IZC Auto Het gelijk van Het Nieuwe Rijden Wielklemmen en schriftgeleerden eVeel voordeel bij AutoTeam op SCHOKDEMPERS/ACHTER- °"tl DEMPERS/REMBLOKKEN/RUITEN- WISSERS/BANDEN/APK-KEURING Kijk op www.autoteam.nl in samenwerking met AutoTrack.nl Bijdehand Mercedes M-klasse wordt meer mans AutoTeam £f| N0(» yEEL MEER!!!! ledactie bijlagen: 0113-315680 Lipzc.nl/auto mail; redactie@pzc.nl istbus31.4460 AA Goes i„prtpntie-exploitatie: LA en Midden-Zeeland: 0113-315520 10 Saanderen: 0114-372770 irijdag 10 december 2004 Tim Metzemaekers 21 jaar, Nuenen VW Kever uit 1985 gemiddelde rijder „Ilc wil brandstof besparen, maar ook de auto sparen. Na tuurlijk vallen voor mijn oude Kever veel dingen af die niet bruikbaar zijn om dat de techniek toendertijd niet zo ontwikkeld was. Ik heb bijvoorbeeld geen toe- renteller, dus luister ik naar het gebrom van de motor. Motor afzetten als ik lang moet wachten doe ik wel; hij start toch altijd weer! Wat mij verbaasde was dat ik de tweede rit een hogere snel heid had en toch zuiniger had gereden." José Marsman 39, Hellendoorn Seat Cordoba 1999 rustige rijder „Ik controleerde de banden spanning nooit, ik was onwe tend wat dat betreft. Ik rij veel korte ritjes en rij nu heel anders. Het is een sport geworden om de auto uit te laten rollen. Soms moet ik toch nog bijremmen en denk ik: 'dat moet rustiger' Ik geef nu nog meer com mentaar op mijn man als ik naast hem zit. Als één van de weinigen in mijn groepje zet ik de motor wel uit als ik weet dat ik lang moet wach ten, zoals bij een spoorweg overgang bij ons." Theo Oomen 52, Biezenveen „Ik rij al een hele tijd zuinig, maar nu nog zuiniger. Da's zeker niet truttig, zoals vaak wordt gedacht. En het past wel bij het moderne verkeer; gehaaste rijders zie ik vaak genoeg terug bij een stop licht. Ik zou het toejuichen als iedereen deze cursus zou krijgen." VW Passat 2002 rustige rijder De Peilstok O Duizenden automobilisten zijn onlangs in Zuid-Holland bekeurd voor te hard rijden. Op veel wegen geldt daar een snel heidsbeperking van 70 km/u vanwege het gladde wegdek. De ANWB vond de boetes onrechtmatig omdat de snelheidslimiet slecht is aangegeven. Hoe voorkom je dit soort mis verstanden? Moeten de snelheidsbordjes weer terug op de vangrail of dienen matrix- borden voortaan altijd ingeschakeld te zijn? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Kilometerteller O Vorige week vroegen we u welke facto ren bepalend moeten zijn als rekening rijden wordt ingevoerd. Het overgrote deel vindt dat er betaald moet worden per kilo meter, ongeacht tijdstip of plaats. Ruim een derde van de stemmers meent dat juist een mix van tijd, plaats en gereden kilometers de eerlijkste manier van factureren is. Het aantal afgelegde kilometers 44% 0 Mix van bovenstaande drie opties 35% Q Het tijdstip van rijden 14% De plaats (bijv. de randstad) 7% O Ad Vonk van de ANWB: „Wij merken dat automo bilisten de 'platte kilometerheffing' het eerlijkst vin den. Zo'n heffing kent veel nadelen. De invoering ervan is technisch lastig en bijzonder kostbaar. Daarnaast be staat er nu eigenlijk al kilometerheffing in de vorm van accijnzen bij de pomp. Wie meer kilometers rijdt ver bruikt immers meer brandstof en betaalt dus meer aan accijns." KlikoTrekUer De Mercedes ML oogt een stuk eleganter dan zijn voorganger. Het houdt maar niet op met de nieuwe modellen