Auto ZC egen ton staal op drift in Le Dakar V k •..'prettige::- '.kerstdagen'. -öl .'AutoTeam wenst u •.Kerstaanbiedingen op •.www.autoteam.nf.' op-verdwaler Er rijden eigenlijk maar vier vrouwen Bijdehand AutoTeam 5^ «JOI piW wij willen blije klanten www.autoteam.nl ctie bijlagen: 0113-315680 pzc.nl/auto 'os3114460 AA Goes «tentie-exploitatie: /enMidden-Zeeland: 0113-315520 «•Vlaanderen: 0114-372770 laai: 020-45625 00 ag 24 december 2004 in samenwerking metQ AutoTrack.nl ide 69 vracht- iens die de 9.000 meter rally naar kar onder de len willen morzelen, komen wen uit Neder- L lestijnvos Jan de yis favoriet :ij 800 pk en lerwtensoep. De Peilstok De ANWB heeft ontdekt dat ruim de helft van de garages onderhoud slecht uitvoert. Ze brengen niet uitgevoerde reparaties in rekening of zien gebreken gewoon niet. De bond geeft nu tips: controleer zelf vooraf de vloeistofreservoirs, of vraag om een gespecificeerde rekening. Wat zou u doen? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. iRien van der Steen e Dakar heet tegen woordig de rally die vroeger in Parijs be gon. Eind vorig jaar ^vertrokken 58 trucks, auto's en 200 motoren naar $1, nu zijn dat er respec- Sjk69,166 en 230. Met in il 227 assistentievoertui- ,Ze rijden vanaf Barcelona leen afstand van 8.956 lcilo- ïnaar Dakar. Dwars door Marokko en Onder hen Jan en zoon Gerard de Rooy in i dikke DAF's. Het wordt rally, voor Gerard de fd de Rooy, die vorig jaar ferde eindigde, maar dit de oppermachtige Russen met hun Kamaz-en naar het sportieve leven wil staan, gaat ervan uit dat het zijn team dit keer gaat lulclcen. „We hebben het hele jaar ge sleuteld en ook veel verbeterd aan het bandenaflaatsysteem, dat de druk kan verhogen of verla gen. Dat faalde de laatste keer heel vaak." Jan de Rooy, die afgelopen jaar uitviel met motorpech: ,,De ver schillen in de top 5 zijn mini maal. Die Kamaz-en en Tatra's zijn erg sterk. De rally is dit jaar iets korter dan anders, maar wel zwaarder. Na al dat zand in Mauretanië komen we in de groene streken van Sene gal, waar je vooral met de trucks veel last hebt van bo men, net als in 1985." Wat vroeger Parijs-Dakar heet te is voor Jan (61) en Gerard (25) de Rooyniks anders dan vakan tie. Jan: „Het mooiste wat er is. Ik leef er het hele jaar naar toe." Volgens teamgenoten neemt de transportkoning uit Son en Breugel minstens vièr sloffen sigaretten mee. In de servicetruck staat een dik inge richte keuken met veel worst als proviand. En erwtensoep na tuurlijk. Erwtensoep, in Afrika „Ja, die wil Jan aan het eind van elke zware dag." Bungeejumpen Het comfort in zo'n rallytruck is ver te zoeken. De cabine veert tientallen centimeters in om met een vertraagde klap weer naar boven gestoten te worden door de bladveren met dubbele schokdempers. De lan Q) Team De Rooy pakweg tien jaar kan het d verdwalen uit de Dikke geschrapt. Dan is de Mzo klein en overzichte- pvorden dat iedereen er »s de weg weet. Dankzij „Bij de vol ronde tnoet u rechtsaf' is nu groeiend aantal auto's tekst. Uitge- een keurige vrou- en blindelings opge de bestuurder. Het niet verbazen wanneer eens meer je rich- hoeft te gebrui kt doet 'zij' dan voor je. ™en, héél misschien mag 8wel zelf sturen. Als je in Meden niet te veel fouten okt hebt tenminste. Want 'iters kunnen niet den- laar ze hebben een gigan- geheugen! Als