PZC
III II III
Twijfels over meer 30-km-zones
Riool in Oudestraat bijna klaar voor gebruik
Studie naar zwakte
van zeeweringen
YAMAHA DEMODAG
bloemen
Met KPN ben je maximaal
in de lucht!
Nieuwe dorpsraad Grijpskerke
ZATERDAG 18 DECEMBER
fjrote meerderheid automobilisten rijdt te hard
ww.b-f.nl
Dokbrug wordt teruggeplaatst
Subsidie voor jeugdproject
SHB mogelijk in Zeeuwse handen
zeeuwse almanak
Kerstboom
fidaclie: Oil 3-315649
iiuw.pzc.nl
jnail redactie pzc. n I
tbüs 31/44ö0 AA G°es
'2oripntie-exploitatie.
K en Midden-Zeeland: 0113-315520;
KJlaanderen: 0114-372770;
P:02M562500.
voensdag 15 december 2004
net 3 topmuzikanten
editie Walcheren
l» Madia Berkelder
De gemeente-
iïd"van Middelburg twijfelt
„rdt invoering van dertig-ki-
lometerzones in de wijken. Uit
pnderzoek blijkt dat 85 procent
n de automobilisten te hard
jdt
Ongeval op
nelweg
DDDELBURG - Bij een zwaar
ingeval op de zuidbaan van de
(58 ter hoogte van de afslag
liddelbnrg zijn gisteravond ze
er drie mensen gewond ge-
aakt.
|)e melding van het ongeval
m even voor half elf binnen
j de politie. Bij het ongeval
mden vier voertuigen betrok-
n zijn geweest, maar of het
ng om één aanrijding van di-
eise auto's of diverse botsin-
0, kon de politie gisteravond
niet melden. Ook de toe-
acht van het ongeval was gis-
avond nog niet duidelijk.
Ie politie sloot beide rijbanen
an de zuidbaan na het ongeval
jdelijk af; het verkeer werd om-
eleid via de Sloe weg.
Advertentie
(Advertentie)
:E EETKAMER
Waar culinair genieten
onvergetelijk blijft
0118-635676 Middelburg
(Advertentie)
Van A naar B met het OV?
Bel 0900-9292
De bewoners van de wijken
waar de zones zijn ingevoerd
zijn er wel positief over. Boven
dien vragen ook andere buurten
om dertig-kilometerzones. Van-
af volgend jaar begint de twee
de fase van het (landelijke) pro
ject Duurzaam Veilig, waar de
dertig-kilometergebieden onder
deel'van uit maken. Eind 2007
moeten alle woonwijken van de
stad dertig-kilometergebied
zijn. Een publiciteitscampagne
moet het gedrag van mensen ver
anderen.
Politieke partijen gaven maan
dag tijdens de commissie Ruim
te aan niet te willen investeren
voordat duidelijk is of het instel
len van dertig kilometer effect
heeft. Uit snelheidsmetingen
blijkt dat de meerderheid van
de automobilisten te hard rijdt.
Niet duidelijk is hoe groot de
snelheidsovertredingen zijn.
Wethouder L. Luitwieler van
verkeer gaf aan dat ook hij het
moeilijk vindt om zich aan de
snelheid te houden. „Ik heb zelf
de neiging om tussen de dertig
en de veertig te rijden."
Volgens raadslid A. Damman
(Lijst Damman) staat de geloof
waardigheid van het project ter
discussie. „Het effect is nihil.
En wat gaan we doen? Dertig ki
lometerzones invoeren en cam
pagne voeren."
Eerste fase
Ook andere partijen gaven aan
niet zonder meer te willen in
stemmen met een nieuwe inves
tering. De eerste fase van het
project, waarbij dertig-kilome
terzones werden gemaakt in de
Stromenwijk, de binnenstad,
Nieuw-Middelburg en Arnemui-
den, kostte bijna zeshonderddui
zend euro.
Uit landelijk onderzoek blijkt
dat het aantal ongevallen wel de
gelijk afneemt als een maximum-
snelheid van dertig kilometer
per uur wordt ingesteld, zelfs
als er niet al te uitbundig drem
pels en andere verkeersremmers
worden aangelegd. Het aantal
ongevallen daalt met bijna veer
tig procent, het aantal gewon
den met bijna vijftig procent.
Het onderzoek is, in opdracht
van het ministerie van Verkeer
en waterstaat, uitgevoerd in
twintig gemeenten.
Uit gegevens van de politie en
verkeersorganisatie 3VO blijkt
dat automobilisten wel minder
snelheidsovertredingen maken
als er net campagne is gevoerd.
