Topman ziet Philips veranderen Gratis boek op het Boekenfestijn! t m M K-zakboekje I HUISWERK? BQEKENJACHT BARST 7 pleister lee: vroeger werden innovaties gestart zonder dat je naar de markt keek Industrie investeert fors minder Buitenlandse obligaties populair Sloopregeling veestallen succes E-mail uit vliegtuigstoel Mi ZE ZIJN ER ALLEMAAl: 17 18 19 Dubbel voordeel Boekenwaardebon 1 I I zaterdag 11 december 2004 Ld Kleisterlee (58) staat Uwnhalf jaar aan da top bij Mips. Die periode is anders Lopen dan hij dacht. Bij zijn mtreden zag hij bomen tot in |e hemel, maar de economie Hortte in en Kleisterlee kon aan tie slag. Branden blussen. i^pHpnk van Weert AMSTERDAM - De president ffeet het zeker: er begint een an- jcre wind door Philips te „aaien. Dat was nodig, vindt Gerard Kleisterlee. Fundamente le veranderingen moesten er ko men, nam hij zich voor bij zijn aantreden. In zekere zin was de economische malaise een zegen, want daardoor ontstond binnen [het bedrijf een klimaat waarbin nen veranderingen ook werden geaccepteerd. Philips is onevenwichtig. Winst Uitstaat door samenwerking met andere bedrijven, sommige foisies zwabberen, consumente- lelektronica maakt verlies. (Het is nog niet zo in evenwicht &ls ik zou willen. We zijn bezig geweest om ons wat meer terug te trekken uit participaties en de eigen kracht wat meer zicht baartemaken. Over dat zwabbe ren in de halfgeleiderindustrie lijvoorbeeld zul je dat altijd hebben, die markt is nu een maal zo. Dan is verder de aan dacht voor de huishoudelijke ap paraten, licht en medische syste men versterkt. Terecht, denk ik. Het zijn drie delen van het be drijf die het in zich hebben om een goed rendement te maken." iet zijn ook de klassiekers. Gaat Philips terug naar zijn tiortels? „Het is niet terug naar het verle den in de zin van: we waren al tijd goed in lampen en dus con centreren we ons daarop. Nee, ue richten ons op innovaties in inlichting, met hele nieuwe echnologie. Of als het gaat om aedische systemen: van de 113 zitten we daar meer honderd jaar in, maai1 wel Altijd kleinNu is het de op een Gerard Kleisterlee: „Kijk naar voren, altijd." na grootste winstmaker, en de grootste als je de samenwerkin- gen buiten beschouwing laat." De consumentenelektronica niet. Er waren zelfs geruchten dat Philips zich uit deze sector zou terugtrekken. „Traditioneel kost het heel veel geld om consumentenelektroni ca te maken, terwijl je er weinig op verdient. We proberen nu het rendement te verhogen door niet alles zelf te maken, maar meer onderdelen in te kopen en ons echt alleen toe te leggen op de innovaties. Een deel van de standaard-tv's bijvoorbeeld ko pen we nu kant-en-klaar in. Het gaat al beter, een jaar of vier, vijf geleden hadden wij voor een bepaalde omzet vier tot vijf mil jard werkkapitaal nodig, nu vol staat 150 miljoen." Is het denkbaar dat u het besluit neemt om te stoppen met een di visie waarmee Philips histo risch zo verbonden is? „Hoe de wereld er over vijf jaar uitziet weet ik niet. Historie is alleen belangrijk als basis om een toekomst te creëren. Een van de grote belemmeringen die je vaak ziet bij bedrijven, ook in de samenleving als geheel, is het vasthouden aan het verleden. Ik zeg: kijk naar voren, altijd." Was de onevenwichtigheid in de activiteiten het grootste pro bleem dat u drieënhalf jaar gele den bij Philips aantrof? „Dat, en de relatie van Philips met de buitenwereld. Voor dat laatste zijn we de One-Phi- lips-strategie gaan voeren en meer accent gaan