Ayaan Hirsi Ali voorgoed gekooid
Uit het leven gegrepen
Natuurorganisaties ruilen hun
principes in voor pragmatisme
PZC
PZC
Darwin en God weei
geschilpunt in VS
Bedreigde WD-politica zal nooit meer een vrij leven leiden
4 december 1954
zaterdag 4 december 2004
'Ayaan Hirsi Ali, ga weer aan
hetiverk', riepen collega-Kamer
leden Gert Jan Oplaat (VVD) en
Rendert Algra (CDA) eerder de
ze week. Maar de liberale politi
ca voelt zich na de moord op
Theo van Gogh nog te onveilig
om aan het Binnenhof te ver
schijnen. Portret van 'een gekooi
de vrouw.
door Frouke Houtman
Ayaan Hirsi Ali is al twee
jaar wereldnieuws. Hoewel
ze al sinds 2002 met de dood
wordt bedreigd, valt de moslim
wereld pas echt over haar heen
wanneer ze in 2003 de profeet
Mohammed 'pervers' en 'een ti
ran' noemt, te vergelijken met
Osama bin Laden.
Het zit in haar bloed. Hirsi Ali
kan haar mond niet houden,
weet Cisca Dresselhuys, hoofdre
dactrice van Opzij en fan van
het eerste urn-. „Ze is van nature
meer activiste dan politica. Ze
wil het breekijzer in misstanden
zetten." Dresselhuys zou eind
november de Harriët-Freezer-
ring, een emancipatieprijs, uit
reiken aan Hirsi Ali. Die zegde
om veiligheidsredenen af.
Hirsi Ali zit al vanaf begin no
vember ondergedoken, sinds
haar naam bovenaan de brief
staat die was vastgepind op
het ontzielde lichaam van
Theo van Gogh. Haar naam, en
daarachter de fatwa-achtige me
dedeling: deze vrouw moet
dood.
Ze verblijft momenteel in een
zwaar bewaakt 'safe house'. Dat
zou in het buitenland kunnen
zijn. Eind 2002 zat ze ook al en
kele maanden ondergedoken,
eerst in Amsterdam, maar later
op Hawaï en in San Francisco,
bij de zoon van WD-eurocom-
missaris en vriendin Neelie
Kroes.
Sinds november 2002 moet
Hirsi Ali leven met de realiteit
dat ze geen privacy meer heeft.
Ze wordt 24 uur per dag be
waakt door de Dienst Koninklij
ke en Diplomatieke Beveiliging
en rijdt rond in een zwaar be-
pantserde auto.
Ayaan Hirsi Ali kreeg het al jong voor de kiezen: ze werd besneden en tegen haar wil uitgehuwelijk aan een islamitisch-fundementalisti-
sche neef in Canada foto Phil Nijhuis/GPD
Lang geleden was het anders.
Ooit rende ze met haar zusje en
broer door de straten van Moga
dishu, Somalië. Op 13 november
1969 ziet Ayaan Hirsi Magan
het levenslicht. Haar vader
Hirsi Magan is een nazaat van
de Somalische koning Ali Sulee-
man, een krijgsheer uit de negen
tiende eeuw.
Besneden
Maar de vrijheid duurt niet
lang. Ayaan krijgt het al jong
voor de kiezen. Als ze vijf jaar
is, wordt ze in opdracht van
haar oma besneden. Haar vader
zit in de gevangenis. Het gezin
verlaat Somalië en komt na een
aantal jaren in Saoedi-Arabië
en Ethiopië te hebben gewoond
terecht in Kenia. Daar wonen ze
tot 1991.
De jonge Ayaan moet het huis
schoonhouden. Doordeweeks zit
ze op een moslimschool, op za
terdag wordt ze onderwezen
over de koran. Als ze een keer
weigert om koranteksten op te
schrijven, omdat ze het zelf ma
ken van inkt te zwaar vindt,
slaat haar leraar haar hard met
het hoofd tegen een muur. Het
ziekenhuis stelt vast: schedelba-
sisfractuur.
Ayaan is gek op haar vader, al
ziet ze hem in al die jaren wei
nig. Ze vindt hem lief, hij zorgt
ervoor dat Ayaan en haar zusje
naar school kunnen. De besnij
denis, waar hij fel gekant tegen
is, gebeurt buiten zijn medewe
ten.
