ZC ie Campina n Aria Foods Grijs Zeeland geen ramp Zakenman tegen wil en dank Consument buit voordelen van dure euro niet uit Virgin lanceert nieuwe vluchten rootste zuivelcoöperatie ter wereld 3 'lastic draagtas leeft tien levens het bedrijf Binnenkort reizen met privé-jet Cito werkt tot in Azerbeidzjan Meer fastfood langs Duitse wegen Fraude door bijstandtrekkers SYDNEY - Virgin Airlines-directeur Richard Branson poseert met modellen op de luchthaven van Sydney. Branson lanceerde er gisteren nieuwe transatlantische vluchten tussen Sydney. Hong kong en Londen. foto James Morgan/EPA ^n7p. redactie economie 'i ALTBOMMEL - De zuivel- -s coöperatie Campina gaat fuse- en met de Deens-Zweedse J jpchegenoot Aria Foods. De 1 ieuwe combinatie wordt veruit j e grootste zuivelcoöperatie ter fereld met een jaaromzet van hgeveer 10 miljard euro, zo teldde Campina gisteren. De naam van het nieuwe con- ttrn wordt Campina Aria. Het oofdkantoor komt in de Deen- e hoofdstad Kopenhagen, maar ampina blijft aanwezig in Zalt- lommel. De huidige topman rï jan de Nederlandse coöperatie, rLüe Nederlander T. Sanders, I, [omt aan het hoofd te staan van V; de op te richten combinatie. Jtli irla Foods, dat naast melk van het merk Aria en boter van Lur- pak ook 'blauwe' kaas (Danish jlue) maakt, is met een jaarom- et van 6,5 miljard euro aanzien- r; ijk groter dan zijn Nederlandse oncurrent (jaaromzet 3,7 mil- j,; ard euro). Gezamenlijk hebben e ondernemingen 28.000 mede- ffl rerkers. lle Irla en Campina zijn eigendom 7 van in totaal 21.000 melkveehou- Iers. Zij moeten in het voorjaar van 2005 hun oordeel vellen over de plannen van de twee coö peraties. Aria richt zich met melk, yog hurt en desserts vooral op Scan dinavië en het Verenigd Konink rijk. Campina is met dezelfde producten voornamelijk actief in de Benelux, Duitsland, Grie kenland en Rusland. Ook kaas en boter brengen de coöperaties in verschillende landen aan de man. Door de spreiding zal het nieuwe bedrijf geen dominante marktpositie krijgen in deze lan den, zegt Sanders. Hij verwacht daarom dat de Europese Com missie niet zal dwarsliggen. Campina Aria voorziet forse kos tenbesparingen door schaalvoor delen en een effectievere produc tie. Sanders verwacht dat de fu sie een jaarlijkse besparing van 150 miljoen euro zal opleveren. Dit betekent dat de melkprijs met 1,5 eurocent per liter zou kunnen stijgen. Melkprijs De besparingen zijn noodzake lijk om boeren, die samen eige naar zijn van de coöperatie, een goede prijs te kunnen garande ren voor hun melk. In Neder land hebben melkveehouders moeite het hoofd boven water te houden door de lage melkprijs. De kostenvoordelen moeten bin nen vier jaar gerealiseerd zijn, onder meer door een sterkere po sitie in onderhandelingen met supermarkten en toeleveran ciers, het bundelen van onder zoek en het sluiten van een klein aantal fabrieken. Groei Campina en Aria hebben samen 86 fabrieken. Nederlandse werk nemers hoeven volgens Sanders nauwelijks te vrezen voor hun baan. Groei is het kernwoord in de strategie van Campina Aria. Door schaalgrootte hoopt het be drijf de strijd met de concurren tie aan te kunnen. Daarnaast zet het nieuwe bedrijf sterk in op innovatie, aldus Sanders. Volgens hem bieden hoogwaar dige ingrediënten gemaakt van melk, bijvoorbeeld voor medi- cijnfabrikanten, een belangrijke kans. Campina neemt hierop alvast een voorschot met de investe ring van 50 miljoen euro in zijn fabriek in Veghel, die dit soort ingrediënten maakt. Verder richt Campina Aria zijn pijlen op Azië. ANP Nederland vergrijst. En Zee- i and het snelst. Als we niet zoveel en zo lang mogelijk ilijven werken, dan zijn er - traks onvoldoende mensen om de economie te laten I 'draaien. De campagne Grijs lij groene Motor moet ons daar- fii san doordringen. Studies «k wijzen ondertussen uit dat 126 Iceland geen gevaar loopt. (jpor Henk Postma i HDDELBURG - De vergrij- is een veelkoppig monster dal Zeeland van alle provincies het heftigst treft. Voorzitter Jo