M'n bek is goedgekomen Als gast moetje eeuwige dankbaarheid tonen 25 Lou Verton, boegbeeld van Burgh Integratie zaterdag 4 december 2004 Hij speelt een voorna me rol bij het in ere herstellen én houden van tradities op zijn dorp. Ge huld in hoerendracht bij speciale gelegenheden is Lou Verton (82) een waar boegbeeld van Burgh. Maar praat de man niet van stilstand, want daar voor vloeit te veel onderne- mersbloed door zijn ade ren. Naam: Lourens Jan Jacobus Ver ton Geboren: 21 maart 1922 te Burgh Burgerlijke staat: getrouwd en vijf kinderen Opleiding: lagere school, midden standsdiploma in 1937 en tal van vakdiploma's op dertien vakgebieden (zoals fietsen en schoenen) Werk: vanaf zijn veertiende tot zijn zeventigste jaar bij de firma Gebroeders Verton in Burgh Nevenactiviteiten: jarenlang klokkenluider van de begraafplaats, lid van streekdrachtvereni- ging De Arke, penning meester van de Onderne mersvereniging Burgh- Haamstede (1954-1994), be stuurslid van de Stichting Burghse Dag. Vertons kleindochter Christy onthulde in juli de heront dekte en gerestaureerde defileer- vlaggen van de oude gemeenten Burgh en Haamstede. Dat deed zij in naam van haar opa, die herstellende was van een heup operatie. Voor wie Verton niet kent, is van die ingreep niets meer merk baar. Kwiek als een hoentje struint hij door zijn huis, op zoek naar materialen waarmee hij zijn verhaal kan staven. Ge vraagd naar de Burghse vlag komt hij onder meer met een fo to op de proppen waarop die vlag van weleer vrolijk hangt te wapperen. Het bloed van Verton gaat - bijna zichtbaar - sneller door zijn aderen stromen. Huis-aan-huis heeft hij repli ca's van de vlaggen in Burgh aan de man gebracht, met als re sultaat dat hij er 425 wist te slij ten. Ha, daar kan Haamstede niet te gen op, lacht de ex-ondernemer - zinspelend op de oude strijd tussen de twee dorpen. In Haam stede zijn er tot op heden, schat hij, slechts een stuk of vijftig exemplaren verkocht. Het was Lou Verton die jaren ge leden het plan opvatte de oude in 1938 gemaakte wollen defi- leervlaggen op te sporen. Het kostte de man (later samen met voorzitter Vredenbregt van Ko ninklijke Muziekvereniging Wit te van Haemstede) jaren om de originele vlaggen te bemachti gen en gerestaureerd te krijgen. Die drang was zo groot dat hij mensen gek zeurde om hem met zijn zoektocht te helpen. „Ik moest en ik zou die vlag vinden. Daar kreeg ik buikpijn van. Er gooit toch geen mens van die vlaggen weg." Nog zo'n vlaggen verhaal, maar dan uit zijn ondernemerstijd toen hij zich vastbeet in de ver siering met vlaggetjes tijdens de Burghse Dag. Het initiatief daar voor kwam van WD-raadslid D. Meulblok, destijds eigenaar van een groenten- en fruitspe- ciaalzaak op het dorp. Vraag Verton niet waarom, maar hij moest en zou die gevelversiering van Meulblok uitbreiden. Met als resultaat anderhalve kilome ter wapperende vlaggetjes tij dens het Burghse feest. Tja, schokschoudert hij nog maar eens ten overvloede. „Ik weet niet wat dat is. Ik heb een drifti ge geest." Hij wijst op 'het spulletje' aan de overkant. Op een steenworp afstand van Vertons statige wo ning aan de Burghseweg ligt het winkelpand van de firma Ge broeders Verton. In deze zaak aan de Kerkstraat 1, die tegen woordig in handen is van een zoon van de oude Lou, wordt de verkoop van fietsen met die van schoeisel en drank gecombi neerd. Verton werd op veertien jarige leeftijd in die winkel aan het werk gezet. ,,Ik moest in de zaak, daar werd verder niet over gepraat. Spijt? Nee