van Merce des. Als zo ongeveer de laatste in de reeks is de M-klasse aan af lossing toe. Deze week gaf Mer cedes de eerste foto's vrij van de nieuwe suv, die in januari zijn were ld debuut beleeft op de autoshow in Detroit. In de zo mer komt hij te koop in Euro pa. Herenboer Mercedes startte in 1997 een trend met de huidige M-klasse. Een moderne, luxe automobiel met terreinkwaliteiten. Er wa ren al Range Rovers en luxe Nis sans Patrol, maar die roken nog erg naar drijfjachten en een be staan als herenboer. Deze Mer cedes ML baande de weg naar de high-techindustrieparken en de duurdere winkelstraat. De nieuwe ML steekt op zijn beurt weer volgelingen als de BMW X5 en Volvo XC90 naar de kroon. Hij oogt eleganter en is 15 centimeter langer en zeven centimeter breder dan zijn voorganger. De standaard zeventraps auto maat kan bediend worden met een hendel of schalceltoetsen bij het stuurwiel. Pre-safe Mercedes levert een offroadpak- ket met hoge en lage gearing, inschakelbare sperdifferen- tiëlen tussen voor- en achteras en op de achteras zelf, en lucht vering waarmee de bodemvrij heid kan worden opgekrikt tot 30 centimeter. De auto is lever baar met een zogeheten pre-safe- systeem dat bij dreigend gevaar de gordels aanspant, de stoelen optimaal zet en het schuifdak sluit. De bekende vijfcilinder diesel wordt vervangen door een V6 met 190 of 224 pk. Verder zijn er zes- en achtcilinder benzine motoren met respectievelijk 272 en 306 pk. Opel Vectra 2001 Opel Astra 2002 Fiat Tempra 1992 rustige rijder gemiddelde rijder rustige rijder Ga voor meer informatie en ervarin gen van cursisten naar de website van de krant en klik op Auto. JoopWuestenenk 52, Zelhem „Ik dacht vooraf dat ik wei nig brandstof kon besparen, maar dat viel toch nog mee. Wat mij het meest verbaasde was dat dingen die je vroe ger hebt geleerd nu niet meer gelden. Zoals terug schakelen voor een verkeers licht. Wel is voor mij duide lijk dat het niet veiliger of ontspannender rijdt. Het ver keer blijft even druk en som mige verkeerssituaties zijn lastig." Arno Hagen 19, Apeldoorn „Met behulp van de boord computer merk ik dat ik in de praktijk ongeveer hetzelf de resultaat haal als op de cursus. Ik moet alleen aan mijn vrienden wel uitleggen dat ik absoluut niet truttiger ben gaan rijden. Ilc heb pas drie maanden mijn rijbewijs. Wat mij verbaast is dat ik tij dens mijn rijlessen bijna niets over deze manier van rijden heb gehad." Henk Blok 62, Hattemerbroek „Ilc hoor al jaren van mijn dochter dat ik sneller moet optrekken. Sinds een jaar probeer ilc sneller door te schakelen. Via de cursus krijg ilc nu dus hetzelfde ad vies, maar dan zonder door te trekken. Ilc heb geen boordcomputer in mijn auto en meet nu het verbruik door op de rekenmachine na elke tankbeurt het gemiddel de uit te rekenen. En ik rij in derdaad goedkoper." politiemensen hebben een IK dienstverlenend beroep. Net als onderwijsgeven en, werkers in de zorgsector Pambtenaren. Mensen die Rn dienstverlenend beroep lde- I zen, geven hiermee aan dat ze Staag maatschappelijk relevan te arbeid verrichten. Waardoor awen mijn leven gemalclcelij- er c.q veiliger, c.q minder in j^n sloten tegelijk loopt. En t's fijn. Dankzij de onderwijs landen krijgen we knappe aderen, dankzij de orgen- en tevreden bejaarden, dank te ambtenaren heel soms tan bouwvergunning en dank- Jj e politie