Auto
ZC
egen ton staal op drift in Le Dakar
V
k •..'prettige::-
'.kerstdagen'.
-öl .'AutoTeam wenst u
•.Kerstaanbiedingen op
•.www.autoteam.nf.'
op-verdwaler
Er rijden eigenlijk maar vier vrouwen
Bijdehand
AutoTeam 5^ «JOI piW
wij willen blije klanten www.autoteam.nl
ctie bijlagen: 0113-315680
pzc.nl/auto
'os3114460 AA Goes
«tentie-exploitatie:
/enMidden-Zeeland: 0113-315520
«•Vlaanderen: 0114-372770
laai: 020-45625 00
ag 24 december 2004
in samenwerking metQ AutoTrack.nl
ide 69 vracht-
iens die de 9.000
meter rally naar
kar onder de
len willen
morzelen, komen
wen uit Neder-
L
lestijnvos Jan de
yis favoriet
:ij 800 pk en
lerwtensoep.
De Peilstok
De ANWB heeft ontdekt dat ruim de
helft van de garages onderhoud slecht
uitvoert. Ze brengen niet uitgevoerde
reparaties in rekening of zien gebreken
gewoon niet. De bond geeft nu tips:
controleer zelf vooraf de vloeistofreservoirs,
of vraag om een gespecificeerde rekening.
Wat zou u doen? Stem mee in de Kwestie
van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
iRien van der Steen
e Dakar heet tegen
woordig de rally die
vroeger in Parijs be
gon. Eind vorig jaar
^vertrokken 58 trucks,
auto's en 200 motoren naar
$1, nu zijn dat er respec-
Sjk69,166 en 230. Met in
il 227 assistentievoertui-
,Ze rijden vanaf Barcelona
leen afstand van 8.956 lcilo-
ïnaar Dakar. Dwars door
Marokko en
Onder hen Jan en
zoon Gerard de Rooy in
i dikke DAF's. Het wordt
rally, voor Gerard de
fd de Rooy, die vorig jaar
ferde eindigde, maar dit
de oppermachtige Russen
met hun Kamaz-en naar het
sportieve leven wil staan, gaat
ervan uit dat het zijn team dit
keer gaat lulclcen.
„We hebben het hele jaar ge
sleuteld en ook veel verbeterd
aan het bandenaflaatsysteem, dat
de druk kan verhogen of verla
gen. Dat faalde de laatste keer
heel vaak."
Jan de Rooy, die afgelopen jaar
uitviel met motorpech: ,,De ver
schillen in de top 5 zijn mini
maal. Die Kamaz-en en Tatra's
zijn erg sterk. De rally is dit
jaar iets korter dan anders,
maar wel zwaarder. Na al dat
zand in Mauretanië komen we
in de groene streken van Sene
gal, waar je vooral met de
trucks veel last hebt van bo
men, net als in 1985."
Wat vroeger Parijs-Dakar heet
te is voor Jan (61) en Gerard (25)
de Rooyniks anders dan vakan
tie. Jan: „Het mooiste wat er is.
Ik leef er het hele jaar naar
toe." Volgens teamgenoten
neemt de transportkoning uit
Son en Breugel minstens vièr
sloffen sigaretten mee. In de
servicetruck staat een dik inge
richte keuken met veel worst
als proviand. En erwtensoep na
tuurlijk. Erwtensoep, in Afrika
„Ja, die wil Jan aan het eind van
elke zware dag."
Bungeejumpen
Het comfort in zo'n rallytruck
is ver te zoeken. De cabine
veert tientallen centimeters in
om met een vertraagde klap
weer naar boven gestoten te
worden door de bladveren met
dubbele schokdempers. De lan
Q) Team De Rooy
pakweg tien jaar kan het
d verdwalen uit de Dikke
geschrapt. Dan is de
Mzo klein en overzichte-
pvorden dat iedereen er
»s de weg weet. Dankzij
„Bij de vol
ronde tnoet u rechtsaf' is nu
groeiend aantal auto's
tekst. Uitge-
een keurige vrou-
en blindelings opge
de bestuurder. Het
niet verbazen wanneer
eens meer je rich-
hoeft te gebrui
kt doet 'zij' dan voor je.
