Theater is rijk aan vitamines Onderschat de sneeuwstorm niet Klassiek drama met een apart koppel Slava Polunin ie bijlagen: 0113-315680 zc.nl jredactleapzc.nl '31,4460 AA Goes irientie-exp'oitat'e: f,„Midden-Zeeland: 0113-315520; Haanderen: 0114-372770: anaal: 020-4562500. lensdag 15 december 2004 22! Literair beeldrijm van Kousbroek 23 Naoorlogs Duitsland in krimi's 27: Miles Davis klinkt in Middelburg a een slopende repe titiedag zitten de ac teurs Peter Lusse en Cees Geel er ontspannen bij. Gebroederlijk naast el kaar, genietend van een si gaartje, met kwajongensach tige bravoure. Een beetje zo als de twee door hun vrou wen gedumpte vrienden die ze nu spelen in The odd cou ple, een klassieke komedie uit 1965 van de Amerikaanse toneelschrijver Neil Simon, die volgende week in G(oes en volgend jaar maart in Terneu- zen is te zien. Toch mokt Peter Lusse. Hij is niet helemaal tevreden. Maar dat is niet uitzonderlijk, verontschuldigt hij zich. Pas na de eerste try-outs, waarvan Goes er één is, weet hij of het met de voorstelling goed zit. Lusse is een drukke prater met een rusteloze natuur. Zeker ver geleken met Cees Geel, zijn uit Schagen afkomstige compagnon in The odd couple, die de kalmte en nuchterheid zelve is. Een West-Fries in Amsterdam, met wiens carrière - een woord dat hij zelf niet snel in de mond zal nemen - het voor de wind gaat. Vooral sinds de film 'Simon' van regisseur Eddy Terstall, waarin Geel de hoofdrol speelt en waarvoor hij dit najaar een Gouden Kalf voor de beste ac teur ontving. 'Simon' - tevens de Nederlandse inzending voor de Oscar - trok in betrekkelijk korte tijd al meer dan honderdduizend be zoekers naar de bioscoop. Om bij deze mijlpaal stil te staan, werd laatst tijdens de repetitie van The odd couple' ingebro ken'. Hoe heeft Geel dat filmsuc ces ervaren? „Ik had er destijds bij de opnamen al een goed ge voel over. Ik wist dat de film in deze periode werd uitgebracht. Vandaar dat ik het lekker vond om snel iets anders te gaan doen. Anders krijg je zo'n wezen loos gevoel. Het is niks gedaan als iedereen met die film weg loopt, als iedereen het geweldig vindt wat je gedaan hebt, ter wijl jij zelf thuis zit en niks te doen hebt. Dan is het prettig om lekker aan de slag te gaan." Het spelen in 'Simon', waarin 'zware' thema's als vriendschap, loyaliteit en liefde subtiel en lichtvoetig worden behandeld, vroeg ook offers: in zes weken moest hij vijftien kilo afvallen. Maar hij houdt toch van een goed glas bier op zijn tijd? Geel, onverstoorbaar: „Dat maakt voor mij dan geen moer uit." De filmopnamen waren overdag; 's avonds speelde hij in de musical '3 Musketiers'. Was dat niet uit puttend? „Mijn kracht nam zelfs toe", zegt hij. „Ik ging als een speer over het toneel. Ik had heel wat schermscènes en dat ging steeds soepeler. Ik wist pre cies wat ik moest doen." Het werkte bijna therapeutisch: „Voor mij betekende het spelen Cees Geel (links) en Peter Lusse in The odd couple. foto Govert de Roos/GPD in '3 Musketiers' een ontlading. Het hielp me zelfs, want 'Simon' is een heel emotionele film. An ders blijf je maar thuis zitten, ga je zitten nadenken en pieke ren. Nu had ik daar helemaal geen tijdvoor." „Acteren werkt absorberend", haakt Peter Lusse hierop in. „Zijn er sterfgevallen in de di recte omgeving te betreuren? Sorry, we hebben een voorstel ling. Klaar. Ik heb het zelf mee gemaakt. Als je een voorstelling speelt, is dat het enige wat dan telt. Je kop is leeg." Geel beaamt dit: „Als je griep hebt en je gaat op, heb je geen griep