Bastaard past in traditie Oranje
PZC
Discussie over marinebouw
is gelukkig niet afgesloten
PZC
I
Indonesië wil van
slechte reputatie af
I
Zaak Turkije vergt
veel van Balkenende
Stamvader Willem van Oranje had al buitenechtelijke zoon
-
WÊ
15 december 1954
te gast
woensdag 15 december 2004
Postuum heeft prins Bernhardt
toegegeven dat hij twee buiten
echtelijke dochters heeft. Onge
woon is het bestaati van bas
taards niet voor iemand van de
koninklijke familie. De Oranjes
hebben een lange traditie als het
gaat om bastaards en buitenech
telijke relaties.
door Rudi Buis
en Mayke Calis
Prins Bernhard heeft zijn
schoonvader prins Hendrik
niet gekend, maar hij heeft ten
minste twee overeenkomsten
met hem. Ook Bernhard voelde
zich niet thuis in de glazen kooi
van de Oranjes. En ook hij zette
geregeld de bloemetjes buiten.
Er zijn in elk geval twee buiten
echtelijke dochters, zo heeft
Bernhard aan De Volkskrant
toegegeven.
Het bestaan van de 37-jarige
Frangaise Alexia Lejeune is al
lange tijd een publiek geheim.
Vrienden van de prins hebben
daar zelfs op televisie regelma
tig over gesproken, zonder door
Bernhard in de ban te worden
gedaan. Het bestaan van de on
geveer vijftigjarige Amerikaan
se dochter Alicia werd regelma
tig gemeld, zonder dat er de-
1 tails bekend waren.
Jan Kikkert - door Bernhard af
geserveerd als 'nephistoricus'-
zegt haar wel te kennen. „Ze
heeft regelmatig netjes een che
que ontvangen, in haar thuis-
staat Californië", zegt de au
teur van diverse omstreden boe
ken over het koningshuis.
Kikkert houdt vol dat er behal
ve Alexia en Alicia nog twee
buitenechtelijke kinderen van
de prins zijn; twee zoons die hij
in de oorlogsjaren zou hebben
verwekt bij Lady Ann Orr Le
wis. Eén van hen zou inmiddels
zijn overleden, de ander woont
in Kenia.
Bron
Kikkert zegt over een goede
bron te beschikken: een lid van
de Britse veiligheidsdienst die
prins Bernhard in de oorlog in
de gaten moest houden. Harde
bewijzen levert Kikkert niet. In
de eerder dit jaar openbaar ge
worden dagboeken van oud-pre
mier Jan de Quay wordt mel
ding gemaakt van het vrijmoedi
ge gedrag van Bernhard, wiens
echtgenote Juliana met de kin
deren in Canada verbleef.
„Ik maak me grote zorgen om
Prins Bernhard. Ik vind het el
lendig. De gevolgen zijn in ons
volk nog niet te overzien. Je
land mag je niet verraden, je
vrouw klaarblijkelijk wel. Wie
zal hem eens de les leren?",
schreef De Quay al in 1941.
Maar over kinderen geen
woord. Bernhard zelf heeft dit
jaar zeer nadrukkelijk het be
staan van de jongens ontkend,
in tegenstelling dus tot het be
staan van zijn twee dochters.
Gebruikelijk
Tot de negentiende eeuw waren
bastaarden eerder regel dan uit
zondering in vorstelijke fami
lies. Dat had alles te maken met
de wijze waarop hun huwelij
ken tot stand kwamen. Die wa
ren bijna altijd gearrangeerd,
ter versterking van de dynastie,
het behoud van de erflanden of
het verkrijgen van nieuwe gebie
den. Liefde kwam er niet aan te
pas. Vandaar dat buitenechtelij
ke relaties algemeen gebruike
lijk en geaccepteerd waren,
mits er enige discretie werd be-
tlacht. En vrouwen hadden na
tuurlijk minder speelruimte
dan mannen, alleen al om biolo
gische redenen.
