Ontdek het nieuwe Parijs PZC Wil Reis in 5 clicks Stopnaaldschilderij Nederlandse kersttips voor uit en thuis zaterdag 4 december 2004 Palais de Tokyo aan de Avenue du Président Wilson 13, w.»nA/ palaisdetokvo.com kunsthal voor moderne kunst. Gebouw wordt geken merkt door speelse architectuur. Belangrijkste attractie is Tokyo Eat, een hip restau rant met jaren zestig-uitstraling en dito muziek. Baccarat Museum aan de Place des Etats-Unis 11www.baccarat.fr: glasmu seum van de gelijknamige fabrikant in een groot herenhuis dat is verbouwd door Philippe Starck en Gérard Garouste. Veel uitbundig vormgegeven glaswerk in een huis waar nog steeds de sfeer hangt uit de tijd dat de vroegere eigenaresse Ma- rie-Laure de Noailles hier in de jaren vijftig wilde feesten gaf. Het mooie balzaaltje getuigt daar nog van. Avenue de Flandre veel moderne archi tectuur van onder an deren Perrault en So- ler langs breed ka naal. Een buurt in op komst met leuke ter rassen, cafés en bios copen. Sinds Haussmann zich met grote boulevards een weg baande door Parijs is de Franse hoofdstad een geliefd reisdoel voor de in architectuur geïnteresseerde toerist. Met name president Mitterrand zette de traditie van grootsheid en allure voort. Hoe staat Parijs er nu voor? Door CASPER POSTMAA Er was een tijd, zo tegen het einde van de negen tiende eeuw, dat Parijs zich de hoofdstad van de wereld waande. In werkelijk heid was dat niet zo, Londen en Berlijn waren machtiger, New York rijker en energieker. Dat waren steden waar de loop van de geschiedenis werd bepaald. Frankrijk kende vooral nederla gen, maar als je over de grote boulevards of langs de Seine fla neerde, voelde je dat niet zo. Pa rijs etaleerde een wereldstad- gevoel waaraan andere hoofd steden niet konden tippen. Ba ron Haussmann had schitte rende boulevards gebouwd, het Bois de Boulogne laten aanleg gen en overal in de stad waren de paleizen voor de opkomende burgerij verrezen. Natuurlijk de Opéra Gamier (1875) maar ook de grote stations als Gare du Nord (1866), Austerlitz (1868) en Gare de l'Est (1850). Royaal een eeuw oud bepalen ze meer dan welke moderne architectuur ook nog steeds het gezicht van hedendaags Parijs. Dat verlan gen naar grootsheid en allure be reikte een hoogtepunt in het fin de siècle met wereldtentoonstel lingen die bouwwerken als de Eiffeltoren (1889) en het Grand Palais (1900) opleverden. Misschien is de restauratie van het Grand Palais, die nu gaande is, wel kenmerkend. Alsof Parijs de herinnering aan de tijd dat zij werkelijk groot was, wil be vriezen. Achterom kijken is voor veel Parijse architecten een bijna natuurlijke reflex. Nog steeds openen in Parijs res taurants en bistro's die in art de- co of Jugendstil zijn opgetrok ken, en niet voor niets is het vaak moeilijk te bepalen of een gebouw uit 1890 dateert of veer tigjaar ouder is. Natuurlijk zijn er uitzonderin gen, grote en ldeine incidenten, zoals de kille zakenwijk La Défense, weliswaar net buiten de ringweg gelegen, maar toch dominant in de skyline van de stad aanwezig. Meer succes had het Centre Pompidou (1977), vlakbij de oude hallen, van Ren- zo Piano en Richard Rogers. Met zijn heftige toonzetting en ex pressief materiaalgebruik groei de het uit tot een mijlpaal, het begin van de nieuwe periode: de high-tech. Grands Projets Het was Franqois Mitterrand die in de jaren tachtig voor het eerst probeerde Parijs haar plek terug te geven als nummer één onder de wereldsteden. Hij lan ceerde zijn Grands Projets, een reeks kostbare gebouwen zoals het sublieme Institut du Monde Arabe (van architect Jean Nou- vel), het door Pei verbouwde Louvre, het Musée d'Orsay, het Pare de la Villette en de Biblio- thèque Nationale de France, de meest megalomane en omstre den schepping van de Franse president, omdat het nauwe lijks geschikt is om boeken in op te slaan. Groots en meeslepend waren de ideeën van Mitterrand, zakelijk en weinig fantasievol pakte Chirac, eerst als burgemeester en later als president, de