In mijn hoofd zit altijd muziek Het is net alsof ik seks heb met mijn ex Andrea Bocelli Je moet niet bang zijn om fouten te maken 19 Jazz-zangeres Anne Chris M Frank Boeijen woensdag 22 december 2004 ij wordt 'The King of Popera' ge noemd: Andrea Bo- celli. Zijn nieuwste album Andrea staat volop in de be langstelling. Óók in Amerika en Azië. Want ook Amerika nen en Aziaten zijn gechar meerd geraakt van het stem geluid van de blinde Italiaan se zanger (46). De badplaatsen aan de Tos- caanse kust bij Pisa zijn stuk voor stuk uitgestorven. Al leen Forte dei Marmi kent nog enige bedrijvigheid, omdat de beroemdste inwoner, Andrea Bo- celli, open huis houdt. Werd een vorige albumrelase in oktober 2001 in Venetië nog opgeklopt tot een groots media-event, dit maal heeft 's lands succesvolste artiest (meer dan 50 miljoen al bums verkocht sinds 1994) geko zen voor klein maar fijn. Geheel in de geest van zijn nieuwe werk- wijze en veranderde levensstijl, waarbij de eigen haard goud waard wordt geacht. „Heel lang heb ik er over gedaan om uit te vissen welke methode van opne men het best bij mij past", steekt Bocelli van wal. „Ik denk nu de ideale manier gevonden te hebben door thuis een studio in te richten. De vrijheid die ik me hiermee verschaf geeft me zo veel plezier, zoveel inspiratie, het is bijna alsof ik helemaal op nieuw met platen maken ben be gonnen. Door hier te werken kan ik precies op de momenten waarop ik me op mijn best voel opnemen. Ik kan op m'n gemak alles rustig terugluisteren, des noods uren en uren achter el kaar, niemand die er verder last van heeft. Zodoende hoor ik din gen die ik voorheen in een gewo ne studio niet zal hebben opge merkt. Naar mijn gevoel zing ik op dit album dan ook beter dan ooit." De 'huisvlijt' zal hem vooral van pas blijven komen als vertolker van het poplied, voorziet Bocelli, die als klassiek tenor op de plaat met inmiddels negen langspelers op zijn naam aan dat front nog productiever is. „Mijn poprepertoire be schouw ik als meer van mezelf, daar moet ik veel harder aan trekken om er iets moois van te maken dan bij stukken die niet voor niets klassiek heten te zijn. Dus is het zaak om daarvoor ook de perfecte voorwaarden te scheppen." Dankzij de meer ont spannen sfeer in zijn vertrouw de omgeving is er ten behoeve van zijn net verschenen Andrea vanzelf meer geëxperimenteerd. Meest treffend voorbeeld daar van is wellicht 'Sin Tu Amor', waarop Bocelli avonturiert in flamenco-idioom samen met zanger-gitarist Mario Reyes, een van de aanstormende talen- M. Andrea Bocelli ten uit The Gipsy Kings-familie. Opmerkelijk zijn verder - naast de inbreng van vaste liedjesleve ranciers annex producers als Mauro Malavasi, Peppe Vessic- chio en Celso Valli - de bijdra gen van Guy Chambers en Steve Power (denk aan Robbie Willi ams, Kylie Minogue, Jewel) plus het duet 'Go Where Love Goes' met het twaalfjarige Amerikaan se 'engeltje' Holly Steil. Gedurfd „Inderdaad gedurfd om met zo'n jong meisje zo serieus uit te pakken, maar ze is echt buiten gewoon begaafd en bovendien klikte het. Wat verder nog mee speelde, dit nummer is de thema song in een grote Hollywoodpro- ductie genaamd The Lazarus Child, met onder anderen Andy Garcia en Angela Bassett. Je mag best weten dat ik dergelijk gebruik best interessant vind, want ik denk dat mijn muziek zich bij uitstek leent voor films. In elk geval veel meer dan tot nog toe heeft mogen blijken", aldus Bocelli, die deze Engelsta lige samenzang natuurlijk ook maar wat graag ziet uitgroeien tot opvolger van zijn met Sarah Brightman gescoorde monster hit 'Time To Say Goodbye'. Dat de liefde op Andrea zo posi tief wordt bezongen is geen toe val, maar houdt direct verband met het hervonden geluk in zijn persoonlijk leven: de ruim twin tig jaar jongere Veronica Berti, die als fotografe heeft