Ayaan Hirsi Ali voorgoed gekooid Uit het leven gegrepen Natuurorganisaties ruilen hun principes in voor pragmatisme PZC PZC Darwin en God weei geschilpunt in VS Bedreigde WD-politica zal nooit meer een vrij leven leiden 4 december 1954 zaterdag 4 december 2004 'Ayaan Hirsi Ali, ga weer aan hetiverk', riepen collega-Kamer leden Gert Jan Oplaat (VVD) en Rendert Algra (CDA) eerder de ze week. Maar de liberale politi ca voelt zich na de moord op Theo van Gogh nog te onveilig om aan het Binnenhof te ver schijnen. Portret van 'een gekooi de vrouw. door Frouke Houtman Ayaan Hirsi Ali is al twee jaar wereldnieuws. Hoewel ze al sinds 2002 met de dood wordt bedreigd, valt de moslim wereld pas echt over haar heen wanneer ze in 2003 de profeet Mohammed 'pervers' en 'een ti ran' noemt, te vergelijken met Osama bin Laden. Het zit in haar bloed. Hirsi Ali kan haar mond niet houden, weet Cisca Dresselhuys, hoofdre dactrice van Opzij en fan van het eerste urn-. „Ze is van nature meer activiste dan politica. Ze wil het breekijzer in misstanden zetten." Dresselhuys zou eind november de Harriët-Freezer- ring, een emancipatieprijs, uit reiken aan Hirsi Ali. Die zegde om veiligheidsredenen af. Hirsi Ali zit al vanaf begin no vember ondergedoken, sinds haar naam bovenaan de brief staat die was vastgepind op het ontzielde lichaam van Theo van Gogh. Haar naam, en daarachter de fatwa-achtige me dedeling: deze vrouw moet dood. Ze verblijft momenteel in een zwaar bewaakt 'safe house'. Dat zou in het buitenland kunnen zijn. Eind 2002 zat ze ook al en kele maanden ondergedoken, eerst in Amsterdam, maar later op Hawaï en in San Francisco, bij de zoon van WD-eurocom- missaris en vriendin Neelie Kroes. Sinds november 2002 moet Hirsi Ali leven met de realiteit dat ze geen privacy meer heeft. Ze wordt 24 uur per dag be waakt door de Dienst Koninklij ke en Diplomatieke Beveiliging en rijdt rond in een zwaar be- pantserde auto. Ayaan Hirsi Ali kreeg het al jong voor de kiezen: ze werd besneden en tegen haar wil uitgehuwelijk aan een islamitisch-fundementalisti- sche neef in Canada foto Phil Nijhuis/GPD Lang geleden was het anders. Ooit rende ze met haar zusje en broer door de straten van Moga dishu, Somalië. Op 13 november 1969 ziet Ayaan Hirsi Magan het levenslicht. Haar vader Hirsi Magan is een nazaat van de Somalische koning Ali Sulee- man, een krijgsheer uit de negen tiende eeuw. Besneden Maar de vrijheid duurt niet lang. Ayaan krijgt het al jong voor de kiezen. Als ze vijf jaar is, wordt ze in opdracht van haar oma besneden. Haar vader zit in de gevangenis. Het gezin verlaat Somalië en komt na een aantal jaren in Saoedi-Arabië en Ethiopië te hebben gewoond terecht in Kenia. Daar wonen ze tot 1991. De jonge Ayaan moet het huis schoonhouden. Doordeweeks zit ze op een moslimschool, op za terdag wordt ze onderwezen over de koran. Als ze een keer weigert om koranteksten op te schrijven, omdat ze het zelf ma ken van inkt te zwaar vindt, slaat haar leraar haar hard met het hoofd tegen een muur. Het ziekenhuis stelt vast: schedelba- sisfractuur. Ayaan is gek op haar vader, al ziet ze hem in al die jaren wei nig. Ze vindt hem lief, hij zorgt ervoor dat Ayaan en haar zusje naar school kunnen. De besnij denis, waar hij fel gekant tegen is, gebeurt buiten zijn medewe ten. Uitgehuwelijkt In 1991 wordt ze uitgehuwelijkt aan haar fundamentalistische moslimneef uit Canada. Ayaan protesteert, ontbreekt zelfs op haar eigen huwelijksvoltrek king in Nairobi. Als het echt paar op weg is haar Canada neemt Ayaan de benen en vlucht naar Nederland. Om niet gevonden te worden, verandert ze haar familienaam 'Magan' in 'Ali'. Ze komt terecht in een asielzoe kerscentrum in Lunteren, waar ze zich het Nederlands eigen maakt. Hirsi Ali voelt zich snel thuis in haar nieuwe land: ze waait graag uit op de Veluwe, leert fietsen, bewondert schilder Piet Mondriaan en leest Jan Wol kers. Ze rondt de studie Politico logie in Leiden af en gaat tolken in Blijf-van-mijn-lijfhuizen en abortusklinieken. Ze krijgt een baan bij de Wiarda-Beckman- stichting, het wetenschappelijk bureau van de PvdA. Eind 2002 haalt Neelie Kroes haar weg bij de PvdA en wordt ze