meer." Lusse: „Maar rijd je naar huis, ja, dan heb je een probleem." Superieur Geel en Lusse zijn twee volko men verschillende acteurs, die het niettemin uitstekend met el kaar kunnen vinden. In The odd couple ('Een apart koppel'), spe len ze vrienden die eveneens te genpolen zijn en tegelijk tot el kaar veroordeeld. Ze zijn door hun vrouwen als oud vuil aan de weg gezet. En proberen, door het toeval bijeengedreven, er het beste van te maken. Ze zit ten elkaar op de huid. Dat leidt tot conflicten die door Neil Si mon op vernuftige wijze op de spits worden gedreven. Lusse speelt Felix, een burgerlijke re gelneef. Geel speelt de humeuri ge Oscar, die er een lossere ma nier van leven op nahoudt. Lusse: „Felix' hang naar orde botst met Oscars drang naar vrij heid. Elke goede komedie drijft op de combinatie en tegenstel ling van karakters. Dat zie je hier ook. Zolang de mannen met elkaar zitten te kaarten is er niks aan de hand. Maar dat wordt anders als ze samen in één huis wonen." Neil Simon, in de Verenigde Staten 'King of co medy' genoemd, is wereldwijd een van de meest gespeelde to neelschrijvers. Wat is zijn kwali teit? Geel: „Hij weet karakters te creëren die hun eigenheid heb ben, hun eigen idioom. Je accep teert die mensen. Je gelooft het meteen. Er zit niets gekunstelds aan." Lusse, die het stuk ook vertaalde, vindt Simons dialo gen 'superieur'. „Het stuk ver loopt verrassend. Je wordt heel duidelijk een bepaalde kant op gestuurd en ineens draait het om." Lusse geniet vooral bekendheid dankzij tv-comedy's (waaronder 'Vrienden voor het leven'). „Ik werk nu drieëntwintig en een half jaar, Ik heb ongeveer alles gedaan wat je kan doen in ons vak, op opera, buikspreken en koorddansen na. Ik kom altijd in situaties terecht in ons vak waarin ik niet zoveel ervaring heb. Maar ik ben ontzettend er varen in het doen van dingen waarin ik niet zo ervaren ben. Ik voel me niet honderd procent komiek of cabaretier of wat dan ook. Deze rol ligt redelijk in het verlengde van wat ik gewend ben. Maar daar waar je bij tele visie dingen meer aangeeft, kun je het op het toneel helemaal uit spelen, je móet het zelfs uitspe len. Zonder dat het langdradig wordt. Wat dat betreft hebben we nu een script dat zich al veer tig jaar lang overal bewezen heeft. Het is een absoluut mees terwerk. Neil Simon is op dit ge bied de grootste van onze tijd." Ook Geel, sinds juni 1992 actief als acteur, is veelzijdig. „Ik krijg wel eens te horen: hoe kun je al die verschillende dingen toch combineren? Je kunt toch niet in zo'n film als 'Simon' spe len, in een stuk van Shakes peare staan en daarna een musi cal doen? Dat kan toch niet? Ja hoor, zeg ik dan, dat kan best. Het is een vak hè, dat vergeten de mensen wel eens. Ik heb niks te maken met hokjes. Dat is iets wat van buitenaf wordt opge legd." Sterrenkramp Lusse, tegen Geel: „Maar jij schiet ook niet in een soort ster renkramp. Jij bent niet iemand die, als hij in de publieke opinie als een ster wordt aangeduid, er ook krampachtig voor zorgt dat dit zo blijft." Geel: „Dat ik nu in de belangstelling sta, vind ik ontzettend leuk, echt, dat streelt me. Maar waar ik het meest blij mee ben is dat dit gebeurt om dat ik goed werk heb afgele verd." „Ik moet het als acteur leuk vinden wat ik doe. Het moet uitdagend en interessant zijn. Ik heb vier weken in 'Goeie tijden slechte tijden' gestaan. Ie dereen heeft altijd zo'n grote bek over soaps, van dat is niks. Ik dacht, ik ga die rol gewoon doen en ik ga het zó goed doen dat iedereen perplex zal staan! Dat