toompot expandeert lustig voort Bier met historie smaakt beter Kerstboomlichtj es kosten ook geld Uitzendwerk beperkt banenverlies Hoger bod op PinkRoccade Beurs Londen polst Euronext Grote stijging schuldsaneringen ijl acht Euroase parken aan zegekar van Zeeuwse vakantiereus 5 halen ge in strijd merken profijt het bedrijf donderdag 23 december 2004 1 1 VOORBURG - Bedrijven huren steeds meer uitzendkrach ten in, waardoor het verlies aan banen daalt. In het be drijfsleven nam in het derde kwartaal de werkgelegen heid met 124.000 banen, ofwel 2,3 procent, af. In de voor gaande drie maanden werd nog een daling gemeten van 148.000 arbeidsplaatsen. Dat blijkt uit cijfers die het Cen traal Bureau voor de Statistiek gisteren heeft bekendge maakt. Vooral in de zakelijke dienstverlening is het effect van uit zendwerk groot. Door de inhuur van uitzendkrachten sloeg in deze bedrijfstak het banenverlies van 0,4 procent in het tweede kwartaal om in een stijging van de werkge legenheid met 1,1 procent in de maanden juli, augustus en september. ANP AMSTERDAM - Getronics heeft zijn bod op branchege noot PinkRoccade verhoogd naar 14,30 euro per aandeel in contanten. Het nieuwe bod komt neer op 350 miljoen euro. Dat heeft Getronics gisteren bekendgemaakt. Omgerekend komt de nieuwe bieding van Getronics over een met het bedrag dat concurrent Ordina op tafel wil leg gen. Om zijn plannen te financieren wil Getronics een claimemissie uitgeven van ongeveer 250 miljoen euro. Getronics had eerder omgerekend 338 miljoen over voor de automatiseerder. Het leek erop dat dat voldoende zou zijn maar grootaandeelhouders vonden dat PinkRoccade ook met Ordina om de tafel moest gaan zitten. ANP LONDEN - De London Stock Exchange (LSE) heeft dins dag gesproken met de topmannen van de effectenbeurzen Euronext en Deutsche Börse over een mogelijke overna me van de Londense beurs. De besprekingen waren 'con structief en worden de komende maanden voortgezet, zo is gisteren uit verschillende bronnen vernomen. LSE-bestuursvoorzitter Clara Furse voerde in Londen af zonderlijke besprekingen met haar collega's Jean-Fran- cois Theodore (Euronext) en Werner Seifert (Deutsche Börse). De financiële wereld kijkt gespannen naar de mo gelijke overnamestrijd rond de LSE. Euronext, waartoe ook de effectenbeurs in Amsterdam behoort, en Deutsche Börse hebben laten weten belangstelling te hebben voor de Londense beurs. Met wie de LSE ook samengaat, de combinatie levert de grootste Europese effectenbeurs op. Wereldwijd moet het fusieresultaat alleen de New York Stock Exchange voor laten gaan.RTR/ANP AMSTERDAM - Het aantal particulieren en kleine onder nemers dat gebruik maakt van schuldsanering is het afge lopen jaar met eenderde gestegen. Dit jaar waren er 14.727 mensen die feitelijk failliet gingen en op wie de wettelijke schuldsaneringsregeling werd toegepast. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Graydon. Ook het aantal faillissementen nam toe. In vergelijking met vorig jaar steeg het met 7 procent naar 9460. De scha de door de saneringen en faillissementen kwam uit op 3,6 miljard euro, waarvan 2,4 miljard voor de faillissementen en 1,2 miljard euro voor de saneringen. Onderzoeker R. Blom van Graydon verklaart de stijging uit het feit dat veel mensen op te grote voet leven. ANP ijffmy Kutterink fEBLAND - Met de over- nan acht Euroase parken, jionipot zijn expansiedrift {.Groeien is de enige moge- ,;<j om in de harde wereld 1,1 toerisme te overleven, jkine familiebedrijven zul- jtt niet redden, tenzij ze pan onderscheiden van de ■Mi heeft het in veertig •d [in 2005 viert het be lt jubileum) geschopt van nier van huisjes en kam- Btsen tot vakantieverko- pwse vakantiebedrijf is Bk volwassen geworden, irecteur Henk van Koe- g. .Het aanbod is groter rvraag. We moeten vech- jaan klanten te komen, tien de concurrentie aan [we mensen in dienst heb- I kennis van de toeris- oarkt. Om die te kunnen Oen, heb je geld nodig. En ffdien je alleen als je blijft groeien. arharde cijfers. Roompot ilim 50 parken en cam- groeitzon 15 procent