Uitgehuwelijkt
In 1991 wordt ze uitgehuwelijkt
aan haar fundamentalistische
moslimneef uit Canada. Ayaan
protesteert, ontbreekt zelfs op
haar eigen huwelijksvoltrek
king in Nairobi. Als het echt
paar op weg is haar Canada
neemt Ayaan de benen en
vlucht naar Nederland. Om niet
gevonden te worden, verandert
ze haar familienaam 'Magan' in
'Ali'.
Ze komt terecht in een asielzoe
kerscentrum in Lunteren, waar
ze zich het Nederlands eigen
maakt. Hirsi Ali voelt zich snel
thuis in haar nieuwe land: ze
waait graag uit op de Veluwe,
leert fietsen, bewondert schilder
Piet Mondriaan en leest Jan Wol
kers. Ze rondt de studie Politico
logie in Leiden af en gaat tolken
in Blijf-van-mijn-lijfhuizen en
abortusklinieken. Ze krijgt een
baan bij de Wiarda-Beckman-
stichting, het wetenschappelijk
bureau van de PvdA. Eind 2002
haalt Neelie Kroes haar weg bij
de PvdA en wordt ze VVD-Ka-
merlid. Plaar uitspraken over de
islam en vrouwenonderdruk
king zetten met regelmaat
kwaad bloed bij veel moslimfun
damentalisten. Waarom kan
Hirsi Ali het provoceren niet la
ten? Volgens publicist Elsbeth
Etty zetten de omstandigheden
haar hiertoe aan. „Wie zou niet
radicaliseren als hij/zij voortdu
rend onderwerp is van haat en
nijd, of erger: bedreiging met
moord en doodslag", aldus Etty
in het Vara TV-magazine.
Oud-WD'er Frank de Grave,
destijds Hirsi Ali's 'fractie-
coach', gelooft dat haar politiek
harde standpunten voortkomen
uit haar jeugd. „Ze heeft lang
geen veilig nest gehad."
Sommige arabisten interprete
ren de brief die Mohammed B.
op het lichaam van Theo van
Gogh achterliet, als een fatwa:
een islamitische oproep om
Hirsi Ali te doden. In dat geval
treft haar hetzelfde lot als de
schrijver Salman Rushdie, die
de islam ook openlijk kritiseer
de. Plij zat negen jaar lang onaf
gebroken ondergedoken, in ka
mertjes waar het daglicht niet
doordrong.
Benauwen
Ayaan kan zich geen onbewaakt
ogenblik meer permitteren. Fun
damentalisten kunnen het op el
ke plek, op elke dag in haar ver
dere leven op haar voorzien heb
ben. De wetenschap dat ze het
vrije leven waarschijnlijk voor
goed is verloren, benauwt haar
zeer. „Ik zou willen dat ik met
vrienden een glaasje wijn kon
drinken na het werk op een ter
ras", verzucht ze in het inter
view dat NRC Handelsblad deze
week met haar had vanaf een ge
heime, zwaar beveiligde plek.
„Leuk en onbezorgd en niet ge
kooid." GPD
Het ondergedoken Tweede-Kamer
lid Hirsi Ali (VVD) is morgen te
zien in een programma van de Ne
derlandse Moslimomroep (NMO).
In het programma Meeting Point
gaat zij in debat met een jongeren-
panel, aldus gisteren een
WD-woordvoerster. Het betreft
overigens een opname die dateert
van voor de moord op cineast Theo
van Gogh. Na de moord is Hirsi
Ali niet meer in het openbaar te
zien geweest.
door Ans Bouwmans
Evolutie is een theorie,
geen feit, over de oor
sprong van levende wezens,
staat er op stickers die in een
schooldistrict in de buurt van
Atlanta, Georgia, in de biolo-
gieboeken zijn geplakt. Dat
is een misleidende waarschu
wing waarmee leerlingen een
slechte dienst wordt bewe
zen, meent Eugenie Scott, di
recteur van het Nationale
Centrum voor Wetenschappe
lijk Onderwijs.
