IMW introduceert de rijdende laptop laihatsu gaat Europa e lijf met de Sirion 2 27 De programmeerbare auto KENNISMAKING Volgende week in Auto: vrijdag 10 december 2004 Vraag antwoord Illustratie Julius Wintermans Klopt het dat dakrails op een auto een aanslag zijn op het brand stofverbruik? Karin Frerilcsen van Verkeers Veiligheids Centrum Rozendom (WCR): „Ja, al zijn niet veel bestuurders daarvan op de hoogte. Zo is menig stationwagon uitge rust met dakrails maar deze leveren wel gemiddeld acht procent meerverbruik op. Ook de achterruitverwarming is zo'n 'vergeten slokop'. Die is verantwoordelijk voor vier tot zeven procent extra brandstofverbruik. Wij advi seren dan ook om de achterruitverwarming altijd snel weer uit te zetten. De restwarmte is vaak al voldoende om een beslagen of bevroren ruit te verhelpen. En voor de wintersporters: een skibox kost gemiddeld zestien procent meerverbruik. De airco is goed voor tien tot 25 procent extra brandstofconsumptie." Heeft u ook een vraag? Mail die dan naar vraagenantwoord@wegener.nl Ga voor meer antwoorden naar de website van de krant en klik op auto. Ferrari verduistert zichzelf vergelijking met een pc verkeert de elektro- ca in auto's nog in het stoomtijdperk. Het is a wirwar van bedrading en elektronica. Dat oet anders, vinden ze bij BMW. Onze volgen auto krijgt een griezelig perfect brein. £"S\ De helft van de productie ve k ciRob van Ginneken 'oor de techneuten van het BMW ont wikkelingscentrum is de nieuwe 3-serie oud nieuws. Ook al hij pas over een paar aden aan ons voorgesteld. jeMünchen kijken ze na- fijkalweer een paar jaar ver- pë. Achter hermetisch geslo- ten hekken wordt gewerkt aan de auto's van de toekomst. En we nog behoorlijk opkijken, merkten we tij- unieke rondleiding Jr het pas geopende Por ing und Innovation Centrum van de Beierse autofa- iek. Voor één keer gingen de orgaans hermetisch gesloten to voor ons open. Al wa- er zo hier en daar wel soli- afgesloten rolluiken te zien, teen stuurs kijkende bewa- emaast. Er zijn kennelijk nzenaan BMW's openhartig heid. Toch, wat we wél moch ten zien, is spectaculair genoeg. Denk nu niet dat een BMW in het jaar 2010 als in een science fiction film zwevend boven de stad voorbij komt. Er zit ge woon een motor in en we zul len het met vier wielen en een stuur moeten doen. Toch gaat ons dagelijks vervoermiddel fu turistische trekjes vertonen. Of moet je zeggen: menselijke trek- jes?Hij gaat namelijk via came raatjes kijken, luistert via mi crofoons wat de bestuurder zegt en leert spreken. Banana Split Toegegeven, er zijn al auto's waarbij je bepaalde functies met de stem kunt bedienen._ Maar meestal wordt dat een ver toning alsof je onverhoeds in Banana Split verzeild bent ge raakt. Met de juiste elektronica kan dat veel beter, zo konden we in de ontwikkelingsafdeling ervaren. Cryptische aanwijzin- 1 kosten van een auto gaat zit ten in elektronisch geregelde sys temen. Feitelijk is dat maar een rommeltje van tientallen compu tertjes, trossen draden en een elektronische spraakverwarring. Binnenkort verandert dat. De gro te automobielconcerns hebben sa men nieuwe technieken ontwik keld zodat nieuwe automodellen vanaf volgend jaar daadwerkelijk een 21e-eeuws elektronisch brein kunnen krijgen. Alle systemen worden straks met één 'auto- computertaal' geregeld, een soort Windows voor auto's. Maar dan wel zonder de computercrashes die we aan het bureau nog wel eens meemaken. Zo'n rijdende laptop opent intrigerende moge lijkheden. Zo voorspelt BMW dat je bijvoorbeeld na een jaar rijden alsnog snufjes