ree Een extra toren was toch iets té opzichtig Behabeugels gaan door de trommelgaatjes WOON zaterdag 11 december 2004 TEGELS'S ANITA! SC HO UWE N N ATUU R5TEEN »HOT TUBS •INFRAROOD CABIN ES* WfcStkapeHe-Goes Het echtpaar Smet bij de toegangspoort met torentje. (Smet: „Dus geen verzonken bak") niet minder dan zeven slaapkamers, twee badkamers en drie toiletten. Het meest bij zondere van de woning is toch wel het exterieur. De hoeve is helemaal opgemetseld van ba- roksteen in het zogenaamde Noors- of kettingverband. Deze bijzondere manier van metselen is ook toegepast in het interieur van de Heikantse kerk, weet Smet. Op verschillende plaatsen aan de buitenkant van de hoeve prij ken vier lagen met zogenaamde uitstekende tanden; bakstenen die haaks zijn gemetseld, waar door een sierrand ontstaat. Deze vorm van siermetselwerk komt vaak voor, maar vier lagen is wel uitzonderlijk veel. Boven al le ramen zijn bogen gemetseld. De plinten, hoeken, raamdor- pels en lateien zijn van Bourgon dische witsteen evenals de enor me schouw in de woonkamer en de 'kruisjes' in de gevel. Die kruisjes zitten op de plaats waar in de oorspronkelijke bouwstijl van eeuwen geleden gaten in de muur zaten. Deze ga ten verschaften roofvogels toe gang tot de hoeve om ongedierte zoals muizen te vangen. „Dat leek ons nou niet zo nodig", zegt Smets echtgenote. Alle ramen in de woning zijn zogenaamd glas-in-lood en als de familie toch roofvogels wil zien, dan lie ver via het raam naar buiten. De hoeve lijkt nog imposanter dan ze is door de 'kasteelmuur' die het woongedeelte verbindt met de dubbele garage aan de andere kant van het perceel. Nis sen met metselwerk in een vis graatmotief doorbreken het Noors kettingverband. Temid den van de kasteelmuur is een toegangspoort gemaakt en daar boven een echt kasteeltorentje met een klok in de nok, zoals het hoort. In het torentje be waart Smet zijn verzameling oude kerkstoelen uit Heikant en Sint Jansteen. Schuurtje Ook het schuurtje is in dezelfde stijl opgetrokken als de hoeve. Dat schuurtje heeft Smet heel wat hoofdbrekens gekost. Tij dens een storm in 1993 stortte het schuurtje, toen nog in aan bouw, helemaal in. Het dak was De kasteelhoeve van het echtpaar Smet in Heikant. foto's Peter Nicolai misschien nog wel het meest ar beidsintensieve werk tijdens de bouw. Het immense dak is hele maal belegd met Spaanse lei steen, drie weken lang zat Smet op het dak en dat ging hem niet in de kouwe kleren zitten. „Op dat dak zag ik echt een beest kruipen", legt Smet uit in zijn beste Heikants. „Ik zag het in het begin niet zitten, maar uit eindelijk is het allemaal gelukt en het resultaat mag er zijn." Op de nok van de schoorsteen prijkt een piek van bladgoud. Smet: „Ja, koper kon natuurlijk ook wel, maar goud blinkt veel meer en slaat bovendien niet groen uit na verloop van tijd. Het kost wat, maar dan heb je ook wat." Tijdens de bouw van de hoeve was het terrein erg kaal. Nu staat de kasteelhoeve temidden van een oase van groen. Hoge bo men, hagen en een groot gras veld voor de deur. Het plein voor de garage en de wandelpa den zijn aangelegd met kinder koppen. Wie zich afvraagt waar om er tegenwoordig nergens meer kinderkoppen te verkrij gen zijn, heeft hier zijn ant woord: Ze liggen allemaal bij Smet. Vele duizenden heeft hij er gebruikt. Zijn vrouw: „We konden toch geen pekbaan aan leggen? Het moet allemaal wel een beetje bij de sfeer en de stijl passen." Ook zoon Frank is ontzettend trots op wat nu ook nog zijn huis is. Hij heeft een fotoboek bijgehouden van de bouw en heeft in zijn collage ook foto's van de hoeve in hartje zomer en midden winter. Het kiekje van de hoeve onder een dikke sneeuwlaag heeft nog het meest weg van een kerstkaart. Hoewel Smet dagelijks huizen bouwt, heeft