getekend voor de hoesfront van Andrea. Over de pijnlijke breuk met zijn echtgenote Enrica, moeder van zijn twee zoons Amos (9) en Mat- teo (7), wil Bocelli liever niet te veel woorden meer kwijt. „Enri ca had alle recht van klagen, om dat ik heel vaak weg was, ach zo gaat het als ineens de hele we reld om je vraagt. Belangrijker voor nu is dat het contact inmid dels weer goed is, ook omdat ze met de jongens hier vlakbij zijn blijven wonen. Ik zie hen bij wij ze van spreken meer dan ooit. Of ze in mijn voetsporen zullen treden? Amos heeft wel piano les, maar dat is niet om hem mijn richting op te duwen." Zelf wil hij in de nabije toe komst zijn vader Sandro achter nagaan door zich meer bezig te houden met diens erfenis, zijnde de wijngaarden die de steeds be kendere Bocelli Chianti opleve ren. Samen met zijn drie jaar jongere broer Alberto gaat Andrea heel serieus proberen de kwaliteit van dat familiepro duct flink op te peppen. „Onze te vroeg overleden pa heeft zich zijn leven lang uitge sloofd om de kwantiteit op peil te houden dan wel op te voe ren", licht Bocelli nader toe. „Al berto en ik doen nu ons best om de kwaliteit te verhogen. Want al wordt onze wijn steeds meer gewaardeerd, er valt, weten we zelf ook wel, nog best een en an der aan te verbeteren. We pak ken het zo grondig mogelijk aan, zeer wetenschappelijk. Haast hebben we niet, als we maar vooruitgang blijven boe ken." „Of ik zelf een groot consu ment ben? Haha, ik hou indér- daad van onze wijn, smeer er graag mijn stem mee, maar ik drink natuurlijk net zo goed an dere en er zijn best wel veel da gen dat ik helemaal niet eens een glas drink. Mijn broer zegt altijd dat ik net als een monnik leef en eigenlijk klopt dat ook wel. Ik moet toch aan mijn stem blijven denken. Bovendien zit er altijd muziek in mijn hoofd, waarmee ik aan de slag wil, aan de slag moet. Dat is een natuur lijk een zegen, maar soms ook vermoeiend. Alleen als ik slaap kom ik eigenlijk echt helemaal tot rust." Louis Du Moulin RTL4 zendt op zondag 26 december een special uit over Andrea Bocelli, waarin het album 'Andrea' volop aan bod komt. foto Diederik van der Laan/GPD Ze was vijftien en wist al heel zeker dat ze jazzzange res wilde worden. Inmiddels is het haar gelukt en is haar eerste album Tomorrow is today klaar. Er zijn diverse redenen om het cd-debuut van deze Anne Chris (1977) zangeres verrassend te noemen. Neem alleen het feit dat ze veel van haar teksten en muziek zelf schrijft. „En hoe! Want Tomorrow is today be perkt zich met zijn latin-achtige inslag niet alleen maar, zoals zo vaak in liedjes, tot louter een blik op het liefdesleven van de mens. Zo vertelt ze in het titel nummer 's nachts wakker te lig gen met een hoofd vol stress. En als ze dan eindelijk slaapt, droomt ze toch nog van alles wat er aan werk wacht. „Het is de weerslag van de spanning rond het maken deze cd. Maar ik wil er ook mee zeggen dat je niet moet wachten tot later als je echt iets wilt." Ook een nummer als 'Long years' liegt er niet om. Al gaat dat dan weer wel over de liefde. Het is de natuurgetrouwe be schrijving van een vrouw die na vijftien jaar huwelijk erachter komt dat ze niet gelukkig is en dan voor zichzelf kiest. Maar ook laat ze een man zien die toe is aan een nieuw leven. Nogal dramatisch allemaal. Anne lacht een bescheiden lach. „Maar ze hebben uiteindelijk wel allebei een besluit genomen en de muziek suggereert dat het uiteindelijk toch goed komt." „Tekst is natuurlijk erg belang rijk voor een lied maar een melo die is toch vaak doorslaggevend. Zo zag ik laatst in Londen nog Rosa Passos. Een Braziliaanse zangeres. Ik verstond absoluut niet wat ze zong, maar het klonk zo ontroerend, dat ik er tranen van in mijn ogen kreeg." Als kind al koos ze voor de jazz. „Op mijn dertiende had ik al zangles, maar toen ik later