IZC
Auto
Het gelijk van Het Nieuwe Rijden
Wielklemmen en schriftgeleerden
eVeel voordeel bij AutoTeam op
SCHOKDEMPERS/ACHTER-
°"tl DEMPERS/REMBLOKKEN/RUITEN-
WISSERS/BANDEN/APK-KEURING
Kijk op www.autoteam.nl
in samenwerking met AutoTrack.nl
Bijdehand
Mercedes M-klasse wordt meer mans
AutoTeam £f| N0(» yEEL MEER!!!!
ledactie bijlagen: 0113-315680
Lipzc.nl/auto
mail; redactie@pzc.nl
istbus31.4460 AA Goes
i„prtpntie-exploitatie:
LA en Midden-Zeeland: 0113-315520
10 Saanderen: 0114-372770
irijdag 10 december 2004
Tim Metzemaekers
21 jaar, Nuenen
VW Kever uit 1985
gemiddelde rijder
„Ilc wil brandstof besparen,
maar ook de auto sparen. Na
tuurlijk vallen voor mijn
oude Kever veel dingen af
die niet bruikbaar zijn om
dat de techniek toendertijd
niet zo ontwikkeld was. Ik
heb bijvoorbeeld geen toe-
renteller, dus luister ik naar
het gebrom van de motor.
Motor afzetten als ik lang
moet wachten doe ik wel; hij
start toch altijd weer! Wat
mij verbaasde was dat ik de
tweede rit een hogere snel
heid had en toch zuiniger
had gereden."
José Marsman
39, Hellendoorn
Seat Cordoba 1999
rustige rijder
„Ik controleerde de banden
spanning nooit, ik was onwe
tend wat dat betreft. Ik rij
veel korte ritjes en rij nu
heel anders. Het is een sport
geworden om de auto uit te
laten rollen. Soms moet ik
toch nog bijremmen en
denk ik: 'dat moet rustiger'
Ik geef nu nog meer com
mentaar op mijn man als ik
naast hem zit. Als één van de
weinigen in mijn groepje zet
ik de motor wel uit als ik
weet dat ik lang moet wach
ten, zoals bij een spoorweg
overgang bij ons."
Theo Oomen
52, Biezenveen
„Ik rij al een hele tijd zuinig,
maar nu nog zuiniger. Da's
zeker niet truttig, zoals vaak
wordt gedacht. En het past
wel bij het moderne verkeer;
gehaaste rijders zie ik vaak
genoeg terug bij een stop
licht. Ik zou het toejuichen
als iedereen deze cursus zou
krijgen."
VW Passat 2002
rustige rijder
De Peilstok
O Duizenden automobilisten zijn onlangs
in Zuid-Holland bekeurd voor te hard
rijden. Op veel wegen geldt daar een snel
heidsbeperking van 70 km/u vanwege het
gladde wegdek. De ANWB vond de boetes
onrechtmatig omdat de snelheidslimiet slecht
is aangegeven. Hoe voorkom je dit soort mis
verstanden? Moeten de snelheidsbordjes
weer terug op de vangrail of dienen matrix-
borden voortaan altijd ingeschakeld te zijn?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Kilometerteller
O Vorige week vroegen we u welke facto
ren bepalend moeten zijn als rekening
rijden wordt ingevoerd. Het overgrote deel
vindt dat er betaald moet worden per kilo
meter, ongeacht tijdstip of plaats. Ruim een
derde van de stemmers meent dat juist een
mix van tijd, plaats en gereden kilometers de
eerlijkste manier van factureren is.
Het aantal afgelegde kilometers 44%
0 Mix van bovenstaande drie opties 35%
Q Het tijdstip van rijden 14%
De plaats (bijv. de randstad) 7%
O Ad Vonk van de ANWB: „Wij merken dat automo
bilisten de 'platte kilometerheffing' het eerlijkst vin
den. Zo'n heffing kent veel nadelen. De invoering ervan
is technisch lastig en bijzonder kostbaar. Daarnaast be
staat er nu eigenlijk al kilometerheffing in de vorm van
accijnzen bij de pomp. Wie meer kilometers rijdt ver
bruikt immers meer brandstof en betaalt dus meer aan
accijns."