per Keft een omzet van 100 [euro, heeft 1200 mensen tst, doet 130.000 boekin- stuurt jaarlijks een mil- irochures rond. Met de me van Euroase groeit Dtal medewerkers tot zo'n het aantal boekingen tot lende omzet tot 125 mil- nro. pot heeft de afgelopen ja- jenorme slag moeten ma- fet bedrijf neemt continu [bedrijven over. Dat moet rant de markt verandert Eerst waren we logiesver- r. Zo van: hier heb je een en veel plezier ermee, ee red je het niet meer en azijn we omgevormd tot beverkoper. Dat is aarze- Egonnen met een golfslag saar nu is dat fijnmaziger, n willen nu van ons weten te fietsen of bolderkarren li huren en wanneer er sis te doen is. Ze willen sa men met ons hun vakantie-agen da plannen. Om dat te kunnen, heb je mensen, geld en dus volu me nodig." Kleine ketens kunnen die veran deringen niet meer bijbenen, weet Van Koeveringe. „Ze zijn te klein voor een tafellaken en te groot voor een servet. Wil je overeind blijven, moet je zorgen dat je huisjes in plaats van kampeerplekken verhuurt. Van een huisje dat 500 euro per week kost, gaat pakweg 100 eu ro naar de afdeling sales and marketing; daar zit de kennis van de markt. Verhuur je nu een kampeerplek van 210 euro per week, dan gaat er 20 euro naar die afdeling. Met dat soort be dragen kun je je niet permitte ren om specialistische kennis in te huren. Kapitalisatie, zoals dat dan heet. is van levensbe lang." Van Koeveringe denkt dat veel kleine bedrijven zullen verdwij nen. „In Zeeland zitten er nogal wat. De druk op de markt is voor een deel op te vangen door bijvoorbeeld samen met een col lega een ontwerp te laten maken voor een tas van de campingwin kel. Maar het wordt anders als die collega inzicht wil hebben in de in de boekhouding. Aan sa menwerking zitten grenzen." De emancipatie is een ander gro te bedreiging. „Als vroeger een boerenzoon met een vrouw naar huis kwam, had je vanzelfspre kend een boerin. Tegenwoordig kan het zomaar zijn dat de vrouw geen zin heeft om friet te bakken. De campingeigenaar moet dus personeel inhuren en dat kost veel geld. Tot nu toe werden die betaald uit het geld dat de uitbreiding van de cam ping opbracht. Maar de tijd van uitbreiden is voorbij. Je kunt niet alle natuur in Zeeland opof feren om campings aan te leg gen." Het levert Van Koeveringe een dubbel gevoel op. Concurrentie verdwijnt, en dat is niet goed voor de markt. Maar het geeft hem ook mogelijkheden andere ondernemingen op te kopen. „Kleine bedrijven maken zo'n gebied gezellig. Vergelijk het De Roompot in Kamperland. Het vakantiebedrijf bezit ruim 50 parken en campings, groeit zo'n 15 procent per jaar, heeft een omzet van 100 miljoen euro, heeft 1200 mensen in dienst, doet 130.000 boekingen en stuurt jaarlijks een miljoen brochures rond. foto Willem Mieras met een winkelstraat waarin naast de Albert Heijn ook een bonbonwinkel is gevestigd. Die maakt alleen kans als hij iets ex clusievers verkoopt dan de su permarkt. Dat bijzondere pro duct mag, nee, moet ook meer kosten. Datzelfde geldt voor fa- milie-kampeerbedrijven. Veran deren die niet, dan zijn ze ten do de opgeschreven." Roompot redt het niet alleen door parken op te kopen, reali seert Van Koeveringe zich. Door dat mensen makkelijker grote af standen afleggen, concurreert de camping in Zeeland met het strand in zonnig Turkije. „Er komen aanzienlijk minder Duitse gasten. Al snel-wordt ver wezen naar de slechte economi- sché situatie. Daar geloof ik niets van. Dat is de oorzaak zoe ken buiten het bedrijf en daar heb ik niets aan." „In 1970 had den we veel klanten uit Leipzig. Ze deden er vijf uur over om in Zeeland te komen. Nu is de reis tijd de helft. De ervaring leert dat weinig mensen uit het zui den (denk aan Italië) naar het noorden op vakantie gaan. Dat heeft met het klimaat te maken. Maar reizen van oost (bijvoor beeld Polen) naar west is geen enkel probleem. Die mensen ver dienen tegenwoordig meer en rij den in betere auto's dan vroe ger. Waarom ben ik op de Messe in Leipzig de enige Nederlandse ondernemer die reclame staat te maken? Andere Zeeuwse onder nemers of