom niet voorhanden. Het RAI Data Centrum, de Rijks dienst voor het Wegverkeer, de BOVAG noch het gespecialiseer de bureau VWE houden de ver kopen bij. „Vreemd", consta teert Röb Boon van de BOVAG. „In de autobranche wordt door gaans alles geteld. De verkopen van dit soort auto's zal te margi naal zijn om aan statistieken te kunnen verdienen." Tegelzetters Toch doen tientallen autobedrij ven in Nederland goede zaken met de pickup-verkoop. „Ik ver koop ze vooral aan mensen in het buitengebied", zegt André Heusinlcveld, eigenaar van Heu- sinkveld USA Auto's in Lunte- ren. „Boeren hebben nu een maal meer te verslepen. Een pickup kan een gewicht tot 3500 kilogram trekken. Markt kooplieden, tegelzetters en ho veniers zijn klant. Il< schat dat tachtig procent ondernemer is en twintig procent particulier." Heusinlcveld zegt elke maand gemiddeld twee Avalanches te verkopen. Het grote model (cir ca vijftigduizend euro exclusief btw) combineert de luxe van een limousine met de laadbak van een bedrijfswagen. De droom van de piclcupliefhebber is een Cadillac Escalade, een werkpaard waar het prestige van afstraalt. Maar ook veel minder luxueuze modellen val len in de smaak. Voor Heusinlc- velds bedrijf staat een kleine Dodge Ram. De eigenaar is rij schoolhouder en leidt klanten op voor het B- en E-rijbewijs. De imposante Chevrolet Silverado van Aart van Veldhuizen uit Overberg bezoekt ook regelma tig de binnenstad van Arnhem. Op de zelfgeconstrueerde aan hanger van zijn voegersbedrijf prijkt een parkeervergunning van de gemeente. Als hij zijn komst aankondigt in de stad, worden doorgaans een aantal parkeerplaatsen vrijgehou- den.„Ilc heb een halfjaar in Ca nada gewoond", zegt Van Veld huizen. „Daar ontdekte ik het gemak van de piclcup. Acht jaar geleden kocht ik mijn eerste. Je zag er bijna geen in Nederland, dus het was een mooi visite kaartje. Nu zie je ze dagelijks. Het is een luxe werkpaard, met 310 plc en heel veel trekkracht. Echte concurrentie hebben Amerikaanse pickups niet." Koeienvangers De eigenaren van dit soort au- Een Chevrolet Avalanche, de PC Hoofttractor' van het buitenge bied. to's staan voortdurend in de schijnwerpers, vooral bij politi ci. De pickup is nauw verwant met de populaire luxe terrein wagens, die de Nijmeegse GroenLinks-ffactie onlangs nog als ongewenste 'aso-baklcen' uit de stad wilde weren. Door de af schaffing van het grijze kente ken volgend jaar wordt voor particulieren ook de piclcuptruck een stuk duurder. De meeste modellen rijden op gas of op diesel, brandstofsoor ten die bij auto's op geel kente ken hoger belast zijn. Ten slot te laat minister Peijs van Ver keer de buïlbars - koeienvangers - op veiügheid testen. Heusinlcveld en Heining blijven er rustig onder. De populariteit blijft, verwachten ze; sommige mensen willen nu eenmaal in een aparte auto rijden. „Als je ze vergelijkt met een personen wagen die even luxe is, dan zijn deze in vergelijking goed koop." pen van de verwarming vaak niet erg duidelijk. Als vuistre gel geldt: zorg voor zo veel mo gelijk verwarmde lucht en stuw die met behulp van de aanjager volledig naar de voorruit. Dit gaat nog beter wanneer je de zonnekleppen verticaal naar be neden zet: de warmte blijft dan langer bij de voorruit hangen. Schone ramen beslaan minder gauw en zullen dus ook minder snel bevriezen. Roken geeft snel vettige ruiten. Beslaan uw ramen snel, ook na dat de auto is weggezet? Dat wijst op vocht, mogelijk het ge volg van een lek in ruit- of porti erafdichting. Meestal wordt het dan ook nat onder de vloerbe dekking. Opsporen van zo'n lek vraagt vaak veel geduld. Bij een lekke kachelradiator is soms de wee-zoete geur van ver dampende koelvloeistof te rui ken. Zit die radiator onder het «Peugeot 607 bestaat geen stormloop, r dat weerhoudt de fabriek niet om hem rusten met een nieuwe, volvette zescilin- fesel. De boutjes zijn van PSA, de moer- 'an Ford. van der Steen maart 2000 de opvol- de 605, een