hanna Boogerd van de Zeeuwse Stuurgroep Ouderen en Arbeid kan dat niet genoeg herhalen. Er zouden straks bij lange na niet voldoende werkenden meer zijn om de economie te laten draaien. De Zeeuwse bewustmakings- campagne De Grijsgroene Mo tor moet de ouderen 'Back to Work' brengen. Tijdens een bij eenkomst in Middelburg, werd het beeldmerk onthuld: een oude dame die op een motor langs de vloedlijn raast, op weg naar een 'herintreedster'-baan. De onheilsboodschap is helder: analyse „Over vij^zes jaar zijn er onvol doende gekwalificeerde krach ten om de uitstroom van oude ren op te vangen." Tenzij ieder een zo lang en zo veel mogelijk blijft werken. Bedrijven, overhe den en scholen moeten dat aan trekkelijk maken. Die kunnen daar geld voor krijgen van de Nederlandse overheid. Per pro ject is 40.000 euro beschikbaar. De campagne maakt Zeeland tot 'koploper in de aanpak van de vergrijzing op de werkvloer'. Maar of dat behalve tot actie ook tot daadkracht leidt, moet nog blijken. Bij de start van de campagne moedigde Boo- gerd-Quaak de pakweg vijftig aanwezige vertegenwoordigers van bedrijven, overheden, instel lingen en scholen aan tenminste vier bijzondere projecten te be denken, „Want", motiveerde ze, „we kunnen het niet maken in maart, wanneer de staatssecreta ris naar Zeeland komt, met lege handen te staan." Mocht Zeeland in gebreke blij ven, dan staat de provincie in zijn hemd. Inderdaad. Want tot grotere rampspoed zal dat niet leiden. Een studie van de Raad voor Werk en Inkomen (ROA) concludeerde afgelopen maand dat Zeeland weliswaar tot de meest vergrijsde provincies be hoort, maar dat de arbeids markt daar nauwelijks proble men van zal ondervinden. In Nederland lopen straks al leen de overheid, het onderwijs, de subsidiesector en de chemie tegen noemenswaardige tekor ten aan van voornamelijk hoger opgeleid personeel. Problemen in die sectoren worden echter niet zozeer in Zeeland, als wel in de Randstad verwacht. fet een plastic draagtas wil je ie[ 2ien worden of juist niet. mg met een van de Bijenkorf, mr niet met een exemplaar iw Zeeman. Een draagtas staat oor Ie jporVvonne Jansen PELDOORN - Striemen in de and, inkt die afgeeft, scheuren. ]e «Een slecht draagtasje blijft r, Jiangeii in het geheugen van de msument", waarschuwt Jan lüiskamp, verkoopleider van e Apeldoornse flexodrukker Burgers. v;. Petassen van de Bijenkorf voor e feestmaand of voor thema we- jn, daar kijkt hij elk jaar naar fi lit „Ware kunstwerkjes zitten bij." Flexodruk is een relatief «dkoop procédé. Met stern- als wordt de inkt direct overge- ffaeht op de beelddrager. Hoe neer kleuren, hoe meer drukgan- in De decembertassen van de L ijenkorf bijvoorbeeld zijn ech te huzarenstukjes, waaraan 'oor de drukker ook veel eer te «e Inhalen is. Het is namelijk moei- tè de kleuren precies tegen el- w aai'aan te drukken, iuiskamp vindt het een misser dnkelbedrijven draagtassen ftw zien als een kostenpost. -0:as heeft een hoge re- pewaarde." Wel tien tot Ptig keer wordt de gemiddel- e zak volgens hem gebruikt. Gymtas, schooltas, strandtas. raagtassen hebben meerdere wns. Het is onzin dat de mi- aubeweging ze in de ban heeft ist edaan. Ze zijn probleemloos te ayden. En dat gebeurt ook." ^gers (omzet 2003: zeventien poen euro) is een van de groot- 0 Nederlandse producenten draagtassen. De enige con sent van betekenis in Neder- ®d is RPFI Verpakkingen uit Parg. Tussen de tachtig en Peril miljoen draagtassen 3dk! Burgers jaarlijks. Onge ler evenveel worden er geïm- v* LeTd' ^emiddeld kost een 2 'drukt plastic draagtasje tus- de vijftien en twintig euro- Net goedkoopst zijn de sPerzakken', zoals Burgers met gigantische aantallen evert bij het Kruidvat. Daar- komen de tasjes met handy aen ingelijmde verstevi- V1! het handvat. Langer kbaar en zwaarder te belas- de lussendraagtas. En dan de extra luxe categorie, eteen harde, afsluitbare hand ken GPlf popu^air kij mode door Henk Postma VLISSINGEN - Twee keer per jaar krijgt z'n winkel een face-lift. Dan hult