op een cassette van mijn vader Sa rah Vaughan hoorde zingen, werd ik gegrepen door haar vrij heid van zingen. Dat was dus jazz. Vanaf dat moment wilde ik dat ook." Doodeng „Bij Margriet Eshuys heb ik toen de vooropleiding gevolgd van het conservatorium in Alk maar en na het gymnasium ben ik naar het conservatorium in Hilversum gegaan. Want daar wordt veel aan jazz gedaan. Een boeiende tijd, waarin ik veel ver schillende stijlen leerde kennen. En natuurlijk trad je daar op. Doodeng, want je zong dan voor je medestudenten. Dat was wel even anders dan de muziekavon den van het gymnasium. Ik heb daar pas nog eens gezongen op een reünie. Leuk: ik werd aange kondigd door mijn vroegere aardrijkskundelerares en de kantinemedewerkers boden met een aan mijn cd ook te verko pen." „Op dit moment zing ik nog wel in een popband. Vooral covers. Maar daar stop ik mee, want ik wil me volledig kunnen richten op mijn eigen jazzcarrière. Toch heb ik met het geld dat ik bij die band heb verdiend, wel deze cd kunnen maken. Dat was na het conservatorium echt een grote wens. Met gitarist Wim Bronnen- berg en Cord Heineking op bas, had ik al eens met veel plezier gespeeld. Dat beviel zo goed dat ik meteen wist: met die twee wil ik een cd maken. Verder werken er een paar bekenden mee en le den van het Metropole Orkest. Het resultaat heb ik vervolgens aangeboden bij de stichting Jazz Impuls en die heeft hem uit gebracht." Het is, beaamt ze, opmerkelijk dat jazz zich als muziek van de zwarte onderkant van de Ameri kaanse samenleving heeft ont wikkeld tot een zaak voor de Ne derlandse conservatoria. „Zangeressen als Billie Holiday, Sarah Vaughan en Ella Fitzge rald hebben natuurlijk geleerd van het luisteren naar hun voor gangers. Zij leerden het vak voornamelijk in de praktijk, net als de eerste generatie Neder landse jazzmusici zoals Rita Reys en Ruud Jacobs. Toch zal iedereen in de jazz, ongeacht op leiding of achtergrond, zijn in spiratie blijven zoeken in de gro te voorbeelden, zoals Ella Fitzge rald en Charlie Parker. Maar de misère waarin zij vaak leefden en waar hun stijl mede uit voort komt, lijkt me toch niet echt een eerste voorwaarde om echt jazz te kunnen zingen of spelen. Ie dereen kan het. Want het gaat vooral om de vrijheid om te im proviseren, om al spelende te zoeken naar mooie muzikale vondsten. Maar dat vraagt wel om het nemen van risico's, je moet ook als je optreedt niet bang zijn om fouten te maken." Hans Visser 1 nummer dat hij schreef kent zijn ei- $nverhaal. En daarom is het verza- &um Toen Nu ook voor Frank Boei- iets waardevols. Dat het is uitge- "ivanwege zijn vijfentwintigjarig be legt hem alleen niet zoveel. wtwoord op de vraag hoe het met hem 'herschijnt een glimlach op zijn ge- '•föj is druk aan het schrijven voor de «tournee waarmee hij vanaf januari Nederland en België trekt. En schrij dt hem gelukkig, al heel lang. ■■•de platenmaatschappij BMG bracht S> ter gelegenheid van zijn 25-jarig ^bestaan het verzamelalbum Toen fwt,met daarop vijftig liedjes van de ■Mels47-jarige Frank Boeijen. „Gek, '.vindt hij het initiatief van BMG. hsnet alsof ik seks heb met m'n ex." ;5adhij geen omkijken naar het ver- ;®van het verzamelalbum, waarbij f®mooi boekje met de liedteksten is tdht. Hij is zeker tevreden over het ^t. Verrast ook. „Het album is sa- Iwteld met behulp van de leden van WubECI, dat is interessant", stelt «staan nu nummers op waar ik zelf op zou zijn gekomen. 