Nieuwe allure voor oude wijk We plaatsen heus niet overal gouden kranen Prinses Maximastraat WOON ANTIEKH VNDEl DE P VC I ER Vntiek en Interieur bijlagen: 0113-315680 -mail:redactie@pzc.nl 'ostbus 314460 AA Goes idvertentie-exploitatie: loord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; 'eeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Jationaal: 020-4562500. ■aterdag 4 december 2004 Morgen koopzondag van 13.08 -17.00 uur Herenstraat Segcersstraaf S Iidildburg tT (OtW)t>M1 ww» .aatiekfea tuk' klv pajitvr.iil Een van de oudste wijken van Middel burg wordt gedeeltelijk heringe richt. Nieuw Middelburg, gelegen tussen de Veerseweg en de stadssingel, was toe aan een nieuwbouwproject. In de nieuwe Prinses Maximastraat verrijzen zes koop woningen en drie huurwoningen. Die laatste worden geschikt gemaakt voor rolstoelgebruikers. achtergevel Josien Bosscha en Roland Mesie. foto Ruben Oreel Nieuwbouw in oude wijken komt steeds vaker voor. Versleten of overbodige geraak te gebouwen moeten plaatsma ken voor nieuwe projecten. Meestal gaat dat hand in hand met hervormingen in de zorg. De nieuwe Prinses Maxima straat is daar een typisch voor beeld van. Waar vroeger het ge bouw van Agogische Zorgcentra Zeeland stond, staan nu gloed nieuwe groepshuizen waar de cliënten een nieuw onderkomen hebben gevonden. Daarmee was het doodlopende straatje nog niet vol. Aan de andere kant van de straat bouwt Woongoed nu rijtjeshuizen, bestemd voor ver koop en verhuur aan particulie ren. Het uiterlijk van de woningen wordt zorgvuldig aangepast aan de bestaande architectuur. Dat valt niet mee, want in de wijk staat een ratjetoe aan woningen. Van de kenmerkende rijtjeshui zen van architect Van Epen uit begin jaren twintig van de vori ge eeuw, tot klassieke pandjes en sobere rijtjeshuizen uit de ja ren 60 en 70. Het nieuwe rijtje huizen is als het ware een compromis tussen heden en verleden. Een traditio neel rood pannendak, maar wel met een hoog opgetrokken voor gevel waardoor de huizen een modem tintje krijgen. De huurwoningen en een van de koopwoningen krijgen een aan gepaste indeling zodat ze ge schikt zijn voor rolstoelgebrui kers. „Het is gebruikelijk dat ap partementen worden aangepast, maar er worden bijna nooit een gezinswoningen voor rolstoelge bruikers gebouwd", vertelt di recteur E. de Ceuster van stich ting Woongoed. Op de eerste advertentie kwam dan ook een stroom reacties los. Uiteindelijk bleven 12 gegadig den over, waaruit een selectie moest worden gemaakt. Drie gezinnen kregen uiteinde lijk het verlossende telefoontje dat ze een huis toegewezen kre gen. „Ik zat te gillen aan de tele foon, zo blij was ik", vertelt Jo sien Bosscha (25) uit Middel burg. Zij en haar vriend Roland Mesie (27) zijn de toekomstige bewoners van de Maximastraat. Josien woont nu nog op een be- nedenetage aan de Segeerssin- gel. Dat optrekje is te klein ge worden sinds Roland in haar le ven kwam. „We kunnen hier niet samenwonen, want in mijn slaapkamer past niet eens een tweepersoonsbed en mijn rol stoel moet daar ook nog bij", vertelt Josien. Voor vrijwel al haar handelin gen is ze afhankelijk van haar rolstoel. Drie jaar geleden kreeg ze het appartement aan de Segeerssin- gel toegewezen dat toen spe ciaal voor haar werd aangepast. „Helaas zegt een wet dat je pas na zeven jaar weer in aanmer king komt voor een aangepaste woning. Die kleine lettertjes hebben ons al veel ellende be zorgd", aldusüoland. „Bij het Regionaal Indicatie Orgaan werd gezegd dat Josien van te voren rekening had moeten hou den met de normale fases in een mensenleven. Alsof je alles van te voren kunt incalculeren. Rij de gemeente hoefde Josien zo doende niet aan te kloppen voor een aangepaste woning, maar jaren wachten met samenwonen is voor het stel ook geen optie. „Ik ben nu nog in staat om van het leven te genieten. Over zes jaar lig ik misschien hele dagen op bed", vertelt Josien. Zij leidt aan Posttraumatische Dystrofie (PD), een complicatie die na een letsel of een operatie aan een le demaat kan ontstaan. De ernst van die ziekte staat los van de ernst van het letsel. Zo kan een