'icku p-truck
jendert
iver het
ilatteland
strijd tegen het oprukkend ijs kan beginnen
tatigste Peugeot krijgt
iesel met Ford-bloed
27
Vraag antwoord
In Detroit laat Mazda vanaf begin januari voor het
eerst de MX-Crossport zien. Het design van de auto
geeft de richting aan voor de Mazda's van de nieuwe ge
neratie. De MX-Crossport stamt uit de ontwerpstudio
van Mazda in Hiroshima. De crossover heeft wat van de
sportauto RX-8 en een suv. De MX-Crossport is in de eer
ste plaats ontworpen voor de Amerikaanse markt en de
daarbij horende rijstijl. Het studiemodel is 4.63 meter
lang, net als een
vrijdag 24 december 2004
dashboard, dan is vervangen
vaak een heidense ldus. Bij een
oudere auto valt te overwegen
het koelsysteem te dichten met
een zogeheten 'pil'.
Bevroren sloten kun je ont
dooien door de sleutel enkele
keren met een gasaansteker te
verwarmen en in het slot te ste
ken. Dat werkt vaak beter dan
slotspray, en altijd beter dan
slotspray die in het dashboard
kastje ligt.
Als de portieren niet open te
krijgen zijn omdat de rubbers
bevroren zijn, is goede raad
duur. Grof geweld kan tot be
schadiging leiden. Heet water
tussen de kieren is een paarden
middel, maar maak de rubbers
wel onmiddellijk weer droog
en ijsvrij.
Het beste is om de vorst voor te
zijn en vaseline, talkpoeder of
siliconenspray aan te brengen
op het rubber.
pde ruiten, bevroren sloten, vastgevroren
ieren - in de winter daalt het humeur van
iitomobilist soms recht evenredig met de
mometer. Geloof ons als we zeggen dat
problemen simpel zijn te verhelpen.
iertte Lintelo
)ed zicht begint met een
ijskrabber. Eentje met
lessing strip voldoet het
ekker lui (en duur) ruiten
kan met een an-
puitbus. De avond tevo-
plaat karton achter de
Wissers klemmen is goed
en beter, maar zelf verge
ook altijd,
ik nooit heet water om
te ontdooien, zeker niet
extra gevoelige voorruit,
inimaal beschadigingetje
op de ruit kan dan exploderen
tot een enorme barst. Alvast
starten voordat je de ruiten
schoonkrabt is af te raden,
want een koude, stationair
draaiende motor is de grootste
vijand van het milieu. Pro
bleem is dat je zonder opwar
men meteen beslagen ramen
krijgt als je instapt - de kachel
doet nog niets en de ruiten zijn
ijskoud. Het beste is bij stevige
vorst de motor wel even te la
ten opwarmen. Een fietser aan
rijden omdat je bijna niks ziet
is ook niet echt 'milieuvriende
lijk'.
Airco en kachel
Met ingeschakelde airconditio
ning wordt het 's winters min
der vochtig in de auto, waar
door je minder gauw last hebt
van beslagen en bevroren ra
men.
Foto Mare Bolsius
Bij veel moderne(re) auto's
heeft de kachel een stand die al
le warmte automatisch naar de
voorruit en soms ook de zijra
men stuurt. Bij oudere auto's
zijn de symbolen op de knop-
Wat is het prijsvoordeel als ik een cabriolet in de winter koop?
Ger Louwen van Cabrioland in Den Haag: „Het gaat al
lang niet meer op dat een cabriolet in de winter veel
goedkoper is dan in de lente of zomer. Door geïsoleerde
kappen en stoelverwarming is het tegenwoordig ook
prettig om cabrio te rijden in de herfst of winter. Het
koopmoment heeft dus vrijwel geen invloed meer op de
prijs. Nog een tip voor potentiële cabrio-kopers: sta
sterk in je schoenen, weet wat je wilt en laat je zo min
mogelijk imponeren. Het komt namelijk geregeld voor
dat mensen met een aanmerkelijk duurder model thuis
komen dan eigenlijk de bedoeling was."
Heeft u ook een vraag, mail die dan naar
vraagenantwoord@wegener.nl
Ga voor meer vragen en antwoorden naar de website van de krant
en klik op Auto
Namencircus GM trekt voort
De Europese auto
consument ziet
opmerkelijke naams
veranderingen. De
overschakeling van
Daewoo naar Chevro
let krijgt op 1 januari
definitief zijn beslag.
