Iet
past
zwarte jurkje
zich aan
De kok werpt zijn gasten een stukje ei toe
Een pak
maakt
een man
sexy
Cocktailjurk van Lagerfeld
voor H&M. foto's GPD
Een echte dame kan gewoonweg niet
zonder. Zeker niet tijdens de feestda
gen. Een zwart jurkje is namelijk altijd
goed. Er bestaat zelfs een term voor: little
black dress. De winkels hangen elk jaar
weer vol met die zwarte jurkjes.
dactie bijlagen: 0113-315680
SXctie@pzc.nl
lus 31.4460 AA Goes
,-rtpntie-exploitatie.
ZTen Midden-Zeeland: 0113-315520;
«Vlaanderen: 0114-372770;
jorraal: 020-4562500.
terdag 11 december 2004
De 'kleine zwarte' van Mexx.
Vraag Cara Schiffelers in
welke outfit zij de feestda
gen doorkomt en het antwoord
is luid en duidelijk. „Zwart jurk
je, zeker weten." Volgens de
chef mode van maandblad Elle
komt elke vrouw er op haar best
in naar voren.
Coco Chanel ontwierp de eerste
'petit robe noir' in 1926.
Mainstream werd het zwarte
jurkje pas in de jaren vijftig.
Denk aan de onweerstaanbare
Audrey Hepburn en haar little
black dress in Breakfast at Tiffa
ny's. Toen daarop ook nog mo
de-icoon Jackie Kennedy in een
mouwloos zwart jurkje ver
scheen, wist elke vrouw dat ze
niet veel meer nodig had dan
dat.
Sindsdien bedenken ontwerpers
elk seizoen wel een variant op
de klassieker. Grote modeke
tens hebben de zwarte jurk stan
daard in hun feestcollecties.
Little hoeft het zwarte jurkje
overigens al lang niet meer te
zijn. Kort, lang, strak, klok
kend, zonder mouw, mèt mouw.
Voor elke maat, stijl en leeftijd
is er in de feestmaand wel een
passend modelletje te vinden.
Saai? „Absoluut niet", zegt El-
le's Schiffelers. „Want de black
dress verschijnt steeds weer in
allerlei nieuwe vormen, Karl La
gerfeld maakte voor H&M bij
voorbeeld een goed cocktailjurk
je dat luxe uitstraalt.
Deze winter zie je ook veel zwar
te jurkjes bezaaid met paillet
ten, kraaltjes en Swarovski kris
tallen." Het zwartje jurkje neigt
nu sterk naar de jaren twintig
en dertig, signaleert Christine
Boland van modevakblad Texti-
lia. „Er zijn rechte modellen
met een deelnaad op heuphoog
te a la charleston.Daarnaast zie
je in de jaren vijftig sfeer het
zwarte jurkje heel letterlijk a la
Audrey Hepburn, met pumps en
handschoenen."
Er zijn mensen die vinden dat je
met de little black dress niet
moet sollen, dat er eigenlijk
maar één echt zwart jurkje is:
dat van Audrey Hepburn en
Jackie Kennedy. Michael Mer-
kelbach van Stylesuite: „Hét
zwarte jurkje is eenvoudig en
mouwloos met een diep decolle
té. Altijd gemaakt van mooi ma
teriaal, afgewerkt met kant en
satijn."
Kledingadviseuse Wilma Ver
hoeven tekent aan: „Iedereen
dénkt wel dat een zwarte jurk
afkleedt en altijd goed staat,
maar dat is niet zo. Zeker met
een mouwloos zwart jurkje leg
je heel veel accent op je armen,
benen en gezicht. Prima voor
jonge, mooie meisjes, maar min
der gemakkelijk als je niet meer
zo goed in shape bent. Dan is
zo'n zwart jurkje net als sla: je
moet er heel wat aan toevoegen
om het lekker te maken."
Het zwarte jurkje staat of valt
juist met accessoires, meent Ver
hoeven. „Het is aan jezelf om er
karakter aan te geven." GPD
Slank gesneden kostuums van Oger.
foto's GPD
X-mas, you tree.' En voor oud
en nieuw: 'Looking for a good
start?' en 'Any Wishes?'. Volgens
Hans Ubbink heel goed draag
baar onder de kerstoutfit. „De
teksten vormen een goede ge-
spreksopener en de T-shirts zijn
vooral bedoeld voor het moment
waarop het jasje uitgaat."
KLEDINGCODES:
Casual: Alles mag.