VVD-Ka- merlid. Plaar uitspraken over de islam en vrouwenonderdruk king zetten met regelmaat kwaad bloed bij veel moslimfun damentalisten. Waarom kan Hirsi Ali het provoceren niet la ten? Volgens publicist Elsbeth Etty zetten de omstandigheden haar hiertoe aan. „Wie zou niet radicaliseren als hij/zij voortdu rend onderwerp is van haat en nijd, of erger: bedreiging met moord en doodslag", aldus Etty in het Vara TV-magazine. Oud-WD'er Frank de Grave, destijds Hirsi Ali's 'fractie- coach', gelooft dat haar politiek harde standpunten voortkomen uit haar jeugd. „Ze heeft lang geen veilig nest gehad." Sommige arabisten interprete ren de brief die Mohammed B. op het lichaam van Theo van Gogh achterliet, als een fatwa: een islamitische oproep om Hirsi Ali te doden. In dat geval treft haar hetzelfde lot als de schrijver Salman Rushdie, die de islam ook openlijk kritiseer de. Plij zat negen jaar lang onaf gebroken ondergedoken, in ka mertjes waar het daglicht niet doordrong. Benauwen Ayaan kan zich geen onbewaakt ogenblik meer permitteren. Fun damentalisten kunnen het op el ke plek, op elke dag in haar ver dere leven op haar voorzien heb ben. De wetenschap dat ze het vrije leven waarschijnlijk voor goed is verloren, benauwt haar zeer. „Ik zou willen dat ik met vrienden een glaasje wijn kon drinken na het werk op een ter ras", verzucht ze in het inter view dat NRC Handelsblad deze week met haar had vanaf een ge heime, zwaar beveiligde plek. „Leuk en onbezorgd en niet ge kooid." GPD Het ondergedoken Tweede-Kamer lid Hirsi Ali (VVD) is morgen te zien in een programma van de Ne derlandse Moslimomroep (NMO). In het programma Meeting Point gaat zij in debat met een jongeren- panel, aldus gisteren een WD-woordvoerster. Het betreft overigens een opname die dateert van voor de moord op cineast Theo van Gogh. Na de moord is Hirsi Ali niet meer in het openbaar te zien geweest. door Ans Bouwmans Evolutie is een theorie, geen feit, over de oor sprong van levende wezens, staat er op stickers die in een schooldistrict in de buurt van Atlanta, Georgia, in de biolo- gieboeken zijn geplakt. Dat is een misleidende waarschu wing waarmee leerlingen een slechte dienst wordt bewe zen, meent Eugenie Scott, di recteur van het Nationale Centrum voor Wetenschappe lijk Onderwijs. Er is maar een reden waarom de evolutieleer eruit gelicht is en dat is religie, zegt Maggie Garrit, advocaat bij burger rechtenbeweging ACLIJ in Georgia, die namens een groep ouders een rechtszaak heeft aangespannen tegen het schooldistrict. De verdedigers van Darwinis me maken zich op voor een harde strijd de komende ja ren. „De verkiezingen hebben christelijke conservatieven een gevoel van macht gege ven. We rekenen erop dat we het drukker dan ooit gaan krijgen", aldus Scott. In ver schillende schooldistricten proberen tegenstanders van Darwinisme een discussie op gang te brengen over de deug delijkheid van de evolutie leer. Door net als in Georgia te waarschuwen dat evolutie een theorie is - of aan te moe digen dat ook alternatieven worden bekeken - spelen ze in op de Amerikaanse cultuur van billijkheid, zegt Scott. Garrit: „Maar wat zo'n sticker feitelijk zegt, is: je hoeft het niet te geloven. De alternatieven voor het ont staan van de aarde zijn reli gieus geïnspireerd. Dat is de reden dat het Darwinisme er uit gelicht wordt. Er staan geen waarschuwingen bij de leer over de zwaartekracht of de doctrine dat de aarde rond de zon draait." Scott wijst er op dat het begrip theorie in de wetenschap staat voor een verklaring van de feiten, maar dat het in de volksmoi snel wordt uitgelegd als 'gj werk' of 'idee'. „Dat is deh doeling van tegenstandei Plus het intimideren van Ier, ren natuurlijk, die lievere; tijdrovende controverse int klas of met ouders over h ontstaan van de aarde uiti weg gaan." Opiniepeiling De discussie over evolutie dit jaar al opgelaaid in des', ten Montana, Wisconsi Ohio, Pennsylvania, Geor» en Kansas. Het idee dat we; stammen van Adam en Ev; en niet van dezelfde voorn ders als de apen - is wijdve breid in de VS. Volgens een: cente opiniepeiling van zender CBS meent 55 procg van de Amerikanen dat G: de mens in zijn huidige voi heeft