kunt laten pro gramme ren. Spraakbedie- ning van allerlei systemen misschien. Automati sche kilometeradministratie. Gesproken e-mailen. Een diefstal alarm dat je via de telefoon waar schuwt. Een geheugen met alle radiozenders van Europa. Een sprekende agenda. De mogelijk heden zijn onbeperkt. gen worden vervangen door normale spreektaal en een slim reagerend systeem. Voorbeeld: de bestuurder zegt 'ik heb het waivr' en de auto reageert met de vraag of de klimaatregeling soms lager moet. De bestuurder zegt of knikt tot onze verba zing zelfs maar ja en het wordt feilloos geregeld. Het systeem ziet via één cameralens wat er op de bestuurdersstoel gebeurt en reageert op bewegingen en handgebaren. Of een opgestoken middelvin ger in zijn vocabulaire voor komt, hebben we niet be proefd. Maar een afwijzend wui vende hand bleek voldoende om een binnenkomend tele foongesprek weg te laten klik ken. Als de techniek merkt dat je de autotelefoon langdurig laat gaan, vraagt het systeem wat je wilt en reageert vervol gens op je aanwijzingen. Het klinkt allemaal een tikje be angstigend misschien, maar in feite is het een logische stap. Letterlijk negen van de tien be langrijke ontwikkelingen in de autowereld hangen nu samen met elektronica. De autoliefhebber praat meest al over het model of de pk's en andere mechanische geneug ten, maar bijna de helft van alle ontwikkelingskosten gaat toch echt naar de afdeling die zich met processoren, software en bits en bytes bezighoudt. Gebaren De geschiedenis herhaalt zich zodoende. Toen de eerste elek tronische systemen in de jaren zeventig in onze auto opdoken, konden we niet vermoeden dat ooit een sprekend satellietnavi gatiesysteem ons door het ver keer zou loodsen. Praten mét en gebaren maken naar je ei gen auto klinkt nu al net zo fu turistisch, maar het wordt op af zienbare termijn gewoon wer kelijkheid. Het betekent name lijk weer een fikse stap vooruit in comfort en veiligheid. De gesproken opdracht 'Zet de cruise-control op 120 kilometer per uur' is niet alleen makkelijk, het leidt ook veel minder af dan het huidige gefrummel met minuscule knopjes en scha kelaartjes rond je stuurwiel. Het is trouwens wel plezierig als je auto zelf vaststelt dat de keiharde rockmuziek van een radiozender niet jouw smaak is. Om vervolgens automatisch alternatieve radiostations aan te bieden. Nederlands elftal Zo kun je honderden handig heidjes bedenken. Intelligente elektronica biedt mogelijkhe den waar we nu niet eens bij stilstaan. Niet in de laatste plaats omdat de auto meer met de buitenwereld gaat communi ceren. Misschien gewoon via in ternet. Daarmee kan de service van je sprekende auto nog veel verder gaan. 'Hoe laat is het Ne derlands elftal vanavond ook weer op televisie?' De auto zou kun nen vragen of je de tijd onge veer weet en of je dan de inter land Nederland-Tsjechië be doelt. Intussen kun je gewoon op het verkeer blijven letten. De proefopstelling van BMW herkende zelfs irritatie in onze stem over al die vragen rond de aankomsttijd. Als alternatief verscheen er een lijstje op het beeldscherm in de middencon sole. Zie het allemaal maar als een zesde zintuig voor de automobi list. Even wennen, dat wel, maar daar krijgen we gelukkig de tijd voor. Het zal nog wel een paar jaartjes duren voor het uit de ontwikkelingsafde ling naar onze auto verhuist. De volgende generatie BMW 3-serie wellicht? >De concurrentie 1 Toyota Yaris 1.0 11.990 euro Hoge kwaliteit r? Instrumentarium 0 Nissan Micra 1.2 12.400 euro "t Origineel uiterlijk *- Hoofdruimte achterin <3 Hyundai Getz 1.1 