zaken aan. Heeft de moderne architec tuur Parijs definitief verlaten? Het heeft er in elk geval alle schijn van dat de hoogmoed van de vorige president niet meer te rugkeert. Toch heeft Parijs de architec tuurtoerist veel te bieden. Het Centre Pompidou heeft na de re novatie zijn spetterende kleu ren weer terug, en op de boven ste etage zit een nieuw restau rant, 'George', (reserveren nood zakelijk: tel. 0033 -1 - 44784799) dat behalve goed eten in een trendy omgeving ook een spec taculair uitzicht biedt. Maar wie wil genieten van re centere ontwikkelingen in de architectuur moet het vooral hebben van verfijning. Geen gro te projecten, maar subtiele nieu we aanpassingen in het stads beeld. Sommige zijn zo klein dat enig speurwerk vereist is. Een fraai voorbeeld, waar archi tectonische en culinaire hoog standjes samengaan, is hotel-res taurant Pershing Hall (rue Pierre Charron 49, www.pers- hinqhall.com). een oud stadspa- leisje, ooit sociëteit van het Amerikaanse leger, dat is ver bouwd door de bekende archi- tecte Andrée Putman. Peper duur en binnen veel design, maar een werkelijk betoveren de binnenplaats waarbij de be zoeker het gevoel heeft alsof hij tijdens een exotisch toneelstuk op de Bühne zit. De barokke gevel is nog eens extra versierd met wulpse balkonnetjes, ter wijl aan de andere zijde een hoge blinde muur aan het oog wordt onttrokken door een gol vend wandtapijt van over elkaar Zes euro voor een kop thee is veel, maar waar vind je zo'n decor? kruipende tropische planten. Dertien euro voor een glaasje champagne, of zes euro voor een kopje thee is veel, maar waar vind je zo'n decor als hier? Tokyo Eat Wie het hipper en goedkoper wil doen, kan beter uitwijken naar het Palais de Tokyo op de rechteroever van de Seine, een met minimale middelen opge knapt museum uit 1937 waar wisselende tentoonstellingen van moderne kunst zijn te zien. Maar dé attractie is restaurant Tokyo Eat, ontworpen door de architecten Stéphane Maupin en Nicolas Hugon. Zij maakten een fantastische plek die de sfeer van de vroege jaren zestig uitstraalt. Dat is vooral te dan ken aan de gekleurde bolvormi ge lampen die als ruimtesche pen boven de tafeltjes hangen. Vergeet niet de toiletten te be zoeken, die een architectonisch spektakel op zich zijn. Elke wc is anders, ook de fonteintjes zijn ingenieus. Eén is vormgege ven als een douche voor je han den. Bezoekers van Parijs die niet zo zeer uit zijn op moderne archi tectuur, maar het wel leuk vin den om iets nieuws in Parijs te ontdekken, kunnen een aardige middag beleven in Cour Saint Emilion, vlak bij het met gras be dekte stadion van Bercy. Het is de plek waar vroeger de pakhui zen van de grote wijnhandela ren stonden. De omgeving heeft een enorme transformatie ondergaan zonder dat het bij zondere karakter van overgangs gebied tussen stad en platteland verloren is gegaan. Er liggen gro te tuinen vol kassen, bloemen, heuveltjes en bijzondere plan ten. Een aantal pakhuizen is be waard gebleven en omgevormd tot een uitgaansgebied met kleine restaurants, cafés, terras sen en winkeltjes. Die combina tie van oude industriële gebouw tjes, tuinen en vertier heeft een aangename sfeer opgeleverd. Wijk Massena Precies aan de overkant van de Seine, bereikbaar met een nieu we onbemande metrolijn, ont staat achter de Bibliothèque Nationale een stadsdeel waar de echte architectuurffeak aan zijn trekken kan komen. De wijk die deels over het emplace ment van Gare d'Austerlitz wordt gebouwd, belooft zeer aantrekkelijk te worden. Een wandeling van een uur door bij voorbeeld het wijkje Massena (een plan van Christian de Port- zamparc) biedt een boeiend overzicht van de hedendaagse Franse woningbouw met werk van sterren als Francis Soler, Jean Nouvel en Henri Ciriani. Het is een bescheidener benade ring van de moderne architec tuur dan ten tijde van Mitter rand, maar daarom niet minder interessant. En ruimte voor een enkel superproject is er in Parijs altijd wel. Keer daarvoor terug