hij van opdrachtge vers nog nooit de vraag gehad of hij ook voor hen een hoeve in de Maaslandse renaissance-stijl wil bouwen. „Smaken verschil len. Ik vind het niet erg, want zo blijft mijn woning tenminste uniek." Oma Dat is niet helemaal waar. Rechts naast de hoeve prijkt nu een verbouwde woning waarvan de gevel in precies dezelfde stijl is opgetrokken. Smet: „Daar woont oma! Ik had zo'n plezier in de bouw van mijn eigen huis dat ik dacht 'dat kan er ook nog makkelijk bij'. Het huisje hoort dus eigenlijk bij de hoeve, maar toch ook weer niet." In Heikant werd heel wat gespe culeerd toen de bouw van de hoeve in volle gang was. Smet: „Men wist niet wat men ervan moest denken. Ik hoorde later dat veel mensen dachten dat ik een schuur aan het bou wen was. Een schuur! Hoe ko men ze er bij Sheila van Doorsselaer Familie-uitjes waar dan ook liepen steevast uit op een bezichtiging van elk in de buurt gelegen kasteel. Aannemer Jo Smet uit Hei kant was op zoek naar inspi ratie voor een nieuw te bou wen woning voor zijn eigen gezin waarin hij al zijn vak manschap kon tentoonsprei den. Het werd een kasteel hoeve in de stijl van de Maaslandse renaissance, een huis waar hij zes jaar aan bouwde en wat het meest opzienbarende huis van Heikant werd. Dit wil ik, verzuchtte Jo Smet toen hij begin jaren tachtig in Limburg, in de omge ving van Roermond, een prachti ge kasteelhoeve zag. Hij viel als een blok voor de Maaslandse re naissancestijl en sloeg meteen aan het tekenen. De plaats waar zijn kasteelhoe ve zou moeten verrijzen, stond al vast. De familie was eigenaar van een groot braakliggend per ceel aan de Vylainlaan in Hei kant, met achterop het terrein een oude vlasfabriek. Die fa briek kon mooi plaatsmaken voor de opslagloodsen van Smets aannemingsbedrijf. In 1986 begon de bouw van de hoeve. Smet had zonder proble men een bouwvergunning gekre gen voor zijn bijzondere ont werp. „Ik heb écht de tijd mee gehad. Destijds deed een gemeente niet zo moeilijk als het nieuwbouw betrof. Ik heb van Hulst dan ook alle medewerking gehad die ik maar kon wensen." De welstand echter, deed op één puntje moei lijk; een toren bij de voordeur moest hij schrappen. „Dat von den ze toch iets te opzichtig." Zes jaar lang bouwde Smet aan zijn huis. Overdag bouwde hij die van anderen - het werk ging natuurlijk gewoon door - 's avonds, in de weekeinden en tij dens vakanties was hij aan zijn eigen huis bezig. Met liefde. „Overdag werkte ik en 's avonds of tijdens vrije dagen was ik met mijn hobby bezig. Zo zag ik dat echt." Terp De Maaslandse renaissance is een robuuste, bewerkelijke maar toch romantische stijl, met veel oog voor detail. De kasteel hoeves uit deze stijlperiode zijn groot en de hoeve van de familie Smet toont dan ook imposant. Het effect wordt nog versterkt omdat de kasteelhoeve op een terp is gebouwd, een eigenhan dig opgeworpen glooiing van 1,60 meter. Hierdoor lijkt de hoeve nog groter. De woning telt, naast een grote woonkamer en leefkeuken en een zelf opgemetselde kelder n Serie woonberoepen t beroep 'd van wonen centraal. De meest heenlopende personen komen aan bod: van ■mdoor en architect tot ambtenaar glazenwasser. Vandaaq Kmt9°ed-servicemonteur foto Ruben Oreel Naam: Boudewijn Vis Woonplaats: Vlissingen Beroep: Witgoed-servicemonteur Belangrijkste gereedschap: gereedschaps koffer Hij kan rustig voor zijn wasmachine gaan zit ten en eens kijken hoe het ding werkt. Hij heeft het allernieuwste model en ziet het als een soort 'proefkonijn'. Boudewijn Vis heeft zijn hart verpand aan wasmachines. Het repareren ervan is voor hem een uitdaging. Of het nu een wat ouder model is met mechanische bedieningsknop of de nieuwste met alle elektronische snufjes, voor hem herbergen ze weinig geheimen. Als er een pro bleem