10.500 euro Leuke styling Rumoerige 1.1 motor Klantentrouw De klantentrouw onder automobilisten in Nederland is becijferd op ruim 63 procent. Daihatsu had ooit een loyaliteitsscore van 70 procent, maar zit nu ver beneden het gemiddelde. De importeur gaat het aan tal dealers volgend jaar uitbreiden van tachtig naar honderd. De Sirion 2 is een poging van Japans oudste autofabrikant om in Europa weer potten te gaan breken. iDaihatsu Holland hadden ze graag gezien Me nieuwe Sirion anders had geheten: Cha- naar een succesvolle voorganger. Het erk toont namelijk weer Europese ambities. lien van der Steen verkoopt het sla- n§e Daihatsu 2.800 auto's nfÜ"In gloriejaren van mode,,en Charade en Cuore dat er met gemak 10.000. En daar wil het merk volgens Frank van Gooi van Dai hatsu Holland weer naar toe. Het is nog niet zo lang geleden dat Daihatsu zich uitsluitend op Zuidoost-Azië leek te concen treren. De importeur vindt de naam van de nieuwe Sirion daarom minder geschikt. Ze hadden in Vianen, het motown van Neder land, liever de naam Charade gehad voor de tweede editie van de Sirion. Die Charade had tenminste succes en van Sirion nummer 1 werden er nog maar een paar honderd per jaar ver kocht. Maar moeder in Japan verbood een andere naam, dus komt Daihatsu, het oudste Ja panse automerk, gewoon weer met een Sirion. Ach. Het is volgens de Japanners een multiple purpose compact, een mpc, en dat is een afkorting die we nog niet kenden. Hij ziet er veel aardiger uit dan zijn volle dig verbleekte voorganger. Op het dashboard prijkt trots een knots van een toerenteller. Al leen in het goedkoopste model ontbreekt die. Roffel De Sirion komt eind januari, met driecilinder 1.0 of viercilin- der 1.3 liter motor. Als je veel kilometers rijdt en liefst ook nog vlug, dan moet je de drieci linder niet aanschaffen. En ook moet je die typische roffel op waarde weten te schatten. Maar in de Nederlandse omstandighe den kun je best voor de dag ko men met die driepitter. Want hij perst toch mooi 70 pk en een trekkracht van 95 Nm naar de voorwieltjes terwijl hij in de buurt- van 1:20 kan rijden. Voeg daarbij dat het Toyota-mo- tortje duivels efficiënt werkt met bovendien een zichzelf re genererende katalysator, dan staat daar een alleraardigst stuk techniek. De 1.3 motor is overigens van Daihatsu zelf. Hij heeft 102 pk in huis, en kent een nogal sto rend, gierend geluid dat afkom stig lijkt van de versnellings bak. Het 900 kilo wegende wa gentje is er als 1.3 ook met een automaat en de koffer meet 225 liter. Met de bank plat groeit dat naar 630 liter. Vier airbags zijn standaard. De wegligging doet betrouw baar aan, het traditionele onder stel (voor onafhankelijk, achter een torsie-as) is daartoe ver sterkt met twee stabilisatorstan gen, die de auto in Japan moet ontberen. De voorstoelen zitten redelijk, de achterbank is vlak maar biedt genoeg zitruimte. En binnen is er tamelijk strak vormgegeven, met aardige ma terialen. Dan iets over de maat van deze nieuwe Daihatsu. Hij gaat con curreren met de Nissan Micra, Toyota Yaris en bijvoorbeeld de Hyundai Getz. Zijn binnenruim te is bepaald niet benauwd. Hij heeft veel opbergplekjes en blinkt uit met een kleine draai- cirkel: 8.60 meter heeft hij maar nodig. Boon De Sirion 2 is er alleen als vijf- deurs; of er een driedeurs-ver- sie komt is nog onzeker. Een 4x4 uitvoering zit er later wel in, net als een diesel. Sinds juni wordt hij in Japan al aangebo den als Toyota én als Daihatsu en dat gaat volgens fabrieks- bronnen erg goed. In Japan heet het model Boon, maar om dat dat hier