Er is maar een reden waarom
de evolutieleer eruit gelicht is
en dat is religie, zegt Maggie
Garrit, advocaat bij burger
rechtenbeweging ACLIJ in
Georgia, die namens een
groep ouders een rechtszaak
heeft aangespannen tegen het
schooldistrict.
De verdedigers van Darwinis
me maken zich op voor een
harde strijd de komende ja
ren. „De verkiezingen hebben
christelijke conservatieven
een gevoel van macht gege
ven. We rekenen erop dat we
het drukker dan ooit gaan
krijgen", aldus Scott. In ver
schillende schooldistricten
proberen tegenstanders van
Darwinisme een discussie op
gang te brengen over de deug
delijkheid van de evolutie
leer. Door net als in Georgia
te waarschuwen dat evolutie
een theorie is - of aan te moe
digen dat ook alternatieven
worden bekeken - spelen ze
in op de Amerikaanse cultuur
van billijkheid, zegt Scott.
Garrit: „Maar wat zo'n
sticker feitelijk zegt, is: je
hoeft het niet te geloven. De
alternatieven voor het ont
staan van de aarde zijn reli
gieus geïnspireerd. Dat is de
reden dat het Darwinisme er
uit gelicht wordt. Er staan
geen waarschuwingen bij de
leer over de zwaartekracht of
de doctrine dat de aarde rond
de zon draait." Scott wijst er
op dat het begrip theorie in
de wetenschap staat voor een
verklaring van de feiten,
maar dat het in de volksmoi
snel wordt uitgelegd als 'gj
werk' of 'idee'. „Dat is deh
doeling van tegenstandei
Plus het intimideren van Ier,
ren natuurlijk, die lievere;
tijdrovende controverse int
klas of met ouders over h
ontstaan van de aarde uiti
weg gaan."
Opiniepeiling
De discussie over evolutie
dit jaar al opgelaaid in des',
ten Montana, Wisconsi
Ohio, Pennsylvania, Geor»
en Kansas. Het idee dat we;
stammen van Adam en Ev;
en niet van dezelfde voorn
ders als de apen - is wijdve
breid in de VS. Volgens een:
cente opiniepeiling van
zender CBS meent 55 procg
van de Amerikanen dat G:
de mens in zijn huidige voi
heeft geschapen. Zo'n 27 pr
cent gelooft in de evoluti
leer, maar denkt dat G:
daarbij een rol heeft g
speeld. Docenten zouden o:
aandacht moeten bestede
aan de bijbelse ontstaansg
schiedenis, meent 65 proee
van de Amerikanen, opnieii;
volgens de peiling van CB
Maar dat blijkt in de VS
probleem, tenminste op p
bliek gefinancierde schok
Verreweg de meeste natuo
wetenschappers verwerp
creationisme (stroming
het bijbelverhaal wil be®
zen) of de iets jongere theo:
over 'intelligence design'
opvatting dat er een hoge
macht aan ontstaan van'Ier
te pas gekomen moet zijn);
niet-wetenschappelijk.
Rechters
Het Nationale Centrum vo
Wetenschappelijk Ondrn
is in 1983 opgezet om 'creai
nisme' te weren uit het r.
tuurwetenschappelijke 1;
pakket. Tot nu toe lukte 4
aardig, maar Eugne Scotl!
er niet gerust op. „Recht!
veranderen. Bush heeft at
servatievere rechters 1
noemd en heeft daarvoor;
nog vier jaar de tijd." GPD
door Henk van Inqen
Ze waren principieel, en on
verzettelijk. Natuur- en mi
lieuorganisaties bewogen vroe
ger hemel en aarde om afbraak
van natuur te voorkomen. Nu
gooien ze het regelmatig met
overheid en bedrijfsleven op een
akkoordje om compensatie te
krijgen voor een gebied dat door
snelweg of industrieterrein
wordt vernietigd.
Principes maken steeds vaker
plaats voor pragmatisme. Bij de
Tweede Maasvlakte staakten na
tuurorganisaties hun verzet
toen grootschalige natuurcom
pensatie werd toegezegd. Een
dergelijke deal hangt in de lucht
rond de boringen in de Wadden
zee. En eerder deze week staak
te de Stichting Duinbehoud
haar strijd tegen een windmolen
park op zee in ruil voor een half
miljoen euro. Dat straks honder
den trekvogels die over het
windpark komen het loodje leg
gen, betreurt de stichting. Maar
door de aanleg van een verderop
gelegen natuurterrein, hoopt zij
dat de vogels hun vliegroutes
verleggen. „Al zal dat niet echt
gemakkelijk zijn. Maar door ze
elders extra te beschermen,
houd je de populatie in stand",
aldus Mare Janssen van Duinbe
houd.
