IMW introduceert de rijdende laptop
laihatsu gaat Europa
e lijf met de Sirion 2
27
De programmeerbare auto
KENNISMAKING
Volgende week in Auto:
vrijdag 10 december 2004
Vraag antwoord
Illustratie Julius Wintermans
Klopt het dat dakrails op een auto een aanslag zijn op het brand
stofverbruik?
Karin Frerilcsen van Verkeers Veiligheids Centrum
Rozendom (WCR): „Ja, al zijn niet veel bestuurders
daarvan op de hoogte. Zo is menig stationwagon uitge
rust met dakrails maar deze leveren wel gemiddeld acht
procent meerverbruik op. Ook de achterruitverwarming
is zo'n 'vergeten slokop'. Die is verantwoordelijk voor
vier tot zeven procent extra brandstofverbruik. Wij advi
seren dan ook om de achterruitverwarming altijd snel
weer uit te zetten. De restwarmte is vaak al voldoende
om een beslagen of bevroren ruit te verhelpen. En voor
de wintersporters: een skibox kost gemiddeld zestien
procent meerverbruik. De airco is goed voor tien tot 25
procent extra brandstofconsumptie."
Heeft u ook een vraag? Mail die dan naar
vraagenantwoord@wegener.nl
Ga voor meer antwoorden naar de website van de krant en
klik op auto.
Ferrari verduistert zichzelf
vergelijking met een pc verkeert de elektro-
ca in auto's nog in het stoomtijdperk. Het is
a wirwar van bedrading en elektronica. Dat
oet anders, vinden ze bij BMW. Onze volgen
auto krijgt een griezelig perfect brein.
£"S\ De helft van de productie
ve k
ciRob van Ginneken
'oor de techneuten
van het BMW ont
wikkelingscentrum
is de nieuwe 3-serie
oud nieuws. Ook al
hij pas over een paar
aden aan ons voorgesteld.
jeMünchen kijken ze na-
fijkalweer een paar jaar ver-
pë. Achter hermetisch geslo-
ten hekken wordt gewerkt aan
de auto's van de toekomst. En
we nog behoorlijk
opkijken, merkten we tij-
unieke rondleiding
Jr het pas geopende Por
ing und Innovation Centrum
van de Beierse autofa-
iek. Voor één keer gingen de
orgaans hermetisch gesloten
to voor ons open. Al wa-
er zo hier en daar wel soli-
afgesloten rolluiken te zien,
teen stuurs kijkende bewa-
emaast. Er zijn kennelijk
nzenaan BMW's openhartig
heid. Toch, wat we wél moch
ten zien, is spectaculair genoeg.
Denk nu niet dat een BMW in
het jaar 2010 als in een science
fiction film zwevend boven de
stad voorbij komt. Er zit ge
woon een motor in en we zul
len het met vier wielen en een
stuur moeten doen. Toch gaat
ons dagelijks vervoermiddel fu
turistische trekjes vertonen. Of
moet je zeggen: menselijke trek-
jes?Hij gaat namelijk via came
raatjes kijken, luistert via mi
crofoons wat de bestuurder
zegt en leert spreken.
Banana Split
Toegegeven, er zijn al auto's
waarbij je bepaalde functies
met de stem kunt bedienen._
Maar meestal wordt dat een ver
toning alsof je onverhoeds in
Banana Split verzeild bent ge
raakt. Met de juiste elektronica
kan dat veel beter, zo konden
we in de ontwikkelingsafdeling
ervaren. Cryptische aanwijzin-
1 kosten van een auto gaat zit
ten in elektronisch geregelde sys
temen. Feitelijk is dat maar een
rommeltje van tientallen compu
tertjes, trossen draden en een
elektronische spraakverwarring.
Binnenkort verandert dat. De gro
te automobielconcerns hebben sa
men nieuwe technieken ontwik
keld zodat nieuwe automodellen
vanaf volgend jaar daadwerkelijk
een 21e-eeuws elektronisch brein
kunnen krijgen. Alle systemen
worden straks met één 'auto-
computertaal' geregeld, een soort
Windows voor auto's. Maar dan
wel zonder de computercrashes
die we aan het bureau nog wel
eens meemaken. Zo'n rijdende
laptop opent intrigerende moge
lijkheden. Zo voorspelt BMW dat
je bijvoorbeeld na een jaar rijden
alsnog snufjes kunt laten pro
gramme
ren.
