zc De zwarte kanten van Mao's revolutie ieuwe Kerk toont de schatten van Marokko Fotografen in dienst van de Grote Roerganger gen: 0113-315680 MC.nl redactie@pzc.nl üS31,4460 AA Goes ««•exploitatie: E„Midden-Zeeland: 0113-315520; ^Vlaanderen. 0114-372770; 0204562500. ,nsdag 22 december 2004 1 6W.F. Hermans schrijft Van Oorschot 1 V Andrea Bocelli verovert de wereld 20 Gezellige folk in Razzmatazz iedereen tegen elkaar opgezet. Het kon niet uitblijven dat ook Li Zhensheng werd beschuldigd van bourgeois tendenzen. „Het begon al met de zelfmoord van de moeder van mijn eerste vrien din. Het werd haar allemaal te veel. Alle verwanten werden be stempeld als 'twijfelaars' aan de revolutie. De relatie ging uit om mij weer 'clean' te krijgen. Maar ook de vader van mijn echtgeno te sloeg de hand aan zichzelf. Ik ben nooit meer voor 100 procent vertrouwd." In 1968 werd de fotograaf naar een heropvoedingskamp ge stuurd. Bij een huiszoeking ble ven de clandestiene opnames van de schaduwzijde van de re volutie onopgemerkt. Li Zhensheng had ze verstopt on der het parket, inclusief nauw keurige aantekeningen van da tum, plaats en gefotografeerde mensen. Zijn fotografische erfe nis won alleen maar aan waarde toen de nieuwe machthebbers na de dood van Mao in 1976 alle sporen van de Culturele Revolu tie begonnen uit te wissen. Op de tentoonstelling zijn ook foto's te zien van het heropvoe dingskamp, een fenomeen waar naar schatting vijf miljoen Chi nezen mee werden geconfron teerd. Onder barre omstandighe den moest Li Zhensheng met zijn lotgenoten een eigen onder komen bouwen. Li Zhensheng wist er twee camera's binnen te smokkelen. Ook in de rol van ge vangene gaf hij de slachtoffers van het totalitaire systeem een gezicht. In de serie uit het opvoedings kamp springen twee beelden er door de afwijkende thematiek tussenuit: Voor het eerst ontbre ken mensen. De ene toont een sprietje door de sneeuw, de an dere is een tegenlicht-opname van een boom. De natuurfoto's hebben voor Li Zhensheng een grote waarde. „Ze symboliseren de hoop die ik altijd heb gehou den. In China zeggen we: 'Ik ben een stuk hout van de natuur. Ooit zal ik gebruikt worden'." Gerehabiliteerd De hoop werd ingelost. Hij werd gerehabiliteerd en zijn aanwe zigheid in Rotterdam is het le vende bewijs van de voortschrij dende liberalisatie in China. Hij toont zijn paspoort vol stem pels. „Ik ben vrij te reizen waar ik wil. Mij wordt geen strobreed in de weg gelegd. De nieuwe lei ders van China zijn generatiege noten. Zij hebben geleerd van de fouten in het verleden. Ze zijn in heel China populair." De vrijheid kent echter zijn grenzen. Amnesty International rapporteert nog immer over schending van de mensenrech ten is China. En de mislukte Cul turele Revolutie is nog steeds een taboe-ondeweip. Vooralnog is het ondenkbaar dat het foto grafisch archief van Li Zhensheng in China worden ge toond. De fotograaf telt echter zijn zegeningen: „Democratie kost tijd. Ik heb begrip voor on ze leiders die stapje voor stapje de weg van de verandering be wandelen. Een alternatief is er niet. In een enorm land als Chi na is het eigenlijk ondenkbaar dat iemand de rol van de com munistische partij overneemt." Carel van der Velden 'Li Zhensheng: Red Color News Sol dier' is tot en met 16 januari 2005 te zien in Nederlands Fotomuseum, Wit te de Withstraat 63. Het gelijknamige boek, uitgegeven door Phaidon, is te koop voor 39,95 euro. Op de expositie is ook werk te zien van Hou Óo en Xu Siaobing, de hoffotografen van Mao. e Culturele Revolutie (1966-1976) van Mao Zedong behoort tot de grootste tragedies van de 20e eeuw. Vele miljoenen Chinezen wer- den naar werkkampen gestuurd of gedood tijdens de politieke cam- diewas gericht op het uitschakelen van niet-loyale burgers, klassenvij- 'buitenlandse agenten'. Het waren slachtoffers zonder gezicht tot- clandestien gemaakte opnames van de Chinese fotograaf Li isheng (1940) opdoken. Zijn aangrijpende werk is te zien in het Neder- Fotomuseum in Rotterdam. Daar worden ook foto's getoond van Mao's üografen' Hou Bo en Xu Xiaobing Een vaderlijke leider, vrolij ke kinderen, toegewijde boeren en dappere soldaten. In de jaren zestig en zeventig zijn het vrijwel zonder