hij de gevel in nieuwe gewaden, en mogen de stenen dames die sierlijk bo ven de deurpost dansen, hun nieuwe sieraden aan. Commer cieel verantwoord? „Natuurlijk niet", zegt Hendrikjan Mabélis. Maar het stimulereert wel. Ter wijl middenstanders klagen dat omzetten dalen, handhaaft Ma bélis Design, de Vlissingse win kel voor exclusievere dameskle ding, de opwaartse lijn. Het was volop crisis toen Hen drikjan Mabélis in 1982 z'n win keltje begon. De werkloosheid rees de pan uit, en zowat de helft van de Vlissingse winkels stond leeg. Hij begon met niets. Afkomstig van Tholen had hij negen jaar in de psychiatrie ge werkt. In z'n vrije tijd maakte hij kleding voor bruidsparen en amateur-toneelverenigingen in Bergen op Zoom en Vlissingen. Meer ervaring had hij niet. Maar hij bezat wel de vaste wil voor zichzelf te beginnen. Die kans kwam toen hij het Mai- son Bollen van Zwienen, een confectiewinkel in de Vlissingse Sint Jacobsstraat, kon overne men. „Van een winkel runnen wist ik niets. Maar dat was bij zaak. Ik had het romantische idee van een eigen atelier: zelf exclusieve kleding maken die je dan in je winkel kon verkopen. Maar al gauw bleek dat er wel wat meer voor kwam kijken, wil de je dat er geld op de plank kwam. „Ik was niet als zaken man geboren, maar voor ik het wist was ik meer met de winkel bezig dan met kleding maken." Hij startte zonder veel ervaring. En bezat geen rooie cent. „Ik leurde van bank naar bank om 20.000 gulden startkapitaal bij elkaar te krijgen. Dat viel niet mee. Het regende faillissemen ten in die tijd. Met wat leengeld van oma en hulp uit de familie kon ik uiteindelijk aan de slag." Trouw Nu, na 22 jaar is Mabélis Design een goed lopende winkel met een trouw, en nog steeds groeiend klantenbestand. Mabé lis ontwikkelde een formule waarmee hij zich in veel opzich ten van de gemiddelde kleding zaak onderscheidt. De collectie ademt een sfeer van dure origi naliteit, maar zowel voor de Hendrikjan Mabélis: „Van een winkel runnen wist ik niets." foto Mechteld Jansen zeer dikke als smalle beurs is er naast extremiteit vooral ook een voud en degelijkheid te vinden. „Met alleen maar dure kleding red je het niet. Dan haal je hoge omzetten met weinig klanten. Maar er moet ook bedi'ijvigheid zijn in de winkel." En die is er. Mabélis investeert niet in grote advertenties, maar in persoonlijk contact met de klant. Is die bij een eerste be zoek geslaagd, dan komt-ie va ker. Is de nieuwe collectie bin nen, dan weet de vaste klant dat het eerst. Die krijgt dan een uit nodiging voor de modeshow. Daar huurt Mabélis geen hore- ca-etablissement voor af. De show vindt plaats in de winkel. Om de collectie op peil te hou den struint Mabélis niet alleen de Europese modebeurzen af. Ook in de sloppen van Madrid of Brussel doet hij ideeën op. Internet dient eveneens als infor matiebron. „Al levert dat vaak teleurstelling op. Wat je daar ziet is illusie. In werkelijkheid is de kwaliteit altijd minder. Voordat je kleding of stoffen koopt, moet je 't toch eerst in Naam: Mabélis Design Plaats: Vlissingen Opgericht: 1982 Aantal medewerkers: 4 het echt hebben gezien." Zelf maakt Mabélis nauwelijks nog kleding. Zakelijke beslommerin gen eisen nu de aandacht op. Maar zijn atelier is niet opge doekt. Hij doet er niet alleen maat- en verstelwerk, maar kan er ook nog zijn creativiteit in kwijt. Hij ontwerpt en vervaar digt elk jaar een compleet nieuw decor voor de winkel. En op verzoek van klanten ont werpt hij theatrale kleding voor themabeurzen of hostessen. Zo hielp hij laatst nog de Zeeuwse Miss Black Beautifull aan een opzienbarende outfit. Vechtlust Had Hendrikjan Mabélis goed naar zijn boekhouder geluis terd, dan was het zo niet gelo pen. „Stop er maar mee. Dit wordt nooit wat", adviseerde de boekhouder na de eerste vijf jaar. Commercieel bezien waren de startjaren van Mabélis verre van rooskleurig. Maar de star tende ondernemer liet zich niet van de wijs brengen. „De angst weer onder een baas te moeten werken, hield