Bastaarden werden meestal ook
niet weggemoffeld. Willem van
Oranje, stamvader van de Oran
jes, had al een buitenechtelijke
zoon, Justinus, die het in 1601
brengt tot gouverneur van het
prinselijke Breda. Zijn half
broer Maurits trouwde nooit
maar had wel acht kinderen; de
laatste afstammeling is in 1861
gestorven. Van het bastaard
kind van Frederik Hendrik, Fre-
derik, leven nu nog steeds nako
melingen in Engeland.
Bernhard past dus goed in die
traditie. Ook Willem III
(1817-1890), de vader van ko
ningin Wilhelmina (1880-1962),
kon vrouwelijk schoon niet
weerstaan. Hij zou zich in Am
sterdamse bordelen ophouden
en is in Zwitserland, zelfs be
boet wegens potloodventen.
Willem III had vele minnares
sen en bastaardkinderen, on
danks zijn latere geslachtsziek
te.
Plet koninklijk huis had vaak
moeite om de affaires aan het
zicht te onttrekken. Volgens
Hanno de Iongh, die een boek
schreef over de bastaarden van
de Oranjes, was het arrangeren
van huwelijken van aanstaande
moeders een beproefde metho
de. Het liefst met een man die
in het buitenland woonde.
Soms werden er uit bevolkings-
en kerkregisters pagina's ge
scheurd en werden namen en ge
boortedata vervalst.
Wilhelmina trof als echtgenoot
een soortgelijke schuinsmar
cheerder als haar vader. Het hu
welijk van koningin en prins -
de ouders van koningin Juliana
- kende in latere jaren weinig
geluk. Plendrik zocht daarom
zijn vertier maar buiten de
deur. Eén van zijn vriendinnen
was Mien Wenneker. Bij haar
kreeg hij vermoedelijk meerde
re kinderen.
Een van hen was Albrecht Wil
lem 'Pim' Lier (1918), die later
een bekendheid werd. In 1979
liet hij De Telegraaf weten dat
hij de halfbroer van Juliana
was. Na een korte carrière als
lijsttrekker van de Centrumpar
tij, werd hij in 1986 uit de partij
gegooid, waarna hij gefrus
treerd raakte. Hij doodde daar
na zijn vrouw en draaide de bak
Deugniet
De kosten voor Hendriks wilde
leven buiten de deur, waren
hoog, meent Wilhelmina's bio
graaf Cees Fasseur. Volgens
hem betaalde de koningin ruim
anderhalf miljoen gulden zwijg
geld en lijfrentes voor zijn avon
tuurtjes, plus nog eens de
'maandgelden' voor de bas
taards. Bernhard heeft gezegd
dat zijn twee buitenechtelijke
dochters meedelen in de erfenis.
Financieel hoeven Alexia en Ali
cia zich dus geen zorgen te ma
ken.
Maar is met Bernhard ook de
laatste 'deugniet', zoals hij zich
zelf omschrijft, van de koninklij
ke familie heengegaan? Ook één
kleinkind van de prins heeft
een buitenechtelijk kind. Prins
Carlos, oudste zoon van Irene,
kreeg in 1997 een zoontje (ook
Carlos genaamd) bij Brigitte
Klynstra uit Hummelo. De
prins heeft toegegeven dat het
zijn kind is, maar hij heeft het
niet erkend. GPD
door Step Vaessen
Het imago van Indonesië
in de wereld is dat van
een gevaarlijk land vol terro
risten. Een beeld dat mensen
via de media voorgeschoteld
krijgen. Dat constateert de In
donesische regering die er nu
schoon genoeg van heeft. Er
valt volgens Jakarta meer te
melden dan alleen bomaan
slagen en religieus geweld, ze
ker nu het land een 'succes
volle democratische over
gang' heeft doorgemaakt
Om het belabberde imago op
te poetsen heeft de regering
een website gelanceerd waar
op een 'objectief' beeld wordt
gepresenteerd van de ontwik
kelingen in Indonesië. Vol
gens oud-minister van Bui
tenlandse Zaken, Alatas, is
het nieuwe aan cle website
dat er geen propaganda op
staat.