leggen op marketing. We beginnen meer te denken vanuit de consu ment en niet vanuit de tech niek." „Lange tijd is het accent op de individuele activiteiten gelegd. Logisch, want zo'n business is verantwoordelijk voor het eigen rendement en zoekt dan eigen wegen. Daar zijn we in doorge schoten. Je krijgt dan bazen die zichzelf een hele flinke vent vin den door het kasteel dat ze voor zichzelf gebouwd hebben. Dat is menselijk. Soms kun je daar al leen maar doorheen hakken." „Over het algemeen is de bereid heid en het enthousiasme over de veranderingen groot, vooral aan de basis van de organisatie en bij jonge mensen. In de ver kooporganisatie, in de dienstver lenende afdelingen, daar heb ben ze de mogelijkheden allang foto Gerald van Daalen/GPD gezien om zich beter bij de klan ten te positioneren. Die denken: eindelijk, het leeft nu ook in de rest van het bedrijf." Hoe kan het eigenlijk volgens u dat een bedrijf dat bestaat van de markt, daar zo ver vanaf drijft? „Dat is ontstaan in een lange pe riode waarin Philips in een veel voud van activiteiten terecht kwam. Telecommunicatie, defen sie, grote huishoudelijke appara ten: je kunt een hele waslijst ma ken. We werden steeds breder maar ondertussen werd de be trokkenheid van de top bij de klanten minder, en bij wat er echt gebeurt." „Vroeger werden innovaties gestart zonder dat je naar de markt keek. Om begrij pelijke redenen kwamen die nooit in de markt terecht. Het besef dat het wat dat betreft an ders moest, was al langer breed aanwezig. Om dat via herstruc tureringen te veranderen, kost weer tijd. Dan ben je tien, vijf tien jaar met jezelf bezig en dus niet met je klanten." Kunt u het zich voorstellen dat uw opvolger een Chinees of een Amerikaan is? „Dat is een perspectief dat ik mijn medewerkers in andere we relddelen moet kunnen voorhou den. Anders krijg ik geen topta lent binnen. Ik wil hier geen cul tuur waarin mensen met een be paalde achtergrond of afkomst de top niet kunnen bereiken." Waarom gaat u niet nog een stap verder? Weg uit Nederland, het hoofdkantoor naar de mark ten in Azië bijvoorbeeld? „Het bedrijf is al met de mark ten meegegaan, we hebben over al business-units. Voor een mul tinational is het niet zo heel rele vant waar het hoofdkantoor zit, als het maar een omgeving is waar een internationale mana ger zich op zijn gemak voelt. Amsterdam is zo'n plaats, Eind hoven was dat niet. Nederland moet zorgen dat het aantrekke lijk blijft voor hoofdkantoren." Maakt u zich zorgen over het achterblijven van de Europese economie, vergeleken met die van Amerika en Azië? „Jawel, maar dat helpt niet. Bin nen de industrie is Philips be trokken bij de European Round Table. We praten met Brussel en met lokale overheden. In kleine kring besef je dat het zo niet door kan gaan. Wij hebben een cultuur gecreëerd waarin het normaal is dat we elk jaar meer verdienen met minder werk. Langzamerhand dringt ook het besef door dat Europa te conser vatief is. Niet innovatief ge noeg." U zit in het Innovatieplatform. Dat krijgt kritiek omdat er zo weinig uitkomt. „Iedereen die iets probeert, krijgt kritiek. Wij zijn met men taliteitsverandering bezig, daar ligt de kern. Dat is moeilijk, niet iets wat je simpel even met maat regel en kunt realiseren." GPD VOORBURG - De Nederlandse industrie stevent dit jaar af op het laagste investeringsniveau in tien jaar. De indus triële ondernemers verwachten een daling van 12 procent ten opzichte van 2003. In het voorjaar gingen zij nog uit van een groei met 2 procent. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gisteren heeft gepubliceerd. Een deel van de investeringen die de indus trie voor dit jaar op de lijst had staan, is uitgesteld. Daar om gaan de ondernemers ervan uit dat de investeringen volgend jaar licht zullen stijgen, met 5 procent. Bijna alle onderdelen van de industrie hebben hun investeringsver wachtingen voor dit jaar naar beneden bijgesteld. In de metaal- en elektrotechnische industrie rekende men dit voorjaar op een groei van 23 procent. Dat is omgeslagen in een min van 10 procent, De chemische industrie rekent op een daling van ruim tweevijfde. ANP VOORBURG - Pensioenfondsen en verzekeraars hebben hun geld in het afgelopen kwartaal voornamelijk in bui tenlandse obligaties gestoken. Het bezit van de leningpa pieren nam met 13 miljard euro toe tot 238 miljard. De overige beleggingsposities van de institutionele beleggers zijn nauwelijks veranderd, zo bleek gisteren uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De pensioenfondsen bleken de meeste interesse te hebben in de buitenlandse obligaties. Deze namen bij de pensioen beheerders met 8 miljard toe tot een totaal van 168 mil jard euro. Bij de verzekeraars groeide het met bijna 5 mil jard tot 70 miljard euro. Bij de pensioenfondsen nam het bezit van aandelen in het derde kwartaal met 5 miljard euro af. Bij de verzekeraars veranderde dit nauwelijks. ANP DEN BOSCH - De in Noord-Brabant bedachte regeling om het slopen van stallen in de intensieve veehouderij te stimuleren, werkt. Een woordvoerder van de provincie heeft dit gisteren bekendgemaakt. De regeling houdt in dat de boeren een vergoeding krijgen voor het aantal ge sloopte vierkante meters. Dat geld wordt terugverdiend door extra bouwkavels uit te geven voor duurdere huizen. Inmiddels is meer dan 1.700.000 vierkante meter stal ge sloopt. Om de vergoeding terug te verdienen, moeten ze ventienhonderd huizen worden gebouwd. Daarvan zijn er bijna zevenhonderd in voorbereiding. Eenderde daarvan is al daadwerkelijk verkocht. ANP AMSTELVEEN - Passagiers aan boord van tien Boeing-777's van KLM kunnen vanaf februari volgend jaar e-mail en sms-berichten versturen vanuit hun vlieg tuigstoel. KLM rekent 2,50 dollar (1,89 euro) per ontvan gen of verzonden bericht. Reizigers in de business- en economyklasse kunnen via het beeldscherm in de rugleuning van de stoel voor hen be richten versturen en ontvangen. De KLM voorziet ook de zes nieuwe Airbus A330-toestellen, die in augustus in ge bruik worden genomen, van e-mail en sms-mogelijkhe- den. Een sms'je versturen vanuit het vliegtuig is ruim tien keer duurder dan op de grond. ANP (advertentie) 3 dagen lang verplaatst De Centrale Boekhandel het complete magazijn mar Gent. Dit unieke jaarlijkse evenement trekt duizenden bezoekers. Alles gaat weg voor een fractie van de oorspronkelijke prijs. Soms verkleurd of met ezelsoor; het voordeel spreekt boekdelen. I GEÏLLUSTREERDE I BIJBEL I De mooiste teksten uil dé Heilige Full color illustraties met unieke sS: Fraai gebonden. rnjmNU I PHOTOSHOP BIJBEL imsmsAaumcN 1 PRIMA BRUIKBAAR! 