geschapen. Zo'n 27 pr cent gelooft in de evoluti leer, maar denkt dat G: daarbij een rol heeft g speeld. Docenten zouden o: aandacht moeten bestede aan de bijbelse ontstaansg schiedenis, meent 65 proee van de Amerikanen, opnieii; volgens de peiling van CB Maar dat blijkt in de VS probleem, tenminste op p bliek gefinancierde schok Verreweg de meeste natuo wetenschappers verwerp creationisme (stroming het bijbelverhaal wil be® zen) of de iets jongere theo: over 'intelligence design' opvatting dat er een hoge macht aan ontstaan van'Ier te pas gekomen moet zijn); niet-wetenschappelijk. Rechters Het Nationale Centrum vo Wetenschappelijk Ondrn is in 1983 opgezet om 'creai nisme' te weren uit het r. tuurwetenschappelijke 1; pakket. Tot nu toe lukte 4 aardig, maar Eugne Scotl! er niet gerust op. „Recht! veranderen. Bush heeft at servatievere rechters 1 noemd en heeft daarvoor; nog vier jaar de tijd." GPD door Henk van Inqen Ze waren principieel, en on verzettelijk. Natuur- en mi lieuorganisaties bewogen vroe ger hemel en aarde om afbraak van natuur te voorkomen. Nu gooien ze het regelmatig met overheid en bedrijfsleven op een akkoordje om compensatie te krijgen voor een gebied dat door snelweg of industrieterrein wordt vernietigd. Principes maken steeds vaker plaats voor pragmatisme. Bij de Tweede Maasvlakte staakten na tuurorganisaties hun verzet toen grootschalige natuurcom pensatie werd toegezegd. Een dergelijke deal hangt in de lucht rond de boringen in de Wadden zee. En eerder deze week staak te de Stichting Duinbehoud haar strijd tegen een windmolen park op zee in ruil voor een half miljoen euro. Dat straks honder den trekvogels die over het windpark komen het loodje leg gen, betreurt de stichting. Maar door de aanleg van een verderop gelegen natuurterrein, hoopt zij dat de vogels hun vliegroutes verleggen. „Al zal dat niet echt gemakkelijk zijn. Maar door ze elders extra te beschermen, houd je de populatie in stand", aldus Mare Janssen van Duinbe houd. „Natuur is steeds vaker een op- klapbed dat op ieder gewenst moment wordt ingeklapt en el ders opgezet. Maar dat kun je niet eeuwig volhouden", zegt voorzitter Jaap Dirkmaat van Das en Boom. Hij ergert zich dood aan natuurorganisaties die zich zelfs al vooraf rijk rekenen. Nog voordat het kabinet had be sloten dat de Tweede Maasvlak te (economisch) noodzakelijk was, kwam Natuurmonumenten samen met het Zuid-Hollands Landschap en het Rotterdamse Havenbedrijf al met een natuur compensatieregeling. „Je geeft je onderhandelingspositie dan al bij voorbaat weg", vindt Dirk- maat. Rancune Ook Milieudefensie was 'not amused'. „Eerst moet je nagaan of je op die plek wel een indus trieterrein wilt", zegt directeur Vera Daim van Milieudefensie. „Luidt het antwoord nee, dan houdt het gewoon op. Je kunt dan zoveel bossen of reservaten aanleggen als je wilt. We blijven tegen." „Dat zeggen ze waarschijnlijk uit rancune vanwege het feit dat ze niet hebben meegepraat over de Tweede Maasvlakte", rea geert Natuurmonumenten. „We hebben juist meer teruggekre gen dan nu verdwijnt." Gijs Ku- neman van de stichting Natuur en Milieu noemt het akkoord 'winst voor de natuur en zeker geen afkoopsom'. Volgens hem leven we nu eenmaal in een dichtbevolkt land waar ook eco nomische belangen spelen. „Je kunt principieel roepend aan de zijlijn blijven staan, maar dan verlies je misschien meer dan je lief is. Al gaan we niet zonder slag of stoot akkoord." Ook het Wereld Natuurfonds (WNF) hul digt die mening. „We zijn prag matisch, niet principeloos. Je kunt wel steeds nee zeggen. Maar daar bereik je niet veel mee. Soms is het beter te onder- Een milieuactivist stelt vaten met giftige dioxine veilig in Sydney. foto Rick Rycroft/AP handelen", aldus Miriam van Gooi van het WNF. Bestaan er dan helemaal geen milieuorganisaties meer die voet bij stuk houden? Zelfs bij de stichting Das en Boom, die in Limburg een industrieterrein te genhield vanwege de korenwolf, is compensatie bespreekbaar. Maar dat is 'een strikt juridi- Enkele weken voor zijn overlijden gaf prins Bernard te kennen dat hij geen verdere behandeling meer wil de. En volgens premier Balkenende is 'zijn wens gerespecteerd', zoals