Geloofwaardig
„Vroeger zouden we alleen
positieve verhalen over ons
land hierop zetten. Nu staan
er ook artikelen op uit buiten
landse kranten. We hopen
dat we hiermee geloofwaardi
ger overkomen", aldus Ala
tas, die onder Soeharto vele
jaren het autoritaire regime
moest verdedigen.
Op de website staan driehon
derd artikelen uit internatio
nale en Indonesische kran
ten, tachtig boekbesprekin
gen en links naai' andere web
sites over Indonesië.
Van de nieuwe openheid is
onder president Susilo Bam-
bang Yudhoyono echter nog
niet veel te merken. Buiten
landse journalisten krijgen
geen toestemming om ter
plekke verslag te doen van
het conflict in Atjeh, en mo
gen ook niet naar Papoea af
reizen waar de mensenrech
tensituatie slecht is.
In een toespraak tot -zijn am
bassadeurs merkte Yudhoyo
no onlangs op dat door de be
richtgeving in het buitenland
er een vertekend beeld ont-
staat over Indonesië. „Ditvg
tekende beeld moeten wens;
laten bestaan, want 1
ons nadeel", zei hij.
Om er aan toe te vo w
er gezien de openheid inj|
land 'niets meer te vei
valt'.
Na twee maanden regerenii
echter nog niet duidelijk h
open president Yudhoy®
precies wil zijn.
Promotietour
Een ander onderdeel van hg
pr-offensief van de r
was een promotietour 1
prominente Indonesiërs na_
Europa, de Verenigde Staig
en Australië.
Oud-ministers, journaliste!
en commentatoren kwame
er toen achter dat het beëc
van Indonesië in de weröi
niet deugt.
„Deze regering is serieus u
het aanpakken van comiptj;
en het promoten van demo
cratie", zei de minister vat
Communicatie, SofjanDjali
tijdens de lancering van
website.
„We hopen dat de misverstan
den over Indonesië nu kin
nen worden weggenomen, a
dat het vertrouwen van bui.
tenlandse beleidsmakers a
investeerders in Indonesia
weer terugkomt."
De Indonesische regeri^
heeft haar pr nooit eerder se
rieus genomen. Tot op de di
van vandaag beschikt slechts
een enkel ministerie ovet
woordvoerders die het beleid
uitleggen.
Mondjesmaat
Volgens Djalil komt dat os-
dat onder de voormalige dic
tator Soeharto er maar éénif-
mand was die iets mocht zeg
gen, en dat was de presides
zelf.
Het democratische procs
van de afgelopen zes jan
heeft dit denken nog mag
mondjesmaat veranderd.
Nog steeds durven de mees
beleidsmakers in Indonesi
niet te communiceren met
buitenwereld. GPD
De regeringsleiders van de Eu
ropese Unie nemen deze week
een besluit dat bepalend is
voor de toekomst van de
Unie: mag Turkije beginnen
met de onderhandelingen
over het lidmaatschapEen
'nee' is uitgesloten, maar de
tegenstanders van Turkse toe
treding proberen voor de ko
mende tien jaar zoveel moge
lijk nooduitgangen open te
houden.
door Hetty van Rooij
Iedereen die de baas is over
een paar miljoen mensen
heeft op dit moment wel iets
over Turkije te zeggen, laat
een vermoeide diplomaat in
Brussel zich ontvallen.
Het is spitsuur in de Europe
se Unie. De vragen rond de
toetreding van Turkije zijn
niet langer te ontlopen en de
druk wordt aan twee kanten
opgevoerd. Alle EU-rege-
ringsleiders proberen hun
stempel op het besluit te
drukken, en de Turkse pre
mier Erdogan grijpt iedere
microfoon die hij kan vinden
om de wereld te verzekeren
dat zijn land er helemaal
klaar voor is.