wielklemmen, be dingen plus barse uitbran- Ws. Die laatste vorm van PWverlening wordt niet wiedereen op prijs gesteld. PjWs mensen die bewe- n at deze dienstverlening ms een beetje naar pesterij Maar dat is onzin. Een po- :.emens is eigenlijk een soort apenhoeder. En wij zijn nu ^aal sterk geneigd tot dwa- Parkeren waar het niet mag, inhalen waar het niet kan, veel te hard rijden, gordels op half zeven, allerhande lamp jes kapot, papieren niet mee. Dan is het toch maar mooi dat er één beroepsgroep bestaat die zo'n ongeorganiseerde bende nog een beetje in banen leidt. Zo kreeg een vriend van mij een lekke band in de Heren straat te Utrecht. Waar je abso luut niet mag parkeren! Terwijl hij het wiel verwisselde werd hij daar door een agent volko men terecht op aangesproken. De onverlaat probeerde zich er uit te kletsen door te zeggen dat een wiel verwisselen geen parkeren is. Maar met zulke smoesjes nam de agent geen ge noegen. Stond de auto stil? Ja! Mocht hij daar stilstaan? Neen! En dus werd er een prent ge schreven. Gelukkig maar want als je zulke overtredingen door de vingers zou zien staat bin nen de kortste tijd Jan en alle man wielen te verwisselen in de Herenstraat te Utrecht. Dus is hier wel degelijk sprake van dienstverlening. Dankzij de kor date agent is heel veel fileleed voorkomen. Dat wordt te wei nig ingezien. Soms lijken poli tiemensen ook op vissers. Dan staan ze stiekem met een radar- pistooltje op u te schieten en rijdt u vervolgens nietsvermoe dend in de fuik. Vanwege zes ki lometer te hard. Vissers en her ders. Heel Bijbels eigenlijk. Toch eens nakijken of in de nieuwe Bijbelvertaling Fari zeeërs en schriftgeleerden in middels politiemensen heten. Want oolc die hadden een dienstverlenend beroep. stand gemeten. Tot slot werden de verschillen van de eerste en tweede rit vergeleken. Vooraf en aan het einde van de dag vul den deelnemers een vragenlijst in. Uitrollen Van alle tips blijkt het sneller doorschakelen bij het optrek ken het best aan te slaan. Voor afgaande aan de cursus check ten de deelnemers gemiddeld zo'n vier keer per jaar de ban denspanning, volgens het Nieu we Rijden moet dat elke maand gebeuren. Ook de auto laten uit rollen als het verkeerslicht op rood staat scoort hoog. De tip om de motor uit te zetten als je langer dan twintig seconden moet wachten krijgt weinig bij val. De angst dat de auto niet meer start heerst bij velen. Een andere vorm van angst ontstaat als autorijders 'in zijn drie' een rotonde moeten nemen. Velen vrezen de macht over het stuur kwijt te raken. Alle deelnemers moesten erken nen dat hun nieuw verworven kennis leidde tot brandstofbe sparing, al varieerde de winst enorm. Het rijgedrag, het ge wicht van de auto en tal van an dere zaken tellen daarbij mee. Dat Het Nieuwe Rijden veiliger en relaxter is, onderschrijft meer dan de helft. De meeste rijders merkten na de praktijk test dat ze niet langer onder weg waren geweest, iets wat ze wel hadden verwacht. OjDe vragenlijst Welke tip(s) gaat u zeker gebruiken? Volgens HNR rijdt u veiliger. Bent u het daarmee eens? Ja 51% Beetje 38% Nee 11% Volgens HNR rijdt u relaxter. Bent u het daarmee eens? Ja 55% Beetje 32% Nee 13% Volgens HNR bent u even snel op de plaats van bestemming. Bent u het daarmee eens? ia 86% Nee 14% Gaat u bij aanschaf van een nieuwe auto rekening houden met verbruik? ia 88% Nee 12% Rijdt u bewuster door de cursus? De ene moet zijn angst overwinnen, de ander moet zijn theorielessen vergeten of ingesle ten gewoontes afzweren. Maar: Het Nieuwe Rijden werkt, concluderen honderd lezers. 