heb ik gedaan. Ze willen me meestal als bad guy hebben. Bij GTST wilden ze me een recher cheur laten spelen. Ik had be dongen dat ik daarbij een eigen inbreng kreeg. Ik heb er dus een ont-zet-tend vervelende recher cheur van gemaakt. De meeste mensen komen op de set, met de instelling van: nou, wat gaan we doen? Ik niet, ik bereid me altijd terdege voor. Ik weet precies wat ik ga doen. Dan krijg je veel vrijheid. En het werkte. Ik heb me bij GTST kostelijk ver maakt." Nico de Boer Voorstelling: The odd couple (Een apart Icoppel) van Neil Simon, Verta ling Peter Lusse. RegieBruun Kuijt. Met Peter Lusse, Cees Geel, Annick Boer, Rian Gerritsen, Herman Bol len, Victor Bottenbley en Bas Hear kens. dinsdag 21 en woensdag 22 dec. in Theater De Mythe Goes (try-out); 23 maart Scheldetheater Terneuzen. %n het einde van de enerveren de Slava's Snowshow gaat de wn heel stilletjes uitpuffen op een de rugleuningen van de twaalfde t3!1 het Union Square Theatre in pork. Sommige bezoekers vin- hat de show is afgelopen en al buiten om een taxi aan te wen op Broadway, maar de clown P nog wat hangen in het leeglo- P theater. Hij geniet na van de bteneerdwarrelende sneeuw, de rugleuning staat Slava Po rn bemensen te woord. Ze bedan- 8 hem voor een onvergetelijke Wh. Soms in het Engels, vaker in moedertaal het Russisch en dat Wt zo raar met 1,5 miljoen Russen ew York. Ondertussen ziet hij lts hoe zijn pupillen het er vanaf ^nophet podium. On vermoei- olijven deze zes mimespelers anen gooien in het publiek, tot- 12e|rs de kinderen in de zaal zijn fpeeld. Langzaam baant het pu- zich dan een weg naar de uit- -j» dwars door de hopen witte pa kers die het theatertje aan ~Hare hebben omgetoverd Slava's Snowshow de wereld te zien is geweest. In het gangetje met een bank, een koffiezet apparaat en foto's van de circusfami lie Polunin aan de muur, blikt de we reldberoemde clown vooruit op zijn voorstellingen in de Theater Fabriek Amsterdam, vanaf 20 december. Sla- va neemt al zijn toebehoren mee naai de Nederlandse hoofdstad: sterren, planeten, water, de mist, zeepbellen, sneeuw en storm. Affiches beloven een 'meeslepende sneeuwstorm'. On derschat dit niet, Slava gebruikt niet zomaar een sneeuwkanon, maar een tje die wordt aangedreven door een heuse vliegtuigmotor. Bezoekers van de Snowshow zullen de volgende och tend nog confetti in hun zakken aan treffen, ja zelfs in hun onderbroek. „Als wij het Amsterdamse theater verlaten, garandeer ik dat er nog een paar jaar lang plukjes sneeuw naar beneden blijven vallen tijdens andere voorstellingen", voorspelt Slava Po lunin. Hij zal zich niet voorbereiden op zijn komst naar Nederland. „Dat is ner gens voor nodig. Ik zal er vreugde en plezier hebben. Als ik daar voor het eerst op het podium sta, zal ik heel goed luisteren naar het publiek om er achter te komen wat de mensen ver wachten. De productie wordt regel matig aangepast, waarbij Slava zich naar eigen zeggen laat inspireren door het leven. Het gezelschap rond Slava bestaat trouwens uit dertig ac teurs die elkaar afwisselen. De mees ten zijn studenten van zijn Academy of Fools en soms nodigt hij bevriende clowns uit. „Zo neem ik voor de pro ductie in Nederland de beste clown mee uit de Oekraïne en de beste van Tsjechië." De afwisseling is van belang voor de continuïteit van de show, legt Slava Polunin uit. „Voor mijn studenten wordt het zo nooit saai en ik probeer bovendien de show zo te vormen dat er geen einde aan komt. De productie kan gemakkelijk elementen opnemen en verliezen." Mocht er toch