auto die ei- een flop was. De 607 en vooral aanzien- iquer dan de grote Peu- !'e tot dan toe allemaal 'ninfarina getekend wa- ?rjaar is de Peugeot 607 °P de markt, en het üjd voor vernieuwing, januari staat hij in de showroom met een V6 HDi-dieselmotor. De 607 is een heel forse auto en de grote overhang van de car rosserie voor en achter heeft on getwijfeld model gestaan voor de juist verschenen ldeine broer 407. Vooral de achterkant oogt deftig. Ook kreeg de 607 nieuwe technieken mee. Zoals zijruiten met folie tussen het glas: goed tegen inbrekers en isolerend. De 607 was de eerste die bij een noodstop ook met een zijn alarmlichten aanzette. Bandenspanning-sensoren, een regensensor, elektronisch gere gelde schokdemping en aparte hoofdairbags zaten er ook al in. Nu is er wat met grote Franse auto's. Ze zijn niet zo gewild als Duitse pendanten. Vooral Renault heeft er de laatste ja ren krassen mee opgelopen. Het nam de Avantime uit pro ductie, en de Vel Satis mag zich nauwelijks warmen aan enige belangstelling. Voor de 607 loopt het ook geen storm. De statige limousine wordt vooral aangeschaft omdat hij 'ns wat anders is dan die eeuwige Mer cedes, BMW of Audi. Vorig jaar werden er in ons land 588 ver kocht, dit jaar tot oktober 418. Peugeot zegt tevreden te zijn met de 125.000 exemplaren die er tot nu toe geproduceerd zijn, vooral bestemd voor Europa. Vorig jaar nog werd de techni sche uitrusting uitgebreid met een elektrisch bediend koffer- deksel, zijairbags voor de ach terpassagiers, elektrisch verstel bare stoelen in alle versies en bluetooth telefoon. Vrijage Nu wordt de 607 de eerste Peu geot met de 2.7 HDiF zescilin der common rail dieselmotor, het product van een technische vrijage tussen Ford en PSA. De V6 HDi heeft twee uitlaatgastur bo's, 204 pk en een koppel van 440 Nm. Net als de andere PSA-diesels heeft de V6 HDi een roetfilter dat 200.000 kilometer meegaat. En net als de V6 benzi- ne-uitvoering is de HDi gekop peld aan een zestraps automaat met sequentiële bediening. De auto krijgt een iets andere grille, parkeerhulpjes aan de voorkant zijn voortaan lever baar en de cruise control wordt gekoppeld aan een snelheidsbe De Peugeot 607 trekt geen volle zalen, maar Peugeot is tevreden met zijn vlaggenschip. grenzer. Peugeot 607, v.a. 38.350 euro (607 R'éférence 2.2-16v). Diesel vanaf 39,500 euro (2.0 HdiF Référence). Top model 2 7 V6 HDiF Executive met auto maat: 60.350 euro. De sportieve versie 607 Féline met zes cilinder benzine- of dieselmotor en zes traps automaat is er vanaf 53.500 eu ro. QiVeel liters, veel pk's Ford F-350 - Als bedrijfsauto blijft de pickup aantrekkelijk in belasting. Voor particulieren geldt volgend jaar het (huizenhoge) belasting tarief van personenauto's. - Toppers: Chevrolet Avalanche en Silverado, Dodge Ram, Ford F-serie. - De 8,1 liter V8 motor van de Avalan che heeft vijf keer de motorinhoud van een doorsnee Europese gezins auto. - Nederlandse kopers kiezen vooral diesel of Ipg als brandstof. Truckstar bereikt zilver "J™ ruckstar Magazine, tijdschrift voor chauf feurs in Nederland, be staat 25 jaar. Het maand blad verdiept zich in de we reld van de mannen en vrouwen op de vrachtauto en heeft een betaalde op lage van 51.000 exempla ren. In het 160 pagina's tel lende jubileumnummer wordt de vooruitgang in beeld gebracht door bij voorbeeld auto's van toen te vergelijken met trucks De omslag van het jubi- van nu, aldus hoofdredac- leumnummer van Truckstar. teur Bert Roozendaal. Truckstar ontstond in 1980 vanuit de Holland Duckclub te gen de achtergrond van films als Convoy, country westemmuziek en cowboyhoeden. De Holland Duck was de plastic eend op het dak van de vrachtautocabine. SPECIAAL JUBILEUMNUMMER De succesvolle Alfa Romeo GT krijgt er nog net voor het nieu we jaar een voordeliger instapversie bij. Het wordt de 140 pk sterke 1.8 TwinSpark 16v met een prijs van 29.950 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 27