m'n vechtlust gaande, en m'n drang om te sla gen was groot genoeg om met minder genoegen te nemen." Ma bélis denkt nog met veel dank baarheid terug aan de steun die hij van de Vlissingers kreeg. „Voor hen was ik in die slechte tijd een vrij nieuwe eend in de bijt. Ze toonden zich begaan. Dat moedigde me aan om door te gaan." In de jaren negentig werd zijn doorzettingsvermogen beloond. Het Oostenrijks mode concern Geiger wilde de collec tie moderniseren, en schakelde Mabélis daarbij in als ontwer per. „Ineens hield ik geld over. In die tijd werd het winkelcen trum van Vlissingen deels over kapt. De economie trok sterk aan. En ineens zag je meer klan ten: uit Middelburg, Goes en van buiten Zeeland. Sindsdien blijft de omzet groeien." Toen zijn boekhouder hem de rode kaart voorhield, riep Mabé lis overmoedig: „Ik stop pas als ik 1 miljoen gulden omzet heb." Maar tsja, als je dat daadwerke lijk hebt bereikt, dan kan je per soneel aannemen, en dan zet je je vizier op 2 miljoen gulden. En vervolgens roep je: „Ik stop pas als ik daar euros van heb ge maakt. De uitdaging is toch steeds weer je grenzen te verleg gen." donderdag 9 december 2004 FRANKFURT - Vliegen met een privé-jet wordt binnen kort eenvoudiger, maar niet per se goedkoper. Het toeris- me-concern TUI en de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa gaan onafhankelijk van elkaar tickets voor in dividuele vluchten verkopen. TUT heeft vooral rijke vakantiegangers - 'klanten met de hoogste eisen' - op het oog, Lufthansa mikt op mensen die vervoer nodig hebben voor of na een langeafstandsvlucht en zakenmensen. Reisorganisator Airtours, die met TUI samenwerkt, biedt in zijn nieuwe catalogus al hele eilan den aan voor luxe-vakanties. Vanaf komende zomer zijn die reizen te combineren met vluchten met vier- tot acht- persoons vliegtuigen zoals Learjets. De prijzen beginnen vanaf 8530 euro voor het traject München-Nice. Van Düsseldorf naar Egypte is met 40.470 euro bijna viermaal zo duur. DPA/ANP DEN HAAG - Cito, bekend van de toets, heeft zijn werk zaamheden uitgebreid tot in Azerbeidzjan. In het vroege re Sovjet-land werkt het instituut aan een centraal exa mensysteem voor het middelbaar onderwijs. Algemeen directeur M. Roorda meldde dat gisteren tij dens een gesprek met de Tweede Kamer. Met een groot aantal landen in Oost-Europa en het voormalige Joegosla vië heeft de Citogroep inmiddels contacten opgebouwd. Op commerciële basis heeft Cito vestigingen in Duitsland en de Verenigde Staten. ANP HAMBURG - In de restaurants langs de Duitse autosnel wegen moet een groter aanbod fastfood komen. Dat vindt de Britse investeerder Guy Hands, die vorige maand de 338 benzinestations en 381 wegrestaurants van Tank und Rast heeft overgenomen. „Ik geloof dat het erg aantrekkelijk zou zijn om meer Noordzee-restaurants, Burger Kings en McDonalds te in troduceren", zei hij in een gesprek met de online-editie van het weekblad Der Spiegel. „Ik weet niet of dat eten gezond is, maar het gaat tamelijk snel. Als je langs de au tosnelweg stopt, wil je niet per se drie kwartier over je eten doen", aldus Hands, die voor de benzinestations en wegrestaurants 1 miljard euro heeft neergeteld. Hij wil dat de basiskwaliteit van de wegrestaurants overal een ze kere standaard bereikt. ANP TILBURG - Bij een controle van mensen met een bij standsuitkering bleek een groot aantal van hen een baan tje te hebben onder een valse identiteit. Van de identiteits bewijzen bleek ruim eenderde vals of gestolen. Dat heeft de uitkeringsinstantie UWV gisteren geconsta teerd na een actie in Rotterdam, Dordrecht, Tilburg en Eindhoven. Er werd vooral gecontroleerd op mensen die de afgelopen twee jaar vaker dan gemiddeld aangifte de den van vermissing van hun identiteitsbewijs en een bij standsuitkering ontvangen. Het UWV heeft 242 dienstver banden onderzocht van in totaal 128 personen. Zes men sen zijn aangehouden die valse gegevens over hun identi teit zouden hebben aangeleverd. Diegenen die tijdens con