KlikoTrekUer
De Mercedes ML oogt een stuk eleganter dan zijn voorganger.
Het houdt maar niet op met de
nieuwe modellen van Merce
des. Als zo ongeveer de laatste
in de reeks is de M-klasse aan af
lossing toe. Deze week gaf Mer
cedes de eerste foto's vrij van
de nieuwe suv, die in januari
zijn were ld debuut beleeft op de
autoshow in Detroit. In de zo
mer komt hij te koop in Euro
pa.
Herenboer
Mercedes startte in 1997 een
trend met de huidige M-klasse.
Een moderne, luxe automobiel
met terreinkwaliteiten. Er wa
ren al Range Rovers en luxe Nis
sans Patrol, maar die roken nog
erg naar drijfjachten en een be
staan als herenboer. Deze Mer
cedes ML baande de weg naar
de high-techindustrieparken en
de duurdere winkelstraat.
De nieuwe ML steekt op zijn
beurt weer volgelingen als de
BMW X5 en Volvo XC90 naar de
kroon. Hij oogt eleganter en is
15 centimeter langer en zeven
centimeter breder dan zijn
voorganger.
De standaard zeventraps auto
maat kan bediend worden met
een hendel of schalceltoetsen
bij het stuurwiel.
Pre-safe
Mercedes levert een offroadpak-
ket met hoge en lage gearing,
inschakelbare sperdifferen-
tiëlen tussen voor- en achteras
en op de achteras zelf, en lucht
vering waarmee de bodemvrij
heid kan worden opgekrikt tot
30 centimeter. De auto is lever
baar met een zogeheten pre-safe-
systeem dat bij dreigend gevaar
de gordels aanspant, de stoelen
optimaal zet en het schuifdak
sluit.
De bekende vijfcilinder diesel
wordt vervangen door een V6
met 190 of 224 pk. Verder zijn
er zes- en achtcilinder benzine
motoren met respectievelijk
272 en 306 pk.
Opel Vectra 2001 Opel Astra 2002 Fiat Tempra 1992
rustige rijder gemiddelde rijder rustige rijder
Ga voor meer informatie en ervarin
gen van cursisten naar de website van
de krant en klik op Auto.
JoopWuestenenk
52, Zelhem
„Ik dacht vooraf dat ik wei
nig brandstof kon besparen,
maar dat viel toch nog mee.
Wat mij het meest verbaasde
was dat dingen die je vroe
ger hebt geleerd nu niet
meer gelden. Zoals terug
schakelen voor een verkeers
licht. Wel is voor mij duide
lijk dat het niet veiliger of
ontspannender rijdt. Het ver
keer blijft even druk en som
mige verkeerssituaties zijn
lastig."
Arno Hagen
19, Apeldoorn
„Met behulp van de boord
computer merk ik dat ik in
de praktijk ongeveer hetzelf
de resultaat haal als op de
cursus. Ik moet alleen aan
mijn vrienden wel uitleggen
dat ik absoluut niet truttiger
ben gaan rijden. Ilc heb pas
drie maanden mijn rijbewijs.
Wat mij verbaast is dat ik tij
dens mijn rijlessen bijna
niets over deze manier van
rijden heb gehad."
Henk Blok
62, Hattemerbroek
„Ilc hoor al jaren van mijn
dochter dat ik sneller moet
optrekken. Sinds een jaar
probeer ilc sneller door te
schakelen. Via de cursus
krijg ilc nu dus hetzelfde ad
vies, maar dan zonder door
te trekken. Ilc heb geen
boordcomputer in mijn auto
en meet nu het verbruik
door op de rekenmachine na
elke tankbeurt het gemiddel
de uit te rekenen. En ik rij in
derdaad goedkoper."
politiemensen hebben een
IK dienstverlenend beroep.
Net als onderwijsgeven
en, werkers in de zorgsector
Pambtenaren. Mensen die
Rn dienstverlenend beroep lde-
I zen, geven hiermee aan dat ze
Staag maatschappelijk relevan
te arbeid verrichten. Waardoor
awen mijn leven gemalclcelij-
er c.q veiliger, c.q minder in
j^n sloten tegelijk loopt. En
t's fijn. Dankzij de onderwijs
landen krijgen we knappe
aderen, dankzij de orgen-
en tevreden bejaarden, dank
te ambtenaren heel soms
tan bouwvergunning en dank-
Jj e politie wielklemmen, be
dingen plus barse uitbran-
Ws. Die laatste vorm van
PWverlening wordt niet
wiedereen op prijs gesteld.