„Natuur is steeds vaker een op-
klapbed dat op ieder gewenst
moment wordt ingeklapt en el
ders opgezet. Maar dat kun je
niet eeuwig volhouden", zegt
voorzitter Jaap Dirkmaat van
Das en Boom. Hij ergert zich
dood aan natuurorganisaties die
zich zelfs al vooraf rijk rekenen.
Nog voordat het kabinet had be
sloten dat de Tweede Maasvlak
te (economisch) noodzakelijk
was, kwam Natuurmonumenten
samen met het Zuid-Hollands
Landschap en het Rotterdamse
Havenbedrijf al met een natuur
compensatieregeling. „Je geeft
je onderhandelingspositie dan
al bij voorbaat weg", vindt Dirk-
maat.
Rancune
Ook Milieudefensie was 'not
amused'. „Eerst moet je nagaan
of je op die plek wel een indus
trieterrein wilt", zegt directeur
Vera Daim van Milieudefensie.
„Luidt het antwoord nee, dan
houdt het gewoon op. Je kunt
dan zoveel bossen of reservaten
aanleggen als je wilt. We blijven
tegen."
„Dat zeggen ze waarschijnlijk
uit rancune vanwege het feit dat
ze niet hebben meegepraat over
de Tweede Maasvlakte", rea
geert Natuurmonumenten. „We
hebben juist meer teruggekre
gen dan nu verdwijnt." Gijs Ku-
neman van de stichting Natuur
en Milieu noemt het akkoord
'winst voor de natuur en zeker
geen afkoopsom'. Volgens hem
leven we nu eenmaal in een
dichtbevolkt land waar ook eco
nomische belangen spelen. „Je
kunt principieel roepend aan de
zijlijn blijven staan, maar dan
verlies je misschien meer dan je
lief is. Al gaan we niet zonder
slag of stoot akkoord." Ook het
Wereld Natuurfonds (WNF) hul
digt die mening. „We zijn prag
matisch, niet principeloos. Je
kunt wel steeds nee zeggen.
Maar daar bereik je niet veel
mee. Soms is het beter te onder-
Een milieuactivist stelt vaten met giftige dioxine veilig in Sydney.
foto Rick Rycroft/AP
handelen", aldus Miriam van
Gooi van het WNF.
Bestaan er dan helemaal geen
milieuorganisaties meer die
voet bij stuk houden? Zelfs bij
de stichting Das en Boom, die in
Limburg een industrieterrein te
genhield vanwege de korenwolf,
is compensatie bespreekbaar.
Maar dat is 'een strikt juridi-
Enkele weken voor zijn overlijden
gaf prins Bernard te kennen dat
hij geen verdere behandeling meer wil
de. En volgens premier Balkenende is
'zijn wens gerespecteerd', zoals dat net
jes heet. Toch dacht ik bij mezelf: dit is
toch eigenÜjk een besluit tot euthana
sie? Die wat academische vraag kwam
bij me op omdat juist op dat moment
de Franse Assemblee Nationale zich
met dat onderwerp bezighield.
De uitkomst van dat debat zou in Ne
derland een stap terug heten. Maar
voor de Fransen is het een stap vooruit:
geen euthanasiewet 'tout court', maar
toch een 'wet op het levenseinde', die -
zo zegt de regering - 'een menselijke en
waardige dood mogelijk maakt zonder
euthanasie toe te staan'. Dus: laten ster
ven mag, doen sterven niet.