Voor premier Balkenende
wordt de komende top, die
morgenavond en vrijdag in
Brussel wordt gehouden, de
lakmoesproef van het Neder
landse voorzitterschap. Als
het Balkenende lukt om met
voorzichtig manoeuvreren de
EU-chefs op één lijn te krij
gen en tegelijk de Turken
niet teveel te bruuskeren, is
het voorzitterschap in één
klap geslaagd.
Een totale mislukking kun
nen de regeringsleiders zich
niet permitteren. De negatie
ve gevolgen van een afwij
zing, of van gebrek aan over
eenstemming, zijn veel te
groot. Dankzij succesvol voor
werk van diplomaten en de
ministers van Buitenlandse
Zaken staan voor de rege
ringsleiders alleen de 'zware'
politieke vragen nog open:
mag Turkije beginnen met on
derhandelingen en wanneer?
Hoe moeten die onderhande
lingen worden gevoerd? En
vooral: is het denkbaar dat
Turkije na tien of vijftien
jaar praten uiteindelijk géén
volwaardig E U-lid wordt?
Frankrijk, Oostenrijk en De
nemarken willen vastgelegd
zien dat de toetredingsge-
sprekken een 'open einde'
krijgen. Dan kunnen hun lei
ders thuis vertellen dat er
weliswaar met Turkije wordt
gepraat, maar dat er nog
niets is beslist.
Balkenende zoekt een voor ie
dereen aanvaardbai'e formu
le, waaruit blijkt dat er een
alternatief bestaat voor een
Turks lidmaatschap, in het
geval de onderhandelingen
mislukken. Maar de Turkse
premier Erdogan gaat voor
goud, en hij wil niets weten
van zoiets vaags als een 'ge-
priviligeerd partnerschap'.
Bovendien vindt Erdogan dat
de Europese Unie met twee
maten meet. „Geen enkel an
der kandidaat-land heeft
veertig jaar moeten wachten.
Wij voldoen aan alle Criteria,
wij hebben Europa heel veel
te bieden, en toch blijft de
EU aarzelen."
Het feit dat Roemenië en Bul
garije vrijdag van de rege
ringsleiders te horen krijgen
dat ze in principe in 2007
kunnen toetreden, toont aan
dat die klacht niet onterecht
is. Op de economische en poli
tieke situatie van Roemenië
valt nog van alles aan te mer
ken.
Maar met het openen van on
derhandelingen met Turkije
komen de grenzen van de EU
in zicht, uitgerekend op een
moment dat de EU-bevol-
king nog moet wennen aan
toetreding van landen als Po
len, Slowakije en Letland.
Beloften
De EU heeft aan Turkije be
loften gedaan, die ze onmoge
lijk kan breken. Als nooit te
voren echter, staat de besluit
vorming onder druk van de
publieke opinie. Van de Fran
sen is 67 procent en van de
Duitsers 54 procent tegen de
Turkse toetreding. Het zijn
cijfers die de Franse presi
dent Chirac en de Duitse kan
selier Schroder niet kunnen
negeren. En die van premier
Balkenende de komende da
gen het uiterste van zijn
stuurmanskunst zullen ver
gen. GPD
door Roland Kortenhorst
Vorige week dinsdag zijn in
de Tweede Kamer twee mo
ties rondom de marine en nieuw
bouw aangenomen. De ene riep
op tot nieuwbouw voor kustbe-
scherming en de andere om aan
te tonen dat dit geen extra geld
hoeft te kosten.
De moties betekenen niet dat
het pleit voor nieuwbouw defini
tief gewonnen is. Het is nu aan
de marinetechnici om met wer
kelijk vernieuwende oplossin
gen te komen, anders wordt het
nog niks.
De afgelopen weken behandel
de de Tweede Kamer de begro
ting van Defensie. Eén hoofdthe
ma was: wat gaan we doen met
de kustbescherming? Hoe be
schermen we in de toekomst de
kusten in de West (onder meer
de drugsbestrijding en smokkel
rondom de Antillen) en langs
NedeHand? Die vraag is belang
rijk, want de kustbescherming
is maar matig. In de West ge
beurt dit met een M-fregat. Een
schip met ver over de honderd
man dat is ontwikkeld voor on-
derzeebootbestrijding op de
oceanen. Zwaar overgekwalifi-
ceerd dus; het is als een pizza
bezorgen met een Ferrari.