PjWs mensen die bewe-
n at deze dienstverlening
ms een beetje naar pesterij
Maar dat is onzin. Een po-
:.emens is eigenlijk een soort
apenhoeder. En wij zijn nu
^aal sterk geneigd tot dwa-
Parkeren waar het niet
mag, inhalen waar het niet
kan, veel te hard rijden, gordels
op half zeven, allerhande lamp
jes kapot, papieren niet mee.
Dan is het toch maar mooi dat
er één beroepsgroep bestaat die
zo'n ongeorganiseerde bende
nog een beetje in banen leidt.
Zo kreeg een vriend van mij
een lekke band in de Heren
straat te Utrecht. Waar je abso
luut niet mag parkeren! Terwijl
hij het wiel verwisselde werd
hij daar door een agent volko
men terecht op aangesproken.
De onverlaat probeerde zich er
uit te kletsen door te zeggen
dat een wiel verwisselen geen
parkeren is. Maar met zulke
smoesjes nam de agent geen ge
noegen. Stond de auto stil? Ja!
Mocht hij daar stilstaan? Neen!
En dus werd er een prent ge
schreven. Gelukkig maar want
als je zulke overtredingen door
de vingers zou zien staat bin
nen de kortste tijd Jan en alle
man wielen te verwisselen in
de Herenstraat te Utrecht. Dus
is hier wel degelijk sprake van
dienstverlening. Dankzij de kor
date agent is heel veel fileleed
voorkomen. Dat wordt te wei
nig ingezien. Soms lijken poli
tiemensen ook op vissers. Dan
staan ze stiekem met een radar-
pistooltje op u te schieten en
rijdt u vervolgens nietsvermoe
dend in de fuik. Vanwege zes ki
lometer te hard. Vissers en her
ders. Heel Bijbels eigenlijk.
Toch eens nakijken of in de
nieuwe Bijbelvertaling Fari
zeeërs en schriftgeleerden in
middels politiemensen heten.
Want oolc die hadden een
dienstverlenend beroep.
stand gemeten. Tot slot werden
de verschillen van de eerste en
tweede rit vergeleken. Vooraf
en aan het einde van de dag vul
den deelnemers een vragenlijst
in.
Uitrollen
Van alle tips blijkt het sneller
doorschakelen bij het optrek
ken het best aan te slaan. Voor
afgaande aan de cursus check
ten de deelnemers gemiddeld
zo'n vier keer per jaar de ban
denspanning, volgens het Nieu
we Rijden moet dat elke maand
gebeuren. Ook de auto laten uit
rollen als het verkeerslicht op
rood staat scoort hoog. De tip
om de motor uit te zetten als je
langer dan twintig seconden
moet wachten krijgt weinig bij
val. De angst dat de auto niet
meer start heerst bij velen. Een
andere vorm van angst ontstaat
als autorijders 'in zijn drie' een
rotonde moeten nemen. Velen
vrezen de macht over het stuur
kwijt te raken.
Alle deelnemers moesten erken
nen dat hun nieuw verworven
kennis leidde tot brandstofbe
sparing, al varieerde de winst
enorm. Het rijgedrag, het ge
wicht van de auto en tal van an
dere zaken tellen daarbij mee.
Dat Het Nieuwe Rijden veiliger
en relaxter is, onderschrijft
meer dan de helft. De meeste
rijders merkten na de praktijk
test dat ze niet langer onder
weg waren geweest, iets wat ze
wel hadden verwacht.
OjDe vragenlijst
Welke tip(s) gaat u zeker gebruiken?
Volgens HNR rijdt u veiliger.
Bent u het daarmee eens?
Ja 51% Beetje 38% Nee 11%
Volgens HNR rijdt u relaxter.
Bent u het daarmee eens?
Ja 55% Beetje 32% Nee 13%
Volgens HNR bent u even snel op de
plaats van bestemming.