hoor, waarom? Je weet niet hoe het an ders in je leven was gelopen", constateert hij nuchter. Spil Feit is dat Burgh hem nooit is gaan benauwen. Sterker nog; hij was als penningmeester gedu rende veertig jaar rekenkundige spil van de-Ondernemersvereni ging Burgh-Haamstede en laat, als het even kan, ook nu nog met enige regelmaat zijn gezicht aan de overkant zien. allengs uit. Behalve in schoenen ging hij in klokken en horloges doen. Lou Verton haalt ter illus tratie een omstreeks 1900 gefa briceerd zakhorloge tevoor schijn waar het opschrift 'L. J. Verton - Burgh' sierlijk getuigt van dat weggetikte verleden. Het eenmansbedrijf ging, na het overlijden van opa Verton in 1916, over in gebroeders Verton. De zonen Jacob (vader van Lou) en Lou (zijn oom) namen de boel over en zetten de uitbreiding ge staag voort. Pa was niet zo'n prater, oom Lou daarentegen kon dat als de beste. Dus bestierde Jacob de zaak aan de Kerkstraat en ging oom Lou de baan op met de in 1927 aangeschafte auto. „Die kon praten als Brugman", blikt de Burghenaar terug. En zo kon het gebeuren dat zelfs tabak en koffie in het winkelassortiment werden opgenomen. Daar werd naar gevraagd door mensen die afgelegen woonden en die door oom Verton per automobiel wer den bezocht. Het was armoe vroeger, weet Verton. Maar zo niet voor zijn familie. „Met de zaak hadden we het goed. Wij hebben nooit te kla gen gehad." Niet zo'n held Zijn vader overleed toen Lou nog maar negen jaar was. Op zijn veertiende kwam Lou als schuchter jochie in de zaak te recht. „Ik was niet zo'n held, maar dat is later wel veranderd. M'n bek is goedgekomen. Ik kreeg steeds meer praats." Na het overlijden van zijn oom in 1952 zetten Verton samen met zijn neef het familiebedrijf voort. Tot zijn neef het geluk in Zierikzee ging beproeven en van daaruit een flinke serie schoe nenwinkels op poten wist te zet- tefi". Verton bleef op Burgh en deed waar hij als zakenman in geloofde. „Met een klein winkel tje red je het niet. Je moet voor uit, anders kun je niet blijven be staan." En zo introduceerde Verton een eindeloze reeks producten in de zaak. Souvenirs bijvoorbeeld, verzucht hij jaren nadien. Heel wat theelepeltjes en ander spul met de opdruk Burgh had hij op Die zaak dus, waar in de loop der jaren de meest uiteenlopen de producten over de toonbank gingen. Zoals de firma Verton anno 2004 nog altijd als veelzij dig is te bestempelen, met afde lingen schoenen, fietsen en drank onder één dak. De opa van Lou legde in 1875 de basis van het Burghse familiebe drijf. Een oude, ingekleurde fo to laat zien hoe het gebouw er omstreeks 1910 uitzag. Zo'n beetje aan de rand van het dorp, op de kop van dg destijds nog vooral door voetvolk gevulde Kerkstraat. Op die toen al prominente plek begon opa zijn loopbaan als schoenmaker, maar hij breidde de schappen. Tot het met die her inneringswaar langzaam maar zeker was gedaan. „Leuk en niet te duur spul. Maar het liep niet meer. Mensen komen nu in april en gaan pas in september weer weg." En die flexibiliteit geldt niet al leen zijn handelsgeest. Het is ook de insteek waarmee Verton, in ieder geval ogenschijnlijk, de veranderingen in zijn fysieke kunnen tegemoet treedt. Achter de woning van Verton en zijn evenoude echtgenote tjilpen on telbare tropische vogeltjes in vo lières en stappen fazanten en kipjes in een lange stoet rennen in het rond. Vertons passie voor gevogelte Lou Verton begon begin jaren vijftig met een paar duifjes, maar breidde - na zijn kennismaking met goud