Spraakbedie-
ning van allerlei
systemen misschien. Automati
sche kilometeradministratie.
Gesproken e-mailen. Een diefstal
alarm dat je via de telefoon waar
schuwt. Een geheugen met alle
radiozenders van Europa. Een
sprekende agenda. De mogelijk
heden zijn onbeperkt.
gen worden vervangen door
normale spreektaal en een slim
reagerend systeem. Voorbeeld:
de bestuurder zegt 'ik heb het
waivr' en de auto reageert met
de vraag of de klimaatregeling
soms lager moet. De bestuurder
zegt of knikt tot onze verba
zing zelfs maar ja en het wordt
feilloos geregeld. Het systeem
ziet via één cameralens wat er
op de bestuurdersstoel gebeurt
en reageert op bewegingen en
handgebaren.
Of een opgestoken middelvin
ger in zijn vocabulaire voor
komt, hebben we niet be
proefd. Maar een afwijzend wui
vende hand bleek voldoende
om een binnenkomend tele
foongesprek weg te laten klik
ken. Als de techniek merkt dat
je de autotelefoon langdurig
laat gaan, vraagt het systeem
wat je wilt en reageert vervol
gens op je aanwijzingen.
Het klinkt allemaal een tikje be
angstigend misschien, maar in
feite is het een logische stap.
Letterlijk negen van de tien be
langrijke ontwikkelingen in de
autowereld hangen nu samen
met elektronica.
De autoliefhebber praat meest
al over het model of de pk's en
andere mechanische geneug
ten, maar bijna de helft van alle
ontwikkelingskosten gaat toch
echt naar de afdeling die zich
met processoren, software en
bits en bytes bezighoudt.
Gebaren
De geschiedenis herhaalt zich
zodoende. Toen de eerste elek
tronische systemen in de jaren
zeventig in onze auto opdoken,
konden we niet vermoeden dat
ooit een sprekend satellietnavi
gatiesysteem ons door het ver
keer zou loodsen. Praten mét
en gebaren maken naar je ei
gen auto klinkt nu al net zo fu
turistisch, maar het wordt op af
zienbare termijn gewoon wer
kelijkheid. Het betekent name
lijk weer een fikse stap vooruit
in comfort en veiligheid.
De gesproken opdracht 'Zet de
cruise-control op 120 kilometer per
uur' is niet alleen makkelijk,
het leidt ook veel minder af
dan het huidige gefrummel
met minuscule knopjes en scha
kelaartjes rond je stuurwiel.
Het is trouwens wel plezierig
als je auto zelf vaststelt dat de
keiharde rockmuziek van een
radiozender niet jouw smaak
is. Om vervolgens automatisch
alternatieve radiostations aan
te bieden.
Nederlands elftal
Zo kun je honderden handig
heidjes bedenken. Intelligente
elektronica biedt mogelijkhe
den waar we nu niet eens bij
stilstaan. Niet in de laatste
plaats omdat de auto meer met
de buitenwereld gaat communi
ceren. Misschien gewoon via in
ternet. Daarmee kan de service
van je sprekende auto nog veel
verder gaan. 'Hoe laat is het Ne
derlands elftal vanavond ook weer
op televisie?' De auto zou kun
nen vragen of je de tijd onge
veer weet en of je dan de inter
land Nederland-Tsjechië be
doelt. Intussen kun je gewoon
op het verkeer blijven letten.
De proefopstelling van BMW
herkende zelfs irritatie in onze
stem over al die vragen rond de
aankomsttijd. Als alternatief
verscheen er een lijstje op het
beeldscherm in de middencon
sole.
Zie het allemaal maar als een
zesde zintuig voor de automobi
list. Even wennen, dat wel,
maar daar krijgen we gelukkig
de tijd voor. Het zal nog wel
een paar jaartjes duren voor
het uit de ontwikkelingsafde
ling naar onze auto verhuist.
De volgende generatie BMW
3-serie wellicht?
>De concurrentie
1 Toyota Yaris 1.0
11.990 euro
Hoge kwaliteit
r? Instrumentarium
0 Nissan Micra 1.2
12.400 euro
"t Origineel uiterlijk
*- Hoofdruimte achterin
<3 Hyundai Getz 1.1
10.500 euro
Leuke styling
Rumoerige 1.1 motor
Klantentrouw
De klantentrouw onder automobilisten in
Nederland is becijferd op ruim 63 procent.