Het aantal hardrijders daalde
na de gemeentelijke campagne
in de zomer van vorig jaar met
zestien procent. Als mensen de
campagne zijn vergeten, rijden
ze trouwens gewoon weer te
hard.
Bewoners van de wijken in Mid
delburg met een dertig-kilome
terzone, willen geen extra maat
regelen om automobilisten ver
der af te remmen, blijkt uit een
enquête. Ze vinden dat drem
pels de leefbaarheid van de wijk
aantasten.
oorzakelijke doeleinden
15» nr. 20 - 4331 LH Middelburg *23* 0118-612508
In de Oudestraat in Veere wordt druk aan het riool gewerkt.
foto Ruben Oreel
door Wendy van den Hurk
VEERE - Dat je op dit moment
niet gemakkelijk met je rolla-
tor door de Oudestraat in
Veere kunt, is bekend. Het
riool is aan renovatie toe. Al
leen lijkt dat wat langer te du
ren dan de bedoeling was.
Zand, zand en nog eens zand.
Blauwe touwen, pvc-buizen, ga
ten in de weg en de sterke geur
van polyester. Het is inderdaad
een zootje in de Oudestraat.
Als je vanuit de Wagenaar-
straat de Oudestraat in loopt,
valt het nog mee. „Wij hebben
er amper last van", zegt het
echtpaar van nummer 59. „Zo
min mogelijk water gebruiken,
dat overleven we best hoor.
Dat ze 's ochtends om zeven
uur beginnen met herrie, is
voor ons wat aan de vroege
kant, maar ach. Waarom zou
den we mopperen als het riool
er alleen maar beter op
wordt?"
Meneer staat op van tafel waar
op hij juist een legpuzzel maak
te. Hij wijst de straat in. „Daar
ondervinden ze meer hinder."
Richting de markt. Bij nummer
25 is het raak. „Ik kan mijn af
wasmachine niet gebruiken, de
wasautomaat niet en ik mag
niet lang onder de douche. En
ik zeg nog, ik ben invalide, dus
kort douchen zit er voor mij
niet in. Maar ik heb al gebeld
met de uitvoerder. Wel drie
keer. Gewoon om te vragen hoe
en wat. Aardige man, net als
zijn rioolwerkers. Als ik met
mijn Panda kom aanrijden, hel
pen ze de boodschappen naar
binnen. Oh kijk, daar heb je
Herman. Wat een troep hè, Her
man?"
Herman knikt instemmend. „Ik
heb vorige week een paar uur
zonder elektriciteit gezeten. De
trillingen zijn soms ook hevig.
Maar eigenlijk valt het me nog
mee. Het had erger gekund."
Als Herman vertelt dat de
Oudestraat er in het voorjaar
weer aan moeten geloven, weet
mevrouw even niet wat ze
hoort. „Alsjeblieft zeg!", klinkt
het.
Wat verderop staat Jaap Wisse
haast met zijn neus op het
riool. „Vroeger was ik opzich
ter bij Delta. Alles wat met
techniek te maken heeft, vind
ik interessant. Dan neem ik een
kijkje."
Kousmethode
Zo hoort uitvoerder Rudi de
Rooij het graag. Veel telefoon
tjes van boze buurtbewoners
heeft hij dan ook niet gehad.
„Welnee, zo lastig zijn we niet.
Gisteren zijn we begonnen met
de opstelling van ons materi
aal. We schuiven een polyes
ter-buis naar binnen, die zich
na opwarming en uitharding
vormt in de bestaande, beton
nen rioolbuis. Oftewel de kous
methode. Dat gebeurt vandaag.
Morgenavond zijn we daarmee
klaar. Dan kunnen stratenma
kers aan de slag met de nieuwe
bestrating. Volgende week dins
dag is de weg weer prima be
gaanbaar."
Dat zijn aannemersbedrijf in
het voorjaar terugkomt, klopt.
„Dan pakken we de kruising
Oudestraat/Markt aan. Daar
moeten de oude en nieuwe lei
dingen elkaar nog passeren.
Maar dan moet eerst het nieu
we gemaal werken, dus daar
wachten we even mee. De hin
der is dan nóg minder groot."
(Advertentie)
NEC N410i
vanaf O,-*
Samsung S34ii
vanaf O,-*
Verkrijgbaar bij Primafoon, Teil Me,
0800-0105 of via kpn.com.
altijd dichtbij
door Wendy van den Hurk
GRIJPSKERKE - Grijpskerke
heeft een nieuwe dorpsraad.
Liefst 55 dorpelingen brachten
gisteravond hun stem uit voor
zeven volksvertegenwoordigers.
Zelfs het aftredende bestuur
was beduusd over de hoge op
komst. Er was dan ook even no
dig voordat alle stemmen waren
geteld.