Smart Casual: Alles mag, maar
wel een beetje netjes. Neigt naar
'tenue de ville'.
Tenue de ville: Informele stads
kledij, een mooie combinatie
voor de mannen (met colbertje!)
en voor de vrouwen is een mooi
broekpak ook geschikt, geen
spijkerbroek.
Black Tie: De heren in smoking
en de dames in een korte of lan
ge avondjurk.
White Tie: Een rokkostuum of
gala-uniform voor de mannen
en een lange avondjurk met lan
ge handschoenen voor de vrou
wen.
Een pak maakt een man
sexy", aldus modeontwer
per Hans Ubbink„Het accentu
eert de sterke punten van een
mannenlichaam."
Sander Lusink, directeur marke
ting en communicatie van dé be
roemde Nederlandse pakkenwin-
kel Oger: „Een pak straalt auto
riteit uit en dient eigenlijk een
zakelijk doel. Het is een zakelijk
uniform waarmee de drager be
trouwbaarheid en respect wil
uitstralen. Wij houden wel een
beetje van frivoliteit in het pak,
maar daar moet je soms mee uit
kijken.
Bij Oger kun je als beginnende
'pakkendrager' terecht voor een
zogeiT$$fpd 'instappak' van het
eigen merk Dressed for Success
dat 498 tot 750 euro kost en se-
mi-handgemaakt is. Maar je
kunt er ook een pak aanschaf
fen dat helemaal op het lijf van
de drager gesneden is door een
van de beste kleermakers uit Na
pels. Ubbink vindt echter dat je
jezelf met een pak best wel een
beetje mag 'verbijzonderen'.
„Kies bijvoorbeeld voor de feest
dagen een pak waar je normaal
niet in loopt. Trek niet iets tijd
loos aan, maar iets waarin de
mensen jou op dat moment her
kennen. Je kunt een kledingvoor
schrift als 'black tie' ook naar je
hand zetten zodat het bij jouw
'persoonlijkheid past."
Beide heren zijn het er roerend
over eens dat een kostuum eigen
lijk te formeel is voor de feestda
gen. Een combinatie, oftewel
een jasje en een broek, is dan be
ter. „Ga je kerst of oud en
nieuw bij iemand thuis vieren,
draag dan een leuk shirt en een
jeans. Ga je naar een restaurant
dan kun je een jasje en een
mooie pantalon dragen. Voor
een groot galadiner haal je pas
je kostuum of smoking uit de
kast", aldus Lusink. Een smo
king draag je overigens alleen
maar als er op de uitnodiging
'black tie' staat".
Grappig zijn de T-shirts die
Hans Ubbink voor de komende
feestdagen heeft ontworpen.
Eenvoudige longsleeve shirts
met voor kerst de teksten: 'Let's
light X-mas fires', of 'Me
Combinatie van Hans Ubbink.
T-shirt met tekst van Ubbink.
|Pegenover het Markiezenhof in Bergen
tr °l ^00m vinckn we Japans restaurant
%ako. Exotisch en een tikje verwarrend,
o-n na mijn bezoek vraag ik me nog
'Was af hoe het er nu precies in elkaar
wkt. Raadpleging van de website achteraf
0rengt geen opheldering.
bent overgeleverd aan de kok die op een
laat in een mum van tijd gerechten be-
°P een manier die meer weg heeft van
- fen ^an V£m kookkunst. De bakplaat
"spektakel er omheen heet Teppan Ya-
a elk Japans restaurant doen die Tep-
pan Yaki-koks hetzelfde, ze schenken wat
2 -fP de glanzende plaat en dan volgen
^ingrediënten in een vaststaande volgor-
'Vis, schaal- en schelpdieren, bami met ei
J groenten.
Het
Wbehuli
|i vrees ik het meest, de kok maakt er
p van twee spatels een omeletje
^DatQmeletje rolt hij vaardig op en dan
t Hij dat met veel geklikklak van zijn
spatels in hapklare brokken. Vervolgens
werpt hij zijn gasten, die rond de teppan ya-
ki-plaat aan een soort eetbar zitten, één
voor één een stukje omelet toe. Je wordt ge
acht de mond open te sperren en het stuk ei
tussen de tanden te vangen. Dat gaat vrij
wel nooit goed, maar gelukkig zijn de gas
ten gehuld in een kleurige badjas die op een
kimono moet lijken, zodat de kleding ge
spaard blijft. Het hele tafereel doet denken
aan een dolfijnenshow, alleen weten die dol
fijnen perfect te vangen.