fazanten - tot een maar liefst 47 soorten tellende reeks uit. „Mijn grote hobby", zegt Verton eenvoudig. Het boeltje ziet er keurig verzorgd uit, maar Ver ton - altijd een bezig baasje ge weest - heeft moeite de licht ver veloze staat van de hokken te ne geren. Door zijn haperende heup heeft hij het afgelopen jaar niet zoveel tijd in de tuin en in de vogels kunnen steken als hij daarvoor deed. Pas op de plaats dus met het gevogelte. Zoals hij ook als bestuurslid van de Stichting Burghse Dag het afgelopen jaar even een stap je terug heeft moeten doen. Ont wikkelingen gaan langzaam, constateert Lou Verton. En vra gen soms de moed om knopen door te hakken. Zoals dat moment dat hij tien jaar geleden, na veertig jaar in zet en vele onderscheidingen rij ker, een streep zette onder zijn verbondenheid met de Onderne foto Mechteld Jansen mersvereniging Burgh-Haamste de. Zonder echter sindsdien ook maar één seconde zijn betrok kenheid bij het reilen en zeilen van zijn dorp te verliezen, want hij blijft alle ontwikkelingen op de voet volgen. „Ik heb dit altijd wreed graag gedaan." Esme Soesman Je hoort ze nooit, maar ze zijn er wel. Naar schatting honderdduizend Chine zen en nog eens vijftienduizend Vietname- zen wonen en werken in ons land. Als op ni kousenvoeten bewegen ze zich door.de Ne- itt derlandse samenleving. I Uit angst voor oorlogsgeweld en vervolging in hun vaderland raakten ze eind zeventi ger jaren op drift. Meer dan tienduizend i Vietnamese bootvluchtelingen vestigden zich na vele omzwervingen hier om geruis loos een nieuwe toekomst op te bouwen. L die tijd drong zich de vraag nog niet op of er wel plaats genoeg was voor ontheem den. Er was ook geen discussie over de ma nierwaarop ze een plek zouden moeten krij gen in de maatschappij. Die zochten en von- J den ze zelf. Thanh van Kha was negen jaar toen hij in ij 1980Saigon verliet. Samen met zijn ouders, Z,1J"twee broertjes en zusje, en grootouders Fbberde hij zes lange, bange dagen op zee. U1 deüjk wisten ze Maleisië te bereiken, aar werden ze ondergebracht in een uit- j« puilend vluchtelingenkamp in Kuala Lum- fe Jjdr' Neerland zich bereid toonde i" en zÜn familie op te nemen. Het was Partje winter en er lag een dik pak sneeuw oen hij op sandalen en in korte broek voet op Nederlandse bodem zette. Thanh: „Ik ende Nederland alleen van de blikjes ge concentreerde koffiemelk van Friesche ag. Made in Holland, stond erop.Hij is nu 33 jaar, spreekt vloeiend Nederlands en drijft met zijn ouders en nog een broer een Vietnamees restaurant in Apeldoorn. De aanwezigheid van de Chinese- en Viet namese gemeenschap heeft nooit aanlei ding gegeven tot maatschappelijke discus sies van enige betekenis. Thanh: „Ondanks onze aanwezigheid schitteren we tegelijk ook door afwezigheid. In plaats van ons als groep te manifesteren, hebben we ons altijd afzijdig gehouden. Of we dan wel zijn geïn tegreerd in de Nederlandse samenleving? Het is moeilijk over anderen te oordelen, maar voor mezelf vind ik van wel." Hij heeft de Nederlandse maatschappij in de loop der jaren zien veranderen. De verhar de houding ten opzichte van buitenlanders. De explosieve situatie van de laatste weken met betrekking tot radicale moslims. Hij en zijn landgenoten hebben zich altijd in de luwte van de discussie opgesteld, Ze willen vooral geen (over)last veroorzaken, want als gast moet je eeuwige dankbaarheid to nen. „Dat vloeit ook voort uit hun religieu ze achtergrond; het boeddhisme", zegt voor zitter Arie Nainggolan van de Stichting