kleinigheidje, bijvoorbeeld een kneuzing van de hand, een ern stige vorm van PD geven. Bij Jo sien leidde een onnozele val van haar fiets tot een leven als invali de. Jarenlang kon Josien het met krukken redden, maar sinds de laatste twee jaar kan ze niet buiten haar rolstoel. „Het wordt van kwaad tot erger, kennelijk heb ik te maken met een agres sieve vorm." Keuring Voor Roland en Josien is dat re- den te meer om vaart achter hun verhuisplannen te zetten. Daar koöitheel wat bij kijken. Na de toewijzing van het huis moest Josien naar de gemeente voor een keuring'om te kijken welke aanpassingen de.gemeente zou vergoeden in hun nieuwe huis aan de Maximastraat. „Dat was een vreselijke keuring. Ik heb helemaal niets toegewezen ge kregen", vertelt Josien. Woongoed kan nu niet alle aan passingen doorvoeren die voor haar noodzakelijk zijn. De drie huurwoningen krijgen stan daard een douche en een slaap kamer beneden en in plaats van een inpandige garage een kleine re berging. Het huis is met zijn acht meter uitzonderlijk breed, zodat overal genoeg ruimte over blijft om met een rolstoel te draaien. Maar wat straks bij voorbeeld nog ontbreekt is een traplift, een aangepaste keuken en een wasmachineaansluiting op de benedenverdieping. De stapel wasgoed valt straks dus voor rekening van Roland, die wel de trap op kan. Die bena drukt overigens dat het niet aan Woongoed ligt dat dergelijke aanpassingen niet doorgevoerd worden. „Hun verantwoordelijk heid houdt ergens op en ik vind dat ze al heel veel voor ons doen", aldus Roland. Directeur De Ceuster van Woon goed bevestigt dat de huizen niet voor elke gehandicapte hon derd procent geschikt gemaakt kunnen worden. „Wij doen ons best en zijn nog in onderhande ling met verschillende instan ties om aanpassingen vergoed te krijgen, maar We,kunnen niet garanderen dat hètjukt." Dat is ook een van deredenen dat Roland en Josien liever een huis huren dan kopen. „Wij moe ten geld overhouden om specia le voorzieningen te kunnen beta len", zegt Roland. Hij vertelt dat een eenvoudig douchebeu- geltje al honderden euro's kost en een in hoogte verstelbare keu ken minimaal 10.000 euro. Josien begrijpt niet waarom ze de aanpassingen niet vergoed kan krijgen. „Met mijn rolstoel kan ik inmiddels prima leven, maar onbegrip, vooral van men sen die geacht worden je te hel pen, dat maakt mij pas echt ge handicapt", zegt ze. Alle proble matiek rondom de inrichting van hun huis neemt niet weg dat het stel heel erg uitkijkt naar de verhuizing. Josien: „Dat huis is voor ons een godsgeschenk, want nu kunnen we toch samen verder." De huizen worden naar verwach ting in mei of juni 2005 opgele verd. Hoewel de eerste paal be gin oktober de grond in ging, zijn alle huizen inmiddels ver kocht of verhuurd. Dat is opmer kelijk, want de wijk Nieuw Mid delburg was de laatste tijd vaak negatief in het nieuws. Het ima go heeft kopers echter niet weer houden van een snelle beslis sing. Dat is volgens projectlei der Patrick Harting van Woon goed ook te danken aan de prijs stelling. De gemiddelde prijs voor de koopwoningen bedraagt 215.000 euro. Daarvoor krijgen kopers een huis met een perceel oppervlak van 200 m2. Alle wo ningen hebben een grote tuin en een riante woonkamer. Op de verdieping bevinden zich drie of vier slaapkamers en een ruime badkamer. Ook hebben alle hui zen een ruime bergzolder. Positieve impuls Omdat de bouw plaats vindt in het midden van een bestaande woonwijk, moesten er wel enke le barrières geslecht worden. Zo hebben omwonenden te maken met een parkeerverbod zodat de doorvoer van bouwmaterialen ongestoord doorgang kan vin den. Ook heeft de buurt tijdelijk te maken met geluidsoverlast. Volgens Patrick Harting zullen de wijkbewoners uiteindelijk blij zijn met het resultaat. „Het project is een positieve impuls voor de wijk. Het bevordert de doorstroom onder de huurwo ningen en de koopwoningen zor gen voor veelzijdigheid." Woon goed laat geen kans voorbij gaan om het imago van Nieuw-Middelburg te verbete ren. Het volgende project is al in beeld. Aan de Sportlaan Nassau- laan komt een nieuw woonge bouw met seniorenwoningen