S ierkool als wintervulling Wonen in de Haagse stijl Bad en bed Lood Douche LAI-prijs Kasten DEN HAAG AMSTERDAM ROTTERDAM Kast naar een ontwerp van Henk Wouda. foto Gemeentemuseum Den Haag Voor mij ligt een catalogus van groentezaden. Ik vind het fascinerende lectuur. Alleen al de namen: Savooiekool 'Zwijndrechtse Putjes', 'Bloe- mendaalse Gele' of 'Winterko ning 2'. Plaatjes staan er niet bij, dus hoe die Zwijndrechtse putjes eruit zien wordt geheel aan mijn fantasie overgelaten. Of Chinese kool 'Zelfsluitende Granaat'; hier wordt een plant aardige implosie in woorden ge vangen. Ach wat is de groente teelt toch een poëtische bezig heid. Al mijn vrienden wens ik een tuin toe vol 'Herfstreuzen', 'Rentegevers, 'Westlandse Dub bele', 'Roem van Enkhuizen' en 'Wonder Der Vier Jaargetijden'. Als er dan al een Nederlandse cultuur bestaat, dan is die vast te vinden in de moestuin. Jammer alleen, dat niemand daar meer ruimte voor heeft. On ze tuinen zijn eenvoudigweg te klein om een aparte moestuin te kunnen bevatten en onze tijd is te gering om er een te kunnen onderhouden. Dat hindert niet, want zo langzamerhand begint men de schoonheid van groente- gewassen in te zien en hier en daar wordt voorzichtig geëxperi menteerd met combinaties van petunia's en artisjokken en van verbena en asperges. Ook de sierkool die je in dit jaargetijde bij plantenstalletjes op markten kunt kopen, wijst je op het feit dat kool nog meer toepassingen heeft dan alleen maar stampen. Eigenlijk vind ik sierkool over bodig, omdat veel koolsoorten die voor de pan bedoeld zijn minstens zo mooi zijn als de sier kool. En voor wie wil experimen teren met combinaties van deco ratieve groenten en eenjarige bloemen als petunia's, cosmea's en zinnia's is sierkool niet zo handig, want sierkool ontwik kelt zijn mooiste kleuren pas in de late herfst en in de vroege winter en dat is de tijd waarop eenjarige bloemen al weer afta kelen, of zelfs al bevroren zijn. En bovendien: met gewone groente eet je van twee walle tjes: eerst geniet je van hun kleu ren en daarna, aan het einde van het seizoen nog eens van hun smaak. Favorieten onder de decoratieve groentegewassen zijn de rood- bladigen: roodbladige boeren kool, roodbladige spruitkool en roodbladige snijbiet. 'Redbor' is de naam van een boerenkoolva riëteit met donkerrood, ge kroesd blad dat uit de verte aan gestolde lava doet denken. Deze rode boerenkool gaat snel over heersen, dus plant hem liever als solitair dan in rotten van tien. Aan het einde van het sei zoen, als u hem oogst voor de stamppot, wordt hij in de pan weer gewoon groen. 'Rubine' is de paarsrode spruit kool die zo mooi kleurt bij oran je zinnia's of afrikanen. Ook dit is een plant die op de voorgrond treedt en die de neiging heeft om alle aandacht naar zich toe te trekken. Combineer hem eens met het fel blauwgrijze blad van Eucalyptus gunnii. Eventueel kan er nog zomerprei 'Zwitserse Reuzen' aan de combinatie wor den toegevoegd om het overheer sende paarsrood van de spruit kool af te zwakken. Snijbiet 'Rhubarb Chard' is een mirakel, met zijn glimmende, ge kroesde en gerimpelde blad dat donkerrood is, met felrode blad- nerven. Dit is de mooiste van al le snijbieten, maar de eerlijk heid gebiedt me te zeggen dat de groengele 'Lucullus' beter van smaak is. Zoals ik zei komt de sierkool zaterdag 11 december 2004 Waarom zouden bad- en slaap kamer gescheiden ruimtes zijn? E15, Dornbracht, Alapa geven het antwoord op die waag met New Places. Dit systeem bestaat uit elementen waarmee beide ruimtes kunnen samensmelten. E15 is verantwoordelijk voor de meubels, Dornbracht voor de kranen en Alape voor de wasta fels. Alle onderdelen zijn ver krijgbaar bij een aantal design meubelzaken. Informatie: www.new-places.com Ontwerp van Bas van Pelt, studeerkamer, 1927. foto Gemeentemuseum Den Haag Den Haag was tussen de twee wereldoorlogen een cen trum van verfijnde interieurkunst. Meubelmaker Pan der timmerde flink aan de weg, ook vele zelfstandige ont werpers en architecten droegen bij aan het ontstaan van een mondaine, aan de art deco verwante stijl. Ooit was het de grootste meu belmaker van Nederland. De Haagse firma Pander met vestigingen door het hele land meubileerde bijna overal. Van middenstandswoning tot minis terskamer. Bijna, want