Daihatsu had ooit een loyaliteitsscore van
70 procent, maar zit nu ver beneden het
gemiddelde. De importeur gaat het aan
tal dealers volgend jaar uitbreiden van
tachtig naar honderd.
De Sirion 2 is een poging van Japans oudste autofabrikant om in Europa weer potten te gaan breken.
iDaihatsu Holland hadden ze graag gezien
Me nieuwe Sirion anders had geheten: Cha-
naar een succesvolle voorganger. Het
erk toont namelijk weer Europese ambities.
lien van der Steen
verkoopt het sla-
n§e Daihatsu 2.800 auto's
nfÜ"In gloriejaren van
mode,,en Charade en Cuore
dat er met gemak
10.000. En daar wil het merk
volgens Frank van Gooi van Dai
hatsu Holland weer naar toe.
Het is nog niet zo lang geleden
dat Daihatsu zich uitsluitend
op Zuidoost-Azië leek te concen
treren.
De importeur vindt de naam
van de nieuwe Sirion daarom
minder geschikt. Ze hadden in
Vianen, het motown van Neder
land, liever de naam Charade
gehad voor de tweede editie
van de Sirion. Die Charade had
tenminste succes en van Sirion
nummer 1 werden er nog maar
een paar honderd per jaar ver
kocht. Maar moeder in Japan
verbood een andere naam, dus
komt Daihatsu, het oudste Ja
panse automerk, gewoon weer
met een Sirion. Ach.
Het is volgens de Japanners een
multiple purpose compact, een
mpc, en dat is een afkorting die
we nog niet kenden. Hij ziet er
veel aardiger uit dan zijn volle
dig verbleekte voorganger. Op
het dashboard prijkt trots een
knots van een toerenteller. Al
leen in het goedkoopste model
ontbreekt die.
Roffel
De Sirion komt eind januari,
met driecilinder 1.0 of viercilin-
der 1.3 liter motor. Als je veel
kilometers rijdt en liefst ook
nog vlug, dan moet je de drieci
linder niet aanschaffen. En ook
moet je die typische roffel op
waarde weten te schatten. Maar
in de Nederlandse omstandighe
den kun je best voor de dag ko
men met die driepitter. Want
hij perst toch mooi 70 pk en
een trekkracht van 95 Nm naar
de voorwieltjes terwijl hij in de
buurt- van 1:20 kan rijden.
Voeg daarbij dat het Toyota-mo-
tortje duivels efficiënt werkt
met bovendien een zichzelf re
genererende katalysator, dan
staat daar een alleraardigst
stuk techniek.
De 1.3 motor is overigens van
Daihatsu zelf. Hij heeft 102 pk
in huis, en kent een nogal sto
rend, gierend geluid dat afkom
stig lijkt van de versnellings
bak. Het 900 kilo wegende wa
gentje is er als 1.3 ook met een
automaat en de koffer meet
225 liter. Met de bank plat
groeit dat naar 630 liter. Vier
airbags zijn standaard.
De wegligging doet betrouw
baar aan, het traditionele onder
stel (voor onafhankelijk, achter
een torsie-as) is daartoe ver
sterkt met twee stabilisatorstan
gen, die de auto in Japan moet
ontberen. De voorstoelen zitten
redelijk, de achterbank is vlak
maar biedt genoeg zitruimte.
En binnen is er tamelijk strak
vormgegeven, met aardige ma
terialen.
Dan iets over de maat van deze
nieuwe Daihatsu. Hij gaat con
curreren met de Nissan Micra,
Toyota Yaris en bijvoorbeeld de
Hyundai Getz. Zijn binnenruim
te is bepaald niet benauwd. Hij
heeft veel opbergplekjes en
blinkt uit met een kleine draai-
cirkel: 8.60 meter heeft hij
maar nodig.