trole aan het werk waren en niet de rechtmatige houder van het document bleken te zijn, zijn aangehouden. ANP van onze redactie economie DEN HAAG - De koersstijging van de euro zet een rem op het herstel van de economie van Ne derland omdat exportproducten minder aantrekkelijk worden. Voor de consument heeft de du re munteenheid zo zijn voorde len, want de import wordt goed koper. Toch trekken de consumenten uitgaven nauwelijks aan. De pes simisten zijn duidelijk in de meerderheid. In de tweede helft van de jaren negentig was onder de Neder landse consumenten sprake van een uitbundige stemming. Het geld vloeide rijkelijk en grote uitgaven werden tijdens de inter nethype in groten getale ge daan. Van die feestelijke stem ming is nu weinig meer te mer ken. De consumentenbestedin gen zijn dit jaar nauwelijks ge groeid. In vergelijking met vorig jaar is de situatie weliswaar ver beterd, maar het houdt nog niet over. De dure euro wordt gezien als hinderpaal voor het herstel van de Europese economie, die ach terblijft bij die van de Verenig de Staten. Waar het gaat om de export klopt dat ook. Bedrijven die naar de VS exporteren, krij gen minder euro's terug voor hun dollars. Dat zet de winst on der druk en heeft ook een nega tief effect op de werkgelegen heid. Voor de consumentenuitgaven zou de dure euro perspectieven kunnen bieden. Producten uit dollarlanden worden goedkoper en dat betekent een geringere prijsstijging. In oktober bedroeg de inflatie in Nederland 1,4 pro cent ten opzichte van de dezelf de maand van 2003. Dat percen tage is erg laag, zeker als de prijsstijging van de olie in acht wordt genomen. Hand op de knip Toch houden de Nederlanders de hand op de knip. „Ze zijn niet vooruit te branden", zegt econoom Michiel Vergeer van het Centraal Bureau voor de Sta tistiek. Hij brengt de Nederland se zuinigheid onder meer in ver band met de geringe koopkracht stijging. Het gemiddelde loon is nu ongeveer 1 procent hoger dan een jaar geleden. Door de la ge inflatie blijft de schade van de kleine loonstijging nog be perkt, maar het vormt zeker geen stimulans om even flink uit te pakken. Daarnaast speelt de factor onzekerheid mee. „Door de zwakke economie is men bang zijn baan te verliezen en daarom bewaart men liever een appeltje voor de dorst", al dus Vergeer. De onzekerheid hangt wel weer direct samen met de dure euro. Die tast de Nederlandse concur rentiepositie aan. De kans dat als gevolg daarvan banen ver dwijnen, is groot. Dat heeft op zijn beurt weer een remmend ef fect op de loonstijging, waar door de consumentenuitgaven weer onder druk komen te staan. De Nederlandse consumenten uitgaven dragen voor ongeveer eenderde bij aan de economie. Dat is weliswaar een stuk min der dan in de Verenigde Staten (waar het ongeveer twee keer zo veel is), maar het is nog steeds aanzienlijk. De export is ook goed voor ongeveer eenderde, de rest komt van de overheidsuitga ven en investeringen (van zowel bedrijven als overheid). Om de economie weer op stoom te krijgen is een koersdaling van de euro van groot belang. Daar ziet het nu nog niet naar uit. De ze bereikte de Europese munt weer recordstanden. De koersdaling van de dollar is een gevolg van de enorme tekor ten in de VS. Zowel de Ameri kaanse begroting als de lopende rekening staat flink uit het lood. In de jaren negentig bewezen de Verenigde Staten dat ze in staat zijn om grote begrotingstekor ten weg te werken. Onder presi dent Clinton werd het begro tingstekort zelfs omgebogen in een overschot. CBS-econoom Vergeer sluit niet uit dat de VS opnieuw laten zien over voldoen de veerkracht te beschikken. De Amerikaanse economie is groot en de Amerikanen zijn van alle markten thuis: van cola tot com puters. Anders dan landen die het van één product (zoals kof fie of koper) moeten hebben, moet de Aanerikaanse economie in staat worden geacht zichzelf weer op orde te krijgen. Volgens Vergeer kan dat redelijk snel ge beuren. ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 27