voor mensen met een kleine beurs was de Pander-kwaliteit niet te betalen. Het zal een van de rede nen zijn dat het meubelimpe rium in 1985 failliet ging. Het tijdperk van woonboulevards en Ikea-vestigingen was aangebro ken. Hoe anders stonden de zaken er een eeuw eerder voor. De nog jonge firma volgde de internatio nale ontwikkelingen op de voet en introduceerde iets dat tot op de dag van vandaag het beeld in de Ikea-hallen bepaalt. Kijkend door de grote etalageruiten was het niet goed te zien, 'doch als wij den drempel van een der in gangen overschrijden, worden ons al de heerlijkheden van de nieuwe zalen ontsloten. De clou is en blijft de reeks vertrekken, die kant en klaar voor eene rijke beurs gemaakt, waaraan niets ontbreekt en waaruit men slechts te kiezen heeft.' In dit krantenbericht uit 1892 gaat het nog over vertrekken die waren gemeubileerd in de toen in zwang zijnde neo-stijlen. Maar al snel deed bij Pander de art nouveau zijn intrede en, iets la ter in de 20ste eeuw, een moder nere interieurstijl, die elemen ten uit de art deco, de architec tuur van Frank Lloyd Wright en, voorzichtig, de stijl in zich verenigde. Pander trok toonaan gevende ontwerpers aan als Henk Wouda, Cor Alons en Jan Brunott, die vanaf 1917 deze mo dern-mondaine stijl ontwikkel den. De invloed van deze ont- werpkunst was groot. Architec ten als Dudok en Wils betrok ken de Pander-mensen bij hun opdrachten. Volgens 'design-historicus' Ti- mo de Rijk is het merkwaardig dat de museale meubelcollecties in Nederland vergeven zijn van de Rietveld-stoelen en buismeu belen van W.H. Gispen en Mart Stam, terwijl er van de Pan der-mensen en een aantal ver wante kunstenaars maar weinig te vinden is. De Rijk schreef een boek over wat hij de 'Haagse stijl' heeft gedoopt. Onder de ti tel "Wonen in Haagse Stijl - Art Deco in Nederland' is in het Ge meentemuseum Den Haag een overzichtstentoonstelling te zien van de interieurkunst van het interbellum. Naast losse meubelstukken, tapijten en kera miek zijn voor het eerst een aan tal complete ameublementen te zien van Henk Wouda, Jan Wils, Jan Lecointre, Bas van Pelt en Fer Semey. Het overgrote deel van de objecten is afkomstig van particuliere verzamelaars. Wat zowel in het boek als op de tentoonstelling opvalt, is de zorg waarmee deze ontwerpers Willy Sluiter, reclameplaat uit 1930 van Pander met meubelen van Wouda. foto Gemeentemuseum Den Haag te werk gingen. Een hoogtepunt was in dat opzicht de samenwer king tussen Wouda en Dudok bij de Villa Sevensteijn (1920-1921) in het Haagse villa park Zorgvliet. Het boek bevat een serie schitterende foto's van het huis - een kubistische com positie in baksteen - in zijn oor spronkelijke staat. Wouda deed de complete aankleding: meube len, tapijten, lampen en betim meringen. Volgens De Rijk is hier de Haag se stijl geboren, omdat voor het eerst een poging is gedaan com pleet met oude voorbelden te breken. De voornaamste inspira tiebron was de kunst van de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright, wiens werk door Berlage in Nederland werd geïn troduceerd. Wouda deed meer dan zo maar wat meubilair neer zetten. Een deel van de kasten en ook een aantal banken maak ten integraal onderdeel uit van het interieur. Deze manier van vormgeven sloot naadloos aan op de architectuur van Dudok, die net als Wright brak met de traditionele indeling van een gang en een kamer-en-suite. De ruimten liepen in elkaar over en kenden verschillende niveaus. Dat Sevensteijn een mooi huis werd, is nu ook weer niet zo uit zonderlijk want geld speelde voor de opdrachtgevers geen rol. Maar Wouda en de zijnen werkten ook voor de kleinere beurs. Dat blijkt bijvoorbeeld uit een modelwoning van de Pa paverhof (1924) in Den Haag. Dit was een complex midden standswoningen van de hand van architect Jan Wils. Wils combineerde op geheel ei Ameublement van Fer Semey. gen wijze invloeden van Wright en de stijl. Zelfs de grootinquisi teur van de laatste beweging, Theo van Doesburg, was er en thousiast over. Wouda richtte een van de huisjes compleet in. Het sobere, rechthoekige houten meubilair sloot fraai aan bij het strakke lijnenspel van Wils' ar chitectuur. Het was dus niet alleen Wright, die de Pander-ontwerpers beïn vloedde. De Haagse stijl speelde mee, wat