naar de binnenstad waar in het tweede arrondissement het nieuwe ministerie van Cultuur vrijwel is voltooid. Het door Soler ontworpen complex (www.soler.fr) is gesitueerd op de hoek van de rue Saint Ho- noré en rue Croix-des-Pe- tits-Champs en beslaat een heel blok. In feite is de oudbouw uit het be gin van de twintigste eeuw blij ven staan en omgeven door een vitrage van roestvrij staal. Het ef fect is verrassend doordat het patroon onregelmatig is en als een vis in het water steeds weer een andere glinstering aan neemt. Zonder twijfel een ge bouw uit de 21e eeuw, maar het omvat en omarmt het verleden. Vooral daarin is de architectuur van Parijs groot. Linksonder de tuin van designhotel Pershing Hall. Foto DAVID LEFRANC Skiën in Vogezen bij zonsopgang Is avondsldën al passé? Wat te denken van da- geraadskiën. In de Noord-Franse Vogezen kun je skiën bij zonsopgang. Met de Aurore-skipas mag in het skioord La Bresse-La Schlucht-Le Ho- hneck op zaterdag en zondag al vanaf 6.00 uur 's ochtends worden geskied, inclusief ontbijt. Vooral voor beginnende skiërs en langlaufers zijn de Vogezen een prima gebied. Meer informatie: www.hautes-vosqes.net of www.crt-lorraine.fr. Nieuwe gondelbanen in Oostenrijk Het oude Radstadt in Oostenrijks grootste ski- regio Amadé (Salzburgerland) vervoert de skiërs deze winter in de nieuwe gondelbaan Kö- nigslehen. In het skigebied Radstadt-Alten- markt is de nieuwe achtpersoonsgondelbaan Königslehen in gebruik genomen. Voorts is geïnvesteerd in verdere verbetering van het pisteaanbod. De nieuwe gondelbaan heeft een lengte van 2,6 kilometer, overwint een hoogte verschil van 700 meter en heeft een capaciteit van 2500 wintersporters per uur. Ook in Galtür (Tirol), de hoogst gelegen plaats in het Paznauntal en de Silvretta, is een nieu we gondelbaan in gebruik genomen. Deze Alp- kogelbahn is eveneens een achtpersoons gondelbaan en betekent een enorme verbete ring, want voorheen waren er slechts stoeltjes- en sleepliften naar het hoogste punt. Voorts kan er nu iedere woensdagavond van 19.30 tot 22.30 uur op een 2,2 kilometer lange verlichte piste geskied worden. Martinair knapt vliegtuigen op Na 33 jaar heeft Martinair het design van haar toestellen veranderd en gemoderniseerd. Voor al de staart ziet er anders uit. De traditionele Martinair vink, een 'vertaling' van de paraaf van oprichter Martin Schroder, is sterk uitver groot en vult de gehele staart. Deze stuwt nu als ware het toestel voort. De huisstijlkleuren rood en blauw, evenals het woord- en beeld merk zijn gehandhaafd. Van alle Boeing 767's wordt het interieur verbeterd en krijgt de Star Class meer beenruimte. Ook de maaltijden zien er anders uit. Kunstijsbanen met vermaak Door onze zachte winters is het nog maar zel den mogelijk te schaatsen op natuurijs. Dank zij de techniek proeven we de winterse sfeer te genwoordig bij een kunstijsbaan. Steeds vaker kom je ze tegen in het centrum van steden en zelfs in pretparken. Na het schaatsen biedt een koek- en zopietent warmte en gezelligheid. Brandende vuurkorven en mooie verlichting maken het wintertafereel compleet, 's Avonds is er dikwijls aanvullend vermaak als een sinterklaasviering, de Nacht van het Levens- bed of een ijsdisco. Delft: www.schaatsbaandelft.nl: Gemert-Blakel: www.winterpleinfestijn.nl: Eindhoven: www.vvveindhoven.nl: Duinrell: www.duinrell.nl; Openluchtmuseum: www.openluchtmuseum.nl. Website Chili In het artikel over Chili dat vorige week in de bijlage Reizen stond is abusievelijk een ver keerd e-mail adres gemeld van de reisorganisa tie Pagona Travel. Het juiste adres is www.paqonatravel.nl. Welk boek of welke film het was weet ik niet meer, maar er kwam een magisch deurtje in voor. Het zat in een oude, gemetselde muur begroeid met klimop. Niet dat er veel bijzonders aan het deur tje te zien was, het hout kon best een verfje gebruiken en de klink was een beetje roestig. Maar wie de deur open deed en naar binnenging kwam in een totaal andere wereld terecht, duizenden