™en, héél misschien mag
8wel zelf sturen. Als je in
Meden niet te veel fouten
okt hebt tenminste. Want
'iters kunnen niet den-
laar ze hebben een gigan-
geheugen! Als het niet de
°nste zaak van de wereld
zouden je schoe-
uitvallen. Datje, danlc-
tellieten, probleemloos li-
Manaar het net gekochte
dierbare rijdt in
nieuwbouw
wijk waarin alles op elkaar lij let
en echt helemaal niets zich on
derscheidt van iets. Nooit meer
rondslingerende lege envelop
pen in de auto waarop je telefo
nisch verkregen info hebt neer
gekrabbeld. Die overigens bijna
nooit klopt waardoor je hope
loos verdwaalt in een omgeving
waar de enkeling die nog wél
op straat loopt, niet eens weet
hoe de straat om de hoek van
zijn huis heet. En omdat ik me
echt helemaal niet kan oriënte
ren (ik loop dikwijls verdwaasd
rond in mijn eigen huis) zou je
ge veerweg is angstaanjagend
en je ingewanden worden op
een afschuwelijke manier in de
war gesmeten, zo voelt het. Een
bungalow die gaat bungeejum
pen, zoiets. Via de achtversnel-
lingsbak met hoge en lage ge
aring ('laag gebruiken we alleen
om in woestijnzand weg te komen')
kan de truck in principe 180
Ion per uur halen, maar de ge
aring is zodanig gekozen dat
het blijft bij 160 maximaal. Har-
der.mag niet tijdens de rally.
We mogen mee voor een ritje
in Luxemburg. Brullend be
stormt de truck op een steen
groeve een berg grint. Net als je
denkt dat de truck het lucht
ruim kiest, landt hij met een da
verende klap op de grond.
Terwijl het hele team zich voor
de rally in het zweet sport, is li
chaamsbeweging aan de nestor
van de Dakar-rally, Jan de Rooy
zelf, niet besteed. In Luxem
burg laat hij tamelijk kort van
stof zien waarom. Hij stapt in
en geeft gas. Later blijkt een
luchtleiding lek. Jan: „Herstel
len we thuis wel". Zoon Gerard
is met hetzelfde sop overgoten.
Weinig woorden, hard werken.
Met Jan en Gerard rijdt nog een
derde DAF-truck mee, bestuurd
door Hugo Duisters. Een ander
Nederlands team, dat van Gin-
af, zet een 4x4 truck in met een
Caterpillar motor van 950 pk.
Hans Bekx uit Mariaheide doet
voor de zevende keer mee met
zijn eigen 800 pk DAF.
Tweede keer
Ook de Brabanders Hans Stacey
(46) en Toon van Genugten (51)
nemen elk met een MAN deel
aan Le Dakar. Voor hen is het
de tweede keer. De MAN's heb
ben een 12,8 liter motor en 600
pk. Tammer dan de DAF's,
maar volgens Stacey is het voor
al de betrouwbaarheid die telt.
Stacey en Van Genugten begin
nen met tegenslag, want de on
derdelen voor hun trucks kwa
men veel te laat binnen. Stacey
wil volgend jaar met de top
mee rijden. „Pan zullen we die
Kamaz-en die DAF's een lesje le
ren."
Hij eindigde vorig jaar als ne
gende. „Uitrijden vind ik het be
langrijkste. We hebben bijna
niet kunnen testen, maar vol
gens de computer moet alles
heel kunnen blijven. Geluk hoe
ven we niet te hebben - als we
maar geen pech hebben."
denken dat ik zo'n navigatiesys
teem als een zegen ervaar. Maar
niets is minder waar. Ik vind
verdwalen heerlijk. Vanwege
mijn vader, van wie ik dat ge
brek aan oriëntering geërfd
heb. Mijn vader was een top-ver-
dwaler. En dankzij die eigen
schap ben ik, op onze vakantie
reizen naar Spanje en Italië, op
plekken geweest waar niemand
ooit kwam. Niks rechttoe recht
aan maar altijd ongelooflijk
via-via. Fantastische meertjes in
de middle of nowhere, adembene
mende bergweggetjes richting
eeuwige sneeuw en piepkleine
dorpjes waar ze nog nooit een
Nederlands kenteken hadden
gezien. Overal ben ik dankzij
hem terechtgekomen. Sinds
dien ben ik dol op verdwalen.