Aan de dichtstbijzijnde bakplaat zit een
echtpaar met een jochie van een jaar of ne
gen. Vaste gasten realiseer ik me, want ik
hoor moeder zeggen dat zij deze kok als eni
ge nog niet hebben gehad; er lopen deze
avond, snel geteld, zes koks rond, allen voor
zien van een heupgordel met vlijmscherp
mes, lange vleesvork en de obligate spatels.
De jongen weet één van de drie toegewor
pen stukjes ei feilloos in de mond op te van
gen. Vader en moeder passen voor de eer.
Dus dat kan. Zelf ontkom ik doordat ik aan
een tafeltje apart zit, daar zijn er maar een
paar van. Negenennegentig procent van de
bezoekers komt in groepjes, na het werk, na
het winkelen of gewoon in familieverband.
De zeer vriendelijke serveerster die mij
AAN TAFEL
Rien van Reems
naar dit veilige plekje heeft geloodst, legt
uit dat de kok een bon heeft gekregen waar
op hij ziet welk menu hij voor het gezel
schap moet klaarmaken. Ik heb gekozen
voor het Goka-na Menyu en dat betekent
dat ik na een voorgerecht van tempura, drie
gerechten van de teppan yaki krijg, ik draai
mee met het Bergse echtpaar met kind.
Op vrijdag, zaterdag en zondag is het goed
koopste menu het vegetarische van vijf gan
gen voor 23,80 en het duurste 59,- maar
daar zit dan ook kreeft in en het opent met
sashimi, maar je kunt het alleen bestellen
voor minimaal 2 personen. Mijn menu telt
zes gangen en zit met 40,50 in de midden
moot.
Van dinsdag tot en met donderdag ben je
met de midweekmenu's goedkoper uit: drie
gangen menu's van 17,- tot 22,50. Er
staan ook a la carte gerechten op de kaart,
met de vermelding: 'uitsluitend op iedere
zondag en niet op feestdagen'. Een aparte
kaart is er voor sushi en sashimi, kleine hap
jes van respectievelijk speciale sushirijst
met van alles en nog wat en rauwe vis met
een sausje, al naar gelang de hoeveelheid en
samenstelling in prijs variërend van
8,75 tot 49,50. Veel animo lijkt er niet
voor te zijn, het restaurant opent om 14.00
uur maar de teppan yaki komt pas om 17.00
uur tot leven en mijn serveerster adviseert
om 17.00 uur als openingstijd te noteren.
Meer verwarring wanneer ik naar de Japan
se naam van een gerecht vraag, ze weet het
niet zegt ze, want ze spreekt geen Japans:
,,Ik ben Chinese." De kok is wel Japans.
Steeds wanneer hij iets op tafel zet, buigt
hij en roept hij iets onverstaanbaars.
De tempura is overigens heerlijk, groenten
in een beslagje en een verrukkelijk rood-
baarsje in zijn geheel, allemaal knapperig
gefrituurd met een dipsaus. Dan komen gro
te garnalen en Sint Jacobsschelpen van de
teppan yaki. De garnalen zijn perfect, maar
de coquilles zijn droog. Vervolgens, weer
van de plaat, tongfilets, zalm en gebakken
groenten. Atlantische tong, heb ik zo het
idee, van de zalm is de huid apart krokant
gebakken en dat is lekker.
Dan komt een pauzegerecht: het kleinste
bolletje citroenijs dat ik ooit heb gezien, ge
volgd door weer een teppan yaki gerecht, ge
flambeerde ossenhaas en bami. De kok
steelt weer de show wanneer hij het vlees
flambeert, de ossenhaas smaakt overigens
fantastisch lekker.
Het nagerecht heet Fuji Yama, het bestaat
uit een coupe met ijs en vruchten en het ge
heel drijft in een borrelende vloeistof.
Jong en oud om me heen eet met stokjes, ik
met bestek, ik moet weer eens gaan trainen.
Maar een Nederlander in kimono is geen ge
zicht, doet sterk aan de sauna denken.
Japans Restaurant Miyako
Moeregrebstraat 8
4611JC Bergen op Zoom
Maandag gesloten
Keuken open vanaf 17.00 uur
Creditcards: Visa, Eurocard, Amex,
Diners Club
Vegetarisch: speciaal menu
Kinderen: kindermenuutjes
Rolstoel: geen problemen
Roken: rookvrij tevoren regelen