Friese zie je er niet. Dat is vreemd. In Berlijn hetzelf de verhaal. Op het Amstel hotel en de VVV van Scheveningen na. Misschien moeten onderne mers eens de vleugels verder uit slaan, in plaats van te wijzen naar de economie." Polen De Duitse markt, waar iedereen zich zo vanzelfsprekend op richt, verdwijnt. Maar daarvoor komen andere gebieden in de plaats. „We moeten er niet om huilen dat er minder Duitsers komen, maar bijvoorbeeld meer Polen proberen te trekken. Die komen nu nog niet, dat klopt. Het is met campings en bunga lows net als met kaas. Als je het product niet aanbiedt, kopen mensen het ook niet. Je denkt toch niet dat mensen de atlas pakken en spontaan een vakan tiebestemming prikken? Door de steeds grotere omvang van het bedrijf, hebben we ook het geld om nieuwe markten aan te boren." Center Parks, Landal Green Parks en Roompot zijn, in die volgorde, de grote drie spelers op de Nederlandse markt van bungalows en campings. Ze be zitten gezamenlijk bijna de helft van de markt; Roompot heeft een aandeel van 18 procent. „De markt is inderdaad zo'n beetje verdeeld. Roompot neemt nog wel regelmatig kleine bedrijven over. We kijken ook naar het buitenland. Maar als we daar al iets kopen, doen we dat samen met een partner. Die stap moe ten we wel zorgvuldig nemen, want we hebben er niets aan om met zo'n avontuur te verspelen wat we in al die jaren hebben op gebouwd." IDNGTON - De Verenigde zeggen een duidelijke ze- lebben behaald in een fel- rkenstrijd met de Europese Een uitspraak van de we- endelsorganisatie WTO lean dat de unie in zijn geo- stlie bescherming van mer- irechtmatig opereert. Mt de Amerikaanse ge- 0 vertegenwoordiger bij Robert Zoellick, ver- Het gaat bij de uit- om een voorto neel van een WTO-com- t De verwachting is dat de ^organisatie in maart definitief oordeel komt. iscussie heeft betrekking [manier waarop Brussel jcten beschermt die in een j&e regio worden ge- r-Het gaat daarbij bij voor al Parmaham. Alleen spe- £?repareerde ham uit Par- t directe omgeving mag de 'Parmaham dragen. Arming 1 beschermt op die manier tterd regionale voedsel bon en naar schatting ftjnen. De VS en enkele grote voedselproduce- landen verzetten zich al >;?n deze handelwijze, bereikte een climax N gebruik van de merk- 1 Budweiser, een van de biermerken ter wereld, itthise Budejovicky Bud- het gebruik van de Budweiser op, omdat het Waling zou zijn van de Jaa® waarvan de Tsje- W exclusieve gebruik had- Pgeèist. De claim werd on- door te verwijzen K-regelgeving en een ver der streekproducten uit Oostenrijk. Het Euro- Mi van Justitie stelde de fj e"ri vorig jaar nog in lijk. Anheuser- op alle manie- risjechen te dwarsbomen. stellen dat ze al m Budweiser als merk- mtroduceerden, negentien "tordat Budejovicky Bud- opgericht. ^t'-Busch slaagde er al in ar"Budweiser te weren Australië, Brazi- Oenemarken, Italië, en Spanje. door Brenda van Dam Of het nu dankzij de wed strijd Eneco Stralend Ne derland is of niet, de laatste ja ren zijn steeds meer huizen rond de kerstdagen sfeervol ver licht. Dit kost vanzelfsprekend elektriciteit. Hoeveel, is vaak onduidelijk. Het voorlichtings bureau Milieu Centraal heeft een aantal voorbeelden doorbe rekend. Milieu Centraal heeft ook tips voor een milieuvriende lijke kerstboom en een energie- bewust voedingspatroon. Stel, je hebt een kerstboom met daarin veertig lampjes (50 Watt). En ook nog een kerstster met lampje, dat 25 Watt ver bruikt. Buiten versiert een snoer van 40 lampjes een boom in de voortuin (ook 50 Watt). Sa men is deze toch redelijk be scheiden versiering goed voor 125 Watt. Als deze verlichting 21 dagen lang tien uur per dag zou bran den, brandt de verlichting in to taal 210 uur. Dit komt neer op een elektriciteitsverbruik van 26 kWh. Dit is vijf procent van het jaarlijkse energieverbruik voor verlichting van een gemid deld huishouden. Dit alles ver hoogt de elektriciteitsrekening met ongeveer 4,50 euro. Wie de lampjes dag en nacht laat bran den, moet rekenen op 11 euro aan extra elektriciteitskosten. Wie bij Eneco in de prijzen wil