dat net jes heet. Toch dacht ik bij mezelf: dit is toch eigenÜjk een besluit tot euthana sie? Die wat academische vraag kwam bij me op omdat juist op dat moment de Franse Assemblee Nationale zich met dat onderwerp bezighield. De uitkomst van dat debat zou in Ne derland een stap terug heten. Maar voor de Fransen is het een stap vooruit: geen euthanasiewet 'tout court', maar toch een 'wet op het levenseinde', die - zo zegt de regering - 'een menselijke en waardige dood mogelijk maakt zonder euthanasie toe te staan'. Dus: laten ster ven mag, doen sterven niet. Maar - zo knaagt mijn intellectuele ge weten - wat is het verschil tussen pas sief en actief? Om iets te kunnen laten - het staken van een behandeling - moet je toch ook iets doen dat de dood ten ge volge zal hebben. Volgens de nieuwe wet krijgt de arts het recht om het lij den van een terminale patiënt op diens verzoek te verlichten met een behande ling die subsidiair de dood ten gevolge kan hebben. De plicht om dat te doen - éen overdosis? - heeft hij slechts in zo verre dat hij zich niet met 'onredelijke koppigheid' tegen de doodswens van de patiënt mag verzetten. Die moet dus Geen waardig einde dus. Met die ont wijkende terminologie - waarin alleen hun taal oppermachtig is - hebben de Fransen nog een heel eind te gaan op de weg van de vrijwillige levensbeëindi ging- Ze stellen zich nu ook de vraag of de arts die vorig jaar de twintigjarige Vin cent Hubert liet sterven nu met deze nieuwe wet alsnog aan rechtsvervol ging kan ontkomen. Het is in elk geval geen afdoend antwoord op de 130.000 handtekeningen die Vincents moeder in haar strijd om een verdergaande wet had weten te verzamelen. Ook is er nog een ander geval: Eddy leeft nog, maar hij is sprakeloos en al haast niet meer van deze wereld. Zijn moeder kent hem als geen ander en leest de doodswens in zijn ogen. Dat denkt ze. Maar, zo zegt de wetgever, is dat wat hij werkelijk wil? Zolang we dat niet weten, blijft Eddy gekluisterd aan een leven dat hij - misschien? - niet wil. Veroordeeld tot de dood, dat kennen we, maar veroordeeld tot het leven? Misschien toch wel, want er is ook nog het tegenovergestelde geval: een even eens twintigjarige knaap met een uitge zaaide kanker en zes chemokuren ach ter de rug wil het opgeven. Maar vol gens zijn artsen is er met een nieuwe methode nog kans op genezing. Kort voordat ze daaraan beginnen, krijgt hij coma waaruit hij pas na vijf dagen ont waakt: bij zijn volle bewustzijn en zon der nare gevolgen. Met de nieuwe wet in de hand zou zijn leven waarschijn lijk niet zomaar bekort, maar bruut en ontijdig beëindigd zijn. Even nadenken dus. Het lijkt er wel eens op dat zulke wet ten er zijn niet om onze medemens uit zijn lijden te verlossen maar om de me dische stand te vrijwaren van rechtsver volging. Is er tussen die uitersten geen menswaardiger compromis? Sinds enige tijd word ik door zulke ge dachten verscheurd. Want op leeftijd gekomen ontmoet ik steeds meer vrien- ogen - sommigen al onder ogen - begin nen te zien. Enkelen van hen hebben al veel eerder een koelbloedig besluit ge nomen en praten erover met een lucht hartigheid die mij pijn doet: de pil van Drion of iets wat daarop lijkt. Maar ik moet ze nog zien als het zo ver is. Want wanneer precies en onder wel ke omstandigheden zullen ze de moed daartoe hebben? Wachten ze in wan hoop tot de agonie heeft toegeslagen? Dan doet de dood in feite zijn eigen werk wel. Nee, consequent met zichzelf zullen ze de stap naar de dood - of naar een ander leven? - al eerder willens en wetens moeten zetten. Kunnen ze dat? Er zijn er ook, zoals ik, die toch te veel hechten aan het leven zoals het hun in de christelijke leer is meegeven: 'De Heer heeft gegeven, de Heer heeft geno men', zo heette het op de bidprentjes van toen. Hij dus als de enige die er - desnoods met lijden en al - een eind aan mag maken. Trouwens, euthanasie is er toch niet al leen om ons een lijdensweg te bespa ren? Lijden heeft een functie in het le ven: wie geen leed heeft geleden, kan ook het geluk niet proeven. Nee, dan wordt euthanasie een vorm van escapis me. Maar ik geef toe: mijn gedachten zijn aan het kantelen. Dat