Maar - zo knaagt mijn intellectuele ge
weten - wat is het verschil tussen pas
sief en actief? Om iets te kunnen laten -
het staken van een behandeling - moet
je toch ook iets doen dat de dood ten ge
volge zal hebben. Volgens de nieuwe
wet krijgt de arts het recht om het lij
den van een terminale patiënt op diens
verzoek te verlichten met een behande
ling die subsidiair de dood ten gevolge
kan hebben. De plicht om dat te doen -
éen overdosis? - heeft hij slechts in zo
verre dat hij zich niet met 'onredelijke
koppigheid' tegen de doodswens van de
patiënt mag verzetten. Die moet dus
Geen waardig einde dus. Met die ont
wijkende terminologie - waarin alleen
hun taal oppermachtig is - hebben de
Fransen nog een heel eind te gaan op
de weg van de vrijwillige levensbeëindi
ging-
Ze stellen zich nu ook de vraag of de
arts die vorig jaar de twintigjarige Vin
cent Hubert liet sterven nu met deze
nieuwe wet alsnog aan rechtsvervol
ging kan ontkomen. Het is in elk geval
geen afdoend antwoord op de 130.000
handtekeningen die Vincents moeder
in haar strijd om een verdergaande wet
had weten te verzamelen.
Ook is er nog een ander geval: Eddy
leeft nog, maar hij is sprakeloos en al
haast niet meer van deze wereld. Zijn
moeder kent hem als geen ander en
leest de doodswens in zijn ogen. Dat
denkt ze. Maar, zo zegt de wetgever, is
dat wat hij werkelijk wil? Zolang we
dat niet weten, blijft Eddy gekluisterd
aan een leven dat hij - misschien? - niet
wil.
Veroordeeld tot de dood, dat kennen
we, maar veroordeeld tot het leven?
Misschien toch wel, want er is ook nog
het tegenovergestelde geval: een even
eens twintigjarige knaap met een uitge
zaaide kanker en zes chemokuren ach
ter de rug wil het opgeven. Maar vol
gens zijn artsen is er met een nieuwe
methode nog kans op genezing. Kort
voordat ze daaraan beginnen, krijgt hij
coma waaruit hij pas na vijf dagen ont
waakt: bij zijn volle bewustzijn en zon
der nare gevolgen. Met de nieuwe wet
in de hand zou zijn leven waarschijn
lijk niet zomaar bekort, maar bruut en
ontijdig beëindigd zijn. Even nadenken
dus.
Het lijkt er wel eens op dat zulke wet
ten er zijn niet om onze medemens uit
zijn lijden te verlossen maar om de me
dische stand te vrijwaren van rechtsver
volging. Is er tussen die uitersten geen
menswaardiger compromis?
Sinds enige tijd word ik door zulke ge
dachten verscheurd. Want op leeftijd
gekomen ontmoet ik steeds meer vrien-
ogen - sommigen al onder ogen - begin
nen te zien. Enkelen van hen hebben al
veel eerder een koelbloedig besluit ge
nomen en praten erover met een lucht
hartigheid die mij pijn doet: de pil van
Drion of iets wat daarop lijkt.
Maar ik moet ze nog zien als het zo ver
is. Want wanneer precies en onder wel
ke omstandigheden zullen ze de moed
daartoe hebben? Wachten ze in wan
hoop tot de agonie heeft toegeslagen?
Dan doet de dood in feite zijn eigen
werk wel. Nee, consequent met zichzelf
zullen ze de stap naar de dood - of naar
een ander leven? - al eerder willens en
wetens moeten zetten. Kunnen ze dat?
Er zijn er ook, zoals ik, die toch te veel
hechten aan het leven zoals het hun in
de christelijke leer is meegeven: 'De
Heer heeft gegeven, de Heer heeft geno
men', zo heette het op de bidprentjes
van toen. Hij dus als de enige die er -
desnoods met lijden en al - een eind
aan mag maken.
Trouwens, euthanasie is er toch niet al
leen om ons een lijdensweg te bespa
ren? Lijden heeft een functie in het le
ven: wie geen leed heeft geleden, kan
ook het geluk niet proeven. Nee, dan
wordt euthanasie een vorm van escapis
me.
Maar ik geef toe: mijn gedachten zijn
aan het kantelen. Dat begon eigenlijk
al eerder, toen je overal hoorde dat
God dood was of - volgens anderen - he-
VLIEGTUIGEN - De eerste
toestellen van de nieuwe vlieg
maatschappij Lufthansa zijn
vanuit Amerika in Hamburg
aangekomen. Het gaat om
twee vliegtuigen van het type
Convair 340, Lufthansa opent
in april 1955 de eerste lijn.