Een mooi moment voor de dorpe
lingen om van gedachten te wis
selen over wat de nieuwe dorps
raad te wachten staat.
Veel, volgens Ellen Francke en
Rias Roelse, die beiden als kan
didaat op de kieslijst stonden.
„De asfaltering van het fietspad
naar Middelburg staat bijvoor
beeld al lang ter discussie. En er
staan nog renovaties op stapel",
vertelt Francke.
„Maar bovenal moet de dorps
raad het contact met de burger
goed onderhouden", meent Roel
se.
„De huidige raad was geen af
spiegeling van Grijpskerke. Op
deze lijst staan bekenden gezich
ten uit het dorp, mensen die hier
zijn geboren. En vrouwen."
Het bekende geluid van een le
peltje tikkend tegen een glas
klinkt. Tijd voor de uitslag. Uit
de lijst met twaalf kandidaten
zijn gekozen: Ben Bommeljé,
Maddie Bos, Evelien Cevaal,
Martin Dekker, Erik Francke,
Rias Roelse en Louis Sanderse.
Applaus volgt.
Bang
Geen Ellen Francke dus. „Ach,
dat is niet erg. Ik deed het meer
omdat ik bang was dat niemand
anders het zou doen. Misschien
ben ik er toch niet zo geschikt
voor", zegt ze bescheiden.
Minder bescheiden is Rias Roel-
MIDDELBURG - De Dokbrug, de verbinding tussen de
Kinderdijk en de Maisbaai, komt morgen terug.
De brug is lang weggeweest vanwege een grondige restau
ratie. De brug wordt in twee delen via de Kanaalweg en
de Schroebrug naar de Maisbaai gebracht.
Fietsers en voetgangers kunnen net voor Kerstmis weer
over het water bij de Kinderdijk. Auto's kunnen half ja
nuari weer gebruik van de monumentale brug maken.
MIDDELBURG - De komende twee jaar is 158.000 aan
subsidie beschikbaar gesteld voor Time-Out. Het project
houdt vroegtijdige schoolverlaters van de straat.
Time-Out is vanuit de Stichting Samenwerkingsverband
Voortgezet Onderwijs Walcheren actief in alle gemeen
ten. Het voorkomt dat leerlingen vroegtijdig het voortge
zet onderwijs verlaten en op deze manier wegglijden uit
de maatschappij.
Begeleiders van Time-Out vangen jongeren op en houden
contact met ouders en docenten. Vrijwel alle Nederlandse
gemeenten werken met het project. Het subsidiegeld is be
doeld voor de periode september 2005 tot en met augus
tus 2007. Daarmee kan de stichting de helft van het pro
ject exploiteren. De resterende kosten worden op de drie
Walcherse gemeenten verhaald.
Voor de kosten in aanloop naar september 2005 draaien
de scholen zelf op. Na die tijd zal de overheid de bekosti
ging naar verwachting overnemen in het kader van Opera
tie Jong.
ROTTERDAM - De havenpool SHB komt mogelijk in han
den van uitzendorganisatie Humares. Dat bevestigt direc
teur E. Janssen van het Rotterdamse bedrijf. Het perso
neel van de SHB is schriftelijk op de hoogte gebracht van
het voorgenomen besluit. Humares is gevestigd in Vlissin-
gen en is actief in het uitzenden en detacheren van perso
neel voor de technische en maritieme sectoren.
De overname van de SHB zou volgend jaar februari al
rond moeten zijn. Op den duur zouden de Zeeuwen een
meerderheid van 75 procent van de aandelen in handen
moeten krijgen. Voor de werknemers van de havenpool
resteert dan 25 procent. SHB-directeur Janssen noemt
Humares 'de gedroomde overnamepartner'. „Het is na
tuurlijk nu aan de aandeelhouders, maar ik acht de kans
dat het allemaal doorgaat groot. Humares wil investeren
en ziet in de haven veel mogelijkheden." Bij Humares wer
ken circa 2.500 mensen. Zij zijn samen goed voor een om
zet van 120 miljoen euro. Dat zou met SHB erbij moeten
stijgen tot 200 miljoen euro. De Humares Groep, in 1976
opgericht als Oceanwide door de huidige directeur W.
van Gessel, heeft wereldwijd 58 vestigingen. GPD
se, die zich direct opwerpt als
voorzitter.
Het publiek grijpt haar kans
suggesties te doen voor de nieu
we dorpsraadleden. „Haal die
kernwethouder eens hierheen.
Hij belooft vanalles, alleen om
het dorp stil te houden!", roept
iemand.
„En de Molenstraat 2. Die staat
al jaren leeg. Het is een brandge
vaarlijk pand, maar de gemeen
te doet niks!"