Alle auto's blijven ge
woon uit Korea ko
men en daardoor wordt de situatie rond de grote Ameri
kaanse Chevrolets onduidelijk. Ook in Korea wordt aan
een grote suv gewerkt. Welingelichte bronnen melden,
dat de 'echte Amerikanen' daarom onder een andere
naam naar Europa komen. De merknaam GMC zou kan
didaat staan.
De 106 voormalige Daewoo-dealers zijn druk bezig het
vlinderdasmerkteken van Chevrolet op hun showrooms
te hijsen. Overigens verandert Opel Nederland bv in Bre
da zijn naam per 1 januari ook: het wordt General Mo
tors Nederland B.V.
Nee, dit is geen BMW, maar een
Chevrolet-suv die in Korea ontwik
keld wordt.
De Mazda-studie MX-Crossport.
Design uit Hiroshima
Mazda 6. Hij is tamelijk breed en laag waardoor hij er
heel stevig uitziet. Daar helpen de grote wielen aan
mee. Het dak is vrijwel helemaal van glas.
Import Alfa ter discussie
Topman Ton van Soest van Kroymans Corporation
zegt, dat er nog geen zekerheid is over de overname
van de import van Alfa Romeo voor de Benelux. De on
derhandelingen daarover duren al een tijdje. De import
van Alfa Romeo in Nederland, België en Luxemburg
wordt al vele jaren verzorgd door de fabrieksimporteur.
Fiat Auto Nederland, dat tevens het Italiaanse Lancia ver
tegenwoordigt. Van Soest: „Alfa zou mooi passen naast
Ferrari en Maserati die Kroymans al in de showroom
heeft. En het zou me verbazen als het niet doorgaat."
Kroymans importeert onder meer Cadillac en Corvette,
en vertegenwoordigt Hummer, Saab, SsangYong en Kia.
Fiat Auto Nederland wil niet op de zaken vooruitlopen.
De verkoop van Alfa's liep in 2004 zo'n zeven procent te
rug, onder meer doordat de 156 op aflossing wacht.
Amerikaanse pickuptruclc maakt een
mars. Boeren, ondernemers en particulie-
ivallen voor de stoere bedrijfswagens met
dbak.
Quirijn Visscher
rdwin Heining trapt
beheerst op het gas-
pedaal van zijn Che
vrolet Avalanche. Op
het roffelende ge-
ran de V8-motor na is al-
jet kraken van de leren ze-
horen. „De lol is het grij-
zegt de Nijker-
relatief weinig geld krijg
En je zit wat hoger,
prettig." Pickuptrucks als
zijn bezig met
ipmars op het Nederlandse
üand. Het model mag hier
lend zijn, in Amerika en
alië zijn zulke pickups ra-
populair. De Ford F-serie
Xe het tot best verkochte
ter wereld. Heining:
Nederlanders in een bus-
rijden Amerikanen in
kenteken, de vrijstel-
bpm-belasting en de
kosten om op diesel of
rijden maalctdeze catego-
idrijfswagens aantrekke-
iiet een dubbele cabine
kan zo'n pickup zelfs ruimte
bieden aan vijf inzittenden.
Ook de stoere uitstraling lokt
veel kopers naar de showroom
van de grijze importeurs. Ame
rikaanse trucks worden door
gaans niet door de officiële im
porteurs geleverd. Cijfers zijn
daarom niet voorhanden. Het
RAI Data Centrum, de Rijks
dienst voor het Wegverkeer, de
BOVAG noch het gespecialiseer
de bureau VWE houden de ver
kopen bij. „Vreemd", consta
teert Röb Boon van de BOVAG.
„In de autobranche wordt door
gaans alles geteld. De verkopen
van dit soort auto's zal te margi
naal zijn om aan statistieken te
kunnen verdienen."
Tegelzetters
Toch doen tientallen autobedrij
ven in Nederland goede zaken
met de pickup-verkoop. „Ik ver
koop ze vooral aan mensen in
het buitengebied", zegt André
Heusinlcveld, eigenaar van Heu-
sinkveld USA Auto's in Lunte-
ren. „Boeren hebben nu een
maal meer te verslepen. Een
pickup kan een gewicht tot
3500 kilogram trekken. Markt
kooplieden, tegelzetters en ho
veniers zijn klant. Il< schat dat
tachtig procent ondernemer is
en twintig procent particulier."