Bent u het daarmee eens?
ia 86% Nee 14%
Gaat u bij aanschaf van een nieuwe
auto rekening houden met verbruik?
ia 88% Nee 12%
Rijdt u bewuster door de cursus?
De ene moet zijn angst overwinnen, de ander
moet zijn theorielessen vergeten of ingesle
ten gewoontes afzweren. Maar: Het Nieuwe
Rijden werkt, concluderen honderd lezers.
0 Sneller doorschakelen bij 2000 toeren
0 Bandenspanning controleren
0 Auto uit laten rollen voor verkeerslicht, etc.
0 Rotonde in zijn drie nemen
0 Toerenteller gebruiken tijdens het rijden
0 50 kilometer rijden in zijn 5
'f 0 Beter vooruitkijken en snelheid aanpassen
0 Motor uitzetten bij wachten langer dan 20 seconden
(j> Gemiddeld verbruik tijdens de cursus:
92%
78%
73%
67%
65%
64%
51%
11%
Door Corno van den Berg
gratis Het Nieuwe Rijden te on
dervinden op een dagcursus.
Uit de ruim 2200 aanmelders
werden honderd mensen gese
lecteerd op kilometers per jaar,
rijgedrag en ervaring. Ook ge
wicht en leeftijd van de auto tel
den mee. De cursussen in Moer
dijk, Lelystad en Rijssen ken
den één theoriedeel en twee
praktijkdelen. Eerst reden deel
nemers in een beschikbaar ge
stelde auto met boordcomputer
in hun eigen stijl een vast par
koers. Na een theorieles moes
ten ze de nieuwe kennis op het
zelfde parkoers toepassen. Daar
bij werden steeds gemiddeld
verbruik, snelheid, rijtijd en af-
De overheidscam
pagne Het Nieu
we Rijden belooft
veel. Behalve eu
ro's aan uitge
spaarde brandstof garandeert
de campagne ook veiliger en re
laxter rijden.
Auto bood zijn lezers in samen
werking met verlceersveilig-
heidscentrum WCR aan om
Wat is
de beste
basis voor
rekeningrijden?
Nee, het is nog
lang geen 1
april, maar het
staat er echt:
Brink Internatio
nal, Europees
marktleider in
trekhaken, intro
duceert de KlikoT-
rekker. Een beugel
voor tussen de
trekhaak en de
vuilcontainer, zodat je die achter je auto naar de straat
kunt zeulen. Is dat echt een gat in de markt? Thorn van
der Wiel van Brink is er dodelijk serieus over: „Onze ont
werpers hebben 'zich afgevraagd waarom iets alledaags en
zwaars als het wegbrengen van huisvuil nog altijd te voet ge
beurt, terwijl de moderne mens tegenwoordig alles met de auto
vervoert." Volgens Van der Wiel zijn er heus landgoedei
genaren die op zo'n ding zitten te wachten. De beugel
kost 14,95 euro en dat is de introductieprijs.
Het idee van Brink.
Top Gear vindt Golf GTI top
Het populaire Britse tv-programma Top Gear heeft
de Golf GTI uitgeroepen tot Car of the Year 2005. De
testrijders van het programma en het gelijknamige
maandblad loofden vooral de FSI turbomotor, het wegge
drag, de veelzijdigheid en de vormgeving. De GTI staat
net in de showrooms en kost in Nederland 31.995 euro.
Met snelle direct shi/t-versnellingsbak is hij 2.300 euro
duurder.
Maf van Daf
Er is een documentaire
op dvd-schijf van het
Antwerpse bedrijf IPM. De
titel: Maf van Daf. De fabri
kant begon 75 jaar geleden
met de productie van
trucks en in 1958 stond de
eerste automatische Daf
personenauto op de natio
nale automobieltentoon
stelling. Op de dvd staan
collecties Dafjes, hoogte
punten uit de geschiedenis
van het merk en inter
views met. enkele liefheb
bers. Ook de trucks zoals
de beroemde zevenstreper komen erop voor. De dvd kost
11,95 euro. Van elke verkochte dvd gaat twee euro naar
het Daf Museum in Eindhoven.
Info: mafvandaf@hotmail.com
Een Daffodil was eind ja
ren vijftig de hoogste
vorm van automatisch au
tomobiel genot.