Boon
De Sirion 2 is er alleen als vijf-
deurs; of er een driedeurs-ver-
sie komt is nog onzeker. Een
4x4 uitvoering zit er later wel
in, net als een diesel. Sinds juni
wordt hij in Japan al aangebo
den als Toyota én als Daihatsu
en dat gaat volgens fabrieks-
bronnen erg goed. In Japan
heet het model Boon, maar om
dat dat hier te veel naar groen
te klinkt blijft die naam achter
in het verre oosten. De auto
gaat in 1.0-uitrusting zo'n
12.000 euro kosten.
Nissan gaat wind maken
Nissan wil zeven windmolens bouwen bij haar fa
briek in het Engelse Sunderland. De uitstoot van
kooldioxide (C02) zou dan met tienduizend ton per jaar
afnemen. Elke windmolen maakt genoeg energie voor
400 huishoudens.
Route Mobiel groeit
Route Mobiel, de piepjonge concurrent van de
ANWB Wegenwacht, heeft inmiddels 80.000 leden.
De dienst verleent hulp per kenteken, niet per lid. Eer
der moest de ANWB al toezien hoe haar monopolie voor
het leveren van bewegwijzering verdween. Werknemers
van de ANWB hebben van de leiding opdracht gekregen
de mond stijf dicht te houden als hen gevraagd wordt
naar het succes van Route Mobiel. De organisatie is opge
richt door Marc Schroder, zoon van Martin Schroder van
Martinair.
Overdreven drempels
De waardering voor verkeersdrempels is volgens de
ANWB een stuk lager dan enige jaren geleden: van
ruim 2600 ondervraagden staat nog maar 28 procent er
positief tegenover, in 1999 was dat 33 procent. Veel weg
gebruikers vinden dat de overheid is doorgeschoten bij
het aanleggen van drempels. De ANWB meent dat drem
pels alleen op logische plekken als woonwijken, over
steekplaatsen en gevaarlijke kruisingen thuishoren.
Inwoners van de gemeente Bemheze voerden hier al actie
voor, nu beveelt ook de ANWB aan om drempels minder
steil uit te voeren. Doordat automobilisten veel harder
moeten afremmen dan logisch is krijgen die last van rug
pijn en andere ongemakken. De resultaten van het on
derzoek worden voorgelegd aan een panel van deskundi
gen.
Lada bouwt dapper voort
Dak uit Venray voor grote Smart
De vierwielaangedreven Smart ForMore die in 2006
op de markt komt, krijgt een panoramadak van In-
alfa Roof Systems uit Venray. De Smart-suv wordt in Bra
zilië geassembleerd, en ook het dak komt uit de Brazili
aanse vestiging van Inalfa. De order betekent voor het
bedrijf een extra omzet van meer dan vijf miljoen euro.
Hummer H2: Grootheidswaanzin?
Test Renault Modus
Lelijkerds zijn van alle tijden
Pininfarina heeft
de Ferrari Supe-
ramerica ontwor
pen: een auto die
Ferrari's 12-cilinder
Berlinetta combi
neert met een origi
nele kijk op het cab-
rioconcept. De Supe-
ramerica. is de eerste De Ferrari Superamerica met spe-
productieauto met ciaal glazen cabriodak.
een dak van glas en
'glasvezel dat zichzelf automatisch verduistert dankzij
elektronchromatische technologie. De kap kan in tien se
conden worden opgeborgen, en dat laatste gaat niet ten
koste van de bagageruimte. De twaalfcilinder motor
brengt 540 pk voort. In januari staat hij op de shows van
Los Angeles en Detroit. De oplage zal beperkt zijn.
In Rusland is de La-
da Kalina in een
nieuwe fabriek in
productie gegaan.
De Kalina komt in
de tweede helft van
2005 in ons land op
de markt in drie uit
voeringen: als vier-
deurs sedan, vijf-
deurs hatchback en
stationwagon. Direc
teur Roelof Noord
man van Lada Hol-
land, misschien wel De productie van de eerste nieu-
de dapperste auto-im- we Lada sinds jaren is begonnen,
porteur van het
land: „Het merk is op de weg terug. De Kalina is een moderne
auto, geproduceerd in een totaal nieuwe fabriek" De auto
heeft standaard verwarmde voorstoelen, abs, stuurbe
krachtiging, elektrisch verstelbare buitenspiegels en op
afstand bediende centrale vergrendeling. Fabrikant Avto-
vaz bouwde de fabriek samen met Duitse partners waar
onder Opel. De jaarproductie zal 220.000 Kalina's bedra
gen.