zich bijvoorbeeld uitte in asymetrisch ontworpen haardpartijen. Want als er iets was waar deze kunstenaars een hekel aan hadden was het wel de 'burgerlijke' marmeren schouw. De Rijk maakt in zijn boek veel werk van de oorsprongen van de Haagse stijl. Daarin spelen ele menten van de Engelse arts and Crafts-beweging een rol, die zich richtte tegen machinaal ge fabriceerde meubels. Ook de les sen van de oude meester Berlage en zijn pleidooi voor een eerlij ke vormgeving klonken door. Pander was niet het enige 'po dium' waarop de Haagse stijl triomfen vierde. De Rijk behan delt in zijn boek ook vormge vers die zich zelfstandig in de stad vestigden, zoals Cornelis van der Sluys, Frits Spanjaard, Cor Alons, Klaas van Santen en Bas van Pelt. Alleen het aantal al maakt duidelijk dat er in het Den Haag van het interbellum een grote markt was voor bin foto Erik en Petra Hesmerg nenhuisarchitectuur en woning inrichting. De stad telde dan ook een aanzienlijk groter aan tal welgestelden dan Amster dam en Rotterdam en bovendien was er Wassenaar, dat in deze periode sterk groeide. In de loop van de jaren dertig gingen al deze vormgevers hun eigen richting, waarmee er ei genlijk een einde kwam aan de Haagse stijl. Pander koos voor nieuwe mensen en een nieuwe stijl. De Belgische ontwerper Fer Semeys werd de grote man. Hij introduceerde een op Frank rijk gerichte luxueuze interieur stijl, waarin licht gelakt hout in ronde vormen domineerde. Het was een stijl die ook veel werd toegepast in interieurs van grote passagierschepen als de Nieuw Amsterdam. Ook werd op kleine schaal en heel voorzichtig een enkele stalen stoel tot de collec tie toegelaten. De Haagse stijl verdween en uit eindelijk Pander dus ook. Maar iets van de rijke vormgeverstra ditie heeft in de stad weten te overleven. De ooit door Bas van Pelt en Klaas van Santen ge stichte zaken bestaan nog altijd. Herman Rosenberg 'Wonen in Haagse Stijl', t/m 6 maart 2005 in het Gemeentemu seum Den Haag. Publicatie: 'De Haagse Stijl' door Timo de Rijk; prijs: 39,50 euro. Kastenproducent Lundia brengt een nieuw kastensysteem op de markt dat vooral bedoeld is voor toepassing in berging, bij keuken of garage. Het systeem, verkrijgbaar onder de naam Lundia-FIX, is gemaakt van plaatmateriaal dat bestaat uit samengeperste grove houtve zels. De kast is met zijn schap pen en zijstukken gemakkelijk zelf in elkaar te zetten. Informatie: www.lundia.nl pas op kleur tegen het einde van het jaar, als het tijd is om de meeste andere kool te oogsten. Toch heeft ook sierkool zijn mo gelijkheden. Je zou hem kunnen combineren met winterviolen of - als hij het tot het voorjaar uit houdt - met oranje vroege tul pen. Of je kunt hem gebruiken als wintervulling voor een bloembak die anders maanden lang leeg zou staan. Romke van de Kaa Loden waterleidingen vormen een belasting voor mens en mi lieu. Het ministerie van VROM verleende tot 1 januari 2005 dan ook subsidie om ze te vervan gen. Omdat nog lang niet alle lei dingen vervangen zijn, heeft het ministerie besloten de regeling met een jaar te verlengen. Aan vragen moeten voor 30 septem ber 2005 binnen zijn. Meer informatie: www.vrom.nl Volgens Duscholux wint de deur- en drempelloze 'inloop douche' aan populariteit. De sa- nitairproducent komt aan die ontwikkeling tegemoet met de introductie van vrijstaande douchepanelen. De panelen, die verkrijgbaar zijn onder de naam Urban, bieden de consument de mogelijkheid om een douche op maat te creëren. Naast vijf rech te zijn twee gebogen panelen verkrijgbaar. Ze zijn leverbaar vanaf 918 euro. Informatie: www.duscholux.nl Het Amsterdamse architectenbu reau Concrete heeft voor de tweede keer de Lensvelt de Ar chitect Interieurprijs (LAI) ge wonnen. Het bureau won de prijs met de inrichting van de Supperclub Cruise. Met de in richting van de vier etages tel lende boot sloot Concrete aan bij de huisstijl van de Supper club. In La Salie Neige kan bijvoor beeld worden gedineerd op een groot wit bed dat kan worden omgebouwd tot dansvloer. In 2002 won Concrete de prijs voor de inrichting van de Laires- seapotheek in Amsterdam. De LAI wordt jaarlijks uitgereikt door projectinrichter Lensvelt in Breda en het architectuurtijd schrift De Architect.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 33