vallen, zal waarschijnlijk met heel wat meer voor de dag moe ten komen. Zoals in het andere voorbeeld van Milieu Centraal, waar om te beginnen twee snoe ren met veertig kerstlampjes in huis en ook twee snoeren in bo men in de tuin hangen (samen 200 Watt). De gevels worden verlicht met een lichtslang van 20 meter (328 Watt). Dan zijn er nog kunststof sneeuwpoppen en kerstmannen met in totaal zes lampjes erin (samen 150 Watt) en tot slot nog twee verlichte kerststerren (50 Watt). In totaal een verbruik van 728 Watt. Als ook deze verlichting 210 uur brandt, is dat een elektriciteits verbruik van 153 kWh. Dit komt neer op 27 procent van het jaarlijkse energieverbruik voor verlichting van een gemid deld huishouden; evenveel als de televisie op jaarbasis. De kos ten aan stroom zijn ongeveer 26 euro. Als de lampjes dag en nacht aanstaan, is het energie verbruik gelijk aan dat van een flinke koelkast met vriesvak op jaarbasis. Reken dan op zo'n 62 euro aan stroomkosten! Kerst bomen zijn tegenwoordig ook met statiegeld of herplantgaran tie verkrijgbaar. Deze bomen worden in potten geteeld en zijn uiteindelijk bedoeld als sier- conifeer voor in de tuin. Tijdens de teelt worden ze drie tot vijf keer 'verhuurd' als kerstboom. Deze bomen kosten ongeveer 15 euro en bij inlevering krijg je zo'n drie euro statiegeld retour. Deze bomen worden nog maar op kleine schaal aangeboden. Wie geïnteresseerd is, kan infor meren bij de gemeente, lokale kwekerijen of bij natuur- en mi lieuorganisaties. Bij Staatsbos beheer en andere bosbeheerders is het mogelijk om zelf een boom te zagen uit hun bosperce len. Dat kost vijf euro voor een boom tot twee meter; daarbo ven vijf euro per meter. Wie met of na de feestdagen mi lieu- en prijsbewust wil eten, moet vooral op de indirecte energie van producten letten. Dat is de energie die een produ cent nodig heeft voor het telen, verpakken, koelen en vervoeren van voedsel. De energie die con sumenten zelf verbruiken om etenswaren te vervoeren, bewa ren en te bereiden, wordt direc te energie genoemd. Seizoengroente Tweederde van het energiever bruik van voeding bestaat uit indirecte energie. Wie indirecte energie én geld wil besparen, kan op de volgende zaken let ten. Wees bijvoorbeeld matig met dierlijke eiwitten, zoals vlees, kaas en vis. Een kilo vlees bij de slager heeft twintig keer meer indirecte energie ver bruikt dan een kilo groente. Eet regelmatig groente van het sei zoen. Kasgroente verbruikt mi nimaal acht keer meer indirecte energie dan groente van de vol le grond. Probeer bederfelijke producten, zoals zuivel, vlees en fruit niet in al te grote hoeveel heden te kopen. Het gemiddelde huishouden gooit namelijk maar liefst 135 kilo voedsel per jaar ongebruikt in de vuilnis bak. Toch jammer van die 330 euro. GPD door René Hoonhorst HULST - Een kerstbiertje serve ren in de eigen brasserie zou na tuurlijk leuk zijn in deze tijd van het jaar. Maar direc teur-brouwer John Vermeersen van Bierbrouwerij De Halve Maan begint er niet aan. Het brouwen van bier voor een spe ciale dag of week is commer cieel niet interessant voor een kleine brouwerij. Brouwerijen met grote naamsbe kendheid en een wat grotere af zet kunnen een speciaalbier uit brengen rond kerst, zeker als ze er een seizoensbier van maken zoals Dobbele Palm of Speciale Hoegaarden. Maar de productie van een echte Christmas Ale heeft alleen zin als je een grote plas ineens kunt maken en zo goed als zeker bent van een mini mum afzet. „We hebben in het verleden wel eens speciale bier tjes voor kerst, pasen of vader dag gemaakt. Maar het is altijd moeilijk in te schatten hoeveel je moet brouwen. Heb je te wei nig moet je nee verkopen of het productieproces van andere bie ren in de war sturen. En heb je te veel dan blijf je veel te lang met voorraden zitten." Het huidige brouwerij palet van zeven bieren is volgens Vermeer sen al wat aan de ruime kant. Hij zou er liever nog wat minder maken, maar de huidige bieren leveren allemaal een essentiële bijdrage aan de productie en het bedrijfsresultaat. Het zevental zorgt er