en wijkvoorzieningen. Opnieuw een voorbeeld van nieuwbouw bedoeld voor zorg- en welzijn. Aan de leefbaarheid van de woonwijk wordt druk gewerkt. Nieuw-Middelburg zit in de lift, al is die nog niet boven. Anita Janse In de serie woonberoepen staat wekelijks een beroep op het gebied van wonen centraal. De meest uiteenlopende personen komen aan bod: van stukadoor en architect tot ambtenaar welstandscommissie of glazenwasser. Vandaag: de woonwagenbouwer Naam: Marion Vermue Woonplaats: Clinge Beroep: Woonwagenbouwer Belangrijkste gereedschap: Telefoon en fax Orders regelen, klanten adviseren, leveran ciers bellen, vertegenwoordigers ontvangen en natuurlijk het bouwen van de woonwagens zelf. Dat zijn in een notendop allemaal werkzaam heden waar Marion Vermue zich dagelijks mee be zighoudt. Samen met haar man Willem runt ze het bedrijf Arrow Caravans in Clinge. Arrow is gespecialiseerd in het ontwerpen, bou wen en transporteren van woonchalets. „Woonwa gens klinkt toch net even iets minder chique", zegt Vermue. De firma is een echt familiebedrijf je. Het is een vijftien jaar geleden door haar man overgenomen van diens vader. „We bouwen tus sen de vijftien en twintig woonwagens per jaar en daar hebben we het behoorlijk druk mee. Iedere Het is volgens Vermue een aparte, niet alledaagse wereld waarin ze werken. „Als je een contract op maakt en er vervolgens mee bij de klant komt, kan het gebeuren dat deze doodleuk zegt 'dat heb je vast leuk opgeschreven, maar ik kan niet lezen'. Dan moet ik de zaken toch even anders regelen. Dat was in het begin best wennen." De grote woonchalets worden allemaal vervaar digd uit hout en gemaakt in de werkplaats aan de Clingse Tieberghienweg. De timmerlieden doen er ongeveer acht tot tien weken over om een woon wagen te bouwen. Tegenwoordig is het zo, dat bij het aangaan van een contract de woonwagen geheel compleet thuis wordt afgeleverd. Vermue: Alles is inclusief, zelfs de spotjes zitten erin, en ook eventueel een keuken als dat gewenst is. Ze moeten alleen de CV en de riolering nog aansluiten, met een poetsdoek door de wagen gaan en ze kunnen wonen. En nee, het is heus niet zo dat we overal gouden kranen plaatsen, dat is een fabeltje. Iedereen heeft wel zien en wij proberen daarvoor te zorgen." Het ver voer van de chalets heeft tegenwoordig de nodige voeten in de aarde. Vroeger werden de woonwa gens eerst compleet in elkaar gezet en zo ver voerd. Die tijd is voorbij. Nu gaat de woonchalet in delen op de oplegger en worden ze ter plekke bij de klant in elkaar gezet. Qua tijd en planning een hele verandering. „Wat wil je? Met al die drempels, rotondes, paaltjes en poorten die overal op en naast het wegdek liggen, is het vervoer van een woonwagen niet meer zo eenvoudig. Een woonwagen is gemiddeld een metertje of vijf breed en die rijd je niet probleemloos meer overal heen." Ook de modetrends zijn in de loop der jaren be hoorlijk veranderd. Wilden vroeger de meeste be woners een wagen met houten kozijnen en deu ren, tegenwoordig is het veelal kunststof wat de klok slaat. „En daarin heb je ook weer af en toe verschuivingen van wit naar crème en de laatste tijd willen veel mensen weer kunststof met hout- Nederland is voor Arrow de grootste afzetmarkt voor de woonchalets. Een enkele wagen gaat naar België. De grootste wagen die ze ooit hebben ge bouwd en geleverd is er eentje van acht meter breed, vijftien meter lang en zes meter hoog. „Dat was een flinke jongen. We maken ze overigens in alle soorten en maten en passen hem geheel aan de wensen van de klant aan, mits dat mogelijk is natuurlijk." Er worden ook wel eens vreemde vragen gesteld. „Laatst kwam er een echtpaar met de vraag of we een chalet wilden bouwen dat in Turkije tegen een bergwand paste. Het stukje grond lag naast een ravijn. Bouwvakkers konden er geen stenen huis zetten, dat was gezien de ligging te riskant. Het bleef overigens bij de vragen alleen, want we hebben na overleg met hen nooit meer wat van hen vernomen. Mijn man en ik hebben elkaar hier na toch wel even raar aangekeken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 31