te veel naar groen te klinkt blijft die naam achter in het verre oosten. De auto gaat in 1.0-uitrusting zo'n 12.000 euro kosten. Nissan gaat wind maken Nissan wil zeven windmolens bouwen bij haar fa briek in het Engelse Sunderland. De uitstoot van kooldioxide (C02) zou dan met tienduizend ton per jaar afnemen. Elke windmolen maakt genoeg energie voor 400 huishoudens. Route Mobiel groeit Route Mobiel, de piepjonge concurrent van de ANWB Wegenwacht, heeft inmiddels 80.000 leden. De dienst verleent hulp per kenteken, niet per lid. Eer der moest de ANWB al toezien hoe haar monopolie voor het leveren van bewegwijzering verdween. Werknemers van de ANWB hebben van de leiding opdracht gekregen de mond stijf dicht te houden als hen gevraagd wordt naar het succes van Route Mobiel. De organisatie is opge richt door Marc Schroder, zoon van Martin Schroder van Martinair. Overdreven drempels De waardering voor verkeersdrempels is volgens de ANWB een stuk lager dan enige jaren geleden: van ruim 2600 ondervraagden staat nog maar 28 procent er positief tegenover, in 1999 was dat 33 procent. Veel weg gebruikers vinden dat de overheid is doorgeschoten bij het aanleggen van drempels. De ANWB meent dat drem pels alleen op logische plekken als woonwijken, over steekplaatsen en gevaarlijke kruisingen thuishoren. Inwoners van de gemeente Bemheze voerden hier al actie voor, nu beveelt ook de ANWB aan om drempels minder steil uit te voeren. Doordat automobilisten veel harder moeten afremmen dan logisch is krijgen die last van rug pijn en andere ongemakken. De resultaten van het on derzoek worden voorgelegd aan een panel van deskundi gen. Lada bouwt dapper voort Dak uit Venray voor grote Smart De vierwielaangedreven Smart ForMore die in 2006 op de markt komt, krijgt een panoramadak van In- alfa Roof Systems uit Venray. De Smart-suv wordt in Bra zilië geassembleerd, en ook het dak komt uit de Brazili aanse vestiging van Inalfa. De order betekent voor het bedrijf een extra omzet van meer dan vijf miljoen euro. Hummer H2: Grootheidswaanzin? Test Renault Modus Lelijkerds zijn van alle tijden Pininfarina heeft de Ferrari Supe- ramerica ontwor pen: een auto die Ferrari's 12-cilinder Berlinetta combi neert met een origi nele kijk op het cab- rioconcept. De Supe- ramerica. is de eerste De Ferrari Superamerica met spe- productieauto met ciaal glazen cabriodak. een dak van glas en 'glasvezel dat zichzelf automatisch verduistert dankzij elektronchromatische technologie. De kap kan in tien se conden worden opgeborgen, en dat laatste gaat niet ten koste van de bagageruimte. De twaalfcilinder motor brengt 540 pk voort. In januari staat hij op de shows van Los Angeles en Detroit. De oplage zal beperkt zijn. In Rusland is de La- da Kalina in een nieuwe fabriek in productie gegaan. De Kalina komt in de tweede helft van 2005 in ons land op de markt in drie uit voeringen: als vier- deurs sedan, vijf- deurs hatchback en stationwagon. Direc teur Roelof Noord man van Lada Hol- land, misschien wel De productie van de eerste nieu- de dapperste auto-im- we Lada sinds jaren is begonnen, porteur van het land: „Het merk is op de weg terug. De Kalina is een moderne auto, geproduceerd in een totaal nieuwe fabriek" De auto heeft standaard verwarmde voorstoelen, abs, stuurbe krachtiging, elektrisch verstelbare buitenspiegels en op afstand bediende centrale vergrendeling. Fabrikant Avto- vaz bouwde de fabriek samen met Duitse partners waar onder Opel. De jaarproductie zal 220.000 Kalina's bedra gen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 47