het niet de °nste zaak van de wereld zouden je schoe- uitvallen. Datje, danlc- tellieten, probleemloos li- Manaar het net gekochte dierbare rijdt in nieuwbouw wijk waarin alles op elkaar lij let en echt helemaal niets zich on derscheidt van iets. Nooit meer rondslingerende lege envelop pen in de auto waarop je telefo nisch verkregen info hebt neer gekrabbeld. Die overigens bijna nooit klopt waardoor je hope loos verdwaalt in een omgeving waar de enkeling die nog wél op straat loopt, niet eens weet hoe de straat om de hoek van zijn huis heet. En omdat ik me echt helemaal niet kan oriënte ren (ik loop dikwijls verdwaasd rond in mijn eigen huis) zou je ge veerweg is angstaanjagend en je ingewanden worden op een afschuwelijke manier in de war gesmeten, zo voelt het. Een bungalow die gaat bungeejum pen, zoiets. Via de achtversnel- lingsbak met hoge en lage ge aring ('laag gebruiken we alleen om in woestijnzand weg te komen') kan de truck in principe 180 Ion per uur halen, maar de ge aring is zodanig gekozen dat het blijft bij 160 maximaal. Har- der.mag niet tijdens de rally. We mogen mee voor een ritje in Luxemburg. Brullend be stormt de truck op een steen groeve een berg grint. Net als je denkt dat de truck het lucht ruim kiest, landt hij met een da verende klap op de grond. Terwijl het hele team zich voor de rally in het zweet sport, is li chaamsbeweging aan de nestor van de Dakar-rally, Jan de Rooy zelf, niet besteed. In Luxem burg laat hij tamelijk kort van stof zien waarom. Hij stapt in en geeft gas. Later blijkt een luchtleiding lek. Jan: „Herstel len we thuis wel". Zoon Gerard is met hetzelfde sop overgoten. Weinig woorden, hard werken. Met Jan en Gerard rijdt nog een derde DAF-truck mee, bestuurd door Hugo Duisters. Een ander Nederlands team, dat van Gin- af, zet een 4x4 truck in met een Caterpillar motor van 950 pk. Hans Bekx uit Mariaheide doet voor de zevende keer mee met zijn eigen 800 pk DAF. Tweede keer Ook de Brabanders Hans Stacey (46) en Toon van Genugten (51) nemen elk met een MAN deel aan Le Dakar. Voor hen is het de tweede keer. De MAN's heb ben een 12,8 liter motor en 600 pk. Tammer dan de DAF's, maar volgens Stacey is het voor al de betrouwbaarheid die telt. Stacey en Van Genugten begin nen met tegenslag, want de on derdelen voor hun trucks kwa men veel te laat binnen. Stacey wil volgend jaar met de top mee rijden. „Pan zullen we die Kamaz-en die DAF's een lesje le ren." Hij eindigde vorig jaar als ne gende. „Uitrijden vind ik het be langrijkste. We hebben bijna niet kunnen testen, maar vol gens de computer moet alles heel kunnen blijven. Geluk hoe ven we niet te hebben - als we maar geen pech hebben." denken dat ik zo'n navigatiesys teem als een zegen ervaar. Maar niets is minder waar. Ik vind verdwalen heerlijk. Vanwege mijn vader, van wie ik dat ge brek aan oriëntering geërfd heb. Mijn vader was een top-ver- dwaler. En dankzij die eigen schap ben ik, op onze vakantie reizen naar Spanje en Italië, op plekken geweest waar niemand ooit kwam. Niks rechttoe recht aan maar altijd ongelooflijk via-via. Fantastische meertjes in de middle of nowhere, adembene mende bergweggetjes richting eeuwige sneeuw en piepkleine dorpjes waar ze nog nooit een Nederlands kenteken hadden gezien. Overal ben ik dankzij hem terechtgekomen. Sinds dien ben ik