'Kleine blonde bijvoorbeeld en 'Robert Zimmer- Kamer voor twee (februari '57)' - over mijn ouders, over wanneer ik "tl zou zijn. Dat zijn liedjes die ik nog Frank Boeijen, 25 jaar in het vak. Dat Toen nu is verschenen ter gelegen heid van zijn 25-jarige artiestenbestaan zegt hem overigens niet veel. Wat hem be treft begon zijn carrière als tekstschrijver foto Hans-Peter van Velthoven GPD eerder. Om precies te zijn in de eerste klas van de middelbare school, in 1970, toen schreef hij zijn eerste tekst. „Ik weet nog heel goed waar het over ging. Over Vietnam. Ik liet het mijn vader lezen en horen en die zei: 'Waarom schrijf je geen liedje over een mooi meisje in plaats van over zoiets akeligs als over de oorlog in Viet nam?' Maar ja, dat zat nu eenmaal in me en het is ook altijd zo gebleven. Enerzijds schrijf ik graag over de liefde en alles wat daar bij komt kijken, maar anderzijds wil ik het wel graag plaatsen in het decor van de wereld waarin wij leven." Voor Frank Boeijen staat Toen Nu vol herinneringen. „En trauma's." Ongeveer de helft van het aantal nummers op Toen Nu bracht hij uit samen met zijn toenmali ge Frank Boeijen Groep, waarmee hij in 1980 begon en waarvan hij elf jaar later scheidde om solo verder te gaan. Hij vermoedt dat hij in de loop der jaren zo'n driehonderd nummers heeft uitge bracht, verdeeld over vijfentwintig albums. Zijn mooiste? „Mijn moeder had tien kinde ren en die zei: 'Ik ben trots op al mijn kinde ren'." Toch wil hij een keus maken uit zijn reper toire: 'Zeg me dat het niet zo is' uit 1989. „Dat nummer heeft iets onvergankelijks. Ik heb het geschreven naar aanleiding van de aangekondigde dood van mijn toenmalige schoonmoeder. Ze had borstkanker. Mijn zus was specialist in die materie en zij zei dat het afgelopen zou zijn. Mijn schoonfa milie en mijn toenmalige vrouw hadden ech ter niet het idee dat het zo ernstig was. Ik heb maandenlang rondgelopen met het idee van: dit gaat niet goed, terwijl die mensen dachten dat het wel goed zou komen. Ze is maar 49 jaar geworden." Herinneringen kleven er ook aan zijn com merciële doorbraak 'Zwart Wit' uit 1984. Dat nummer schreef hij naar aanleiding van de moord op de 15-jarige Antilliaan Kerwin Duinmeijer die in 1983 in Amster dam werd vermoord door een skinhead. „Dat verontrustte mij. Openlijke vorm van racisme was iets nieuws in Nederland." Boeijen zucht. „Wat dat nummer allemaal niet teweeg heeft gebracht. Ik ben bedreigd van alle kanten. De moordenaar schreef brieven aan zijn kompanen. Daarin stond: 'Snijd die Boeijen ook maar de strot af'. We hebben toen opgetreden onder politiebege leiding." „Ik heb het over de dingen zoals ik ze er vaar. Wat mij raakt. Zo gaat 'Kronenbur gerpark' over prostitutie en dan de meest vervelende kant ervan, de verslaafde vrouw. Ik zag vlakbij het park een meisje met wie ik op school had gezeten langs de kant van de weg staan. En niet een keer, maar elke avond. Tragisch." Na 11 september, de moord op Fortuyn en de dood van Van Gogh is er voor Boeijen ook genoeg stof om over te schrijven. „Van nacht ben ik beziggeweest met 'Het lied van de doofheid'. Mijn gedachte is dat je te genwoordig zoveel informatie krijgt dat je het allemaal niet meer kunt opnemen, dat je doof wordt, letterlijk." Zijn hoofd maakt op het moment overuren, zegt hij. „Ik heb veel gedachten." Hij haalt een zwart boekje uit zijn tas. „Kijk", zegt hij en wijst op een van de pagi na's: 'Aan de bezitters van een ziel'. Die tekst wilde hij voorlezen tijdens het ver broederingsconcert Stay Close! in Amster dam, een initiatief van een aantal artiesten dat vooral jongeren uit alle gemeenschap pen in Nederland wilde oproepen om 'bij elkaar te blijven' na de moord op Theo van Gogh. „Maar ik mocht het niet voorlezen, want het was niet de bedoeling dat er gesproken zou worden. De tekst eindigt met: 'dit is niet mijn land, dit land is van niemand, dit land is niemandsland. Dit land behoort toe aan de gedachten en het verlangen, het heimwee en het verdriet, aan het verleden van de toekomst, aan de cadans van de mu ziek, aan de bezitters van een ziel.' Ik denk dat ik het nog wel kan gebruiken." Sandra Put

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 19