uitzondering blije taferelen die China de we reld toont. In het land van de Grote Roerganger Mao Zedong lijkt leed een onbekend feno meen. Met dank aan duizenden Rode Nieuws Soldaten, fotogra fen die vakbekwaam vorm ge ven aan het beeld dat China wil uitstralen. Eén van hen is Li Zhensheng. Hij is voorzover bekend de eni ge die met gevaar voor eigen le ven de gruwelijke schaduwzijde van de culturele revolutie vast legt. „Ik had geen concreet plan, slechts het vage benul er ooit iets mee te doen. Ik dacht wel: dit heeft waarde. Het kan inte ressant zijn op deze wijze te ge tuigen van deze episode uit de geschiedenis van mijn land. Ik had nooit kunnen bevroeden dat deze foto's in de hele wereld worden getoond." Zhensheng neemt uitgebreid de tijd voor een rondleiding-langs de expositie die opvalt door de contrasten. Zijn in opdracht van de communistische krant Hei- longjiang Daily gemaakte propa- ganda-foto's hangen naast beel den waarop -revolutionaire afval ligen worden vernederd of ge marteld. Zoals Li Xia, een uit de gratie gevallen communistische leider die op 29 augustus 1966 met bebloed gelaat en bord op de buik door de fotograaf wordt vastgelegd tijdens een rond tocht door het volgepakte sta dion van de Rode Garde in de provinciestad Harbin. Complimenten voor zijn uit «mers be- lïich voor duik in de snnnering de tweede *dag van storische flMaoin sngtzeop juli. 1968. foto MSheng/ Images ruim 130 foto's bestaande, in dringende fotografische getuige nis wimpelt Zhensheng verlegen weg. „Ik ben hier niet om te la ten zien hoe geweldig ik ben. Ik heb het geluk dat ik deze perio de heb overleefd en mijn ver haal kan vertellen. Het is een waarschuwing voor door men senhanden gemaakte rampen. Die zijn te voorzien, te voorko men. Met mijn getuigenis pro beer ik daar een steentje aan bij te dragen." Armoede Li Zhensheng was aanvankelijk een groot voorstander van het bewind van Mao, net als 'ieder een' in China. De prestaties van de in 1949 aan de macht geko men communisten maakten aan vankelijk ook in de rest van de wereld indruk, met name op linkse intellectuelen. Mao be streed met succes de armoede en slaagde er in de hongersnoden uit te bannen, een prestatie van formaat in een land dat ook tij dens zijn regime reeds bijna een miljard inwoners telde. „Wij leerden dat China als enige land het socialistische ideaal had bereikt", zegt de fotograaf. het moment dat de staf van de «uwe Kerk in Amsterdam een jaar geleden met de organisatie van een wokko-expositie begon, bleek de fcemsvan de Marokkaanse cultuurmi- Achaari. Zonder zijn sturende hand ^'onwaarschijnlijk zijn geweest dat W musea toestemming hadden gege- ,00r zó veel bijzondere bruiklenen. 13 Marokko wordt veel waarde ge- an behoud van cultureel erfgoed, ~usea verkeren er door de so- ^■Wirnische achterstand nog wel in Wt van de trekschuit. Dat alleen deelname aan zo'n groot project 'Eenvoudiger op. Raakte kennis met de Nieuwe Wens de grote tentoonstelling over 10 "1 2002. Enthousiast geraakt door Mrs'el van directeur Ernst Veen om ®ooie locatie ook een expositie aan 7°le vvijden, bracht hij de bal aan '-®.Het resultaat mag er zijn: de ex- Carthago werd in 146 voor Chr. door Rome met de grond gelijkgemaakt, waarna het ko ninkrijk Mauritanië in het noordelijk deel van Marokko onder de invloedssfeer van Rome kwam te vallen. Werelderfgoedlijst De koninklijke familie werd in 46 voor Chr. naar Rome overgebracht, maar keizer Au gustus streek in 25 voor Chr. de hand over zijn hart en gaf het land terug aan de jonge koning Juba II. Een van de bijzonderste ob jecten op de tentoonstelling is het 32 centi meter hoge bronzen borstbeeld van Juba II dat is gevonden bij opgravingen in de ooit machtige Romeinse stad Volubilis. Strate gisch gelegen aan de rand van een weidse vruchtbare vlakte, is de opgraving in 1977 op de Werelderfgoedlijst van de Unesco ge plaatst. Naast het borstbeeld van Juba ge tuigen op de expositie ook bronzen beelden van de kop van een muildier, een paard, een met krans gekroonde jongeling en een mozaïek van zeedieren van dezé fase in de Marokkaanse geschiedenis. Na de val van het Romeinse Rijk in 429 kreeg het land te maken met invallen van de Germaanse Van dalen en kwam