Aan de Nederlandse kust is het
precies omgekeerd. Daar vindt
kustbescherming plaats door
meestal een mijnenjager. Een
schip dus dat ook totaal niet op
kustbescherming is ingericht.
Dat met haar navigatieradar ab
soluut blind is voor bijvoor
beeld een speedbootje dat met
dynamiet op weg is om naast
een geladen chemicaliëntanker
een stad met een grote knal in
een gifwolk te gaan leggen.
Minister Kamp wil de kustbe
scherming gaan doen met twee
daarvoor aangepaste M-fregat-
ten. De Tweede Kamer vindt dit
onverstandig. Allereerst blijven
we zo pizza's bezorgen met Fer
rari's. Maar daarnaast blijft het
behelpen: wat immers als een
schip in onderhoud is, of om
een andere reden niet aan het
werk kan?
Defensie gaf deze zwakte in
haar eigen studie ook wel toe.
Een citaat: 'Met deze vlootsa-
menstelling is defensie in staat
haar hoofdtaken en ambities uit
te voeren, zij het dat dit enkel
kan door keer op keer prioritei
ten te stellen en dus te accepte
ren dat verplichtingen tijdelijk
niet worden ingevuld...' (nota
bene: dit gaat hier specifiek
over de kustbescherming!)
Voor de steeds grotere nood
zaak van kustbescherming wil
de Kamer daarom overgaan op
vier gespecialiseerde kustsche-
pen en twee M-fregatten afsto
ten. In een fel debat met de mi
nister werd die wens vertaald
in twee moties die de minister
nu moet uitvoeren: de mo-
tie-Kortenhorst die opriep tot
planontwikkeling voor nieuw
bouw van die vier schepen. En
de motie-Van Baaien die opriep
om de Algemene Rekenkamer te
laten berekenen dat nieuw
bouw van goedkoop te varen
schepen (met bijvoorbeeld veel
kleinere bemanningen) hele
maal niet duurder is dan in de
vaart houden van twee dure
M-fregatten.
Kan de marine met deze Kamer
moties nu met een gerust hart
uitzien naar vier patrouillesche
pen? Nee, bepaald niet. Want in
de discussie had minister Kamp
op één aspect wel degelijk een
punt. Dat ging over het type
schip. In de discussies leek het
even of het ging over maar één
type: het zogeheten S-korvet.
Minister Kamp zag dat S-kor
vet als bijna een fregat.
Daar had hij een punt. Zo gaf
de studie aan dat het S-korvet
een snelheid van ruim twintig
knopen (ruim 35 km per uur, zo
als een snel koopvaardijschip)
kon lopen, maar voor slechts
weinig geld aangepast kon wor
den tot dertig knopen (zo'n 55
km per uur), een typische fregat-
ten-snelheid. Iedere scheepsbou
wer die dat leest weet dan: zo'n
schip is dus voor dertig knopen
ontworpen maar alleen de gas
turbines staan er nog niet in.
Dertig knopen is typisch een fre
gatten-snelheid en fregatten
hebben we niet nodig.
En als het dan toch werkelijk
om korvetten zou gaan, dan
heeft Kamp gelijk wanneer hij
stelt dat zowel de Navo als de
EU totaal geen behoefte aan
korvetten heeft.
In de Marinestudie leek het er
dus bijna op dat marine de kust
bescherming wilde laten uitvoë-
BLINDENRENTE - De Twee
de Kamer heeft het voornemen
besproken om blindenrente in
te voeren. Blinden zullen dan
een geregelde uitkering ontvan
gen, als zij zelf niet in hun on
derhoud kunnen voorzien. De
minister van Sociale Zaken
wil dit voornemen zo snel mo
gelijk doorvoeren.