Ac tive Refugee Care (ARC). „Je verdraagzaam tonen naar je medemens toe. Dat zit diepgeworteld in hun cultuur. Ze stellen zich altijd tolerant op. Bewande len de nobele weg. Dat gebeurt ongeacht welk onrecht hen is aangedaan. Ze lachen de vijand in hun gezicht toe, wetend dat de afrekening in het hiernamaals zal plaats hebben." Thanh van Kha en zijn moeder Tai Anh Duong in hun Vietnamese restaurant: „We kenden Nederland alleen van de blikjes koffiemelk van Friesche Vlag." foto Ronny te Wechel/GPD Nainggolan noemt het allerminst verwon derlijk dat de Vietnamezen zich opvallend makkelijk aan hun nieuwe omgeving heb ben aangepast. „Ze hebben, na 25 jaar oor log en ellende, wel geleerd te overleven. De meesten zijn in de loop der jaren verwes terd. De problemen die ze nu hebben, naast slijtende heimwee, zijn algemeen herken baar en van alledag. Relatieproblemen, pro blemen met de opvoeding van de kinderen. Daarin doen ze niet onder voor Nederlan ders." Ook de Chinese gemeenschap is stevig geïn tegreerd, weet cultuurantropoloog Han- Tjhiang Siedhianho.Hij noemt het de ultie me vorm van integratie wanneer allochto nen onbelemmerd trouwen met Nederlan ders. „Dat gebeurt tussen Chinezen en Ne derlanders steeds meer en zonder tramme lant van welke kant dan ook." De Chinezen behoren onbetwist tot de oudste migrantengroepen van ons land. Eind negentiende eeuw arriveerden de eer sten hier om als stoker in de koopvaardij te werken. Door de onafhankelijkheid van Ne- derlands-Indië in 1948 kwam een nieuwe stroom Chinezen uit het nieuwe Indonesië naar ons land. Samen met de uit Indonesië gerepatrieerde Nederlanders vormden zij een aanzienlijke groep consumenten, die goed bekend was met Aziatische gebruiken en culturen en de keukens uit dat deel van de wereld goed wisten te waarderen. Op de vraag naar oriëntaals voedsel in Nederland wisten de Chinezen handig in te spelen en zij openden na 1950 restaurant na restaurant. Nu nog werkt tachtig procent in de horeca. Siedhianho: „Veel minder dan de Vietname zen vormen de Chinezen een homogene groep. Ze zijn afkomstig uit verschillende landen en spreken verschillende talen, zo als Mandarijn of Kantonees. Slechts 35 pro cent is afkomstig uit China zelf; de zoge- naamde vasteland-Chinezen." De anderen komen uit Hongkong (23 procent), Indone sië (20 procent), Suriname (zes procent) en nog eens zestien procent van elders. Ze reis den in veel gevallen naar Nederland af om hier als personeel in de restaurants van fa milieleden te werken. Het stereotype beeld van Chinese verkoper} van pindakoekjes en Vietnamese loempia verkopers die met een glimlach, maar zwijg zaam hun etenswaar aan de man brengen, is allang verbleekt. De cultuurantropoloog kent tal van hoogopgeleide Chinese man nen en vrouwen in ons land onder wie ten minste tien hoogleraren. „Vaak springen zé nog bij in de restaurants van hun ouders. 5 Uit respect voor hen. Zo is het beslist niet ongewoon als je wordt bediend door een ju rist of een ingenieur." Voorzitter Ky Trieu van de Gemeenschap van Chinees-Vietna-- mese Vluchtelingen in Nederland (CVVN) en directeur van Mandon Travel Service in Amsterdam: „Ook veel Vietnamezen heb ben uiteenlopende, hoge posities op de ar beidsmarkt verworven. Het zijn doorgaans hardwerkende mensen en ze lossen veelal ook nog eens snel hun eigen problemen op. Na jaren voelen ze zich vrijwel zonder uit zondering Nederlander. Nederlander voor tenminste 85 procent." Rob Hirde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 65