Heusinlcveld zegt elke maand
gemiddeld twee Avalanches te
verkopen. Het grote model (cir
ca vijftigduizend euro exclusief
btw) combineert de luxe van
een limousine met de laadbak
van een bedrijfswagen. De
droom van de piclcupliefhebber
is een Cadillac Escalade, een
werkpaard waar het prestige
van afstraalt. Maar ook veel
minder luxueuze modellen val
len in de smaak. Voor Heusinlc-
velds bedrijf staat een kleine
Dodge Ram. De eigenaar is rij
schoolhouder en leidt klanten
op voor het B- en E-rijbewijs. De
imposante Chevrolet Silverado
van Aart van Veldhuizen uit
Overberg bezoekt ook regelma
tig de binnenstad van Arnhem.
Op de zelfgeconstrueerde aan
hanger van zijn voegersbedrijf
prijkt een parkeervergunning
van de gemeente. Als hij zijn
komst aankondigt in de stad,
worden doorgaans een aantal
parkeerplaatsen vrijgehou-
den.„Ilc heb een halfjaar in Ca
nada gewoond", zegt Van Veld
huizen. „Daar ontdekte ik het
gemak van de piclcup. Acht jaar
geleden kocht ik mijn eerste. Je
zag er bijna geen in Nederland,
dus het was een mooi visite
kaartje. Nu zie je ze dagelijks.
Het is een luxe werkpaard, met
310 plc en heel veel trekkracht.
Echte concurrentie hebben
Amerikaanse pickups niet."
Koeienvangers
De eigenaren van dit soort au-
Een Chevrolet Avalanche, de PC
Hoofttractor' van het buitenge
bied.
to's staan voortdurend in de
schijnwerpers, vooral bij politi
ci. De pickup is nauw verwant
met de populaire luxe terrein
wagens, die de Nijmeegse
GroenLinks-ffactie onlangs nog
als ongewenste 'aso-baklcen' uit
de stad wilde weren. Door de af
schaffing van het grijze kente
ken volgend jaar wordt voor
particulieren ook de
piclcuptruck een stuk duurder.
De meeste modellen rijden op
gas of op diesel, brandstofsoor
ten die bij auto's op geel kente
ken hoger belast zijn. Ten slot
te laat minister Peijs van Ver
keer de buïlbars - koeienvangers
- op veiügheid testen.
Heusinlcveld en Heining blijven
er rustig onder. De populariteit
blijft, verwachten ze; sommige
mensen willen nu eenmaal in
een aparte auto rijden. „Als je
ze vergelijkt met een personen
wagen die even luxe is, dan zijn
deze in vergelijking goed
koop."
pen van de verwarming vaak
niet erg duidelijk. Als vuistre
gel geldt: zorg voor zo veel mo
gelijk verwarmde lucht en stuw
die met behulp van de aanjager
volledig naar de voorruit. Dit
gaat nog beter wanneer je de
zonnekleppen verticaal naar be
neden zet: de warmte blijft dan
langer bij de voorruit hangen.
Schone ramen beslaan minder
gauw en zullen dus ook minder
snel bevriezen. Roken geeft
snel vettige ruiten.
Beslaan uw ramen snel, ook na
dat de auto is weggezet? Dat
wijst op vocht, mogelijk het ge
volg van een lek in ruit- of porti
erafdichting. Meestal wordt het
dan ook nat onder de vloerbe
dekking. Opsporen van zo'n lek
vraagt vaak veel geduld.
Bij een lekke kachelradiator is
soms de wee-zoete geur van ver
dampende koelvloeistof te rui
ken. Zit die radiator onder het
«Peugeot 607 bestaat geen stormloop,
r dat weerhoudt de fabriek niet om hem
rusten met een nieuwe, volvette zescilin-
fesel. De boutjes zijn van PSA, de moer-
'an Ford.
van der Steen
maart 2000 de opvol-
de 605, een auto die ei-
een flop was. De 607
en vooral aanzien-
iquer dan de grote Peu-
!'e tot dan toe allemaal
'ninfarina getekend wa-
?rjaar is de Peugeot 607
°P de markt, en het
üjd voor vernieuwing,
januari staat hij in
de showroom met een V6
HDi-dieselmotor.