De Molenstraat doet meer stof
opwaaien. Zoals met oudjaar.
„Zorg dat er dan een agent staat
die voorkomt dat jongeren de
boel in de fik steken."
Ai. Hier raakt de man een gevoe
lige snaar. „Waar motten die
jongelui dan heen? DT valt niks
te stoken in Grieps!
Genoeg te doen dus. Maar eerst
tijd voor iets anders. Een bier
tje. En daarmee raakt Roelse de
juiste snaar van het dorp.
door René van Stee
SLUIS - De studie naar de aan
pak van de zwakke dijkvakken
en duinen langs de kust van
West-Zeeuws-Vlaanderen is be
gonnen. Zuidwest-Walcheren
zal later volgen.
Het kustvak van Breskens tot
Cadzand is, evenals de kust van
Zuidwest-Walcheren en zes an
dere kuststroken in Nederland,
door het Rijk aangewezen als
zwakke schakel. Binnen twee
honderd jaar moeten die wor
den versterkt om de gevolgen
van de zeespiegelstijging, bo
demdaling en zwaardere golf-
aanvallen op te vangen. Kustver
dediging moet daarbij hand in
hand gaan met verbetering van
de ruimtelijke kwaliteit.
Het Rijk heeft aan de provincie
drie miljoen euro beschikbaar
gesteld voor de studies in
Zeeuws-Vlaanderen en Walche
ren. Het studiegebied in
West-Zeeuws-Vlaanderen be
strijkt zestien kilometer: het he
le kustvak vanaf Breskens tot
en met Cadzand. De zeewering
bestaat hier afwisselend uit kor
te stukken dijk en duin. Op Wal
cheren gaat het om zeventien ki
lometer: vanaf de Boulevard in
Vlissingen tot en met de West-
kappelse Zeedijk,
Het traject zou aanvankelijk tot
en met 2007 lopen. De Gebieds-
commissie West-Zeeuws-Vlaan
deren wilde hier niet op wach
ten, omdat zij met smart zit te
wachten op uitvoering van pro
jecten in het kader van Natuur
lijk Vitaal. Dit gebiedsplan
moet de economische en toe-
risch-recreatieve toekomst van
de streek veiligstellen.
De wens van de gebiedscommis-
sie is gehonoreerd, waardoor de
planstudie geen onnodige vertra
ging voor Natuurlijk Vitaal ople
vert. Het onderzoek voor de
kust van Zuidwest-Walcheren
wordt in haar eigen tempo afge
wikkeld. Wellicht kan daardoor
worden geprofiteerd van de er
varingen die in West-Zeeuws-
Vlaanderen worden opgedaan.
De uitvoering van de kustver-
sterkingswerkzaamheden kun
nen een belangrijk voordeel op
leveren voor Natuurlijk Vitaal,
Op een begroting van meer dan
een miljard euro (op te brengen
door diverse overheden en parti
culieren) is ruim 300 miljoen in
geboekt als rijksbijdrage aan
plannen voor de kust.
Mocht er onverhoopt uitstel
plaatsvinden, dan loopt het ge
biedsplan niet per se gevaar, om
dat diverse planonderdelen in
gebieden achter de kust niet hoe
ven te wachten op de kustver-
sterking.
Medio 2005 zal op basis van een
globale effectwaardering van de
mogelijke oplossingen een keu
ze op hoofdlijnen worden ge
maakt.
In de tweede fase van de planstu
die, die tot medio 2006 duurt,
worden de maatregelen en de
precieze inrichting voor de ver
schillende deelgebieden meer in
detail uitgewerkt.
Nimmer stond-ie zo vroeg in
het Kloetingse gezin. En voor
het eerst een kunstexem
plaar, om voorgoed af te reke
nen met syndroom van de al
tijd scheve boom en de naal
den die al ruim voor het kerst
feest in groten getale op de
grond vallen.
Het opzetten bleek nog een he
le kunst, om niet te zeggen
een heidens karwei. Het nam
een complete avond in beslag
om het geheel in elkaar te zet
ten en zelfs de kleinste won
derschone takjes uit te vou
wen.
Hij staat daar nu, versierd en
wel, prachtig te wezen. Te
mooi eigenlijk, terwijl ook de
aangename geur van een ech
te boom ontbreekt. Vader be
keek het resultaat dan ook
met gemengde gevoelens. Stie
kem heeft hij de boom toch
een beetje scheef gezet. En als
je heel hard schudt, laten wat
nepnaaldjes los. Net echt.
•Bijeen 2-jarig KPN MobielPlus
abonnement. Vraag naar de
voorwaarden.
2 KLM vliegtickets
cadeau' bij
KPN MobielPlus