1 Dol wordt een professionele beeldbewerking voor ie Numtcd-rom. Normaal NU Een handig naslagwerk als 'spiekboek' in glasheldere taal. iMmsiM Al uw pc-handelingen zullen nu sneller en handiger gaan. B toten* en Hm» NU Unieke reeks om uw kinderen beter vertrouwd Ie maken met de leerstof. Speelse oefeningen die ze met plezier maken. -i Keus uit 16 delen voor iedere groep. NU GRllKSf. RoMflW GROTE KEUS IN ROMANS LITERATUUR Kerst&Cadeaumarkt AGENDA'S SCHRIFTEN KALENDERS KERSTKAARTEN DUMMYBOEKEN ETC. ETC. ETC. dillM'ü 10.001 MUZIEK CD'S Allende Aspe Brusselmans Claus Campert Van Dis French Fredriksson Grünbera Hemmerechts King Komrij Kureishi Van Istenaael Van Kooten Lanoye Ludlum Mulisch Vestdijk Van Paemel I ^Êt% Wees er lijdia bij, want dit AH I I BB wordt echt uniek en dan geldt \Ju VRIJDAG ZATERDAG ZONDAG DEC. 10-21 UUR DEC. 10-18 UUR DEC. 10-18 UUR ADVERTENTIE Woordenboeken, reis-, computer- en kinderboeken, te veel om op te noemen. Een half miljoen boeken en cd-roms staan overzichtelijk uitgestald, ingedeeld in categorieën met de prijs bovenop. En die prijs mag worden gezien: aantrekke lijke en exclusieve aan biedingen. ledereen die van lezen houdt of op zoek is naar een cadeau voor weinig geld kan zijn hart ophalen tijdens het Boekenfestijn van 16 t/m 19 december Flanders Expo te Gent. Met gratis toegang, waar vind je dat nog? Unieke boekensuper- markt Het Boekenfestijn wordt door De Centrale Boek handel voor particulieren georganiseerd. Nadat u bent bekomen van de ver rassing van het aangezicht van zo veel boeken, neemt u een boekentrolley. Net als in de supermarkt, heel han dig, zo hoeft u niets te dragen. U loopt langs de tafels, waarop de boeken per categorie staan gerang schikt. U laadt uw karretje vol en aan het einde van de rit rekent u in één keer bij de kassa af. Met bancontact of contant geld. En dan is er de volgende verrassing: de kassabon. U gelooft uw ogen niet. Spotgoedkoop Kortingen van 50% zijn heel gewoon en soms lopen de kortingen op tot 90%. Waarom de boeken zo goedkoop kunnen zijn? Organisator Carel van Daalen legt uit: 'We hebben zo'n 25 jaar ervaring in het boekenvak. Iedere beurs Ruim 'n half miljoen boeken strips betekent voor elk wat wils. leren we weer van de voor keuren van de bezoekers. Met deze kennis kopen we de boeken in. Een breed assortiment voor een breed publiek. Licht beschadigde boeken en retouren. Soms een voorlaatste editie, dat bepaalt de prijs.' Gezocht? Gevonden! De informatiebalie is er om u wegwijs te maken in het boekenland van De Centrale Boekhandel. Via een computer kunnen boeken worden opgezocht: op titel, auteur of ISBN- nummer. En wilt u niet worden geholpen? Dan maakt u zelf uw ontdekkingsreis door het boekenland. Slenterend langs de tafels gaat er een boekenwereld voor u open. Ook voor studenten een waar boekenparadijs en een geschenk voor hun beurs! Wetenschappelijke boeken op vele vakgebieden: marketing, psychologie, techniek etc. etc. Zeker de moeite waard om je literatuurlijst mee te nemen. Kopiëren is soms duurder! Openingstijden De openingstijden van het Boekenfestijn in Flanders Expo te Gent: donderdag 16 (vooropening) en vrijdag 17 december 10.00 tot 21.00 uur, zaterdag 18 en zondag 19 december 10.00 tot 18.00 uur. Inlichtingen: De Centrale Boekhandel Nederland 030 604 74 00 of Met deze bon ontvangt u één gratis boek bij de afdeling 'Premie'. Bovendien bent u allen welkom tijdens de vooropening op donderdag 16 december van 10-21 uur. Verdwenen in de nacht Spannende jeugdboeken in de 'Mode'. Nu ook met mysterieuze website. De nieuwe stad - Amidon Een fantastische meeslepende roman. Een verhaal dat ervoor zorgt dat je het niet kunt wegleggen. Pasta Kookboek voor culinaire hoogstandjes. Axiom - Henry Porter Spanning ten top. Thriller van de ie orde. egriMng Is uilsluilcm :onfotti)n.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 7