ooit een einde aan komen, dan ligt er al een nieuwe show Diabolo op de plank die hij drie jaar ge leden ontwikkelde in het theater van Heerlen. Slava's Snowshow is al in meer dan 25 landen te zien geweest sinds die in 1993 van start ging onder de naam Yellow, genoemd naar de clown in zijn gele pak en rode schoenen zo lang als zwemvliezen. In 1995 reisde Slava een jaartje mee door Noord-Amerika met Cirque du Soleil, die delen van Yellow opnam in de productie Alegria. Slava: „Van af het moment dat ik in 1997 een paar dozen confetti had meegenomen heette de show Snowshow. Het clowntje Yellow is gebaseerd op zijn 'spirituele' vader Asisyai. Dit karak ter zag in 1980 het levenslicht in Rus land tijdens een nieuwjaarstelevisie show. Binnen een dag werd hij be roemd." De clown veranderde volgens zijn schepper onder meer door dramati sche gebeurtenissen zoals de nucleai re ramp in Tsjernobyl (26 april 1986) en de terroristische aanslagen op 11 dies van een heel andere aard: de ge zonken atoomonderzeeër Koersk in 2000, de gijzeling in een theater in Moskou in 2002 en het recente gijzel- drama in Beslan. Slava wordt ziek en depressief van het nieuws uit zijn ge boorteland en ontwijkt daarom Russi sche tv-zenders en kranten. „Een week na die gijzelingsactie in het musicaltheater kreeg ik de Trium ph Award en daarom was ik voor het september 2001 in de VS. Hij heeft daarom in zijn Snowshow melancho lie verwerkt tegenover humor; duis ter tegenover licht. „Wat er drie jaar geleden op 11 september gebeurde is precies de reden dat ik nu in New York speel. Ik denk dat mensen door mijn show zachter worden, aardiger en teder. Speciaal nu staan de New- yorkers hiervoor open en begrijpen ze de show beter. Ze hebben een tra gedie beleefd en hebben hulp nodig." Zijn vaderland Rusland kent trage eerst na tien jaar weer eens in Rus land. Ik was zolang niet geweest, om dat de Russen lange tijd niet meer naar het theater gingen, ze waren be zig hun vrouw en kinderen te voeden. Drie jaar geleden zag ik dat Russen de theaters weer opzochten. Ze reali seren zich weer dat ook kunst hen kan helpen in plaats van alleen werk. De kaartjes van drie dollar per stuk waren op de zwarte markt wel tot ze venhonderd dollar waard. Ik denk dat de Russen mijn kunstvorm zo waarderen omdat de persoon in mijn show altijd zijn dromen volgt." „Sindsdien kom ik graag terug in Moskou rond de jaarwisseling. Al leen dit jaar maak ik een uitzonde ring voor Amsterdam, de stad die ik nog ken van Carré in 1988, toch niet echt mijn type theater. Ik hoor niet thuis in een circustheater." Op de vraag waarom mensen die ei genlijk niet van clowns houden toch naar de Snowshow moeten kijken, antwoordt Slava: „Omdat ik zelf ook niet van clowns houd. Circusclowns hebben de clownkunst verdraaid en verpest. Ze nemen de gemakkelijkste route door alleen grappen te maken en mensen te laten lachen. Maar een clown moet ook een filosoof zijn, een dichter en met zijn tijd meegaan. Er is veel gebeurd op clowngebied, maar nog veel clowns gaan gewoon door met het smijten van taarten in de ge zichten van het publiek." Nico Postma Slava's Snowshow, voor iedereen vanaf acht jaar, is te zien van maandag 20 decem ber tot en met zondag 9 januari in de Thea ter Fabriek Amsterdam (ivww.theaterfa- briekamster dam.nl). Het gezelschap treedt in een wisselende samenstelling op. Aanvangstijden: 14.00 en 20.00 uur. Toe gangskaarten vanaf 25,- zijn te bestellen via 0900-3005000 (45 cent per minuut).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21