Automobilisten met een naviga
tiesysteem zijn niet meer in
staat hun eigen weg te gaan. En
rijden dientengevolge altijd
over de weg van de minste weer
stand. Dankzij Tom Tom of hoe
het ook mag heten. Ilc heb daar
een uitgesproken mening over.
En ja, die rijmt op Tom Tom.
Door Joop van der Pol
Uit het onderzoek dat de RAI
vereniging, de verenigde auto
importeurs, liet doen rond het
thema Vrouwen en Auto's, kwa
men vier profielen naar voren.
Marktonderzoekers zijn er im
mers dol op om consumenten
onder te brengen in types, en
zo rolden uit dit onderzoek de
Praktische Vrouw, de Confor
mistische Vrouw, de Onzekere
Vrouw en de Expressieve
Vrouw.
Dit is wat de enquêteurs von
den. Van de 450 ondervraagde
lcoopsters/leassters van nieuwe
auto's schaart het bureau Markt-
response 29 procent oncler de
noemer Praktische Vrouw. De
ze groep zoekt een auto met
veel bergruimte, voelt zich zelf
verzekerd achter het stuur
maar heeft geen boodschap aan
techniek.
Deze automobiliste houdt van
opschieten en zou graag eens
'off road' willen rijden. Gemid
deld is ze 47 jaar en hoger opge
leid, aldus het marktonder
zoek.
Een op de drie ondervraagden
is de Conformistische Vrouw.
Zij is merkgevoelig en wil niet
uit de toon vallen. Kleur en
vormgeving vindt ze belang
rijk, een snelle auto vindt ze
leuk en ze voelt zich een verant
woordelijk rijder. Gemiddeld is
ze 48 jaar oud en verdient ze bo-
ven-modaal.
De Onzekere Vrouw maakt 29
procent uit van het RAI-panel.
Ze rijdt bever mee, en voelt
zich eigenlijk niet prettig op de
weg. Voor haar is de auto een
hulpmiddel, meer niet. Van
techniek en hardrijden moet ze
niks hebben. Merken interesse
ren haar nauwelijks, en grote
auto's al evenmin. Ze is gemid
deld 52 jaar en minder hoog op
geleid.
De Expressieve Vrouw (9 pro
cent) voelt zich als een ris in
het water achter het stuur. Ze
houdt van techniek, en is graag
als eerste vertrokken bij groen
licht. Ze is gemiddeld 38 jaar,
heeft een fulltime baan en
zoekt haar nieuwe auto aller
eerst uit op internet.
Voor aankoop van een auto ge
bruiken mannen bij voorkeur
de media: autobladen, internet,
folders en tv-rubrieken. Vrou
wen raadplegen eerder anderen
met meer kennis en ervaring.
Vorm, comfort en prijs zijn de
voornaamste aanschafcriteria
voor vrouwen, terwijl mannen
veel meer hechten aan grotere
auto's, prestaties en motorver
mogen.
De RAI hield het Vrouw en Auto-on
derzoek ter gelegenheid van de Auto-
RAI, die van 11 tot en met 20 februari
in Amsterdam wordt gehouden.
OVerkeerspsycholoog Cees Wildervanck: ,,Wat is
fijner dan rustig genieten van het natuurschoon
om je heen? Weg uit die dagelijkse sleur. Normaal
gesproken staan we immers vaak in de file op een saaie
weg. Toch is het verbazingwekkend hoeveel mensen ook
daar genieten. Even niets aan je hoofd, volledige privacy,
een lekker muziekje. De file voor je broodnodige rust,
noem ik dat wel eens gekscherend."
Bullebakje voor de boer
Klassiekers te boek
Voor de vijftiende lceer verschijnt een jaarboek On
schatbare Klassieker, het boek over klassieke auto
mobielen. Nu is er sprake van een speciale editie. De
twee delen zijn teruggebracht naar één en tegelijkertijd
wordt het boek vergroot naar A4-formaat met 730 pagi
na's met tien auto's op een pagina. Er zijn ook tips over
toekomstige klassiekers opgenomen.