BUSLIJN - De strijd om het
bestaan van de busdienst Sluis-
kil-Breda gaat door. De NS en
de Auto Maatschappij Zeeland
hebben beroep aangetekend te
gen het besluit van de Commis
sie Vergunningen Personen
Vervoer, waarin staat dat de
buslijn mag worden gehand
haafd. De lijn wordt geëxploi
teerd door de Zee;
sch-Vlaamse Tramweg M;
schappij. De Raad van S:
behandelt het beroep.
DELTAPLAN - Het Deltas
komt pas volgend jaar a
orde in het parlement. Dï
gisteren duidelijk gewordt
de Tweede Kamer waarnÈ
ter Algera van Verkeer en?
terstaat antwoord moest gf
op vragen over zijn begroii
BRITANNIA - De bou»
van hotel Britannia aan
Vlissingse Boulevard hel
gisteren het hoogste punt
reikt.
sche kwestie'. Dirkmaat: „Als
het absoluut niet anders kan,
schrijft de wet voor dat compen
satie nodig is. Maar we hebben
onze handen vol om overheden
aan hun beloften te houden."
Voor Dirkmaat zijn sommige ge
bieden echter heilig. De Wad
denzee. „Daar moet je met je po
ten vanaf blijven." GPD
de opus magnum Does God exist? meen
de Carl Jung nog van wel. Maar eigen
lijk is het al bijna gemeengoed gewor
den dat de mens toch niet meer is dan
een organisch deeltje in een grote stof
wolk die na een onverklaarbare Big
Bang over onze planeet is neergedaald.
En inderdaad, zelfs de Heilige Schrift
kan zo gelezen worden: 'Uit stof zijt gij
ontstaan, tot stof zult gij wederkeren'.
In die onmetelijke kosmos is ook een
mensenleven niet meer dan een gedoem
de eendagsvlieg, een 'quantité négligea-
ble', nauwelijks waard om in leven te
blijven. Het enige verschil, de menselij
ke vrije wil, kan toch niet over die
doem beschikken, hoogstens over de
tijdsduur ervan.
Eigenlijk is er nog maar één ding dat
mij van die wilsbeschikking weer
houdt: het verdriet van mijn naasten
die ik daarmee veroordeel tot nabe
staanden. Hen pijn te doen, dat doet
mij pijn. Maar dan denk ik weer met
een zeer christelijke gedachte: ook in
hun leven moeten leed en verdriet een
verdiende plaats krijgen.
De prins heeft zichtbaar van het leven
genoten en kon er met voldoening op
terugzien. Wat de Fransen noemen een
'bon-vivant', maar dan in de letterlijke
en betere betekenis van het woord.
Toch moeten dit soort gedachten allang
voordat het zo ver was, hem door het
hoofd zijn gegaan.
AmnlH van Nipkerk
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Lezersredacteur: A, J. Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax:(0113)315669
E-mail: lezersredacteur@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax: (0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc,nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel: (0114)372776
Fax:(0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (0111)454651
Fax: (0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30 lot 17.00 uur
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden:
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen:
0800-0231231
autom. afschrijving acceptgiro
per maand: 19,95
per kwartaal: 58,00 60,25
per jaar: €222.50 226,50
Voor toezending per post geldt een
toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voort'
einde van de betaalperiode.
PZC, t.a.v, lezersservice.
Postbus 314460 AA Goes
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag: 1,25
zaterdag: 1,75
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden uiigs*
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NV er
de Regelen voor het AdvertentiewetS
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag:
tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 ui
Tel. (0113)315555
Fax. (0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel: (0113)315540
Fax:(0113)315549
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel. (0113)315550
Fax. (0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114)372770
Fax:(0114)372771
Business to Business/OnroerendS
Tel: (076)5312277
Fax:(076)5312274
Internet: v
w,pzc.nl/adverteren
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van hot WegonL.
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen In een bestand dat wordt gebruikt vf
(abonnementen)admlnlstratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten»
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig
de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt
:e. Postbus 314460 AA Goes.
Ds«
"it u dit schriftelijk melden bij:^
Behoort tot WGGGNGR