kilometers verder. Het was dan oolc niet zomaar een deurtje, het was een reis- poort. Soms kan iets dat je ziet ook zo'n effect hebben. Datje in je hoofd opeens naar een andere plek wordt teruggevoerd. Het overkwam me een paar dagen gele den in Amsterdam. Tijdens een wande ling in de Jordaan werd mijn aandacht getrokken door een kleine stoffeerderij. Wat ik daar zag had niets met 'stoffig' te maken. Iemand deed met veel fantasie en humor aan bekleding. Een gedeelte van de etalage was met een knipoog inge- niimd voor wat je 'tijdloos gobelin' zou kunnen noemen: bekende meesterwer ken uit de wolborduurkunst. De afbeel dingen waren niet uit kruissteekjes opge bouwd, maar uit vierkantjes. Behalve Door DIRK MULDER een liggend naakt, dat nieuw voor mij was, waren de andere borduursels net zo vertrouwd als de zigeunerjongen met de traan. De stoere zeebonk met de zuidwes ter, de paardenkop, twee jonge katjes, de Beierse man met de gemzenveer op zijn hoedje en natuurlijk het jachttafereel. Dat drukte op het juiste knopje. Zoef. Opeens ging ik terug in de tijd naar een gure herfstavond in groothertog dom Luxemburg. Op doorreis bleef ik een nachtje slapen in Vianden. Alles aan het hotel leek donkerbruin, ook de sfeer. Er waren weinig gasten. Soms ritselde er iets door de duistere gangen en dan bleek het de oude mevrouw te zijn die zo wel als receptioniste, kamermeisje, kok kin en serveerster diende. In de schaars verlichte eetzaal zat ik een zaam aan een tafeltje op het voorgerecht van het dagmenu te wachten. Een groot geborduurd schilderij domineerde het decor. Vanwege de donkere, weinig con trasterende kleuren kostte het enige moeite om te zien wat hier met de stop naald geschilderd was. Ik kneep mijn ogen half dicht en herkende een jachtta fereel. Een modderige voorstelling met mensen in vuilrode jassen op bruine paarden. De dame in het gezelschap reed op een paard met een wat vergeeld wit blesje. De jacht moest nog steeds begin nen, ze stonden al heel lang aan de rand van een herfstbos te wachten. De oude mevrouw schuifelde mijn kant op. Ze droeg een Bommelliaanse soepter rine waar een opscheplepel uitstak. Het leek me iemand die al haar hele leven hard moest werken. En om de lange win teravonden te vullen had zij steek na steek, met ijzeren volharding, dit bruin- groenrode monster gecreëerd. Er daalde een grote rust over mij neer. Als je er op die manier naar keek werd het toch wel erg prachtig. Secularisatie of niet, Kerstmis blijft voor de meeste Nederlan ders toch hét feest van het jaar. Een feest dat grootschalig wordt gevierd, hetzij thuis of bij fami lie, of in een restaurant. Dik wijls worden tussen de vaak overvloedige maaltijden door ook uitstapjes en wandelingen gemaakt om het eten te laten zakken. Wie met name op twee de kerstdag geen trek heeft in de geijkte meubelboulevards en tuincentra, kan zich onder meer via internet oriënteren op een leuke bestemming of activi teit. Het Nederlands Bureau voor Toerisme Congressen heeft een flink aantal kerstmo gelijkheden samengebracht op www.kerstfeesten.nl. Niet geheel toevallig is voor in ternet gekozen, zeker een op de vijf Nederlanders zoekt en vindt tegenwoordig via het net een kerstlocatie elders. Op de site, deel van www.holland.com en www.lekkerweq.nl, komen ove rigens niet alleen de 'uit-eten-gaanders' aan bod, ook aan de thuisblijvers is gedacht. En uiteraard zijn tal van activi teiten met betrekking tot de kerstdagen en de jaarwisseling opgenomen. Naast de uitgebreide toeris tische en recreatieve informa tie, zoals over kerstmarkten en andere aan kerst gerelateerde evenementen, is er op de kerstsite ook veel te lezen over het wat en hoe van Kerstmis. Voor kinderen is er een speciale kinderhoek. De vormgeving is uiteraard geheel in stijl. De site is onderverdeeld in de oor sprong van Kerstmis, symbolen en gebruiken, kerstevenemen ten, kerst- en nieuwjaars-recep ten en arrangementen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 41