Onschatbare Klassieker Jaarboek 2005, met slappe kaft 19,95 euro,
met harde band 40 euro; in kiosk en winkel.
Twee miljoen 307's
De Peugeot 307 dateert van april 2001 en intussen
zijn er twee miljoen exemplaren van geprodu
ceerd. De Auto van het Jaar 2002 staat op de vijfde plaats
van best verkochte auto's in Europa. Momenteel ligt de
productie op 2.660 auto's per dag, verdeeld over drie fa
brieken (Sochaux in Frankrijk, Palomar in Argentinië en
Wuhan in China). De 307 wordt op grote schaal geëxpor
teerd wordt naar meer dan 130 landen.
Imponeersleutel
Het is niet iedereen gege
ven om een Ferrari Enzo
aan te schaffen, een ruim ne
gen ton kostende droom
waar er slechts 349 van zijn
gemaakt. Om de arme drom
mels onder ons toch een beet- Waar is de Ferrari?
je tegemoet te komen heeft
Ferrari een niet van echt te onderscheiden Enzo-contact-
sleutel. Het kleinood klopt helemaal: vuurrood, met zil
verkleurige ring en piepklein Ferrari-label. Hij kost 125
euro. Wil je er nog een originele Ferrari-sleutelhanger
bij, ben je voor een kleine tweehonderd euro helemaal
het mannetje of vrouwtje in de plaatselijke kroeg. In elk
geval tot je naar huis moet.
Info: www.ferraristore com
O) LE DAKAR
31 dec. 2004 t/m 16 jan. 2005
totaal 8.956 km
695 voertuigen (inci volgwagens)
O) Trucks De Rooy Dakar 2005
12,6 liter zescilinder-in-lijn 24-kleps DAF (FAV CF75.530)
800 pk
koppel 3.100 Nm
elektronische directe brandstofinjectie
turbo en intercooler
vierwielaandrijving
gewicht bijna negen ton
versterkt ladderchassis
nieuwe, hydraulische Foxx schokdempers
speciale Michelin noppenbanden
twee tanks met in totaal 600 liter diesel 0
schijfremmen voor en achter /f
verbeterd koelcircuit
Cruisen in een fraai landschap
O De eerste rit in een pas aangeschafte auto
O Vol gas over een lege snelweg
O Op we9 naar de vakantiebestemming
0 Als je iemand er uit trekt bij het verkeerslicht
In een huurauto op de vakantiebestemming
O Vorige week vroegen we wanneer u
het meest geniet van autorijden.
Het liefst toert u door een mooi
panorama, leerden de reacties. Ook het
auto doet
Panorama
Steeds meer
boeren, tuin
ders en buitenlui
ontdekken de
voordelen van
quads, sterke
wendbare voer
tuigjes. Yamaha
heeft er nu een
tje met twee zit
plaatsen die je
net als een auto
bedient met De Yamaha Rhino 660.
stuurwiel, gas-
en rempedaal. Deze Rhino 660 heeft vierwielaandrij
ving, 660 cc-motor, een kiepbak die je vanuit de cabine
kunt bedienen en hij is leverbaar met een dak. Het bulle
bakje kost 12.250 euro inclusief btw.
Jan de Rooy (I.) is eigenaar van het
bedrijf De Rooy Internationaal Transport
met hoofdkantoor in Son. Zijn zoon
Gerard (r.) maakt deel uit van de
directie. Het bedrijf werd
opgericht in 1923 en legt
jaarlijks 75 miljoen kilometer
af met 450 trucks en 600
werknemers. Het bedrijf,
met vestigingen in
yPxS. België, Engeland,
jjaiy T Frankrijk, Spanje en
o.a. Polen, transpor
teert veel personen-
wagens en trucks.
Team De Rooy bestaat uit vier trucks: drie wed
strijdtrucks en een gereedschaps- keukentruck.
In de wedstrijdtruck, van Hugo Duisters
zit ook de enige Arabisch spreken
de monteur Mohamed El Bouzidi.
Een terreinwagen met o.a.
arts Ab van Erp maakt
het team compleet.
Budget
anderhalf miljoen
euro.
Sponsors
o.a. Gauloises, Shell,
Euromaster,
DAF en RTL5