bovendien voor dat de brouwerij op eigen kracht ver schillende bierliefhebbers een gevarieerd pakket aan kan bie den. Brasserie De Halve Maan hoeft daardoor niet zijn toe vlucht te nemen tot bieren van andere producenten. „Alleen voor kriek en gueuze maken we een uitzondering. Die bieren hebben zo'n specifieke smaak dat je in een zaak met veel Vlaamse klanten wel moet." Speciaal voor de brasserie, die vijf jaar geleden zijn deuren opende, brouwt Vermeersen een pilsner, een Java Premium. „We wilden graag een proeflokaal om onze eigen speciaalbieren aan te prijzen. Temeer daar ze in Hulst en omgeving toch voor al als een aardig bijproduct wer den gezien en niet echt in het ca fé werden geschonken. Als je dan een etablissement begint om de zelf gebrouwen bieren on der optimale omstandigheden te laten proeven, moet je een eigen pilsner hebben. Dan kun je toch moeilijk een Heineken, Amstel of Grolsch tappen." Erfenis Hoewel Vermeersen zich zeker niet schaamt voor zijn Java Pre mium ligt zijn hart - en dat van de liefhebbers - toch bij de ande re bieren. Dobbele Java in de eerste plaats, een abdijbier dat beschouwd kan worden als erfe nis van Hulster monnikenbier. De naam Java grijpt terug naar Hulster bier van een eeuw te rug, slapper bier dat overigens ook al een link legde naar de kloostergeschiedenis van het Zeeuws-Vlaamse vestingstadje. Zijn donkere kleur en volle smaak dankt de kroonkurk van de brouwerij (ruim veertig pro cent van de productie van een kleine tweeduizend hectoliter) onder meer aan caramelmouten en kandijsuiker. Speciale hop soorten zorgenvoor de 'bierige bitterheid'. De Zeeuwsche Witte heeft nog steeds de grootste naamsbekend heid. In aanleg produceerde de Naam: De Halve Maan Plaats: Hulst Opgericht: 1989 Aantal medewerkers: 4 vast, 20 parttime Omzet: ca. 1 miljoen euro Zeeuwsch-Vlaamsche Bierbrou werij, zoals De Halve Maan de eerste paar jaar nog heette, al leen een witbier. De elkaar op volgende brouwers maakten heel wat proefbrouwsels voor de huidige, zacht-kruidige variant was gevonden. Maar Zeeuwsche Witte heeft Hulst wel op de bier- kaart gezet. „Zelfs mensen die er nog nooit één hebben gedron ken, omdat uit navraag blijkt dat ze een ander witbier moeten hebben gedronken, zeggen de naam te kennen. En dat is na tuurlijk prachtig." De Lazarus bevat net als de Dob bele Java 6,5 procent alcohol en is daarmee wat sterker dan Ko- ninck of Palm, Vlaamse ales die hij graag de loef afsteekt. Een tripel mag natuurlijk niet ont breken in de Java-familie. Ook het brouwprocedé van deze hooggistende rakker verwijst naar een plaatselijke kloosteror de uit het verleden. Twee zware jongens maken het assortiment af. Het Grof Geschut is een ro buust roggebier dat de drinkers de middeleeuwse glorie van ves tingstad Hulst moet laten beleven. Een beetje brouwerij kan niet zonder bokbier en al leen de naam Zondebok geeft al net dat beetje extra wat van een seizoenbier in een gure herfst mag worden verwacht. Vermeersen is overtuigd van de kwaliteit en de smaak van zijn brouwsels, maar hij weet ook dat een bier zich beter laat de- gusteren als er een mooi verhaal bij hoort. Een struisvogelbief stuk met Lazarus, een sabayon van Zeeuwsche Witte of een en- trecote op gebakken lof met jus van Dobbele Java smaakt ook beter in een de juiste entourage. „Slechte bieren worden bijna niet meer gemaakt. Vroeger hing heel veel af van het water dat je voor je bier gebruikte, maar tegenwoordig is al het lei dingwater zodanig te behande len dat elke brouwer een perfec te grondstof voor bier kan sa menstellen. Persoonlijke voor keuren bepalen of mensen iets lekker vinden, maar de omge ving waarin ze eten of drinken is van even groot belang bij de vraag of iets goed smaakt. Van daar dat we zo blij zijn met deze brasserie in een historische spoorwegloods met uitzicht op de wallen van vestingstad Hulst. Alleen deze plek maakt eten en drinken al lekkerder. foto Peter Nicolai/GPD John Vermeersen met een peilstok bij een van de ketels van De Halve Maan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 11