De 607 is een heel forse auto en
de grote overhang van de car
rosserie voor en achter heeft on
getwijfeld model gestaan voor
de juist verschenen ldeine
broer 407. Vooral de achterkant
oogt deftig. Ook kreeg de 607
nieuwe technieken mee. Zoals
zijruiten met folie tussen het
glas: goed tegen inbrekers en
isolerend. De 607 was de eerste
die bij een noodstop ook met
een zijn alarmlichten aanzette.
Bandenspanning-sensoren, een
regensensor, elektronisch gere
gelde schokdemping en aparte
hoofdairbags zaten er ook al in.
Nu is er wat met grote Franse
auto's. Ze zijn niet zo gewild als
Duitse pendanten. Vooral
Renault heeft er de laatste ja
ren krassen mee opgelopen.
Het nam de Avantime uit pro
ductie, en de Vel Satis mag zich
nauwelijks warmen aan enige
belangstelling. Voor de 607
loopt het ook geen storm. De
statige limousine wordt vooral
aangeschaft omdat hij 'ns wat
anders is dan die eeuwige Mer
cedes, BMW of Audi. Vorig jaar
werden er in ons land 588 ver
kocht, dit jaar tot oktober 418.
Peugeot zegt tevreden te zijn
met de 125.000 exemplaren die
er tot nu toe geproduceerd zijn,
vooral bestemd voor Europa.
Vorig jaar nog werd de techni
sche uitrusting uitgebreid met
een elektrisch bediend koffer-
deksel, zijairbags voor de ach
terpassagiers, elektrisch verstel
bare stoelen in alle versies en
bluetooth telefoon.
Vrijage
Nu wordt de 607 de eerste Peu
geot met de 2.7 HDiF zescilin
der common rail dieselmotor,
het product van een technische
vrijage tussen Ford en PSA. De
V6 HDi heeft twee uitlaatgastur
bo's, 204 pk en een koppel van
440 Nm. Net als de andere
PSA-diesels heeft de V6 HDi een
roetfilter dat 200.000 kilometer
meegaat. En net als de V6 benzi-
ne-uitvoering is de HDi gekop
peld aan een zestraps automaat
met sequentiële bediening.
De auto krijgt een iets andere
grille, parkeerhulpjes aan de
voorkant zijn voortaan lever
baar en de cruise control wordt
gekoppeld aan een snelheidsbe
De Peugeot 607 trekt geen volle
zalen, maar Peugeot is tevreden
met zijn vlaggenschip.
grenzer.
Peugeot 607, v.a. 38.350 euro (607
R'éférence 2.2-16v). Diesel vanaf
39,500 euro (2.0 HdiF Référence). Top
model 2 7 V6 HDiF Executive met auto
maat: 60.350 euro.
De sportieve versie 607 Féline met zes
cilinder benzine- of dieselmotor en zes
traps automaat is er vanaf 53.500 eu
ro.
QiVeel liters,
veel pk's
Ford F-350
- Als bedrijfsauto blijft
de pickup aantrekkelijk
in belasting.
Voor particulieren
geldt volgend jaar het
(huizenhoge) belasting
tarief van
personenauto's.
- Toppers: Chevrolet Avalanche en
Silverado, Dodge Ram, Ford F-serie.
- De 8,1 liter V8 motor van de Avalan
che heeft vijf keer de motorinhoud
van een doorsnee Europese gezins
auto.
- Nederlandse kopers kiezen vooral
diesel of Ipg als brandstof.
Truckstar bereikt zilver
"J™ ruckstar Magazine,
tijdschrift voor chauf
feurs in Nederland, be
staat 25 jaar. Het maand
blad verdiept zich in de we
reld van de mannen en
vrouwen op de vrachtauto
en heeft een betaalde op
lage van 51.000 exempla
ren. In het 160 pagina's tel
lende jubileumnummer
wordt de vooruitgang in
beeld gebracht door bij
voorbeeld auto's van toen
te vergelijken met trucks De omslag van het jubi-
van nu, aldus hoofdredac- leumnummer van Truckstar.
teur Bert Roozendaal.
Truckstar ontstond in 1980 vanuit de Holland Duckclub te
gen de achtergrond van films als Convoy, country
westemmuziek en cowboyhoeden. De Holland Duck
was de plastic eend op het dak van de vrachtautocabine.
SPECIAAL JUBILEUMNUMMER
De succesvolle Alfa Romeo GT krijgt er nog net voor het nieu
we jaar een voordeliger instapversie bij. Het wordt de 140 pk
sterke 1.8 TwinSpark 16v met een prijs van 29.950 euro.