dol op verdwalen. Automobilisten met een naviga tiesysteem zijn niet meer in staat hun eigen weg te gaan. En rijden dientengevolge altijd over de weg van de minste weer stand. Dankzij Tom Tom of hoe het ook mag heten. Ilc heb daar een uitgesproken mening over. En ja, die rijmt op Tom Tom. Door Joop van der Pol Uit het onderzoek dat de RAI vereniging, de verenigde auto importeurs, liet doen rond het thema Vrouwen en Auto's, kwa men vier profielen naar voren. Marktonderzoekers zijn er im mers dol op om consumenten onder te brengen in types, en zo rolden uit dit onderzoek de Praktische Vrouw, de Confor mistische Vrouw, de Onzekere Vrouw en de Expressieve Vrouw. Dit is wat de enquêteurs von den. Van de 450 ondervraagde lcoopsters/leassters van nieuwe auto's schaart het bureau Markt- response 29 procent oncler de noemer Praktische Vrouw. De ze groep zoekt een auto met veel bergruimte, voelt zich zelf verzekerd achter het stuur maar heeft geen boodschap aan techniek. Deze automobiliste houdt van opschieten en zou graag eens 'off road' willen rijden. Gemid deld is ze 47 jaar en hoger opge leid, aldus het marktonder zoek. Een op de drie ondervraagden is de Conformistische Vrouw. Zij is merkgevoelig en wil niet uit de toon vallen. Kleur en vormgeving vindt ze belang rijk, een snelle auto vindt ze leuk en ze voelt zich een verant woordelijk rijder. Gemiddeld is ze 48 jaar oud en verdient ze bo- ven-modaal. De Onzekere Vrouw maakt 29 procent uit van het RAI-panel. Ze rijdt bever mee, en voelt zich eigenlijk niet prettig op de weg. Voor haar is de auto een hulpmiddel, meer niet. Van techniek en hardrijden moet ze niks hebben. Merken interesse ren haar nauwelijks, en grote auto's al evenmin. Ze is gemid deld 52 jaar en minder hoog op geleid. De Expressieve Vrouw (9 pro cent) voelt zich als een ris in het water achter het stuur. Ze houdt van techniek, en is graag als eerste vertrokken bij groen licht. Ze is gemiddeld 38 jaar, heeft een fulltime baan en zoekt haar nieuwe auto aller eerst uit op internet. Voor aankoop van een auto ge bruiken mannen bij voorkeur de media: autobladen, internet, folders en tv-rubrieken. Vrou wen raadplegen eerder anderen met meer kennis en ervaring. Vorm, comfort en prijs zijn de voornaamste aanschafcriteria voor vrouwen, terwijl mannen veel meer hechten aan grotere auto's, prestaties en motorver mogen. De RAI hield het Vrouw en Auto-on derzoek ter gelegenheid van de Auto- RAI, die van 11 tot en met 20 februari in Amsterdam wordt gehouden. OVerkeerspsycholoog Cees Wildervanck: ,,Wat is fijner dan rustig genieten van het natuurschoon om je heen? Weg uit die dagelijkse sleur. Normaal gesproken staan we immers vaak in de file op een saaie weg. Toch is het verbazingwekkend hoeveel mensen ook daar genieten. Even niets aan je hoofd, volledige privacy, een lekker muziekje. De file voor je broodnodige rust, noem ik dat wel eens gekscherend." Bullebakje voor de boer Klassiekers te boek Voor de vijftiende lceer verschijnt een jaarboek On schatbare Klassieker, het boek over klassieke auto mobielen. Nu is er sprake van een speciale editie. De twee delen zijn teruggebracht naar één en tegelijkertijd wordt het boek vergroot naar A4-formaat met 730 pagi na's met tien auto's op een pagina. Er zijn ook tips over toekomstige klassiekers opgenomen. Onschatbare