is, bijt de Vlissinger zich er als een terriër in vast. Tot hij de oplossing gevonden heeft. Hoe lang dat ook duurt. „Hij is eigenlijk verslaafd", zegt zijn baas (in Vlissingen bekend als de man die alles kan) Guus Jansen. Vis volgde een opleiding elektronica aan de MTS. Bij toeval kwam hij aan zijn huidige baan bij Techno Jansen in Vlissingen. Op zoek naar een paar bijzondere lampen verzeilde hij tien jaar ge leden in de winkel aan de Scheldestraat. Wat hij daar zag beviel hem en hij bood vrijblijvend zijn diensten aan. Van een baantje alleen voor de zater dag kwam hij in zijn huidige baan als servicemon teur terecht. Vis repareert ook televisies en ande re huishoudelijke apparaten. Maar wasmachines hebben zijn voorkeur. „Een wasmachine is eigen lijk onmisbaar in een huishouden. Als die stuk is, ervaren veel mensen dat als een groot probleem. Wasgoed is ook een stukje intimiteit, dat breng je niet zomaar bij een ander. Het geeft dan ook veel voldoening als je een kapotte machine weer aan het draaien krijgt. Ik vind het een boeiend appa raat en ik wil ook altijd precies weten hoe dat ding werkt." De Vlissinger kan aan de machine ongeveer de leeftijd aflezen. Tot een jaar of tien geleden had den ze allemaal een mechanische programma- knop. Die bestuurde alles. Daarna kwam er een combinatie van die knop met elektronica en nu zijn de nieuwe machines allemaal uitgerust met veidijnde elektronica. Je kunt alles aflezen op een display, tegenwoordig zelfs in tekst en niet met al lerlei codes. Je kunt precies zien wat de machine doet, spoelen, centrifugeren..." „Dat kan wel eens verwarrend werken. Zo werd ik eens gebeld door een mevrouw die de tekst 'was loshalen' had gelezen. Ze had de trommel ge opend en de was 'losgehaald', maar ze begreep niet wat het probleem was. Ik heb toen maar uitge legd dat zij dat niet hoefde te doen, maar dat de machine aangaf waar die mee bezig was." Standaardreparaties komt Vis niet veel tegen. Waar hij wel nogal eens tegenaan loopt zijn 'ver dwaalde' behabeugels en de flippo's. „Die beugels gaan door de gaatjes van de trommel. Soms kun je er makkelijk bij, maar af en toen moet je echt van alles openmaken. Flippo's zijn ook niet echt leuk. Omdat die dingen als klepjes kunnen werken, slui ten ze soms de boel af. Als ze dan weer omklap pen loopt alles weer goed. Dan krijg je van die va ge klachten als 'hij doet het soms wel en soms niet'. Die onduidelijke klachten zijn het moei lijkst. Meestal kom je als je een klant de juiste vra gen stelt, al snel tot de oplossing. Je moet dus heel goed kunnen luisteren." De moderne wasmachine is volgens Vis gebruiks vriendelijker dan oudere modellen. „Ze zijn een voudig in te stellen. Je kunt ook aflezen wat er mis is als hij het niet doet. Dan staat er bijvoor beeld 'Kraan dicht?' Maar je moet als monteur wel goed op de hoogte zijn van elektronica. Ik heb ook vaak een laptopje bij me om dingen op te zoe ken. We hebben in de zaak een database met pro blemen en de oplossing daarvan." „Ik geloof niet dat de nieuwe modellen kwetsbaar der zijn door al die elektronica. Ze zijn wel gevoe liger. Zo zal een machine niet centrifugeren als het wasgoed niet goed verdeeld is. Soms heb je een dekbedhoes die helemaal vol zit met ander wasgoed. Dan doet de machine het niet omdat de balans niet in orde is. Je moet dan de was er even opnieuw instoppen. Maar ook dat geeft 'ie aan." Vis treft de machines soms op de raarste plaatsen aan: „Ik heb er wel eens een buiten gevonden, ge woon onder een afdakje. Ja, dat is dus niet echt goed. Maar in een trapkast, op zolder of ergens he lemaal ingebouwd kom je ze ook tegen. En pro beer dan maar eens om aan zo'n machine te wer ken." Annemarie Zevenbergen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 31