begon eigenlijk al eerder, toen je overal hoorde dat God dood was of - volgens anderen - he- VLIEGTUIGEN - De eerste toestellen van de nieuwe vlieg maatschappij Lufthansa zijn vanuit Amerika in Hamburg aangekomen. Het gaat om twee vliegtuigen van het type Convair 340, Lufthansa opent in april 1955 de eerste lijn. BUSLIJN - De strijd om het bestaan van de busdienst Sluis- kil-Breda gaat door. De NS en de Auto Maatschappij Zeeland hebben beroep aangetekend te gen het besluit van de Commis sie Vergunningen Personen Vervoer, waarin staat dat de buslijn mag worden gehand haafd. De lijn wordt geëxploi teerd door de Zee; sch-Vlaamse Tramweg M; schappij. De Raad van S: behandelt het beroep. DELTAPLAN - Het Deltas komt pas volgend jaar a orde in het parlement. Dï gisteren duidelijk gewordt de Tweede Kamer waarnÈ ter Algera van Verkeer en? terstaat antwoord moest gf op vragen over zijn begroii BRITANNIA - De bou» van hotel Britannia aan Vlissingse Boulevard hel gisteren het hoogste punt reikt. sche kwestie'. Dirkmaat: „Als het absoluut niet anders kan, schrijft de wet voor dat compen satie nodig is. Maar we hebben onze handen vol om overheden aan hun beloften te houden." Voor Dirkmaat zijn sommige ge bieden echter heilig. De Wad denzee. „Daar moet je met je po ten vanaf blijven." GPD de opus magnum Does God exist? meen de Carl Jung nog van wel. Maar eigen lijk is het al bijna gemeengoed gewor den dat de mens toch niet meer is dan een organisch deeltje in een grote stof wolk die na een onverklaarbare Big Bang over onze planeet is neergedaald. En inderdaad, zelfs de Heilige Schrift kan zo gelezen worden: 'Uit stof zijt gij ontstaan, tot stof zult gij wederkeren'. In die onmetelijke kosmos is ook een mensenleven niet meer dan een gedoem de eendagsvlieg, een 'quantité négligea- ble', nauwelijks waard om in leven te blijven. Het enige verschil, de menselij ke vrije wil, kan toch niet over die doem beschikken, hoogstens over de tijdsduur ervan. Eigenlijk is er nog maar één ding dat mij van die wilsbeschikking weer houdt: het verdriet van mijn naasten die ik daarmee veroordeel tot nabe staanden. Hen pijn te doen, dat doet mij pijn. Maar dan denk ik weer met een zeer christelijke gedachte: ook in hun leven moeten leed en verdriet een verdiende plaats krijgen. De prins heeft zichtbaar van het leven genoten en kon er met voldoening op terugzien. Wat de Fransen noemen een 'bon-vivant', maar dan in de letterlijke en betere betekenis van het woord. Toch moeten dit soort gedachten allang voordat het zo ver was, hem door het hoofd zijn gegaan. AmnlH van Nipkerk Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A, J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax:(0113)315669 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax: (0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc,nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454651 Fax: (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 lot 17.00 uur Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden: zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro per maand: 19,95 per kwartaal: 58,00 60,25 per jaar: €222.50 226,50 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voort' einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v, lezersservice. Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,75 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uiigs* overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV er de Regelen voor het AdvertentiewetS Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 ui Tel. (0113)315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax:(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/OnroerendS Tel: (076)5312277 Fax:(076)5312274 Internet: v w,pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van hot WegonL. aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen In een bestand dat wordt gebruikt vf (abonnementen)admlnlstratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten» ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt :e. Postbus 314460 AA Goes. Ds« "it u dit schriftelijk melden bij:^ Behoort tot WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 4