Klassieker Jaarboek 2005, met slappe kaft 19,95 euro, met harde band 40 euro; in kiosk en winkel. Twee miljoen 307's De Peugeot 307 dateert van april 2001 en intussen zijn er twee miljoen exemplaren van geprodu ceerd. De Auto van het Jaar 2002 staat op de vijfde plaats van best verkochte auto's in Europa. Momenteel ligt de productie op 2.660 auto's per dag, verdeeld over drie fa brieken (Sochaux in Frankrijk, Palomar in Argentinië en Wuhan in China). De 307 wordt op grote schaal geëxpor teerd wordt naar meer dan 130 landen. Imponeersleutel Het is niet iedereen gege ven om een Ferrari Enzo aan te schaffen, een ruim ne gen ton kostende droom waar er slechts 349 van zijn gemaakt. Om de arme drom mels onder ons toch een beet- Waar is de Ferrari? je tegemoet te komen heeft Ferrari een niet van echt te onderscheiden Enzo-contact- sleutel. Het kleinood klopt helemaal: vuurrood, met zil verkleurige ring en piepklein Ferrari-label. Hij kost 125 euro. Wil je er nog een originele Ferrari-sleutelhanger bij, ben je voor een kleine tweehonderd euro helemaal het mannetje of vrouwtje in de plaatselijke kroeg. In elk geval tot je naar huis moet. Info: www.ferraristore com O) LE DAKAR 31 dec. 2004 t/m 16 jan. 2005 totaal 8.956 km 695 voertuigen (inci volgwagens) O) Trucks De Rooy Dakar 2005 12,6 liter zescilinder-in-lijn 24-kleps DAF (FAV CF75.530) 800 pk koppel 3.100 Nm elektronische directe brandstofinjectie turbo en intercooler vierwielaandrijving gewicht bijna negen ton versterkt ladderchassis nieuwe, hydraulische Foxx schokdempers speciale Michelin noppenbanden twee tanks met in totaal 600 liter diesel 0 schijfremmen voor en achter /f verbeterd koelcircuit Cruisen in een fraai landschap O De eerste rit in een pas aangeschafte auto O Vol gas over een lege snelweg O Op we9 naar de vakantiebestemming 0 Als je iemand er uit trekt bij het verkeerslicht In een huurauto op de vakantiebestemming O Vorige week vroegen we wanneer u het meest geniet van autorijden. Het liefst toert u door een mooi panorama, leerden de reacties. Ook het auto doet Panorama Steeds meer boeren, tuin ders en buitenlui ontdekken de voordelen van quads, sterke wendbare voer tuigjes. Yamaha heeft er nu een tje met twee zit plaatsen die je net als een auto bedient met De Yamaha Rhino 660. stuurwiel, gas- en rempedaal. Deze Rhino 660 heeft vierwielaandrij ving, 660 cc-motor, een kiepbak die je vanuit de cabine kunt bedienen en hij is leverbaar met een dak. Het bulle bakje kost 12.250 euro inclusief btw. Jan de Rooy (I.) is eigenaar van het bedrijf De Rooy Internationaal Transport met hoofdkantoor in Son. Zijn zoon Gerard (r.) maakt deel uit van de directie. Het bedrijf werd opgericht in 1923 en legt jaarlijks 75 miljoen kilometer af met 450 trucks en 600 werknemers. Het bedrijf, met vestigingen in yPxS. België, Engeland, jjaiy T Frankrijk, Spanje en o.a. Polen, transpor teert veel personen- wagens en trucks. Team De Rooy bestaat uit vier trucks: drie wed strijdtrucks en een gereedschaps- keukentruck. In de wedstrijdtruck, van Hugo Duisters zit ook de enige Arabisch spreken de monteur Mohamed El Bouzidi. Een terreinwagen met o.a. arts Ab van Erp maakt het team compleet. Budget anderhalf miljoen euro. Sponsors o.a. Gauloises, Shell, Euromaster, DAF en RTL5

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25