een aantal kustplaatsen on der Byzantijnse bezetting. De komst van de islam vanaf 647 betekende een enorme om wenteling, maar de expositie draagt de boodschap uit dat er in Marokko altijd plaats is gebleven voor andere religies. De eerste joden arriveerden al ver voor de christelijke jaartelling in het spoor van de Feniciërs vanuit Palestina. Ze onderscheid den zich in vrijwel niets van hun islamiti sche landgenoten. In de vijftiende en zes tiende eeuw kwamen daar grote groepen uit Spanje verdreven joden bij die ook van zelf integreerden in de Marokkaanse samen leving. Opvallend zijn bovendien de vele donkere gezichten van Marokkanen die af komstig zijn uit de Sahara, van waaruit ze eerst als slaven en later als huurlingen en arbeiders het land binnen kwamen. Een groot deel van de tentoonstelling is gewijd aan de traditionele kunst van na de komst van de islam. Aardewerk, houtsnijwerk, ju welen, tapijten en kostuums nemen de be zoeker mee naar een sprookjesachtige we reld waarin eindeloos wordt gevarieerd op kleurrijke geometrische en florale motie ven omdat cle islam de weergave van men sen in de kunst nu eenmaal verbiedt. Een minbar (preekstoel) uit 1350 is een van de hoogtepunten van houtsnijwerk op deze ex positie, maar ook het bruikleen van een aantal zeldzame astrolaben waarmee de Arabieren van de elfde tot en met vijftien de eeuw als eersten de hemel bestudeerden, mag bijzonder worden genoemd. Frangoise Ledeboer De Marokko-expositie in de Nieuwe Kerk duurt tot en met 17 april 2005 De openings tijden zijn dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur en op donderdag tot 22.00 uur. Op 25 de cember en 1 januari gesloten. tie begon. Als universitair ge vormd fotograaf kregen de twij fels spoedig vat op hem. De mar telingen en de publieke vernede ringen stuitten hem tegen de borst. „Deze man werd ervan be schuldigd rijk te zijn", wijst hij naar een gemartelde man op een foto uit 1964. „Maar dat hele verhaal klopte niet. De autoritei ten zochten slechts een zonde bok om het volk angst aan te ja gen." positie in de Nieuwe Kerk omvat ruim drie honderd objecten uit duizenden jaren ge schiedenis. Omgeven door Middellandse Zee, de Atlan tische Oceaan en de Sahara was Marokko al sinds de vroegste tijden aantrekkelijk ge noeg om te bewonen. Vincent Boele, kunsthistoricus/archeoloog en hoofd ten toonstellingen van de Nieuwe Kerk, wijst op gevonden resten van mensen die daar al één tot 1,5 miljoen jaar geleden leefden. Omstreeks 3200 voor Christus gedateerde armbanden, bekers en vazen zijn op deze expositie de vroegste getuigen van het dage lijks leven in deze streken. Vanaf de tiende eeuw voor Chr. verschenen de schepen van de Feniciërs en later de Puniërs aan de kusten van wat later Marok ko zou gaan heten. In de Nieuwe Kerk wor den onder meer Fenicische oorhangers (zesde/vijfde eeuw voor Chr.) en een Puni sche grafsteen uit de derde eeuw voor Chr. getoond. De belangrijkste Punische kolonie Tijdens een massabijeenkomst in het Provincial People's Stadium in Harbin wordt op 29 augustus 1966 Li Xia, de vrouw van de gouverneur Li Fanwu, bespot. Haar gezicht en kleren zijn besmeurd met inkt en haar wandaden staan opgeschreven op een groot bord, opgehangen aan haar nek. foto Li Zhensheng/ Press Images „In de rest van de wereld woon den ongelukkige mensen. Ons werd verteld dat het onze histo rische taak was hen van de kete nen van het kapitalisme te be vrijden. Mao leerde dat er om de zeven jaar een nieuwe revolutie zou komen. Zo'n campagne was nodig om het kapitalisme buiten de deur te houden." Als fotograaf stond Li Zhensheng er met zijn neus bo venop toen de Culturele Revolu- „In tempels werden beelden ver nietigd. En de leer van Confu cius en het boeddhisme werden zwartgemaakt. Ik begon mij af te vragen: is dit wat wij willen? Worden wij hier gelukkiger van? Later ontwikkelde ik een grote afkeer van het systeem. Wat is een culturele revolutie als de cultuur wordt vernie tigd?" In het paranoïde gevecht tegen kapitalistische tendenzen werd Een van de bijzonderste objecten is het borst beeld van Juba II, gevonden bij opgravingen in de ooit machtige Romeinse stad Volubilis. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 15