0 Sneller doorschakelen bij 2000 toeren 0 Bandenspanning controleren 0 Auto uit laten rollen voor verkeerslicht, etc. 0 Rotonde in zijn drie nemen 0 Toerenteller gebruiken tijdens het rijden 0 50 kilometer rijden in zijn 5 'f 0 Beter vooruitkijken en snelheid aanpassen 0 Motor uitzetten bij wachten langer dan 20 seconden (j> Gemiddeld verbruik tijdens de cursus: 92% 78% 73% 67% 65% 64% 51% 11% Door Corno van den Berg gratis Het Nieuwe Rijden te on dervinden op een dagcursus. Uit de ruim 2200 aanmelders werden honderd mensen gese lecteerd op kilometers per jaar, rijgedrag en ervaring. Ook ge wicht en leeftijd van de auto tel den mee. De cursussen in Moer dijk, Lelystad en Rijssen ken den één theoriedeel en twee praktijkdelen. Eerst reden deel nemers in een beschikbaar ge stelde auto met boordcomputer in hun eigen stijl een vast par koers. Na een theorieles moes ten ze de nieuwe kennis op het zelfde parkoers toepassen. Daar bij werden steeds gemiddeld verbruik, snelheid, rijtijd en af- De overheidscam pagne Het Nieu we Rijden belooft veel. Behalve eu ro's aan uitge spaarde brandstof garandeert de campagne ook veiliger en re laxter rijden. Auto bood zijn lezers in samen werking met verlceersveilig- heidscentrum WCR aan om Wat is de beste basis voor rekeningrijden? Nee, het is nog lang geen 1 april, maar het staat er echt: Brink Internatio nal, Europees marktleider in trekhaken, intro duceert de KlikoT- rekker. Een beugel voor tussen de trekhaak en de vuilcontainer, zodat je die achter je auto naar de straat kunt zeulen. Is dat echt een gat in de markt? Thorn van der Wiel van Brink is er dodelijk serieus over: „Onze ont werpers hebben 'zich afgevraagd waarom iets alledaags en zwaars als het wegbrengen van huisvuil nog altijd te voet ge beurt, terwijl de moderne mens tegenwoordig alles met de auto vervoert." Volgens Van der Wiel zijn er heus landgoedei genaren die op zo'n ding zitten te wachten. De beugel kost 14,95 euro en dat is de introductieprijs. Het idee van Brink. Top Gear vindt Golf GTI top Het populaire Britse tv-programma Top Gear heeft de Golf GTI uitgeroepen tot Car of the Year 2005. De testrijders van het programma en het gelijknamige maandblad loofden vooral de FSI turbomotor, het wegge drag, de veelzijdigheid en de vormgeving. De GTI staat net in de showrooms en kost in Nederland 31.995 euro. Met snelle direct shi/t-versnellingsbak is hij 2.300 euro duurder. Maf van Daf Er is een documentaire op dvd-schijf van het Antwerpse bedrijf IPM. De titel: Maf van Daf. De fabri kant begon 75 jaar geleden met de productie van trucks en in 1958 stond de eerste automatische Daf personenauto op de natio nale automobieltentoon stelling. Op de dvd staan collecties Dafjes, hoogte punten uit de geschiedenis van het merk en inter views met. enkele liefheb bers. Ook de trucks zoals de beroemde zevenstreper komen erop voor. De dvd kost 11,95 euro. Van elke verkochte dvd gaat twee euro naar het Daf Museum in Eindhoven. Info: mafvandaf@hotmail.com Een Daffodil was eind ja ren vijftig de hoogste vorm van automatisch au tomobiel genot.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25