BRUG GELICHT - De reser
ve-brug van de Provinciale
Boot aan de buitenhaven van
Vlissingen is gelicht. Rond
13.00 uur begonnen de werk
zaamheden en om 16.00 uur
stond de brug op het droge. De
brug, die 145 ton weegt, moet
gerepareerd worden na
stormschade van vorige weéf
Toen ontstond een lek in help
serve-ponton, waardoor da
zonk. De brug. die vastzit S3
het ponton, liep hierdoorsè
de op. De reparatiewerkzaar
heden aan het ponton en d
brug zullen ongeveer
maanden duren.
KOFFIESMOKKEL
hoofdinspecteur van d
te Kerkrade is aangehouda
nadat hij door de douane «ei
betrapt op de smokkel van id
fie en andere levensmiddels
Hij werd al langere tijd ra
dacht van oneerlijke export
De marinebouw (zoals hier het in maart 2003 door de Koninklijke Schelde Groep opgeleverde luchtver
dedigingfregat de HM Tromp) is volgens CDA-Kamerlid Kortenhorst mede dankzij zijn motie nog niet
ten einde. foto Lex de Meester
ren met vier fregatten met de K
van korvet. De discussie over de
toekomstige vlootopbouw is ge
lukkig niet afgesloten. Want de
motie-Van Baaien zal ongetwij
feld laten zien dat afstoten van
twee M-fregatten behoorlijk
ruimte biedt voor investerin
gen. En de motie-Kortenhorst
betreft vier nieuwbouwen, om
dat niemand in twijfel trekt dat
kustbescherming aan twéé kus
ten met vier eenheden veel be
ter kan dan met twee. Die motie
geeft bovendien aan dat die vier
nieuwbouwen helemaal geen
S-korvetten hoeven te zijn.
De Kamer wist de discussie
voor vier nieuwe schepen voor
de kustbeschermingstaken van
de Marine open te houden.
Maar dan moeten de Mari
ne-ontwerpers in hun plannen
niet wéér komen met een paar
fregatten met een K. Waar het
om gaat, is een adequate kustbe
scherming. Daar moeten de
schepen voor ontwikkeld wor
den. Hoezeer dat ook zal afwij
ken van wat de marine gewend
was: namelijk vooral schepen
die op fregatten lijken.
Roland Kortenhorst is woordvoer
der Defensie voor de CD A-Tweede
Kamerfractie.
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax'(0113)315669
E-mail: redaclie@pzc.nl
Lezersredacteur: A. J. Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax. (0113)315669
E-mail: lezersredacteur@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax:(0118)493009
E-mail: redwalch@pze.nl
Goes: Stalionspark-28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel" (0114)372776
Fax:(0114)372771
E-mall: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (0111)454651
Fax:(0111)454657
E-mail" redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30 tot 17.00 uur
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag l/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen:
0800-0231231
autom. afschrijving acceptgiro
per maand- 19,95 n.v.t
per kwartaal: 58,00 60,25
per jaar: £222.50 226,50
Voor toezending per post geldt een
toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voorla
einde van de betaalperiode.
PZC, t.a.v. lezersservice.
Postbus 31, 4460 AA Goes
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag; 1,25
zaterdag; 1,75
Alle bedragen zijn Inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden uiige*
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NVenvorp
de Regelen voor het Advertentiewa®
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag:
tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0113)315555
Fax. (0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel: (0113)315540
Fax:(0113)315549
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel. (0113)315550
Fax. (0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel" (0114)372770
Fax:(0114)372771
Business to Business/Onroerend
Tel: (076)5312277
Fax: (076)5312274
Internet: www.pzc.nl/adverteren
(abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over v
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of d
de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dl
;e, Postbus 314460 AA Goes
rn.fcH
gcDrUiktVOf®*:
ar u relevante diensten^-
X ons zorgvuldig Sf^.
ichriflolijk melden tof'
Behoort tot WGGGNGR